Englannin käännöstiede: pääsykokeet/opiskelu

vilde

Olen tänä vuonna hakemassa Tampereelle englannin käännöstiedettä opiskelemaan. Nyt alkoi hirvittävä jännitys, että sisälle on päästävä! Olen edellisen vuoden ollut välivuodella ja työskennellyt, joten poltteet päästä opiskelemaan ovat kovat :)

Peruskoulussa ja lukiossa englannin arvosana oli melkolailla aina 10 ja kirjoituksista tuli L.

Olisi mielenkiintoista kuulla kaikkien kokemuksia pääsykokeesta, opiskelusta ym. Myös englannin filologian opiskelijat ja hakijat, kertokaa kokemuksianne!

9

5586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caffeinequeen

      Englannin pääsykokeissa taso on kova, mutta sen varmaan tiesitkin :/ En tosin tiedä millainen koe on tällä hetkellä, se kun tuntuu muuttuvan melkein vuosittain. Itse luin aikoinaan pääsykokeeseen ainakin Alussa oli käännöksen ja Yulen Study of languagen.

      Itse hain heti lukion jälkeen lukemaan englantia, ja minut hyväksyttiin toiselle sijalle laittamaani Joensuun yliopistoon. Tampere oli ensimmäisenä listalla, ja taisin laittaa listaan kaikki käännöstiedettä opettavat yliopistot samalla kerralla.

      Joensuun laitoshan sijaitsee itseasiassa (vielä) Savonlinnassa. Samana vuonna aloittaneesta opiskelijaporukasta katosi aika moni vielä saman vuoden aikana: moni ei pitänyt paikasta tai itse opiskeltavasta aiheesta.

      Hain ja pääsin kaksi vuotta myöhemmin erillisvalinnassa Tampereelle. Syynä vaihtoon oli lähinnä paremmat sivuainemahdollisuudet ja opiskelupaikan sijainti.

      Olen pitänyt alasta todella paljon. On ollut mukava tutustua samanlaisiin kielipoliiseihin kun mitä itse on :) Nyt on gradu puolessa välissä ja valmistua siis pitäisi ennen vuoden vaihdetta.

      Onnea kokeisiin ja toivottavasti tärppää ;)

      • vilde

        Kiitos tosiaan vastauksestasi :)

        Tänäkin vuonna päsykoekirjoina ovat Alussa oli käännös sekä The Study of Language. Tosin The Study of Language:sta on tullut uusi painos, joten sen osalta koe saattaa olla erilainen.

        Kysyisin vielä tuosta Alussa oli käännös-kirjan osiosta. Minkälaisia kysymyksiä kirjasta oli? Jotenkin kirja tuntuu niin "leppoisalta", etten osaa lainkaan kuvitella minkälaisia kysymyksiä kokeeseen voisi tulla...

        Eniten ehkä jännittää tuo englanninkielen koe, jossa on tekstinymmärtämistä, idiomeja yms. Kirjoitin ylioppilaaksi viime keväänä (-06), joten taidot ovat vähän päässeet ruostumaan. Lukion kielioppikirjaa, lehtiä yms. olen lueskellut, joten eiköhän ne asiat sieltä jostain muistu mieleen :D


      • caffeinequeen
        vilde kirjoitti:

        Kiitos tosiaan vastauksestasi :)

        Tänäkin vuonna päsykoekirjoina ovat Alussa oli käännös sekä The Study of Language. Tosin The Study of Language:sta on tullut uusi painos, joten sen osalta koe saattaa olla erilainen.

        Kysyisin vielä tuosta Alussa oli käännös-kirjan osiosta. Minkälaisia kysymyksiä kirjasta oli? Jotenkin kirja tuntuu niin "leppoisalta", etten osaa lainkaan kuvitella minkälaisia kysymyksiä kokeeseen voisi tulla...

        Eniten ehkä jännittää tuo englanninkielen koe, jossa on tekstinymmärtämistä, idiomeja yms. Kirjoitin ylioppilaaksi viime keväänä (-06), joten taidot ovat vähän päässeet ruostumaan. Lukion kielioppikirjaa, lehtiä yms. olen lueskellut, joten eiköhän ne asiat sieltä jostain muistu mieleen :D

        Yhden Alussa oli käännöksen kysymyksen muistan varmasti aina: Kuka oli ensimmäinen suomalainen kääntäjä? Se oli muuten munkki Jöns Budde...kaikkea sitä muistaakin vielä. Kyllä kirjasta varmaan jotain järkevämpääkin kysyttiin, mutta en ainakaan äkkiä muista sellaista ;)

        Lisäksi kokeessa oli erillinen osio, jossa kysyttiin muun muassa joitakin suomalaisia sanontoja, esimerkiksi miten jatkuu "Jos lusikalla annetaan, ei voi..." Ja sitä minkä televisiosarjaan perustuu nimi "Tupla ja huitti". Se oli outo, mutta kysymykset oli aika helppoja. Tätä osiota ei taida pääsykokeessa enää ollakaan.

        Englannin kielen koe oli muistaakseni ihan peruskielioppikoe, siitä selvisi ihan niillä lukion opeilla vaikka se siis haastava olikin. Itse kirjoitin syksyllä ja olin keväällä pääsykokeissa.


      • vilde
        caffeinequeen kirjoitti:

        Yhden Alussa oli käännöksen kysymyksen muistan varmasti aina: Kuka oli ensimmäinen suomalainen kääntäjä? Se oli muuten munkki Jöns Budde...kaikkea sitä muistaakin vielä. Kyllä kirjasta varmaan jotain järkevämpääkin kysyttiin, mutta en ainakaan äkkiä muista sellaista ;)

        Lisäksi kokeessa oli erillinen osio, jossa kysyttiin muun muassa joitakin suomalaisia sanontoja, esimerkiksi miten jatkuu "Jos lusikalla annetaan, ei voi..." Ja sitä minkä televisiosarjaan perustuu nimi "Tupla ja huitti". Se oli outo, mutta kysymykset oli aika helppoja. Tätä osiota ei taida pääsykokeessa enää ollakaan.

        Englannin kielen koe oli muistaakseni ihan peruskielioppikoe, siitä selvisi ihan niillä lukion opeilla vaikka se siis haastava olikin. Itse kirjoitin syksyllä ja olin keväällä pääsykokeissa.

        Kiitos taas vastaiksistasi :D

        Kokemuksiasi on ollut mielenkinntoista ja ennen kaikkea hyödyllistä lukea. Toivottavasti vaan pääsykokeet menevät hyvin :)


      • vilde

        Alussa oli käännös-kirjassa viitataan paljon erilaisiin tutkimuksiin ym., Jorma Tommola teki sitä ja Pöchacker tätä. Ovatko nämä kaikki tutkimukset ja nimet tarpeellisia muistaa?


      • caffeinequeen
        vilde kirjoitti:

        Alussa oli käännös-kirjassa viitataan paljon erilaisiin tutkimuksiin ym., Jorma Tommola teki sitä ja Pöchacker tätä. Ovatko nämä kaikki tutkimukset ja nimet tarpeellisia muistaa?

        En usko, että kokeessa ainakaan kysytään suoraan, että kuka teki tämän ja tämän tutkimuksen. Luulisin että ne useimmin hyödynnetyt ja mainitut tutkimukset muistat varmaan automaattisesti. Eiköhän ole kokonaiskuvan kannalta tärkeämpää, että muistaa mistä tutkimuksissa on ollut kyse.

        Vaikea sanoa, itse nuo muistaa vaikka unissaan kun suurimman osan suomalaisista on vähintään tavannut (useat on ollut myös opettajana) ja muista on jauhanut joka esseessä koko opiskeluajan.


    • mario.

      Käännösalaan erikoistuminen tosiaan kiinnostaa monia, ja jos opiskelupaikka saadaan, mennään opiskelemaan.
      Varsin suuri osa opiskelunsa aloittaneista ei kuitenkaan pidä käännöslaitosten sisäänlämpiävästä ilmapiiristä js siiryy siitä syystä muualle ja muille aloille opiskelemaan.
      Lisäksi on huomattava, että pari vastaavan yliopistokaupungin ulkopuolella sijaitsevaa koulutuslaitosta on jo lopettamisvaiheessa, ainakin kyseisellä paikkakunnalla.

      • Filadelfia

        Itse engl. kääntämistä lukeneena olen myös huomannut, että filologian laitoksella on varsin outoja käsityksiä kääntämisestä ja kääntäjistä. Osa filologian opettajista tuntuu jopa jollain tapaa väheksyvän kääntäjien kielenosaamista.

        Kääntäjäksi harkitsevien kannattaisi muistaa, ettei alalle juuri työllistytä muuten kuin oman firman kautta. Myös työkieliä kannattaisi olla vähintään kaksi, äidinkielen lisäksi. Välillä opiskelu on aika pikkutarkkaa välimerkkien viilailua, eikä suullinen ilmaisu painotu millään muotoa. Ei siis ole tavatonta, että kääntäjän suullinen englanti on huonoa.

        Omalla kohdallani juuri työllistymisen epävarmuus ajoi tekemään vielä filologiaa, jotta voin maisterintutkinnon päälle opiskella vielä aineenopettajan pätevyyden (kulkevat nimellä erilliset opettajan opinnot). Tämäkin on mahdollista, vaikka yliopistolla asiasta ei mainita sanallakaan niille, jotka kyselevät "tuplapätevyydestä" (kääntäjä-opettaja).


      • Epävarma maisteri
        Filadelfia kirjoitti:

        Itse engl. kääntämistä lukeneena olen myös huomannut, että filologian laitoksella on varsin outoja käsityksiä kääntämisestä ja kääntäjistä. Osa filologian opettajista tuntuu jopa jollain tapaa väheksyvän kääntäjien kielenosaamista.

        Kääntäjäksi harkitsevien kannattaisi muistaa, ettei alalle juuri työllistytä muuten kuin oman firman kautta. Myös työkieliä kannattaisi olla vähintään kaksi, äidinkielen lisäksi. Välillä opiskelu on aika pikkutarkkaa välimerkkien viilailua, eikä suullinen ilmaisu painotu millään muotoa. Ei siis ole tavatonta, että kääntäjän suullinen englanti on huonoa.

        Omalla kohdallani juuri työllistymisen epävarmuus ajoi tekemään vielä filologiaa, jotta voin maisterintutkinnon päälle opiskella vielä aineenopettajan pätevyyden (kulkevat nimellä erilliset opettajan opinnot). Tämäkin on mahdollista, vaikka yliopistolla asiasta ei mainita sanallakaan niille, jotka kyselevät "tuplapätevyydestä" (kääntäjä-opettaja).

        Voiko kääntäjäksi opiskellut opiskella maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen pedagogiset opinnot vielä päälle, että saa opettajaan pätevyyden? Tarkoitan, että pitääkö opinnoissa olla filologisia opintoja vai vaiko kääntäjä opiskella itselleen opettajan pätevyyden, että voi opettaa englantia ala-, yläasteella sekä lukiossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe