EI LAKI VAAN USKO
3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3:3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
3:4 Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
3:6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
3:7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
3:8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
3:9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
3:11 Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
3:12 Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
3:13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
LUPAUS JA LAKI
3:15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
3:16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
3:17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
--
Paavali aloittaa 3. luvun lennokkaasti: ”Oi te älyttömät galatalaiset…” Paavali on suorasukainen.
Mikähän olikaan mennyt pieleen galatalaisten kohdalla?
On jälleen muistettava, että Paavalin opetuksen taustana on joidenkin kristinuskoon kääntyneiden juutalaisten vaatimus, että ihmisten oli ensin tultava Israelin lain alaisiksi päästäkseen Jumalan yhteyteen.
Paavali osoittaa tämän vaatimuksen vääräksi ja vahingolliseksi.
Tällöinhän ihminen alkaisi luottaa enemmän omiin tekemiinsä suorituksiin ja ratkaisuihin. Jumalan armo jäisi siten sivuseikaksi. Siunaus muuttuisikin kiroukseksi (j. 10-14).
Uskonpuhdistajamme Lutherin kolme usein toistettua kohtaa:
1)Kristitty on samalla kertaa vanhurskas ja syntinen.
2)Uskoessasi olet vanhurskas
3)Hänen vanhurskautensa on sinun ja syntisi on hänen.
Lainomainen uskonnollisuus on sukua juutalaisuudelle; se vaatii uskomisen vakuudeksi tiettyjä suorituksia ja näyttöjä.
Sellainen uskonnollisuus on kovaa, ankaraa ja ilotonta.
Älkäämme siis rakennelko Jumalan työn ja omien suoritusten yhteisoppeja (synergismi). Tyytykäämme ainoastaan yksin hänen armoonsa.
Meidänkin eteen on Jeesus Kristus kuvattu ristiinnaulittuna (j.1).
Ei laki vaan usko; Gal. 3:1-18
9
234
Vastaukset
- eli laillisuus
Eli Jumalan ihmisille antama, kaikkeen hyvään ja oikeaan, siihen; ei mitään pahaa eikä väärää kenellekään eikä millekään, OIKEUDEN mukaisuus niin että sitä noudatamme ja sen mukaan elämme ja toimimme että sen hyväksi puolesta vaikutamme.
Joka vasta koituu maailmallekin valkeudeksi ja suolaksi, oikealla tavalla TUNTUVASTI.
Kristuksen Jeesuksen nimessä, palvelijansa.- Alpo Ahola
Miten pelastumme, siis miten pelastumme iankaikkiseen autuuteen? Millä perusteella siis jumalaton vanhurskautetaan? Onko laki pelastuksemme?
Vanha Simeon opettaa:
Luukas 2:
29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille". - näin:
Alpo Ahola kirjoitti:
Miten pelastumme, siis miten pelastumme iankaikkiseen autuuteen? Millä perusteella siis jumalaton vanhurskautetaan? Onko laki pelastuksemme?
Vanha Simeon opettaa:
Luukas 2:
29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".Uskon kautta Jeesukseen. Hän synnyttää meidät uudeksi elävästä vedestä ja Pyhästä Hengestä, siis Jumalasta ja siksi samme tulla elämään yhteen ja samaan Henkeen ja siksi tahdomme olla kaikessa kuuliaisia Jumalalle, eli pidämme Jeesuksen uskon ja Pyhän Hengen todistuksen ja Jumalan käskyt.
- Alpo Ahola
näin: kirjoitti:
Uskon kautta Jeesukseen. Hän synnyttää meidät uudeksi elävästä vedestä ja Pyhästä Hengestä, siis Jumalasta ja siksi samme tulla elämään yhteen ja samaan Henkeen ja siksi tahdomme olla kaikessa kuuliaisia Jumalalle, eli pidämme Jeesuksen uskon ja Pyhän Hengen todistuksen ja Jumalan käskyt.
Pelastummeko siis armosta vai siitä, että täytämme Jumalan käskyt? Vastauksesi ei antanut selvää ääntä. Mitä tahdot siis sanoa pelastuksen syyksi.
- armosta
Alpo Ahola kirjoitti:
Pelastummeko siis armosta vai siitä, että täytämme Jumalan käskyt? Vastauksesi ei antanut selvää ääntä. Mitä tahdot siis sanoa pelastuksen syyksi.
eli armo oikeuttaa meille uudesti syntymisen ja voiman elää Jumalan tahdossa, eli rakkaudenlaissa, joka pitää sisällään käskyt.
Kahdesta suurimmasta käskystä riippuu laki ja profeetat.
Kaksi suurinta käskyä on: Rakasta Jumalaa yli kaiken.
Rakasta lähimmäistä niin, kuin itseäsi
Näihin kahteen suurimpaan käskyyn sisältyy pienimmät käskyt. - Alpo Ahola
armosta kirjoitti:
eli armo oikeuttaa meille uudesti syntymisen ja voiman elää Jumalan tahdossa, eli rakkaudenlaissa, joka pitää sisällään käskyt.
Kahdesta suurimmasta käskystä riippuu laki ja profeetat.
Kaksi suurinta käskyä on: Rakasta Jumalaa yli kaiken.
Rakasta lähimmäistä niin, kuin itseäsi
Näihin kahteen suurimpaan käskyyn sisältyy pienimmät käskyt.Onko siis niin, että uskovana ollen kykenet täyttämään Jumalan lain täydellisesti? Onko niin, ettei uskovassa enää asu lainkaan turmelus, joka vaikuttaa lain täyttämiseen negatiivisesti?
- kumminkaan
Alpo Ahola kirjoitti:
Onko siis niin, että uskovana ollen kykenet täyttämään Jumalan lain täydellisesti? Onko niin, ettei uskovassa enää asu lainkaan turmelus, joka vaikuttaa lain täyttämiseen negatiivisesti?
vaan se on näin, me saamme elää täytetyssä laissa, eli armossa ja se tarkoittaa sitä, että samme Jumalalta voiman vastustaa syntiä, eli naulita lihantahto ristiin ja elää Hengessä.
Mutta koska emme ole vielä täysi-ikäiseksi kerenneet, eli saatamme langeta vielä syntiin, eli lihantahdon täyttämiseen, niin sisäämme kirjoitettu laki ilmoittaa meille synnin, eli kuoleman vaaran ja siksi me käännymme synnistä katsomaan Jeesukseen ja parannuksen kautta pyydämme Häneltä voimaa päästä synnistä ja Hän auttaa meitä armossaan ja vapauttaa meidät synnistä ja näin pelastaa lihaan lankeamasta ja saamme siltäkin aluueelta, jossa synti oli vaanimassa kasvaa Henkeen.
Jos lankeamme, saamme nousta parannuksen kautta, eli saamme lankeemuksen anteeksi ja taas saamme kasvaa lankeemuksen kauttakin lujemmin Hengenssä.
Eli tämä tiemme on kilvoittelua ja lihantahdon ristiin naulitsemista ja sen kautta Hengessä, vapaudessa ja rauhassa elämistä, eli kilvoittelun ja kasvun tietä.
Uudesti syntynyt ei tahdo yhtyä pahaan, vaan hän tahtoo elää kaikessa kuulaisuudessa Jumalan tahdolle ja pysyä armossa ja pelastuksessa ja kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Nämä kaksi suurinta käskyä ovat meidän sydämiimme kirjoitetu ja niiden sisässä on muutkin käskyt ja näiden käskyjen kuuliaisuus kuuluu Jeesuksen omille, sillä nämä käskyt ovat täytetyssä laissa, ei kumotussa laissa ja siksi ne ovat luonnollisia meille, jotka vaellamme Hengessä. - Alpo Ahola
kumminkaan kirjoitti:
vaan se on näin, me saamme elää täytetyssä laissa, eli armossa ja se tarkoittaa sitä, että samme Jumalalta voiman vastustaa syntiä, eli naulita lihantahto ristiin ja elää Hengessä.
Mutta koska emme ole vielä täysi-ikäiseksi kerenneet, eli saatamme langeta vielä syntiin, eli lihantahdon täyttämiseen, niin sisäämme kirjoitettu laki ilmoittaa meille synnin, eli kuoleman vaaran ja siksi me käännymme synnistä katsomaan Jeesukseen ja parannuksen kautta pyydämme Häneltä voimaa päästä synnistä ja Hän auttaa meitä armossaan ja vapauttaa meidät synnistä ja näin pelastaa lihaan lankeamasta ja saamme siltäkin aluueelta, jossa synti oli vaanimassa kasvaa Henkeen.
Jos lankeamme, saamme nousta parannuksen kautta, eli saamme lankeemuksen anteeksi ja taas saamme kasvaa lankeemuksen kauttakin lujemmin Hengenssä.
Eli tämä tiemme on kilvoittelua ja lihantahdon ristiin naulitsemista ja sen kautta Hengessä, vapaudessa ja rauhassa elämistä, eli kilvoittelun ja kasvun tietä.
Uudesti syntynyt ei tahdo yhtyä pahaan, vaan hän tahtoo elää kaikessa kuulaisuudessa Jumalan tahdolle ja pysyä armossa ja pelastuksessa ja kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Nämä kaksi suurinta käskyä ovat meidän sydämiimme kirjoitetu ja niiden sisässä on muutkin käskyt ja näiden käskyjen kuuliaisuus kuuluu Jeesuksen omille, sillä nämä käskyt ovat täytetyssä laissa, ei kumotussa laissa ja siksi ne ovat luonnollisia meille, jotka vaellamme Hengessä.Kiitos viimeisestä vastauksestasi. Siis on kyse armosta pelastumisesta ja siitä, että meillä on pyhitys vasta kasvavaa ja joudumme pyhityksen asian kanssa turmeluksemme tähden kipuilemaan.
"Uudesti syntynyt ei tahdo yhtyä pahaan, vaan hän tahtoo elää kaikessa kuuliaisuudessa Jumalan tahdolle ja pysyä armossa ja pelastuksessa ja kasvaa Jumalan antamaa kasvua."
- VASTAAN
EI OLE LAKIA:
Galatalaiskirje 5
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.
24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138