Moni etsii, miten pääsisi Jumalan yhteyteen, rauhaan, turvallisuuteen, rakkauteen. Löytäminen näyttää monesti olevan kiven alla. Selitys voi löytyä tästä:
"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän. Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; he samoavat etsien Herran sanaa, mutta eivät löydä. Sinä päivänä nääntyvät janoon kauniit neitsyet ja nuorukaiset." Aam 8:11-13
Ei kuitenkaan niin, etteivätkö nämä lupaukset pitäisi edelleen paikkansa:
"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan." Matt 7:-7-8
"jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Room 10:13
Henkilökohtaisen kokemukseni perusteella voin sanoa, että lupaukset ovat edelleen voimassa. Itsekin olen etsinnässäni "hoippunut merestä mereen", ennen kuin asiat alkoivat loksahtaa kohdalleen.
Vaikka Jumalan sana on olemassa, sen vastaanottaminen todellisena Jumalan sanana voi olla työlästä. Tähän Jeesus viittasi kylväjävertauksella (Matt 13:3-23). Kun ihminen kuulee Jumalan sanan, käy usein niin, ettei hän löydä mitään henkilökohtaista kosketuspintaa siihen. Hänellä ei ole korvia, joilla kuulisi.
Elämän kuluessa ihmisen mieleen rakentuu kuva itsestä ja maailmasta. Tämä kuva on kulttuurisidonnainen. Täällä nykyisin vallitseva maailmankuva ja ihmiskuva korostaa tiedettä, yksilöllisyyttä, järkevyyttä ja henkilökohtaisten tunteiden kätkemistä. Jokainen meistä on tavalla tai toisella sisäistänyt tuon maailmankuvan ja pitää sitä "oikeana". Maailmankuva on kuin suodatin, jonka läpi kaikki nähdään. Omaa suodatinta on vaikea huomata, varsinkin jos ympärillä on ihmisiä, joilla on samantapainen suodatin.
Olen kokenut tämän omakohtaisesti. Kun aikanaan päätin lukea Raamatun yleissivistyksen vuoksi, en voinut ollenkaan ymmärtää vanhan testamentin Jumalaa. Ajattelin, että Jumalakin kehittyy, koska uuden testamentin Jumala on paljon helpommin sulatettava.
Monien vaiheiden jälkeen tulin uskoon. Se oli itselleni yllätys ja tapahtui onnekseni hengellisten kuppikuntien ja kiistojen ulkopuolella. Vaikutus oli mullistava. Käsitin, että todellinen elämä on aivan toisenlaista, kuin olin siihen mennessä osannut edes kuvitella. Lisäksi käsitin, että se on monilta osin aivan erilaista kuin elämä yleensä seurakunnissa. Niinpä kaikki tieteelliset, järkevät, yksilölliset ja tunnekielteiset elämänhallintapyrkimykseni joutuivat vähitellen samaan kategoriaan kuin Paavalin oppineisuus: Kristuksen tuntemisen rinnalla se on roskaa. (Fil 3:8).
Edessä oli kova urakka. Koska käsitin, etten ymmärtänyt todellisesta elämästä juuri mitään, päätin ryhtyä johdonmukaisesti ja päämäärätietoisesti rakentamaan itselleni kokonaan uudenlaista käsitystä itsestäni, maailmasta ja Jumalasta nojautumalla Raamattuun.
Työ on yhä kesken. Itse kuljin osan alkumatkasta, sitten Jumalan osuus on korostumistaan korostunut. Samanaikaisesti myös läheisten ihmisten osuus on kasvanut. Kun alkuun kuvittelin rakentavani maailmankuvani uudelleen aivan itse, Jumala on osoittanut, että uskon tiellä ei kuljeta eikä rakennuta yksin.
Juuri siksi kirjoitan tämän. Luottavainen vuorovaikutus on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin päätarkoitus. Luottamus Jumalaan voi heijastua myös ihmissuhteisiin, jolloin niissäkin voi elää turvallisesti kätkeytymättä ja joutumatta uhatuksi, manipuloiduksi tai poljetuksi. Luottavaista keskinäistä vuorovaikutusta kannattaa etsiä ja tavoitella. Silloin myös Jumalan sana saattaa avautua elävänä ja todellisena.
"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen." Gal 5:22
"Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, me valehtelemme emmekä toimi totuuden mukaan. Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä." 1 Joh 1:6-7
Ei ole yhdentekevää, kenen kanssa matkaa taittaa.
Etsivä löytää . . . ?
3
198
Vastaukset
Tunsin niissä todellisen tutkijan mielen ja totuuden rakkauden. Minun etsintäni johti löytämään palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon:
http://www.mormon.org
Tämän kirkon alku on 14 vuoden ikäisen nuoren miehen rukouksessa, johon hän ryhtyi luettuaan tämän kohdan Raamatusta:
Jaak. 1
5 Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. [1. Kun. 3:9; Sananl. 2:2,3]
6 Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666391
- 715838
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345075- 624035
- 143895
- 383319
- 713093
- 642957
- 802732
- 492037