Ikimuistoisia opettajia?

koululainen edelleen (94-08)

121

10539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simon Pulivari

      Voi kun täällä olisi vielä nuo mainiot kirjoittajat jotka sinne ovat kirjoittaneet.
      Nyt on vain kaikenlaisia sekoja. Paiholasta vapaalla.
      Tuo on hieno aihe. Minäkin kirjoitan siihen hieman myöhemmin.

    • oli.......................

      hyviä ja huonojakin silloin 60-70 luvuilla. En uskallla kommentoida ja keskustella tämän enempää, koska uhakana on poliisikuulustelu taikkia OPETTAJIEN AMMATTIJÄRJESTÖ.

      • koululainen edelleen (94-08)

        Ei kai poliisikuulustelu uhkaa, jos jätät haukkumisen väliin ja kerrot vain mukavimmista sinua koskaan opettaneista?


    • Mielestä parhaat

      Opettajat oli silloisella Lamminkylän koululla. sitten muutettiin kauppalan puolelle ja siellä oli paljon mälsemmät opet. Mähköllä asuneet kaverit kertoi momista rantalan koulun opeista ihme juttuja. Siellä taisi olla värikkäimmät tyypit.

      • lamminkyläläinen

        Lamminkylän koulun rehtori Uuno Lerssi oli ainakin tehokas opettaja. Asioita jankattiin siihen malliin, että ne osattiin unissaankin. Kerran kun ei musiikin tunnilla luokalta laulu kajahtanut siihen malliin, kuin Unski olisi halunut, jätti koko luokan harjoittelemaan laulua koulun jälkeen. Nykyään ei tuollainen enää onnistuisi.

        Muutenkin Uuno oli oppilaiden mielestä pelottava ja ankarakin opettaja, mutta samalla myös palkitseva. Oi niitä aikoja!


      • Oli myös

        Niitä mälsiä opeja. Mielestäni Patrikaisen Kake oli aika outo. Kävi herkästi käsiksi ja sanoi hyvin ilkeästi oppilaille.
        Sitten yksi jatkuvaa sotaa käyvä Suojeluskunta aktiivi Damsten jolle ei rauha ollut koittanut.
        Suosikkijärjestelmäinen Sumppi Savolainen.
        Oli siellä rantalassa tosi mielenkiintoisia opeja. Vieläkin tahtoo olla traumaa niistä ajoista.


      • siellä toisessa
        Oli myös kirjoitti:

        Niitä mälsiä opeja. Mielestäni Patrikaisen Kake oli aika outo. Kävi herkästi käsiksi ja sanoi hyvin ilkeästi oppilaille.
        Sitten yksi jatkuvaa sotaa käyvä Suojeluskunta aktiivi Damsten jolle ei rauha ollut koittanut.
        Suosikkijärjestelmäinen Sumppi Savolainen.
        Oli siellä rantalassa tosi mielenkiintoisia opeja. Vieläkin tahtoo olla traumaa niistä ajoista.

        oli omat ihme tyypit. Helojoen aikana kirjoitin. Sitten etelässä jatkoin ja nyt olen eläkkeellä pitkän työsaran jälkeen. Olen nyt sitten Verovirastolla enää asiakas.


      • Luokasta poistettu
        siellä toisessa kirjoitti:

        oli omat ihme tyypit. Helojoen aikana kirjoitin. Sitten etelässä jatkoin ja nyt olen eläkkeellä pitkän työsaran jälkeen. Olen nyt sitten Verovirastolla enää asiakas.

        Lyl hämäläisen ville ,amaliasta puhumattakaan,Viensuulta Huopiot


      • oli...............
        Luokasta poistettu kirjoitti:

        Lyl hämäläisen ville ,amaliasta puhumattakaan,Viensuulta Huopiot

        ankara opettaja. Uskonto on syöpynyt päähäni hänen ansiostaan. Muistan elävästi, kun virrestä piti veisata hänen saapuessa luokkaan oppitunnille. Ja se tuima katse ja tiukka nuttura....Mutta loppujen lopuksi Amalia oli paras opettaja LYL:llä.


      • sitteniin
        oli............... kirjoitti:

        ankara opettaja. Uskonto on syöpynyt päähäni hänen ansiostaan. Muistan elävästi, kun virrestä piti veisata hänen saapuessa luokkaan oppitunnille. Ja se tuima katse ja tiukka nuttura....Mutta loppujen lopuksi Amalia oli paras opettaja LYL:llä.

        ollu se Pajamon Ilkka paras koko jengistä


      • entinen oppilas
        sitteniin kirjoitti:

        ollu se Pajamon Ilkka paras koko jengistä

        Ilkka P on opettaja jota edelleen arvostan suuresti. Hän oli oikeudenmukainen köyhän lapselle ja ei häpäissyt koskaan julkisesti oppilastaan luokan edessä. hyvät muistot kantaa pitkälle. Ilkalle LÄMMIN KIITOS.


      • Ärmäkkä
        entinen oppilas kirjoitti:

        Ilkka P on opettaja jota edelleen arvostan suuresti. Hän oli oikeudenmukainen köyhän lapselle ja ei häpäissyt koskaan julkisesti oppilastaan luokan edessä. hyvät muistot kantaa pitkälle. Ilkalle LÄMMIN KIITOS.

        Ikimuistoisia ja nykyään kullatuin ajatuksin muistelen näitä opettajia:
        Sakari Määttää, Veli Sajantoa, Hakkarais vekeä, Lapin Eskoa, Ryynäs Juhania,ja monia muita joita en enää muista kuin lempinimeltä..


      • Rauhalasta tottakai
        Ärmäkkä kirjoitti:

        Ikimuistoisia ja nykyään kullatuin ajatuksin muistelen näitä opettajia:
        Sakari Määttää, Veli Sajantoa, Hakkarais vekeä, Lapin Eskoa, Ryynäs Juhania,ja monia muita joita en enää muista kuin lempinimeltä..

        Sohvi oli erikoinen englannin opettaja. En edes muista muuta kuin tämän kutsuma/lempinimen. Rauhala yläasteen opettaja taisi pitää kaikki tuntinsa niitä koskaan valmistelematta. Hieman omituinen, mutta tavallaan miellyttävä opettaja. Sohvin Dodge oli yleensä parkkipaikan kookkain ajoneuvo.

        Samaisesta koulusta ruotsin opettaja Leena Noponen, (myös luokanvalvojani!) jäi muistiin siitä, että saattoi varoittamatta heittää taulusienellä takarivin poikia, jos nämä eivät käyttäytyneet opetustilanteeseen nähden asiallisesti.


      • P-O
        Rauhalasta tottakai kirjoitti:

        Sohvi oli erikoinen englannin opettaja. En edes muista muuta kuin tämän kutsuma/lempinimen. Rauhala yläasteen opettaja taisi pitää kaikki tuntinsa niitä koskaan valmistelematta. Hieman omituinen, mutta tavallaan miellyttävä opettaja. Sohvin Dodge oli yleensä parkkipaikan kookkain ajoneuvo.

        Samaisesta koulusta ruotsin opettaja Leena Noponen, (myös luokanvalvojani!) jäi muistiin siitä, että saattoi varoittamatta heittää taulusienellä takarivin poikia, jos nämä eivät käyttäytyneet opetustilanteeseen nähden asiallisesti.

        Sohviksi sanottiin joo, enkä minäkään muista hänen oikeeta nimeä. Ihan mukava opettaja!

        Muistan, kun Noposen Leena kehui Sohvin Dodgen kyytiä "tasaiseksi".

        Leena taisi siirtyä ajasta iäisyyteen viime vuonna. Rauha hänen muistolleen. Ja näin jälkikäteen voin sanoa: ihan aiheesta, Leena, heitit minua(kin) sienellä! d=)


      • Yksi ukkeli
        Oli myös kirjoitti:

        Niitä mälsiä opeja. Mielestäni Patrikaisen Kake oli aika outo. Kävi herkästi käsiksi ja sanoi hyvin ilkeästi oppilaille.
        Sitten yksi jatkuvaa sotaa käyvä Suojeluskunta aktiivi Damsten jolle ei rauha ollut koittanut.
        Suosikkijärjestelmäinen Sumppi Savolainen.
        Oli siellä rantalassa tosi mielenkiintoisia opeja. Vieläkin tahtoo olla traumaa niistä ajoista.

        Oli siellä mukaviakin opettajia. Niinkuin Katri Yllö ja joku muukin.


      • tosi hyvä
        Yksi ukkeli kirjoitti:

        Oli siellä mukaviakin opettajia. Niinkuin Katri Yllö ja joku muukin.

        ihminen ja kaikin puolin sellainen kuin opettajan pitää ollakin. Hän oli suuri ihminen. Hänellä ei ollut luokallaan lellikkejä kuten joillain muilla opeilla tahtoi joskus olla.
        Mutta jääkööt nimet mainitsematta, ihmisiähän me kaikki olemme, vikoinemmekin.


      • rauhalalainen
        P-O kirjoitti:

        Sohviksi sanottiin joo, enkä minäkään muista hänen oikeeta nimeä. Ihan mukava opettaja!

        Muistan, kun Noposen Leena kehui Sohvin Dodgen kyytiä "tasaiseksi".

        Leena taisi siirtyä ajasta iäisyyteen viime vuonna. Rauha hänen muistolleen. Ja näin jälkikäteen voin sanoa: ihan aiheesta, Leena, heitit minua(kin) sienellä! d=)

        Eihän vain Sohvi ollut yhtä kuin Liisa Panu?


      • jmt.
        rauhalalainen kirjoitti:

        Eihän vain Sohvi ollut yhtä kuin Liisa Panu?

        Sohvin oikea nimi oli muistaakseni Liisa Panuvaara. Mutta oliko hänellä joskus tosiaankin Dodge? Silloin kun itse olin Rauhalassa 70-luvun puolivälissä, niin silloin hän ajoi tummansinisellä Ladalla.


      • rauhalalainen
        jmt. kirjoitti:

        Sohvin oikea nimi oli muistaakseni Liisa Panuvaara. Mutta oliko hänellä joskus tosiaankin Dodge? Silloin kun itse olin Rauhalassa 70-luvun puolivälissä, niin silloin hän ajoi tummansinisellä Ladalla.

        Panuvaaran Liisa alkaa kuulostamaan oikealta nimeltä. Liisalla oli suuri vaalean sininen Dodge ainakin 80-luvun alussa, jolloin itse olin koulussa tuolla. Hauskan näköistä, kun pienestä opettajasta näkyi ainostaan vähän silmiä ja hiuksia hänen lähdettyään autoilemaan.

        Muistaakseni hänellä oli kaksi peräkkäistä Dodgea tuolloin. En ole kuitenkaan ihan varma...

        Sohvi asui käsittääkseni ihan Lieksan keskustassa, mutta hänen myöhemmistä vaiheista en ole enää tietoinen.


      • P-O
        rauhalalainen kirjoitti:

        Panuvaaran Liisa alkaa kuulostamaan oikealta nimeltä. Liisalla oli suuri vaalean sininen Dodge ainakin 80-luvun alussa, jolloin itse olin koulussa tuolla. Hauskan näköistä, kun pienestä opettajasta näkyi ainostaan vähän silmiä ja hiuksia hänen lähdettyään autoilemaan.

        Muistaakseni hänellä oli kaksi peräkkäistä Dodgea tuolloin. En ole kuitenkaan ihan varma...

        Sohvi asui käsittääkseni ihan Lieksan keskustassa, mutta hänen myöhemmistä vaiheista en ole enää tietoinen.

        Muistaakseni oli Dodge Aspen 80-luvun alussa ja eikös hää jossain vaiheessa asunu Timitrassa?


      • Sohvi P
        rauhalalainen kirjoitti:

        Panuvaaran Liisa alkaa kuulostamaan oikealta nimeltä. Liisalla oli suuri vaalean sininen Dodge ainakin 80-luvun alussa, jolloin itse olin koulussa tuolla. Hauskan näköistä, kun pienestä opettajasta näkyi ainostaan vähän silmiä ja hiuksia hänen lähdettyään autoilemaan.

        Muistaakseni hänellä oli kaksi peräkkäistä Dodgea tuolloin. En ole kuitenkaan ihan varma...

        Sohvi asui käsittääkseni ihan Lieksan keskustassa, mutta hänen myöhemmistä vaiheista en ole enää tietoinen.

        Hänhän oli rehtori Arsi Panuvaaran tytär. Välillä sukunimi oli Vaarnamo, mutta otti eron jälkeen tyttönimensä takaisin. Asui ensin koirineen kerrostalossa, mutta tultuaan hajuhaittojen takia häädetyksi, osti talon Timitrasta. Asui itse koirineen ja kanoineen navetassa ja talo oli vuokrattuna. Niin eläinrakas oli, että kanojensa muniakaan ei syönyt. Opettajana tykkäsin, elämäni ainoan täyden kympin sain häneltä todistukseeni englannin kielestä.


      • Juuret Timitrassa
        Oli myös kirjoitti:

        Niitä mälsiä opeja. Mielestäni Patrikaisen Kake oli aika outo. Kävi herkästi käsiksi ja sanoi hyvin ilkeästi oppilaille.
        Sitten yksi jatkuvaa sotaa käyvä Suojeluskunta aktiivi Damsten jolle ei rauha ollut koittanut.
        Suosikkijärjestelmäinen Sumppi Savolainen.
        Oli siellä rantalassa tosi mielenkiintoisia opeja. Vieläkin tahtoo olla traumaa niistä ajoista.

        Muistan Patrikaisen Kakesta yhden tapauksen alaluokilta. Luokka kaverini lempinimi "Possu" Kake nosti riippumaan naulaan luokan eteen. Toinen tapaus oli vaalien aikaan, hän kertoi että jos äänestätte kommareita niin ne vievät teiltä talot. Tietysti pienenä poikana koulun jälkeen kerroin äidilleni, että elä äänestä kommareita. Niin kuka vielä muistaa
        Timitran/Sokojoen alueella toiminutta "Rooten jengiä johon "possukin" kuului. Harry Damsten kertoi niitä sota juttuja. Tunnit meni ihan mukavasti


      • jengistä sinulle
        Juuret Timitrassa kirjoitti:

        Muistan Patrikaisen Kakesta yhden tapauksen alaluokilta. Luokka kaverini lempinimi "Possu" Kake nosti riippumaan naulaan luokan eteen. Toinen tapaus oli vaalien aikaan, hän kertoi että jos äänestätte kommareita niin ne vievät teiltä talot. Tietysti pienenä poikana koulun jälkeen kerroin äidilleni, että elä äänestä kommareita. Niin kuka vielä muistaa
        Timitran/Sokojoen alueella toiminutta "Rooten jengiä johon "possukin" kuului. Harry Damsten kertoi niitä sota juttuja. Tunnit meni ihan mukavasti

        ne oli narkkreita ja juoppoja ja mummonpotkijoita. ne on kaikki kuollu vankilassa osa sai kai elinkautisia niistä tempuista mitä tekivät lieksassa. olitko ite tuo sika joka kuulu jengii


      • Maria Nonsanta
        oli............... kirjoitti:

        ankara opettaja. Uskonto on syöpynyt päähäni hänen ansiostaan. Muistan elävästi, kun virrestä piti veisata hänen saapuessa luokkaan oppitunnille. Ja se tuima katse ja tiukka nuttura....Mutta loppujen lopuksi Amalia oli paras opettaja LYL:llä.

        Yli viiskymmentä vuotta myöhemmin ole joskus muistanut Amaliaa. Olispa ollut kanttia keskustella itse asiasta opetussisällön ulkopuolelta. Paavali siellä ja Paavali tuolla, täsmällistä ja laadukasta opetusta, osaaminen takasi pisteitä yo-kirjoituksissa. Hyvä niin, mutta kylmäksi jätti. Uskonto ja uskontotiede ovat erilliset asiat, se olisi hyvä ollut tajuta jo kouluaikana. Siitä olis meteli noussut, jos olisi tunnilla ilmoittanut, ettei usko esim. että Jeesus tulee takaisin tuomitsemaan elävia ja kuolleita. Äitis tullee tai mummis,sanoisi nuorempi polvi.
        Amalia, kaunis nimi tytölle. Amalia, Amelie Amandine. Ja me kun yritettiin olla niin paskamaisia, kun vaan ikinä pystyttiin.
        Rest in Peace, Sacr.min.cand. Lehtori Martta Mäenpää. Olisitko halunnut papiksi? Virsi 509, vaikka mulle ja aikalaisille
        näyttöön ilmestyy pian: Game Over.


      • Oppilas minäkin
        Maria Nonsanta kirjoitti:

        Yli viiskymmentä vuotta myöhemmin ole joskus muistanut Amaliaa. Olispa ollut kanttia keskustella itse asiasta opetussisällön ulkopuolelta. Paavali siellä ja Paavali tuolla, täsmällistä ja laadukasta opetusta, osaaminen takasi pisteitä yo-kirjoituksissa. Hyvä niin, mutta kylmäksi jätti. Uskonto ja uskontotiede ovat erilliset asiat, se olisi hyvä ollut tajuta jo kouluaikana. Siitä olis meteli noussut, jos olisi tunnilla ilmoittanut, ettei usko esim. että Jeesus tulee takaisin tuomitsemaan elävia ja kuolleita. Äitis tullee tai mummis,sanoisi nuorempi polvi.
        Amalia, kaunis nimi tytölle. Amalia, Amelie Amandine. Ja me kun yritettiin olla niin paskamaisia, kun vaan ikinä pystyttiin.
        Rest in Peace, Sacr.min.cand. Lehtori Martta Mäenpää. Olisitko halunnut papiksi? Virsi 509, vaikka mulle ja aikalaisille
        näyttöön ilmestyy pian: Game Over.

        Rauha Martan sielulle. Näin hänestä toisenkin puolen, koska pääsin koululaisena vierailemaan muutaman kerran hänen kodissaan.


      • Muistelen
        lamminkyläläinen kirjoitti:

        Lamminkylän koulun rehtori Uuno Lerssi oli ainakin tehokas opettaja. Asioita jankattiin siihen malliin, että ne osattiin unissaankin. Kerran kun ei musiikin tunnilla luokalta laulu kajahtanut siihen malliin, kuin Unski olisi halunut, jätti koko luokan harjoittelemaan laulua koulun jälkeen. Nykyään ei tuollainen enää onnistuisi.

        Muutenkin Uuno oli oppilaiden mielestä pelottava ja ankarakin opettaja, mutta samalla myös palkitseva. Oi niitä aikoja!

        Uuno Lerssi oli oikein työlleen omistautunut. Luokkaan kun tuli, niin saattoi sanoa "Hyvää päivää kirvesvartta!"


      • Anonyymi
        Rauhalasta tottakai kirjoitti:

        Sohvi oli erikoinen englannin opettaja. En edes muista muuta kuin tämän kutsuma/lempinimen. Rauhala yläasteen opettaja taisi pitää kaikki tuntinsa niitä koskaan valmistelematta. Hieman omituinen, mutta tavallaan miellyttävä opettaja. Sohvin Dodge oli yleensä parkkipaikan kookkain ajoneuvo.

        Samaisesta koulusta ruotsin opettaja Leena Noponen, (myös luokanvalvojani!) jäi muistiin siitä, että saattoi varoittamatta heittää taulusienellä takarivin poikia, jos nämä eivät käyttäytyneet opetustilanteeseen nähden asiallisesti.

        Vasta kouluvuosien jälkeen sain tietää, että Leena Noposelta on julkaistu runokirja Leena Mäkelä: Eilisen rumpu (WSOY 1959). Ainakin kymmenisen vuotta sitten oli lainattavissa Lieksan kirjastosta. (Terv. Jarmo Turunen)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta kouluvuosien jälkeen sain tietää, että Leena Noposelta on julkaistu runokirja Leena Mäkelä: Eilisen rumpu (WSOY 1959). Ainakin kymmenisen vuotta sitten oli lainattavissa Lieksan kirjastosta. (Terv. Jarmo Turunen)

        Hyvä ja hyvä oli opettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta kouluvuosien jälkeen sain tietää, että Leena Noposelta on julkaistu runokirja Leena Mäkelä: Eilisen rumpu (WSOY 1959). Ainakin kymmenisen vuotta sitten oli lainattavissa Lieksan kirjastosta. (Terv. Jarmo Turunen)

        Ehkä hieman yllättäen Wikipediassakin on artikkeli: Leena Noponen (J. T.)


      • Anonyymi
        Ärmäkkä kirjoitti:

        Ikimuistoisia ja nykyään kullatuin ajatuksin muistelen näitä opettajia:
        Sakari Määttää, Veli Sajantoa, Hakkarais vekeä, Lapin Eskoa, Ryynäs Juhania,ja monia muita joita en enää muista kuin lempinimeltä..

        Tämä V.S käpälöi tyttöjä..


      • Anonyymi
        Oli myös kirjoitti:

        Niitä mälsiä opeja. Mielestäni Patrikaisen Kake oli aika outo. Kävi herkästi käsiksi ja sanoi hyvin ilkeästi oppilaille.
        Sitten yksi jatkuvaa sotaa käyvä Suojeluskunta aktiivi Damsten jolle ei rauha ollut koittanut.
        Suosikkijärjestelmäinen Sumppi Savolainen.
        Oli siellä rantalassa tosi mielenkiintoisia opeja. Vieläkin tahtoo olla traumaa niistä ajoista.

        Kauko Patrikainen oli ankara kurinpitäjä, jota pelkäsi muut paitsi Patrikaisen luokkalaiset. Olin viimeisenä vuonna ennen kansalaiskoulua yhdistetyllä 6 ja 7 luokalla. Muistan yhden tunnin jolla 6 luokkalaisilla oli maantietoa ja meillä 7 luokkalaisilla ainekirjoitusta. Kaken opetus maantietosta oli niin mielenkiintoista ja hyvin esitettyä, että jäin kuuntelemaan sitä mielenkiinnolla. Kake huomautti minua että minulla on ainekirjoitus tunti. Kesäloman jälkee ensimmäisenä aamuna menin pelon sekaisin tuntein tälle Patrikainen luokalle. Mutta kaiken kaikkiaan hän oli ihan hyvä opettaja ja tästä koulu vuodesta ei jäänyt mitään pahaa muistoa, päin vastoin.


    • Simon Pulivari

      Lyseolla oli vaikka minkälaista viipottajaa. Kuka muistaa "Öhkyn" oli aika erikoinen kaveri.

      • Simon Pulivari

        Hän oli liikunnanopettaja ja nimi Öhman


      • Nimetön
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Hän oli liikunnanopettaja ja nimi Öhman

        Sakari Määtän laskuopit jäivät päähän ja varsinkin sellaiset sanonnat kuin: "Jos eräs nimeltä mainitsematon lehmä lypsää niin ja niin rasvaprosenttista maitoa....)


      • EtninenLieksalainen
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Hän oli liikunnanopettaja ja nimi Öhman

        Oli jollain tavalla vähän pelottava tyyppi vaikka ei mitenkään paha ollut.
        Helojoki joskus huuti pahemmin kuin palosireeni. Olin kerran puhuttelussa ja uhkasi erottaa minut. No ei onneksi tehnyt sitä.


      • mutta muistan
        EtninenLieksalainen kirjoitti:

        Oli jollain tavalla vähän pelottava tyyppi vaikka ei mitenkään paha ollut.
        Helojoki joskus huuti pahemmin kuin palosireeni. Olin kerran puhuttelussa ja uhkasi erottaa minut. No ei onneksi tehnyt sitä.

        erään hyvän ihmisen. Viki oli ankara rehtorina, mutta hyvä ihmisenä.


      • ankara..
        mutta muistan kirjoitti:

        erään hyvän ihmisen. Viki oli ankara rehtorina, mutta hyvä ihmisenä.

        ..on liioittelua. Oikeudenmukainen. Huumorintajuinen...hyvä opettaja, jolla oli auktoriteettia enemmän kuin muilla opettajilla yhteensä.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Sakari Määtän laskuopit jäivät päähän ja varsinkin sellaiset sanonnat kuin: "Jos eräs nimeltä mainitsematon lehmä lypsää niin ja niin rasvaprosenttista maitoa....)

        Sakari Määttä sanoi: "ssapas näkee, kenkä elää"


    • Muistaa

      Kontturin. Oli opettajana Lyllillä .

      • ..........

        Jorma Kontturi oli ainakin 60-luvun loppupuolla sekä 70-luvun alussa opettamassa pojille käsitöitä (puuta-ja metallia?). Tuntui silloin todella "vanhukselta" meidän nuorten silmissä. Mutta oli ihan hyvä opettaja. Oli kai Ilomantsista päin kotoisin.


      • muistan

        1962 opetti meidän luokkaa ja purra narskutteli välillä liitua.


      • käsitöitä

        eikä muistaakseni purru liituu. Joivat ruokatauolla Keron ja erään Suomen opettajan kanssa (nimi unohtunut) kahvia käsityölaukan opettajan huoneessa. Ei ollu sillon tupakointikieltoa joten oli heillä huone täynnä savua.
        Kontturia kutsuttiin lisänimellä vintturi.


      • Meteliforever
        .......... kirjoitti:

        Jorma Kontturi oli ainakin 60-luvun loppupuolla sekä 70-luvun alussa opettamassa pojille käsitöitä (puuta-ja metallia?). Tuntui silloin todella "vanhukselta" meidän nuorten silmissä. Mutta oli ihan hyvä opettaja. Oli kai Ilomantsista päin kotoisin.

        Konu asui jo suljetun juna-aseman lähellä Enon ja Joensuun välillä. Ei muista nimeä.


    • "Opettaja"

      oli Myyryn Maire.

      • shelliä..

        ...teräksen takana:)


      • siellä
        shelliä.. kirjoitti:

        ...teräksen takana:)

        Maire ymmärsi meitä nuoria. Kaikki tiesivät miten pitää käyttäytyä,ei Maire laatinut mitään sääntöjä, mutta jotenkin kaikki tiesivät mitä saa tehdä ja mitä ei.Kiitokset Mairelle.


    • Kamuttaja-Setä

      En tiijä oliko mulla ongelmmii opettajjiin kanssa vae opettajilla minun kanssa. Olin niässen arestissa melekkeen joka toenen päevä. Laeskassa en ollu kun osasin ne assiit siellä vaen arestissa sittäe enemmän.

      • ylleessä

        piti arestissa. JOs istu luokasa hiljoo eikä häerinnä opetusta millää laella niin varmasti jäe arestiin. Silleenhän se mäni, vae mitä. Ne jotka oli eniten arestissa oli ylleesä niitä luokan kunnollisimpii oppilaeta. Poekii ylleesäkkii.
        Ja jos jäe arstiin niin vika oli opettajissa ei ikinä niissä oppillaessa. Ylleessä niillä aa´restilaesilla ei paljoo omatunto kolokuttanna, toesii vaen syyteltii.


      • muistanut

        olla ylpeä itsestäsi?


      • Kamuttaja-Setä
        muistanut kirjoitti:

        olla ylpeä itsestäsi?

        No mikä jotten oes ollu ylyppee itestäni. Vaekka koulussa olin aeka viikari niin on tullu silti kunnon immeenen. Ei oo tullu viranommaesilta muuta kun parkkisakkoja. Ja kerran polokupyörällä valotta ajosta.
        Jotkut poejat vaen on nuorena vilikkaampii kun toeset.


      • Kamuttaja-Setä
        ylleessä kirjoitti:

        piti arestissa. JOs istu luokasa hiljoo eikä häerinnä opetusta millää laella niin varmasti jäe arestiin. Silleenhän se mäni, vae mitä. Ne jotka oli eniten arestissa oli ylleesä niitä luokan kunnollisimpii oppilaeta. Poekii ylleesäkkii.
        Ja jos jäe arstiin niin vika oli opettajissa ei ikinä niissä oppillaessa. Ylleessä niillä aa´restilaesilla ei paljoo omatunto kolokuttanna, toesii vaen syyteltii.

        On sulla ollu huono tuuri jos oot syyttömänä seissy arestissa. Minä en ollu syyttömästi. Aena minä jottaen touhusin kun satun olemmaan tavallista vilikkaampi poejan rallukka.
        En minä kyllä syytelly toessii vaen totesin vaen jotta aresttii tuli. Minkä takkii oesin syytelly kun oli oma vika.
        Omatunto ei tosiaan kolokutellu kun ei mittää vahinkkoo tehny. Joku tunnilla kuiskaelu ei oo semmonen asii josta omatunto pikkupoejalla kolokuttaa.


      • nykyjään sillä
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        No mikä jotten oes ollu ylyppee itestäni. Vaekka koulussa olin aeka viikari niin on tullu silti kunnon immeenen. Ei oo tullu viranommaesilta muuta kun parkkisakkoja. Ja kerran polokupyörällä valotta ajosta.
        Jotkut poejat vaen on nuorena vilikkaampii kun toeset.

        on nimiki, ADHD-oireyhtymä. Ympäristölle aika kiusallinen. Nykyjään siihen annetaan heotoo tahi pannaan sellaset pennut erikoisluokalle, poes toesia haettoomasta. Sinun aekanas hoetoo ei tainnu vielä olla.


      • Simon Pulivari
        ylleessä kirjoitti:

        piti arestissa. JOs istu luokasa hiljoo eikä häerinnä opetusta millää laella niin varmasti jäe arestiin. Silleenhän se mäni, vae mitä. Ne jotka oli eniten arestissa oli ylleesä niitä luokan kunnollisimpii oppilaeta. Poekii ylleesäkkii.
        Ja jos jäe arstiin niin vika oli opettajissa ei ikinä niissä oppillaessa. Ylleessä niillä aa´restilaesilla ei paljoo omatunto kolokuttanna, toesii vaen syyteltii.

        Mitähän sinäkin siellä oikein änkkäät. Olitko niitä luokan lellikkejä joita opettajat hyysäsi ja kehui kaikesta. Mitään ei tarvinnut muuta osata kuin kieliä toisista. Kaikki omat teotkin pistettiin niitten muutamien poikien syyksi. eikä tainnut omatunto kolkuttaa eikä taida kolkuttaa vieläkään.


      • Simon Pulivari
        muistanut kirjoitti:

        olla ylpeä itsestäsi?

        Taidat olla ylpee itsestäsi vaikka hävetä saisit inisijä.
        Et ole tainnut olla lasten kanssa tekemisissä, ainakaan poikien.


      • Simon Pulivari
        nykyjään sillä kirjoitti:

        on nimiki, ADHD-oireyhtymä. Ympäristölle aika kiusallinen. Nykyjään siihen annetaan heotoo tahi pannaan sellaset pennut erikoisluokalle, poes toesia haettoomasta. Sinun aekanas hoetoo ei tainnu vielä olla.

        Sinulla oli ilmeisesti koulussa hiljaisen ja rauhallisen lapsen maine joka oli omissa oloissaan.
        Sille on myös onneksi diagnoosi ja se on skitsofrenia. Onneksi siihenkin on nykyään hyvät lääkkeet joilla voi pärjätä aika kauan kotihoidossa. Vai näpytteletkö laitoksen koneilla


      • Simon Pulivari
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        No mikä jotten oes ollu ylyppee itestäni. Vaekka koulussa olin aeka viikari niin on tullu silti kunnon immeenen. Ei oo tullu viranommaesilta muuta kun parkkisakkoja. Ja kerran polokupyörällä valotta ajosta.
        Jotkut poejat vaen on nuorena vilikkaampii kun toeset.

        Pidä lippu vaan korkeella äläkä välitä noista skitsoista inisijöistä.
        Olet tainnut sittenkin olla melko "kiltti" koulussa minuun verraten.
        Nyt vaikka moni tuleekin tunnistamaan kuka olen niin kerron itsestäni pari pikku jutskaa.
        Minulla oli koulussa pari kertaa käytöksenalennuskin. Kerran toin dynyä kouluun. "Löysin" sitä läheiseltä työmaalta. Tunnilla leikin sillä ja ope huomasi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Toisen kerran eräs likka valehteli minun rikkoneen hänen pyöränsä vaikka itse kaatui. Sain pitkän arestin ja vanhempani joutui korvaamaan. Kostoksi hakkasin välitunnilla isolla kivellä koko pyörän säpäleiksi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Ihme kyllä hänen vanhempansa ei vaatineetkaan pyörän korvaamista kun heille selvisi että ensimmäinen kerta olikin ollut tytön valehtelua. Olivat senverran reiluja.

        Nykyään asun Hesan seudulla ja minulla on erään autojen maahantuontiliikkeen merkkikorjaamo. Työntekijöissäkin on kaksi Lieksan seudun kasvattia. Samoin puolisoni on sieltä syntyisin.
        Kelohirsimökki on Pielisen rannalla.

        Joten voi näistä koulussa vähän poikkeuksellisesti käyttäytyneistä tulla elämässä menestyjiä.
        Tuo inisijä on todennäköisesti joku hanttapuliluuseri joka ei ole pärjännyt missään oikeassa elämässä kun ei ole opettaja tukena.
        Oikeassa elämässä tarvitsee ihmisessä itsessään olla ytyä eikä vaan pitkä, liukas ja pistävä kieli.


      • Romuttaja täti

        Olitko 60-luvulla (puolivälissä) lyseossa ja tulit sinne siitä aivan vierestä (alle 0,5 km).


      • umpiluukalloinen
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Pidä lippu vaan korkeella äläkä välitä noista skitsoista inisijöistä.
        Olet tainnut sittenkin olla melko "kiltti" koulussa minuun verraten.
        Nyt vaikka moni tuleekin tunnistamaan kuka olen niin kerron itsestäni pari pikku jutskaa.
        Minulla oli koulussa pari kertaa käytöksenalennuskin. Kerran toin dynyä kouluun. "Löysin" sitä läheiseltä työmaalta. Tunnilla leikin sillä ja ope huomasi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Toisen kerran eräs likka valehteli minun rikkoneen hänen pyöränsä vaikka itse kaatui. Sain pitkän arestin ja vanhempani joutui korvaamaan. Kostoksi hakkasin välitunnilla isolla kivellä koko pyörän säpäleiksi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Ihme kyllä hänen vanhempansa ei vaatineetkaan pyörän korvaamista kun heille selvisi että ensimmäinen kerta olikin ollut tytön valehtelua. Olivat senverran reiluja.

        Nykyään asun Hesan seudulla ja minulla on erään autojen maahantuontiliikkeen merkkikorjaamo. Työntekijöissäkin on kaksi Lieksan seudun kasvattia. Samoin puolisoni on sieltä syntyisin.
        Kelohirsimökki on Pielisen rannalla.

        Joten voi näistä koulussa vähän poikkeuksellisesti käyttäytyneistä tulla elämässä menestyjiä.
        Tuo inisijä on todennäköisesti joku hanttapuliluuseri joka ei ole pärjännyt missään oikeassa elämässä kun ei ole opettaja tukena.
        Oikeassa elämässä tarvitsee ihmisessä itsessään olla ytyä eikä vaan pitkä, liukas ja pistävä kieli.

        riukukinttu. Puolustat koululuokkien häiriköitä ja opettajille haistattelijoita. Ilmeisesti olet vain pelkkä vaivainen linnakundi ja mummojen potkija. Paskat sinulla ole mitään liikettä, älä satuile. Ei sinunlaisesi mihinkään elämässään kykene. Saathan sinä selvempinä hetkinäs ja maanisessa vaiheessa kuvitella olevasi vaikka Kiinan keisari.

        Tuollaiset luonteet ovat vain pelkkiä psyko-tapauksia ja ympäristöjensä mätämunia. Joutaisi kärrätä halvalla Itä-Siperiaan ja jättää sinne pärjäilemään. Voisit riehua siellä ihan vapaasti, kyllä tundralle ääntä mahtuu ja suuruudenhulluja suomalaisia juoppoja.


      • mukaan ka-
        Romuttaja täti kirjoitti:

        Olitko 60-luvulla (puolivälissä) lyseossa ja tulit sinne siitä aivan vierestä (alle 0,5 km).

        muttaja on nyt vähintään vuorineuvos ja miljardööri kun on pentuna ollu täysi kahjo, omien sanojesa mukaan.
        Semmoset kun kuulemma präjää elämässään niin mahjottoman hyvin. On pulivarikin joku suuri johtaja. Nimimerkissä on oikeaa vain ehkä se alku. Voisiko sanoa, että Simon Puli(vaari). Tuskin ylemmä on päässyt. Lasoli lienee Pulivaarin parasta, eipä taida konjakkiin enää rahat riittää.


      • Kamuttaja-Setä
        Romuttaja täti kirjoitti:

        Olitko 60-luvulla (puolivälissä) lyseossa ja tulit sinne siitä aivan vierestä (alle 0,5 km).

        En satu olemmaan tuo jota tarkotat. En tiijä kehen sekotat.


      • Kamuttaja-Setä
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Pidä lippu vaan korkeella äläkä välitä noista skitsoista inisijöistä.
        Olet tainnut sittenkin olla melko "kiltti" koulussa minuun verraten.
        Nyt vaikka moni tuleekin tunnistamaan kuka olen niin kerron itsestäni pari pikku jutskaa.
        Minulla oli koulussa pari kertaa käytöksenalennuskin. Kerran toin dynyä kouluun. "Löysin" sitä läheiseltä työmaalta. Tunnilla leikin sillä ja ope huomasi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Toisen kerran eräs likka valehteli minun rikkoneen hänen pyöränsä vaikka itse kaatui. Sain pitkän arestin ja vanhempani joutui korvaamaan. Kostoksi hakkasin välitunnilla isolla kivellä koko pyörän säpäleiksi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Ihme kyllä hänen vanhempansa ei vaatineetkaan pyörän korvaamista kun heille selvisi että ensimmäinen kerta olikin ollut tytön valehtelua. Olivat senverran reiluja.

        Nykyään asun Hesan seudulla ja minulla on erään autojen maahantuontiliikkeen merkkikorjaamo. Työntekijöissäkin on kaksi Lieksan seudun kasvattia. Samoin puolisoni on sieltä syntyisin.
        Kelohirsimökki on Pielisen rannalla.

        Joten voi näistä koulussa vähän poikkeuksellisesti käyttäytyneistä tulla elämässä menestyjiä.
        Tuo inisijä on todennäköisesti joku hanttapuliluuseri joka ei ole pärjännyt missään oikeassa elämässä kun ei ole opettaja tukena.
        Oikeassa elämässä tarvitsee ihmisessä itsessään olla ytyä eikä vaan pitkä, liukas ja pistävä kieli.

        Taejat olla aeka rämäkkä sälli ja oot ollu sitä jo pienestä pittäen. On se tosijaan sillen jotta ei se koulussa hiljoo istuminen vielä takkoo pärjeemistä elämässä. Ei se kyllä tietysti häeriköeminenkään mikkää suositus oo kellekkään.
        Tyttöen ja poekkiin käätös on erilaesta kouluijässä. Sen nyt tiettäää jokkaenen joka on lasten kanssa vähännii ollu tekemisissä se on kyllä silleen.
        Lipsahti vähä aehheen sivvuun tässä kun piti huastella vaen nuista opettajista.
        Siinnä sitä opettajjiinni ammattitaettoo mitattaan miten ne suapi ne vilikkaemmat ja hiljaset syrjäänvettäytyjättii mukkaan. Kun ei kumpikkaan oo mitenkkään hyvä juttu koulumänestyksen kannalta.
        Oli minullae joku opettaja semmonen joka innosti kaekki mukkaan, ja meillä vilikkaellakaa ei tullu arestija vaen yritettiin tosissaan kun oli niin mukava opettaja.
        Hyvvee jatkoo sinullehhii Simoni. Aavistan mistä tuon nimimerkkisi oot johtanna. Se kerttoo jottaen persoonastasi.


      • Kamuttaja-Setä
        mukaan ka- kirjoitti:

        muttaja on nyt vähintään vuorineuvos ja miljardööri kun on pentuna ollu täysi kahjo, omien sanojesa mukaan.
        Semmoset kun kuulemma präjää elämässään niin mahjottoman hyvin. On pulivarikin joku suuri johtaja. Nimimerkissä on oikeaa vain ehkä se alku. Voisiko sanoa, että Simon Puli(vaari). Tuskin ylemmä on päässyt. Lasoli lienee Pulivaarin parasta, eipä taida konjakkiin enää rahat riittää.

        En oo vuori- enkä kuorineovos. Oon ihan tavallinen kunnollinen immeinen joka on perreesä elättännä. Kettään en oo vahingoettanna enkä rikoksii tehny.
        En oo sanonu olleeni tääsi kahjo vaen vähä tavallista vilikkaampi karjalaespoeka. Se on näkynnä myöhemminnii elämässä sillee, jotta oon monessa harrastuksessa mukana.
        Minut tunnettaan ihmisenä joka ei vaen höpötä jotta pitäs tehä jottaen jonkun. Minut tunnetaan semmosena joka tekköö.
        Yhistyksissä ja urheiluseorossahi on suurin osa jäsenistä niitä jotka vaen outtaa valamista ja pieni osa on niitä jotka toemmii.
        Oumpahan ollu perustamassa yhtä urheiluseorroohi joka on lajin piirissä aeka tunnettu nykyjjään. Ite olin sen lajin harrastaja ja melekkeen puoliammattilaenen.
        Olin muutaman vuojen valmentajanahhii. Olin sen seoran ensimmäenen puhhenjohtaja ja nyt oon kunniapuhheenjohtaja.
        Itestäni keskustelun lopetan tähän enkä vastoo hyökkääksiin enkä kyselyihin.
        Jotta soromnoo vean sannoo Kenraaliluutnantti T. J. A. Heikkilä, Sonorran sotilaspiirin kuvernööri.


      • siellä riehuu
        umpiluukalloinen kirjoitti:

        riukukinttu. Puolustat koululuokkien häiriköitä ja opettajille haistattelijoita. Ilmeisesti olet vain pelkkä vaivainen linnakundi ja mummojen potkija. Paskat sinulla ole mitään liikettä, älä satuile. Ei sinunlaisesi mihinkään elämässään kykene. Saathan sinä selvempinä hetkinäs ja maanisessa vaiheessa kuvitella olevasi vaikka Kiinan keisari.

        Tuollaiset luonteet ovat vain pelkkiä psyko-tapauksia ja ympäristöjensä mätämunia. Joutaisi kärrätä halvalla Itä-Siperiaan ja jättää sinne pärjäilemään. Voisit riehua siellä ihan vapaasti, kyllä tundralle ääntä mahtuu ja suuruudenhulluja suomalaisia juoppoja.

        kyl näkyy kui tyhjä sun pääs on. eiks sun umpiluuhus mahdu se ettei elämässä menestymistä takaa että on peruskoulussa ollu open lelli. kas kun siel myöhemmissä opiskeluis pitäis osata muutaki kui kielitellä. oot surkee tapaus. toi hyökimises kohde vaan muisteli kouluaikaa ja sinä läksit heti pilkkaamaa. oleks niitä jotka hääti hyvii kirjottajii pois täältä. jäljet johtaa sylttytehtaalle jossa paistaa tuttu häiriköivä mätäpää


      • sutki-simon
        siellä riehuu kirjoitti:

        kyl näkyy kui tyhjä sun pääs on. eiks sun umpiluuhus mahdu se ettei elämässä menestymistä takaa että on peruskoulussa ollu open lelli. kas kun siel myöhemmissä opiskeluis pitäis osata muutaki kui kielitellä. oot surkee tapaus. toi hyökimises kohde vaan muisteli kouluaikaa ja sinä läksit heti pilkkaamaa. oleks niitä jotka hääti hyvii kirjottajii pois täältä. jäljet johtaa sylttytehtaalle jossa paistaa tuttu häiriköivä mätäpää

        perhettä joka on väliin hoidossa väliin vapaana.ei kannata noteerata ollenkaan


      • tuolle edelliselle
        sutki-simon kirjoitti:

        perhettä joka on väliin hoidossa väliin vapaana.ei kannata noteerata ollenkaan

        hanurille. Kyllä on tutkittuu tietoo jotta kouluhäiriköt ei pärjää elämässä. Niistä tuleepi enimmäkseen linnakundija tai muuten vain alimpien sosiaaliluokkien edustajia. Että se niistä pulivaarin johtajuuksista.

        On se vain kummallista sekin jotta jos moettii kouluhäiriköintiä ja koettaa kannnattoo kunnollista ja sivistynyttä käytöstä jo pennusta alakaen niin haukutaan ja nimitellään vaekka millä nimillä. Se tässä on jotensahi outoo. Vaen olisiko nykylieksalaista.

        Taetaa kamutttaja ja pulivaari olla aeka outoo porukkoo kumpiki. Että pitäskö nyt joka pennun koulussa alakaa riehuu niin sitten pärjäes elämässä ja menis muutenki mukavaasti. Tarkotan, jotta mänis itellä mukavasti. Mitäs nyt turhia kantamaan muretta luokkakaveriloista ja opettajista. Suavat alistuu siihen jos joku menestyjä halluu panna tunnilla ranttaliksi.


      • sitten niin-
        siellä riehuu kirjoitti:

        kyl näkyy kui tyhjä sun pääs on. eiks sun umpiluuhus mahdu se ettei elämässä menestymistä takaa että on peruskoulussa ollu open lelli. kas kun siel myöhemmissä opiskeluis pitäis osata muutaki kui kielitellä. oot surkee tapaus. toi hyökimises kohde vaan muisteli kouluaikaa ja sinä läksit heti pilkkaamaa. oleks niitä jotka hääti hyvii kirjottajii pois täältä. jäljet johtaa sylttytehtaalle jossa paistaa tuttu häiriköivä mätäpää

        päen että riähkät on niitä oikeita immeisii ja kunnolla ja täysjärkisesti käyttäytyvät on jottain mätäpäetä. Joo, jos nuin on niin asijat on Lieksassa siinnä tappauksessa paljonkii huonommin kuin miltä piällepäen näytäää.
        Muutan poes, joka paekkakunnalle ei vielä nuin ajatella.


      • Simon Pulivari
        sitten niin- kirjoitti:

        päen että riähkät on niitä oikeita immeisii ja kunnolla ja täysjärkisesti käyttäytyvät on jottain mätäpäetä. Joo, jos nuin on niin asijat on Lieksassa siinnä tappauksessa paljonkii huonommin kuin miltä piällepäen näytäää.
        Muutan poes, joka paekkakunnalle ei vielä nuin ajatella.

        Jos tosiaan olet sitä mieltä että jos lapsi on vilkas ja joskus kuiskii tunnilla tai tekee jotain eitoivottua niin hän on tuomittu tuhoon, eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta selvitä elämässä. Jos noin ajattelet niin muuta vaan pois.
        Ei täällä sivistyksen parissa ainakaan ajatella niinkuin sinä. Tule oppimaan jotain lapsista. Siellä olet kasvanut kieroon.


      • Simon Pulivari
        mukaan ka- kirjoitti:

        muttaja on nyt vähintään vuorineuvos ja miljardööri kun on pentuna ollu täysi kahjo, omien sanojesa mukaan.
        Semmoset kun kuulemma präjää elämässään niin mahjottoman hyvin. On pulivarikin joku suuri johtaja. Nimimerkissä on oikeaa vain ehkä se alku. Voisiko sanoa, että Simon Puli(vaari). Tuskin ylemmä on päässyt. Lasoli lienee Pulivaarin parasta, eipä taida konjakkiin enää rahat riittää.

        Ilmankos elät jossain omassa haavemaailmassasi, jossa sinunlaisesi luuserit johtavat maailmaa keppanapullo kädessä näpyttelemässä likaisesa murjussaan nettiin herjojaan.
        Oletkos seurannut uutisia luuseri.
        Risto Piekan sijaan noussut henkilö. Tiedätkös millainen hän oli lapsena. No nyt oppisi romuttui opettajan lelli.


      • elämässäsi
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Ilmankos elät jossain omassa haavemaailmassasi, jossa sinunlaisesi luuserit johtavat maailmaa keppanapullo kädessä näpyttelemässä likaisesa murjussaan nettiin herjojaan.
        Oletkos seurannut uutisia luuseri.
        Risto Piekan sijaan noussut henkilö. Tiedätkös millainen hän oli lapsena. No nyt oppisi romuttui opettajan lelli.

        täysin epäonnistunut, yhteiskunnan pohjasakkaan kuuluva rutjake. Koetat sitä sitten kostaa kaikille. Ja kateudesta vihreenä yrität kehua ja mainostaa elämäntapaasi ettei vaan kenelläkään koskaan menisi paremmin.
        Mutta kerron sinulle, kaikilla menee paremmin kuin sinulla. Olet todellísta pohjasakkaa ja pysyt siellä.


      • .... hääää, hääää.
        Simon Pulivari kirjoitti:

        Pidä lippu vaan korkeella äläkä välitä noista skitsoista inisijöistä.
        Olet tainnut sittenkin olla melko "kiltti" koulussa minuun verraten.
        Nyt vaikka moni tuleekin tunnistamaan kuka olen niin kerron itsestäni pari pikku jutskaa.
        Minulla oli koulussa pari kertaa käytöksenalennuskin. Kerran toin dynyä kouluun. "Löysin" sitä läheiseltä työmaalta. Tunnilla leikin sillä ja ope huomasi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Toisen kerran eräs likka valehteli minun rikkoneen hänen pyöränsä vaikka itse kaatui. Sain pitkän arestin ja vanhempani joutui korvaamaan. Kostoksi hakkasin välitunnilla isolla kivellä koko pyörän säpäleiksi. Seurauksena käytöksenalennus.
        Ihme kyllä hänen vanhempansa ei vaatineetkaan pyörän korvaamista kun heille selvisi että ensimmäinen kerta olikin ollut tytön valehtelua. Olivat senverran reiluja.

        Nykyään asun Hesan seudulla ja minulla on erään autojen maahantuontiliikkeen merkkikorjaamo. Työntekijöissäkin on kaksi Lieksan seudun kasvattia. Samoin puolisoni on sieltä syntyisin.
        Kelohirsimökki on Pielisen rannalla.

        Joten voi näistä koulussa vähän poikkeuksellisesti käyttäytyneistä tulla elämässä menestyjiä.
        Tuo inisijä on todennäköisesti joku hanttapuliluuseri joka ei ole pärjännyt missään oikeassa elämässä kun ei ole opettaja tukena.
        Oikeassa elämässä tarvitsee ihmisessä itsessään olla ytyä eikä vaan pitkä, liukas ja pistävä kieli.

        ***minulla on erään autojen maahantuontiliikkeen merkkikorjaamo. ***

        Kräähäää, häää, hooooooooo. Onpa jätkällä paha maaninen vaihe menossa. Mitähän se huomenna jo mahtanee omistaa, varmaankin pari maahantuontiliikettä korjaamoineen. Anna mun kaikki kestää.... hääää, hääää.


      • kittaamaan sitä
        elämässäsi kirjoitti:

        täysin epäonnistunut, yhteiskunnan pohjasakkaan kuuluva rutjake. Koetat sitä sitten kostaa kaikille. Ja kateudesta vihreenä yrität kehua ja mainostaa elämäntapaasi ettei vaan kenelläkään koskaan menisi paremmin.
        Mutta kerron sinulle, kaikilla menee paremmin kuin sinulla. Olet todellísta pohjasakkaa ja pysyt siellä.

        Lasoli-pullon pohjaa loppuun. Ja miettii miten voisi retkuilevaa elämäntapaansa mainostaa muillekin.
        Me viksut voimme jatkaa asiallista keskusteluamme.

        Ja koettaa ryömiä sieltä liejusta ja paskasta kuivalle maalle. Sääliksi käy hanua.


      • Anonyymi
        nykyjään sillä kirjoitti:

        on nimiki, ADHD-oireyhtymä. Ympäristölle aika kiusallinen. Nykyjään siihen annetaan heotoo tahi pannaan sellaset pennut erikoisluokalle, poes toesia haettoomasta. Sinun aekanas hoetoo ei tainnu vielä olla.

        Kyllä hoito oli jo keksitty silloin. Se oli tukkapölly ja/tai remmillä perspuolelle. Kyllä adhd:t saivat kyytiä. Tätä hoitoa muutaman kerran, kyllä rupesi tehoamaan.
        Silloin tuntui katkeralta, että lyötiin, mutta se oli sen ajan tapa.


    • ekh

      Oli kiva aihe lukea vanhalle lieksalaiselle, joka on koulunsa siellä käynyt mutta ollut poissa paikkakunnalta jo kolmekymmentä vuotta. Ajattelin jo itsekin yhtyä muisteloihin Lieksan lukion opettajista, mutta sit nuo idiootit menivät pilaamaan ketjun ja tukahduttivat koko keskustelun. Kamuttajat sun muut: olette vähämielisiä.

      • elämä on !!

        Elämä kallis, ... halpa. Koeta vaan silti pysyä mukana jollain tapaa.


      • lyl

        Mieleen on jääny nuori naisopettaja(nimeä en muista),taulun yläreunaan kirjottaessaan mekko nousi hiukan korkealle,ei siinä mitään, mutta kun ei palautunutkaan vain jäi kiinni sukkanauhasysteemeihin.
        Ei voi muuta sanoa kuin et ,äreän näköiset pikkarit,jo silloin.


      • lyl
        lyl kirjoitti:

        Mieleen on jääny nuori naisopettaja(nimeä en muista),taulun yläreunaan kirjottaessaan mekko nousi hiukan korkealle,ei siinä mitään, mutta kun ei palautunutkaan vain jäi kiinni sukkanauhasysteemeihin.
        Ei voi muuta sanoa kuin et ,äreän näköiset pikkarit,jo silloin.

        Muistui vain mieleen tuollainen harmiton tapaus,eikä siittä suurempoa numeroa tehty,eikä mainittu opelle sanallakaan,oltiin pikkupojat herrasmiehiä jo -60 luvulla.


    • 40-kymppinen

      Odoteltiin englannin tuntia alkavaksi,missähän se Sohvi viipyy...tunti kuluu...Sohvi huitaisi dodgella koulun ohi kun oli kova sumu,sattui olemaan myös lammas takapenkillä!Mopotkinhan kulkivät myös 80-luvulla kovaa...myös koulun pihan läpi...kuvis-ope Kontiainen(?) hyppäsi koulun alimmasta ikkunasta hollannikkaat kolisten poikien perään...poijat per...le!Oli opeja lempinimeltään kalkkuna,tipu,porkkana...!
      ;-)

      • visgui

        Jos oikein muistan, Noposen Leena? ja Kaarina Kaila
        ohjasivat näytelmää Lumikki ja 6 ääliöö.


    • lyl

      Tsor! Tämä kutsuehdotus olisi pitänyt lähettää jo keväällä,vain kun vähäinen aivokapasiteetti on työkäytössä,ei muista kaikkea.

      Tehkää ehdotuksia ,mikä ilta tulevalla viikolla?
      Vai tavataanko Mätäsvaaran kaivoskonserteissa?

    • Arvostamani opettaja Esko Lappi menehtyi 7.2.2017 pitkähköön sairauteen.

      • pienipellavapää

        Voi kun surullista. Yksi toisensa jälkeen nämä vanhat tutut lieksalaiset opettajamme siirtyvät ajasta ikuisuuteen ja me entiset nuoret olemme tulleet vanhoiksi. Muistan kuinka Esko Lappi vei meitä oppilaitaan joskus hyvin aikaisin aamulla linturetkille siihen Varasjoen tienoille.
        Kerran pyöräilimme Lamminkylään metsäretkelle. Siellä kairailimme maata ja tutkimme eri maakerroksia ja puita.
        Muistan hänet ruhallisena ja asiastaan innostuneena opettajana.


    • ei.eskko

      Miten se Esko muka oli hyvä ei mitenkään.

      • annetaan.anteeksi

        Toivottavasti osaat edes hävetä loukkaavaa lapsellista kommenttiasi vainajasta!


    • Esko tiesi melko paljon linnuista ja luonnosta. R.I.P

    • Esko oli luontokuvaaja ja siskonsa Maija-Liisa opettajana Rantalassa alaluokilla.
      Maija-Liisa piti minun äitiä jonkinlaisena uskottuna, ikäero oli melkoinen.

    • Rauhalan_koulu

      Rauhalassa silloin Saini Nurminen rehtorina, 80-lukua. Sohvi opetti englantia ja poltti Camel-tupakkaa, äidinkieltä Pinokkio, professori Baltazar matematiikkaa - Citroenilla ajeli. Pokrolla puu- ja metallipuolella Seriffi ja Puolikuu. Biologia "tallitonttu Rämäkkä", Reijon opetuksista jäi mieleen: "ei saa mainostaa periaatteita". Fys/kem Inkeri, ei pystynyt pitämään kuria tunneilla, pahimmillaan laitettiin pesualtaat tukkoon ja vesi tulvi lattialle, väitettiin että luokassa on pommi ja suojauduttiin luokan perälle. Lopputunniksi tuli sitten rehtori ja luokanvalvoja valvomaan järjestystä.

      Musiikki Nykänen, ruotsi Räty, kotitalous Pommi, liikunta tytöt Malla ja pojilla Parviainen. Riitta Säily -Jerry Lewis oli myös siihen aikaan.

      Pöpelikössä tupakalla käyjiä seuraava historianopettaja oli "Kyylä" en nyt muista oikeaa nimeä, Reino ??? Todella osuva lempinimi. Konekirjoitusta opetti Tipu. Uskontoa otsakiehkuraansa puhalteleva Mauranen. Mitäs se Terttu Heiskanen-Timonen opetti, opinto-ohjaaja taisi olla. Hyviä lempinimiä Kalkkuna, Porkkana, Hihnalallakin oli lisänimi, Kontiaisella en muista. Esko Lappi oli tuohon aikaan myös.

      Jos joku olisi silloin sanonut että Rauhalan koulu joskus suljetaan, ei sitä olisi voinut uskoa, oppilaita oli siihen aikaan paljon. Mutta niin se maailma muuttuu Eskoseni.

      • Rauhalan

        Ja ammattikoulu puretaan!


      • uniodwd

        1980 -84 ...tuttuja rauhalan ylä-aste opettajien nimiä.Meille Mauranen opetti äidinkieltä.Uskontoa "joku" korppu.Muutoin nuo seriffi/puolikuu niin en kyllä muista että noita olisi käytetty.Inkeri on tuttu .th Timonen oli opo.Kontiainen oli pätkä....jne.
        (Oltiin välitunnila tupakalla aigabrihan pöppelikössä ja esko käveli sinne päin.otettiin tietysti jalat alle .Itse juoksin eskon ohi ja hän sanoi:ilmottatudu heti rehtorin kansliaan. No en ole vieläkään ilmoittatunut. Ehkä taivaassa ?)
        Mutta kyllä nyt kun on itse elämää kokenut aikuinen,niin huomaa kuinka oikeassa opettajat oli.


      • Muista.ilmoittautua
        uniodwd kirjoitti:

        1980 -84 ...tuttuja rauhalan ylä-aste opettajien nimiä.Meille Mauranen opetti äidinkieltä.Uskontoa "joku" korppu.Muutoin nuo seriffi/puolikuu niin en kyllä muista että noita olisi käytetty.Inkeri on tuttu .th Timonen oli opo.Kontiainen oli pätkä....jne.
        (Oltiin välitunnila tupakalla aigabrihan pöppelikössä ja esko käveli sinne päin.otettiin tietysti jalat alle .Itse juoksin eskon ohi ja hän sanoi:ilmottatudu heti rehtorin kansliaan. No en ole vieläkään ilmoittatunut. Ehkä taivaassa ?)
        Mutta kyllä nyt kun on itse elämää kokenut aikuinen,niin huomaa kuinka oikeassa opettajat oli.

        Kontiainen on siirtynyt Manan majoille muutama viikko sitten.


      • oli.silloin
        Muista.ilmoittautua kirjoitti:

        Kontiainen on siirtynyt Manan majoille muutama viikko sitten.

        Kontiaisen etunimi on Hannu.


      • Tahiitti

        Vieläkö Pinokkio elää?


    • Käytänpä oikeita nimiä opettajista joiden komennossa olin Rauhalassa. Jaakko Urhonen metallityöt, Seppo Tähkiö puutyöt. Veikko Hakkarainen koneoppi, Salomo Aittamaa maatalousoppi. Reino Rytiniemi matematiikka, luokanvalvoja. Veli Sajanto musiikki, johtajaopettaja. Aatto Lepola englanti. Siinä muutama maintakseni.

    • Ededeseze

      Tietääköhän kukaan Rakel Tunturin ja Anna-Maija Tikanoja-Vandeleenen myöhemmistä vaiheista.

    • Onnin.oppilas

      Onni E.Koponen oli opettajana Peltolan koululla. Onni oli museomies ja Museoneuvos. Olin Onnin oppilaana 6/70 luvun vaihteessa. Lieksan historiaa käytiin läpi perinpohjaisesti, samoin myös museoasioita.
      Onni opetti myös konekirjoitusta. En tänäkään päivänä osaa kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä. Silloin hieman fuskasin, enkä osannut ottaa sitä opetusta tosissaan kun ajatukset saattoivat seilata muualla.
      Vaan olisipa joku sanonut silloin, ettei kirjoituskoneita ole enään olemassakaan 35 vuoden päästä, niin kuka olisi uskonut?

      • Minä olin Onni Koposen oppilaana 50-luvulla Keskuskoululla, jossa hän oli johtajaopettajana. Koulun "uutta puolta" ei silloin vielä ollut. Onnin kokoama museoesineistö oli koulun vintillä, jossa hän sitä mielellään esitteli kertoen samalla esineiden historiasta. 60-luvulla esineet siirrettiin nykyiseen Pielisen museoon.


      • Anonyymi
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Minä olin Onni Koposen oppilaana 50-luvulla Keskuskoululla, jossa hän oli johtajaopettajana. Koulun "uutta puolta" ei silloin vielä ollut. Onnin kokoama museoesineistö oli koulun vintillä, jossa hän sitä mielellään esitteli kertoen samalla esineiden historiasta. 60-luvulla esineet siirrettiin nykyiseen Pielisen museoon.

        Olin keskuskoululla 50- luvun lopulla - 63 asti. Onni E Koponen oli koulun johtajana. Hän oli rauhallinen, asiallinen ja tasapuolinen opettaja. Tykkäsin.
        Oli myös Aarne Turunen, hänen poikansa oli kanssani samalla luokalla. Nuori Kalle Leivo oli luokanvalvojana kolme vuotta. Kalle keksi kaikkea uutta ja erikoista, retkiä, ryhmätöitä tms.
        joita oli vain hänen luokallaan. Hän ei osannut olla jämäkkä, rääväsuut saivat huudella miten halusivat, Kalle ei saanut suita tukettua.
        Naisope Pajunen oli tyly, ilkeä ja pelottava. Kotitalousope Mutka kipakka vanhapiika, hänellä oli lemmikit ja Inhokit.
        Kyllä Onni Ee oli paras, hän oli murtomies, hän perusti Lieksan Kotiseutumeseon.


      • Anonyymi

        Olin kouluaikaan joskus Onni E. Koposen kirjekuriirina ja vein postia Ilmari Karvoselle kesken koulupäivän. Ilmari K oli myös museomiehiä.


    • jehudiini

      Joskus alakoulussa toisella luokalla meitä opetti vahvasti turun murteella puhunut Pirkko Lindberg. Sukunimestä en mene ihan täyteen varmuuteen. Onko hänen myöhemmistä vaihteista mitään tietoa?

    • Anonyymi

      Rantalassa opetti alakoulussa Esko Lapin sisko Maija-Liisa Lappi. Molemmat taisivat pysyä naimattomina. Toinen alakoulun opettaja siihen aikaan oli Aino Immonen.

      Paras oli Katri Yllö, hänestä minulla on hyvin lämpimät muistot vaikka joskus minulle aika tavalla rähjäsikin mutta syystä. Jos Lieksassa vielä käyn ja Yllön haudan löydän niin kukkapuskan laitan. Kova oli hänenkin kohtalo, mies katosi sodassa eikä koskaan saatu tietää miten kävi. Ehkä jäi vangiksi ja inkeriläisenä syytettiin vihollisen puolelle menosta ja ammuttiin.

      • Anonyymi

        Yllö oli huippu ja Maija-Liisa Lappi toinen. Sumppi pahin ja Patrikaisen Kake toinen melkein samanlainen.


    • Anonyymi

      Kyllä nyt kl edesmennyt Lapin Esko oli naimisissa. Jäi hyvät muistot hänestä opena ja rehtorina.

    • Anonyymi

      Pentti Myllymäki on toiminut Pielisjärven Yhteislyseon aikana viransijaisena opettajana 1971-72 sekä virkaatekevänä nuorempana lehtorina ja aineenopettajana 1972-73. 20. helmikuuta 1973 järjestettiin ensimmäiset kouluneuvostovaalit, ja Myllymäki valittiin tuolloin yhdeksi opettajajäseneksi.

      Edellä esitetyt tiedot käyvät ilmi Rauhalan koulun lopettajaisten yhteydessä rehtori Marja Leena Riikosen laatimasta kertomuksesta Pielisjärven Yhteislyseo & Rauhalan koulu 1963-2009.

      Lisäksi itselläni on Rauhalan yläasteen 9 A -luokan luokkakuva 1973-74, jossa Myllymäki on mukana luokanvalvojan ominaisuudessa.

      Myllymäestä jäi mieleen se, että hän järjesti puolisoineen luokallemme illanvieton kotonaan, joka oli Pokronlammen lähellä Alapokrontiellä. Aika harvinaista siihen aikaan ja varmaan nykyäänkin.

      Eräs muisto on myös se, että kerran koulun pihalla olleesta vierailijan Mercedes Benz -merkkisestä henkilöautosta oli viety konepellillä ollut merkki. Koko koulun oppilaat piti sitten kuulustella yksitellen tapauksen johdosta (opettajista en tiedä, heh). Itsekin kävin silloin Myllymäen puheilla. Lieneekö tapaus selvinnyt?

      Jarmo "Boris" Turunen

      • Anonyymi

        Minäkö sen muka vein ainakin syytettiin minua lopulta vaikka en vienyt.


    • Anonyymi

      "Pankaa päihinne" sanoi ruotsin opettaja joskus yheksänkyt luvulla.

      • Anonyymi

        Miettikää tätä päissänne, sanoi eräs opettaja... No mie oon kyllä miettiny, paljonkin...


    • Anonyymi

      Veijo Rantaison puujalkavitsit.

    • Anonyymi

      Lamminkylän koulun opettaja Uuno Lerssi oli mieleenpainuvin opettajani. Perjantaisin joskus piti "matikankokeet". Kysyi paljonko on 2 kertaa 100 ja päästi kotiin 2 tuntia aikaisemmin. Karttahuoneen ovenraosta tuprahteli savua kun opettaja "meni etsimään karttaa". Samoin välituntivalvojana istui ikkunan edessä pöydän ääressä ja joi "kahvia" kupista. Sen jälkeen alkoi "tekohampaat" sihahtelemaan.
      Ikinä ei mulla ole ollut niin hyvää laulunopettajaa! Kuorossa piti olla tarpeeksi ääntä! Kun olen lasten päättäjäisissä käynyt, niin oikein häiritsee, kun niin hiljaa laulavat, ettei edes kuulu.

    • Anonyymi

      Kännissä sai ennen opettajatkin olla kuten edellä mainittiin. Nykyään vai Pankaboardilla.

    • Anonyymi

      Kukas olikaan se miesopettaja joka 1970-luvun puolivälin paikkeilla kutsui tyttöjä kotiinsa "tukiopetukseen"? Siinäpä ne immenkalvot poksahteli ja ihan vanhempien tietämättä. Äijä siirtyi pian jonnekin toiselle paikkakunnalle. Muistaakos kukaan nimeä?

    • Anonyymi

      må panin mun opee vessassa

    • Anonyymi

      Kyllä muistan Rauhalan yläasteen 76-78. kerrankin aamunavauksen aikaan heitin sieltä kellarikerroksesta markkinoilta ostamani tykinlaukauksen ylös aulatiloihin ja juoksin pakoon unionin asemalle. Toisen kerran heitin isolla kivella sitä kellarikerroksen kelloa joka siinä katonrajassa oli . Kova helinä ja taas pakoon! Sain jälkiistuntoakin ihan muista syistä mutta livistin niistäkin. Sitten tuli päivä että juuri viimeisen tunnin aikana rehtori mauranen haki minut luokasta ja myös rissas eskon. Vei kotiinsa pielisentielle istumaan tunniksi jälki-istuntoa! Ei mauras paha ollut kun vielä tarjosi pipareitakin.
      Hakkaraisen veikon tunteja odotin innolla siksi kun hän kertoi mielenkiintoisia ja mukavia juttuja jotka myös kiinnosti poikia.
      Uskontoa opetti Veli Sajanto ja nykymittapuulla hänen luokitellaan sadistiksi.

      • Anonyymi

        Veli Sajannosta olen täysin samaa mieltä. Nykyisin ei sellaista opettajaa kateltas kauaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veli Sajannosta olen täysin samaa mieltä. Nykyisin ei sellaista opettajaa kateltas kauaa....

        Minäkin muistan sajannon. kävi kiinni oppilaisiin jotka ei hänen mielestään käyttäytynyt hyvin ja löikin heitä! Sajanto itseasiassa tyrmäsi kaiken vapaan ajattelun ja hänen tunneillaan ei koskaan saanut ilmaista omia mieliteitään! sensijaan veke ja sakari antoi oppilaalle tilaa kehittyä ja he olivat jo tuolloin edellä aikaansa.


    • Anonyymi

      Lisään vielä: Sakari Määttä huokui jotenkin sellaista tunnetta että kunnioitin häntä jo ekan tunnin jälkeen! Jotenkin näin vuosikymmenien jälkeen nostan hänet parhaammaksi opettajaksi !
      Sakari oli vuosikymmeniä edellä aikaansa sillä hän otti oppilaat yksilöinä, kannustaen heitä heidän taustoistaan piittaamatta! Hän ei koskaan menettänyt malttiaan ja oli oiva, myös oppilaita kuunteleva opettaja.

    • Anonyymi

      Patrikaisen Kake ja Sumppi jäi mieleen keljuimpina Rantalasta.

      • Anonyymi

        Kuka oli Sumppi. Muistan kun äiti aikoinaan puhui sumpista joka oli Rantalassa opettajana. Kai hällä oli oikea nimikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka oli Sumppi. Muistan kun äiti aikoinaan puhui sumpista joka oli Rantalassa opettajana. Kai hällä oli oikea nimikin.

        Ester Savolainen-Sundberg = Sumppi.


    • Anonyymi

      Muistan kun Rauhalan yläasteella ollessani joskus 78 Hakkaraisen veikko kertoili juttujaan tunneilla joillaei ollut mitään tekemistä opetuksen kanssa!
      Kerrankin hän selosti koko tunnin ajan miten hänen jämplantinkoirauros oli muka tapellut suden kanssa!
      Epäilin kyllä jo tuolloin kertomusta, mutta viihdyttävä juttu sekin oli noina aikoina.

      • Anonyymi

        Hällä taisikin susijutut käydä lompakon ja maineen päälle😆


    • Anonyymi

      Rauhalan koulusta paljon hyviä muistoja. Ruotsin opettaja Seppo Kainulaisella oli hyvät opetusmetodit. Malla Ilvonen, Sakari Määttä, Kaija Toivonen. Ainut inhokki opettaja oli pinokkio eli Ikonen, mielivaltainen... no se oli sitä aikaa.

    • Anonyymi

      Kalkkuna opetti historiaa rauhalassa ja pommi kotsaa.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      320
      7264
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2204
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1449
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      113
      1162
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1026
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      885
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      873
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe