Antti Lange on kristitty tiedemies ja tuore tohtori tilastomatematiikan alueelta. Uransa käännekohdassa hän sai ihmeellisen avun unen kautta.
Olin 1984 matemaatikkona palkattu kansainväliseen supertietokonekeskukseen Englannissa. Tehtävänäni oli selvitellä erään siihen asti ratkaisemattoman ongelman laskentamahdollisuuksia. Työskentelin ja rukoilin yötä päivää, mutta ratkaisua ei löytynyt. Olin masentunut. Työaikani oli kulumassa loppuun. Sitten pompahti Raamattua lukiessani Psalmin 127 jae 2:"Turhaan te nousette varhain ja myöhään menette levolle ja syötte leipänne murheella: yhtä hyvin hän antaa ystävilleen heidän nukkuessansa." Tämä Raamatunkohta harmitti minua aluksi kovasti, sillä minusta tuntui, ettei hyvä Jumala ymmärtänyt arkista aherrusta ja sen luonnetta. Mutta toisin kävi, pian eräänä yönä minulle unessa näytettiin - uskon että se oli Jumalalta - matemaattinen kaava ja samalla annettiin ymmärrys, miten laskentaongelmani sen avulla ratkaistaisiin.
Mistä oikein oli kysymys
Unessa saamani kaava muodostaa ytimen menetelmälle, jolla suuresta tilastoaineistosta saadaan luotettavasti ja nopeasti laskettua tarkka tilannearvio. Tähän tarkoitukseen on yleisesti käytetty 1960-luvun alussa kehitettyä ns. Kalmanin suodinta. Syntynyt uusi ratkaisu on nyt saanut nimekseen Nopea Kalmanin suodin (Fast Kalman Filter – FKF). Sen etuna on vähäinen laskuresurssien tarve ja nopea ja virheetön tulos. Asiat, joihin aiemmin olisi tarvittu supertietokoneita, pystytään ehkä jo lähitulevaisuudessa Nopeaa Kalmanin Suodinta käyttäen ratkaisemaan jopa pienen nappipariston turvin. Kalmanin suodinta käytetään varsinkin paikantamisongelmien ratkaisuun sotilastarkoituksissa, esimerkiksi ohjusten navigointiin. Näihin kehittelyihin on Yhdysvalloissa upotettu valtavasti rahaa. Nopea Kalmanin Suodin on avaamassa aivan uudet näkymät nimenomaan siviilipaikantamiseen. Raskaiden laitteiden sijasta tarkka paikannus tulee käymään päinsä esimerkiksi kevyissä kännyköissä - lähiaikoina peräti kolmen metrin tarkkuudella.
Paikannus on in
Tarkka elektroninen paikannus on erittäin ajankohtainen lähitulevaisuuden haaste. Se on äskettäin nimetty erääksi tasavaltamme korkeateknologian kärkihankkeista. Myös muualta maailmasta kantautuu viestejä paikantamisen kehittämisen tarpeellisuudesta. Yhdysvalloissa on syntymässä suuria taloudellisia paineita siirtää myös siviilikäyttöön nykyiset sotilasteknologiset navigaatiosatelliitteihin ja kiihtyvyysantureihin perustuvat paikannusmenetelmät, jotta niihin sijoitetut suurten eläkerahastojen varat saataisiin tuottavaan rauhanomaiseen käyttöön. Kysymys kuuluu: miten tähän voidaan päästä suomalaisina mukaan? Ja yksinkertaisin vastaus lienee: Nopean Kalmanin Suotimen avulla! Kännykkäliikenteessä paikantaminen tuo paljon käyttökelpoisia sovelluksia mm. turvallisuus- ja hätätapauksissa. Menetelmää voi soveltaa myös säähavainnoissa sekä esimerkiksi maamiinojen tunnistamisessa ilmasta käsin. Internet ja siihen liittyvä tavaroiden kauppaaminen ja liikuttaminen avaa uusia kehitystarpeita tarkalle paikantamiselle. Kaikki näyttää viittaavan siihen, että Nopealla Kalmanin Suotimella on suuri tulevaisuus edessään. Antti Lange on ystävineen hankkinut menetelmälle patentit jo puoleen sataan maahan ja lähiaikoina ne saadaan ehkä voimaan peräti sadassa eri maassa. Mutta työ vaatii vielä paljon varoja, työtä ja esirukousta.
Mies keksinnön takana
Rauhallisuus ja harkinta on silmiinpistävin ominaisuus, kun Antti Langen tapaa ja hänen kanssaan juttelee. Hän on joutunut taistelemaan pitkään keksintönsä puolesta ja patenttioikeuksien saamiseksi. Halusin esittää hänelle joitakin henkilökohtaisia kysymyksiä:
Miten tulit uskoon?
Olen viidennen polven helsinkiläinen. Isäni oli köyhä verovirkamies. Meitä oli kolme veljestä, joista minä olen vanhin. Kotimme ei ollut uskovainen.
Sain alakoulussa ensimmäiseksi opettajakseni palavan helluntailaisen uskonsisaren, opettaja Tuovi Suviluodon. Olin niin vaikutettu opettajani kristillisestä todistuksesta, että siitä alkaen olen koko ikäni aina hartaasti rukoillut. Kuitenkaan en löytänyt seurakuntayhteyttä ja olin opiskeluaikoina ajautumassa täysin maailmalliseen opiskelijaelämään. Kuitenkin luin päivittäin Raamattua, josta tuli kohdalleni tuomion sana ja siksi odotin peloissani, mitä tulevaisuus minulle toisi. Jouduinkin sitten sairaalaan aivokalvontulehduksen vuoksi. Arvelin alkaneen matemaatikon uran kokonaan tuhoutuvan. Minun puolestani rukoiltiin kuitenkaan itse sitä pyytämättäni. Sairaalavuoteella koin yllättävän silmänräpäyksellisen parantumisen. Siitä lähtien olen tuntenut suurta kiitollisuutta Jumalan huolenpitoa kohtaan. Mielessäni päätin, etten enää häpeä evankeliumia. Ymmärsin myös, että jumalattomat opiskelijoiden harrastukset voisivat aiheuttaa minulle arvaamattoman pahoja seurauksia. Lähdin päättäväisesti uskovaisen kristityn tielle.
Kaipaako tiedemaailma Kristusta?
Tiedemaailma on tällä hetkellä järkyttävällä tavalla valheiden vallassa, jotka tulevat lähinnä ns. liberaaliteologiasta ja kehitysopista. Tiedemiehet ovat niin niiden kietomia, etteivät ymmärrä ollenkaan, mitä heiltä puuttuu.
Voisitko sanoa jonkin sanan perheestäsi
Perheeseeni kuuluvat Terhikki-vaimo ja Saara-tytär Tämän Jumalalta saadun keksinnön eteenpäin vieminen on vaatinut kaikki perheeltämme liikenevät voimavarat. Tilanne on usein repinyt minua rankasti. On noussut omia voimakkaita sisäisiä syytöksiä: onko minussa liikaa suuruudenhullua keksijää, joka kohtuuttomasti kuormittaa perhettään? Olen kuitenkin saanut rauhan tässä asiassa ja perheeltäni jatkuvasti täyden tuen.
Miten ymmärrät tehtäväsi kristittynä?
1960-luvulla etsin Pyhän Hengen täyteyttä ryhtyäkseni lähetyssaarnaajaksi. Sain Pyhän Hengen kasteen saarnaaja Artturi Kukkulan rukoillessa puolestani. Sain profetian: sinusta ei sitten tule mitään saarnaajaa, vaan sinun on käytettävä Jumalan sinulle antamaa lahjaa. Tämä lahja ei ole ollut mikää erityisen merkittävä matemaattinen kyky, vaan Pyhän Hengen lahja, joka on minussa ilmennyt esimerkiksi profeetallisten unien näkemisenä tärkeinä hetkinä.
Mikä on tärkeää kristityn elämässä?
Vaeltaa tehden kaikkinaista hyvää ja kasvaa hidasta mutta lujaa kasvua kuin Libanonin setri.
Ps 92:12: "Vanhurskas viheriöi kuin palmupuu ja kasvaa kuin Libanonin setri." En tiedä mitään niin hitaasti kasvavaa puuta kuin Libanonin setri.
Uni muutti tiedemiehen elämän
Vikkeniilo
0
503
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816