Nimet esiin

kysyn vaan

Kenen idea oli, että Härmänmaan Ammatti-Instituutti ryhtyi kouluttamaan ulkomaalaisia ?

Maksaako ulkomaalaisten koulutuksen, ylläpidon ja asumisen seutukunnan yritykset vai me veronmaksajat ?

PKT-yritykset eivät tunnetusti maksa veroja, mutta kyllä työllistävät.

HAMI:n ulkomaalaisten koulutus on salattu julkisuudelta kuoliaaksi, mutta noussut nyt vasta esiin, kun Lapualla on ilmennyt ongelmia ulkomaalaisten suhteen.

10

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorivaan

      Odottakaas vaan kun uusmaalaiset ajaa somalit sinne Lapualle metallioppiin. Mites sitten suu pannaan. Tulee kaapuakkaa ja kakaroita niin pirusti.

    • ulkomaalaisia

      saisi kouluttaa. Miten kateellista porukkaa siellä on? Jokaisessa kaupungissa sitä tehdään ja mielestäni on hyvä antaa mahdollisuus kaikille. Meillä täällä Suomessa on asiat hyvin, jos itse sitä haluaa. Se, jolla on pokkaa valittaa kouluttautumista saisi hävetä typeriä ja pieniä puheitaan!!

      • Suomessa on koulutus ilmaista ulkomaisille, vaikka kunnat/kaupungit tappelee olemassa olostaan. Eikö ole järkevää säästää ulkomaalaisten opiskelumenoissa tai ainakin laittaa niille lukukausimaksut, kuten on muualla maailmassa.
        Kyllä muissa maissa katsotaan ensisijaisesti oman maan kansalaisten etuja ja sitten vasta muiden etuja, jos rahkeet riittää. Suomessa on niin uutta pakolaiset ja maahanmuuttajat, että ihmiset ei osaa suhtautua terveellä tavalla vaan luullaan että kaikki pitää antaa, mitä ne keksii pyytää.


      • fghsdfsghgfdh
        mave kirjoitti:

        Suomessa on koulutus ilmaista ulkomaisille, vaikka kunnat/kaupungit tappelee olemassa olostaan. Eikö ole järkevää säästää ulkomaalaisten opiskelumenoissa tai ainakin laittaa niille lukukausimaksut, kuten on muualla maailmassa.
        Kyllä muissa maissa katsotaan ensisijaisesti oman maan kansalaisten etuja ja sitten vasta muiden etuja, jos rahkeet riittää. Suomessa on niin uutta pakolaiset ja maahanmuuttajat, että ihmiset ei osaa suhtautua terveellä tavalla vaan luullaan että kaikki pitää antaa, mitä ne keksii pyytää.

        se lukukausi maksuttomuus ollut suomen kilpailu keino maahanmuuttajis.


    • serytsreysdrg

      pikkuhiljaa mee jo jakeluun, että jos ei olisi venäläisiä niin, pian ei ehkä olisi enää hamia. sekö olisi sitten parempi.

      "Maksaako ulkomaalaisten koulutuksen, ylläpidon ja asumisen seutukunnan yritykset vai me veronmaksajat ? "

      kyllä tulee määrärahat valtiolta niinkuin myös suomalaisten kakaroiden.

      "PKT-yritykset eivät tunnetusti maksa veroja, mutta kyllä työllistävät. " joo tottakai pitää 100% paikkaansa.

      "HAMI:n ulkomaalaisten koulutus on salattu julkisuudelta kuoliaaksi, mutta noussut nyt vasta esiin, kun Lapualla on ilmennyt ongelmia ulkomaalaisten suhteen."

      mikä velvollisuus jonkun koulun on TIEDOTTAA KIRKOSSA!

      ja kun kysyit kenen idea, niin MITÄ VITTUA SÄ SILLÄ TIEDOLLA ERES TEET!

      • maakunnasta päivää

        Jos johonkin oppilaitokseen ei kertakaikkiaan riitä hakijoita, niin silloin pitäisi sulkea kannattamattomia linjoja tai laittaa laitos kiinni. Lakkautellaan kyläkoulujakin ja pienet lapset pakotetaan menemään jopa kymmenien kilometrien päähän kirkonkylän kouluun.

        Sanonpahan minäkin, että HAMI:n tekohengittäminen nykyisellä tyylillä on täysin järjetöntä. Valtiovallan pitäisi viheltää peli poikki, jos Lapualta ei löydy järjen ääntä.

        On myös kummallista, ettei HAMI:n ja JAMI:n 300 ulkomaalaisen koulutusprojektista ole mainittu lehdissä mitään. Kyseessä on kuitenkin useita miljoonia euroja vuodessa maksava projekti, jonka olisi luullut ylittävän uutiskynnyksen.


      • efasdadsasd
        maakunnasta päivää kirjoitti:

        Jos johonkin oppilaitokseen ei kertakaikkiaan riitä hakijoita, niin silloin pitäisi sulkea kannattamattomia linjoja tai laittaa laitos kiinni. Lakkautellaan kyläkoulujakin ja pienet lapset pakotetaan menemään jopa kymmenien kilometrien päähän kirkonkylän kouluun.

        Sanonpahan minäkin, että HAMI:n tekohengittäminen nykyisellä tyylillä on täysin järjetöntä. Valtiovallan pitäisi viheltää peli poikki, jos Lapualta ei löydy järjen ääntä.

        On myös kummallista, ettei HAMI:n ja JAMI:n 300 ulkomaalaisen koulutusprojektista ole mainittu lehdissä mitään. Kyseessä on kuitenkin useita miljoonia euroja vuodessa maksava projekti, jonka olisi luullut ylittävän uutiskynnyksen.

        ihmiset ottaa aisan jamista samalla lailla? hei niitä kyläkouluja ei ollu eres mahdollista suojella samoin kuin hamia, ja sitä paitsi menöö ne vero rahat muuallakin valtion pussista! ileisesti sitä pitää jatkaa kulkemista kymmenien kilometrien matkoja kouluun? siis lapualaisten nuorien. eikö voisi johnain jo tehdä pelastusta? kuinka moni muuttaa pois ku menöö opiskelemaan ulkopaikkakunnalle? kuule minkä takia pitäis kuuluttaa kolutusprojekteista, kun kaikki on samoja opsikelijoita, on ne sitten lapualaisia, peräkyläläisi, suomalaisia, venäläisiä ja ulkomaalaisia niin? käyppäs kattoos esim. s-joella amk:ta!


      • maakunnasta päivää
        efasdadsasd kirjoitti:

        ihmiset ottaa aisan jamista samalla lailla? hei niitä kyläkouluja ei ollu eres mahdollista suojella samoin kuin hamia, ja sitä paitsi menöö ne vero rahat muuallakin valtion pussista! ileisesti sitä pitää jatkaa kulkemista kymmenien kilometrien matkoja kouluun? siis lapualaisten nuorien. eikö voisi johnain jo tehdä pelastusta? kuinka moni muuttaa pois ku menöö opiskelemaan ulkopaikkakunnalle? kuule minkä takia pitäis kuuluttaa kolutusprojekteista, kun kaikki on samoja opsikelijoita, on ne sitten lapualaisia, peräkyläläisi, suomalaisia, venäläisiä ja ulkomaalaisia niin? käyppäs kattoos esim. s-joella amk:ta!

        Turha perustella verorahojen väärinkäyttöä sillä, että muuten rahat menisivät johonkin muuhun turhuuteen. Ymmärtäkää jo, että lapualaiset nuoret joutuvat lähtemään joka tapauksessa muualle kotiseudultaan, oli HAMI siellä tai ei. Lapualla ja sen ympäryskunnissa kun ei ole töitä. Nyt nämä vähätkin työpaikat ollaan antamassa ulkomaalaisille nuorille ja vielä veronmaksajien tuella. Paikalliset yritykset ovat hyvin kiinnostuneita palkkaamaan vähään tyytyväisiä eli suomalaisittain puoli-ilmaiseksi työskenteleviä venäläisiä.

        HAMI:n ja JAMI:n lisäksi muissa alueen ammattikouluissa ei ole ulkomaalaisia mainittavissa määrin. Niissä vielä riittää vetovoimaa haalimaan oman maakunnan nuorisoa. Seinäjoen amiksessa oppilaita on yli 1200, joista ulkomaalaisia vain parikymmentä.

        Ulkomaalaisissa opiskelijoissa ei ole mitään vikaa, jos he kustantavat itse opiskelunsa ja asumisensa. HAMI:n ja JAMI:n tapauksessa näin ei kuitenkaan ole.


      • ei puhuta

        noin tyhmää kieltä. Tämä on tyypillitä kieltä
        päättäjillä, kun ovat joutumassa vastaamaan
        päätöksistään? Minusta tämä on törkeää kieltä
        veronmaksajia kohtaan. Voi voi????


    • kuullu.

      että 2000 vaikkuttaja Bönde

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      168
      1639
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      105
      948
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      76
      762
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      651
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe