Liikkelle lähtö/pysähtyminen

tollooo

HEi, tä on ihan yksinkertanen asia, mutta mua vaivaa. Elikkä meen kohta autokouluun , mutta mua pelottaa koska en oikiasti tiedä yhtään mitään autoista enkä osais edes lähteä sillä liikkeelle! Onko muita jotka on menny autokouluun että ei ole koskaan ennen ajanut?

Voisko joku vastata miten autolla lähetään liikenteeseen? Elikkä missä järjestyksesäs kytkin ym. ja miten pysäytetään ?

14

19571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      Polkimet vasemmalta oikealla

      Kytkin jarru kaasu

      Kun lähet liikkeelle niin:

      1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
      2 Laita vaihde ykkösellä
      3 Siirrä jalka jarrulta kaasulle
      4 Anna reilusti kaasua
      5 Nosta kytkin ylös tooosi hittasti, käytä nostoon aikaa noin 2 sekuntia, jos tuntuu että kierrokset laskee liikaa, lisää kaasua.
      Kun kierrokset ovat tarpeeksi isot, paina kytkin pohjaan, päästä kaasua hitusen verran, vaihde seuraava vaihde, päästä kytkin nopeasti ylös. lisää kaasua, ja sama muille vaihteille.

      Ja kun pysähdyt, niin painat jarrua ja ja alat laittelemaan vaihteita pienemmänksi, päinvastaisessa järjestyksessä, tai sitten kytkin pohjaan, vaihde vapaalle ja jarrua

      Ja sitten vasen jalka on aina VAIN kytkilmmä tai lattialla ja oikea kaasulla jarrulla tai lattialla.

      Ja kun olet ajanut noin 100000 menee liikkeellelähtö näin päästä kytkintä senveraan että kierrokset laskee, siirrä jalka jarrulta kaasulle, anna lisää kaasua, päästä kytkin ylös asti.


      Automaatilla liikeellelähtö menee näin:

      1 siirrä jalka jaarulta kaasulle
      2 Anna kaasua kunnes nopeus on haluttu

      Hidastamien:

      Vähennä kaasua, tai paina jarrua

      • vaan näin

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.


      • mitä sitten

        jos on vaikka vähän vaan alas eteen tai takaanpäin mäennyppylää tai kadussa reunaa, alkaa auto liusua taakseppäin jos jarrulta irroittaa jalan. Eka kytkin tuntumaan ja sitten vasta jalka pois jarrulta. automaatissa jarru kiinni kunnes kytkin myös tuntumassa että pysyy paikallaan ennen kaasun lisäämistä.


      • manuaalikortti

        Kohdassa 1. Ei tarvitse jarrua, jos auto on tasaisella. Näin vaihe 3 jää pois.

        Liikkeelle lähdössä kytkin "tuntumaan" auto tärisee huikan.....

        Jos kytkimen nostaa nopeasti niin auto sammuu - se ei tosin ole vaarallista - edes inssissä, ellei ihan jatkuvasti sitä inssissä tee:))))

        Tsemppii, kyllä se siitä.... Opettaja neuvoo tosi tarkkaan ja nomta kertaa... Siitähän hälle maksetaan:) Tosin täältäkin voi kysyä

        Rohkeesti vaan kouluun


      • Kiki  
        vaan näin kirjoitti:

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.

        Neuvosin juuri tuollatti lopussa, monet tuoreet kuskin tekemän sen jälmimmäisen ainoastaan kun on mäkeä, muulloin ekan kohdan mukaan, mutta kyllä se ajan saatossa alkaa aina menemään "mäkilähdöllä" vaikka olisi alamäki ;) Ne käsijarrukikkailuthan on ihan amatööritouhua.


        Ja tiedän melko paljon manuaalin ajamisesta, jos en tietäisi MITÄÄN niin miten voisin tietää noi perusjutut, tai edes polkimien järjestyksen, tai ettei kytkintä pamauteta ylös?


      • Kiki  
        mitä sitten kirjoitti:

        jos on vaikka vähän vaan alas eteen tai takaanpäin mäennyppylää tai kadussa reunaa, alkaa auto liusua taakseppäin jos jarrulta irroittaa jalan. Eka kytkin tuntumaan ja sitten vasta jalka pois jarrulta. automaatissa jarru kiinni kunnes kytkin myös tuntumassa että pysyy paikallaan ennen kaasun lisäämistä.

        Kun pitää kytkin itse laittaa tuntumaan, itse olen ajanut kolmea automaattia, ja kaikissa ollut kytkin tuntumassa aina kun on ollut D päällä, muutama jopa liikkunut eteenpäin kävelyvauhtia...


      • nyt..
        Kiki   kirjoitti:

        Neuvosin juuri tuollatti lopussa, monet tuoreet kuskin tekemän sen jälmimmäisen ainoastaan kun on mäkeä, muulloin ekan kohdan mukaan, mutta kyllä se ajan saatossa alkaa aina menemään "mäkilähdöllä" vaikka olisi alamäki ;) Ne käsijarrukikkailuthan on ihan amatööritouhua.


        Ja tiedän melko paljon manuaalin ajamisesta, jos en tietäisi MITÄÄN niin miten voisin tietää noi perusjutut, tai edes polkimien järjestyksen, tai ettei kytkintä pamauteta ylös?

        ei sitä kaasua kovin paljon tarvitse antaa. Kytkin kuluu nopeasti ja bensaa kuluu enemmän.

        minä lähden liikkeelle näin:

        ->Ensin kytkin pohjaan ja vaihde päälle.
        ->Sen jälkeen kaasua, mutta ei sitä kaasua pohjaan asti tarvitse painaa :D auto pysyy käynnissä pienemmälläkin kaasulla. (Eikä kukaan oo vielä alkanut tööttäilemään liikennevaloissa tuolla systeemillä.)
        ->Kun auto lähtee liikkeelle niin nostan kytkimen kokonaan ylös kun auto on kulkenut pari (tai kolme) autonmittaa.
        ->Kakkoselle vaihdetaan näin: ensin kaasu kokonaan ylös, kytkin pohjaan, vaihde päälle, kytkintä ylös ja kaasua.

        Kytkimen ollessa pohjassa ei ole mitään järkeä painaa kaasua.


      • Kiki  
        nyt.. kirjoitti:

        ei sitä kaasua kovin paljon tarvitse antaa. Kytkin kuluu nopeasti ja bensaa kuluu enemmän.

        minä lähden liikkeelle näin:

        ->Ensin kytkin pohjaan ja vaihde päälle.
        ->Sen jälkeen kaasua, mutta ei sitä kaasua pohjaan asti tarvitse painaa :D auto pysyy käynnissä pienemmälläkin kaasulla. (Eikä kukaan oo vielä alkanut tööttäilemään liikennevaloissa tuolla systeemillä.)
        ->Kun auto lähtee liikkeelle niin nostan kytkimen kokonaan ylös kun auto on kulkenut pari (tai kolme) autonmittaa.
        ->Kakkoselle vaihdetaan näin: ensin kaasu kokonaan ylös, kytkin pohjaan, vaihde päälle, kytkintä ylös ja kaasua.

        Kytkimen ollessa pohjassa ei ole mitään järkeä painaa kaasua.

        Mutta kyllä se menee ihan "luonnollisesti" ja löytyy se oikea kaasumäärä kun on ajanut tarpeeksi paljon, ja silloin tosiaan alkaa jokainen lähtö tapahtumaan kuten "mäkilähtö", siis silloin kuin auton ajaminen menee jo ilman mitettimistä


      • Anonyymi
        vaan näin kirjoitti:

        Kun kerran et tiedä manuaaliautolla ajamisesta mitään, älä silloin myöskään neuvo.

        1 Paina kytkin ja jarru pohjaan
        2 Laita vaihde ykköselle
        3 Nosta kytkin tuntumalle eli siihen asti kun vapautat jarrua, auto pysyy paikallaan

        Tää nyt oli ihan pakko korjata, muussa tapauksessa olisin sanonu et oota alkuperäinen sinne autokouluun. Siellä on pätevät opettajat jotka opettaa. Etkä varmasti oo ainut joka ei oo koskaan ajanu autoo, sellasia on tosi paljon.

        Kukaan ei paina jarrua kun lähtee liikkelle.😂


    • täys uuno

      Minä olin kyllä ihan täys uuno ku menin autokouluun! Mä en ollu koskaan edes seurannu että miten ajetaan ja en oo liikennesääntöjää seuraillu, oon aina vaan katellu autosta maisemia ja ollu omissa ajatuksissani:) Mä olin ihan pihalla ekat ajotunnit.. ajettiin eka tunti jotain tyhjää parkkipaikkaa ympäri ja sain sen auton sammumaan ihan koko ajan.. Enkä ees uskaltanu viel kaasua painaa, koitin vaan kytkimellä ryömittää autoa hiljalleen eteenpäin.. Kerro sille opettajalles että et oo koskaan ajanu.. Ja kyllähän sinne autokouluun monet menee ilman että olis koskaan ajanu.. Tsemppiä vaan!=)

      • varten että siellä opitaan

        Autokoulu on juuri sitä varten olemassa että sieltä saa tietoa eli suomeksi sanottuna ei tarvitse tietää ajamisesta yhtään mitään. Eihän kukaan eka luokallekaan menevä osaa pitkää matikkaa.


    • cherieh

      Olin ajanut autoa kerran elämässäni ennen kuin menin autokouluun. Ekalle ajotunnille mennessäni tiesin vain polkimien järjestyksen ja sen, miten liikkeellelähdön PITÄISI tapahtua. Meni oma aikansa (muutama ajotunti) ennen kuin sain liikkeellelähdöt sujuviksi.

      Riippuu ilmeisesti paljon ajo-opettajasta, miten nopeasti edetään. Monet kaverini ovat pari ensimmäistä tuntia ajelleet vain parkkipaikalla, mutta minun opettajani laittoi minut heti ensimmäisellä ajotunnilla vilkkaan liikenteen sekaan, vaikka hädin tuskin oltiin 5 kierrosta ajettu parkkipaikalla. No, kyllä siellä liikenteessä tulikin sitten mokailtua, mutta ei mitään vakavaa:D Lähinnä muita autoilijoita ärsytti, kun auto sammui lähes aina liikennevaloihin ja ajelin alinopeutta.

      Nyt, kun on enää 2 ajokertaa jäljellä, autolla ajaminen luonnistuu jo varsin hyvin. Usko pois, kyllä se siitä:) En minäkään uskonut, että oppisin koskaan ajamaan:D

    • Anonyymi

      Älä pelkää ylensaa sielä pelkä kytkinta aloitaat
      Mä suoritannut wolsvagen golf 7 tosihieno auto!

    • Anonyymi

      Mulla oli 1 ajotunti kuorma-autolla ja heti ylämäkeen eli mäkilähtö.
      Kouluttaja tokaisi että ootahn ajanut ennekin.
      Silloin elettiin -83 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe