Hei
Olen jo vuosia (olen nyt 30v.) kärsinyt finneistä "leukaluun" yläosassa, korvien alapuolella. Kysyin lääkäriltä, mistä voi johtua, ja hänen mielestään johtuu pitkistä hiuksistani (???) ja neuvoi pitämään hiuksia kiinni. Tästä huolimatta finnejä tulee tähän samaan paikkaan (ja muuallekin). Luin juuri jostain, että nämä leukaperän finnit olisivat hormoniperäisiä, onkohan se niin? Muistaakseni pillereitä syödessäni finniongelma oli vähäisempi mutta nyt, kahden lapsen äitinä ja juuri imetyksen lopettaneena tuntuu, että naama räjähtää, aina on näppyjä jossain (selässä, niskkassa, kaulassa, jopa hiuspohjassa). Onko muille tullut finnejä imetyksen aikana/sen lopetettuanne?
Aloitin nyt helokkiöljykapselit ja ostin bepanthen (kevyintä) rasvaa joka on ilmeisesti hyvä akneiholle eikä tuki ihohuokosia. Otan kiitollisena vastaan kaikki neuvot, mitä voitte antaa, sekä lukisin mielelläni kokemuksistanne. Rahaa en halua hirveästi pistää menemään ihonhoitotuotteisiin ja Roaa vierastan ainakin vielä.
Kiitos :)
(Hormoni?) näpyt/ imetys ja finnit
4
3391
Vastaukset
- mulla sama juttu
Mulle tulee finnejä, koska siitä huolimatta että olen nainen, mun elimistössä on liikaa testosteronia suhteessa naishormoneihin (PCOS). Mulle tulee finnejä leukaperiin, joskus korvan eteen, joskus kaulalle korvan alle ja joskus suupieliin. Sitten teini-iän mulle ei ole tullut finnejä esim. otsaan tai nenään, vaikka ne on ihoni rasvaisimmat paikat. Mulla akne on voimakkaana aina kun en syö e-pillereitä. Olen syönyt antibioottejakin ongelmaan, mutta vain e-pillerit auttaa.
Mun ystävällä on myös ollut akneongelma joka on pahempana nyt kun hänellä on lapsia. Raskauden ajan hormonimuutokset voivat vaikuttaa paljon naisen hormonitasapainoon, joutuuhan siinä koko hormonitoiminta aikamoiseen ryöpytykseen.
Heti raskauden jälkeinen akne voi liittyä samaan asiaan kuin pillereiden lopettamisen yhteydessä esiintyvä akne, eli siihen että kun ensin kehossa on paljon estrogeenia ja raskauden jälkeen (pillereiden lopettamisen yhteydessä) tuo taso madaltuu hyvin nopeasti, tuloksena on androgeeni- eli miesperäisten hormonien dominanssi kehossa.
Toisaalta myös keltarauhashormonien normaalia suuremmat määrät voivat aiheuttaa aknea. En tiedä jos imetyksen aikana keltarauhashormonia on enemmän (ainakin muilla imettävillä nisäkkäillä näin on, esim. lehmillä).
Onpa ollut todella huono lääkäri, tuo joka sanoi että johtuu hiuksista! Ei todellakaan akne johdu hiuksista, muutenhan kaikilla pitkähiuksisillä tai otsatukan omaavilla olisi finnejä tukan alla. Vaan kun ei ole.- hieman,,
Kerrankin älykäs vastaus hormooneista johtuvaan akneongelmaan. Sä osasit kirjoittaa sen ylös täysin oikein, jotain tuon suuntaista itsekin olen miettinyt, mutta en vaan tiedä hormoonien nimiä tarkemmin ja lääkäri kerran minulle tuosta puhui. Esim. tuo tasojen vaihtelu tapahtuu myös juuri munasolun irtoamisen aikaan ja juuri ennen kuukautisia. Silloin myös mulla on finnejä juuri noissa paikoissa kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Itselläni akne oli pahimmillaan (ihan hirveä) juuri e-pillerien lopettamisen aikoihin. Tasoittuminen tuosta on ottanut jo kolmisen vuotta, mutta kyllä niitä kauan käytinkin.
Mutta koska alkuper. kirjoittaja halusi vinkkejä vaihtoehtohoidoista, niin omalta kokemukseltani voin sanoa, että itse en jostain syystä halunnut lähteä roa tai antibiootti(kierteeseen) vaan pyrin luontaistuotteilla (kalaöljy, monivit.) ja ruokavaliolla parantamaan hormonitoimintaani. Kyllä se vähän paranikin, mutta nyt on tapahtunut täydellinen muutos kun olen ollut muutaman kuukauden lämpimässä (aurinkoisessa) maassa. Kaikki lähti. Eli omalla kohdallani tarkoitus on hankkia kirkasvalolamppu, mikäli tämä ongelma palautuu taas kotimaassa.
Toinen mikä auttoi hieman ennen matkalle lähtöä oli apteekista saatava seba med pesuvaahto C40. Lisäksi hyväksi osoittautunut voide on Wicnevit emulsiovoide akneiholle uusiutumisen estämiseksi (valkoinen). Sekä joskus käytän A-vitamiinivoidetta finnin päälle edesauttamaan sen valmistumista. Eli suosin a-vitamiinia voiteissa ja karoteenia sisäisesti. Nää voiteet ja pesuvaahto on edullisia vaihtoehtoja, kalaöljykuurille lähtö on kallis ja entistä kalliimpi on tuo valohoito. Mutta tässä jotain vinkkiä vaihtoehdoista. En ole kyllä minäkään kuullut mitään noin typerää, että hiukset olisivat syy finneille... - edellinen..
hieman,, kirjoitti:
Kerrankin älykäs vastaus hormooneista johtuvaan akneongelmaan. Sä osasit kirjoittaa sen ylös täysin oikein, jotain tuon suuntaista itsekin olen miettinyt, mutta en vaan tiedä hormoonien nimiä tarkemmin ja lääkäri kerran minulle tuosta puhui. Esim. tuo tasojen vaihtelu tapahtuu myös juuri munasolun irtoamisen aikaan ja juuri ennen kuukautisia. Silloin myös mulla on finnejä juuri noissa paikoissa kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Itselläni akne oli pahimmillaan (ihan hirveä) juuri e-pillerien lopettamisen aikoihin. Tasoittuminen tuosta on ottanut jo kolmisen vuotta, mutta kyllä niitä kauan käytinkin.
Mutta koska alkuper. kirjoittaja halusi vinkkejä vaihtoehtohoidoista, niin omalta kokemukseltani voin sanoa, että itse en jostain syystä halunnut lähteä roa tai antibiootti(kierteeseen) vaan pyrin luontaistuotteilla (kalaöljy, monivit.) ja ruokavaliolla parantamaan hormonitoimintaani. Kyllä se vähän paranikin, mutta nyt on tapahtunut täydellinen muutos kun olen ollut muutaman kuukauden lämpimässä (aurinkoisessa) maassa. Kaikki lähti. Eli omalla kohdallani tarkoitus on hankkia kirkasvalolamppu, mikäli tämä ongelma palautuu taas kotimaassa.
Toinen mikä auttoi hieman ennen matkalle lähtöä oli apteekista saatava seba med pesuvaahto C40. Lisäksi hyväksi osoittautunut voide on Wicnevit emulsiovoide akneiholle uusiutumisen estämiseksi (valkoinen). Sekä joskus käytän A-vitamiinivoidetta finnin päälle edesauttamaan sen valmistumista. Eli suosin a-vitamiinia voiteissa ja karoteenia sisäisesti. Nää voiteet ja pesuvaahto on edullisia vaihtoehtoja, kalaöljykuurille lähtö on kallis ja entistä kalliimpi on tuo valohoito. Mutta tässä jotain vinkkiä vaihtoehdoista. En ole kyllä minäkään kuullut mitään noin typerää, että hiukset olisivat syy finneille...Ai niin ja Brevoxylistä oli hetken apu myös. Mutta en muista oliko siitä mainintaa, että ei saisi käyttää imetyksen aikana, eli tarkista asia ensin.
- kiitos :)
edellinen.. kirjoitti:
Ai niin ja Brevoxylistä oli hetken apu myös. Mutta en muista oliko siitä mainintaa, että ei saisi käyttää imetyksen aikana, eli tarkista asia ensin.
Kiitos teille vastanneille. Kyllä minustakin tuo hiusjuttu oli aika kummallinen, lääkäri vain sanoi, että hiukset rasvoittavat kasvoja tästä kohtaa ja tulee finnejä.
Sinulle toinen vastaaja, itsekin asun aurinkoisessa maassa (Etelä-Euroopassa) ja auringonpaiste kyllä auttaa finneihin. Olen huomannut jonkinlaista parantumista kasvoissani jo näin lyhyellä ajalla (vai olisiko se vain mielikuvituksen tuotosta?) tämän helokkiöljy- bepanthen kuurin aikana. Muita elämäntapojani en ole juurikaan muuttanut, paitsi jättänyt myös pois "kovimmat" aineet ihonhoidosta (akneiholle tarkoitetut voiteet, kuorinnat jne.). Eli kyllä uskoisin tämän olevan juuri hormoniperäistä. Mulla finnejä tulee ko. paikkoihin kyllä läpi kierron, tosin nyt voi hormonit olla aika sekaisin muutenkin juuri tuon pitkän imetyksen lopettamisen takia. Olen syönyt helokkiöljyä aiemminkin pms-vaivoihin (söin silloin myös pillereitä joten varsinaista finniongelmaa ei silloin ollut) ja silloinkin muistaakseni ihon kunto parani.
Pidetään ketju ylhäällä :) kirjoitelkaahan kuulumisianne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232