Oletko kertakäyttöastia ?

ETHÄN OLE KERTAKÄYTTÖASTIA ?

Tämän foorumin erikoisuus on kertakäyttöastiat. Mutta Jumala mieluusti pehmentää saven ja käyttää uudestaan ja uudestaan - meitä saviastioita.

Mutta kun tällä palstalla joku avaa uuden aiheen, niin ei ole kiva siihen vastailla, sillä vastauksen saadessaan nimimerkitön kirjoittaja on jo häipynyt tavoittamattomiin. Tai kyttäämään tilaisuutta toisella kertakäyttönimellä vastata takaisin. Häipynyt ilmaantuakseen kohta uudella nimikkeellä. Hän vastaa vastaukseen toisena astiana ja jälleen katoaa.

Lienee kyse siitä, että Herra heittää pois kelvottoman astian. Kovettunutta näet ei voi muovailla mielensä mukaan. Mutta Herramme täytyisi saada muovailla astioitaan ihan oman mielensä mukaan.

Meitä nimeltä tunnettuja on helppo jahdata sillä lailla, mutta meidän on melko turhauttavaa vastata, kun kysyjästä ei ole sitten enää mitään tietoa. Onko liikaa pyydetty, että ottaisimme vastuun itsestämme ja hankkisimme pysyvän nimimerkin, mielellään ihan rekisteröityen.

Sillä rekisteröitymätön nimimerkki ei ole kenenkään omaisuutta, vaan yleisesti käytettävissä. Kutsuuhan Isäkin meitä nimeltä mainiten - ei kukaan ole voinut jäädä ilman nimeä.
Kuinka kukaan voisikaan haluta olla olematon kirjoittaja? Ja ketä se tuntemattomuus hyödyttää?
Ei ainakaan Jumalan valtakunnan asiaa!

Kenenkään ei pidä hävetä sitä, että on mikä on, mutta Herra saakoon muovailla saveaan.

ROOM 9:19-21 :

Jumalan vapaa valinta   
19 Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." [Job 23:13; Dan. 4:32]   
20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" [Jes. 45:9; Viis. 12:12]   
21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? [Viis. 15:7; 2. Tim. 2:20].   

Jes.45:9
Voi ihmistä, joka riitelee luojaansa vastaan, voi ruukunsirpaletta sirpaleitten joukossa! Sanooko savi muovaajalleen: "Mitä sinä pystyt tekemään?" Sanooko teos tekijälleen: "Ei sinulla ole taitajan kättä." [Jes. 29:16 ]   

Kun kertakäyttökysyjä ei jää odottamaan vastausta, tuntee rekisteröitynyt vastaaja arvottomuutta ja alas painamista - arvoton hän tietysti onkin nimettömän silmissä. Olen särkynyt saviruukku.

Saviruukku (sanat: Liisa Pukkila)

Olen särkynyt saviruukku,
pala palalta murtunut pois.
Vain ihmettelin ja itkin,
en en millään murtunut ois.
Sinä Herra minut murskasit,
vaan talletit kaikki palat.
Niin paljon minua rakastit,
tahdoit uutta kokonaan.

Anna savelle uusi muoto,
tee minusta uusi ruukku.
Niin rakkautesi nyt näytät,
taas murtunutta käytät.
Tahdon kertoa särkyneille,
ei siruja heitetä pois.
Kallista halpa savinkin
Mestarin kädessä ois.

Miksi minulla on vainoojia ja vaivoja? Ehkäpä siksi, että SAVEA ON VAIVATTAVA. Ehkä se on vaivan arvoinen.

Jes 42:3 :
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.   

”Sinä olet syössyt minut syvyyksien perille, pimeään pohjattomaan kuiluun.” (Ps. 88:7).

”Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää” (Ps. 51:19).

”Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani” (Ps.42:12).

antti

5

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meille saviastioista

      Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

      Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?

      Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

      Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa.

      Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVAKSI.

      Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja JOTKA HÄN ON VALMISTANUT KIRKKAUTTA VARTEN.

      Sellaisiksi hän on kutsunut meidät, olimmepa JUUTALAISIA tai EMME.

      Hoosean kirjassa hän sanoo: -- Minä olen sanova kansakseni SITÄ, JOKA EI KANSAANIU OLLUT, ja rakastetukseni sitä, ´JOTA EN RAKASTANUT.

      Ja samassa paikassa, jossa heille sanottiin: "Te ette ole minun kansaani", HEITÄ TULLAAN SANOMAAN ELÄVÄN JUMALAN LAPSIKSI.

      Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, SIITÄ PELASTUU VAIN RIPPEET.

      Äkkiä ja LOPULLISESTI on Herra toteuttava sanansa maan päällä.

      Jesaja on myös ennustanut: --
      ELLEI Herra Sebaot OLISI SÄÄSTÄNYT MEISTÄ SIEMENTÄ, meidän olisi käynyt kuin Sodoman, me olisimme Gomorran kaltaiset.

      • YKSI KANSA PYSYY IÄTI

        Vastineena siihen saviastia-vastaukseen, jossa tuotiin esiin vain yksi asia: Jumala on hyljännyt omaisuuskansansa Israelin.
        Raamatun hengen mukaan voidaan kuitenkin sanoa, että Israel sittenkin on iäti pysyvä saviastia. Tuo Israel-ystävä oli löytänyt vain yhden kohdan, eikä sekään todista mitään hylkäämisestä. Ennemmin seuraavanlaiset jakeet - kun ne irrotetaan KOKONAISUUDESTA.

        HYLKÄSIKÖ HERRA ISRAELIN ?

        1. Kun. 9:7
        niin minä hävitän Israelin kansan tästä maasta, jonka olen sille antanut. Temppelin, jonka olen nimelleni pyhittänyt, minä hylkään ja hävitän, ja kaikkien kansojen parissa Israelista tulee pilkan kohde ja varoittava esimerkki. [5. Moos. 28:37 ]

        Jer. 15:6
        Sinä hylkäsit minut, sanoo Herra, sinä käänsit minulle selkäsi. Niinpä minä kohotan käteni sinua vastaan ja hävitän sinut, EN ENÄÄ VOI ARMAHTAA!

        Jer. 15:7
        Minä ajan asukkaat maan kaupungeista, heitän heidät niiden porteista, niin kuin viskaimella heitetään viljaa tuuleen. Minä surmaan lapset, hävitän kansani, koska se ei kääntynyt pois pahoilta teiltään.

        Jer. 44:11
        "Sen tähden Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanoo näin: Vihassani minä käännyn teitä vastaan ja hävitän SUKUPUUTTOON koko Juudan kansan.

        Koko Juudan kansan Herra uhkaa hävittää sukupuuttoon!!! Ja sanoo, että "en enää voi armahtaa"!!
        Mutta paljon myöhemmin Herra itse syntyi nimenomaan Juudan suvun Päämieheksi!
        Sen jälkeen Israel oli hajaannuksessa - olemattomana - pari tuhatta vuotta, ollakseen jälleen totta.

        HYLKÄÄKÖ HERRA KOKO MAAILMAN ?

        Jer. 46:8
        Egypti tulvii kuin Niili, pärskyy kuin kuohuvat virrat. Se sanoo: "Minä vyöryn KOKO maailmaan, hävitän kaupungit ja niiden asukkaat.

        Sak. 12:9
        "Sinä päivänä minä hävitän KAIKKI kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.

        Niinpä niin - kokonaiskuva on toisenlainen - lainalaisesti nähtynä Herra kylläkin hävittäisi kaikki, mutta nytpä julistetaankin Jumalan valtakuntaa ja siihen tullaan osalliseksi uskon kautta Jeesuksen vereen.

        KOKO ISRAEL PELASTUU

        Se Israel-ystävä, jolle tässä ensisijaisesti vastaan, antoi aivan hyvän raamatunkohdan:

        ***Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, SIITÄ PELASTUU VAIN RIPPEET.***
        Tässä vastaavanlainen kohta:

        Aamos 9:8 Katso, Herra Jumala on kääntänyt katseensa tätä syntistä valtakuntaa vastaan. Minä hävitän sen maan päältä. Mutta kaikkia Jaakobin jälkeläisiä minä en hävitä, kuuluu Herran Jumalan sana. [9:8,9: Jer. 5:18 ]   

        "Rippeet" vain pelastuu ja se on jotain muuta kuin että Jumala olisi hyljännyt kansansa. Itse asiassa "rippeet" on koko Israel - se mitä jää jäljelle tuossa ylempänä mainitussa sodassa Jerusalemia ja Israelia vastaan, (Sak 12:9).

        Koko Israel näet katsoo lopulta Jeesukseen, sillä niin on Herra säätänyt. Suurempi tuho tapahtuu Israel-vihaajille tuossa lopun tapahtumassa.

        Room. 11:26
        Sen tapahduttua KOKO Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä. [Jes. 59:20]

        Gal. 6:16
        Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi! [Ps. 125:4,5, 128:6]

        IÄTI PYSYY "12 SAVIASTIAA" - 12 SUKUKUNTAA

        Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, MANASSE, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Ilm 7. luku.

        Mutta miksi Manasse? Aamos 8:14 paljastaa Daanin suvun hylkäämisen. Jossain kohden Kuningasten Kirjaa tai Aikakirjoissa mainitaan Manasseen korvaavan Daanin suvun. Siis toden totta: 12 fyysistä fyysisen Israelin sukukuntaa pysyy iäti - vaikka ovat yhtä savisia ja tomuisia kuin me muut.

        antti


    • NIMI...

      Jota voi korostaa, Jeesus Kristus, se nimi on niin korkea että oma nimi häipyy tuntemattomaksi.

      • rohkaisua

        Herra siunatkoon Sinua ja varjelkoon Sinua.
        Herra kirkastakoon kasvonsa Sinulle ja olkoon
        Sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa
        Sinun puoleesi ja antakoon Sinulle rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Aamen.

        Sinulla Antti on henkien erottamisen armolahja ja tiedät sen että välillä on rankkaa sillä saatanakin tietää tämän.
        Sinä olet Raamattua tunteva väkevä Jumalan soturi ja älä pelkää sillä olet voittajan puolella. Sinun turvanasi on Herra itse Jeesus Kristus joka antaa sinulle tarvittavan varustuksen.

        Jeesus taisteli myös eksytyksiä vastaan ja varoitti eksytyksistä.

        Tess. 2:11
        Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

        Varmasti tähän siunaukseen yhtyvät kaikki adventistit.


      • Jeesus kutsui minua omalla nimelläni. Siksi en hylkää nimeäni, vaan käytän sitä kutsujani kunniaksi. Kyse ei näinollen ole oman nimen korostamisesta, vaan kutsujani, Jeesuksen nimen korottamisesta. Jokainen tietää, ettei minun nimeni ole minkään veroinen.

        Paavali sanoi, Herransa nimen korottamiseksi, että "olkaa minun seuraajiani". Nimetöntä ei voi seurata.

        NIMELTÄ KUTSUTUT

        Jes. 45:3
        Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut NIMELTÄ kutsuin, minä, Israelin Jumala.

        Ps. 147:4
        Hän on määrännyt tähtien luvun, hän kutsuu niitä kaikkia NIMELTÄ.

        Jes. 40:26
        Nostakaa silmänne korkeuteen ja katsokaa: kuka on nämä luonut? Hän, joka johdattaa esiin niitten joukot täysilukuisina, joka NIMELTÄ kutsuu ne kaikki; suuri on hänen voimansa ja valtainen hänen väkensä: ei yksikään jää häneltä pois.

        Jes. 43:1
        Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut NIMELTÄ kutsunut; sinä olet minun.

        Jes. 45:3
        Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut NIMELTÄ kutsuin, minä, Israelin Jumala.

        Jes. 45:4
        Palvelijani Jaakobin ja valittuni Israelin tähden minä kutsuin sinut NIMELTÄ ja annoin sinulle kunnianimen, vaikka sinä et minua tuntenut.

        Sak. 6:12
        ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.

        antti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      103
      977
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      580
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe