Viron "kielikoe" on kohtuuton.

SergeiM...

Suomessa oli muutamia vuosia sitten juttua Viron "kielikokeesta", jota edellytetään maan kansalaisuuden saamiseksi. Jutussa todettiin, että suuri osa eestiä äidinkielenään puhuvista ihmisistä ei kykene selvittämään läpi tuota koetta.

Koe sisältää paljon kielioppiin liittyviä nippelitietoa vaativia kysymyksiä, joita keskivertokansalainen ei edes voi tietää.

Amnesty International on kritisoinut Viroa asiasta, mutta kritiikki on ohitettu välinpitämättömyydellä.

"Kielikokeen" tarkoitus on yksinkertaisesti estää poliittisesti vahvan venäläisen liikkeen syntyminen Viron sisälle. Viron asukkaista 40% on venäläisiä. Ajatellaanpa, että jos he kaikki saisivat äänestää ja äänestäisivät "Venäläistä kansanpuoluetta", olisi tällä puolueella lähes takuuvarma hallituspaikka joka hallituksessa.

Epäämällä venäläisiltä oikeuden äänestää Viron hallitus samalla tehokkaasti sulkee heidät yhteiskunnallisen vaikuttamisen ulkopuolelle. Demokratian kanssa käytännöllä ei ole mitään tekemistä, koska se sulkee 40% maan asukkaista poliittisen vaikuttamisen ulkopuolelle.

Toki "sopivien" henkilöiden kohdalla tehdään poikkeuksia. Jopa venäläisten! Esimerkiksi Pietarin kaupunginjohtajan Valentina Matvijenkon pojalle myönnettiin Viron kansalaisuus, koska tällä on Virossa merkittävää liiketoimintaa. Eikä tässä tapauksessa vaadittu "kielikokeen" selvittämistä.

42

2462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avarakatseinen

... kuin Suomessa pääsykoe poliisikouluun?

Eri versioita löytyy hakukoneella!

Jyksi, kaksi...PUM!

• Iframabad

Ei se nyt niin vaikea ole jos siiheen paneutuu ja opiskelee sitä, käy kursseilla ja oikeasti yrittää.
      Ite asun Suomessa Viron kansalaisena, no ei olekaa tarkotusta hakee kansalaisuutta (mutta jos aikoisin, mun ei tarvis tehä sitä koetta, koska suomalainen ylioppilastutkinto todistus kohdallani osoittaisi minun osaavan tarpeeksi kieltä), mutta täälläki on aivan vastaava koe, johon mm. äitini on jo ilmoittautunut.
      Mainitset et suuri osa virolaisistakin ei läpäise sitä koetta. Niin en oikein usko et itseki läpäisisit suoralta kädeltä Suomen vastaavan kielikokeen.

• vikana

hienossa isänmaassasi Virossa, mitä ihmettä teet Suomessa, miksi Suomen pitää kustantaa itsenäisen Viron kansalaisen koulutus, miksi Suomen täytyy elättää sinut, mikset mene kotimaahasi?

• Iframabad
        vikana kirjoitti:

hienossa isänmaassasi Virossa, mitä ihmettä teet Suomessa, miksi Suomen pitää kustantaa itsenäisen Viron kansalaisen koulutus, miksi Suomen täytyy elättää sinut, mikset mene kotimaahasi?

ihmetavalla Suomi mua elättää?
        Aivan samoin kuin suurin osa väestä yleensä teen tääll töitä ja maksan siitä verot Suomeen.
        Omituista se monien käsitys, että jos Suomessa asuu jku muun maan kansalaine, että se o aina joka luukulla pummimassa ja sossun elätti. Tiedoksi vaan et 95% täällä vakituisesti asuvista virolaisista käy töissä ja maksaa veronsa tänne. Pimeesti hommia tekevien osuus on marginaalinen, ja neki on vaan lyhyitä pätkiä tekeviä keikka duunareita.

• Kari Hki
        Iframabad kirjoitti:

Aivan samoin kuin suurin osa väestä yleensä teen tääll töitä ja maksan siitä verot Suomeen.
        Omituista se monien käsitys, että jos Suomessa asuu jku muun maan kansalaine, että se o aina joka luukulla pummimassa ja sossun elätti. Tiedoksi vaan et 95% täällä vakituisesti asuvista virolaisista käy töissä ja maksaa veronsa tänne. Pimeesti hommia tekevien osuus on marginaalinen, ja neki on vaan lyhyitä pätkiä tekeviä keikka duunareita.

Jos Viro on niin loistava ja esimerkillinen maa, niin mene sinne heti takaisin; muussa tapauksessa lopeta Viron ylistäminen; kun siellä itsekkään et halua asua.

• Iframabad
        Kari Hki kirjoitti:

Jos Viro on niin loistava ja esimerkillinen maa, niin mene sinne heti takaisin; muussa tapauksessa lopeta Viron ylistäminen; kun siellä itsekkään et halua asua.

äiti-venäjä on mielestäsi nii ihana et sen lakeijat voivat mielestäs riehua tallinnassa miten huvitta, nii muuta iteki sinne putinin syliinn sen pitkän ruskeen kieles kans

• olen suomalainen
        Iframabad kirjoitti:

äiti-venäjä on mielestäsi nii ihana et sen lakeijat voivat mielestäs riehua tallinnassa miten huvitta, nii muuta iteki sinne putinin syliinn sen pitkän ruskeen kieles kans

ja ajattelen kuten sinäkin, isänmaallisesti, Suomi kuuluu meille suomalaisille, ei teille virolaisille, hyväksyt sen varmasti isänmaallisena ihmisenä.

Yhteiskuntamme on sinut kouluttanut, miski mielestäsi Suomen on pitänyt kouluttaa sinut, miksi et ole käynyt koulujasi isänmaassasi, miksi suomi on velvollinen kouluttamaan toisen itsenäisen valtion kansalaisia?

• on kouluttanut
        Iframabad kirjoitti:

sinut, miksi Suomalaisten pitää maksaa sinun koulutuksesi, isänmaallisena ihmisenä varmasti ymmärrät että suomalaisetkaan eivät hyväksy sinua eikä muitakaan ulkomaalaisia omassa maassamme, kuten et sinäkään hyväksy isänmaassasi.

• xxxxxxx
        olen suomalainen kirjoitti:

ja ajattelen kuten sinäkin, isänmaallisesti, Suomi kuuluu meille suomalaisille, ei teille virolaisille, hyväksyt sen varmasti isänmaallisena ihmisenä.

Yhteiskuntamme on sinut kouluttanut, miski mielestäsi Suomen on pitänyt kouluttaa sinut, miksi et ole käynyt koulujasi isänmaassasi, miksi suomi on velvollinen kouluttamaan toisen itsenäisen valtion kansalaisia?

Mitä kuuluu Pietariin?

• olen
        xxxxxxx kirjoitti:

Mitä kuuluu Pietariin?

suomalainen ja isänmaallinen suomalainen, toisin kuin sinä.

Virolaisen kirjoittajan täytyy ymmärtää etten suomalaisena veronmaksajana hyväksy sitä että hänet koulutetaan Suomessa minun verorahoillani, isänmaalliselle virolaiselle tämän täytyy olla täysin selvää, aivan samalla tavalla hän ajattelee isänmaassaan olevista venäläisistä.

• ihmeessä
        Iframabad kirjoitti:

mikä on logiikkasi, vaikka sitten virolaisen logiikka, omasta mielestäsi sinulla virolaisena, ei Suomessa syntyneenä on oikeus hyötyä suomalaisesta yhteiskunnasta koulutuksen muodossa, ja sinulla on oikeus asua täällä, mutta Viron venäläisillä, jotka ovat syntyneet Virossa, ei ole samaa oikeutta Virossa?

Luvalla sanoen, suomalaiseen logiikkaan tuo ei istu millään, joten mikä on se virolainen logiikka joka hyväksyy tuon?

• Iframabad
        on kouluttanut kirjoitti:

sinut, miksi Suomalaisten pitää maksaa sinun koulutuksesi, isänmaallisena ihmisenä varmasti ymmärrät että suomalaisetkaan eivät hyväksy sinua eikä muitakaan ulkomaalaisia omassa maassamme, kuten et sinäkään hyväksy isänmaassasi.

Ite päädyin Suomeen Viron ollessa vielä neuvostomiehityksen alaisena, pikku nuorukaisena. Siinä sitte tuli käytyä peruskoulu loppuun ja lukiokin, sen jälkeen vielä joitaki koulutuksia. Sitten työelämään ja maksaa veroja, enköhä ole töitä tekevänä ja veroja maksavana kuittaamassa koulutukseni kuluja (velkoja mielestäsi)Suomen valtiolle takaisin.

• Iframabad
        ihmeessä kirjoitti:

mikä on logiikkasi, vaikka sitten virolaisen logiikka, omasta mielestäsi sinulla virolaisena, ei Suomessa syntyneenä on oikeus hyötyä suomalaisesta yhteiskunnasta koulutuksen muodossa, ja sinulla on oikeus asua täällä, mutta Viron venäläisillä, jotka ovat syntyneet Virossa, ei ole samaa oikeutta Virossa?

Luvalla sanoen, suomalaiseen logiikkaan tuo ei istu millään, joten mikä on se virolainen logiikka joka hyväksyy tuon?

on mielestäni täys oikeus asua Virossa vaikkaa maailman tappiin, ainoa asia joka virolaisia niis hiertääon se, että se tietty osa niist e ihalua edes opetella Viron kieltä, joka sattumoisin on ainoa virallinen kieli maassa. Ne valittaa että niitä sorretaan jne. mutta ne venäläiset jotka ovat vaivautuneet opettelee kielen ne myös ovat saaneet töitä ja niit kohdellaan aivan samalla tavalla kuin virolaisiakin.
        Mua ärsyttää nimenomaan just se väestönosa venäläisistä jotka haluaa vieläki elää sen suur-venäjän ihanteen mukaan, jotka haikailevat takaisin menetettyä etuoikeutettua asemaa. Ei muuta, ite asun Suomessa puhun suomalaisille suomee, virolaisille viroo ja muille kansallisuuksille kans niitten omaa kieltä sen mukaan mitä kielitaito antaa periksi. Mutta maan virallinen kieli on hallussa.

• kysymyshän
        Iframabad kirjoitti:

Ite päädyin Suomeen Viron ollessa vielä neuvostomiehityksen alaisena, pikku nuorukaisena. Siinä sitte tuli käytyä peruskoulu loppuun ja lukiokin, sen jälkeen vielä joitaki koulutuksia. Sitten työelämään ja maksaa veroja, enköhä ole töitä tekevänä ja veroja maksavana kuittaamassa koulutukseni kuluja (velkoja mielestäsi)Suomen valtiolle takaisin.

onkin nimenomaan siitä että mielestäsi se on ok.
        Suomalainen yhteiskunta kustansi sinulle, virolaiselle, koulutuksen, virolla taas ei mielestäsi ole samoja velvollisuuksia siellä syntyneitä venäläisiä kohtaan.

Logiikkasi ontuu pahan kerran, etkö hyväksy sitä että minä suomalaisena ajattelen samalla tavalla sinusta kuin sinä ajattelet virossa syntyneistä venäläisistä?

• Iframabad
        kysymyshän kirjoitti:

onkin nimenomaan siitä että mielestäsi se on ok.
        Suomalainen yhteiskunta kustansi sinulle, virolaiselle, koulutuksen, virolla taas ei mielestäsi ole samoja velvollisuuksia siellä syntyneitä venäläisiä kohtaan.

Logiikkasi ontuu pahan kerran, etkö hyväksy sitä että minä suomalaisena ajattelen samalla tavalla sinusta kuin sinä ajattelet virossa syntyneistä venäläisistä?

Omituista mistä tämä outo käsitys on ilmaantunut keskusteluun ettei siellä venäläisille koulutusta tarjota? Virossa on rinnakkain kaksi koulujärjestelmä, toinen virolaisille ja toinen venäläisille ihan heidän omalla äidinkielellään, joitaki oppiaineita niissäki kylläkin opetetaan vironkielellä; muta sitäki vain heidän omaksi parhaaksi, jotta esim korkeakoluun olis helpompi sopeutua, koska se tosin toimii ainoastaan vironkielisena.
        Kyllä siellä heille se mahdollisuus tarjotaan, oikeasti 16 vuotiaiks asti niilläkin on suorastaan velvollisuus saavuttaa peruskoulutus. Ja se kaikki kustannetaan Viron valtion varoista.
        Sääli että ne muutamat vääristetyt propagandistiset kirjoitukset tälläkin palstalla ( et siell sorretaan eikä tarjota kolutusta etc.) on niin moniin ihmisiin menny tajuntaan, vaikka semmosen ois pitäny hokasta et semmone ei pidä paikkaansa.

• ollut
        Iframabad kirjoitti:

Omituista mistä tämä outo käsitys on ilmaantunut keskusteluun ettei siellä venäläisille koulutusta tarjota? Virossa on rinnakkain kaksi koulujärjestelmä, toinen virolaisille ja toinen venäläisille ihan heidän omalla äidinkielellään, joitaki oppiaineita niissäki kylläkin opetetaan vironkielellä; muta sitäki vain heidän omaksi parhaaksi, jotta esim korkeakoluun olis helpompi sopeutua, koska se tosin toimii ainoastaan vironkielisena.
        Kyllä siellä heille se mahdollisuus tarjotaan, oikeasti 16 vuotiaiks asti niilläkin on suorastaan velvollisuus saavuttaa peruskoulutus. Ja se kaikki kustannetaan Viron valtion varoista.
        Sääli että ne muutamat vääristetyt propagandistiset kirjoitukset tälläkin palstalla ( et siell sorretaan eikä tarjota kolutusta etc.) on niin moniin ihmisiin menny tajuntaan, vaikka semmosen ois pitäny hokasta et semmone ei pidä paikkaansa.

viron koulutuksesta vaan mielipiteestäsi ettei heidän, siis, Virossa, venäläisistä vanhemmista syntyneiden, Viron kansalaisten, pitäisi olla siellä ollenkaan.

Tokihan Viron valtio maksaa kansalaistensa koulutuksen, vai pitäisikö Suomen tai Venäjän maksaa se?

• Iframabad
        ollut kirjoitti:

viron koulutuksesta vaan mielipiteestäsi ettei heidän, siis, Virossa, venäläisistä vanhemmista syntyneiden, Viron kansalaisten, pitäisi olla siellä ollenkaan.

Tokihan Viron valtio maksaa kansalaistensa koulutuksen, vai pitäisikö Suomen tai Venäjän maksaa se?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000025866050

• Iframabad
        ollut kirjoitti:

pitäis olla mielestäni vastaus kysymykseesi

• olet
        Iframabad kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000025866050

aivan samanlainen, elät Viron itsenäisyys huumassa, ajattelet itsenäisenä virolaisena että sinulla on oikeus olla Suomessa, oli myös silloin kun tulit kielitaidottomana tänne, kielen opettelit omassa tahdissasi, sinulta ei ole koskaan vaadittu että ollaksesi Suomessa sinun on osattava kieltä, eikö totta?

Kuitenkin mielestäsi Virossa saadakseen olla siellä on osattava kieltä, oikeasti, logiikkasihan kuulostaa siltä että ajattelet olevasi parempi ihminen kuin venäläiset, hyväksyt varmasti minulta saman?

• Iframabad
        ihmeessä kirjoitti:

mulla tässä on, että maassa maan tavalla ja maan kielellä. Itse olen melko hyvin sitä noudattanut täällä Suomessa.

• ja käsityksesi
        Iframabad kirjoitti:

pitäis olla mielestäni vastaus kysymykseesi

virolaisesta paremmuudesta tai virolaisten erilaisista oikeuksista ei selviä sieltä.

• sinut
        Iframabad kirjoitti:

mulla tässä on, että maassa maan tavalla ja maan kielellä. Itse olen melko hyvin sitä noudattanut täällä Suomessa.

oppimaan kielei saadaksesi olla Suomessa, oliko se edellytys Suomessa oleskeluusi?

• Iframabad
        olet kirjoitti:

aivan samanlainen, elät Viron itsenäisyys huumassa, ajattelet itsenäisenä virolaisena että sinulla on oikeus olla Suomessa, oli myös silloin kun tulit kielitaidottomana tänne, kielen opettelit omassa tahdissasi, sinulta ei ole koskaan vaadittu että ollaksesi Suomessa sinun on osattava kieltä, eikö totta?

Kuitenkin mielestäsi Virossa saadakseen olla siellä on osattava kieltä, oikeasti, logiikkasihan kuulostaa siltä että ajattelet olevasi parempi ihminen kuin venäläiset, hyväksyt varmasti minulta saman?

mutta tajusin sen asian itse, että kannattaa osata paikallinen valtaväestön kieli. Miks kaiken pitää olla pakko, fiksu ihminen tajuais sen itsekin. Junttiha olisin mielestäni ollu jos olisin itse ruvennu vaatimaan joka puolella vironkielistä palvelua ja kolutusta etc.
        Virolaisten pointti ei ole olla parempi, vaan olla tasavertainen, ja se onnistu valtaväestön ja vähemmistön välillä ainoastaan silloin jos vähemmistö osaa valtaväestön kieltä.
        Jos itse muuttaisit jostain syystä (työ, etc) esimerkiksi Saksaan, kyllä sinäki opettelisit saksan kielen, etkä vaatis et sua palveltaisi suomeksi. Olenko oikeassa?

• suomessa
        Iframabad kirjoitti:

mutta tajusin sen asian itse, että kannattaa osata paikallinen valtaväestön kieli. Miks kaiken pitää olla pakko, fiksu ihminen tajuais sen itsekin. Junttiha olisin mielestäni ollu jos olisin itse ruvennu vaatimaan joka puolella vironkielistä palvelua ja kolutusta etc.
        Virolaisten pointti ei ole olla parempi, vaan olla tasavertainen, ja se onnistu valtaväestön ja vähemmistön välillä ainoastaan silloin jos vähemmistö osaa valtaväestön kieltä.
        Jos itse muuttaisit jostain syystä (työ, etc) esimerkiksi Saksaan, kyllä sinäki opettelisit saksan kielen, etkä vaatis et sua palveltaisi suomeksi. Olenko oikeassa?

on itsenäisyyden ajan puhuttu suomea ja ruotsia, mitäs kieltä Virossa puhuttiin vielä 1990?

Eikös Virossa ole, omien sanojesi mukaan, pakko osata viroa saadakseen olla siellä?

• Iframabad
        ja käsityksesi kirjoitti:

virolaisesta paremmuudesta tai virolaisten erilaisista oikeuksista ei selviä sieltä.

ongelma onkin siinä, että osa venäläisvähemmistöstä ei edes halua olla virolaisten kanssa tasavertaisia, vaan haikailevat takaisin sitä etuoikeutetun asemaa joka niillä oli neuvosto aikana; eikä ne halua oppia viron kieltä, siksi ne ei saavuta tasavertaista asemaa virolaisten kanssa. Ja se on mielestäni niitte oma vika, kaik mahdollisuudet on niille annettu, kukaan ei estä heitä opiskelee viroo, ei kukaan muu ku ne itse...

• Iframabad
        suomessa kirjoitti:

on itsenäisyyden ajan puhuttu suomea ja ruotsia, mitäs kieltä Virossa puhuttiin vielä 1990?

Eikös Virossa ole, omien sanojesi mukaan, pakko osata viroa saadakseen olla siellä?

siellä olla vaikka puhuisi pelkkää shuahilia, kunhan ei ala valittaa jos ei tule ymmärretyks.
        Ja 1990 puhui silloinkin enemmistö viroa, ei sitä 1990 keksitty.

• todeta
        Iframabad kirjoitti:

ongelma onkin siinä, että osa venäläisvähemmistöstä ei edes halua olla virolaisten kanssa tasavertaisia, vaan haikailevat takaisin sitä etuoikeutetun asemaa joka niillä oli neuvosto aikana; eikä ne halua oppia viron kieltä, siksi ne ei saavuta tasavertaista asemaa virolaisten kanssa. Ja se on mielestäni niitte oma vika, kaik mahdollisuudet on niille annettu, kukaan ei estä heitä opiskelee viroo, ei kukaan muu ku ne itse...

että kuulostat epäuskottavalta.

Tunnen Suomessa asuvan 81 vuotiaan viron kansalaisen, joka on syntyjään venäläinen, tuo mummu muutti Suomeen 1993, hän puhuu viroa, on halunnut sen opetella, on opetellut jo ennen Viron itsenäistymistä, joten en usko yleistystäsi siitä etteivät venäläiset halua oppia viron kieltä.

Tunnen myös useita venäläisiä, suomessa asuvia, he osaavat suomea, ovat sen halunneet opetella.

Tunnen myös virolaisia, venäläisiä, saksalaisista ja suomalaisista vanhemmista syntyneitä, vailla kansalaisuutta olevia, vanhoja ja nuoria, Tallinnassa, Tartossa ja Viljandissa asuvia, joista kaikki puhuvat Viroa.

Venäläiset ja virolaiset nuoret seurustelevat keskenään vailla tuota rasistista käsitystä joka sinulla, Suomessa asuvana, Viron kansalaisena on.

• Iframabad
        sinut kirjoitti:

oppimaan kielei saadaksesi olla Suomessa, oliko se edellytys Suomessa oleskeluusi?

Ei pakotettu, mutta ei mulle peruskoulussa toisaalta kukaan vironkielistä kolkutusta tarjonnu, na sikseen oli omien vanhempien valinta tulla suomeen aikanaan. Mutta pyrkiessäni olemaan mahdollisimman tasavertaisessa asemassa suomalaisten kanssa opettelin kielen mukisematta parissa kuukaudessa. Se helpotti kummasti elämää täällä, kavereiden löytämistä, ja yleensä kaikkialla asioimisessa. Sitä en tajua miksi venäläisvähemmistö ei halua tehä samoin.
        Ja jos hakisin Suomen kansalaisuutta, multaki vaaditaan todistus suomenkielen taidosta, no siire riittänee YO-dodistus.

• koulutuksesi
        Iframabad kirjoitti:

siellä olla vaikka puhuisi pelkkää shuahilia, kunhan ei ala valittaa jos ei tule ymmärretyks.
        Ja 1990 puhui silloinkin enemmistö viroa, ei sitä 1990 keksitty.

saaneena tietänet että yleistäminen on sivistymätöntä, vaikka sen tekisi swahilin kielellä.

"Mielestäni sinä kuulostat epäuskottavalta.

Tunnen Suomessa asuvan 81 vuotiaan viron kansalaisen, joka on syntyjään venäläinen, tuo mummu muutti Suomeen 1993, hän puhuu viroa, on halunnut sen opetella, on opetellut jo ennen Viron itsenäistymistä, joten en usko yleistystäsi siitä etteivät venäläiset halua oppia viron kieltä.

Tunnen myös useita venäläisiä, suomessa asuvia, he osaavat suomea, ovat sen halunneet opetella.

Tunnen myös virolaisia, venäläisiä, saksalaisista ja suomalaisista vanhemmista syntyneitä, vailla kansalaisuutta olevia, vanhoja ja nuoria, Tallinnassa, Tartossa ja Viljandissa asuvia, joista kaikki puhuvat Viroa.

Venäläiset ja virolaiset nuoret seurustelevat keskenään vailla tuota rasistista käsitystä joka sinulla, Suomessa asuvana, Viron kansalaisena on."

• Iframabad
        todeta kirjoitti:

että kuulostat epäuskottavalta.

Venäläiset ja virolaiset nuoret seurustelevat keskenään vailla tuota rasistista käsitystä joka sinulla, Suomessa asuvana, Viron kansalaisena on.

jokaisessa kommentissa maininnu "tietty osa venäläisvähemmistöstä". En ole tarkoittanu kaikkia venäläisiä, tunnen itseki monia venäläisiä Tallinnassa jotka puhuvat 80% puhdasta viroa, eikä niille mene huonosti, käyvät töissä virolaisten rinnalla ja heitä kohdellaankin virolaisten kanssa tasavertaisesti.
        Se tässä ihmetyttääki, miksi se umpikielinen vähemmistö halua saavuttaa samaa tasavertaista asemaa kuin se toinen (ehkä pikkasen edistyksellisempi) osa venäläisistä.

• pariin
        Iframabad kirjoitti:

Ei pakotettu, mutta ei mulle peruskoulussa toisaalta kukaan vironkielistä kolkutusta tarjonnu, na sikseen oli omien vanhempien valinta tulla suomeen aikanaan. Mutta pyrkiessäni olemaan mahdollisimman tasavertaisessa asemassa suomalaisten kanssa opettelin kielen mukisematta parissa kuukaudessa. Se helpotti kummasti elämää täällä, kavereiden löytämistä, ja yleensä kaikkialla asioimisessa. Sitä en tajua miksi venäläisvähemmistö ei halua tehä samoin.
        Ja jos hakisin Suomen kansalaisuutta, multaki vaaditaan todistus suomenkielen taidosta, no siire riittänee YO-dodistus.

kirjoitukseesi vastasin, yleistyksesi on valhetta.

Totuus on kuitenkin se että pieni vähemmistö Viron venjänkielisistä, ei halua, tai ei kykene oppimaan viron kieltä.

Pyydän anteeksi kaikilta suvaitsevilta, ajattelevilta ja totuudessa pysyviltä virolaisilta ja venäjänkielisiltä virolaisilta, kuten kerroin tuntemani virolaiset ihmiset ovat sellaisia, sinä teet poikkeuksen.

• Iframabad
        koulutuksesi kirjoitti:

saaneena tietänet että yleistäminen on sivistymätöntä, vaikka sen tekisi swahilin kielellä.

"Mielestäni sinä kuulostat epäuskottavalta.

Venäläiset ja virolaiset nuoret seurustelevat keskenään vailla tuota rasistista käsitystä joka sinulla, Suomessa asuvana, Viron kansalaisena on."

--Tunnen myös useita venäläisiä, suomessa asuvia, he osaavat suomea, ovat sen halunneet opetella.

Tunnen myös virolaisia, venäläisiä, saksalaisista ja suomalaisista vanhemmista syntyneitä, vailla kansalaisuutta olevia, vanhoja ja nuoria, Tallinnassa, Tartossa ja Viljandissa asuvia, joista kaikki puhuvat Viroa.-

Sellainen olisikin kaikkein optimaalisin tilanne. Kunhan useammat vähemmistöjen edustajat tajuaisivat sen . Olis kaikkien elämä helpompaa ja Viroki parempi paikka.

• vähemmistöjen
        Iframabad kirjoitti:

--Tunnen myös useita venäläisiä, suomessa asuvia, he osaavat suomea, ovat sen halunneet opetella.

Tunnen myös virolaisia, venäläisiä, saksalaisista ja suomalaisista vanhemmista syntyneitä, vailla kansalaisuutta olevia, vanhoja ja nuoria, Tallinnassa, Tartossa ja Viljandissa asuvia, joista kaikki puhuvat Viroa.-

Sellainen olisikin kaikkein optimaalisin tilanne. Kunhan useammat vähemmistöjen edustajat tajuaisivat sen . Olis kaikkien elämä helpompaa ja Viroki parempi paikka.

asema isänmaassasi mielestäsi hyvä?

Kohteleeko se tasavertaisena vähemmistöjään?

Suomessa ruotsinkieliset ovat vähemmistönä, heitä on paljon vähemmän kuin Virossa venäläisiä, heillä on oikeus omaan äidinkieleensä, he saavat palveluja omalla kielellään, heille on omat televisio-ohjelmat, jopa yliopisto omalla kielellään.

Uskoakseni Viro ei omaa vähemmistöään kohtele niin hyvin.

• Iframabad
        vähemmistöjen kirjoitti:

Suomessa ruotsinkieliset ovat vähemmistönä, heitä on paljon vähemmän kuin Virossa venäläisiä, heillä on oikeus omaan äidinkieleensä, he saavat palveluja omalla kielellään, heille on omat televisio-ohjelmat, jopa yliopisto omalla kielellään.

niin hyvä ole mitä se voisi olla, mutta ei ne itse sitä tolla riehumisellä paljoo paranna.

• Iframabad
        vähemmistöjen kirjoitti:

sitä on aivan turha esittää.

• venäläisiä
        Iframabad kirjoitti:

niin hyvä ole mitä se voisi olla, mutta ei ne itse sitä tolla riehumisellä paljoo paranna.

kohtaan taitaa olla melkoista, unohdat koko ajan että vain pieni vähemmistö riehuu, aivan marginaaliryhmä, kuitenkin kaikki joutuvat kollektiivisesti vastuuseen siitä.

Onneksi kuitenkin Suomessa sinua ei leimata rikolliseksi, vaikka monet virolaiset maassamme käydessään syyllistyvätkin rikoksiin.

• Iframabad
        vähemmistöjen kirjoitti:

mutta en mä oikeesti venäläisiä vihaa, mutta ei myöskään löydy myötätuntuokaan ...

bye... ny pit men muihi askareisiin...

• huolimatta
        Iframabad kirjoitti:

mutta en mä oikeesti venäläisiä vihaa, mutta ei myöskään löydy myötätuntuokaan ...

bye... ny pit men muihi askareisiin...

toivottavasti viihdyt Suomessa, jos oikein käsitin, olet Kangasalta, tyttäreni asuu siellä.

Minä henkilökohtaisesti pidän isänmaastasi, sen ihmisistä, omista ystävistäni siellä ja luonnosta, kulttuurista ja haikaroista:).

Mutta, aivan yhtälailla arvostan venäläisiä tuttujani, jotka viljelevät täällä palstojaan, marjastavat, sienestävät, käyvät töissä, hoitavat lapsiaan ja huolehtivat vanhemmistaan, sekä arvostavat ystävyyttä ja ovat ystävinä todella parasta laatua.

Myös minun pitää rientää.

• hups
        Iframabad kirjoitti:

"Tiedoksi vaan et 95% täällä vakituisesti asuvista virolaisista käy töissä "

juu... Aleksin kultaliikkeissä, pimeissä rakennushommissa ja jalkoja levittämässä.

• kielikoetta

siihen tarvitaan - perinteiset lukusanat 1 - 2 - 3 - riittää ja jos ei poistu maasta niin saunan taakse.

• TORIMYYJÄT

Pitää saada Virossa virolaisiksi, kuten Venäjällä heidän pitää olla venäläisiä !

• olenrobotti

Ihan höpöhöpöä, se Viron B1-tason koe on ihan helppo, jos yhtään viitsii kieltä opiskella. Siihen EI tarvita mitään nippeleitä. Muutamalla ulkoa opitulla fraasilla ei tietenkään läpäise, mutta ei pidäkään.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82