Kaksisuuntainen mielialahäiriö testi?

tytti

Mistähän voisin netistä löytää testin jolla testataan kaksisuuntaista mielialahäiriötä? Olen aiemmin sellaisen löytänyt, mutta nyt en löydä sitä mistään... Olen alkanut epäillä että itselläni voisi olla sellainen.

43

40588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärissä,jos

      epäilet,ei mitkään testit paljasta.

    • mut mene lääkäriin
    • harhaanjohtavaa

      Voi olla tosi harhaanjohtavaa tehdä johtopäätöksiä testaamalla itse itseään.
      Kyllä testin tulkitsemiseen ja muutoinkin arvioimiseen tarvitaan ammattilaista.

      • OCD+ BDD häiriöinen tyttö18vee

        ocd mieliala häiriö ilmaantuu usein henkilöille, jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä. on ironista että: ne joilla on ahidistuneisuushäiriöitä kuten minulla, ovat alttiita sairastumaan esim maanisdepressiivisyyteen. Tajun äsken että minulla taitaa olla tuo sairaus. Olen yli energinen ja luulen että minulla on nyt mania jakso menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä sillä olen viisas ihminen ja en mikään sellanen kaheli joka tekisi itselleen jotain pahaa.... ocd:ni oire on se että kuvittelen olevani paha ihminen ja teen pakko toimintoja jotta en saa ahdistuksen tunnetta siitä että olen paha ihminen. Minulla on tällä hetkellä ollut kamalaa stressiä: koulunvaihdon takia vantaalle täältä hyvin kaukaa, itsenäistyminen, muutan omilleen koska en tule äidin kanssa toimeen, poikaystäväni on päästä sekaisin ja ocd:ni saa minut valvomaan ja huolehtimaan hänestä yöt ja päivät. koitan aina olla avuksi ja auttaa äitiäni mutta hän vain tyrmää minut aina koska ocd: saattaa muiden ihmisten mielestä vaikuttaa TEKOPYHÄLTÄ mä vihaan yli kaiken ihmisiä jotka hakee sääliä kerjäämällä. Mä en ole sellanen ihminen. mua on kiusattu alaaste kokonaan ja isäpuoli käyttäny narsistista henkistäväkivaltaa muhun ja mä oon ollu niin vahva että tässä on tulos HERKKÄ MUTTA RÄVÄKKÄ, itsevarma mutta huumorin tajuinen älykäs mutta hölmö joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. mä rakastan kuitenkin itseäni. tajusin että mulla on ollu noita mania ja sekavuus jaksoja vaikka kuinka paljon mun oireet on vaan ollu niin lieviä ja kun oon osannu itsehillitä itseäni niin hyvin. kuitenkin hölötän vahingossa. en kestäisi jos mut pumpattaisi täyteen lääkkeitä. mun pelko on se että satutan muita tai itseäni. Ocd:ssa tyypillistä on se että potilas tajuaa olevansa outo ja että kuvitelmat ovat ihan harhoja.. ocd .sta olen ollut varma jo 13 vuotiaasta mutta siihen kun ei lääkekeinoa edes suositella ja se on verrattavissa normaaliin masennukseen niin en ole kehdannut lääkäriin mennä sillä olen muuten vain niin estoton tyyppi että minut saatettaisiin leimata hulluksi. voi tosin olla etten ole edes maanisdepressiivinen. tajusin vain että nyt on oikea aika mennä nukkumaan sillä minulla on huolestuttavia maanisdep häiriön riskejä sillä elämän tilanteeni on tällä hetkellä todella raskas. Nyt alan hoitamaan terveyttäni paremmin ja hyväksyn tosi asiat. ITSEHOIDOLLA VÄLTÄT LÄÄKKET! JOS ET RAKASTA ITSEÄSI SINUT PAKOTETAAN SYÖMÄÄN LÄÄKKEITÄ JA KÄYMÄÄN KONTROLLISSA KOKO ELÄMÄSI AJAN VAIKKA ET HALUAISI. OLET KUIN ELÄINHÄKISSÄ JOS SINUT HULLUKSI LEIMATAAN.. oppikaa ihmiset rakastamaan itseänne virheistä huolimatta! terveisin ocd( pakko-oireinen häiriö) ja bdd ( ruumiin kuva häiriöinen tyttö)


      • sitä
        OCD+ BDD häiriöinen tyttö18vee kirjoitti:

        ocd mieliala häiriö ilmaantuu usein henkilöille, jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä. on ironista että: ne joilla on ahidistuneisuushäiriöitä kuten minulla, ovat alttiita sairastumaan esim maanisdepressiivisyyteen. Tajun äsken että minulla taitaa olla tuo sairaus. Olen yli energinen ja luulen että minulla on nyt mania jakso menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä sillä olen viisas ihminen ja en mikään sellanen kaheli joka tekisi itselleen jotain pahaa.... ocd:ni oire on se että kuvittelen olevani paha ihminen ja teen pakko toimintoja jotta en saa ahdistuksen tunnetta siitä että olen paha ihminen. Minulla on tällä hetkellä ollut kamalaa stressiä: koulunvaihdon takia vantaalle täältä hyvin kaukaa, itsenäistyminen, muutan omilleen koska en tule äidin kanssa toimeen, poikaystäväni on päästä sekaisin ja ocd:ni saa minut valvomaan ja huolehtimaan hänestä yöt ja päivät. koitan aina olla avuksi ja auttaa äitiäni mutta hän vain tyrmää minut aina koska ocd: saattaa muiden ihmisten mielestä vaikuttaa TEKOPYHÄLTÄ mä vihaan yli kaiken ihmisiä jotka hakee sääliä kerjäämällä. Mä en ole sellanen ihminen. mua on kiusattu alaaste kokonaan ja isäpuoli käyttäny narsistista henkistäväkivaltaa muhun ja mä oon ollu niin vahva että tässä on tulos HERKKÄ MUTTA RÄVÄKKÄ, itsevarma mutta huumorin tajuinen älykäs mutta hölmö joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. mä rakastan kuitenkin itseäni. tajusin että mulla on ollu noita mania ja sekavuus jaksoja vaikka kuinka paljon mun oireet on vaan ollu niin lieviä ja kun oon osannu itsehillitä itseäni niin hyvin. kuitenkin hölötän vahingossa. en kestäisi jos mut pumpattaisi täyteen lääkkeitä. mun pelko on se että satutan muita tai itseäni. Ocd:ssa tyypillistä on se että potilas tajuaa olevansa outo ja että kuvitelmat ovat ihan harhoja.. ocd .sta olen ollut varma jo 13 vuotiaasta mutta siihen kun ei lääkekeinoa edes suositella ja se on verrattavissa normaaliin masennukseen niin en ole kehdannut lääkäriin mennä sillä olen muuten vain niin estoton tyyppi että minut saatettaisiin leimata hulluksi. voi tosin olla etten ole edes maanisdepressiivinen. tajusin vain että nyt on oikea aika mennä nukkumaan sillä minulla on huolestuttavia maanisdep häiriön riskejä sillä elämän tilanteeni on tällä hetkellä todella raskas. Nyt alan hoitamaan terveyttäni paremmin ja hyväksyn tosi asiat. ITSEHOIDOLLA VÄLTÄT LÄÄKKET! JOS ET RAKASTA ITSEÄSI SINUT PAKOTETAAN SYÖMÄÄN LÄÄKKEITÄ JA KÄYMÄÄN KONTROLLISSA KOKO ELÄMÄSI AJAN VAIKKA ET HALUAISI. OLET KUIN ELÄINHÄKISSÄ JOS SINUT HULLUKSI LEIMATAAN.. oppikaa ihmiset rakastamaan itseänne virheistä huolimatta! terveisin ocd( pakko-oireinen häiriö) ja bdd ( ruumiin kuva häiriöinen tyttö)

        Kun luin tekstisi ja vertasin sitä omaan elämääni niin suorastaan pelästyin. Tuo oli kuin itse kirjoittamaani tekstiä, pelottavankin tarkasti etenkin kun ottaa huomioon jotkin kertomasi yksityiskohdat joista en lähde enempää puhumaan. Minulla on varsinkin noita ''jaksoja'' joilla en jaksa eikä minua huvita tehdä yhtään mitään. Tätä tilannetta jatkuu ympärivuoden mutta etenkin näinä pimeämpinä aikoina olen erittäin masentunut.


      • pojpopjpjpj
        OCD+ BDD häiriöinen tyttö18vee kirjoitti:

        ocd mieliala häiriö ilmaantuu usein henkilöille, jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä. on ironista että: ne joilla on ahidistuneisuushäiriöitä kuten minulla, ovat alttiita sairastumaan esim maanisdepressiivisyyteen. Tajun äsken että minulla taitaa olla tuo sairaus. Olen yli energinen ja luulen että minulla on nyt mania jakso menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä sillä olen viisas ihminen ja en mikään sellanen kaheli joka tekisi itselleen jotain pahaa.... ocd:ni oire on se että kuvittelen olevani paha ihminen ja teen pakko toimintoja jotta en saa ahdistuksen tunnetta siitä että olen paha ihminen. Minulla on tällä hetkellä ollut kamalaa stressiä: koulunvaihdon takia vantaalle täältä hyvin kaukaa, itsenäistyminen, muutan omilleen koska en tule äidin kanssa toimeen, poikaystäväni on päästä sekaisin ja ocd:ni saa minut valvomaan ja huolehtimaan hänestä yöt ja päivät. koitan aina olla avuksi ja auttaa äitiäni mutta hän vain tyrmää minut aina koska ocd: saattaa muiden ihmisten mielestä vaikuttaa TEKOPYHÄLTÄ mä vihaan yli kaiken ihmisiä jotka hakee sääliä kerjäämällä. Mä en ole sellanen ihminen. mua on kiusattu alaaste kokonaan ja isäpuoli käyttäny narsistista henkistäväkivaltaa muhun ja mä oon ollu niin vahva että tässä on tulos HERKKÄ MUTTA RÄVÄKKÄ, itsevarma mutta huumorin tajuinen älykäs mutta hölmö joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. mä rakastan kuitenkin itseäni. tajusin että mulla on ollu noita mania ja sekavuus jaksoja vaikka kuinka paljon mun oireet on vaan ollu niin lieviä ja kun oon osannu itsehillitä itseäni niin hyvin. kuitenkin hölötän vahingossa. en kestäisi jos mut pumpattaisi täyteen lääkkeitä. mun pelko on se että satutan muita tai itseäni. Ocd:ssa tyypillistä on se että potilas tajuaa olevansa outo ja että kuvitelmat ovat ihan harhoja.. ocd .sta olen ollut varma jo 13 vuotiaasta mutta siihen kun ei lääkekeinoa edes suositella ja se on verrattavissa normaaliin masennukseen niin en ole kehdannut lääkäriin mennä sillä olen muuten vain niin estoton tyyppi että minut saatettaisiin leimata hulluksi. voi tosin olla etten ole edes maanisdepressiivinen. tajusin vain että nyt on oikea aika mennä nukkumaan sillä minulla on huolestuttavia maanisdep häiriön riskejä sillä elämän tilanteeni on tällä hetkellä todella raskas. Nyt alan hoitamaan terveyttäni paremmin ja hyväksyn tosi asiat. ITSEHOIDOLLA VÄLTÄT LÄÄKKET! JOS ET RAKASTA ITSEÄSI SINUT PAKOTETAAN SYÖMÄÄN LÄÄKKEITÄ JA KÄYMÄÄN KONTROLLISSA KOKO ELÄMÄSI AJAN VAIKKA ET HALUAISI. OLET KUIN ELÄINHÄKISSÄ JOS SINUT HULLUKSI LEIMATAAN.. oppikaa ihmiset rakastamaan itseänne virheistä huolimatta! terveisin ocd( pakko-oireinen häiriö) ja bdd ( ruumiin kuva häiriöinen tyttö)

        ihan horoskoopilta.


      • no huhhhuh
        OCD+ BDD häiriöinen tyttö18vee kirjoitti:

        ocd mieliala häiriö ilmaantuu usein henkilöille, jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä. on ironista että: ne joilla on ahidistuneisuushäiriöitä kuten minulla, ovat alttiita sairastumaan esim maanisdepressiivisyyteen. Tajun äsken että minulla taitaa olla tuo sairaus. Olen yli energinen ja luulen että minulla on nyt mania jakso menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä sillä olen viisas ihminen ja en mikään sellanen kaheli joka tekisi itselleen jotain pahaa.... ocd:ni oire on se että kuvittelen olevani paha ihminen ja teen pakko toimintoja jotta en saa ahdistuksen tunnetta siitä että olen paha ihminen. Minulla on tällä hetkellä ollut kamalaa stressiä: koulunvaihdon takia vantaalle täältä hyvin kaukaa, itsenäistyminen, muutan omilleen koska en tule äidin kanssa toimeen, poikaystäväni on päästä sekaisin ja ocd:ni saa minut valvomaan ja huolehtimaan hänestä yöt ja päivät. koitan aina olla avuksi ja auttaa äitiäni mutta hän vain tyrmää minut aina koska ocd: saattaa muiden ihmisten mielestä vaikuttaa TEKOPYHÄLTÄ mä vihaan yli kaiken ihmisiä jotka hakee sääliä kerjäämällä. Mä en ole sellanen ihminen. mua on kiusattu alaaste kokonaan ja isäpuoli käyttäny narsistista henkistäväkivaltaa muhun ja mä oon ollu niin vahva että tässä on tulos HERKKÄ MUTTA RÄVÄKKÄ, itsevarma mutta huumorin tajuinen älykäs mutta hölmö joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. mä rakastan kuitenkin itseäni. tajusin että mulla on ollu noita mania ja sekavuus jaksoja vaikka kuinka paljon mun oireet on vaan ollu niin lieviä ja kun oon osannu itsehillitä itseäni niin hyvin. kuitenkin hölötän vahingossa. en kestäisi jos mut pumpattaisi täyteen lääkkeitä. mun pelko on se että satutan muita tai itseäni. Ocd:ssa tyypillistä on se että potilas tajuaa olevansa outo ja että kuvitelmat ovat ihan harhoja.. ocd .sta olen ollut varma jo 13 vuotiaasta mutta siihen kun ei lääkekeinoa edes suositella ja se on verrattavissa normaaliin masennukseen niin en ole kehdannut lääkäriin mennä sillä olen muuten vain niin estoton tyyppi että minut saatettaisiin leimata hulluksi. voi tosin olla etten ole edes maanisdepressiivinen. tajusin vain että nyt on oikea aika mennä nukkumaan sillä minulla on huolestuttavia maanisdep häiriön riskejä sillä elämän tilanteeni on tällä hetkellä todella raskas. Nyt alan hoitamaan terveyttäni paremmin ja hyväksyn tosi asiat. ITSEHOIDOLLA VÄLTÄT LÄÄKKET! JOS ET RAKASTA ITSEÄSI SINUT PAKOTETAAN SYÖMÄÄN LÄÄKKEITÄ JA KÄYMÄÄN KONTROLLISSA KOKO ELÄMÄSI AJAN VAIKKA ET HALUAISI. OLET KUIN ELÄINHÄKISSÄ JOS SINUT HULLUKSI LEIMATAAN.. oppikaa ihmiset rakastamaan itseänne virheistä huolimatta! terveisin ocd( pakko-oireinen häiriö) ja bdd ( ruumiin kuva häiriöinen tyttö)

        oletko oikeasti niin kamalan fiksu kunnet osaa edes yhdyssanoja?


      • optikko
        no huhhhuh kirjoitti:

        oletko oikeasti niin kamalan fiksu kunnet osaa edes yhdyssanoja?

        No huhhuh.Etpäs itsekkään osaa kirjoittaa oikein,sellaista sanaa ei ole kuin kunet.


      • äekän maekka
        optikko kirjoitti:

        No huhhuh.Etpäs itsekkään osaa kirjoittaa oikein,sellaista sanaa ei ole kuin kunet.

        Optikko vois hankkia itelleen uuet prillit, tyttö kun kirjoitti, että kunnet, sinä taas, että kunet..

        Usein käynti optikolla riittää, optikollekin. Joten, käy itsessäsi..


      • sillyshame
        OCD+ BDD häiriöinen tyttö18vee kirjoitti:

        ocd mieliala häiriö ilmaantuu usein henkilöille, jotka ovat keskimääräistä älykkäämpiä. on ironista että: ne joilla on ahidistuneisuushäiriöitä kuten minulla, ovat alttiita sairastumaan esim maanisdepressiivisyyteen. Tajun äsken että minulla taitaa olla tuo sairaus. Olen yli energinen ja luulen että minulla on nyt mania jakso menossa. En tiedä mitä pitäisi tehdä sillä olen viisas ihminen ja en mikään sellanen kaheli joka tekisi itselleen jotain pahaa.... ocd:ni oire on se että kuvittelen olevani paha ihminen ja teen pakko toimintoja jotta en saa ahdistuksen tunnetta siitä että olen paha ihminen. Minulla on tällä hetkellä ollut kamalaa stressiä: koulunvaihdon takia vantaalle täältä hyvin kaukaa, itsenäistyminen, muutan omilleen koska en tule äidin kanssa toimeen, poikaystäväni on päästä sekaisin ja ocd:ni saa minut valvomaan ja huolehtimaan hänestä yöt ja päivät. koitan aina olla avuksi ja auttaa äitiäni mutta hän vain tyrmää minut aina koska ocd: saattaa muiden ihmisten mielestä vaikuttaa TEKOPYHÄLTÄ mä vihaan yli kaiken ihmisiä jotka hakee sääliä kerjäämällä. Mä en ole sellanen ihminen. mua on kiusattu alaaste kokonaan ja isäpuoli käyttäny narsistista henkistäväkivaltaa muhun ja mä oon ollu niin vahva että tässä on tulos HERKKÄ MUTTA RÄVÄKKÄ, itsevarma mutta huumorin tajuinen älykäs mutta hölmö joka laittaa muiden tarpeet omiensa edelle. mä rakastan kuitenkin itseäni. tajusin että mulla on ollu noita mania ja sekavuus jaksoja vaikka kuinka paljon mun oireet on vaan ollu niin lieviä ja kun oon osannu itsehillitä itseäni niin hyvin. kuitenkin hölötän vahingossa. en kestäisi jos mut pumpattaisi täyteen lääkkeitä. mun pelko on se että satutan muita tai itseäni. Ocd:ssa tyypillistä on se että potilas tajuaa olevansa outo ja että kuvitelmat ovat ihan harhoja.. ocd .sta olen ollut varma jo 13 vuotiaasta mutta siihen kun ei lääkekeinoa edes suositella ja se on verrattavissa normaaliin masennukseen niin en ole kehdannut lääkäriin mennä sillä olen muuten vain niin estoton tyyppi että minut saatettaisiin leimata hulluksi. voi tosin olla etten ole edes maanisdepressiivinen. tajusin vain että nyt on oikea aika mennä nukkumaan sillä minulla on huolestuttavia maanisdep häiriön riskejä sillä elämän tilanteeni on tällä hetkellä todella raskas. Nyt alan hoitamaan terveyttäni paremmin ja hyväksyn tosi asiat. ITSEHOIDOLLA VÄLTÄT LÄÄKKET! JOS ET RAKASTA ITSEÄSI SINUT PAKOTETAAN SYÖMÄÄN LÄÄKKEITÄ JA KÄYMÄÄN KONTROLLISSA KOKO ELÄMÄSI AJAN VAIKKA ET HALUAISI. OLET KUIN ELÄINHÄKISSÄ JOS SINUT HULLUKSI LEIMATAAN.. oppikaa ihmiset rakastamaan itseänne virheistä huolimatta! terveisin ocd( pakko-oireinen häiriö) ja bdd ( ruumiin kuva häiriöinen tyttö)

        Hei, täällä vissiinkin (eli on) samaa kaliiperia oleva neiti... Itseasiassa diagnosoituna :( Sen verran, että sama homma tuon tekopyhyys-homman kanssa :( Kun ei suurinosa käsitä ettei sitä olla Todellakaan kerjäämässä sääliä, sitä nimittäin vähiten kaipaa ...-.-


      • sillyshame
        no huhhhuh kirjoitti:

        oletko oikeasti niin kamalan fiksu kunnet osaa edes yhdyssanoja?

        Heips, huom. En ole tämä 18 vuotias tyttö, mutta maniaan ym kuuluu myös tarkkaavaisuuden hiipuminen yksityiskohtiin, sellaisiin joilla ei lopputulokseen ole mitään merkitystä, eli asiaan, viestii mikä halutaan välittää, eivätköne ajatukset ole niitä merkittävämpiä kuin yhdysanat ja pilkun tarkkaan oikein kirjoittaminen :D ? Tai no jos älykkyys on sitä ulkoa opettelua jonka jokainen voi tehdä, meni siihen 5min tai 15 vuotta :D Eikö älykkyys ole sitä, että käsittää asian eikä toistele sitä merkityksettömänä :) ?


      • ,.,.,.,
        no huhhhuh kirjoitti:

        oletko oikeasti niin kamalan fiksu kunnet osaa edes yhdyssanoja?

        Sä voit haistaa pitkän v!tun!
        Keskustellaan asiallisesti eikä olla tuollaisia urpoja jotka ei tiedä asioista mitään!


      • ,.,.,.,
        ,.,.,., kirjoitti:

        Sä voit haistaa pitkän v!tun!
        Keskustellaan asiallisesti eikä olla tuollaisia urpoja jotka ei tiedä asioista mitään!

        tämä viesti oli siis
        "sinulle häiriöinen tyttö 18w
        oletko oikeasti niin kamalan fiksu kunnet osaa edes yhdyssanoja? "


      • Anonyymi
        äekän maekka kirjoitti:

        Optikko vois hankkia itelleen uuet prillit, tyttö kun kirjoitti, että kunnet, sinä taas, että kunet..

        Usein käynti optikolla riittää, optikollekin. Joten, käy itsessäsi..

        Uuet sana on uudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuet sana on uudet.

        Ei vaan, uuvet
        Ainakin suomeksi.


    • Auttaa

      Selvittämään onko sinulla kaksisuuntainen. Ollessani sairaalassa minulle tehtiin testejä siellä. (en nyt tarkoita että pitää mennä sairaalaan osastohoitoon testejä tekemään)

      Ja minulla hoidettiin pitkään masennuksena. Kunnes terapeutti huomasi että olin hypomaaninen. Nyt oikeat lääkkeet ja parempi olo.

    • anon221

      Vihaan itse noita kaikenmaailman testejä koska osaan niin hyvin päätellä että mitä mistäkin vastauksesta tulee joten teen sen tesin oman haluni mukaan ja jos aattelnki että nyt en tee oman mielen mukaan nii sitten kusetan itselleni..

    • Ei ole

      olemassa mitään tieteellistä testiä minkään mielisairauden diagnosoimiseksi.

      • Ai että

      • Jännäx
        Ai että kirjoitti:

        rasti-ruutuun-koe?

        Koe sinänsä ei ole mikään diagnoosi, vaan on suuntaa-antava ja kertoo lääkärille, onko lisäselvityksiin tarvetta.

        Vääriä vastauksia ei ole.


      • Onko käytössä
        Jännäx kirjoitti:

        Koe sinänsä ei ole mikään diagnoosi, vaan on suuntaa-antava ja kertoo lääkärille, onko lisäselvityksiin tarvetta.

        Vääriä vastauksia ei ole.

        mitään verikoetta tai röntgenkuvaa?


      • Thomas Szasz
        Onko käytössä kirjoitti:

        mitään verikoetta tai röntgenkuvaa?

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei näy verikokeessa, röntgenkuvassa eikä muillakaan lääketieteellisillä kuvantamismenetelmillä. Se selvitetään haastattelemalla ja tutkimalla potilaan käytöstä.


      • Eli se
        Thomas Szasz kirjoitti:

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei näy verikokeessa, röntgenkuvassa eikä muillakaan lääketieteellisillä kuvantamismenetelmillä. Se selvitetään haastattelemalla ja tutkimalla potilaan käytöstä.

        on fiktiota.


      • Täyttä asiaa
        Eli se kirjoitti:

        on fiktiota.

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on olemassa, siis kaikki jotka käyttyvät kuten diagnoosissa mainitaan, sairastavat sitä. Sitä vaan ei havaitse muuten kuin käyttäytymistä tutkimalla.
        Sama skistofrenian kanssa.
        Kuka tahansa voi olla mielisairas, siihen vain vaaditaan että käyttäytyy kuten sellainen.


      • Eli_
        Täyttä asiaa kirjoitti:

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on olemassa, siis kaikki jotka käyttyvät kuten diagnoosissa mainitaan, sairastavat sitä. Sitä vaan ei havaitse muuten kuin käyttäytymistä tutkimalla.
        Sama skistofrenian kanssa.
        Kuka tahansa voi olla mielisairas, siihen vain vaaditaan että käyttäytyy kuten sellainen.

        psykaitria on sosiaalista kontrollia.


      • yksilö 6 343 984 483
        Eli_ kirjoitti:

        psykaitria on sosiaalista kontrollia.

        "psykaitria on sosiaalista kontrollia"

        Taidat nyt vähän romantisoida kuvaa mielisairaudesta. Kyllä psykiatriassa on nykypäivänä enemmänkin kyse ihmisten auttamisesta, kuin lukitsemisesta pois silmistä. Vaikka poikkeuksiakin varmasti löytyy.


      • äöäöäö

        oikeaoppinen tieteellinen älykkyystesti paljastaa yleisimmat mielenterveyden häiriöt


      • Ihmisten
        yksilö 6 343 984 483 kirjoitti:

        "psykaitria on sosiaalista kontrollia"

        Taidat nyt vähän romantisoida kuvaa mielisairaudesta. Kyllä psykiatriassa on nykypäivänä enemmänkin kyse ihmisten auttamisesta, kuin lukitsemisesta pois silmistä. Vaikka poikkeuksiakin varmasti löytyy.

        leimaaminen, vangitseminen ja myrkyttäminen eivät ole auttamista.


      • kesä kaikille
        äöäöäö kirjoitti:

        oikeaoppinen tieteellinen älykkyystesti paljastaa yleisimmat mielenterveyden häiriöt

        Ja usein on mielialan häiriöitä älykkäillä ihmisillä,myös masennukseen herkästi taipuvilla.Ihmekkö jos pään sisälläkin joskus häiriöitä ilmaantuu,kun muutkin kropan osat kuluu ja vammautuu.Aivoissa sentään jos minkinlaista osiota.Hyvää kesän odotusta kaikille ja jaksamista!


      • alalla oppinut
        Ihmisten kirjoitti:

        leimaaminen, vangitseminen ja myrkyttäminen eivät ole auttamista.

        Oletkos ihan selvillä mielenterveyden häiriöiden hoidosta? On tietenkin valitettavaa, että joskus ihminen on niin pahasti häiriintynyt, että on vaaraksi itselleen ja/tai muille, jolloin kontrolloiduissa oloissa hoito on ainoa turvallinen keino auttaa sekä potilasta että tämän läheisiä.
        Suurimmassa osassa tapauksista kumminkin sairaala/laitoshoito on lyhytaikainen vaihe, jolloin potilaalle luodaan pohjaa suunnitelmalliselle avohoidoille. Esimerkiksi epävakaan persoonallisuushäiriön ja kaksisuuntaisen mielialanhäiriön hoidossa voi lyhytaikainen sijoitus olla erittäin hyödyllistä, sillä selkeä päiväjärjestys ja kontrolloitu ympäristö antavat turvallisuuden tunnetta ja luovat pohjan sekä päiväsairaalahoidolle, että avohoidolle.
        Myös lääkkeellisen hoidon hallitseminen on helpompaa sairaalaoloissa, sillä hoitajat huomaavat samantien eri lääkityksien vaikutuksen potilaan mielentilaan ja käytökseen. Tällöin sopivat ja sopimattomat lääkkeet on helpompi erottaa toisistaan.
        Mitä leimaamiseen tulee en usko, että näet kadulla ihmisiä joiden otsaan on tatuoitu "masennus", "skitsofrenia" yms, yms. Vai oletko?
        Juuri tuollaiset kärjistetyt mielikuvat mielenterveyden hoidosta luovat pohjan epäluuloille. Ja usreat mielenterveysongelmat huomataanb aivan liian myöhään sen takia kun nuoret pelkäävät tulevansa tuomituksi hulluiksi eivätkä uskalla hakea apua.


      • Luuloja
        Täyttä asiaa kirjoitti:

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö on olemassa, siis kaikki jotka käyttyvät kuten diagnoosissa mainitaan, sairastavat sitä. Sitä vaan ei havaitse muuten kuin käyttäytymistä tutkimalla.
        Sama skistofrenian kanssa.
        Kuka tahansa voi olla mielisairas, siihen vain vaaditaan että käyttäytyy kuten sellainen.

        Lääkärien ja muiden isojen tahojen keksimä juttu jota tuputetaan ihmisille ja kaikki luulevat olevansa jotenkin "sairaita".
        Täysin ihmisestä kiinni miten sen ottaa. Jos on vahva niin ei oo "paskaa niskassa".

        Tätä selitti kaverini ja kuulosti suhtkot järkevältä.


      • ymmärrystä

        Jokainen ihminen on arvokas.On todella tärkeää välittää lähimmäisistään emme koskaan tiedä milloin on meidän vuoro tai meidän läheisen vuoro hakea apua mielenterveys ongelmiin.Viisas ihminen ei mollaa toista, voimia kaikille mielenterveys kuntoutujille.


    • Tsemppaa

      Hei! Hienoa että otat asian puheksi jos tunnet että sinulla on se. Kannattaa mennä lääkäriin ja sitten juttelet lääkärin kanssa. Se on paras testi, sit sinusta otetaan litium verikokeet ja muitakin verikokeita. Se saadaan hyvin myös niillä selville. Jos sinulla on liian alhaiset litium arvot,niin saat siihen lääkettä ja mielialasi tasaantuu yleensä. myös muitakin lääkkeitä on,mut lääkäri arvioi niiden käytön. Eli suosittelen että käyt juttelemassa ihan oman lääkärisi kanssa ja hän sitten määrää sinut psykiatriselle lääkärille jos on tarvetta. Tsemppiä sinulle :) Samaa sairautta poteva mies 37v mies Helsingistä

      • van goghin korva

        Voisin avata täällä omia ajatuksia asiasta, kun teemasta on ollut puhetta ja kohtalotovereita on varmuudella Suomessa paljon; puolia heistä ei koskaan diagnosoida, kuten ei isoisoisääni, joka oli vain juoppohullu ja lopulta vankilassa pari kertaa, kun Suomi oli kovin erilainen. Nykyisin medikalisaatio kukoistaa ja ihmiset halutaan saada mahdollisimman nopeasti diagnosoituun hoitoon, mikä on sekä hyvä että hieman arvelluttava asia. Väärät diagnoosit, väärät lääkkeet vievät myös ihmisiä turhaan multiinkin asti.

        Älykkyydestä sen verran, ettei ole mitenkään validia väittää kaksisuuntaisten olevan älykkäämpiä, koska sille ei ole mitään perusteltavaa pohjaa. Mutta kaksisuuntainen on aina periytyvä mielenhäiriö. Aina löytyy joku suvusta. Kuitenkin monet tunnetut heistä ovat aika älykkäitä ja myös luovia ihmisiä;

        koska bipolaarinen puhkeaa yleensäkin kovan masennuskauden aikana yleensä nuoruudessa - n. 18-24-vuotiaat ovat aika vahvasti haarukassa. Masennus puhkeaa helposti, heh heh, helposti masentuville, mikä taas yleensä poikii epätavallisen suuresta tarpeesta ajatella maailmaa, itseään ja itseään osana maailmaa. Luovuus on yksi keino purkaa turhautumistaan, vaikka monet eivät alkuvaiheessa olekaan tietoinen, että ne olotilat saattavat kummuta geeneistä, aivokemiasta, aivojen epätasapainosta, kuten dopamiinin ja serotoniinin eritavallisesta vaikutuksesta;

        ja koska aivokemiallista epätasapainoa joutuu jotenkin korjaamaan psyykeensä takia diagnosoimaton päätyy helposti päihdekierteeseen, mikä ruokkii olotilojen eskaloitumista, sitä että olotilat pomppivat spektrin molemmissa päissä, ja jos samaistuu tämä ns. itselääkityksen toimivuuteen ja oikeutukseen, ollaan nopeasti saavutettu selkeä bipolaarisen mielialahäiriön diagnoosi, mikä tulee pysymään koko loppuelämän;

        ja tämä taas saattaa tarkoittaa turhautumista, masennusta, ärsyyntymistä ja kapinaa, kun tuntee olevansa naulittu sänkyyn tai baarinjakkaraan, ja jo se voi viedä käytöksen itsetuhoiseen suuntaan tai itsetuhoon. Nostaa kädet pystyyn ja todeta, että tällaiseksi synnyin, joten mitä tässä taistelemaan? Lääkitys voi korjata kaiken, kuten raitistuminen;

        mutta kuten mainitsin bipolaarinen saattaa olla luova ja älykäs yksilö, joka ei tuosta vaan halua luopua nousuistaan ja luovuuspuuskistaan, ja siksi minäkään en ole lääkityksellä ollut vuosiin, ja vaikka lääkitys antoi minulle tasapainon, se vei potenssin, luovuuden, kyvyn nauttia hetkistä, rakastua, tai kirjoittaa;

        ja kun itse olen luova ja älykkääksikin kutsuttu yksilö, ja tällaiseksi syntynyt, niin en mielellään luovu luovasta ja nauttivasta puolestani. Haluan myös kirjoittaa - runoja, poetiikkaa, lyriikoita, novelleja, romaaneja, elokuvakäsikirjoituksia, kolumneja, filosofisia tekstejä, pakinaa, mielipidekirjoituksia, keskustelupalstoille, sosiaalseen mediaan, tehdä musiikkia, elokuvia, ohjata ja näytellä, ja siksi vaikka jotkut sanovat, että pitäisi olla rauhallisempi ja mielellään olla lääkityksellä, en halua sitä ehdottomasti.

        Kasvoin sellaiseksi kuin kasvoin bipolaarisena, vaikken sitä tiennytkään. Se oli yksi tekijä, mikä teki itsestäni luovuudesta kiinnostuneen, tiedosta ja asioista kiinnostuneen, ja se on muovannut identiteettini. Sanovat minua datapankiksi, mutta en sitä niin koskaan ole ajatellut, minulla on vain joka viikko uusi proggis, oli se sitten joku musiikkin tai elokuviin liittyvä, jonkun kirjailijan tuotanto tai oma projekti; enkä jaksaisi olla ilman projektejani. Se on omaa adhd:tani, mikä ei selkeästi näy muille, mutta mikä vallitsee poikkeuksetta.

        Sitten on tiedetty hypot, maniat ja depikset, mutta olen aika hyvin pystynyt niitä kontrolloimaan ja tiedostamaan, mikä vaihe on päällä, ja ymmärtämään siten niitä. Aivokemiaa, ei sen enempää, ei sen vähempää. Silloin pitää vain löytää vastalääkkeitä, oli ne pillereitä tai urheilua, lepoa. Joillakin mania on sen verran vahva, ettei vaihtoehtoja paljoa ole muuta kuin sairaalanpeti, masennus niin psykoottinen että samaan suuntaan mennään. Itsekin käväissyt sairaalanpedissä, mutta pyytänyt seuraavana päivänä pääsemään mukavampaan paikkaan parantelemaan haavoja.

        Ja lopulta elämä voittaa, siihen on uskottava. Huominen päivä voi olla jo parempi, ja minullakin yleensä on. Voin hyvinkin käydä tunnespektrin molemmisa päissä samana päivänä ja unohtaa sen seuraavana. Harva rakasstuu yhtä vahvasti, pettyy yhtä vahvasti, mutta jos mietitään mitä tässä elämässä haetaan, niin ehkäoä niitä tunteita. Ilman huonoa ei olisi hyvää, bipolaarinen yin ja yang on vaan sysimusta ja vitivalkoinen;

        tunteiden tikapuut jolta vapaaehtoisesti joskus putoamme, kiipeäksemme taas ylöspäin. Elämä on yksi tikapuu ja tavoittelemme korkeammalle. Sieltä näkee koko maailman, ja silloin olet maailman keskipiste, ja se tuntuu hyvältä. Valitettavasti ehkä, mutta se on elämäämme.


      • Näin
        van goghin korva kirjoitti:

        Voisin avata täällä omia ajatuksia asiasta, kun teemasta on ollut puhetta ja kohtalotovereita on varmuudella Suomessa paljon; puolia heistä ei koskaan diagnosoida, kuten ei isoisoisääni, joka oli vain juoppohullu ja lopulta vankilassa pari kertaa, kun Suomi oli kovin erilainen. Nykyisin medikalisaatio kukoistaa ja ihmiset halutaan saada mahdollisimman nopeasti diagnosoituun hoitoon, mikä on sekä hyvä että hieman arvelluttava asia. Väärät diagnoosit, väärät lääkkeet vievät myös ihmisiä turhaan multiinkin asti.

        Älykkyydestä sen verran, ettei ole mitenkään validia väittää kaksisuuntaisten olevan älykkäämpiä, koska sille ei ole mitään perusteltavaa pohjaa. Mutta kaksisuuntainen on aina periytyvä mielenhäiriö. Aina löytyy joku suvusta. Kuitenkin monet tunnetut heistä ovat aika älykkäitä ja myös luovia ihmisiä;

        koska bipolaarinen puhkeaa yleensäkin kovan masennuskauden aikana yleensä nuoruudessa - n. 18-24-vuotiaat ovat aika vahvasti haarukassa. Masennus puhkeaa helposti, heh heh, helposti masentuville, mikä taas yleensä poikii epätavallisen suuresta tarpeesta ajatella maailmaa, itseään ja itseään osana maailmaa. Luovuus on yksi keino purkaa turhautumistaan, vaikka monet eivät alkuvaiheessa olekaan tietoinen, että ne olotilat saattavat kummuta geeneistä, aivokemiasta, aivojen epätasapainosta, kuten dopamiinin ja serotoniinin eritavallisesta vaikutuksesta;

        ja koska aivokemiallista epätasapainoa joutuu jotenkin korjaamaan psyykeensä takia diagnosoimaton päätyy helposti päihdekierteeseen, mikä ruokkii olotilojen eskaloitumista, sitä että olotilat pomppivat spektrin molemmissa päissä, ja jos samaistuu tämä ns. itselääkityksen toimivuuteen ja oikeutukseen, ollaan nopeasti saavutettu selkeä bipolaarisen mielialahäiriön diagnoosi, mikä tulee pysymään koko loppuelämän;

        ja tämä taas saattaa tarkoittaa turhautumista, masennusta, ärsyyntymistä ja kapinaa, kun tuntee olevansa naulittu sänkyyn tai baarinjakkaraan, ja jo se voi viedä käytöksen itsetuhoiseen suuntaan tai itsetuhoon. Nostaa kädet pystyyn ja todeta, että tällaiseksi synnyin, joten mitä tässä taistelemaan? Lääkitys voi korjata kaiken, kuten raitistuminen;

        mutta kuten mainitsin bipolaarinen saattaa olla luova ja älykäs yksilö, joka ei tuosta vaan halua luopua nousuistaan ja luovuuspuuskistaan, ja siksi minäkään en ole lääkityksellä ollut vuosiin, ja vaikka lääkitys antoi minulle tasapainon, se vei potenssin, luovuuden, kyvyn nauttia hetkistä, rakastua, tai kirjoittaa;

        ja kun itse olen luova ja älykkääksikin kutsuttu yksilö, ja tällaiseksi syntynyt, niin en mielellään luovu luovasta ja nauttivasta puolestani. Haluan myös kirjoittaa - runoja, poetiikkaa, lyriikoita, novelleja, romaaneja, elokuvakäsikirjoituksia, kolumneja, filosofisia tekstejä, pakinaa, mielipidekirjoituksia, keskustelupalstoille, sosiaalseen mediaan, tehdä musiikkia, elokuvia, ohjata ja näytellä, ja siksi vaikka jotkut sanovat, että pitäisi olla rauhallisempi ja mielellään olla lääkityksellä, en halua sitä ehdottomasti.

        Kasvoin sellaiseksi kuin kasvoin bipolaarisena, vaikken sitä tiennytkään. Se oli yksi tekijä, mikä teki itsestäni luovuudesta kiinnostuneen, tiedosta ja asioista kiinnostuneen, ja se on muovannut identiteettini. Sanovat minua datapankiksi, mutta en sitä niin koskaan ole ajatellut, minulla on vain joka viikko uusi proggis, oli se sitten joku musiikkin tai elokuviin liittyvä, jonkun kirjailijan tuotanto tai oma projekti; enkä jaksaisi olla ilman projektejani. Se on omaa adhd:tani, mikä ei selkeästi näy muille, mutta mikä vallitsee poikkeuksetta.

        Sitten on tiedetty hypot, maniat ja depikset, mutta olen aika hyvin pystynyt niitä kontrolloimaan ja tiedostamaan, mikä vaihe on päällä, ja ymmärtämään siten niitä. Aivokemiaa, ei sen enempää, ei sen vähempää. Silloin pitää vain löytää vastalääkkeitä, oli ne pillereitä tai urheilua, lepoa. Joillakin mania on sen verran vahva, ettei vaihtoehtoja paljoa ole muuta kuin sairaalanpeti, masennus niin psykoottinen että samaan suuntaan mennään. Itsekin käväissyt sairaalanpedissä, mutta pyytänyt seuraavana päivänä pääsemään mukavampaan paikkaan parantelemaan haavoja.

        Ja lopulta elämä voittaa, siihen on uskottava. Huominen päivä voi olla jo parempi, ja minullakin yleensä on. Voin hyvinkin käydä tunnespektrin molemmisa päissä samana päivänä ja unohtaa sen seuraavana. Harva rakasstuu yhtä vahvasti, pettyy yhtä vahvasti, mutta jos mietitään mitä tässä elämässä haetaan, niin ehkäoä niitä tunteita. Ilman huonoa ei olisi hyvää, bipolaarinen yin ja yang on vaan sysimusta ja vitivalkoinen;

        tunteiden tikapuut jolta vapaaehtoisesti joskus putoamme, kiipeäksemme taas ylöspäin. Elämä on yksi tikapuu ja tavoittelemme korkeammalle. Sieltä näkee koko maailman, ja silloin olet maailman keskipiste, ja se tuntuu hyvältä. Valitettavasti ehkä, mutta se on elämäämme.

        Hienoa, selkeää ja syvällistä tekstiä!

        Itse teen musiikkia ja piirtäminen on mukavaa.
        En ole varma onko minulla bipolaaria puhjennut oikein millään tavalla. Jos se periytyy niin se on sitten varmaan minulla myös ja ilmenee jossain vaiheessa.

        Haluan tehdä kaikenlaista musiikkia rapista metalliin ja chill outin kautta ambienttiin josta sitten tranceen yms.

        Musiikissa sen tekemisessä paneutuu yksityis kohtiin ja huomaa pienetkin virheet.

        Sinulla taitaa olla jonkinlainen mania vaihe päällä, kun tekstiä riittää :)

        Kannabista poltellessani nykyään mietin miksi minua ahdistaa ja miten sitä voi välttää skarppina selvin päin ollessa. Kannabis on ihana luonnontuote jota suosittelen asioiden mietiskelyyn ja selvittelyyn omassa päässä ja rentoutumiseen ehdottomasti.

        Olen itseni potilas ja psykiatri!


      • ihmettelen1
        van goghin korva kirjoitti:

        Voisin avata täällä omia ajatuksia asiasta, kun teemasta on ollut puhetta ja kohtalotovereita on varmuudella Suomessa paljon; puolia heistä ei koskaan diagnosoida, kuten ei isoisoisääni, joka oli vain juoppohullu ja lopulta vankilassa pari kertaa, kun Suomi oli kovin erilainen. Nykyisin medikalisaatio kukoistaa ja ihmiset halutaan saada mahdollisimman nopeasti diagnosoituun hoitoon, mikä on sekä hyvä että hieman arvelluttava asia. Väärät diagnoosit, väärät lääkkeet vievät myös ihmisiä turhaan multiinkin asti.

        Älykkyydestä sen verran, ettei ole mitenkään validia väittää kaksisuuntaisten olevan älykkäämpiä, koska sille ei ole mitään perusteltavaa pohjaa. Mutta kaksisuuntainen on aina periytyvä mielenhäiriö. Aina löytyy joku suvusta. Kuitenkin monet tunnetut heistä ovat aika älykkäitä ja myös luovia ihmisiä;

        koska bipolaarinen puhkeaa yleensäkin kovan masennuskauden aikana yleensä nuoruudessa - n. 18-24-vuotiaat ovat aika vahvasti haarukassa. Masennus puhkeaa helposti, heh heh, helposti masentuville, mikä taas yleensä poikii epätavallisen suuresta tarpeesta ajatella maailmaa, itseään ja itseään osana maailmaa. Luovuus on yksi keino purkaa turhautumistaan, vaikka monet eivät alkuvaiheessa olekaan tietoinen, että ne olotilat saattavat kummuta geeneistä, aivokemiasta, aivojen epätasapainosta, kuten dopamiinin ja serotoniinin eritavallisesta vaikutuksesta;

        ja koska aivokemiallista epätasapainoa joutuu jotenkin korjaamaan psyykeensä takia diagnosoimaton päätyy helposti päihdekierteeseen, mikä ruokkii olotilojen eskaloitumista, sitä että olotilat pomppivat spektrin molemmissa päissä, ja jos samaistuu tämä ns. itselääkityksen toimivuuteen ja oikeutukseen, ollaan nopeasti saavutettu selkeä bipolaarisen mielialahäiriön diagnoosi, mikä tulee pysymään koko loppuelämän;

        ja tämä taas saattaa tarkoittaa turhautumista, masennusta, ärsyyntymistä ja kapinaa, kun tuntee olevansa naulittu sänkyyn tai baarinjakkaraan, ja jo se voi viedä käytöksen itsetuhoiseen suuntaan tai itsetuhoon. Nostaa kädet pystyyn ja todeta, että tällaiseksi synnyin, joten mitä tässä taistelemaan? Lääkitys voi korjata kaiken, kuten raitistuminen;

        mutta kuten mainitsin bipolaarinen saattaa olla luova ja älykäs yksilö, joka ei tuosta vaan halua luopua nousuistaan ja luovuuspuuskistaan, ja siksi minäkään en ole lääkityksellä ollut vuosiin, ja vaikka lääkitys antoi minulle tasapainon, se vei potenssin, luovuuden, kyvyn nauttia hetkistä, rakastua, tai kirjoittaa;

        ja kun itse olen luova ja älykkääksikin kutsuttu yksilö, ja tällaiseksi syntynyt, niin en mielellään luovu luovasta ja nauttivasta puolestani. Haluan myös kirjoittaa - runoja, poetiikkaa, lyriikoita, novelleja, romaaneja, elokuvakäsikirjoituksia, kolumneja, filosofisia tekstejä, pakinaa, mielipidekirjoituksia, keskustelupalstoille, sosiaalseen mediaan, tehdä musiikkia, elokuvia, ohjata ja näytellä, ja siksi vaikka jotkut sanovat, että pitäisi olla rauhallisempi ja mielellään olla lääkityksellä, en halua sitä ehdottomasti.

        Kasvoin sellaiseksi kuin kasvoin bipolaarisena, vaikken sitä tiennytkään. Se oli yksi tekijä, mikä teki itsestäni luovuudesta kiinnostuneen, tiedosta ja asioista kiinnostuneen, ja se on muovannut identiteettini. Sanovat minua datapankiksi, mutta en sitä niin koskaan ole ajatellut, minulla on vain joka viikko uusi proggis, oli se sitten joku musiikkin tai elokuviin liittyvä, jonkun kirjailijan tuotanto tai oma projekti; enkä jaksaisi olla ilman projektejani. Se on omaa adhd:tani, mikä ei selkeästi näy muille, mutta mikä vallitsee poikkeuksetta.

        Sitten on tiedetty hypot, maniat ja depikset, mutta olen aika hyvin pystynyt niitä kontrolloimaan ja tiedostamaan, mikä vaihe on päällä, ja ymmärtämään siten niitä. Aivokemiaa, ei sen enempää, ei sen vähempää. Silloin pitää vain löytää vastalääkkeitä, oli ne pillereitä tai urheilua, lepoa. Joillakin mania on sen verran vahva, ettei vaihtoehtoja paljoa ole muuta kuin sairaalanpeti, masennus niin psykoottinen että samaan suuntaan mennään. Itsekin käväissyt sairaalanpedissä, mutta pyytänyt seuraavana päivänä pääsemään mukavampaan paikkaan parantelemaan haavoja.

        Ja lopulta elämä voittaa, siihen on uskottava. Huominen päivä voi olla jo parempi, ja minullakin yleensä on. Voin hyvinkin käydä tunnespektrin molemmisa päissä samana päivänä ja unohtaa sen seuraavana. Harva rakasstuu yhtä vahvasti, pettyy yhtä vahvasti, mutta jos mietitään mitä tässä elämässä haetaan, niin ehkäoä niitä tunteita. Ilman huonoa ei olisi hyvää, bipolaarinen yin ja yang on vaan sysimusta ja vitivalkoinen;

        tunteiden tikapuut jolta vapaaehtoisesti joskus putoamme, kiipeäksemme taas ylöspäin. Elämä on yksi tikapuu ja tavoittelemme korkeammalle. Sieltä näkee koko maailman, ja silloin olet maailman keskipiste, ja se tuntuu hyvältä. Valitettavasti ehkä, mutta se on elämäämme.

        Hei, viestistäsi on jo aikaa, mutta haluan silti kiittää siitä. Se avasi oman mieleni mutkia ja auttoi hieman ymmärtämään itseäni! Olen myös luova ihminen, tunnen voimakkaasti, nautin hetkestä, rakastun helposti, innostun nopeasti, vaivun alakuloon yhtä nopeasti, pohdin paljon omaa itseäni ja tätä maailmaa. Tunneskaalan saattaa käydä läpi yhden päivän aikana helpostikin. Minulla ei ole diagnosoitu bipolaarisuutta tai muutakaan mielialahäiriötä, enkä diagnoosia ehkä kaipaakaan, kun kuitenkin ehkä lievää.. Käyn terapiassa, kun ahdistuneisuus vaivaa, ja toiveeni on ollut "parantua" tai voida edes hyvin. Nyt tajusin, että ehkä minun täytyisi keskittyä ennemmin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen eikä yrittää muuttaa itseäni ja käyttäytymistäni.
        Oivalluksia voi tulla yllättävissä paikoissa. Kiitän näistä oivalluksista!


    • HeadBlowUp

      Mulla on outoja ajatuksia. Oon ajatellu oonko psykopaatti mutta samalla kiellän sen ja ajattelen että se on vaan murrosiän pientä sekoilua aivoissa. Luulen kokoajan että kaikki ihmiset ovat mua vastaan ja että kaikki ihmiset kuvaa mua mun talossa ja näkee mut kokoajan. Ja mieliala muuttuu helposti. Voin tulla surulliseks vaikka koko päivä olis ollu loistava. Ja luulen välillä että oon joku viisain ihminen maailmassa. Oonkohan sitten vaan niin vitun itsekäs ja kiellän senki? En palaa varmaan tänne mut pitipähän sanoo tähän.

      • en jaksa tätä

        Tunnistan itteni sun tekstissä. Oon 16-vuotias tyttö ja mun mielialat vaihtelee ääripäästä toiseen, en tiedä oonko masentunut koska välillä tuntuu siltä ettei millään oo väliä ja seuraavaks oon taas normaalin mielialan paikkeilla ja yhtäkkiä oon ylipirteä ja sit se taas laskee. Musta tuntuu itestäni että haen kaikella vaan huomiota, mutta loppujen lopuks en voi asialle mitään. Tää kaikki tuntuu epäreilulta vuoristoradalta jonka tehtävänä on tehdä mun arkipäivistä hämmentävän outoja ja luulisin että mun vähäiset ystäväsuhteet johtuu siitä ettei kukaan jaksa mua ku oon tämmönen. Mulla on harrastuksia ja koulu menee hyvin, kaikki on ulkoisesti hyvin mutta silti tuntuu siltä että mun päässä on jotain vikaa.
        Tää kaikki on niin hämmentävää etten edes tiedä kuka mä oon enää. Piti vaan saada kertoo tää. Kiitos jos luit.


    • 56 + 56 + 56

      Ylidiagnosointi uusi ongelma

      Viimeisen kymmenen vuoden aikana psykiatrien koulutuksessa on panostettu kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnosointiin. Koulutuksen ansiosta sairaus tunnistetaan jo paljon entistä paremmin.

      Uusi huolenaihe on ylidiagnosointi, jossa muu mielenteveysongelma tulkitaan väärin kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi. Maanisuutta muistuttavia kausia voivat aiheuttaa päihteet tai muut persoonallisuuden väliaikaiset ongelmat. Ylidiagnoosin seurauksena potilas voi saada elinikäisen lääkityksen, vaikka todellinen ongelma olisi ollut ohimenevä.

      - Se tarkoittaa sitä, että ihmistä hoidetaan turhaan mielialaa tasaavilla lääkkeillä. Kyllä niillä lääkkeillä on sivuvaikutuksia, että ei se mikään kevyt ratkaisu ole, sanoo Helsingin yliopiston psykiatrian professori Erkki Isometsä.

    • bipo-1type

      Se kaksisuuntasen mielialahäiriön testi on aivan naurettava. A4 paperi, missä on muistaakeni kymmenen kysymystä. Pari kysymystä oli muistaakseni, että oletko ollut koskaan niin ärtynyt, että olet huutanut toiselle? ja toinen, että oletko koskaan joutunut vaikeuksiin mielialahäiriön takia, tai vastaavaa. Mulla tuli kaikkiin kysymyksiin positiivinen vastaus ja siihen hoitaja sanoi, että aika positiiviselta näyttää. Mulle se oli vitsi. Jokainen ihminen sen testin mukaan olis bipo!

    • never_never

      Vuosikausia sitten, kävin psyk. puolella. En tiennyt toki lainkaan ennalta, kuinka siellä ( saatetaan ) toimitaan.
      Oikeastaan mitään ei kysytty, kuten normaalisti lääkärikäynnillä johon olisin voinut vastata, ' kyllä tai ei ' .
      Miksi ei? Olisiko näin että lääkärin " olettamus-diagnoosin " saattaa käydä vaikeammaksi (mahdottomaksi) ' potilaan ' vastaillessa: Ei, tuollaista ole ollut.

      Epätoivoiselta alkoi tilanteeni vaikuttamaan, lääkärin kysellessä " koskas niitä puutarhatöitä olen tehnyt ( tai en tehnyt ) " . Olin aiemmin kertonut tästä harrasteesta.
      Jollakin tavoin silloin ymmärsin, " että mitäs tässä nyt ajetaan takaa " , nyt saattaa mennä puolelleni pahasti pieleen ... Myöhemmin tajusin että oli " mania-tutkintaa " .
      Epätoivoista sellaista.
      En silloin tullut sanoneeksi, että juu nurmikko ajetaan silloin kun tarve vaatii, kukkasipulit istutetaan ohjeiden mukaisesti oikeaan aikaan, omenapuut leikkaan aina varhain keväällä, heti toukokuun alussa lisään aina istutuksille uutta multaa ja kesäkukkasiemenet kylvän myös aina heti toukok. alussa.
      Juu, että mitäköhän sitten tästä ' litaniasta ' psykiatria olisi tuumaillut.

      ' Tämän käynnin ' jälkeen lopetin psyk. asiakkuuden.
      Minulle jäi vaikutelma, ja mitä etenkin lukenut, kuullut jälkikäteen, että bipo dg se napsahtaa saattaa tulla heppoisin perustein. Että suosittu dg on nykyisin ja sitä ollut jo vuosia.

    • HDbibo

      Tuntuu vähän hassulta vastailla näin vanhan ketjun päähän, mutta asiayhteys on selkeä, joten sanasen voin itsekin tähän naputella.

      Sain jossain työkykyarviotestissä maininnan lievästä biposta tms. Siihen lopputulemaan mielestäni vaikutti enemmänkin kahden haastattelun raskaat aiheet jotka käsittelivät pidempään jatkuneiden ongelmien jakso ihan kongreettisissa asioissa. Niiden läpikäynti oli raskasta, kun joutui tonkimaan vanhat jo haudatut jätekasat auki ilman psykiatrista tukea, sillä psykiatri haastatteli työkykyä, ei muuta. Psykiatrillakin on tietysti oikeus omaan näkemykseensä, mikäs siinä, mutta kuten Pontius Pilatus sanoi INRI-tekstistä (Juutalaisten kuningas); "Minkä kirjoitin, sen kirjoitin". Lausuntoon on tyytyminen, vaikka kuinka harmittais, sillä ei se tietokannoista mihinkään katoa, kuten ei INRI.kään Jeesuksen ristin päältä, vaikka juutalaisia kuinka harmittaisi.

      Hyvät jaksamiset kipeille ja terveille, sekä meille kaikille välimuodoillekin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe