LAIN TARKOITUS
Gal. 3:19-4:6
--
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
3:29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
4:1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
4:2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
--
Jumala sanoo Sanassaan, että kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat kelvottomia (Room. 3:9-20).
Kukaan ei ole vanhurskas, Jumalalle kelpaava, itsessään.
Siksi ainut mahdollisuus ihmiselle on ottaa vastaan Jumalan tarjoama vanhurskaus, jonka Kristus on meille hankkinut.
Lain tehtävä on ottaa pois ihmiseltä omat luulot ja kasvattaa (kurittaa) Kristukseen (j. 24)
Katekismus
HERÄÄMINEN:
"Kun Jumala pysähdyttää syntisen eteensä, tämä joutuu näkemään todellisen tilansa.
Hän näkee rikkoneensa Jumalan käskyt.
Hän alkaa tajuta, ettei hänellä ole vain yksityisiä syntejä, vaan että koko hänen elämänsä suunta on väärä.
Mutta synnin hädän ohella hänessä herää vetämystä Vapahtajan puoleen ja toivo, ettei Vapahtaja sittenkään häntä hylkää.
Tätä synnin hätää ja armon ikävää Jumalan edessä sanotaan heräämiseksi" (katekismus).
------
Gal. 3:27 puhuu siitä, kuinka saastainen syntinen saa pukea päälleen uudet valkoiset vaatteet kasteessa (vrt. valkoinen kastepuku kastettavan yllä). Näin ihmisestä tulee uusi luomus.
Sananlaskukin sanoo: ”Vaatteet tekevät miehen”.
Omien rääsyjen sijasta ihminen saa loistavan, puhtaan puvun. Näin peittyvät kaikki synnin epäpuhtaudet. Olemme saaneet vastaanottaa peson (1. Kor, 6:11).
Kastettuina Jeesukseen uskovina, hänen ominaan (Gal. 3:29) meille kuuluu lupaus; saamme olla Kristuksen kanssaperillisiä.
Mitkä ihanat näkymät avautuvatkaan uskon silmälle: ”Kaikki on teidän” (1. Kor.3:21).
On siis kahdenlaisia ihmisiä.
On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (omavanhurskaat) ja niitä, jotka tajuavat oman kurjan tilansa ja sen, ettei heillä ole muuta mahdollisuutta kuin etsiä lääkäriä , Vapahtajaa Jeesusta Kristusta.
---
4. On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa se. Hän kansana turvaksi yhä tuo armonsa rikkauden,
ja ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo.
(Virsi 178:4)
Lain tarkoitus/Kaste Gal. 3:19-4:7
17
332
Vastaukset
- asia
että rakas Jeesus pelasti meidät ja antoi meille vapauden ja ihana asia, että laki sisältyy rakkaudenlakiin kymmenenä käskynä ja jos minä meinaan langeta, tämä rakas laki muistuttaa minua heti, vaikkapa näin: kunnioita isääsi ja äitiäsi, tai näin: älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi tai mikä synti minua vaaniikin, on rakkaudenlaki minua oikeaan opastamassa ja minä tiedän tehdä parannuksen ja saan kasvaa Herran Hengessä, kunnes täydellisyys on saavutettu.
Niin kauan tämä rakas rakkaudenlaki vartioi minua, kunnes olen saavuttanut kaikessa täysi-ikäisyyden, enkä ole enää kasvattajan alainen, sillä silloin Jeesuksen tuoma voitto on kohdallani täydellisesti voimassa.
En ole enää lainalla, vaan olen Jeesuksen täytetyn työn ansiosta päässyt vapauden kasvatukseen, jossa on rakkaudenlaki ja siksi olen näin vapaa ja voittoisa. En ole voittoisa omassa voimassani, vaan yksin Jeesuksen voimassa, jonka Hän Pyhässä Hengessään minuun lahjana antoi.
Herra varjele minut loppuun asti, että en Sinun voitostasi lankeasi. Anna minun pysyä mieleni ja tahtoni puolesta sinun opettamassasi tahdossa ja voimista minut kaikessa rakkaudenlakiin, joka on Sinun lakisi. - LAKI!
1. Korinttolaiskirje 13
1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus. - kiitän
sinua ikuisesti siitä, että teit minut uudeksi kastamalla minut lupauksesi mukaan.
Vaikka vesikasteesta kuluikin 27 vuotta, tulit kuitenkin ja täytit lupauksesi kohkallani ja annoit minulle uskonlahjan.
Annoit minun vielä muutaman vuoden suun tunnustuksen jälkeen tutustua Sanasta tahtoosi ja sitten teit sen minulle, tulit ja kastoit Pyhällä Hengellä ja tulella, minut, joka en edes älynnyt sitä Sinulta pyytää. Näit paremmin minut ja tunsit paremmin minut, kuin minä itse itseäni tunnen ja näit minut otolliseksi itsellesi.
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. - ML213
Kun Jumala pysähdyttää syntisen eteensä, tämä joutuu näkemään todellisen tilansa.
Hän näkee rikkoneensa Jumalan käskyt.
Hän alkaa tajuta, ettei hänellä ole vain yksityisiä syntejä, vaan että koko hänen elämänsä suunta on väärä. Tapio pohtiii..........
----------
Varmaan tämä kokemus on monelle uskovalla vielä tuoreessa muistissa.Tässä etsikkoajassa ihminen ajattelee syntisyyttään ja miten hän on elänyt erossa Jumalasta.
Saadessaan syntinsä anteeksi, niin tämä kokemus onkin ihmistä muuttava kokonaisuus eli syntyy uudeksi luomukseksi.En ihmettele yhtään jos tämän kokemuksen kohdanneena ihminen mielellään,- omasta tahdostaan rientää uskovienkasteelle.- sinun,
ML213 olevan Pyhällä Hengellä täytetty. Usein kirjoitamme nykyään samoihin viestiketjuihin ja siinä olen saanut sinuun tutustua.
Minäkin olen Pyhällä Hengellä täytetty ja omaan monet armolahjat ja silti olen lapsena kastettu ja kuten tuolla edellä kerroin, en edes ymmärtänyt Jeesukselta kastetta pyytää, Hän kuitenkin kastoi minut Itse Pyhällä Hengellä ja tulella.
Ei vesikaste ole pelastuskaste, vaan parannuskaste ja kutsu ja lupaus Jumalan yhteyteen, mutta Pyhän Hengen kaste, jonka Jeesus antaa joskus pitkänkin ajan kuluttua vesikasteesta, on pelastuskaste, sillä se synnyttää uudeksi ylhäältä vedestä ja Hengestä. - ML213
sinun, kirjoitti:
ML213 olevan Pyhällä Hengellä täytetty. Usein kirjoitamme nykyään samoihin viestiketjuihin ja siinä olen saanut sinuun tutustua.
Minäkin olen Pyhällä Hengellä täytetty ja omaan monet armolahjat ja silti olen lapsena kastettu ja kuten tuolla edellä kerroin, en edes ymmärtänyt Jeesukselta kastetta pyytää, Hän kuitenkin kastoi minut Itse Pyhällä Hengellä ja tulella.
Ei vesikaste ole pelastuskaste, vaan parannuskaste ja kutsu ja lupaus Jumalan yhteyteen, mutta Pyhän Hengen kaste, jonka Jeesus antaa joskus pitkänkin ajan kuluttua vesikasteesta, on pelastuskaste, sillä se synnyttää uudeksi ylhäältä vedestä ja Hengestä.Minäkin olen Pyhällä Hengellä täytetty ja omaan monet armolahjat ja silti olen lapsena kastettu .Joku pohtii.........
-----------
Eihän lapsikaste olekkaan esteenä uskoon liittyville asioille.Ihminen voi puhua vaikka kielillä (kaikki ihmiset eivät toisaalta puhu kielillä) ja olla Pyhällä Hengellä täytetty jne.., vaikka on ainoastaan lapsena kastettu.Kastehan ei todella pelasta.
Itse annan ihmisille täyden vapauden mitä kastetta he edustavat tai millä kasteella ovat kastetut.
Ainoastaan lapsikaste kiinnostaa pohtia siksi kun siihen liitetään tekijöitä, jotka eivät ilmene ihmisessä,- mielikuvissa.
Tärkeintähän on ihmisen ollessa uudestisyntynyt ja tämä tietoinen kokemus vaikuttaa ihmisen mielikuviin ja käyttäytymiseen.Tästä tilanta meidän tulisi iloita yhdessä olimmepa kastetut miten tahansa.
Siis siirtyä kasteesta syvemmälle uskoon liittyviin asioihin, jotka aktivoivat uskontekoja kielteisten tekojen sijasta, - eheyttäen ihmistä. - Markku Tampio
ML213 kirjoitti:
Minäkin olen Pyhällä Hengellä täytetty ja omaan monet armolahjat ja silti olen lapsena kastettu .Joku pohtii.........
-----------
Eihän lapsikaste olekkaan esteenä uskoon liittyville asioille.Ihminen voi puhua vaikka kielillä (kaikki ihmiset eivät toisaalta puhu kielillä) ja olla Pyhällä Hengellä täytetty jne.., vaikka on ainoastaan lapsena kastettu.Kastehan ei todella pelasta.
Itse annan ihmisille täyden vapauden mitä kastetta he edustavat tai millä kasteella ovat kastetut.
Ainoastaan lapsikaste kiinnostaa pohtia siksi kun siihen liitetään tekijöitä, jotka eivät ilmene ihmisessä,- mielikuvissa.
Tärkeintähän on ihmisen ollessa uudestisyntynyt ja tämä tietoinen kokemus vaikuttaa ihmisen mielikuviin ja käyttäytymiseen.Tästä tilanta meidän tulisi iloita yhdessä olimmepa kastetut miten tahansa.
Siis siirtyä kasteesta syvemmälle uskoon liittyviin asioihin, jotka aktivoivat uskontekoja kielteisten tekojen sijasta, - eheyttäen ihmistä.tekijä uskoon liittyvissä asioissa on juuri tuo 'siirtyminen kasteesta syvemmälle uskoon liittyviin asioihin'.
Nykyään, jopa seurakunnissamme, keskustellaan hyvinkin paljon kastekysymyksistä seurakuntiemme välillä, mutta useimmiten samassa yhteydessä jätetään huomioimatta sen jälkeinen rakentuminen, vaikka juuri se on se oleellisin osa uskonelämäämme, jota Isä Jumala arvostaa meissä.
Ja tällaiseen olisikin ryhdyttävä kiinittämään katsantokantaa nimenomaan seurakunnissamme enemmän, etteivät uskoon tulleet jäisi ikäänkuin imeväisten tasolle uskonelämässään, koska Isä Jumala kastaa ihmisen uskoon tulon jälkeen myös ennen uskovien upotuskastettakin..
- hiukan:
Sanot:
"On siis kahdenlaisia ihmisiä.
On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (omavanhurskaat) ja niitä, jotka tajuavat oman kurjan tilansa ja sen, ettei heillä ole muuta mahdollisuutta kuin etsiä lääkäriä , Vapahtajaa Jeesusta Kristusta."
ON KOLMENLAISIA ihmisiä.
Edellisten lisäksi on niitä, joita vanhemmat yrittävät pukea Kristuksen vanhurskauteen vie-
mällä nämä vauvana kastettavaksi.
Näitä on Suomessakin valtaosa, mutta tulokset
osoittavat, että Pyhä-Henki ei ole mukana sellai-
sessa touhussa.
Siitä ei synny muita kuin nimikristittyjä jotka
ovat luulouskossa.
Galatalaisetkin olivat tulleet henkilökohtaisesti
uskoon: "3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa."
Kaste ei tee kenestäkään Jumalan lasta!!"Galatalaisetkin olivat tulleet henkilökohtaisesti
uskoon: "3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa."
---
Miten sinä selität, että kun "olemme Kristukseen kastetut, olemme Kristuksen päällemme pukeneet" (Gal. 3:27)?
Mitä tarkoittaa Kristuksen päällensä pukeminen kasteessa?- kasteessa Kristus puetaan
Tapio522 kirjoitti:
"Galatalaisetkin olivat tulleet henkilökohtaisesti
---
Miten sinä selität, että kun "olemme Kristukseen kastetut, olemme Kristuksen päällemme pukeneet" (Gal. 3:27)?
Mitä tarkoittaa Kristuksen päällensä pukeminen kasteessa?Tuossa kohdin ei sanota, että kasteessa Kristus puetaan päällemme, vaan ...
Kun olemme kastetut uskovina Jeesukseen samaistuen, niin olemme pukeneet kasteen haudasta noustuamme Kristuksen päällemme. Kaste symboloi siis Jeesuksen kuolemaa ja ylosnousemusta eli Kristuksen päällepukemista. Tätä ei tee se toimitus - valelurituaali ei nyt ainakaan - vaan se, että Jumalan voima ja läsnäolo on siinä mukana.
Tapio52 - sinä olet nyt onnistunut monta päivää täällä ihan hyvin ja siksipä pyydän, että ...
ÄLÄ NYT VAAN PALAA SIIHEN KASTETRAUMAASI !!!
Jos palaat niin se saa sinut jonkinlaiseen maagiseen utuiseen olotilaan jossa alat taas toistella omia kasteharhojasi mantranomaisesti. Kristinusko EI OLE magiikkaa, vaan uskoa Jeesukseen ja siihen, että hän pitää huolen meistä kun uskossa vaellamme. kasteessa Kristus puetaan kirjoitti:
Tuossa kohdin ei sanota, että kasteessa Kristus puetaan päällemme, vaan ...
Kun olemme kastetut uskovina Jeesukseen samaistuen, niin olemme pukeneet kasteen haudasta noustuamme Kristuksen päällemme. Kaste symboloi siis Jeesuksen kuolemaa ja ylosnousemusta eli Kristuksen päällepukemista. Tätä ei tee se toimitus - valelurituaali ei nyt ainakaan - vaan se, että Jumalan voima ja läsnäolo on siinä mukana.
Tapio52 - sinä olet nyt onnistunut monta päivää täällä ihan hyvin ja siksipä pyydän, että ...
ÄLÄ NYT VAAN PALAA SIIHEN KASTETRAUMAASI !!!
Jos palaat niin se saa sinut jonkinlaiseen maagiseen utuiseen olotilaan jossa alat taas toistella omia kasteharhojasi mantranomaisesti. Kristinusko EI OLE magiikkaa, vaan uskoa Jeesukseen ja siihen, että hän pitää huolen meistä kun uskossa vaellamme.Ei sanota että kasteessa Kristus puetaan:
" Kaste symboloi siis Jeesuksen kuolemaa ja ylosnousemusta eli Kristuksen päällepukemista".
---
Tarkoitatko tällä, että Jeesus (Kolminaisuus:Matt.28:19)ei OIKEASTI olekkaan läsnä kasteessasi?
Jos on, niin miten?
Jospa kerrankin,antaisit selvän vastauksen, "Pekka"!!!
(Eikö olisi reilua kanssakeskustelijoitasi kohtaan, että käyttäisit samaa nimimerkki)- kirjoittajan
Tapio522 kirjoitti:
Ei sanota että kasteessa Kristus puetaan:
" Kaste symboloi siis Jeesuksen kuolemaa ja ylosnousemusta eli Kristuksen päällepukemista".
---
Tarkoitatko tällä, että Jeesus (Kolminaisuus:Matt.28:19)ei OIKEASTI olekkaan läsnä kasteessasi?
Jos on, niin miten?
(Eikö olisi reilua kanssakeskustelijoitasi kohtaan, että käyttäisit samaa nimimerkki)puolesta.
Vaikka kaste tehdään Isän. Pojan ja Pyhän-Hengen
nimeen, niin eivät nämä kolme persoonaa ole oike-
asti läsnä kastehetkellä.
Jeesus sanoi lähtiessään maan päältä: Minä menen pois, mutta minä lähetän teille toisen puolustajan, Pyhän-Hengen.
PH on Jeesuksen edustajana maan päällää, joten on turhaa saivartelua väittää, että Isä, Poika ja
Pyhä-Henki olisivat läsnä kastehetkellä.
Tuossa vauvojen kasteessa ei Pyhä-Henki voi olla
läsnä, sillä ei Hän tule komentamalla eikä käs-
kemällä.
Siinähän pappi yrittää määrätä Pyhää-Henkeä, mil-
loin tämän pitää toimia. Pyhä-Henki kirkastaa
aina Kristusta eikä kirkollista toimitusta.
Ap 5:32
"niin myös Pyhä-Henki, jonka Jumala on luvannut
antaa niille, jotka häntä tottelevat."
Vauva ei tottele ketään tuossa hetkessä, vaan hä-
net yritetään pelastaa väkisin ulkonaisella rituaalilla. Sehän on selvää epäjumalanpalvomista. - sä sittenkin aloitit taas
Tapio522 kirjoitti:
Ei sanota että kasteessa Kristus puetaan:
---
Jos on, niin miten?
(Eikö olisi reilua kanssakeskustelijoitasi kohtaan, että käyttäisit samaa nimimerkki)Jospa ei nyt syötetä sanoja suuhuni - ota nyt vaan neuvostani vaarin ettet nyt enempää vikaan taas kerran mene - kun kerran jo monta viikkoa olet pysyttäytynyt hyvinkin asiallisena.
- ML213
On niitä, jotka itse laastaroivat haavansa ja paikkaavat pukunsa (omavanhurskaat). Tapio pohtii...
-----------
Kerroppa Tapio esimerkin omaisesti mitä tällä tarkoitat eli mitä on se omavanhurskaus.
Tätä olen havainnut ihmisissä, jotka eivät halua ottaa Jeesusta vastaan pelastajanaan.No, ei enempää.ML213: "Kerroppa Tapio esimerkin omaisesti mitä tällä tarkoitat eli mitä on se omavanhurskaus".
---
Nuorempana olin kova todistamaan uskostani Jeesukseen Kristukseen. Kun tapasin jonkun ihmisen, tuli syyllisyyden tunne siitä, jos en ehtinyt todista hänelle Vapahtajastani, joka on kuollut minunkin syntieni puolesta ristillä ja vuodattanut kalliin verensä koko maailman syntien tähden(Joh. 3:16).
Todistamiseni oli enemmän lainomaista tuputtamista, kuin että aidosti olisin kohdannut lähimmäiseni.
En ymmärtänyt, että sanoittakin voi todistaa, koko olemuksellaan. Olemmehan "Kristuksen kirje" (2. Kor. 3:3) ja "tuoksu" (2.Kor. 2:15) tässä pahassa maailman ajassa.
Kristus asuu meissä uskon kautta; "Kristus teissä kirkkauden toivo" (Kol. 1:24).
Paras tilanne todistaa sanallisesti on silloin, kun joku kysyy toivomme perustusta:
"... vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla" (1Piet. 3:15).
Olkaamme vapaat todistamisen pakosta.- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
ML213: "Kerroppa Tapio esimerkin omaisesti mitä tällä tarkoitat eli mitä on se omavanhurskaus".
---
Nuorempana olin kova todistamaan uskostani Jeesukseen Kristukseen. Kun tapasin jonkun ihmisen, tuli syyllisyyden tunne siitä, jos en ehtinyt todista hänelle Vapahtajastani, joka on kuollut minunkin syntieni puolesta ristillä ja vuodattanut kalliin verensä koko maailman syntien tähden(Joh. 3:16).
Todistamiseni oli enemmän lainomaista tuputtamista, kuin että aidosti olisin kohdannut lähimmäiseni.
En ymmärtänyt, että sanoittakin voi todistaa, koko olemuksellaan. Olemmehan "Kristuksen kirje" (2. Kor. 3:3) ja "tuoksu" (2.Kor. 2:15) tässä pahassa maailman ajassa.
Kristus asuu meissä uskon kautta; "Kristus teissä kirkkauden toivo" (Kol. 1:24).
Paras tilanne todistaa sanallisesti on silloin, kun joku kysyy toivomme perustusta:
"... vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla" (1Piet. 3:15).
Olkaamme vapaat todistamisen pakosta.sinulle sanoa, kaikella rakkaudella, ja että ymmärtäisit, mitä haluan sano!
-"Nuorempana olin kova todistamaan uskostani Jeesukseen Kristukseen. Kun tapasin jonkun ihmisen, tuli syyllisyyden tunne siitä, jos en ehtinyt todista hänelle Vapahtajastani, joka on kuollut minunkin syntieni puolesta ristillä ja vuodattanut kalliin verensä koko maailman syntien tähden(Joh. 3:16)."
-Tämä lausuntosi ihmetyttää minua, ja en voi tulla siitä kuin yhteen johtopäätökseen.
-Sinun todistus oli ulkoaopittua Raamatun tietoa siitä, mitä Jeesus on tehnyt, ja siksi kaiketi sinun oli omatunto lainalaisuudessa, sillä ei Jeesuksesta todistaminen , jos on todella uudestisyntynyt, ole taakka, ei nennen, eikä jälkeen todistuksen?
-Ainostaan jos se PITÄÄ tehdä, kirjaimen täyttämisen vuoksi, siinä tulee eteen se, että "kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi"! Ja jos nyt Jumalan Poika jonkun vapauttaa, niin hän on todella vapaa, myös vapaa todistamaan!
-Molemmista voi tulla taakka, jos ei sydän ole altis ja vapaa . Sekä todistaminen, että sitten alkaaa elämällään tietoisesti yrittämään todistaa miten hyvä uskovainen minä olenkaan, katsokaa nyt minua, minä olen Kristuksenkirje maailmalle, ja kaikille ihmisille. Hyvä on, että on, ja pitäisikin olla.
-Mutta kaiken pitäisi olla spontaania ja luonnollista yrittämättä.
-Omalla yrittämisellä on taatusti epäonnistuminen melko varmaa.
Gal. 4:1-7 ORJA VAI PERILLINEN?
Apostoli ottaa esimerkin sen ajan oikeuskäytännöstä. Kun perillinen tuli täysi-ikäiseksi, hän vapautui holhoojistaan.
Sitä ennen suurenkaan omaisuuden saajalla ei ollut mitään sanomista, eikä näin ollen missään kohden eroa talonsa orjasta (j. 1,2).
Mutta Jumalan suunnitelmat toteutuvat Hänen tahtomallaan tavalla, kun ”aika täyttyy” (j.4)
Jeesus syntyi lainalaiseksi: hänestä tuli juutalainen, mutta samalla hän edusti koko ihmiskuntaa.
Lunastustyönsä jälkeen Jeesus lähetti meidän sydämiimme Henkensä, niin että mekin sanomme: Abba! Isä!.
Näin emme itsessämme voi huutaa, vaan Henki itse rukoilee meissä (Room. 8:26).
Arameankielinen sana Abba muistuttaa meitä Isä Meidän-rukouksesta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138