Taistelu jatkuu, Gal. 4:8-20

PAAVALI VETOAA GALATALAISIIN
Gal.4:8-20
---
4:8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
4:9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.
4:13 Tiedättehän, että ruumiillinen heikkous oli syynä siihen, että minä ensi kerralla julistin teille evankeliumia,
4:14 ja tiedätte, mikä kiusaus teillä oli minun ruumiillisesta tilastani; ette minua halveksineet ettekä vieroneet, vaan otitte minut vastaan niinkuin Jumalan enkelin, jopa niinkuin Kristuksen Jeesuksen.
4:15 Missä on nyt teiltä kerskaaminen onnestanne? Sillä minä annan teistä sen todistuksen, että te, jos se olisi ollut mahdollista, olisitte kaivaneet silmät päästänne ja antaneet minulle.
4:16 Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.
4:18 On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.
4:19 Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,
4:20 tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä.
--
Taisteluvaihe jatkuu.
Pakanuudesta kääntyneet Galatian kristityt ovat vaarassa palata takaisin alkeisvoimien puoleen.
He alkavat uudestaan etsimään yhteyttä luontoon ja maailmaan (j. 10).
Merkillinen on ihminen. Hän kaipaa vapautta, mutta sallii kuitenkin itseään orjuuutettavan.
Hän on mukavuutta ja nautintoja rakastava ja pakenee vastuuta. Vapaus taas edellyttää valppautta ja omatoimisuutta.

Paavali vetoaa heihin: ”Tulkaa minun kaltaisikseni.” Hän muistelee entisiä yhteyksiään ja toivoo niiden palautuvan (j. 12-20).
Apostoli ei ole väärällä tavalla vaatimaton. Hän voi jopa suositella itseään.: ”Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja.” (1. Kor. 11:1)
Jokainen meistäkin tarvitsee mallin, jota seurata.

Mallina oleminen on vastuullista. Itse olen joskus peloissani, millaisen mallin annankaan kehitysvammaisille työtovereilleni. Toimin heidän ohjaajanaan (tosin nyt olen sairaslomalla) ja he usein ”mallittavat” minua.

Kerran eräs Markku- poika kysyi ruokarukouksesta
Käymme päivittäin kehitysvammaistemme kanssa työkeskustamme lähellä olevalla koululla syömässä.
Työryhmääni kuuluva lievästi kehitysvammainen Markku-poika rukoili yksikseen ääneen ruokarukouksen.
Hän kertoi, että hän kotonakin rukoilee vaimonsa kanssa (hän on siis naimisissa) yhdessä ruokarukouksen ja haluaa meillekin opettaa sen, koska hän on Jeesuksen lapsi.

Jäin vähän mietteliääksi, mitähän tuohon vastaisin.
Totesin aluksi, että ruokarukous on erittäin hyvä tapa.
Mutta kun täällä koulussa ei ole tapana pitää yhteistä ruokarukousta, niin oliskohan viisainta, että hän itse yksin hiljentyy mielessään ruokarukoukseen.
Miten sinä itse olisit toiminut vastaavassa tilanteessa?
-------
Galatian seurakuntalaiset ajattelivat loukanneensa syvästi Paavalia (j. 12), mutta hän kumoaa tämän. Galatian maasta hänellä on mitä parhaimmat muistot (j. 14).
Ensimmäisellä kerralla hänet otettiin siellä hyvin vastaan huolimatta hänen sairaudestaan. Paavalin sairaus ei käy tarkemmin ilmi. Oliskohan kyseessä ollut jokin silmäsairaus (j. 15)?
Sen ajan katsomuksenhan mukaan sairaudet nähtiin pahojen henkien aikaansaannoksiksi ja se tavallisissa oloissa olisi saattanut olla suuri este evankeliumin menestymiselle.

Syystäkin Paavali ihmettelee Galatian uskovien suunnanmuutosta (j. 20). Tämä muutos oli seurausta heidän keskuudessaan valheapostolien harjoittamasta voimakkaasta käännytystyöstä. He olivat helppo saalis yksin jätettyinä, koska Paavali ei ollut voinut oleskella pitempään heidän keskuudessaan.
Evankeliumin työ oli aloitettava alusta (j. 19), ja Paavali kokee itsensä voimattomaksi; hän on ymmällään (20).
--
3. Taisteluunsa Kristus meidät
seuraajikseen vienyt on.
Hän on valo valkeuden,
rauhan lähde loputon.
Voimallansa Kristus murskaa
vallat yön ja turmion.

Virsi 227:3

10

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikoja

joita juutalaisten tuli noudattaa ja joista Kristus omansa vapautti.
      Näihin muutamat valheveljet pyrkivät uudelleen sitomaan vapautettuja.
      2. Moos. 12:18
      Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, ehtoolla, syökää happamatonta leipää, ja niin tehkää aina saman kuun yhdennenkolmatta päivän ehtooseen asti.
      2. Moos. 13:5
      Ja kun Herra vie sinut kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, jonka hän sinun isillesi vannotulla valalla on luvannut antaa sinulle, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, niin vietä tämä jumalanpalvelus tässä kuussa.
      2. Moos. 23:15
      Pidä happamattoman leivän juhla: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana aabib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä; mutta tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
      2. Moos. 40:17
      Ja asumus pystytettiin toisen vuoden ensimmäisessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä.
      3. Moos. 16:29
      Tämä olkoon teille ikuinen säädös: seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä, kurittakaa itseänne paastolla älkääkä yhtäkään askaretta toimittako, älköön maassa syntynyt älköönkä muukalainen, joka asuu teidän keskellänne.
      3. Moos. 23:5
      Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
      3. Moos. 23:24
      "Puhu israelilaisille ja sano: Seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, pitäkää sapatinlepo, muistojuhla pasunaa soittaen, pyhä kokous.
      3. Moos. 23:41
      Ja viettäkää sitä juhlana Herran kunniaksi seitsemän päivää vuodessa. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen; viettäkää se seitsemännessä kuussa.
      3. Moos. 25:9
      Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä anna pasunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasunan soida koko maassanne.
      4. Moos. 9:1
      Ja Herra puhui Moosekselle Siinain erämaassa toisena vuotena siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta, sen vuoden ensimmäisessä kuussa, sanoen:
      4. Moos. 9:5
      Niin he viettivät pääsiäisen ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, Siinain erämaassa; israelilaiset tekivät kaiken, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
      4. Moos. 28:16
      Ja ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
      4. Moos. 29:1
      "Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, olkoon teillä pyhä kokous; älkää silloin yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Olkoon se teille pasunansoiton päivä.
      4. Moos. 33:3
      He lähtivät liikkeelle Ramseksesta ensimmäisessä kuussa, ensimmäisen kuukauden viidentenätoista päivänä; pääsiäisen jälkeisenä päivänä israelilaiset lähtivät matkaan voimallisen käden suojassa, kaikkien egyptiläisten nähden,
      4. Moos. 33:38
      Ja pappi Aaron nousi Hoorin vuorelle Herran käskyn mukaan ja kuoli siellä neljäntenäkymmenentenä vuotena siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, viidennessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä.
      5. Moos. 1:3
      Neljäntenäkymmenentenä vuotena, yhdennessätoista kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, Mooses puhui israelilaisille kaiken, mitä Herra oli käskenyt hänen heille puhua.
      1. Kun. 12:32
      Ja Jerobeam laittoi juhlan kahdeksannessa kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, sen juhlan kaltaisen, jota vietetään Juudassa, ja nousi silloin itse alttarille; niin hän teki Beetelissä ja uhrasi niille vasikoille, jotka hän oli teettänyt. Ja tekemiänsä uhrikukkulapappeja hän asetti virkaan Beeteliin.
      2. Kun. 25:1
      Sidkia kapinoi Baabelin kuningasta vastaan. Hänen yhdeksäntenä hallitusvuotenaan, sen kymmenennessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä, kävi Nebukadnessar, Baabelin kuningas, hän ja koko hänen sotajoukkonsa, Jerusalemin kimppuun ja asettui leiriin sitä vastaan. Ja he rakensivat saartovarusteet sitä vastaan yltympäri.
      2. Kun. 25:8
      Viidennessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadnessarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Baabelin kuninkaan palvelija Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, Jerusalemiin.
      2. Kun. 25:25
      Mutta seitsemännessä kuussa tuli Ismael, Netanjan poika, Elisaman pojanpoika, joka oli kuninkaallista sukua, mukanaan kymmenen miestä, ja he löivät kuoliaaksi Gedaljan ja ne Juudan miehet ja kaldealaiset, jotka olivat hänen kanssansa Mispassa.
      2. Kun. 25:27
      Mutta kolmantenakymmenentenä seitsemäntenä vuotena siitä, kun Joojakin, Juudan kuningas, oli viety pakkosiirtolaisuuteen, kahdennessatoista kuussa, kuukauden kahdentenakymmenentenä seitsemäntenä päivänä, korotti Evil-Merodak, Baabelin kuningas, samana vuonna, jona hän tuli kuninkaaksi, Juudan kuninkaan Joojakinin pään, vapauttaen hänet vankilasta.
      1. Aik. 12:15
      Nämä olivat ne, jotka ensimmäisessä kuussa menivät Jordanin poikki, kun se tulvi yli kaikkien äyräittensä, ja jotka karkoittivat kaikki tasangoilla-asujat itään ja länteen.
      2. Aik. 5:3
      Niin kokoontuivat kuninkaan luo kaikki Israelin miehet juhlapäivänä, joka on seitsemännessä kuussa.
      2. Aik. 15:10
      Ja he kokoontuivat Jerusalemiin Aasan viidennentoista hallitusvuoden kolmannessa kuussa
      2. Aik. 29:3
      Ensimmäisenä hallitusvuotenansa, sen ensimmäisessä kuussa, hän avasi Herran temppelin ovet ja korjasi ne.
      2. Aik. 30:2
      Ja kuningas, hänen päämiehensä ja kaikki Jerusalemin seurakunta päättivät viettää pääsiäistä toisessa kuussa,
      2. Aik. 30:13
      Niin kokoontui paljon kansaa Jerusalemiin viettämään happamattoman leivän juhlaa toisessa kuussa. Se oli hyvin suuri kokous.
      2. Aik. 31:7
      Kolmannessa kuussa he alkoivat panna kasoihin, ja seitsemännessä kuussa he sen lopettivat.
      Esra 3:8
      Ja toisena vuotena siitä, kun he olivat tulleet Jumalan temppelin sijalle Jerusalemiin, sen toisessa kuussa, ryhtyivät Serubbaabel, Sealtielin poika, ja Jeesua, Joosadakin poika, ja heidän muut veljensä, papit ja leeviläiset, ja kaikki, jotka vankeudesta olivat tulleet Jerusalemiin, työhön ja panivat kaksikymmenvuotiset ja sitä vanhemmat leeviläiset johtamaan Herran temppelin rakennustyötä.
      Esra 7:8
      Ja hän tuli Jerusalemiin viidennessä kuussa kuninkaan seitsemäntenä hallitusvuotena.
      Neh. 8:14
      Niin he huomasivat lakiin kirjoitetun, että Herra oli Mooseksen kautta käskenyt israelilaisia asumaan lehtimajoissa juhlan aikana seitsemännessä kuussa,
      Est. 2:16
      Ester vietiin kuningas Ahasveroksen tykö hänen kuninkaalliseen palatsiinsa kymmenennessä kuussa, se on teebet-kuussa, hänen seitsemäntenä hallitusvuotenansa.
      Est. 3:7
      Ensimmäisessä kuussa, se on niisan-kuussa, kuningas Ahasveroksen kahdentenatoista vuotena, heitettiin Haamanin edessä puur'ia, se on arpaa, jokaisesta päivästä ja jokaisesta kuukaudesta, kahdenteentoista kuukauteen, se on adar-kuuhun, asti.
      Est. 3:12
      Niin kutsuttiin kuninkaan kirjurit ensimmäisessä kuussa, sen kolmantenatoista päivänä, ja kirjoitettiin, aivan niinkuin Haaman käski, määräys kuninkaan satraapeille ja jokaisen maakunnan käskynhaltijoille ja jokaisen kansan ruhtinaille, kuhunkin maakuntaan sen omalla kirjoituksella ja kullekin kansalle sen omalla kielellä. Kuningas Ahasveroksen nimessä se kirjoitettiin ja sinetöitiin kuninkaan sinettisormuksella.
      Est. 8:9
      Niin kutsuttiin kuninkaan kirjurit silloin, kolmannessa kuussa, se on siivan-kuussa, sen kahdentenakymmenentenä kolmantena päivänä, ja kirjoitettiin, aivan niinkuin Mordokai käski, määräys juutalaisille sekä satraapeille, käskynhaltijoille ja maaherroille sataan kahteenkymmeneen seitsemään maakuntaan, Intiasta Etiopiaan saakka, kuhunkin maakuntaan sen omalla kirjoituksella ja kullekin kansalle sen omalla kielellä; myös juutalaisille heidän kirjoituksellaan ja kielellään.
      Est. 9:1
      Kahdennessatoista kuussa, se on adar-kuussa, sen kolmantenatoista päivänä, jona kuninkaan käsky ja hänen lakinsa oli toimeenpantava, sinä päivänä, jona juutalaisten viholliset olivat toivoneet saavansa heidät valtaansa, mutta jona päinvastoin juutalaiset saivat valtaansa vihamiehensä,
      Est. 9:22
      koska juutalaiset niinä päivinä olivat päässeet rauhaan vihollisistansa ja heille siinä kuussa murhe oli kääntynyt iloksi ja suru juhlaksi-että heidän oli vietettävä ne päivät pito-ja ilopäivinä ja lähetettävä toisilleen maistiaisia ja köyhille lahjoja.
      Jer. 28:1
      Sinä vuonna, Sidkian, Juudan kuninkaan, hallituksen alussa, hänen neljäntenä hallitusvuotenaan, viidennessä kuussa, sanoi profeetta Hananja, Assurin poika, joka oli kotoisin Gibeonista, minulle Herran temppelissä pappien ja kaiken kansan silmien edessä näin:
      Jer. 28:17
      Ja profeetta Hananja kuoli sinä vuonna, seitsemännessä kuussa.
      Jer. 36:9
      Mutta Juudan kuninkaan Joojakimin, Joosian pojan, viidentenä hallitusvuotena, yhdeksännessä kuussa, oli kaikki Jerusalemin kansa ja kaikki se kansa, joka oli tullut Juudan kaupungeista Jerusalemiin, kutsuttu pitämään paastoa Herran edessä.
      Jer. 39:1
      Kun Jerusalem oli valloitettu-sillä Juudan kuninkaan Sidkian yhdeksäntenä hallitusvuotena, kymmenennessä kuussa, oli Nebukadressar, Baabelin kuningas, kaikkine sotajoukkoineen hyökännyt Jerusalemin kimppuun ja saartanut sen,
      Jer. 39:2
      ja Sidkian yhdentenätoista hallitusvuotena, neljännessä kuussa, kuukauden yhdeksäntenä päivänä, oli kaupunki vallattu
      Jer. 41:1
      Mutta seitsemännessä kuussa Ismael, Elisaman pojan Netanjan poika, joka oli kuninkaallista sukua ja kuninkaan ylimmäisiä, tuli Gedaljan, Ahikamin pojan, tykö Mispaan, mukanaan kymmenen miestä. Siellä Mispassa he sitten aterioivat yhdessä.
      Jer. 52:4
      Sidkia kapinoi Baabelin kuningasta vastaan. Hänen yhdeksäntenä hallitusvuotenaan, sen kymmenennessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä, hyökkäsi Nebukadressar, Baabelin kuningas, koko sotajoukollaan Jerusalemin kimppuun; ja he asettuivat leiriin sitä vastaan ja rakensivat saartovarusteet sitä vastaan yltympäri.
      Jer. 52:6
      Mutta neljännessä kuussa, kuukauden yhdeksäntenä päivänä, kun nälänhätä ahdisti kaupunkia eikä maakansallakaan ollut leipää,
      Jer. 52:12
      Viidennessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä, Baabelin kuninkaan Nebukadressarin yhdeksäntenätoista hallitusvuotena, tuli Nebusaradan, henkivartijain päällikkö, joka palveli Baabelin kuningasta, Jerusalemiin.
      Jer. 52:31
      Mutta kolmantenakymmenentenä seitsemäntenä vuotena siitä, kun Joojakim, Juudan kuningas, oli viety pakkosiirtolaisuuteen, kahdennessatoista kuussa, kuukauden kahdentenakymmenentenä viidentenä päivänä, korotti Evil-Merodak, Baabelin kuningas, samana vuonna, jona hän tuli kuninkaaksi, Juudan kuninkaan Joojakinin pään ja päästi hänet pois vankilasta.
      Hes. 1:1
      Kolmantenakymmenentenä vuotena, neljännessä kuussa, kuukauden viidentenä päivänä, kun minä olin pakkosiirtolaisten joukossa Kebar-joen varrella, aukenivat taivaat, ja minä näin Jumalan näkyjä.
      Hes. 8:1
      Kuudentena vuotena, kuudennessa kuussa, kuukauden viidentenä päivänä minä istuin huoneessani, ja Juudan vanhimmat istuivat minun edessäni; silloin Herran, Herran käsi laskeutui siellä minun päälleni.
      Hes. 20:1
      Seitsemäntenä vuotena, viidennessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä tuli miehiä Juudan vanhinten joukosta kysymään neuvoa Herralta, ja he istuivat minun eteeni.
      Hes. 24:1
      Tämä Herran sana tuli minulle yhdeksäntenä vuotena, kymmenennessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä:
      Hes. 29:1
      Kymmenentenä vuotena, kymmenennessä kuussa, kuukauden kahdentenatoista päivänä tuli minulle tämä Herran sana:
      Hes. 29:17
      Kahdentenakymmenentenä seitsemäntenä vuotena, ensimmäisessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä tuli minulle tämä Herran sana:
      Hes. 30:20
      Yhdentenätoista vuotena, ensimmäisessä kuussa, kuukauden seitsemäntenä päivänä tuli minulle tämä Herran sana:
      Hes. 31:1
      Yhdentenätoista vuotena, kolmannessa kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä tuli minulle tämä Herran sana:
      Hes. 32:1
      Kahdentenatoista vuotena, kahdennessatoista kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä tuli minulle tämä Herran sana:
      Hes. 33:21
      Kahdentenatoista meidän pakkosiirtolaisuutemme vuotena, kymmenennessä kuussa, kuukauden viidentenä päivänä tuli minun luokseni pakolainen Jerusalemista ja sanoi: "Kaupunki on valloitettu".
      Hes. 45:18
      Näin sanoo Herra, Herra: Ota ensimmäisessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä virheetön mullikka ja puhdista pyhäkkö.
      Hes. 45:21
      Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, on teillä pääsiäinen. Se on seitsenpäiväinen juhla. Syötäköön silloin happamatonta leipää.
      Hes. 45:25
      Seitsemännessä kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, juhlana, hän uhratkoon samalla tavoin-niin seitsemänä päivänä-samankaltaisen syntiuhrin, polttouhrin ja ruokauhrin sekä saman määrän öljyä."
      Hagg. 1:1
      Kuningas Daarejaveksen toisena vuotena, kuudennessa kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, tuli tämä Herran sana profeetta Haggain kautta Juudan käskynhaltijalle Serubbaabelille, Sealtielin pojalle, ja ylimmäiselle papille Joosualle, Joosadakin pojalle:
      Hagg. 1:15
      kahdentenakymmenentenä neljäntenä päivänä kuudennessa kuussa, kuningas Daarejaveksen toisena vuotena.
      Hagg. 2:1
      Seitsemännessä kuussa, kuukauden kahdentenakymmenentenä ensimmäisenä päivänä tuli profeetta Haggain kautta tämä Herran sana:
      Sak. 1:1
      Kahdeksannessa kuussa Daarejaveksen toisena vuotena tuli profeetta Sakarjalle, Berekjan pojalle, joka oli Iddon poika, tämä Herran sana:
      Sak. 1:7
      Kahdentenakymmenentenä neljäntenä päivänä yhdennessätoista kuussa, joka on sebat-kuu, Daarejaveksen toisena vuotena, tuli profeetta Sakarjalle, Berekjan pojalle, joka oli Iddon poika, tämä Herran sana:
      Sak. 7:1
      Kuningas Daarejaveksen neljäntenä vuotena tuli Herran sana Sakarjalle, neljäntenä päivänä yhdeksännessä kuussa, kislev-kuussa.
      Sak. 7:3
      ja kysymään Herran Sebaotin temppelin papeilta ynnä profeetoilta näin: "Onko minun viidennessä kuussa itkettävä ja noudatettava pidättyväisyyttä, niin kuin minä olen tehnyt jo kuinka monina vuosina?"
      Sak. 7:5
      "Sano kaikelle maan kansalle ja papeille näin: Kun te olette paastonneet ja valittaneet viidennessä ja seitsemännessä kuussa, ja jo seitsemänäkymmenenä vuotena, niin minulleko te olette paastonne paastonneet?

• ruokarukouksesta

Olisiko ollut viisaampaa antaa Markun rauhassa pitää se ruokarukous kaikkien kuullen - ainakin sillä kertaa!

Eiköhän tuommoinen tapa sitä paitsi sopisi jatkuvaankin käyttöön; tietääkseni se ei ole kovin harvinainen tapa vieläkään.

• Eiköhän tuommoinen tapa sitä paitsi sopisi jatkuvaankin käyttöön; tietääkseni se ei ole kovin harvinainen tapa vieläkään.
        ---
        Kyllä Markku sai itse valita, miten rukoilee.
        Yhteinen ruokarukous sopisi hyvin jatkuvaankin käyttöön.
        Ongelmana on, että kaikki työntekijämme eivät ole kristittyjä.
        Tuskimpa henkilökunnastakaan kaikki suostuisivat sellaiseen käytäntöön.

• 4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät,...
      ---
      Paavalin vastustajat tahtoivat eristää (sitoa) Galatian uskovat itseensä (j. 17).
      Oletko itse kokenut tällaista eristämistä?

Sitominen ja orjuuttaminen ovat aika tavallisia ilmiöitä nykyäänkin.
      Yleistä on sitominen ihmiseen, tavallisesti pastoriin tai julistajaan, Kristukseen kiinnittämisen sijasta.

Tulemme tällöin enemmän riippuvaisiksi ihmisistä ja heidän mielipiteistään emmekä Kristuksesta.
      Paavali sanoo itsestään:"...sentähden minä sain laupeuden , että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyyden, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi." (1. Tim. 1:16).

• viesteihin?

Olisit mieluummin kommentoinut edellä saamaasi vastausta.
        Tulee mieleen professori, joka mutisee omia juttujaan.. ;)

• viesteihin? kirjoitti:

Olisit mieluummin kommentoinut edellä saamaasi vastausta.
        Tulee mieleen professori, joka mutisee omia juttujaan.. ;)

En kommentoi, vaan täydennän aloitustekstiäni ja
        samalla kysyen muidenkin mielipiteitä jakeesta 17.
        Mitä ajatuksia jae 17. sinussa herättää soveltaen sitä tähän aikaan?

• Amos7

Olet kirkonpiirissä uskossa.
      Koetko olevasi jotenkin parempi uskova kuin "lahkolainen", joksi väärin helluntailaisia sanotaan.

• eiväthän he muuten sanoisi ...

Luulen että kokevat olevansa parempia, sillä eiväthän he muuten meitä halveksien lahkolaisiksi kutsuisi.

• eiväthän he muuten sanoisi ... kirjoitti:

Luulen että kokevat olevansa parempia, sillä eiväthän he muuten meitä halveksien lahkolaisiksi kutsuisi.

"Luulen että kokevat olevansa parempia, sillä eiväthän he muuten meitä halveksien lahkolaisiksi kutsuisi".
        ---
        Lahkolaisiksi en ole ketään nimitellyt, vaikka joskus olisi ollut aihettakin.

Minä taas saan jatkuvasti lukea, että olen harhaoppinen.
        Myös on annettu ymmärtää, etten mitään ymmärrä, kun en ole saanut ns. henkikastetta.
        Toisin sanoen olen "vain kirkkouskova", en "tosiuskova".

Yleensä en vastaa tällaisiin syytöksiin, vaan yritän pitää Jumalan Sanaa esillä tavalla taikka toisella.

• Amos7
        Tapio522 kirjoitti:

"Luulen että kokevat olevansa parempia, sillä eiväthän he muuten meitä halveksien lahkolaisiksi kutsuisi".
        ---
        Lahkolaisiksi en ole ketään nimitellyt, vaikka joskus olisi ollut aihettakin.

Minä taas saan jatkuvasti lukea, että olen harhaoppinen.
        Myös on annettu ymmärtää, etten mitään ymmärrä, kun en ole saanut ns. henkikastetta.
        Toisin sanoen olen "vain kirkkouskova", en "tosiuskova".

Yleensä en vastaa tällaisiin syytöksiin, vaan yritän pitää Jumalan Sanaa esillä tavalla taikka toisella.

Se oli kysymys. Eräs uskova ev.lut pappi sanoi että hänekin täytyy tehdä parannus vaikka on kirkon pappi. Minä olin sanaton. Ei taivaaseen tittelillä mennä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe