Henki ja liha, Gal.5:13-26

HENKI JA LIHA
Gal. 5:13-26
---
5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
5:15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
--
Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26).
Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).

Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan.
Itsellänikin on koira. Joskus koirapuistossa koirien kesken on sattunut uhkaavia tappelutilanteita, jolloin omaa koiraani on purtu. Aina ei ihmisenkään väliintulo rauhoita heti koiria.
Samankaltaisessa tilanteessa on Paavalikin Galatian kristittyjen suhteen; hän kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).

Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23).
Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin! Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja: "Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme" (25).

Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen. Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24). Lue Room. 6:s luku!
---
3. Tiedäthän, kuinka uskossa olemme heikot vielä,
ja hitaat rakkaudessa ja lankeamme tiellä.
Siis Henki armon, totuuden ja rakkauden,
vahvuuden suo meille, Herra Jeesus.

4. Murheissa meitä lohduta, suo armopäivän
paistaa. Taas anna Hengen iloa yhdessä meidän maistaa. Näin yksi sydän meihin luo ja Hengen
yhteyttä suo ja vyötä rauhan vyöllä.

(Virsi123:3,4)

37

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaan

      kirjoitellut tuonne luterilaisten palstalle tästä Galatalaiskijeestä?

      Tämä Paavalin galatalaisille kirjoittama kirje, on saanut monet lihallisuudessaan sitä selittäneet lankeemukseen ja nämä selittäjät ovat saaneet joukon mukaansa, joka samassa lankeemuksessa heidän kanssaan taivaltaa.

      Galatalaiskirje ei missään kiellä, että eikö Hengessä elävälle kuulu uskonteot ja käskyissä pysyminen, mutta tuolla luterilaisten luona, kun siitä kertoo saa valtavan hyökkäyksen vastaansa ja haukkumiset omavanhurskaudesta ja lain alla olemisesta.
      Tämä Galatalaiskirje on antanut vastavoimalle ilmoitusmahdollisuuden väärässä hengessä elämiseen niin, että vastavoima on saanut armon halvaksi monille niin, että he selittävät kaikki Jumalasta syntyneet Hengen hedelmät poissa, sillä armo on heille yhtä, kuin pelastus syntineen päivineen ilman parannuksessa elämistä ja ilman Jumalan ennalta valmistamissa teoissa elämistä.

      Muutama väittää tuolla luterilaisten palstalla, että vaikka hän tekisi mitä, valehtelisi ja varastaisi ja vaikka pettäisi vaimoaan, armo riittää hänelle.
      He eivät kertakaikkiaan ymmärrä armoa ja sitä, että uskovainen muuttuu parannuksen takia, hyviä hedelmiä kantavaksi eikä halua olla enää lihantekojen ja syntien orja, vaan haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti uudistuen mieleltään totuutta kohti kurkottavaksi ja hyvässä Hengessä eläjäksi.

      • päässyt.

        Tämä Raamatun ilmoitus kertoo käskyjen sisältyvän ikuisesti rakkaudenlakiin, eli joka sen ymmärtää ei ole kaukana Jumalan valtakunnasta, sillä se ymmärrys tuo hänelle mahdollisuuden uskoon, jonka Jumala antaa, ei siis ihmisen tekemään uskoon, vaan Jumalan antamaan uskoon. Rakkaudenlaki sisältää käskyt, sillä käskyt opastavat rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseään.
        Markus 12
        28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
        29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
        32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
        33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
        34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.


      • "Muutama väittää tuolla luterilaisten palstalla, että vaikka hän tekisi mitä, valehtelisi ja varastaisi ja vaikka pettäisi vaimoaan, armo riittää hänelle".
        ----
        Niin...muutamat kaupittelevat "halpaa armoa".
        Jae 13 varoittaakin meitä:
        "..älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa".

        Jeesus armahti langennutta naista (Joh. 8:1-11)sanoen tälle: "...mene, äläkä tästedes enää syntiä tee" (Joh. 8:11).


      • "Oletko koskaan kirjoitellut tuonne luterilaisten palstalle tästä Galatalaiskijeestä"?
        ---
        Olisko syytä käydä sielläkin läpi samat tekstit ja selitykset mukaellen?

        Täällä tuo meno tahtoo olla välillä levotonta....no, missäpä se ei olisi.

        Huomenna onkin viimeinen "läksy" Gal. kirjeestä.


    • RitariOlevainen

      Kristuksen omiksi uudstisyntymässä Hänen veressään, emme kasteessa?

      "Olemme tulleet Jeesuksen Kristuksen omiksi kasteessa. Olemme saaneet siinä uuden elämän ja Pyhän Hengen. Vanha luontomme on ristiinnaulittu himoineen ja haluineen (24). Lue Room. 6:s luku!"

      -Emme me kasteessa saa uutta elämää, vaan uudestisyntymisessä, elävän veden (tämä veden tunnistaminen ei onnistu kaste vedeksi, vaan Jeesuksen opetuksen mukaan vesi tässä on elävää elämän vettä, siitä vedestä on kysymys, kastevedeksi sitä ei voi Raamatulla todistaa, siksi se on hylättävä vaihtoehtona) ja Pyhän Hengen peson kautta YLHÄÄLTÄ, olemme pestyt Karitsan verellä, emme vedellä, ruumis voi olla pesty puhtaaksi puhtaalla vedellä, kaste ei ole laihan saastan poistamiseksi, vaan hyvän omatunnon todistus Kristukselta, että olemme Hänen veressään puhdisteut pahasta omastatunnosta Jumalan lasten vapauteen.

      -Eikö Tapio tämä Raamatun sanakin jo todista lapsikasteen mahdottomaksi?
      -"Ei kukaan voi tulla Jumalan luokse, ellei hän USKO, että Jumala on!"
      -Vauva ei voi uskoa Jumalan olemassa oloon, enempää kuin että voisi valita, että Jumalaa ei ole, mahdottomuus on mahdottomuus.
      -Vauva on oma persoona, ette voi kummien ja vanhempien ja pappien välityksellä uskos vauvan puolesta, mikään Raamatussa ei puolla tuota pakanallista uskomusta.
      -Jos tätä lähdetään purkamaan, koska se on Jumalan sanaa, lähdetään ihmismielen eksyttäväisille poluille.
      -Tapio, mikä estää sinua uskomasta tässä kaste kysymyksessä Jumalan sanaan? Miksi uskot kirkon ns. sakramentteihin ja lutheriin ennemmän kuin Jumalaan, miksi uskot ihmisten selityksiin, ne on sinut eksyttänyt pois Raamatun totuudesta, he ovat "lumonneet" sinut toisenlaiseen evankeliumiin, niikuin Paavalikin sanoi joistakin Galatialaisista, sillä ei ole mitään toista evankeliumia, on vain eksyttäjiä, jotka johtavat harhaan.
      -He ovat kauniilla ja kiehtovilla sanoillaan sinut eksyttänyt pois Raamatun totuudesta.

      • RO:
        -Emme me kasteessa saa uutta elämää, vaan uudestisyntymisessä,..."
        ---
        Laitan tähän vielä kerran, mitä Netmissionin (helluntailainen)opetussivuillaan opettaa:
        ”Kaste merkitsi Jeesuksen opetuslapseksi ottamista…”Mutta se (KASTE) merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b). Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä. ” Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12).
        (Lainaus loppu)

        Näin siis Netmission opettaa yhtäpitävästi Raamatun Sanan kanssa!


      • RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

        RO:
        -Emme me kasteessa saa uutta elämää, vaan uudestisyntymisessä,..."
        ---
        Laitan tähän vielä kerran, mitä Netmissionin (helluntailainen)opetussivuillaan opettaa:
        ”Kaste merkitsi Jeesuksen opetuslapseksi ottamista…”Mutta se (KASTE) merkitsee myös uuden elämän, hengellisen elämän, alkamista Kristuksessa. ”... jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.” (Room. 6:4b). Samaa apostoli kertoo mm. Kolossalaiskirjeessä. ” Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.” (Kol. 2:12).
        (Lainaus loppu)

        Näin siis Netmission opettaa yhtäpitävästi Raamatun Sanan kanssa!

        Uuden elämän alkaminen siinä mielessä, että uskovainen kasteessa tunnustautuu julkisesti Kristuksen seuraajaksi, ja siinä lupautuu seuraamaan Jeesusta lopuksi elämää.
        -Ei ole tuossa lainaamassasi hegellisen elämän saamisesta, joka saadaan uudestisyntymässä, vaan kasteesta alkaa uusi ukoinenkin elämä ,on kysymys tuossa vaelluksesta, ei uudestisyntymisestä.
        "kun USKOITTE JUmalaan, siinä uskossa saatiin uusielämä, ei kasteessa, uudenelämän myötä mentiin kasteelle, ja siitä alkaa todellinen elämä Kristuksessa, eli vaellus, Kristuksen seuraaminen.


    • lukhäiriöinen

      Hieno oivallus, kasvua on tapahtunut sinussa kovasti.
      Terve tuloa, uudesti syntyneitten joukkoon.

      • Lukihäiriöinen

        Että sinulle kirkastuisi konaisuus, Myöskin niiltä osin, jotka vielä vajavaisia ovat.
        Sinulle ei ole vielä kirkastunut, Johanneken kaste, jossa kastetaan vedellä. Johannes oli Jeesuksen edeltä kulkia, ja totisesti hänen jäljessään tuli Hän jonka kengän paulaakaan ei Johannes, sanonut olevansa arvollinen päästämään. Lapsethan kastetaan tänäpäivänä, Jeesuksen nimeen, sen tähden lapsi kaste riitää,
        eikä aikuis enään sen jälkeen, tarvita.

        Pyhän Hengen kaste on Jeesuksen antama kaste, joka annetaa suoraan taivaasta.
        Jeesus kastaa, elävällä vedellä, ja Pyhällä Hengellä. Lue. Johanes 3
        Minkälainen on Pyhä Henki?
        se kulkee, niinkuin tuuli kuule sen huminan, et voi vaan tietää mistä se tulee ja minne se menee.
        Ylhäältä syntymisen kautta, Pyhä Henki asettaa sydämeen rakkauden lain, joka olet oivaltanut.

        Kymmenen käskyn, jonka Jumala on atanut.

        Kun sinun sydämessäsi on rakkauden laki ja Pyhä Henki, ne yhdessä Raamatun Sanan kautta alkavat tehdä hedelmää, josta puu tunnetaan.


      • muuttanut kantaasi?
        Lukihäiriöinen kirjoitti:

        Että sinulle kirkastuisi konaisuus, Myöskin niiltä osin, jotka vielä vajavaisia ovat.
        Sinulle ei ole vielä kirkastunut, Johanneken kaste, jossa kastetaan vedellä. Johannes oli Jeesuksen edeltä kulkia, ja totisesti hänen jäljessään tuli Hän jonka kengän paulaakaan ei Johannes, sanonut olevansa arvollinen päästämään. Lapsethan kastetaan tänäpäivänä, Jeesuksen nimeen, sen tähden lapsi kaste riitää,
        eikä aikuis enään sen jälkeen, tarvita.

        Pyhän Hengen kaste on Jeesuksen antama kaste, joka annetaa suoraan taivaasta.
        Jeesus kastaa, elävällä vedellä, ja Pyhällä Hengellä. Lue. Johanes 3
        Minkälainen on Pyhä Henki?
        se kulkee, niinkuin tuuli kuule sen huminan, et voi vaan tietää mistä se tulee ja minne se menee.
        Ylhäältä syntymisen kautta, Pyhä Henki asettaa sydämeen rakkauden lain, joka olet oivaltanut.

        Kymmenen käskyn, jonka Jumala on atanut.

        Kun sinun sydämessäsi on rakkauden laki ja Pyhä Henki, ne yhdessä Raamatun Sanan kautta alkavat tehdä hedelmää, josta puu tunnetaan.

        Tuolla aikaisemmin kirjoitit:
        5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. "

        Nytkö taas auttaakin vesi?


      • Lukihäiriöinen kirjoitti:

        Että sinulle kirkastuisi konaisuus, Myöskin niiltä osin, jotka vielä vajavaisia ovat.
        Sinulle ei ole vielä kirkastunut, Johanneken kaste, jossa kastetaan vedellä. Johannes oli Jeesuksen edeltä kulkia, ja totisesti hänen jäljessään tuli Hän jonka kengän paulaakaan ei Johannes, sanonut olevansa arvollinen päästämään. Lapsethan kastetaan tänäpäivänä, Jeesuksen nimeen, sen tähden lapsi kaste riitää,
        eikä aikuis enään sen jälkeen, tarvita.

        Pyhän Hengen kaste on Jeesuksen antama kaste, joka annetaa suoraan taivaasta.
        Jeesus kastaa, elävällä vedellä, ja Pyhällä Hengellä. Lue. Johanes 3
        Minkälainen on Pyhä Henki?
        se kulkee, niinkuin tuuli kuule sen huminan, et voi vaan tietää mistä se tulee ja minne se menee.
        Ylhäältä syntymisen kautta, Pyhä Henki asettaa sydämeen rakkauden lain, joka olet oivaltanut.

        Kymmenen käskyn, jonka Jumala on atanut.

        Kun sinun sydämessäsi on rakkauden laki ja Pyhä Henki, ne yhdessä Raamatun Sanan kautta alkavat tehdä hedelmää, josta puu tunnetaan.

        Lukihäiriöien:
        "Lapsethan kastetaan tänäpäivänä, Jeesuksen nimeen, sen tähden lapsi kaste riittää,
        eikä aikuisena enään sen jälkeen tarvita".
        ---
        Keskustelen mielelläni kasteen hengellisestä sisällöstä.
        Paavalin tavoin minuakaan ei kyllästytä toistaa samoja asioita.
        Älköön kukaan loukkaantuko tähän!
        (Kirjoitukseni voi tältä osin hyvällä omalla tunnolla ohittaa, jos rakentava keskustelu aiheesta ei kiinnosta)

        Meillehän kaste ei ole pelkkää vettä (ulkonainen rituaali) ja ihmisen omaa tekemistä.
        Tämän osoittaa jo kastekäskykin: Meidät kastetaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19).
        Kasteessa Jumalan kolmiyhteys on läsnä.
        Kasteeseen liittyy siis kahdenlaiset asiat; maalliset (=vesi) ja taivaalliset (Jumalan kolmiyhteys).

        Nyt kysyisin sinultakin, mikä tehtävä Pyhällä Hengellä on kasteessasi?
        Vai liittyykö sinun mielestäsi kasteeseen Pyhä Henki mitenkään?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)


      • muuttanut kantaasi? kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin kirjoitit:
        5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko. "

        Nytkö taas auttaakin vesi?

        "Heikki" vai "Pekkako" se taas kyselee:
        "Nytkö taas auttaakin vesi"?
        ---
        Kiitos kysymästä.
        Onko sinun mielestäsi kaste pelkkää vettä?
        (Kuinka toivoisinkaan, että vihdoinkin oppisit käyttämään samaa nimimerkkiä. Se olisi reilua muita kanssakeskustelijoita kohtaan. Saanen käyttää muussa tapauksessa sinusta "Pekka Puska"-nimimerkkiä!)


      • "puskasta pekka"
        Tapio522 kirjoitti:

        Lukihäiriöien:
        "Lapsethan kastetaan tänäpäivänä, Jeesuksen nimeen, sen tähden lapsi kaste riittää,
        eikä aikuisena enään sen jälkeen tarvita".
        ---
        Keskustelen mielelläni kasteen hengellisestä sisällöstä.
        Paavalin tavoin minuakaan ei kyllästytä toistaa samoja asioita.
        Älköön kukaan loukkaantuko tähän!
        (Kirjoitukseni voi tältä osin hyvällä omalla tunnolla ohittaa, jos rakentava keskustelu aiheesta ei kiinnosta)

        Meillehän kaste ei ole pelkkää vettä (ulkonainen rituaali) ja ihmisen omaa tekemistä.
        Tämän osoittaa jo kastekäskykin: Meidät kastetaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19).
        Kasteessa Jumalan kolmiyhteys on läsnä.
        Kasteeseen liittyy siis kahdenlaiset asiat; maalliset (=vesi) ja taivaalliset (Jumalan kolmiyhteys).

        Nyt kysyisin sinultakin, mikä tehtävä Pyhällä Hengellä on kasteessasi?
        Vai liittyykö sinun mielestäsi kasteeseen Pyhä Henki mitenkään?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)

        ja kasteessa ihmiselle annetaan mahdollisuus ja kutsu uskoon, sillä Jumalan on myös lupaus.
        Ei lapsikaste sen kummemmin, kuin vanhuuskaste tai keski-ikä kaste tee ihmistä automaattisesti Jumalan lapseksi, vaan sen tekee USKO. Uskon tulon jälkeen saa kasteen TAIVAASTA.


      • "puskasta pekka" kirjoitti:

        ja kasteessa ihmiselle annetaan mahdollisuus ja kutsu uskoon, sillä Jumalan on myös lupaus.
        Ei lapsikaste sen kummemmin, kuin vanhuuskaste tai keski-ikä kaste tee ihmistä automaattisesti Jumalan lapseksi, vaan sen tekee USKO. Uskon tulon jälkeen saa kasteen TAIVAASTA.

        "puskasta pekka"...Liittyy... ja kasteessa ihmiselle annetaan mahdollisuus ja kutsu uskoon, sillä Jumalan on myös lupaus".
        ---
        Eikö Paavalikin liittänyt Pyhän Hengen saamisen ja kasteen toisiinsa, kun hän kysyy ihmetellen:
        "Millä kasteella te olette sitten kastetut", kun saa kuulla, etteivät Efeson uskovat vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä. Heidät oli ainoastaan kastettu Johanneksen kasteella (Apt. 19:1-7).

        Samoin Pietari liittää parannuksen (uskon), kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamisen yhteen kokonaisuuteen (Apt. 2:38).

        Jakeen 39 voi jokainen itse lukea, kenelle kaikille tämä lupaus kuuluu!


      • emme elä
        Tapio522 kirjoitti:

        "puskasta pekka"...Liittyy... ja kasteessa ihmiselle annetaan mahdollisuus ja kutsu uskoon, sillä Jumalan on myös lupaus".
        ---
        Eikö Paavalikin liittänyt Pyhän Hengen saamisen ja kasteen toisiinsa, kun hän kysyy ihmetellen:
        "Millä kasteella te olette sitten kastetut", kun saa kuulla, etteivät Efeson uskovat vielä olleet saaneet Pyhää Henkeä. Heidät oli ainoastaan kastettu Johanneksen kasteella (Apt. 19:1-7).

        Samoin Pietari liittää parannuksen (uskon), kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamisen yhteen kokonaisuuteen (Apt. 2:38).

        Jakeen 39 voi jokainen itse lukea, kenelle kaikille tämä lupaus kuuluu!

        alkuseurakunnan aikaa vaan elämme loppuseurakunnan aikaa.
        Kaste, joka oli tuntematon käsite alkuseurakunnan aikana ja joka tehtiin tunnetuksi apostolien toimesta, oli eri asemassa kuin nyt on, sillä silloin perheet menivät kokonaisuutena kasteelle, koska kastetta ei sitä aikaisemmin tarvittu, mutta nyt kastetaan lapset, siksi, koska vanhemmat niin tahtovat ja ne aikuiset, joita ei ole kastettu menevät itse kasteelle ja tällä teolla haetaan hyvän omantunnonliittoa Kristuksen kanssa.

        Tästä vesikasteesta vasta alkaa kehitys taivastiellä ja joka on kelvollinen, eli kyvykäs elämään kuuliaisuudessa ja seuraamaan Jeesusta, saa totisesti uudesti syntymisen vedestä ja Hengestä. Älä sekoita vesikastetta, jossa alkaa vasta uskon tien kilvoitus ja josta se kaikille ei edes ala, sillä kaikki eivät tahdo kasteestaan huolimatta uskoa, taivaasta annettavaan kasteeseen, joka suodaan vain uskovaisille.

        Jos jäät opinkiistoihin kiinni, jäät paljosta vaille, sillä kaste on annettu 2000 vuoden ajan, toisinaan heille, jotka uskovat ja toisinaan heille, joiden toivotaan uskovan ja molemmissa näissä joukoissa on heitä, jotka ovat saaneet vesikasteen jälkeen kasteen taivaasta ja TÄMÄ KASTE on upottanut uskovaiset Jeesuksen ruumiin jäseneksi.

        Kyselepäs täältä näiltä kirjoittajilta jotka tekevät kaikkensa kieltäessään Jeesuksen, että moniko heistä on kastettu. Sanon, että kasteen he ovat melkeinpä kaikki saaneet ja melkein kaikki ovat sen saaneet vauvoina, mutta se ei heitä pelasta.
        He voivat toki palata hyvän omantunnon liittoon, joka heille mahdollistettiin vauvakasteessa, mutta siitä alkaa vasta heidän kehityksensä kristittyinä ja jos heissä on ainesta kehitykseen, tulevat he saamaan UUDEN SYNTYMISEN taivaasta.


      • emme elä kirjoitti:

        alkuseurakunnan aikaa vaan elämme loppuseurakunnan aikaa.
        Kaste, joka oli tuntematon käsite alkuseurakunnan aikana ja joka tehtiin tunnetuksi apostolien toimesta, oli eri asemassa kuin nyt on, sillä silloin perheet menivät kokonaisuutena kasteelle, koska kastetta ei sitä aikaisemmin tarvittu, mutta nyt kastetaan lapset, siksi, koska vanhemmat niin tahtovat ja ne aikuiset, joita ei ole kastettu menevät itse kasteelle ja tällä teolla haetaan hyvän omantunnonliittoa Kristuksen kanssa.

        Tästä vesikasteesta vasta alkaa kehitys taivastiellä ja joka on kelvollinen, eli kyvykäs elämään kuuliaisuudessa ja seuraamaan Jeesusta, saa totisesti uudesti syntymisen vedestä ja Hengestä. Älä sekoita vesikastetta, jossa alkaa vasta uskon tien kilvoitus ja josta se kaikille ei edes ala, sillä kaikki eivät tahdo kasteestaan huolimatta uskoa, taivaasta annettavaan kasteeseen, joka suodaan vain uskovaisille.

        Jos jäät opinkiistoihin kiinni, jäät paljosta vaille, sillä kaste on annettu 2000 vuoden ajan, toisinaan heille, jotka uskovat ja toisinaan heille, joiden toivotaan uskovan ja molemmissa näissä joukoissa on heitä, jotka ovat saaneet vesikasteen jälkeen kasteen taivaasta ja TÄMÄ KASTE on upottanut uskovaiset Jeesuksen ruumiin jäseneksi.

        Kyselepäs täältä näiltä kirjoittajilta jotka tekevät kaikkensa kieltäessään Jeesuksen, että moniko heistä on kastettu. Sanon, että kasteen he ovat melkeinpä kaikki saaneet ja melkein kaikki ovat sen saaneet vauvoina, mutta se ei heitä pelasta.
        He voivat toki palata hyvän omantunnon liittoon, joka heille mahdollistettiin vauvakasteessa, mutta siitä alkaa vasta heidän kehityksensä kristittyinä ja jos heissä on ainesta kehitykseen, tulevat he saamaan UUDEN SYNTYMISEN taivaasta.

        Nim. "emme elä" (Lienet sama henkilö kuin Lukihäiriöinen), en saanut oikein selvää vastauksestasi.
        Puhut vesikasteesta.
        Tarkoitatko tällä kastetta "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"?

        Edelleen kysyn, mikä merkitys kristillisessä kasteessa on Pyhällä Hengellä?
        Vai onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä, johon ei Pyhä Henki mitenkään liity?
        (Pari- kolme Raamatun paikkaa riittää perusteluksi!)


      • sinä
        Tapio522 kirjoitti:

        Nim. "emme elä" (Lienet sama henkilö kuin Lukihäiriöinen), en saanut oikein selvää vastauksestasi.
        Puhut vesikasteesta.
        Tarkoitatko tällä kastetta "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"?

        Edelleen kysyn, mikä merkitys kristillisessä kasteessa on Pyhällä Hengellä?
        Vai onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä, johon ei Pyhä Henki mitenkään liity?
        (Pari- kolme Raamatun paikkaa riittää perusteluksi!)

        ovatko kaikki lapsikastetut saaneet sisimpäänsä elävän veden, eli pelastaako kaste, jonka täällä saamme ja saammeko todella jokainen siinä kasteessa elävän veden sisimpäämme?

        Ja tarkoittaako se, että meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen automaattisesti sitä, että koska meidät tuohon nimeen kastetaan, olemme saaneet sen omistukseemme ja olemme saapuneet Hänen omistukseensa, vai onko se lupaus siitä, että joka uskoo ja tahtoo kaikessa seurata Jeesusta on lupauksen mukaan saava oikeuden tulla Jumalan lapseksi.

        Siis, vielä kysyn, että, väitätkö sinä, että jokainen kastettu syntyy uudeksi ylhäältä elävästä vedestä?

        Jeremia 17
        13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

        Johannes 7
        7 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.


      • jatkoa
        sinä kirjoitti:

        ovatko kaikki lapsikastetut saaneet sisimpäänsä elävän veden, eli pelastaako kaste, jonka täällä saamme ja saammeko todella jokainen siinä kasteessa elävän veden sisimpäämme?

        Ja tarkoittaako se, että meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen automaattisesti sitä, että koska meidät tuohon nimeen kastetaan, olemme saaneet sen omistukseemme ja olemme saapuneet Hänen omistukseensa, vai onko se lupaus siitä, että joka uskoo ja tahtoo kaikessa seurata Jeesusta on lupauksen mukaan saava oikeuden tulla Jumalan lapseksi.

        Siis, vielä kysyn, että, väitätkö sinä, että jokainen kastettu syntyy uudeksi ylhäältä elävästä vedestä?

        Jeremia 17
        13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

        Johannes 7
        7 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        edelliseen. En ole lukihäiriöinen, mutta elän samassa Hengessä, missä lukihäiriöinen elää ja siksi puhun samoista asioista, samalla tavalla, kuin hän.

        Tarkoitatko sinä, että kun meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin kastevesi siitä muuttuu eläväksi vedeksi? Jos tarkoitat, niin voisitko osoittaa sen Raamatusta.

        Tai mitä tahansa tälle vedelle, jolla maanpäällä kastetaan mielestäsi tapahtuu, niin osoittaisitko sinä sen Raamatusta.


      • jatkoa kirjoitti:

        edelliseen. En ole lukihäiriöinen, mutta elän samassa Hengessä, missä lukihäiriöinen elää ja siksi puhun samoista asioista, samalla tavalla, kuin hän.

        Tarkoitatko sinä, että kun meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin kastevesi siitä muuttuu eläväksi vedeksi? Jos tarkoitat, niin voisitko osoittaa sen Raamatusta.

        Tai mitä tahansa tälle vedelle, jolla maanpäällä kastetaan mielestäsi tapahtuu, niin osoittaisitko sinä sen Raamatusta.

        Nim. "Jatkoa" (Käyttäisitkö nyt samaa nimimerkkiä, ettei tule sekaannusta!)kysyy:
        "Tarkoitatko sinä, että kun meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin kastevesi siitä muuttuu eläväksi vedeksi? Jos tarkoitat, niin voisitko osoittaa sen Raamatusta".
        ---
        Vesi ei muutu miksikään.
        Vesi on vettä.
        Henki on Henki.
        Joh. 3:5 Vedestä ja Hengestä....
        "Vesi ilman Jumalan sanaa, on pelkkää vettä"
        "Vedellä pesten sanan kautta" (Ef. 5:26).
        ----
        Niin..edelleenkään kukaan ei vastaa; "Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen"?
        Mitä sinä vastaat, nim. "jatkoa"?


      • mielelläni
        Tapio522 kirjoitti:

        Nim. "Jatkoa" (Käyttäisitkö nyt samaa nimimerkkiä, ettei tule sekaannusta!)kysyy:
        "Tarkoitatko sinä, että kun meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin kastevesi siitä muuttuu eläväksi vedeksi? Jos tarkoitat, niin voisitko osoittaa sen Raamatusta".
        ---
        Vesi ei muutu miksikään.
        Vesi on vettä.
        Henki on Henki.
        Joh. 3:5 Vedestä ja Hengestä....
        "Vesi ilman Jumalan sanaa, on pelkkää vettä"
        "Vedellä pesten sanan kautta" (Ef. 5:26).
        ----
        Niin..edelleenkään kukaan ei vastaa; "Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen"?
        Mitä sinä vastaat, nim. "jatkoa"?

        ja olen usein sinulle vastannut, mutta sinä et usko.
        Jeesus kastaa omansa Pyhällä Hengellä ja tulella, mutta tämä vastaus ei sinua tyydytä, sillä sinä etsit vastausta vesikasteeseen liittyvästä Pyhästä Hengestä. Minä ilmoitan edellenkin, että vesikaste ei aina takaa Pyhän Hengen tulemista ihmisen sisään, mutta Jeesuksen antama kaste takaa sen aina.


      • Lukihäiriöinen
        Tapio522 kirjoitti:

        Nim. "emme elä" (Lienet sama henkilö kuin Lukihäiriöinen), en saanut oikein selvää vastauksestasi.
        Puhut vesikasteesta.
        Tarkoitatko tällä kastetta "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"?

        Edelleen kysyn, mikä merkitys kristillisessä kasteessa on Pyhällä Hengellä?
        Vai onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä, johon ei Pyhä Henki mitenkään liity?
        (Pari- kolme Raamatun paikkaa riittää perusteluksi!)

        Joh,ev 3
        3. Jeesus vastasi hänelle: "Totisesi totisesti Minä sanon sinulle, joka ei synny, ylhäältä se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti totisesti, Minä sanon sinulle: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä on lihasta syntynyt on liha, mikä hengestä syntynyt on henki.
        7. Älä ihmettele , että sanon sinulle, teidän tytyy syntyä,syntyä ylhäältä uudesti.

        Johan,ev. 4
        14. Jeesus sanoi hänelle: Joka juo sitä vettä, mitä Minä hänelle annan,ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkista elämää".
        23. Mutta tulee aika, ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat, Isää Hengessä ja totuudessa, sillä sen kaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
        24. Jumala on Henki; ja jotka Häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa".


      • vesi tätä?
        Tapio522 kirjoitti:

        Nim. "Jatkoa" (Käyttäisitkö nyt samaa nimimerkkiä, ettei tule sekaannusta!)kysyy:
        "Tarkoitatko sinä, että kun meidät kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin kastevesi siitä muuttuu eläväksi vedeksi? Jos tarkoitat, niin voisitko osoittaa sen Raamatusta".
        ---
        Vesi ei muutu miksikään.
        Vesi on vettä.
        Henki on Henki.
        Joh. 3:5 Vedestä ja Hengestä....
        "Vesi ilman Jumalan sanaa, on pelkkää vettä"
        "Vedellä pesten sanan kautta" (Ef. 5:26).
        ----
        Niin..edelleenkään kukaan ei vastaa; "Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen"?
        Mitä sinä vastaat, nim. "jatkoa"?

        Jeremia 17
        13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

        Johannes 7
        7 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.


      • Lukihäiriöinen
        Lukihäiriöinen kirjoitti:

        Joh,ev 3
        3. Jeesus vastasi hänelle: "Totisesi totisesti Minä sanon sinulle, joka ei synny, ylhäältä se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti totisesti, Minä sanon sinulle: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä on lihasta syntynyt on liha, mikä hengestä syntynyt on henki.
        7. Älä ihmettele , että sanon sinulle, teidän tytyy syntyä,syntyä ylhäältä uudesti.

        Johan,ev. 4
        14. Jeesus sanoi hänelle: Joka juo sitä vettä, mitä Minä hänelle annan,ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkista elämää".
        23. Mutta tulee aika, ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat, Isää Hengessä ja totuudessa, sillä sen kaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
        24. Jumala on Henki; ja jotka Häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa".

        Tapio olisitko ystävällien ja menitsit katsomaan tuossa ylempänä, jonkun aloittamaa alitusta.
        Apostolin teot 2 kasteesta, mielestäni alottaja kirjoitaa totuudessa ja Pyhssä Hengessä.


      • mielelläni kirjoitti:

        ja olen usein sinulle vastannut, mutta sinä et usko.
        Jeesus kastaa omansa Pyhällä Hengellä ja tulella, mutta tämä vastaus ei sinua tyydytä, sillä sinä etsit vastausta vesikasteeseen liittyvästä Pyhästä Hengestä. Minä ilmoitan edellenkin, että vesikaste ei aina takaa Pyhän Hengen tulemista ihmisen sisään, mutta Jeesuksen antama kaste takaa sen aina.

        Nimimerkki: "mielelläni" sanoo (Kuka lienetkään, kun sulla on taas eri nimimerkki):
        "Vastaan ja olen usein sinulle vastannut...
        ---
        Minun on mahdotonta tietää, mitä olet vastannut..., sekaannusta aiheuttaa se, kun käytät aina eri nimimerkkiä, ikäänkuin olisit aina eri henkilö.
        Eikö olisi jo vihdoinkin aika ottaa oma nimimerkki käyttöön tai rekisteröityä. Se antaisi sinusta luotettavamman kuvan.

        Väität, etten usko sinua.
        Niin...en tiedä, että olisin aikaisemmin keskustellut nimimerkki "mielelläni" kanssa!


      • vesi tätä? kirjoitti:

        Jeremia 17
        13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

        Johannes 7
        7 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
        38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

        Nimimerkki "vesi tätä" kyselee: "Onko kastemaljan vesi tätä:

        "39 Mutta sen hän sanoi Hengestä,
        ----
        Tekstiyhteydestä (konteksti) käy ilmi, että elävä vesi tarkoittaa Henkeä.

        Joh. 3:5 tekstiyhteys ei taas puolla sitä, että "vedestä ja Hengestä"-ilmaisu olisi vertauskuvallinen asia.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen, kuten esim. Joh. 7:37-39.

        Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
        Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

        Raamattua tutkittaessa tulee siis aina ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
        Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

        "Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).


      • voisit joskus
        Tapio522 kirjoitti:

        "Heikki" vai "Pekkako" se taas kyselee:
        "Nytkö taas auttaakin vesi"?
        ---
        Kiitos kysymästä.
        Onko sinun mielestäsi kaste pelkkää vettä?
        (Kuinka toivoisinkaan, että vihdoinkin oppisit käyttämään samaa nimimerkkiä. Se olisi reilua muita kanssakeskustelijoita kohtaan. Saanen käyttää muussa tapauksessa sinusta "Pekka Puska"-nimimerkkiä!)

        vastatakin, eikä aina noita vastakysymyksiä!


      • kirkastakoon
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki "vesi tätä" kyselee: "Onko kastemaljan vesi tätä:

        "39 Mutta sen hän sanoi Hengestä,
        ----
        Tekstiyhteydestä (konteksti) käy ilmi, että elävä vesi tarkoittaa Henkeä.

        Joh. 3:5 tekstiyhteys ei taas puolla sitä, että "vedestä ja Hengestä"-ilmaisu olisi vertauskuvallinen asia.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen, kuten esim. Joh. 7:37-39.

        Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
        Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

        Raamattua tutkittaessa tulee siis aina ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
        Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

        "Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).

        tämän sinulle!
        Johannes 3
        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!


      • välillä
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki: "mielelläni" sanoo (Kuka lienetkään, kun sulla on taas eri nimimerkki):
        "Vastaan ja olen usein sinulle vastannut...
        ---
        Minun on mahdotonta tietää, mitä olet vastannut..., sekaannusta aiheuttaa se, kun käytät aina eri nimimerkkiä, ikäänkuin olisit aina eri henkilö.
        Eikö olisi jo vihdoinkin aika ottaa oma nimimerkki käyttöön tai rekisteröityä. Se antaisi sinusta luotettavamman kuvan.

        Väität, etten usko sinua.
        Niin...en tiedä, että olisin aikaisemmin keskustellut nimimerkki "mielelläni" kanssa!

        kolme tähteä käyttööni, mutta ne varastettiin minulta tuolla luterilaisten palstalla ja niillä tähdillä alettiin suoltaa törkeyksiä. Koska olen Pyhällä Hengellä täytetty, vasta henki vaanii valon tuomistani ja siksi en rekistöröitymättömänä voi ottaa mitään merkkejä käyttööni.
        En ole vielä saanut Jeesukselta lupaa rekistöröitymiseen. Syyn tietää yksin Hän.


      • ainakaan saa
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki: "mielelläni" sanoo (Kuka lienetkään, kun sulla on taas eri nimimerkki):
        "Vastaan ja olen usein sinulle vastannut...
        ---
        Minun on mahdotonta tietää, mitä olet vastannut..., sekaannusta aiheuttaa se, kun käytät aina eri nimimerkkiä, ikäänkuin olisit aina eri henkilö.
        Eikö olisi jo vihdoinkin aika ottaa oma nimimerkki käyttöön tai rekisteröityä. Se antaisi sinusta luotettavamman kuvan.

        Väität, etten usko sinua.
        Niin...en tiedä, että olisin aikaisemmin keskustellut nimimerkki "mielelläni" kanssa!

        luotettavaa kuvaa, vaikka käytätkin nimimerkkiä.
        Kyselet samoja asioita niin kauan, että saat ha-
        luamasi vastauksen, etkä usko ketään, joka on eri-
        mieltä kanssasi.
        Olet hengellisesti PAISUNUT!!!!

        Kysyit Pyhästä-Hengestä ja kasteesta.
        Lapsikasteeseen EI VOI LIITTYÄ Pyhä-Henki mitenkään,
        sillä "tuuli puhaltaa ,mistä tahtoo".
        Lapsikasteessa pappi MÄÄRÄÄ PYHÄÄÄ-HENKEÄ.
        Esim.
        Lauantaina on vauvan ristijäiset klo 15.00 ja silloin Pyhän-Hengen pitää tulla siihen vauvaan!
        Vauvalta ei kysytä haluaako hän Pyhää-Henkeä.
        Et vieläkään ole vastannut kysymykseen,. että
        miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei ole halukas
        ottamaan vastaan Pyhää-Henkeä????

        No, esitäppäs taas pari vastakysymystä!


      • sinä sitten
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki "vesi tätä" kyselee: "Onko kastemaljan vesi tätä:

        "39 Mutta sen hän sanoi Hengestä,
        ----
        Tekstiyhteydestä (konteksti) käy ilmi, että elävä vesi tarkoittaa Henkeä.

        Joh. 3:5 tekstiyhteys ei taas puolla sitä, että "vedestä ja Hengestä"-ilmaisu olisi vertauskuvallinen asia.

        Raamatun periaate on, että sanat ovat sanojen alkuperäisessä merkityksessä, jos siinä kohtaa ei mitään muuta sanota. Vesi on vettä, jos muuta ei sanota siinä asiayhteydessä. Jos vesi jostain syystä on jotain muuta niin se aina sanotaan erikseen, kuten esim. Joh. 7:37-39.

        Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
        Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.

        Raamattua tutkittaessa tulee siis aina ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
        Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.

        "Eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana..." ((2. Kor.1:13).

        et usko kontekstiin.
        Ei tuossa Joh3:5 puhuta kasteesta mitään, vaan
        Hengestä syntymisestä!!
        Jae 3 Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ!!!!

        Ei alhaalta vedestä!

        Kysy vielä kerran!


      • ainakaan saa kirjoitti:

        luotettavaa kuvaa, vaikka käytätkin nimimerkkiä.
        Kyselet samoja asioita niin kauan, että saat ha-
        luamasi vastauksen, etkä usko ketään, joka on eri-
        mieltä kanssasi.
        Olet hengellisesti PAISUNUT!!!!

        Kysyit Pyhästä-Hengestä ja kasteesta.
        Lapsikasteeseen EI VOI LIITTYÄ Pyhä-Henki mitenkään,
        sillä "tuuli puhaltaa ,mistä tahtoo".
        Lapsikasteessa pappi MÄÄRÄÄ PYHÄÄÄ-HENKEÄ.
        Esim.
        Lauantaina on vauvan ristijäiset klo 15.00 ja silloin Pyhän-Hengen pitää tulla siihen vauvaan!
        Vauvalta ei kysytä haluaako hän Pyhää-Henkeä.
        Et vieläkään ole vastannut kysymykseen,. että
        miten vauva ilmaisee sen, jos hän ei ole halukas
        ottamaan vastaan Pyhää-Henkeä????

        No, esitäppäs taas pari vastakysymystä!

        Nimimerkki "ainakaan saa" väittää "Olet hengellisesti PAISUNUT"!!!!
        ja jatkaa:....
        "Lauantaina on vauvan ristijäiset klo 15.00 ja silloin Pyhän-Hengen pitää tulla siihen vauvaan"!
        ---
        Menkää...Kastakaa...opettakaa...(Matt. 28:19-20)
        Nämä tehtävät Jeesus on antanut omilleen, siis ihmisten tehtäväksi.

        Kyllä kai Paavalikin sopi Ananiaksen kanssa, milloin hänet kastetaan, että hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).

        Samoin varmaan sovittiin Apt. Teoissa kerrottujen perhekuntakasteidenkin kohdalla, kun perheen pää oli tullut uskoon, milloin ja missä kaste toimitetaan.

        Kasteessa toimii Jumalan kolmiyhteys: Isä, Poika ja PYHÄ HENKI (Matt. 28:19).
        Tuskimpa Pyhä Henki liitetään kasteeseen vain muodon vuoksi!

        Jospa yksi kysymys riittää:
        Uskotko sinä kolmiyhteiseen Jumalaan, sanompa sinua vaikka "Raimoksi"?


      • ylempänä
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki "ainakaan saa" väittää "Olet hengellisesti PAISUNUT"!!!!
        ja jatkaa:....
        "Lauantaina on vauvan ristijäiset klo 15.00 ja silloin Pyhän-Hengen pitää tulla siihen vauvaan"!
        ---
        Menkää...Kastakaa...opettakaa...(Matt. 28:19-20)
        Nämä tehtävät Jeesus on antanut omilleen, siis ihmisten tehtäväksi.

        Kyllä kai Paavalikin sopi Ananiaksen kanssa, milloin hänet kastetaan, että hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).

        Samoin varmaan sovittiin Apt. Teoissa kerrottujen perhekuntakasteidenkin kohdalla, kun perheen pää oli tullut uskoon, milloin ja missä kaste toimitetaan.

        Kasteessa toimii Jumalan kolmiyhteys: Isä, Poika ja PYHÄ HENKI (Matt. 28:19).
        Tuskimpa Pyhä Henki liitetään kasteeseen vain muodon vuoksi!

        Jospa yksi kysymys riittää:
        Uskotko sinä kolmiyhteiseen Jumalaan, sanompa sinua vaikka "Raimoksi"?

        taitaa olla juuri sinua varten opetusta kasteesta. Kannattaa lukea tarkasti, sillä on niin hyvää opetusta.
        Tv. yksi nimettä täällä vaeltava.


      • Tapio522
        sinä sitten kirjoitti:

        et usko kontekstiin.
        Ei tuossa Joh3:5 puhuta kasteesta mitään, vaan
        Hengestä syntymisestä!!
        Jae 3 Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ!!!!

        Ei alhaalta vedestä!

        Kysy vielä kerran!

        "et usko kontekstiin.
        Ei tuossa Joh3:5 puhuta kasteesta mitään, vaan
        Hengestä syntymisestä!!
        Jae 3 Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ!!!!
        Ei alhaalta vedestä!
        Kysy vielä kerran"!
        ---
        Kysyn siis: "Minne unohdit veden" (Joh. 3:5)?
        Kastehan tapahtuu täällä maan päällä.
        Toistan vielä:
        Kasteessa on kahdenlaiset asiat:
        1. Maalliset (vesi) ja
        2. Taivaalliset (Isä ja Poika ja PYHÄ HENKI)

        Kun sallit, niin kysyn:
        Eikö sinun mielestäsi- nimimerkki "sinä sitten"- kasteeseen liity mitään taivaallista uskolla omistettavaksi?


      • Lukihäiriöinen
        Lukihäiriöinen kirjoitti:

        Tapio olisitko ystävällien ja menitsit katsomaan tuossa ylempänä, jonkun aloittamaa alitusta.
        Apostolin teot 2 kasteesta, mielestäni alottaja kirjoitaa totuudessa ja Pyhssä Hengessä.

        Ettei minusta tullut, luterilaisten oppien vankia.
        Kiitos että annoit minulle, Pyhän Henkesi kasteen, kastoit minut Elävällä vedellä, Hengellä ja tulella.

        Kiitos, kun en jäänyt kiinni opin riitoihin, jotka luterilaisten, hengellistä kasvua estävät.

        Kiitos Jeesus, kun tunnen olevani vapaa, niikuin Jeesus Sanassasi lupaat.

        Kiitos Jeesus, että ole ruumiisi jäsen, en kahlittuna mihinkään.

        Jeesus vapauteen sinä vapautit, kaikessa sinä olet lohtuni, kaikessa sinä olet vomani, kaikessa sinä ole nevon antajan, rakas Pyhä Henki.
        Kiitos Jeesus, että menit puolestani ristille, jos et olisi mennyt ristille, ei minulla olisi Pyhää Henkeä puolustamassa minua.


      • että pelastumiseemme
        Tapio522 kirjoitti:

        "et usko kontekstiin.
        Ei tuossa Joh3:5 puhuta kasteesta mitään, vaan
        Hengestä syntymisestä!!
        Jae 3 Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ!!!!
        Ei alhaalta vedestä!
        Kysy vielä kerran"!
        ---
        Kysyn siis: "Minne unohdit veden" (Joh. 3:5)?
        Kastehan tapahtuu täällä maan päällä.
        Toistan vielä:
        Kasteessa on kahdenlaiset asiat:
        1. Maalliset (vesi) ja
        2. Taivaalliset (Isä ja Poika ja PYHÄ HENKI)

        Kun sallit, niin kysyn:
        Eikö sinun mielestäsi- nimimerkki "sinä sitten"- kasteeseen liity mitään taivaallista uskolla omistettavaksi?

        tarvitaan maallista materiaa?
        Sehän on EPÄJUMALANPALVELEMISTA!!!!!

        Kaste on VAIN TÄTÄ AIKAA VARTEN.
        Hebr 9:10
        "ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sään-
        nöksiä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti."

        Pietari kirjoittaa, että emme ole pelastuneet minkään
        katoavaisen kautta, vaan kristuksen kalliilla
        verellä.

        Olet sinä harvinaisen kovapäinen!


      • paikka!
        Tapio522 kirjoitti:

        "et usko kontekstiin.
        Ei tuossa Joh3:5 puhuta kasteesta mitään, vaan
        Hengestä syntymisestä!!
        Jae 3 Joka ei synny uudesti YLHÄÄLTÄ!!!!
        Ei alhaalta vedestä!
        Kysy vielä kerran"!
        ---
        Kysyn siis: "Minne unohdit veden" (Joh. 3:5)?
        Kastehan tapahtuu täällä maan päällä.
        Toistan vielä:
        Kasteessa on kahdenlaiset asiat:
        1. Maalliset (vesi) ja
        2. Taivaalliset (Isä ja Poika ja PYHÄ HENKI)

        Kun sallit, niin kysyn:
        Eikö sinun mielestäsi- nimimerkki "sinä sitten"- kasteeseen liity mitään taivaallista uskolla omistettavaksi?

        Olet oppi-isiesi uhri, koska et edes uskalla miettiä totuutta, vaan suollat sitä samaa mitä oppi-isäsi suoltavat. Paljosta jäät paitsi ja uskosi ei pääse kehittymään ja näin hengellinen kasvusi on se mikä se on.

        Opettele vaikka väkisin keskustelemaan ja kuuntelemaan mitä toisilla, heillä, jotka ovat pidemmällä kasvussaan, on sinulle antaa.


      • kärsii
        Tapio522 kirjoitti:

        Nimimerkki "ainakaan saa" väittää "Olet hengellisesti PAISUNUT"!!!!
        ja jatkaa:....
        "Lauantaina on vauvan ristijäiset klo 15.00 ja silloin Pyhän-Hengen pitää tulla siihen vauvaan"!
        ---
        Menkää...Kastakaa...opettakaa...(Matt. 28:19-20)
        Nämä tehtävät Jeesus on antanut omilleen, siis ihmisten tehtäväksi.

        Kyllä kai Paavalikin sopi Ananiaksen kanssa, milloin hänet kastetaan, että hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. 22:16).

        Samoin varmaan sovittiin Apt. Teoissa kerrottujen perhekuntakasteidenkin kohdalla, kun perheen pää oli tullut uskoon, milloin ja missä kaste toimitetaan.

        Kasteessa toimii Jumalan kolmiyhteys: Isä, Poika ja PYHÄ HENKI (Matt. 28:19).
        Tuskimpa Pyhä Henki liitetään kasteeseen vain muodon vuoksi!

        Jospa yksi kysymys riittää:
        Uskotko sinä kolmiyhteiseen Jumalaan, sanompa sinua vaikka "Raimoksi"?

        tuollaisesta väärästä Raamatuntulkinnasta.

        Etkö ymmärrä lukemaasi, kun taas vääristät Sanaa.
        Sanot:
        Kyllä kai Paavalikin sopi Ananiaksen kanssa, milloin hänet kastetaan, että hänen syntinsä pestäisiin pois (Apt. "

        Ap 9:17 kertoo, kuinka Ananias Jumalan lähettämänä
        (HUOM EI Ananiaksen ja Paavalin sopimana!)
        laskee kätensä Sauluksen päälle ja tämä täyttyi
        Pyhällä-Hengellä ENNEN KASTETTAAN!!!!!

        Eivät he sopineet, että nyt Pyhän-Hengen täytyy
        tulla Sauluksen päälle klo 17.00!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      26
      2558
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      143
      1931
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      66
      1837
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      35
      1463
    5. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      56
      1406
    6. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1259
    7. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      60
      1236
    8. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1184
    9. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      59
      1122
    10. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1117
    Aihe