KRISTITYN VAPAUS
Gal.5:1-12
---
5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
5:7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
5:8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
5:9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
5:10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
5:11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
5:12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
--
Olemme nyt tulleet Galatalaiskirjeen huipentumaan. Paavali kirjoittaa asiasta, jonka hän on omakohtaisesti kokenut: Mitä on olla lain orja ja mitä on olla vapaa Kristuksessa.
Paavali itse oli aikoinaan kulkenut loppuun lain ja tekojen tien. Niinpä hän nyt tekee kaikkensa varoittaakseen galatalaisiakin tuon tien mahdottomuudesta.
Vain Kristus voi vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta. Jumalan viha ei voi enää meitä kauhistaa. Saamme olla vapaita ja iloisia pelkäämättä tulevaa vihaa.
Elävä usko johtaa meidät rakkauden tekoihin (j.6).
Uskonpuhdistajamme varoittaakin niitä, jotka laiminlyövät kymmenen käskyn harjoittamisen pitämästä itseään kristittyinä.
Pyhä Henki ei vaikuta ihmisen sydämessä vain uskoa vaan myös kristillistä elämää; kymmenen käskyn mukaisia tekoja. Oikeat kristityt vaeltavat uudessa elämässä, eivät "julkisissa synneissä".
Väärät kristityt eroavat heistä vain yhdellä tavalla: He eivät usko, he ovat sisältä täynnä epäuskoa, kateutta ja vihaa. He elävät aviorikoksessa, ahneudessa ja pahansuopuudessa, juoppoudessa sekä kaikkinaisissa muissakin synneissä.
--
Apostoli ilmoittaa luottavansa galatalaisiin, vaikka onkin heihin suuresti pettynyt (j. 7-12).
Jae 7 on nykykäännöksessämme: ”Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysättänyt”.
Eräs henkilö tällä palstallamme ("Pekka”) kehoitti minua eilen: "Päästä käsijarrusi vapaaksi ja pyydä Jumalalta vähän lisää vauhtia ;) !
Olinkin juuri ollut autolla liikenteessä, joten siltäkin osin kehoitus oli sopiva, mutta ennen kaikkea hengellisessä mielessä.
Lähdetään mekin liikkeelle, seurataan Mestariamme käyden sille tielle, jonka Jeesus on meille avannut? Ahkeroidaan hyviä tekoja ja kannetaan hedelmää Hänen kunniakseen (”Pekan” sanoja mukaellen).
Hyvä "Pekka", että näin vauhditat meitä. Ei jäädä paikoillemme makoilemaan.
Kehitysvammaistemme kanssa pelasimme joku vuosi sitten sählyä.
Meidän joukkueella oli hyviä kannustajia. Eräskin huusi suurella innolla ”pökköä pesään”.
Tarvitsemme tällaisia huutajia hengelliselläkin saralla. Ei anneta minkään pysäyttää tai lamannuuttaa meitä (j.7)!
--
1. Jeesus armon soi, voiton meille toi,
hän on valkeus, tie, totuus, elämä.
Hän vanhurskaus, armo, laupeus, meille
nyt on ilmestynyt ylhäältä.
Hän koitto on, hän valaisee ja kuolon kahleet katkaisee, poistaa orjuuden, kuorman syntien. Nyt jo aavistaa me saamme autuuden.
2. Kirkas aamun koi päivän uuden loi,
meitä ohjaa taivaan tietä kulkemaan.
Riennä, syntinen, luokse Jeesuksen,
ota vastaan armo hänen armostaan.
Hän kärsi ristinkuoleman, pois otti
synnit maailman.
Siihen luottaa saa, siihen turvatkaa.
Ristintiellä Kristuksessa riemuitkaa!
(Virsi 265:1,2)
"Pökköä pesään"; Gal.5:1-12
5
170
Vastaukset
- siunaava
viesti taivaasta. Kiitos sinulle ja siunausta.
- hyvästä sanasta
Mielenkiintoinen aihe.
Vapauteen kristus meidät vapautti, mutta tiedämme, että laiki on hyvä ja joka sitä rikkoo saa sen palkan jonka lain rikkomisesta tulee.
Eli jos tapat, teet huorin tai jätät kymmenykset maksamatta, niin niistä tulee syyn ja seurauksenlain mukaan tuomio.
Vaikka kaikki synnit on sovitettu ja synnit saa anteeksi, niin lain rikkomisesta tulee tuomio tässä ajassa vai tuleeko.
Jeesus sanoi nuorukaiselle. Elä lain mukaan ja saat elää. Toinen vastasi, niin olen tehnyt. Nuorukainen oli hyvin rikas.
Jeesus sanoi myy kaikki mitä sinulla on ja seuraa minua, mitä nuorukainen sitten ei ainakaan sillähetkellä tahtonut tehdä.
Olisi mielenkiintoista kuulla voiko teistä rikkoa lakia ja silti olla saamatta sitä mitä seuraa lainrikkomisesta?
Tietysti lainrikkominen on minusta typeryyttä aina, mutta monessa kohtaanhan me hairahdumme, teoin ja ajatuksin.
Olenko kerran pelastunut aina pelastunut.
Armo kasvattaa?
Rakkauden kautta vaikuttava usko.
Raamattu lain suhteen on vaikea käsittää. hyvästä sanasta kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe.
Vapauteen kristus meidät vapautti, mutta tiedämme, että laiki on hyvä ja joka sitä rikkoo saa sen palkan jonka lain rikkomisesta tulee.
Eli jos tapat, teet huorin tai jätät kymmenykset maksamatta, niin niistä tulee syyn ja seurauksenlain mukaan tuomio.
Vaikka kaikki synnit on sovitettu ja synnit saa anteeksi, niin lain rikkomisesta tulee tuomio tässä ajassa vai tuleeko.
Jeesus sanoi nuorukaiselle. Elä lain mukaan ja saat elää. Toinen vastasi, niin olen tehnyt. Nuorukainen oli hyvin rikas.
Jeesus sanoi myy kaikki mitä sinulla on ja seuraa minua, mitä nuorukainen sitten ei ainakaan sillähetkellä tahtonut tehdä.
Olisi mielenkiintoista kuulla voiko teistä rikkoa lakia ja silti olla saamatta sitä mitä seuraa lainrikkomisesta?
Tietysti lainrikkominen on minusta typeryyttä aina, mutta monessa kohtaanhan me hairahdumme, teoin ja ajatuksin.
Armo kasvattaa?
Raamattu lain suhteen on vaikea käsittää."...monessa kohtaanhan me hairahdumme, teoin ja ajatuksin".
---
Niinpä!
Kirkoissa rukoillaankin usein tätä rukousta jumalanpalveluksissa:
"Jumala, taivaallinen Isämme. Olen tehnyt syntiä sinua vastaan monella tapaa ajatuksin, sanoin ja teoin ja rikkonut pyhän tahtosi.......Ole minulla armollinen, anna syntini anteeksi rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden".
---
Jae 9: "Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan".
1. Kor. 5:6 Paavali puhuu myös hapatuksesta:
"Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan"?
Edellisissä luvuissa (siis korinttolaiskirjeessä)Paavali on nähnyt paljon vaivaa puolustaessaan apostolin tehtäväänsä. Nyt hän alkaa puhumaan suoraan Korintin seurakunnan ongelmista käyttäen ”isännän ääntä”. Ensimmäisenä esiin tulevat korinttilaisten sukupuoliset hairahdukset.
Korintti, suuri maailmankaupunki, oli tunnettu siveettömyydestään. Kristityksi tultuaankin tämä vaara oli olemassa. Korintissa ylpeillään korkeasta hengellisyydestä, mutta samalla suvaitaan törkeitä julkisyntejä (1. Kor.5:1,2.).
Yhteisessä rukouksessa tällaiset henkilöt tuli jättää ”saatanan haltuun” (1. Kor.5:5), sillä ”vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan” (j. 6.).
Raamatun kielenkäytössä hapatusta pidetään pahan vertauskuvana. Jeesus varoitti kavahtamaan fariseusten ja Herodeksen hapatusta (Mark. 8;15).
Synti tarttuu helposti.
Ei kannata sättiä niin paljon maailman pahuutta kokouksissamme, mutta asiallinen ja veljellinen kurinpito omien keskuudessa tuo siunauksen (j. 10-13).
Näin Paavali yritti toimia Galatian seurakuntalaisten suhteenkin.
Tämä kehoitus koskee meitäkin:
"Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina" (1. Kor. 5:7).hyvästä sanasta kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe.
Armo kasvattaa?
Raamattu lain suhteen on vaikea käsittää.Vaikka kaikki synnit on sovitettu ja synnit saa anteeksi, niin lain rikkomisesta tulee tuomio tässä ajassa vai tuleeko.
---
Sinulla on oikein hyviä kysymyksiä ja ajatuksia!
Teki mieli jo eilen vastata pohdintoihisi, mutta vaatii aikaa kypsytellä aiheita.
Jos sinulla on Katekismus (mieluummin vanhempi versio), niin sieltä löytyy erinomaisia selityksiä moniin kysymyksiimme Raamatun viittauksin.
SYNNIN AJALLISET SEURAUKSET (Katekismus)
Synti jatkuvasti turmelee ihmisen sielua ja ruumista.
Ihmisen järki sokaistuu, ja hänen tahtonsa suuntautuu pahaan.
Tyhjyys ja levottomuus kuluttavat hänen voimansa.
Synti erottaa hänet ihmisistä ja tuo hänelle kärsimystä.
Jatkuva synnin harjoittaminen tekee ihmisen synnin orjaksi; hänen omatuntonsa paatuu.
Synti synnyttää vihaa ja kateutta, riitaa ja väkivaltaa. Siten se levittää turmelusta ja onnettomuutta yhteiselämään. (Katekismus)
Raamatun paikat:
Ef. 2:12
Joh. 8:34
2. Tim. 2:16,17
(Martti Luther: "Syntiä on se, mikä erottaa minut Jumalasta ja lähimmäisestä)
- "Ei Pekka"
päästä oikeille linjoille, kun kirjoitat:
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. "
Kastekeskustelutkin loppvat tähän, kun me tajuamme,
että mikään ulkonainen ihmisteko, kuten kaste, ei
riitä meille pelastukseen.
Me tarvitsemme Jumalan vaikuttamaa uskoa ja sen seuraksena Pyhän-Hengen vaikuttamaa rakkautta.
Ne teotkin tulevat sitten tämän seurauksena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433494Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4312921Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222791Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831857- 871487
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 911136
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113- 991096
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31920