Warmax etupesä?

Puulämmittäjä

Onko kenelläkään kokemuksia Warmax etupesästä?
Miten toimii ja oletko ollut tyytyväinen?
Millaisen kattilan kanssa käytössä.

25

10167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli46

      Kysyisin samaa koska laitan itselleni myös Warmax50 etupesän. Kattilani on Jämä miniterm, jossa on jo Wiking pellettipoltin!!Etupesässä voin polttaa kaikkea muuta .Luulisin säästäväni pellettien kulutuksessa.

      • 50KK

        Minulla on tuo isommalla varastopesällä oleva malli ollut n. 5 vuotta käytössä.
        paksutkin ja vaikka samanvuotisetkin puut palaa hyvin, kunhan ensin saa alkulämmöt pienillä/kuivilla puilla
        puun kulutus varmaan aika lähellä alapalokattiloita
        samalla sytytyksellä voi halutessaan lämmittää kuukauden putkeen, sitten on jo hyvä puhdistaa palokanava.
        - taukojen aikana (ilmaläppä kiinni) pikeää kattilaa ja tuottaa pahanhajuista savua kun jälkipalaminen hiipuu kunnon palolämpötilojen alapuolelle.
        - pitemmän taukojakson jälkeen myös savuttaa aluksi kunnes palaminen pääsee taas kunnolla käyntiin
        - holvaa ainakin sekalaisella puulla joskus, ja taas savua... Saattaa lämpimänä selvitä omin avuin mutta lämmöntuotto on silloin pieni ja pikeää kun palamislämpö jää liian alas.
        - tuottaa todella paljon hukkalämpöä pannuhuoneeseen, etenkin yläluukun reunus tulee hyvin kuumaksi
        - Yläluukun tiiviste päästää (lähes heti uusimisen jälkeenkin) melko hyvälläkin vedolla hiukan pikisen savun hajua pannuhuoneeseen. Samoin puiden lisäyksessä tulee imurista huolimatta usein paljon savua sisään, varsinkin jos edellinen annos vielä palaa kuumana.

        Vanhaan yläpalokattilalla lämmittämiseen verrattuna lämmitys on todella helppoa, pari kertaa vuorokaudessa pannuhuoneeseen riittää pakkasillakin jos ei nuo holvaamisongelmat iske. Mutta savunhaju sisällä ja iso hukkalämpö ovat ainakin minulla hiukan ongelmalllisia.


      • Lämmitystä
        50KK kirjoitti:

        Minulla on tuo isommalla varastopesällä oleva malli ollut n. 5 vuotta käytössä.
        paksutkin ja vaikka samanvuotisetkin puut palaa hyvin, kunhan ensin saa alkulämmöt pienillä/kuivilla puilla
        puun kulutus varmaan aika lähellä alapalokattiloita
        samalla sytytyksellä voi halutessaan lämmittää kuukauden putkeen, sitten on jo hyvä puhdistaa palokanava.
        - taukojen aikana (ilmaläppä kiinni) pikeää kattilaa ja tuottaa pahanhajuista savua kun jälkipalaminen hiipuu kunnon palolämpötilojen alapuolelle.
        - pitemmän taukojakson jälkeen myös savuttaa aluksi kunnes palaminen pääsee taas kunnolla käyntiin
        - holvaa ainakin sekalaisella puulla joskus, ja taas savua... Saattaa lämpimänä selvitä omin avuin mutta lämmöntuotto on silloin pieni ja pikeää kun palamislämpö jää liian alas.
        - tuottaa todella paljon hukkalämpöä pannuhuoneeseen, etenkin yläluukun reunus tulee hyvin kuumaksi
        - Yläluukun tiiviste päästää (lähes heti uusimisen jälkeenkin) melko hyvälläkin vedolla hiukan pikisen savun hajua pannuhuoneeseen. Samoin puiden lisäyksessä tulee imurista huolimatta usein paljon savua sisään, varsinkin jos edellinen annos vielä palaa kuumana.

        Vanhaan yläpalokattilalla lämmittämiseen verrattuna lämmitys on todella helppoa, pari kertaa vuorokaudessa pannuhuoneeseen riittää pakkasillakin jos ei nuo holvaamisongelmat iske. Mutta savunhaju sisällä ja iso hukkalämpö ovat ainakin minulla hiukan ongelmalllisia.

        Isommat warmaxit on jo vakiona vesijäädytteisiä malleja ja näihin pienempiinkin (20-40kw) taitaa saada tilauksesta vesikierron, sitten ei pitäisi enää tulla paljon hukkalämpöä.

        etupesän palamisilma on vissiin jäähdytyksen takia järjestetty niin että toisioilmaa menee aina polttoputkeen, oli sitten vetoluukku kiinni tai auki. Olisko tällä jotain vaikutusta tuohon jälkipalamiseen/savutukseen.


      • Lämmitystä kirjoitti:

        Isommat warmaxit on jo vakiona vesijäädytteisiä malleja ja näihin pienempiinkin (20-40kw) taitaa saada tilauksesta vesikierron, sitten ei pitäisi enää tulla paljon hukkalämpöä.

        etupesän palamisilma on vissiin jäähdytyksen takia järjestetty niin että toisioilmaa menee aina polttoputkeen, oli sitten vetoluukku kiinni tai auki. Olisko tällä jotain vaikutusta tuohon jälkipalamiseen/savutukseen.

        Kun ostin syksyllä Warmax 40 Kw:n etupesän niin huomasin että sisällä oli irrallaan peltilevy, kysyisin että mikä on levyn tarkoitus ja miten se tulee kiinnittää oikea oppisesti paikoilleen? Pesä on odotellut pannuhuoneen oven takana kun ei mahdu palo-ovesta sisään,ennenkuin karmit on käytettävä irti että toisin sanoen pura ja kokoa!! Pienempi olisi juuri mahtunut ovesta!!


      • Kokemusta on

        Niin tulee ostettua kaikenkaisia ketunvirittimiä.
        Suomalainen tapa on ostaa ensin halpa ja koittaa aikansa leikkiä ja lopulta ostaa sen hyvän käänteispalokattilan.
        Kantapään kautta opitaan

        Olen sitä mieltä, ettei vanhaa "Jämää" kannata parsia millään virityksillä, vaan pihalle. Se häkäpönttö oli pula-ajan keksintö.


      • lämmitystä
        olavi46 kirjoitti:

        Kun ostin syksyllä Warmax 40 Kw:n etupesän niin huomasin että sisällä oli irrallaan peltilevy, kysyisin että mikä on levyn tarkoitus ja miten se tulee kiinnittää oikea oppisesti paikoilleen? Pesä on odotellut pannuhuoneen oven takana kun ei mahdu palo-ovesta sisään,ennenkuin karmit on käytettävä irti että toisin sanoen pura ja kokoa!! Pienempi olisi juuri mahtunut ovesta!!

        Niissä on ollut sisällä vahva teräslevy jonka alapää nojaa tiiliarinaan ja yläpää tulipesän seinään.
        Se on silloin vinossa asennossa, eli puutila kiilautuu hiukan arinan kohdalla. Jonkinlainen ilmarako pitäisi olla levyn alaosassa, että hiillos saa ilmaa.
        Kysy valmistajalta miten sen kuuluu tarkalleen olla, että saat sitten pelaamaan..


      • pepeon
        Kokemusta on kirjoitti:

        Niin tulee ostettua kaikenkaisia ketunvirittimiä.
        Suomalainen tapa on ostaa ensin halpa ja koittaa aikansa leikkiä ja lopulta ostaa sen hyvän käänteispalokattilan.
        Kantapään kautta opitaan

        Olen sitä mieltä, ettei vanhaa "Jämää" kannata parsia millään virityksillä, vaan pihalle. Se häkäpönttö oli pula-ajan keksintö.

        Meinaatko että käänteispalokattila on ratkaisu kaikkiin puunpolton ongelmiin??? Eihän siinä ole juuri mitään parempaa kuin tavallisessa alapalokattilassa. Tietenkin jos tilaa on vähän tai piippu on liian lyhyt niin sitten kp.

        Muuten alapalokattila on käytännössä vähintään yhtä hyvä. Suuri plussa alapalokattilalle siitä, että varastopesään on helppo rakentaa kunnon jatkosiilo, jolla puuta ei tarvitse juurikaan lisäillä. Arinakin kestää ihan eri tavalla kuin kp:ssa, eikä tarvita puhallintakaan (yleensä).

        Em. ei kyllä koske warmaxia. Siitä olen pitkälti samaa mieltä, että on parempiakin systeemejä ja kattiloita olemassa. Erityisesti kattilan markkinointi kaipaisi muutosta. Mainostavat, että kattilaan sopii MÄRÄT puut!!! Kehuvat suurena oivalluksena imuria, joka on käytännössä täysi susi (heikko, metelöivä, tehoton). Ja vielä ettei puuta tarvitsisi pilkkoa... Nämä ovat kaikki väitteitä johon jo kuluttajansuojaviranomainenkin voisi puuttua.


      • Kokemusta on
        pepeon kirjoitti:

        Meinaatko että käänteispalokattila on ratkaisu kaikkiin puunpolton ongelmiin??? Eihän siinä ole juuri mitään parempaa kuin tavallisessa alapalokattilassa. Tietenkin jos tilaa on vähän tai piippu on liian lyhyt niin sitten kp.

        Muuten alapalokattila on käytännössä vähintään yhtä hyvä. Suuri plussa alapalokattilalle siitä, että varastopesään on helppo rakentaa kunnon jatkosiilo, jolla puuta ei tarvitse juurikaan lisäillä. Arinakin kestää ihan eri tavalla kuin kp:ssa, eikä tarvita puhallintakaan (yleensä).

        Em. ei kyllä koske warmaxia. Siitä olen pitkälti samaa mieltä, että on parempiakin systeemejä ja kattiloita olemassa. Erityisesti kattilan markkinointi kaipaisi muutosta. Mainostavat, että kattilaan sopii MÄRÄT puut!!! Kehuvat suurena oivalluksena imuria, joka on käytännössä täysi susi (heikko, metelöivä, tehoton). Ja vielä ettei puuta tarvitsisi pilkkoa... Nämä ovat kaikki väitteitä johon jo kuluttajansuojaviranomainenkin voisi puuttua.

        vaihdoin käänteispaloiseen.

        Nämä kaksi erilaista polttotyyppiä ovat ihan eri vuosisadalta, ei voi edes samana päivänä puhua, usko pois.
        Käy tutustumassa sellaisessa paikassa missä näet sen käytännössä.

        Arinan kestävyys! Mulla ainakin ne vääntyilivät ettei enää kunnolla mahtuneet paikoilleen.
        Mihin perustuu väitteesi arinan kestämättömyydestä käänteispaloisissa ?
        Hevosmieten juttuja tuo hormin pituus, itselläni on sellainen seitkytluvun "legopalikannäköinen" torppa vaan hyvin pelittää, piipun pituus noin 5 m josta hormin osuus 3,5m

        (no nyt heräävät kaikki kilpailijoiden myyntitykit huutamaan kuorossa,)
        On Rica Atmos, ollut nyt tosihommissa puolisen vuotta, ei voisis puulämmitys olla helpompaa.


      • ......
        pepeon kirjoitti:

        Meinaatko että käänteispalokattila on ratkaisu kaikkiin puunpolton ongelmiin??? Eihän siinä ole juuri mitään parempaa kuin tavallisessa alapalokattilassa. Tietenkin jos tilaa on vähän tai piippu on liian lyhyt niin sitten kp.

        Muuten alapalokattila on käytännössä vähintään yhtä hyvä. Suuri plussa alapalokattilalle siitä, että varastopesään on helppo rakentaa kunnon jatkosiilo, jolla puuta ei tarvitse juurikaan lisäillä. Arinakin kestää ihan eri tavalla kuin kp:ssa, eikä tarvita puhallintakaan (yleensä).

        Em. ei kyllä koske warmaxia. Siitä olen pitkälti samaa mieltä, että on parempiakin systeemejä ja kattiloita olemassa. Erityisesti kattilan markkinointi kaipaisi muutosta. Mainostavat, että kattilaan sopii MÄRÄT puut!!! Kehuvat suurena oivalluksena imuria, joka on käytännössä täysi susi (heikko, metelöivä, tehoton). Ja vielä ettei puuta tarvitsisi pilkkoa... Nämä ovat kaikki väitteitä johon jo kuluttajansuojaviranomainenkin voisi puuttua.

        Itsekin ajatelin joskus alapalo-kattilaa, kun kaksoiskattilasta sain tarpeekseni, tehoton ja helvetisti lämmitystyötä. Talooni ei seinää hajottamatta saa sisään(pannuhuone kellarikerroksessa) kuin näitä noin kuution varaajaia ja kun arimaxin myyntimieheltä kysyin, olisi myynyt minulle yläpalokattilan, ei siis 35:sta sitten millään.
        No Veda:n nettisivu kertoi, että kuution varaaja mahdollinen, joten erästä 70:n omistajaa haastateltuani ja ko. kattilaan paikanpäällä tutustuttanii tilasin Veda 35:n.
        Alkuun epäilin koko puhallinsysteemiä, mutta nyt en kattilaa ilman sitä edes huolisi. Etuna on se, että kun pesällinen palaa loppuun, puhallin sammuu ja samalla menee vetoläppä kiinni. Asensin myös omatoimisesti kattilaan normaalin öljypoltintermostaatin, joten kun kattilan lämpötila ylittää säädetyn(siis varaaja on täynnä energiaa), sammuu myös pauhallin, mutta latauspaketti(laddomat 21) jää päälle.Kun kattilan lämpötila alenee 6 astetta, lähtee puhallin uudestaan käymään
        Siis kun pesällisen kunnollista koivupuuta sytytän, pääsen käytännössä vuorokauden näillä 10 asteen pakkasilla, vaikka on vain tuo kuution varaaja.
        Kohta neljä vuotta olen paahtanut ja sama arinalevy ja arinakivi vielä on, taitaavat ehkä ensi kesään vielä pelittää. Uudet ovat kyllä hankittuna ja maksoivat vähän päälle 100 euroa eli ei mikään ryöstöhinta. Ja ne pystyy jopa itse teettämään, jos kylältä jonkinlainen levytyöt hallitseva konepaja löytyy ja arinakiven voi itse valaa, ei ole mitää erityisen vaikeita muotoja ja valumassan tekoon saa ihan pussitavarana valmissekoiteen, joka kestää 1300 astetta.
        Mitä olen katsellut, niin kyllä alapalokattilan arina maksaa samaa luokaa ja tuskin kovassa käytössä on paljonkaan kestävämpi. Että ainakin minulle oli onni, että ei arimax 35 käynyt kuution varaajan kanssa. Nyt kun olen lukenut noista holvaantumisongelmista, olen yhä enemmän tyytyväinen hankintaani.
        Ja huoltopuoli on helppo ja kun tuliputkia katselee, ei niihin kyllä juuri mitään jää muuta kuin harjattavaa pölyä.


      • kipinä,.,,
        ...... kirjoitti:

        Itsekin ajatelin joskus alapalo-kattilaa, kun kaksoiskattilasta sain tarpeekseni, tehoton ja helvetisti lämmitystyötä. Talooni ei seinää hajottamatta saa sisään(pannuhuone kellarikerroksessa) kuin näitä noin kuution varaajaia ja kun arimaxin myyntimieheltä kysyin, olisi myynyt minulle yläpalokattilan, ei siis 35:sta sitten millään.
        No Veda:n nettisivu kertoi, että kuution varaaja mahdollinen, joten erästä 70:n omistajaa haastateltuani ja ko. kattilaan paikanpäällä tutustuttanii tilasin Veda 35:n.
        Alkuun epäilin koko puhallinsysteemiä, mutta nyt en kattilaa ilman sitä edes huolisi. Etuna on se, että kun pesällinen palaa loppuun, puhallin sammuu ja samalla menee vetoläppä kiinni. Asensin myös omatoimisesti kattilaan normaalin öljypoltintermostaatin, joten kun kattilan lämpötila ylittää säädetyn(siis varaaja on täynnä energiaa), sammuu myös pauhallin, mutta latauspaketti(laddomat 21) jää päälle.Kun kattilan lämpötila alenee 6 astetta, lähtee puhallin uudestaan käymään
        Siis kun pesällisen kunnollista koivupuuta sytytän, pääsen käytännössä vuorokauden näillä 10 asteen pakkasilla, vaikka on vain tuo kuution varaaja.
        Kohta neljä vuotta olen paahtanut ja sama arinalevy ja arinakivi vielä on, taitaavat ehkä ensi kesään vielä pelittää. Uudet ovat kyllä hankittuna ja maksoivat vähän päälle 100 euroa eli ei mikään ryöstöhinta. Ja ne pystyy jopa itse teettämään, jos kylältä jonkinlainen levytyöt hallitseva konepaja löytyy ja arinakiven voi itse valaa, ei ole mitää erityisen vaikeita muotoja ja valumassan tekoon saa ihan pussitavarana valmissekoiteen, joka kestää 1300 astetta.
        Mitä olen katsellut, niin kyllä alapalokattilan arina maksaa samaa luokaa ja tuskin kovassa käytössä on paljonkaan kestävämpi. Että ainakin minulle oli onni, että ei arimax 35 käynyt kuution varaajan kanssa. Nyt kun olen lukenut noista holvaantumisongelmista, olen yhä enemmän tyytyväinen hankintaani.
        Ja huoltopuoli on helppo ja kun tuliputkia katselee, ei niihin kyllä juuri mitään jää muuta kuin harjattavaa pölyä.

        laita stokeri


      • käytössä?
        Kokemusta on kirjoitti:

        vaihdoin käänteispaloiseen.

        Nämä kaksi erilaista polttotyyppiä ovat ihan eri vuosisadalta, ei voi edes samana päivänä puhua, usko pois.
        Käy tutustumassa sellaisessa paikassa missä näet sen käytännössä.

        Arinan kestävyys! Mulla ainakin ne vääntyilivät ettei enää kunnolla mahtuneet paikoilleen.
        Mihin perustuu väitteesi arinan kestämättömyydestä käänteispaloisissa ?
        Hevosmieten juttuja tuo hormin pituus, itselläni on sellainen seitkytluvun "legopalikannäköinen" torppa vaan hyvin pelittää, piipun pituus noin 5 m josta hormin osuus 3,5m

        (no nyt heräävät kaikki kilpailijoiden myyntitykit huutamaan kuorossa,)
        On Rica Atmos, ollut nyt tosihommissa puolisen vuotta, ei voisis puulämmitys olla helpompaa.

        Mikä Rican käänteispalokattila sulla on käytössä? GSX, GS, S vai GSE? Miten teit valinnan?


      • .....
        kipinä,.,, kirjoitti:

        laita stokeri

        On ihan hieno keksintö, mutta mielestäni ei sovellu niin hyvin pientaloon, jossa lämmöntarve kuitenkin aika pieni. Paremmin sopii suureen lämmöntarpeeseen ja systeemiin, jossa lämmitetään useimpaa rakennusta.
        Klapit ja halot on helppo varastoida, vaikka ulos, kun pistää kuormalavoja alle ja peittää kunnolla. Hake sen sijaan tarvitsee erillisen varaston, josta se pitää jolloin konstilla siirtää sinne asuttaviin tiloihin pienissä erissä. Syynä se, että se hake ei yleensä ole niin kuivaa, etteikö sinne mikroobit iske ja silloin se aiheuttaa asuintiloihin ihan saman ongelman kuin ihan on homevikaisessa talossa.Jos taas tekee sellasen varaston talon viereen, josta joku automatiikka syöttää hakeen esim ruuvilla sinne talon pannuhuoneeseen, niin hintaa tulee systeemille. Jos taas siirto pitää hoitaa saaveilla tai kottikärryillä, niin ei siinä paljon eroa ole työssä, jos vertaa käänteispalokattila varaaja Vs. stokeri pannu.
        Sitten kun läheisyydessä on 4-5 naapuria ja hankkii yhteisen hakekontin, niin taatusti saavat kaikki halvimman ja vaivattomimman tavan lämmittää.


      • lämmitystä kirjoitti:

        Niissä on ollut sisällä vahva teräslevy jonka alapää nojaa tiiliarinaan ja yläpää tulipesän seinään.
        Se on silloin vinossa asennossa, eli puutila kiilautuu hiukan arinan kohdalla. Jonkinlainen ilmarako pitäisi olla levyn alaosassa, että hiillos saa ilmaa.
        Kysy valmistajalta miten sen kuuluu tarkalleen olla, että saat sitten pelaamaan..

        Ajattelin että onko kenelläkään kokemusta etupesän täytöstä kierre syöttimellä.Jos se pelaa stokerissa alhaalta niin miksi se ei pelaisi etupesässä siten että se olisi sijoitettu etupesän yälaitaan josta ruuvi tiputtelisi haketta pesään. Kun tuo ajatus tuli siitä että ,pelletti laitteissa se toimii niin miksei myös hakkeella.?


      • Kokemusta on
        käytössä? kirjoitti:

        Mikä Rican käänteispalokattila sulla on käytössä? GSX, GS, S vai GSE? Miten teit valinnan?

        Pannukomeron- ja varaajankoko ( 1000L ) määräsivät pääasiassa valinnan sekä kaytetävyys. Käyttöluukku on rinnan korkeudella, tuhkan poisto on se keskimmäinen luukku ja alhaalla
        onkin öp, tai vaihtoehtoisesti pellettipoltin. Tässä tärkeimmät.
        Itse kun klapitan niin lkapin pituudella ei niin väliä, siihen varastopesään muuten menee reilusti pitempiä puita kuin se nimellismitta 330mm.
        Suositelen et pety.


      • kokemusta on
        ...... kirjoitti:

        Itsekin ajatelin joskus alapalo-kattilaa, kun kaksoiskattilasta sain tarpeekseni, tehoton ja helvetisti lämmitystyötä. Talooni ei seinää hajottamatta saa sisään(pannuhuone kellarikerroksessa) kuin näitä noin kuution varaajaia ja kun arimaxin myyntimieheltä kysyin, olisi myynyt minulle yläpalokattilan, ei siis 35:sta sitten millään.
        No Veda:n nettisivu kertoi, että kuution varaaja mahdollinen, joten erästä 70:n omistajaa haastateltuani ja ko. kattilaan paikanpäällä tutustuttanii tilasin Veda 35:n.
        Alkuun epäilin koko puhallinsysteemiä, mutta nyt en kattilaa ilman sitä edes huolisi. Etuna on se, että kun pesällinen palaa loppuun, puhallin sammuu ja samalla menee vetoläppä kiinni. Asensin myös omatoimisesti kattilaan normaalin öljypoltintermostaatin, joten kun kattilan lämpötila ylittää säädetyn(siis varaaja on täynnä energiaa), sammuu myös pauhallin, mutta latauspaketti(laddomat 21) jää päälle.Kun kattilan lämpötila alenee 6 astetta, lähtee puhallin uudestaan käymään
        Siis kun pesällisen kunnollista koivupuuta sytytän, pääsen käytännössä vuorokauden näillä 10 asteen pakkasilla, vaikka on vain tuo kuution varaaja.
        Kohta neljä vuotta olen paahtanut ja sama arinalevy ja arinakivi vielä on, taitaavat ehkä ensi kesään vielä pelittää. Uudet ovat kyllä hankittuna ja maksoivat vähän päälle 100 euroa eli ei mikään ryöstöhinta. Ja ne pystyy jopa itse teettämään, jos kylältä jonkinlainen levytyöt hallitseva konepaja löytyy ja arinakiven voi itse valaa, ei ole mitää erityisen vaikeita muotoja ja valumassan tekoon saa ihan pussitavarana valmissekoiteen, joka kestää 1300 astetta.
        Mitä olen katsellut, niin kyllä alapalokattilan arina maksaa samaa luokaa ja tuskin kovassa käytössä on paljonkaan kestävämpi. Että ainakin minulle oli onni, että ei arimax 35 käynyt kuution varaajan kanssa. Nyt kun olen lukenut noista holvaantumisongelmista, olen yhä enemmän tyytyväinen hankintaani.
        Ja huoltopuoli on helppo ja kun tuliputkia katselee, ei niihin kyllä juuri mitään jää muuta kuin harjattavaa pölyä.

        Itse lisäsin vielä magneettiventtiilin varaajaan menevään putkeen kytkettynä Termovariin.


      • Arska0132
        olavi46 kirjoitti:

        Ajattelin että onko kenelläkään kokemusta etupesän täytöstä kierre syöttimellä.Jos se pelaa stokerissa alhaalta niin miksi se ei pelaisi etupesässä siten että se olisi sijoitettu etupesän yälaitaan josta ruuvi tiputtelisi haketta pesään. Kun tuo ajatus tuli siitä että ,pelletti laitteissa se toimii niin miksei myös hakkeella.?

        toimii, mutta vaatii sulkusyöttimen hakeruuvin ja kattilan välille ettei takatuli ja savut pääse hakeruuvin kautta hakevarastoon


    • isäntä

      olis ihan asiallinenpeli muuten jos pannuhuone ei kuumenis,ei ole mielestäni naisväen kampe

    • palaako

      Mikä on warmax:in käyttöikä? Varmaan löytyy ääripäitäkin.
      10-15vuotta? Mitä jos laittaa ison warmaxin 40kw pikkukattilaan 20kw, niin mitä väliä?

    • Ostin 2009 käytetyn etupesän,(warmax) mutta ei tullut asennettua sitä kattilaan, myin pois. Eikä se mahtunut pannuhuoneen ovesta sisään. Nyt kattilaan on liitetty Säätötulen strong stokeri , ei ole ollut ongelmia ja tehot riittää, vaikka olisi kovatkin pakkaset. Palopää 40kW.

    • Edge883

      Moi!Onko warmaxlämmittäjillä ideoita ja toteutuksia hukkalämmön hyötykäyttöön pannuhuoneesta?
      Itse pariviikkoa sitten luovuin öljystä ja aloin lämmittämään warmaxilla ja oon huomannu et kyllä sinne puuta saa työntää kerran päivässä täyteen että saa vanha talon lattialämpövedet lämpeemään..Alkuun kun aloin lämmittämään,niin ihmettelin ettei ollut tarpeeksi vetoa,kunnes otin öljypolttimolle tarkoitetut "haittalevyt"pois pannusta,ni johan alko vetämään kunnolla.Paljonko kuuluisi olla palokaasujen lämpötila jotta ei menisi liikaa harakoille?
      Eilen oli oli myrskyinen keli,niin vaikutti etupesän toimintaan niin että,vedon ollessa kiinni jatkoi vaan veden lämmittämistä 10astetta yli termostaatin asetetun rajan(savukaasujen lämpötilaki huiteli yli 150 astetta pitkät ajat vaikka veto oli kiinni)onko muilla samanlaisii kokemuksia?

    • Ahomies

      On 20 vuotta. Aluksi oli vanha Högfors Minorin edessä. Joskus keitti, kattila aivan kauhea nuohota. Nyt viimeiset reilu viisi vuotta arimax k240 ja 500 l varaaja jatkuvalla kierrolla. Vesitila riittää. Warmax ok, kun lämpötila - 5 tai alle. Lämpimimmällä pikeää kattilaa paljon.

      Kattilahuone lämpiää, en osaa sanoa mitä sille tekisi.

      Alkaa olla warmaxi finaalissa, viimeinen talvi sillä hake tulosssa.

    • Edge883

      Nyt on vuoden ollut käytössä warmax etupesä,kun on tottunut tähän lämmitysmuotoon ni en heti ole pois vaihtamassa.Tänä vuonna poltetaan noin 20cm halkaisijaltaan olevaa kuusta pääasiassa,niin on nopea täyttää,eikä pikeä paljoakaan.Tein ilmanoton suoraan vetoläpän eteen,niin ei tarvi pitää ikkunaa raollaan,saa ilmaa riittävästi ja lämmöt ei karkaa harakoille.Nuohoan pannun parin viikon välein niin saa hyötysuhteen pidettyä parempana.Koitan vielä haittalevyjä ja jos savukaasut ei laske liikaa ni niiden levyjen avulla hyötysuhde paranee.Kellari tila on noin 50neliöä niin pesän hukkalämpö lämmittää ne tilat,tyytyväinen olen laitteeseen.Tosiaan vuosimalliltaan 98 warmaxi ja ei paljonkaa kulumisen merkkejä.

    • sha9

      50KK on ollu 16v. pelaa hyvin, lukuunottamatta hukkalämpöä ja se taas vie puita. Kaikki puut palaa märät ja kuivat, hakettakin ja kaikki rojut mitä saa luukusta sisään. Joku kyseli voiko olla pienempi tehoinen kattila perässä mulla Arimax 520 plus 480l vesitila (puulla 20 kw) joten voi olla ja hyvin pelaa. Tulipellin olen uusinut kahdesti ja viimeinen tehtiin haponkestävästä teräksestä ja on kestänyt vääntyilemättä vuosia. Mustasta raudasta tehty vääntyili miten sattui. Puuta vie enemmän kuin muut kattilat n. 10-25%. Varsinkin leudoilla keleillä.
      Muutoin olen tyytyväinen.

    • Anonyymi

      puulämmittäjä:
      Mistähän sais osia warmax 50maxiin.Se vedon säädin sähköinen kärähti sellain pitäis saada.muuten toiminut 10v aika hyvin

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta etupesä vaan kiinnostaa modernisoituna edelleen. Onko jo joku tehnyt sulkusyöttimellä olevan jatkuvatoimisen etupesän?
      Itseä kiinnostaa etupesän modernisointi. Tuollainen 40 kW itse tehty etupesä palaa kaiket talvet ja joku maallikon logiikka rajakytkimillä ja ruuvitäytöllä olisi kiinnostava kokeilu. Kovin äkkiä en ole stokeriin päätymässä, ei harmittomia ole nekään. Etupesässä kun ei ole turhia liikkuvia osia niin on "ikuinen" laite.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe