MIKSI SEURAKUNTA/USKOVA NUORI JUO

Kun nuori tekee uskonratkaisun seurata Jeesusta,niin vähän aikaa hän jaksaa seurata opetuslapsen tietä.oon läheltä seuranut monen nuoren vaellusta kun he antoivat elämänsä Kari Korhosen tilaisuudessa Jeesukselle.moni ehkä laittoi odotuksen tunteensa varaan,sitten kun ei tuntunut hyvältä ja maailman huokutukset ja kaveripiirin huokutukset olivat liian voimakkaat,niin lähdettiin ryypäämään ja mellastamaan.ei kaiikki siis lähde,aina joku jää vaeltamaan oikeata tietä.on vaan surulinen olo kun näkee tätä maailman menoa.mutta ei saa lannistua vaan kantaa rukoksin näitäkin nuoria jotka ovat maailmassa.vielä haluun sanoa että todelinen vapaus alkaa kun seuraat Jeesusta.

9

600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amazingL

Mark.4:3-9, 14-20. Näissä kohdissa on aika monta syytä.

Silti kannattaa kylvää. Jumala antaa kasvun.

Sama se on jossain tilaisuuksissa, vaikka 100 nostais kätensä, niin siellä voi olla vain muutama jotka ovat ihan tosissaan.Kylvö ei kuitenkaan ole mennyt hukkaan.Jumala kutsuu kahdesti, jopa kolmesti. Jeesus kyllä tietää.Siunataan ja rukoillaan.Kaikella on aikansa.

• Uskovainen mies

1. Koko uskonratkaisun teologialla on varsin hatarat perusteet.

Missiot ja muut herätyskokoukset ovat paljolti psyykkaukseen perustuvaa. Ei julisteta syntiä synniksi, eikä armoa armoksi. Kutsutaan ihmisiä vapautukseen huonosta itsetunnosta tms. eikä synnistä. Ihmisiä painostetaan ratkaisuntekoon mitä ihmeellisimmillä sielullisilla kikoilla. (Esim. eteenkutsulla, joista suuri osa on avustajina toimivia uskovia. Näin saadaan aikaan sielullista joukkosuggestiota)

Ei Raamattu opeta ratkaisun tekemistä. Siellä sanotaan että "usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut". Ei opeteta että pitää uskoa Jeesuksen sovitustyö omalle kohdalle, ja tehdä ratkaisu. Uskomme ei saa perustua tunteisiin, omaan yrittämiseen tai omaan päätökseen, eikä varmasti se saa perustua jonkin oppirakennelman uskomiseen. Vain elävä Jeesus pelastaa.

2. Suomalainen kristillinen kulttuuri suhtautuu alkoholiin pietistisellä tuomitsevuudella. Ollaan tehty siitä uusi käsky millä sidotaan ihmisiä. Sanotaan farisealaisittain: "Älä tartu, älä maista". Kuitenkin Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko oli veden muuttaminen viiniksi. "Älkää juopuko viinistä" kohta jatkuu "sillä siitä tulee irstas meno". Irstas meno on syntiä, ei alkoholin nauttiminen.

Tällainen tekopyhä ja lakihenkinen ilmapiiri ajaa nuoria ryyppyporukoihin. Usein nuoren elämässä voi olla montaa muutakin syytä lähteä humltumaan, esim. rikkinäinen kotitausta. Ei ryyppyporukoissa liikkuminen useinkaan tarkoita sitä että ihminen kieltäisi uskonsa.

3. Opetuksen taso seurakunnissa on usein tosi kapeaa ja kaukana elämänläheisyydestä. Juuri tällaista mustavalkoisuutta että tiedetään heti kuka on maailmassa ja kuka ei. Tiedetään heti sekin että jos on nähty ryyppäämässä niin on "luopio" tai "ei enää uskossa".

Ymmärrätkö, että juuri tällaiset kommentit ja asenteet tekevät seurakunnasta niin ahdistavan paikan. Mitä tiukemmin valvotaan toisten tekemisiä, niin sitä enemmän ihmisiä alkaa elämään kaksoiselämää. Osa on niin rehellisiä että eivät sellaiseen suostu, ja jättävät seurakuntakuviot ahdistuneena ja rikkinäisenä. Uskovien ryyppääminen saattaa hyvinkin olla oire lakihenkisestä seurakuntayhteydestä. Mutta eihän lakihenkinen tuomitsija sitä tajua. Hän elää mustavalkoisessa maailmassaan ja ylpeänä paheksuu muita maailmallisia synnintekijöitä. Rukoilee kyllä heidän puolestaan, lähinnä helvetin pelosta. Siis että he eivät luopioina joutuisi helvettiin.

Juuri tuo luopio-opetus on kuitenkin se perimmäinen syy koko ongelmalle. Se tekee ihmisistä armottomia tuomitsijoita ja kyräilijöitä muita kohtaan, ja ajaa uskovaiset ryyppäämään koska kenenkään psyyke ei kestä sellaista ajatusta että ovat luopioita, vaikka pohjimmiltaan uskovatkin. Armo on kaukana tuollaisista piireistä. Pysy kaukana heistä.

• armosta yli 25v

kristillistä alkoholisti-ja vankilatyötä, olen tullut siihen tulokseen että selvä ja raitis Raamatun opetus, jossa Jumalan ARMOLLA on keskeinen sija on kaikkein parasta toimintaa.
        Saamme tuomita synnin, esim. juoppous, huoruus jne, mutta emme syntistä tai uskovaista joka on langennut.
        Jumalan ARMO on, paljon, paljon SUUREMPI kun kukaan meistää ymmärtää, jos ei näin olisi, olisiko meistä kukaan tänä päivänä uskossa?Tuskin.
        Tuota kyllä kritisoin, sanomaasi:ei ryyppyporukoissa liikkuminen useinkaan tarkoita sitä että ihminen kieltäisi uskonsa.
        EI, jos hän liikkuu kertoen heille armahtavasta ja armollisesta Jumalasta ja kerrottuaan lähtee pois.
        Huono seura hyvät tavat turmelee.
        Erään veljen kohdalla se tiesi 10v kierrosta kuppiloissa, ennen kuin Jumala armossaan uudisti.
        SAAT/SAA KOMMENTOIDA

• Uskovainen mies
        armosta yli 25v kirjoitti:

kristillistä alkoholisti-ja vankilatyötä, olen tullut siihen tulokseen että selvä ja raitis Raamatun opetus, jossa Jumalan ARMOLLA on keskeinen sija on kaikkein parasta toimintaa.
        Saamme tuomita synnin, esim. juoppous, huoruus jne, mutta emme syntistä tai uskovaista joka on langennut.
        Jumalan ARMO on, paljon, paljon SUUREMPI kun kukaan meistää ymmärtää, jos ei näin olisi, olisiko meistä kukaan tänä päivänä uskossa?Tuskin.
        Tuota kyllä kritisoin, sanomaasi:ei ryyppyporukoissa liikkuminen useinkaan tarkoita sitä että ihminen kieltäisi uskonsa.
        EI, jos hän liikkuu kertoen heille armahtavasta ja armollisesta Jumalasta ja kerrottuaan lähtee pois.
        Huono seura hyvät tavat turmelee.
        Erään veljen kohdalla se tiesi 10v kierrosta kuppiloissa, ennen kuin Jumala armossaan uudisti.
        SAAT/SAA KOMMENTOIDA

Ymmärrän että ilmeisesti katsot asiaa vähän eri näkökulmasta kuin minä. Ryyppyporukoilla tarkoitan lähinnä sellaista nuorten ja nuorten aikuisten illanviettoja elämänkumppanin löytämiseksi (nuorista kun oli puhe) tai ihan vain kaveri/työporukassa juhlimista. Alkoholia kyllä usein kuluu, mutta kristityillä ei useinkaan hulvattomia määriä.

Kun olet tehnyt työtä alkoholistien parissa, niin sellainen ryyppääminen on luonteeltaan vähän erilaista. Ryypätään kun alkoholilla tahdotaan peittää jotakin henkilökohtaista ongelmaa. Ryyppäämiseen liittyy tällöin myös monenlaista muuta pahaa.

Suomalainen kulttuuri suhtautuu alkoholiin niin kovin oudosti. Pitää ottaa kaatokännit ja toisaalta uskovaiset paheksuvat moista käytöstä. Tehdään selvä ero juoppouden ja absolutismin välille. Mitään välimuotoa ei hyväksytä.

Olen asunut ulkomailla, ja tilanne ei ole laisinkaan sama useimmissa muissa länsimaissa. Uskovaiset käyttävät kohtuudella alkoholia, eikä se ole tabu millään lailla. Ei-uskovaiset eivät ryyppää ryyppäämisen vuoksi, vaan seurustelujuomana, jolla saadaan estoja pois, ja siten parannettua sosiaalista käyttäytymistä.

Olen itsekin liikkunut aikoinani ravintoloissa, lähinnä sosiaalisista syistä. Vaikka tuoppi on saattanut olla kädessäni, niin lukemattomat kerrat olen keskustellut ravintoloissa uskonasioista ihmisten kanssa. En ole mennyt ketään evankelioimaan, olen aina kyllä ollut valmis olemaan lähimmäinen toiselle. Mitään huonoa omaa tuntoa en sellaisesta kanna. "Irstaisiin menoihin" siis esim. irtosuhteisiin en ole langennut kun en sillä mielellä ole sinne mennytkään. Kristittynä koen että paikkani on olla maailmassa, vaikka en olekaan maailmasta. Joku toinen voi kokea ravintoloissa käymisen synnillisenä, annan hänelle kaiken vapauden kokea niin. Kaikille se ei sitä kuitenkaan ole.

• sonjavaikka

Kuulisin mielelläni lisää ajatuksiasi. Pistit kirjalliseen muotoon sen, mitä itsekin olen mielessäni pohtinut.

• Uskovainen mies
        sonjavaikka kirjoitti:

Kuulisin mielelläni lisää ajatuksiasi. Pistit kirjalliseen muotoon sen, mitä itsekin olen mielessäni pohtinut.

Koska itsekin olen ollut joskus nuori/opiskelija, niin tässä joitain neuvoja tai vinkkejä.

Ei ole helppoa käydä seurakunnan tilaisuuksissa ja saman aikaisesti liikkua näissä tuomittavissa "ryyppyporukoissa". Mutta suosittelen kuitenkin että pysyt seurakuntanuorten/ kristittyjen opiskelijoiden tms. porukassa mukana. Seurakuntayhteydellä on elämää suojeleva ja rikastuttava vaikutus. Jumalan haluaa hoitaa meitä seurakunnassa, että voisimme elää valona maailmassa, tavallisena ihmisenä tavallisten ihmisten joukossa.

Parasta olisi mielestäni, jos löytäisit itsellesi raamiksenvetäjän (jos ei ole jo), joka saattaisi olla vähän itseäsi vanhempi. Raamisporukalla tai uskovassa seurassa tutustuminen esim. ravintolaelämään luo myös tietyn turvallisuuden.

Kannattaa ottaa tavaksi lukea Raamattua ennen kuin lähtee "juhlimaan". Mene kohtaamaan ystäviäsi ja kavereitasi, ja huomaat että ihmiset alkavat kysellä sinun uskostasi. Vastaa heille avoimesti, et ole uhka koska et ole "käännyttämässä" heitä. Olet näin heille ystävä johon voi luottaa. Voit ottaa alkoholiakin, jos siltä tuntuu, ja vaikka tulisi otettua liikaakin, niin pian huomaat että ei se niin kivaa ole, ainakaan seuraavana päivänä. Yhtä hyvin voit olla täysin raittiinakin, eikä kaverisi siitä pahastu.

Tabu alkoholin ympäriltä alkaa häviämään, ja huomaat että ystävissäsi on yhä enemmän sellaisia nuoria, jotka sisimmässään uskovat, ja että moni heistä etsii Jumalaa.

Siunausta elämääsi ja ole siunattu ystävillesi!

• Jidlaf

Melkein pitäisi nuorilta iteltään mennä kysymään, miksi he käyttävät alkoholia... Toisaalta pistäisin aika paljon nuoruuden piikkiin.

Kyllähän sitä tuli tehtyä jos jonkinmoista omassakin menneisyydessä. Varmasti absolutisti nuorikin kokeilee rajojaan jollain muulla tavalla kuin ryyppäämällä.

Mutta tärkeintä on tuo edellä mainittu armonkokemus, mutta myös se, että känniääliönä oleminen koetaan tosi-syntiseksi muiden srknuorten joukossa. Juuri se paheksunta alkoholia kohtaan ja toisaalta ympäristön (kulttuurinkin) paine siihen, että räkäkännit pitää vetää. Elä nyt semmosessa ristiriidassa sekoamatta...

• Teholooki

synnitöntä. Vanha Aatami huutelee silloin tällöin...

Luotetaan vain Kristuksen voimaan tehdä meissä muutosta silloin kun oma luonto ei tappelee vastaan...

On se hyvä, että armoon kutsutaan.

Jumala on luonut hyvän maailman, jossa ei itsellään ole mitään vikaa. Nautitaan lahjoista kohtuudella - pätee myös alkoholiin.

Suomessa tämä alkoholikysymys saa aina aika suhteettomat mittapuitteet. Siitä voi tulla paikkapaikoin jopa pelastuskysymys joissain piireissä.

• sonjavaikka

Moi, joo, olen samaa mieltä, ei me uskovat sen täydellisempiä olla ja vaikka alkoholiongelman kanssa voi painia yhtä hyvin uskova kun ei- uskova. Kohtuudella nautittuna, onko siitä tehtävä numero? Kaikki on niin suhteellista, elämäntilanteet, elämän historia jne. Musta-valkoisuus peilaa aina ongelmia. Kirjoita mulle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      78
      5306
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      125
      3634
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      41
      3526
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      3124
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2788
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2329
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2111
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      2010
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      433
      1669
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1588
    Aihe