Liikkelle lähtö/pysähtyminen

tollooo

HEi, tä on ihan yksinkertanen asia, mutta mua vaivaa. Elikkä meen kohta autokouluun , mutta mua pelottaa koska en oikiasti tiedä yhtään mitään autoista enkä osais edes lähteä sillä liikkeelle! Onko muita jotka on menny autokouluun että ei ole koskaan ennen ajanut?

Voisko joku vastata miten autolla lähetään liikenteeseen? Elikkä missä järjestyksesäs kytkin ym. ja miten pysäytetään ?

14

22372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      Polkimet vasemmalta oikealla

      Kytkin jarru kaasu

      Kun lähet liikkeelle niin:

      1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
      2 Laita vaihde ykkösellä
      3 Siirrä jalka jarrulta kaasulle
      4 Anna reilusti kaasua
      5 Nosta kytkin ylös tooosi hittasti, käytä nostoon aikaa noin 2 sekuntia, jos tuntuu että kierrokset laskee liikaa, lisää kaasua.
      Kun kierrokset ovat tarpeeksi isot, paina kytkin pohjaan, päästä kaasua hitusen verran, vaihde seuraava vaihde, päästä kytkin nopeasti ylös. lisää kaasua, ja sama muille vaihteille.

      Ja kun pysähdyt, niin painat jarrua ja ja alat laittelemaan vaihteita pienemmänksi, päinvastaisessa järjestyksessä, tai sitten kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja jarrua

      Ja sitten vasen jalka on aina VAIN kytkilmmä tai lattialla ja oikea kaasulla jarrulla tai lattialla.

      Ja kun olet ajanut noin 100000 menee liikkeellelähtö näin päästä kytkintä senveraan että kierrokset laskee, siirrä jalka jarrulta kaasulle, anna lisää kaasua, päästä kytkin ylös asti.


      Automaatilla liikeellelähtö menee näin:

      1 siirrä jalka jaarulta kaasulle
      2 Anna kaasua kunnes nopeus on haluttu

      Hidastamien:

      Vähennä kaasua, tai paina jarrua

      • vaan näin

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.


      • mitä sitten

        jos on vaikka vähän vaan alas eteen tai takaanpäin mäennyppylää tai kadussa reunaa, alkaa auto liusua taakseppäin jos jarrulta irroittaa jalan. Eka kytkin tuntumaan ja sitten vasta jalka pois jarrulta. automaatissa jarru kiinni kunnes kytkin myös tuntumassa että pysyy paikallaan ennen kaasun lisäämistä.


      • manuaalikortti

        Kohdassa 1. Ei tarvitse jarrua, jos auto on tasaisella. Näin vaihe 3 jää pois.

        Liikkeelle lähdössä kytkin "tuntumaan" auto tärisee huikan.....

        Jos kytkimen nostaa nopeasti niin auto sammuu - se ei tosin ole vaarallista - edes inssissä, ellei ihan jatkuvasti sitä inssissä tee:))))

        Tsemppii, kyllä se siitä.... Opettaja neuvoo tosi tarkkaan ja nomta kertaa... Siitähän hälle maksetaan:) Tosin täältäkin voi kysyä

        Rohkeesti vaan kouluun


      • Kiki  
        vaan näin kirjoitti:

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.

        Neuvosin juuri tuollatti lopussa, monet tuoreet kuskin tekemän sen jälmimmäisen ainoastaan kun on mäkeä, muulloin ekan kohdan mukaan, mutta kyllä se ajan saatossa alkaa aina menemään "mäkilähdöllä" vaikka olisi alamäki ;) Ne käsijarrukikkailuthan on ihan amatööritouhua.


        Ja tiedän melko paljon manuaalin ajamisesta, jos en tietäisi MITÄÄN niin miten voisin tietää noi perusjutut, tai edes polkimien järjestyksen, tai ettei kytkintä pamauteta ylös?


      • Kiki  
        mitä sitten kirjoitti:

        jos on vaikka vähän vaan alas eteen tai takaanpäin mäennyppylää tai kadussa reunaa, alkaa auto liusua taakseppäin jos jarrulta irroittaa jalan. Eka kytkin tuntumaan ja sitten vasta jalka pois jarrulta. automaatissa jarru kiinni kunnes kytkin myös tuntumassa että pysyy paikallaan ennen kaasun lisäämistä.

        Kun pitää kytkin itse laittaa tuntumaan, itse olen ajanut kolmea automaattia, ja kaikissa ollut kytkin tuntumassa aina kun on ollut D päällä, muutama jopa liikkunut eteenpäin kävelyvauhtia...


      • nyt..
        Kiki   kirjoitti:

        Neuvosin juuri tuollatti lopussa, monet tuoreet kuskin tekemän sen jälmimmäisen ainoastaan kun on mäkeä, muulloin ekan kohdan mukaan, mutta kyllä se ajan saatossa alkaa aina menemään "mäkilähdöllä" vaikka olisi alamäki ;) Ne käsijarrukikkailuthan on ihan amatööritouhua.


        Ja tiedän melko paljon manuaalin ajamisesta, jos en tietäisi MITÄÄN niin miten voisin tietää noi perusjutut, tai edes polkimien järjestyksen, tai ettei kytkintä pamauteta ylös?

        ei sitä kaasua kovin paljon tarvitse antaa. Kytkin kuluu nopeasti ja bensaa kuluu enemmän.

        minä lähden liikkeelle näin:

        ->Ensin kytkin pohjaan ja vaihde päälle.
        ->Sen jälkeen kaasua, mutta ei sitä kaasua pohjaan asti tarvitse painaa :D auto pysyy käynnissä pienemmälläkin kaasulla. (Eikä kukaan oo vielä alkanut tööttäilemään liikennevaloissa tuolla systeemillä.)
        ->Kun auto lähtee liikkeelle niin nostan kytkimen kokonaan ylös kun auto on kulkenut pari (tai kolme) autonmittaa.
        ->Kakkoselle vaihdetaan näin: ensin kaasu kokonaan ylös, kytkin pohjaan, vaihde päälle, kytkintä ylös ja kaasua.

        Kytkimen ollessa pohjassa ei ole mitään järkeä painaa kaasua.


      • Kiki  
        nyt.. kirjoitti:

        ei sitä kaasua kovin paljon tarvitse antaa. Kytkin kuluu nopeasti ja bensaa kuluu enemmän.

        minä lähden liikkeelle näin:

        ->Ensin kytkin pohjaan ja vaihde päälle.
        ->Sen jälkeen kaasua, mutta ei sitä kaasua pohjaan asti tarvitse painaa :D auto pysyy käynnissä pienemmälläkin kaasulla. (Eikä kukaan oo vielä alkanut tööttäilemään liikennevaloissa tuolla systeemillä.)
        ->Kun auto lähtee liikkeelle niin nostan kytkimen kokonaan ylös kun auto on kulkenut pari (tai kolme) autonmittaa.
        ->Kakkoselle vaihdetaan näin: ensin kaasu kokonaan ylös, kytkin pohjaan, vaihde päälle, kytkintä ylös ja kaasua.

        Kytkimen ollessa pohjassa ei ole mitään järkeä painaa kaasua.

        Mutta kyllä se menee ihan "luonnollisesti" ja löytyy se oikea kaasumäärä kun on ajanut tarpeeksi paljon, ja silloin tosiaan alkaa jokainen lähtö tapahtumaan kuten "mäkilähtö", siis silloin kuin auton ajaminen menee jo ilman mitettimistä


      • Anonyymi
        vaan näin kirjoitti:

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.

        Kukaan ei paina jarrua kun lähtee liikkelle.😂


    • täys uuno

      Minä olin kyllä ihan täys uuno ku menin autokouluun! Mä en ollu koskaan edes seurannu että miten ajetaan ja en oo liikennesääntöjää seuraillu, oon aina vaan katellu autosta maisemia ja ollu omissa ajatuksissani:) Mä olin ihan pihalla ekat ajotunnit.. ajettiin eka tunti jotain tyhjää parkkipaikkaa ympäri ja sain sen auton sammumaan ihan koko ajan.. Enkä ees uskaltanu viel kaasua painaa, koitin vaan kytkimellä ryömittää autoa hiljalleen eteenpäin.. Kerro sille opettajalles että et oo koskaan ajanu.. Ja kyllähän sinne autokouluun monet menee ilman että olis koskaan ajanu.. Tsemppiä vaan!=)

      • varten että siellä opitaan

        Autokoulu on juuri sitä varten olemassa että sieltä saa tietoa eli suomeksi sanottuna ei tarvitse tietää ajamisesta yhtään mitään. Eihän kukaan eka luokallekaan menevä osaa pitkää matikkaa.


    • cherieh

      Olin ajanut autoa kerran elämässäni ennen kuin menin autokouluun. Ekalle ajotunnille mennessäni tiesin vain polkimien järjestyksen ja sen, miten liikkeellelähdön PITÄISI tapahtua. Meni oma aikansa (muutama ajotunti) ennen kuin sain liikkeellelähdöt sujuviksi.

      Riippuu ilmeisesti paljon ajo-opettajasta, miten nopeasti edetään. Monet kaverini ovat pari ensimmäistä tuntia ajelleet vain parkkipaikalla, mutta minun opettajani laittoi minut heti ensimmäisellä ajotunnilla vilkkaan liikenteen sekaan, vaikka hädin tuskin oltiin 5 kierrosta ajettu parkkipaikalla. No, kyllä siellä liikenteessä tulikin sitten mokailtua, mutta ei mitään vakavaa:D Lähinnä muita autoilijoita ärsytti, kun auto sammui lähes aina liikennevaloihin ja ajelin alinopeutta.

      Nyt, kun on enää 2 ajokertaa jäljellä, autolla ajaminen luonnistuu jo varsin hyvin. Usko pois, kyllä se siitä:) En minäkään uskonut, että oppisin koskaan ajamaan:D

    • Anonyymi

      Älä pelkää ylensaa sielä pelkä kytkinta aloitaat
      Mä suoritannut wolsvagen golf 7 tosihieno auto!

    • Anonyymi

      Mulla oli 1 ajotunti kuorma-autolla ja heti ylämäkeen eli mäkilähtö.
      Kouluttaja tokaisi että ootahn ajanut ennekin.
      Silloin elettiin -83 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      269
      14404
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      68
      7293
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      211
      7131
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      63
      5147
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      113
      4882
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      75
      4724
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      101
      4505
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      21
      4417
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      78
      4177
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      102
      3968
    Aihe