Missä menee suomenhevosen ja suomenpienhevosen raja? voiko suomenhevonen saada suomenpiehevosen ja toisinpäin? Selittäkää...kiitos..
suomenhevonen vai pienhevonen
4
993
Vastaukset
- säkäkorkeus
Pienhevonen voi saada kookkaitakin varsoja kuin myös toisin päin. Joistain suvuista periytyy pienikokoisuutta. Hae netistä pienhevostietoutta. Sieltä löytynee säkäkorkeusraja 147 cm, jos oikein muistan.
- agrologi
Kaikki hevoset, joiden molemmat vanhemmat on suomenhevosia ovat rodultaan suomenhevosia.
Suomenhevosia kantakirjataan 4 eri tyyppiin, jotka ovat työ-, ravi-, ratsu ja pienhevostyyppiin. Kullakin tyypillä on omat vaatimukset ulkonäön ja ominaisuuksien suhteen. Saman hevosen voidaan kantakirjata useampaan tyyppin kantakirjaan, jos sen ominaisuudet riittävät.
Pienhevotyypin kantakirjassa maksimi säkäkorkeus on 147cm, eli sen suurempi hevonen ei voi päästä pienhevoskantakirjaan.
Eli vastaus kysymykseesi: Suomenpienhevoseksi kantakirjattu tamma voidaan astuttaa vaikkapa ravityypin kantakirjaan merkityllä orilla ja jälkeläinen voidaan kirjata kaikkiin neljän tyypin kantakirjaan, jos sen ominaisuudet riittävät.- ???
kiitos vastauksistanne... :)
- Pikku Piekkari
??? kirjoitti:
kiitos vastauksistanne... :)
Omistan itse piekkarin ja haluan ihan ystävällisesti korjata sen verran, että pienhevoseksi määritellään ja voidaan kantakirjata kun hevosen säkä- ja lautaskorkeus on enintään 148 cm. Pienhevosen voi kantakirjata ajaen tai ratsastettavuuskokeella tai ihan "normaalisti" ratsuksi tai juoksijaksi. Perinteiset suokit voivat ihan hyvin saada piekkarivarsan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2324451Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752874- 472413
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431697- 781389
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831192PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137919- 64870
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86854Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53842