Sheriffi on.

Leena Huovinen

Emme tiedä, mikä hänen suhteensa palstamme aihepiiriin on, mutta ajan mittaan se paljastuu. Voisimmeko jatkaa keskustelua ihan kuin häntä ei olisikaan? Vain siten opimme hänet tuntemaan.

Tällä hetkellä ainut tiedossamme oleva pysyvä asia on, että sheriffi on. Sheriffin persoonallisuus sen sijaan vaikuttaa olevan jatkuvassa muutostilassa, mikäli galleriasivuun on uskominen. Unohtakaamme, että sheriffi mahdollisesti haluaa pelleillä kanssamme. Jatkakaamme keskusteluja välittämättä hänestä ja hänen persoonallisuutensa vaihteluista.

On meidän keskustelujamme ennenkin yritetty estää, nyt vain käytössä vaikuttaa olevan uusia konsteja. Mikäs se olikaan nimeltään se "tuhanten juonten konstimestari", josta vanhat saarnaajat puhuivat kauan sitten?

148

6670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymys@

      Luuletko pääseväsi koskaan tästä/siitä ylitse? Vai oletko jo päässyt, mutta sinulla on muu syy viihtyä tällä palstalla? En kysy pahaa tarkoittaen. Tsemppiä sulle!

      • Leena Huovinen

        kiitos tsempistä! Jätän kuitenkin vastaamatta, koska palstan keskustelun tulisi kosketella vanhoillislestadiolaisuutta, ei sheriffiä eikä varsinkaan minua.

        Anteeksi jos tulin olleeksi tyly! Arvoituksellinen sheriffi vain tuossa jo tutkailee tekstiäni; haluan minimoida hänen työtään.


    • Aika aikaansa kutakin, sanoi pässi...

      Palstalaiset ovat olleet luonnollisesti uteliaita uuden sheriffinsä suhteen, joka ei ole halunnut poistaa joidenkin palstalaisten, ihan oikeutettujakin, pelkoja uudesta sheriffistä.

      Yksi tapa vältellä ja estää kommunikaatiota on asioiden kääntäminen muualle ja "pellen" rooli. Huumorilla on ehdottomasti paikkansa tässä maailmassa ja näillä palstoillakin, mutta se muuttuu ärsyttäväksi silloin, kun sillä yritetään kiertää ja peitellä. Ei kuitenkaan kannata provosoitua, vaikka provosoidaan.

      Se salailee, jolla salattavaa on. "valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden." (Joh. 3:19)

      Jatketaan me juttua asialinjalla palstan aiheesta, kuten ennenkin ja puututaan alati persoonallisuuttaan vaihtavan, heikosti kommunikoivan sheriffin toimiin vasta sitten jos aihetta ilmenee. Jos ihminen haluaa olla töykeä, pelleillä ja jättää esittäytymättä sekä vastaamatta asiallisiin kysymyksiin, niin se on hänen häpeänsä.

    • Yhden näkökulman haluaisin tähän keskusteluun tuoda, vaikka asia ei akuutisti minulle kuulukkaan.

      Voisiko mitenkään ajatella niin, ettei sheriffin tarvitsisi tulla esille millään manifestilla. Kun keskustelijoissa on runsaasti erilaisuutta, niin tunnustautuminen johonkin porukkaan voi estää asiallisen toiminnan.

      Jokaisella kuitenkin on vaikkapa alitajuisesti toive, että shriffi olisi "meidän" henkilö. Jos hän on "meidän" henkilö, niin "ne toiset" varmaan sen havaitsevat ja mahdollisesti kärsivät siitä.

      Minusta olisi parasta, jos sheriffi ei olisi keskustelun kohde eikä osapuoli. Toimittaisi vain virkansa sen kansalaiskunnon mukaan, jonka ylläpito on omalla tavallaan todennut.

      • >> Kun keskustelijoissa on runsaasti erilaisuutta, niin tunnustautuminen johonkin porukkaan voi estää asiallisen toiminnan.


      • adle

        että toit naapuripalstan "johdolta" mielipiteen tänne.
        Näkökulmaasi ainakin minä voin täysin yhtyä joka sanan kohdalla.
        Kokeneen sheriffin kommentit ovat aina tervetulleita
        ainakin tällaisissa asioissa.


      • adle kirjoitti:

        että toit naapuripalstan "johdolta" mielipiteen tänne.
        Näkökulmaasi ainakin minä voin täysin yhtyä joka sanan kohdalla.
        Kokeneen sheriffin kommentit ovat aina tervetulleita
        ainakin tällaisissa asioissa.

        Jos puhuisimme asiasta urheilutermein.

        Sheriffin pitäisi olla kuin jääkiekkopelin erotuomari, puolueeton. Jos häneltä tiukataan ennen peliä, kumman puolella olet tai mitä linjaa aiot vetää, tilanne on mahdoton.

        Kaikki odottavat, että tuomari on puolueeton ja huomatkaa, ilman mailaa kentällä.

        Itse olen koittanut olla ottamatta kantaa mielipiteisiin. Poistoja olen joskus perustellut, kun sitä on kysytty.


      • adle
        admata kirjoitti:

        >> Kun keskustelijoissa on runsaasti erilaisuutta, niin tunnustautuminen johonkin porukkaan voi estää asiallisen toiminnan.

        Voi olla että näillä palstoilla on aikaa myöten totuttu siihen että sheriffi on perustellut tekemisiään tai tekemättä jättämisiään.
        mutta kun katselee joitakin muita keskustelupalstoja niin sheriffi näyttää olevan täysin vaiti keskustelusta, ja poistelee omassa "rauhassaan"
        minkä katsoo tarpeelliseksi poistaa. Toimii siis palstan putsaajan ominaisuudessa ottamatta kantaa mihinkään keskusteluihin ja kyselyihin kun häneltä kysellään.Kyselyt vähenee kun sheriffi ei vastaa, ja siihen keskustelijat pian alkavat oppia eivätkä paljon siten kyselekkään.

        Minä en usko että sheriffi olisi vanhoillislestadiolainen, kun näytät sen niin erittäin todennäköisenä pitävän. Sheriffihän olisi galleriatietojen perusteella siten valehtelija.


      • vihne kirjoitti:

        Jos puhuisimme asiasta urheilutermein.

        Sheriffin pitäisi olla kuin jääkiekkopelin erotuomari, puolueeton. Jos häneltä tiukataan ennen peliä, kumman puolella olet tai mitä linjaa aiot vetää, tilanne on mahdoton.

        Kaikki odottavat, että tuomari on puolueeton ja huomatkaa, ilman mailaa kentällä.

        Itse olen koittanut olla ottamatta kantaa mielipiteisiin. Poistoja olen joskus perustellut, kun sitä on kysytty.

        >> Kaikki odottavat, että tuomari on puolueeton ja huomatkaa, ilman mailaa kentällä.


      • adle
        admata kirjoitti:

        >> Kaikki odottavat, että tuomari on puolueeton ja huomatkaa, ilman mailaa kentällä.

        "Jos rakentaa aasinsilta tähän palstaan, niin vanhoillislestadiolaiset vaikuttavat tuntevan sheriffin, sillä eivät he muutoin niin yksissä tuumin häntä hehkuttaisi. Ei tunnu reilulta että sheriffin "väri" näytetään yritettävän pitää salaisuutena "vastapuolen" osalta".

        Minun "hehkutukseni" perustuu pelkästään näihin kahteen asiaan:

        1. Palsta on saanut ylipäätänsä sheriffin.
        2. Sheritti on tuolla alempana luvannut toimia tasapuolisesti.


        Ja kuten toisaalla totesinkin. en pidä galleriatietojen perusteella valittua sheriffiä vanhoillislestadiolaisena.


      • mielenkiintoista ja
        admata kirjoitti:

        >> Kun keskustelijoissa on runsaasti erilaisuutta, niin tunnustautuminen johonkin porukkaan voi estää asiallisen toiminnan.

        asiallista ketjua esim. poistettu:
        -vl-isän avaus selaimen estosuotimien asettamisesta jollekin palstalle
        -vl-äidin perheleirikokemus, jolloin oli esitetty tätä palstaa ja yritetty urkkia piilotellusti palstaa käyttäneitä
        johtopäätös: ei ole pitkäikäinen tämä vl-sheriffi, valituspommitus ylläpitoon alkamassa?


      • Emmalia.
        mielenkiintoista ja kirjoitti:

        asiallista ketjua esim. poistettu:
        -vl-isän avaus selaimen estosuotimien asettamisesta jollekin palstalle
        -vl-äidin perheleirikokemus, jolloin oli esitetty tätä palstaa ja yritetty urkkia piilotellusti palstaa käyttäneitä
        johtopäätös: ei ole pitkäikäinen tämä vl-sheriffi, valituspommitus ylläpitoon alkamassa?

        Yksi kirjoitus on ainakin tuolla tallessa, jos tarkoitat tätä.

        "Olin tässä äidit ja isät leirillä ja siellä näytettiin videoheittimellä valkokankaalta tätä palstaa. Leiri-isäntä sanoi: "Eikö olekkin täyttä roskaa nämä kirjoitukset täällä!"
        Leiriläisistä kukaan ei tohtinut ilmoittautua palstalla kirjoittelevaksi, en minäkään ja niinpä asia sivuutettiin melko nopeasti.
        Leiri-isäntä siis halusi nähdä, onko täällä ketään, joka kirjoittelee suomi 24 vanhoillislestadiolaisuus palstalla, mutta ei kukaan ilmoittautunut, en minäkään."


      • Yhdyn sinun viestiisi

        täysin. Kirjoituksessi miellytti minua. Olipa hyvä viesti. Kiitos siitä. :)

        Seriffin ei ole pakko esittäytyä. Ja tätä työtä tehdään talkoomielessä, eikä viran puolesta. Niin että kyllä pitäis olla melko suuri vapaus, tällaisissa asioissa. Tämähän on vaan cahtti.

        Toivonkin palstalaisille, enemmän hieno-tunteisuutta ja ihmisen kunnioitusta seriffin suhteen.

        Nythän on hyvä, että saimme seriffin. Yrittäkäämme suhtautua häneen kaikella kunnioituksella, että saisimme pitää hänet.

        Ja etukäteen ei kannata kirjoitella epäluuloista tekstiä hänestä, jos serffi ei ole siihen antanut aihetta "virassaan."
        Ja sitenkin jos on aihetta, että ne viesti olis asiallisia, ja kirjoittais hänelle henkilökohtaisesti.
        Eikähän hänellä ole oma e-mail osoite.


      • mielenkiintoista ja kirjoitti:

        asiallista ketjua esim. poistettu:
        -vl-isän avaus selaimen estosuotimien asettamisesta jollekin palstalle
        -vl-äidin perheleirikokemus, jolloin oli esitetty tätä palstaa ja yritetty urkkia piilotellusti palstaa käyttäneitä
        johtopäätös: ei ole pitkäikäinen tämä vl-sheriffi, valituspommitus ylläpitoon alkamassa?

        ...On hyvä linja.

        Se mitä olen itse huomannut sheriffin luutimisen aloittaneen, niin en voi valittaa. Turhat provoilut joutaakin poistaa, sillä ne eivät ole kenenkään etujen mukaisia. Samoin on oikeutettua poistaa kommentit, jotka eivät mitenkään liity varsinaiseen palstan aiheeseen, eli vanhoillislestadiolaiseen uskoon.

        Omat kommenttini olen esittänyt ja kohdistanut avoimuuden sekä kommunikaation puuttumiseen, mutta jos varsinainen luutiminen sujuu jatkossakin yhtä loogisesti ja mallikkaasti, niin voimme olla tyytyväisiä palstan sheriffiin.


      • acim la i nen
        admata kirjoitti:

        ...On hyvä linja.

        Se mitä olen itse huomannut sheriffin luutimisen aloittaneen, niin en voi valittaa. Turhat provoilut joutaakin poistaa, sillä ne eivät ole kenenkään etujen mukaisia. Samoin on oikeutettua poistaa kommentit, jotka eivät mitenkään liity varsinaiseen palstan aiheeseen, eli vanhoillislestadiolaiseen uskoon.

        Omat kommenttini olen esittänyt ja kohdistanut avoimuuden sekä kommunikaation puuttumiseen, mutta jos varsinainen luutiminen sujuu jatkossakin yhtä loogisesti ja mallikkaasti, niin voimme olla tyytyväisiä palstan sheriffiin.

        ..valita vaikka äänestysehdotukseni palstan vl-mäisimmästä kirjoittajasta poistettiin. Se koski palstan aihettaa vain epäsuorasti. Olen itsekin sanonut että palstan aihe on vanhoillislestadiolaisuus eivätkä palstan kirjoittjat. Toisalta täällä on kyllä tehty analyysejä kirjoittajista ennenkin ja ne on hyväksytty. Minusta ne ovat olleet jotenkin piristäviä.


    • adle

      Annetaan sheriffille työrauha,ja ollaan kiitollisia että sellainen on palstalle saatu.Tästä on hyvä jatkaa palstan aiheella: vanhoillislestadiolaisuus.

    • Täällä puhuttiin urheilutermein tästä keskustelusta ja sen 'tuomaroinnista'. Se on paljon mukavampi vertaus kuin haistella henkiä kirjoittajien kohdalla.

      Toki teen itsekin sitä itsekseni, mutta se ei saisi olla keskustelussa ollenkaan esillä. Se menee heti käännyttämisen puolelle ja keskustelu estyy tai riitautuu.

      Jos vastapuoli on ns. kyselijän paikalla, niin silloin tietysti oman uskon esiin tuominen ja siihen 'houkutteleminen' on paikallaan. Mutta ei muuten!

      Samoin siinä tilanteessa, että vastapuoli yrittää 'houkutella/ käännyttää' vastapuolen 'pois' jostakin.

      Mutta tuo ajatusrakennelma ei toimi täällä. Valitettavasti.

      Jos lähtökohta vl-puolella on se, että on vain 'tällä tavalla uskomalla' pääsee taivaaseen, ja eivl-puolella se, että tuo on väärä ajattelu ja siitä olisi luovuttava, niin tulee väkisin 'henkien ja voimien taistelu' opin takia. Siksi keskustelu on niin toivottoman tuntuista.

      Kun tuohon sotketaan vielä eri henget ja niiden haistelu, niin .... taas kerran - toivotonta!

      Minulle olisi riittänyt sheriffin asiallinen ilmoitus siitä, että hän on olemassa. Ei hänen tarvitse 'puoltaan tai henkeään' paljastaa. Se olisi jopa häiriöksi keskustelulle.

      Mutta tuo pelleilyyn viittava toiminta, vaikuttaa ihan todella keskustelun estämiseltä tai ainakin huomion viemiseltä epäoleelliseen.

      Ehkä hän nauttii siitä, että saa olla arvailujen kohteena. Olla tärkein aihe ja huomion kohde? Mitä se taas kertoo? En arvaile.

      • PO.

        Minua kiinnostaa millainen kosketuspinta seriffillä on vanhoillislestadiolaisuuteen. Kyllä se osaltaan selittäisi motivaatiota seriffin hommiin. En usko, että hänellä vain on ollut lapsesta asti kiinnostusta moderointi hommiin ja nyt sattumalta huomasi avoimen paikan. Mutta onhan hänellä oikeus salata taustansa. Kohta varmaan alkaa satelemaan arvauksia millä nikeillä seriffi on aiemmin palstalle kirjoittanut. Voisin oikeastaan aloittaa, hän on...
        Noh, jääköön vielä sanomatta.


      • PO. kirjoitti:

        Minua kiinnostaa millainen kosketuspinta seriffillä on vanhoillislestadiolaisuuteen. Kyllä se osaltaan selittäisi motivaatiota seriffin hommiin. En usko, että hänellä vain on ollut lapsesta asti kiinnostusta moderointi hommiin ja nyt sattumalta huomasi avoimen paikan. Mutta onhan hänellä oikeus salata taustansa. Kohta varmaan alkaa satelemaan arvauksia millä nikeillä seriffi on aiemmin palstalle kirjoittanut. Voisin oikeastaan aloittaa, hän on...
        Noh, jääköön vielä sanomatta.

        Kyllä tässä itselläkin keskusyksikkö töitä tekee, kun 'hae'-nappi on pohjassa.... ;D


      • yhteen yksityiskohtaan

        viestissäsi.
        Sanoit, että jos vastapuoli on ns. kyselijän paikalla, silloin omaan uskoon "houkutteleminen" on paikallaan. Ei minusta ole! Se on päinvastoin vähän epäeettistä, toisen heikon tilan hyväksikäyttöä. Oman uskonsa voi vain tuoda esille, ja jos kykenee, tukea toista hänen etsiessään omaa totuuttansa.

        Tuohon en kyllä itse kunnolla pysty. Houkutus ruveta käännyttämään toista omaan uskoonsa, varsinkin jos hän on jotenkin puolustuskyvyttömässä tilassa, on suuri, eikä sitä helposti edes huomaa itse. Voi vain rukoilla, ettei siihen sortuisi ainakaan liian pahasti...


      • yhteen yksityiskohtaan kirjoitti:

        viestissäsi.
        Sanoit, että jos vastapuoli on ns. kyselijän paikalla, silloin omaan uskoon "houkutteleminen" on paikallaan. Ei minusta ole! Se on päinvastoin vähän epäeettistä, toisen heikon tilan hyväksikäyttöä. Oman uskonsa voi vain tuoda esille, ja jos kykenee, tukea toista hänen etsiessään omaa totuuttansa.

        Tuohon en kyllä itse kunnolla pysty. Houkutus ruveta käännyttämään toista omaan uskoonsa, varsinkin jos hän on jotenkin puolustuskyvyttömässä tilassa, on suuri, eikä sitä helposti edes huomaa itse. Voi vain rukoilla, ettei siihen sortuisi ainakaan liian pahasti...

        Laitoin tuon houkuttelemisen lainausmerkkeihin juuri sen vuoksi, koska yleensä se ei ole hyvä asia. Siihen liittyy käännyttämisen maku. Mutta kyselijälle se voi olla sitä, mitä hän haluaakin. Se sallittakoon, vaikka hän olisikin herkässä tilassa ja siten vaikutuksille ja houkutuksille altis.

        Jos hän sitä kautta saa apua, niin minä en halua sitä vääräksi sanoa. Meni hän sitten vaikka ääriliikkeeseen tai mihin lahkoon tahansa. Sitä ei voi estää, jos se on niin mennäkseen.

        Ei minuakaan voinut, kun aikoinaan haluasin mennä vl-seurakuntaan. Kukaan ihminen ei voinut päätäni kääntää ja ratkaisuuni vaikuttaa. Sitä en tajua vieläkään, miksi minun piti sinne mennä, vaikka en voinutkaan siellä hoitovuosien takia tai yli olla!

        Jos joku on vilpittömästi kiinnostunut vl:sta, niin minä en estele enkä mustamaalaa. Jokaisella on oma tiensä, vaikka se kulkisi vl-seurakunnan kautta. Sitä vain rukoilen, että menijä säästyisi siltä lakihenkiseltä toisten tuomitsemiselta, mikä siellä on niin lähellä ja on hyvin tarttuvaa lajia... Meidän muiden takia se on erittäin paha käytännön asia.


    • hän on.

      Mutta parempi etteivät pääkonttorin pojat tiedä. Pääkonttorin takia se salamyhkäisyys.

      • salaliittoteorioita!

        Tuollaiset joutaa poistaa. Eivät ole asiallisia.


      • Tiedän minäkin uuden sheriffimme virtuaalihahmon. Hän on tuttu hahmo useimmille vl-palstan vakikirjoittajille.

        Lueskelin tunnin verran uuden sefumme kirjoituksia s24 foorumin hakupalvelun kautta. Syntyi oikein positiivinen kuva hänestä ja hänen arvomaailmastaan sekä luja luottamus hänen tasapuolisuuteensa ja oikeudenmukaisuuteensa. Hänen kirjoitustensa perusteella tunnistan hänet aidoksi kristityksi.

        Vaikka hän ei olekaan vl, tuntee hän erittäin hyvin, laajalti ja syvälti myös vl-maailman. Pidän häntä erittäin sopivana tämän palstan sheriffiksi.


      • Emmalia.
        Joosua kirjoitti:

        Tiedän minäkin uuden sheriffimme virtuaalihahmon. Hän on tuttu hahmo useimmille vl-palstan vakikirjoittajille.

        Lueskelin tunnin verran uuden sefumme kirjoituksia s24 foorumin hakupalvelun kautta. Syntyi oikein positiivinen kuva hänestä ja hänen arvomaailmastaan sekä luja luottamus hänen tasapuolisuuteensa ja oikeudenmukaisuuteensa. Hänen kirjoitustensa perusteella tunnistan hänet aidoksi kristityksi.

        Vaikka hän ei olekaan vl, tuntee hän erittäin hyvin, laajalti ja syvälti myös vl-maailman. Pidän häntä erittäin sopivana tämän palstan sheriffiksi.

        Joku osaa kertoa meille enemmänkin uudesta seriffistä:)

        Olen myös sitä mieltä, että kyseessä ei voi olla vl. Oikeastaan siihen riittä jo ihan tieto galleriasivulla jossa viitataan tuohon jazz-musiikkiin.

        Ainakin täällä meilläpäin ollaan aika tarkkoja tuon musiikin suhteen millaista "sovelias" musiikki on. Voihan olla, että jollain paikkakunnilla tässä musiikissakin on eroja, mutta kyllä täällä mennään ihan sen rytmin mukaan, ja jazz on aika menevää musiikkia.

        Jos kyseessä olisi vl-seriffi, niin eivät varmaan ainakaan kaikki vl:ät" sitä hyvällä katsoisi, että seriffi antaa galleriasivulla tietoa mikä ei ole yleiseti hyväksyttyä vl-liikkeessä. Sillä siitähän saa kuvan, että jazz-musiikkikin olisi hyväksyttyä yleisesti, ja tätä palstaa lukevat nuoeretkin. Ja seriffihän on tavallaan palstan esikuva:)


      • tuollainen henkilö
        Joosua kirjoitti:

        Tiedän minäkin uuden sheriffimme virtuaalihahmon. Hän on tuttu hahmo useimmille vl-palstan vakikirjoittajille.

        Lueskelin tunnin verran uuden sefumme kirjoituksia s24 foorumin hakupalvelun kautta. Syntyi oikein positiivinen kuva hänestä ja hänen arvomaailmastaan sekä luja luottamus hänen tasapuolisuuteensa ja oikeudenmukaisuuteensa. Hänen kirjoitustensa perusteella tunnistan hänet aidoksi kristityksi.

        Vaikka hän ei olekaan vl, tuntee hän erittäin hyvin, laajalti ja syvälti myös vl-maailman. Pidän häntä erittäin sopivana tämän palstan sheriffiksi.

        kuin kuvaat, niin miksi hän sitten ilmaantui palstalle niin epäasiallisella tavalla? Ei oikein natsaa.

        P.S. Ei pitäisi heitellä meille uteliaille noita "tiedän varmasti, mutten kerro"! Sitä rupeaa vain pähkäilemään, ketä ihmeessä mahdat tarkoittaa.


      • Emmalia.
        tuollainen henkilö kirjoitti:

        kuin kuvaat, niin miksi hän sitten ilmaantui palstalle niin epäasiallisella tavalla? Ei oikein natsaa.

        P.S. Ei pitäisi heitellä meille uteliaille noita "tiedän varmasti, mutten kerro"! Sitä rupeaa vain pähkäilemään, ketä ihmeessä mahdat tarkoittaa.

        Aikaa. Jos hän on Joosuan kuvailun kaltainen, niin sefu varmaan jossain vaiheessa tulee "kaapistaan ulos".

        En usko, että kenelläkään palstalaisella olisi mitään pahaa sanottavaa tuollaisesta seriffistä. Kristittyhän on rehellinen ja avoin, niin ehkä uusi sefu nyt tutkailee vielä miten hänet otetaan palstalla vastaan.

        Toivottavasti Joosua on osunnut oikeaan, ja tietää todella kuka sefu on:)

        Vl hän ei ainakaan ole, joten saattaa olla hyvnkin Joosua oikeassa. Ja tuskin on uusi sefu ollut tiedossa vl-uskovaisillakaan ennen meitä. Kaikki vl:ät ovat toivotelleet sefun tervetulleeksi, jopa nämä tiukimmatkin, ja olleet innoissaan. Ja jos sefu olisi ollut vl, niin joku olisi varmasti sefua huomauttanut tuosta jazz-musiikista, kun vaikea uskoa, että kaikki olisivat valmiita hyväksymään tuon musiikin yleisesti hyväksyttynä.


      • tuollainen henkilö kirjoitti:

        kuin kuvaat, niin miksi hän sitten ilmaantui palstalle niin epäasiallisella tavalla? Ei oikein natsaa.

        P.S. Ei pitäisi heitellä meille uteliaille noita "tiedän varmasti, mutten kerro"! Sitä rupeaa vain pähkäilemään, ketä ihmeessä mahdat tarkoittaa.

        Itsekin pähkäilin aikani ja kävin läpi moniakin ehdokkaita kunnes kekkasin. Eihän asian ratkaisemiseen tarvita mitään muuta kuin loogista päättelyä. Piiri on kuitenkin aika pieni kun pitäytyy rekisteröidyissä nimimerkeissä ja uskonnollisaiheisilla keskustelufoorumeilla ja kun lisäksi ottaa huomioon sen, että ihan pystymetsästä ei sheriffiksi tulla.

        Kun käy mahdolliset ehdokkaat yksitellen läpi niin jäljelle jää vain muutama. Lopulta jäi vain yksi. Asiaa ei kukaan ole minullekaan varmistanut, mutta olen täysin varma, että olen oikeassa virtuaalipersoonassa. Minun asiani ei ole tehdä paljastuksia sefun suhteen ja luotankin siihen, että sefu itse perustelee sitten kun on sen aika.


      • arvata,
        Joosua kirjoitti:

        Itsekin pähkäilin aikani ja kävin läpi moniakin ehdokkaita kunnes kekkasin. Eihän asian ratkaisemiseen tarvita mitään muuta kuin loogista päättelyä. Piiri on kuitenkin aika pieni kun pitäytyy rekisteröidyissä nimimerkeissä ja uskonnollisaiheisilla keskustelufoorumeilla ja kun lisäksi ottaa huomioon sen, että ihan pystymetsästä ei sheriffiksi tulla.

        Kun käy mahdolliset ehdokkaat yksitellen läpi niin jäljelle jää vain muutama. Lopulta jäi vain yksi. Asiaa ei kukaan ole minullekaan varmistanut, mutta olen täysin varma, että olen oikeassa virtuaalipersoonassa. Minun asiani ei ole tehdä paljastuksia sefun suhteen ja luotankin siihen, että sefu itse perustelee sitten kun on sen aika.

        ketä tarkoitat, mutta en ole samaa mieltä kanssasi. Sanat "uskonnollisaiheisilla keskustelufoorumeilla" kertovat ajattelustasi. Ja aikaisemmin sanot, että hän on tuttu hahmo useimmille palstan vakikirjoittajille.
        Admatan palstalla ei ole ketään mahdollista, ja Mopin ja Larssin palstoilla on vain vl:iä, joten...


      • täälläkin.
        Joosua kirjoitti:

        Itsekin pähkäilin aikani ja kävin läpi moniakin ehdokkaita kunnes kekkasin. Eihän asian ratkaisemiseen tarvita mitään muuta kuin loogista päättelyä. Piiri on kuitenkin aika pieni kun pitäytyy rekisteröidyissä nimimerkeissä ja uskonnollisaiheisilla keskustelufoorumeilla ja kun lisäksi ottaa huomioon sen, että ihan pystymetsästä ei sheriffiksi tulla.

        Kun käy mahdolliset ehdokkaat yksitellen läpi niin jäljelle jää vain muutama. Lopulta jäi vain yksi. Asiaa ei kukaan ole minullekaan varmistanut, mutta olen täysin varma, että olen oikeassa virtuaalipersoonassa. Minun asiani ei ole tehdä paljastuksia sefun suhteen ja luotankin siihen, että sefu itse perustelee sitten kun on sen aika.

        Kävin myös vahan läpi rek.nimimerkkejä mielessäni ja valistinkin jo yhden mahdollisen, mutta olen tullut toisiin ajatuksiin poistojen perusteella. Seriffi on vl, ja hän tiukentanut otettaan palstasta SRK:n linjauksen suuntaan, joten sefu oli, oli ja on.


      • viestiin
        täälläkin. kirjoitti:

        Kävin myös vahan läpi rek.nimimerkkejä mielessäni ja valistinkin jo yhden mahdollisen, mutta olen tullut toisiin ajatuksiin poistojen perusteella. Seriffi on vl, ja hän tiukentanut otettaan palstasta SRK:n linjauksen suuntaan, joten sefu oli, oli ja on.

        Kirjoitin v a l i s t i n k i n. Po. valiTSinkin.


      • viestiin kirjoitti:

        Kirjoitin v a l i s t i n k i n. Po. valiTSinkin.

        Mitä merkitystä oikeastaan on sillä, kuka sheriffi on ja mikä on hänen uskonsuuntauksensa? Minä en ainakaan ymmärrä, miksi sitä tulee pohtia ja pyöritellä? Ei kai hänen tarvitse sen kummemmin esitellä itseään, eihän meiltä kirjoittajiltakaan vaadita minkäänlaista esittelyä. Sheriffi siistii palstalta pois asiattomuudet, muutenhan hän ei vaikuta viestien sisältöön, olipa sitten kuka tahansa.

        Joten olkoon Bergeronnette vaikka Kiinan keisari, antaa näppiksen sauhuta ja vilkaistaan välillä vaikka Bergeronnetten galleriasivulta palstan sääntöjä, niin emme edes huomaakaan sheriffin läsnäoloa. Ei vaadita sheriffiä pasuuna suussaan julistamaan identiteettiään vaan annetaan hänelle työrauha.


      • Emmalia.
        täälläkin. kirjoitti:

        Kävin myös vahan läpi rek.nimimerkkejä mielessäni ja valistinkin jo yhden mahdollisen, mutta olen tullut toisiin ajatuksiin poistojen perusteella. Seriffi on vl, ja hän tiukentanut otettaan palstasta SRK:n linjauksen suuntaan, joten sefu oli, oli ja on.

        Että Joosua on sittenkin erehtynyt:( Jos kyseessä olisi ihminen jonka Joosua kuvailee, niin hän tietäisi myös vl-liikkeen kannan homouteen.

        "Homoudesta voi keskustella, mutta ei siten, että leimataan kokonainen liike homofoobikoiksi." (Lainaus seriffin kirjoituksesta).

        Eihän vl-liike ole koskaan salannut kantaansa tähän homo asiaan, ja siitä on ollut suviseuroissakin lausuma.

        Nyt kuitenkin sefu on sitä mieltä, että homoudesta ei saa keskustella siten, että se liitetään vl-liikkeeseen, vaikka monet tietävät mikä se yleinen kanta ja opetus on. Kyllähän liikkeen kanta on kaikilla tiedossa, mutta yksittäiset vl-uskovaiset voivat taas olla toista mieltä.

        Miten ihmeessä tänne palstalle on voinnut päästä seriffi joka ei tuonkaan vertaa tunne vl-uskoa? Eihän seriffi mitenkään pysty toimimaan suomi24 säätöntöjä noudattamalla jos joutuu ihan mutu-mielellä poistamaan viestejä.

        Jos seriffi olisi vl, niin hän olisi varmasti tiennyt mikä hänen uskonyhteisönsä opetus on homoudesta. Miksi vl kiistäsi tuollaisen asian, ja sanoisi ettei koko liikkeen kannaksi pidä laittaa homovastaisuutta, vaikka se kuitenkin on liikkeen kanta?

        Tässä yksi linkki mistä voi tutustua heiman tuohon julkilausumaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000009476791


      • täälläkin.
        JIA kirjoitti:

        Mitä merkitystä oikeastaan on sillä, kuka sheriffi on ja mikä on hänen uskonsuuntauksensa? Minä en ainakaan ymmärrä, miksi sitä tulee pohtia ja pyöritellä? Ei kai hänen tarvitse sen kummemmin esitellä itseään, eihän meiltä kirjoittajiltakaan vaadita minkäänlaista esittelyä. Sheriffi siistii palstalta pois asiattomuudet, muutenhan hän ei vaikuta viestien sisältöön, olipa sitten kuka tahansa.

        Joten olkoon Bergeronnette vaikka Kiinan keisari, antaa näppiksen sauhuta ja vilkaistaan välillä vaikka Bergeronnetten galleriasivulta palstan sääntöjä, niin emme edes huomaakaan sheriffin läsnäoloa. Ei vaadita sheriffiä pasuuna suussaan julistamaan identiteettiään vaan annetaan hänelle työrauha.

        Ei todellakaan ole väliä persoonasta! En halua tietää hänen henkilöllisyyttään, enkä mitään muutakaan henkilökohtaista, mutta kuten itsekin olet huomannut, seriffi tuli taloon kuin varas yöllä. Sitä saa ja sopii ihmetellä.

        Säännöt voi lukea Eniron tiedotteesta. En niiden takia viitsisi sefun galleriasivua avata, mutta vahtelunhaluinen sefiffi saa tietenkin uteliaisuuden heräämään.

        Sitä samaa työrauhaa pyydän seriffiltäkin keskustelijoille. Turhanaikaiset poistot eivät lisää luottamusta, koska 'sisääntulokaan' ei tapahtunut mallikkaasti.

        Viikon verran vienee tämä spekulointi sefusta, joten yritä sinäkin kestää.


      • täälläkin. kirjoitti:

        Ei todellakaan ole väliä persoonasta! En halua tietää hänen henkilöllisyyttään, enkä mitään muutakaan henkilökohtaista, mutta kuten itsekin olet huomannut, seriffi tuli taloon kuin varas yöllä. Sitä saa ja sopii ihmetellä.

        Säännöt voi lukea Eniron tiedotteesta. En niiden takia viitsisi sefun galleriasivua avata, mutta vahtelunhaluinen sefiffi saa tietenkin uteliaisuuden heräämään.

        Sitä samaa työrauhaa pyydän seriffiltäkin keskustelijoille. Turhanaikaiset poistot eivät lisää luottamusta, koska 'sisääntulokaan' ei tapahtunut mallikkaasti.

        Viikon verran vienee tämä spekulointi sefusta, joten yritä sinäkin kestää.

        Kyllä minä kestän ihan hyvin tämän tilanteen vaikka pitempäänkin. Hyvä kun sheriffi tuli. Olen sen verran kokematon näissä palsta-asioissa, etten tiedä, miten aiemmin aheriffi on tullut. Onko se aiemmin ollut jotenkin erilaista kuin että sheriffi on vain ilmestynyt?


      • SRK:ta kohtaan
        JIA kirjoitti:

        Kyllä minä kestän ihan hyvin tämän tilanteen vaikka pitempäänkin. Hyvä kun sheriffi tuli. Olen sen verran kokematon näissä palsta-asioissa, etten tiedä, miten aiemmin aheriffi on tullut. Onko se aiemmin ollut jotenkin erilaista kuin että sheriffi on vain ilmestynyt?

        on palstalaisten (muitten kuin vl:ien) keskuudessa niin vahva, että kaikenlainen salailu synnyttää epäilyjä likaisesta pelistä.
        Tämä epäluulo on mielestäni peräisin suunnilleen viime kesältä. Silloin SRK rupesi ilmaisemaan avoimesti kielteistä asennoitumistaan palstaan, ja tänne ilmaantui kummallisia vl-agentteja ja käännyttäjiä.
        Joskus aikaisemmin palsta eli viattomuuden tilassa, ja luottamus oli vahvempi. Nyt sitä luottamusta ei juuri ole, ja siksi halutaan tietää, mikä taho on asialla. Tällaisessa tilanteessa seriffin tehtävä olisi rakentaa luottamusta olemalla avoin, ei lisätä epäluuloja salailulla.


      • SRK:ta kohtaan kirjoitti:

        on palstalaisten (muitten kuin vl:ien) keskuudessa niin vahva, että kaikenlainen salailu synnyttää epäilyjä likaisesta pelistä.
        Tämä epäluulo on mielestäni peräisin suunnilleen viime kesältä. Silloin SRK rupesi ilmaisemaan avoimesti kielteistä asennoitumistaan palstaan, ja tänne ilmaantui kummallisia vl-agentteja ja käännyttäjiä.
        Joskus aikaisemmin palsta eli viattomuuden tilassa, ja luottamus oli vahvempi. Nyt sitä luottamusta ei juuri ole, ja siksi halutaan tietää, mikä taho on asialla. Tällaisessa tilanteessa seriffin tehtävä olisi rakentaa luottamusta olemalla avoin, ei lisätä epäluuloja salailulla.

        En minä aivan niin uusi ole, sillä olen pian kaksi vuotta seuraillut ajoittain tätäkin palstaa. Silloin vain Moppi on ollut koko ajan sheriffinä, mutta juuri siinä vaiheessa hän piti pikku tauon.

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan viitsii mitään peliä pelailla minkään palstan kanssa.Mitä mieltä sellaisessa olisi? Minusta tämä on sellainen pieni yhteisö, kuin joku kortteli kaupungissa, tai taloyhtiö. Keskenään kalkatetaan maailmanasiat pihannurkassa ja mennään kotiin nukkumaan. Liekö muuten kukaan kääntynyt puoleen tai toiseen näiden palstojen ansiosta, tietääkö kukaan? Tai ilmoittautuuko?


      • täälläkin.
        JIA kirjoitti:

        Kyllä minä kestän ihan hyvin tämän tilanteen vaikka pitempäänkin. Hyvä kun sheriffi tuli. Olen sen verran kokematon näissä palsta-asioissa, etten tiedä, miten aiemmin aheriffi on tullut. Onko se aiemmin ollut jotenkin erilaista kuin että sheriffi on vain ilmestynyt?

        Yksinkertaisin keino selvittää asia on laittaa Moppaajasefulle yksityisviesti ja kysyä häneltä itseltään. Hän varmasti kertoo ne kiemurat, miten tuli esittäytyneeksi toistamiseen luutijana palstalaisille. Uskovainen ei valehtele toiselle uskovaiselle.

        P.S. Olet varmasti huomannut, että entinen sefu ei ole kommentoinut uuden seriffin tuloa palstalle mitenkään. Tarkoitan hänen rek.nimimerkkejään. Eikö sekin ole kummallista?


      • saattaa olla
        JIA kirjoitti:

        En minä aivan niin uusi ole, sillä olen pian kaksi vuotta seuraillut ajoittain tätäkin palstaa. Silloin vain Moppi on ollut koko ajan sheriffinä, mutta juuri siinä vaiheessa hän piti pikku tauon.

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan viitsii mitään peliä pelailla minkään palstan kanssa.Mitä mieltä sellaisessa olisi? Minusta tämä on sellainen pieni yhteisö, kuin joku kortteli kaupungissa, tai taloyhtiö. Keskenään kalkatetaan maailmanasiat pihannurkassa ja mennään kotiin nukkumaan. Liekö muuten kukaan kääntynyt puoleen tai toiseen näiden palstojen ansiosta, tietääkö kukaan? Tai ilmoittautuuko?

        tuollainen kalkatuspalsta, mutta tämä ei ole. Etkö tiedä, että SRK on varta vasten ja eri yhteyksissä kieltänyt veeälliltä täällä käymisen? Ei millään vaarattomalla rupattelupalstalla käymistä tarvitse kieltää niin huolestuneena.
        Oletkohan nyt aivan rehellinen? Jos et ole mikään uusi, et kai voi olla tuntematta SRK:n asennoitumista tähän palstaan?

        Ei täällä todellakaan olla rupattelemassa, vaan keskustelemassa melkein elämääkin vakavammista asioista. Ovatko vl:t niin pinnallisia, etteivät osaa muuta kuin kalkatella? Täällä saa heistä kyllä valitettavasti sellaista vaikutelmaa.


      • että uusi
        täälläkin. kirjoitti:

        Yksinkertaisin keino selvittää asia on laittaa Moppaajasefulle yksityisviesti ja kysyä häneltä itseltään. Hän varmasti kertoo ne kiemurat, miten tuli esittäytyneeksi toistamiseen luutijana palstalaisille. Uskovainen ei valehtele toiselle uskovaiselle.

        P.S. Olet varmasti huomannut, että entinen sefu ei ole kommentoinut uuden seriffin tuloa palstalle mitenkään. Tarkoitan hänen rek.nimimerkkejään. Eikö sekin ole kummallista?

        sheriffi on entisen lähipiiristä. Ellei ihan sisäpiiristä.


      • 1x2 ja peruutettu
        että uusi kirjoitti:

        sheriffi on entisen lähipiiristä. Ellei ihan sisäpiiristä.

        Palstan seriffinä oli, oli ja on vl. Aivan sama orava ja västäräkki. 1x2, ja oikea rivi on 111.


      • oli täysi kopio
        1x2 ja peruutettu kirjoitti:

        Palstan seriffinä oli, oli ja on vl. Aivan sama orava ja västäräkki. 1x2, ja oikea rivi on 111.

        edellisen sefun tulosta. Hyvin on entinen uuden opettanut.


    • Emmalia.

      Vain keskustelua jatkamalla saamme tietää uuden seriffin linjan, mikä se tulee olemaan.

      Ehkä nyt on vielä tilanne se, että kun kukaan ei tiedä linjasta, niin kirjoittelijat ovat "jäissä". Monet ovat kirjoittaneet joskus turhaan omia tärkeitä ajatuksiaan, ja ne on sitten poistettu, ja se on ollut monillekkin pettymys.

      Nyt joku voi kokea vielä sen kirjoittamisen turhaksi, jos pelkää ettei hänen ajatuksensa olekkaan minkään arvoisia, kaikille kun se kirjoittaminenkaan ei ole helppoa, niin voi viedä aikaa kunnes ihmiset oppivat tuntemaan seriffin ja uskaltavat taas kirjoittaa.

      Ehkä seriffi on niin uusi tulokas tälle palatalle ettei tiedä menneistä. Jos hän tietäisi miten täällä on joskus petytty tähän seriffi asiaan, niin hän olisi varmasti kertonut enemmän itsestään palstalaisille ja tuonnut esiin linjansa, ja suhteensa vl-uskoon. Näistä menneistä tapahtumistahan juontaa kaikki epäluuloisuus ja luottamuspula uutta seriffiä kohtaan, ja tilannetta ei helpota se, että hän vaikenee, ja tekee itsestään "salamyhkäisen".

      Aika sen sitten näyttää millainen uusi seriffimme tulee olemaan, ja linja mitä hän pitää. Mutta ei sekään ole kiva jos se linja tuleekin esille turhina poistoina, sillä siinä taas pettyvät monet kirjoittelijat. Olisi ollut hyvä, että sitä linjaansa olisi edes hieman kertonut heti kättelyssä.

      • 1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]


      • Emmalia.
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        Linjasi vaikuttaa ihan hyvältä ja oikealta! Eipä ole moittimista:)


      • kohta
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        Paljasti kaiken seriffistä,olet vl ja samanlainen fraasinikkari kuin muutkin vl:t

        Devout.


      • Emmalia.
        kohta kirjoitti:

        Paljasti kaiken seriffistä,olet vl ja samanlainen fraasinikkari kuin muutkin vl:t

        Devout.

        Ole oikeastaan mitään väliä onko sefu vl vai ei. Tasapuolisuus on kaikista tärkeintä. Jos seriffi on vl, niin hänen pitää vain muistaa se, että tällä palstalla ei päde "vl-säännöt".

        Ja ei tuo ainakaan kovin tiukkis-vl taida olla jos vl on, ehkä kaikki vl-uskovaiset eivät uskalla avoimesti sitä tänänäkään päivänä kertoa jos harrastavat golffia tai kuuntelevat jazz-musiikkia.

        "1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista."

        Tämä se kuitenkin oli serffiltä hyvä näkemys, tämäkin, sillä vl-uskoon liittyy paljon asioita, ja on hienoa jos niistä kaikista voidaan avoimesti puhua.


      • kommentit
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        1.ok
        2. niille on oma palstansa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&subcat=912
        sen sijaan voidaan keskustella, mikä vl-opetuksessa on valtiokirkon vastaista ja miksi?
        3. ok
        4. ok
        5. epäkohtiin pitää voida puuttua ilman paikkakuntia tai muuta tunnistettavuutta, samaten hyviinkin puoliin
        6. sitä turhaa lainailua... sinultakin, kun et muuhun kykene? olisit jättänyt kokonaan pois!


      • Emmalia.
        kommentit kirjoitti:

        1.ok
        2. niille on oma palstansa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&subcat=912
        sen sijaan voidaan keskustella, mikä vl-opetuksessa on valtiokirkon vastaista ja miksi?
        3. ok
        4. ok
        5. epäkohtiin pitää voida puuttua ilman paikkakuntia tai muuta tunnistettavuutta, samaten hyviinkin puoliin
        6. sitä turhaa lainailua... sinultakin, kun et muuhun kykene? olisit jättänyt kokonaan pois!

        "5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten."

        On vasta mässäilyä jonkun perhe-elämällä tai tutkimista, jos tuodaan nimet esiin kenestä puhutaan.

        Epäkohdista, ja niistä hyvistä aioista voi puhua ilman nimiä ja paikkakuntiakin.


      • Kiitos asiallisesta
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        viesistäsi. Pidän tyylistäsi. :)

        Olet varmaan oikea henkilö seriffiksi. Jatka vaan samaan tyyliin.


      • miten puhuu
        Emmalia. kirjoitti:

        "5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten."

        On vasta mässäilyä jonkun perhe-elämällä tai tutkimista, jos tuodaan nimet esiin kenestä puhutaan.

        Epäkohdista, ja niistä hyvistä aioista voi puhua ilman nimiä ja paikkakuntiakin.

        Näillä asioilla on suuri merkitys. Muutamalla sanalla voi pilata koko tekstin sisällön.

        Ja eipä siitä väärästä tyylistä ole ollut puutetta tällä palstalla, eikä vääristä aiheista. Niin että hyvä, että seriffi ottaa näihin asioihn vahvan ja suoran kannnaoton.


      • Leena Huovinen
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        lausunpahan vain ilmoille ajatukseni viimeisestä Raamattu-sitaatistasi: sen nojalla on pelkästään loogista, että poistat jatkossa kaikki ns. hoitokokousaloitukset; nehän jos mitkä kertovat aloitusten tekijöiden "anteeksiantamattomuudesta" (SRK-lestadiolaisuuden vallitsevan näkökannan mukaan).


      • Emmalia.
        miten puhuu kirjoitti:

        Näillä asioilla on suuri merkitys. Muutamalla sanalla voi pilata koko tekstin sisällön.

        Ja eipä siitä väärästä tyylistä ole ollut puutetta tällä palstalla, eikä vääristä aiheista. Niin että hyvä, että seriffi ottaa näihin asioihn vahvan ja suoran kannnaoton.

        "Näillä asioilla on suuri merkitys. Muutamalla sanalla voi pilata koko tekstin sisällön."

        Että seriffi sen sitten päättäisi mikä sana milloinkin pilaa sen tekstin sisällön, vai mitä tarkoitat?

        Eihän se ainakaan niin voi mennä. Sillä kirjoituksen lukija ei välttämättä aina osaa lukea kirjoitusta siten kun sen kirjoittaja on tarkoittanut. Kyllähän siis selkeät väärät sanat on vääriä. Ja on ihan hyvä että seriffi on ottanut tuossakin selkeän kannan, ja tuo sen ihan selvästi esille, ettei ihmisistä puhuta nimillä koska mainitsee juuri julkkikset oli sitten ei-vl tai vl, ja se tarkoittaa nimiä kun puhutaan julkkiksista.

        Eipä tässä ole kauaa, kun joku todennäköiseti vl, alkoi suureen ääneen puhumaan palstalla kuinka hän tuntee Hyshyssin ja tietää tämän millainen on (negatiivissa mielessä). Tämä oli yksi sellainen aisia mikä ei kuulu palstalle ja oli selkeästi väärin. Tällaiset heti vain poistoon, ei täällä pidä alkaa levittämään mitään asioita tuntemistaan ihmisistä!


      • Emmalia.
        Leena Huovinen kirjoitti:

        lausunpahan vain ilmoille ajatukseni viimeisestä Raamattu-sitaatistasi: sen nojalla on pelkästään loogista, että poistat jatkossa kaikki ns. hoitokokousaloitukset; nehän jos mitkä kertovat aloitusten tekijöiden "anteeksiantamattomuudesta" (SRK-lestadiolaisuuden vallitsevan näkökannan mukaan).

        "1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista."

        Hoitokokouskeskusteluja eikä muitakaan mitkä liittyvät vl-uskoon. Jos niin tekisi, niin silloin ei olisi lupaustensa takana.

        Keskustellaan vain asiallisisti, niin mitään syytä tuskin poistoihin tulee olemaan. Eihän ne esim. hoitokokoukset ole mitään kaunista luettavaa, mutta usein se totuus eniten kirpaiseekin. Uuden seriffin on vain totuttava siihen, ja olisi hyvä tutustua myös vl-liikkeen historiaan jos ei siitä vielä tiedä.


      • tiedoksi!
        Leena Huovinen kirjoitti:

        lausunpahan vain ilmoille ajatukseni viimeisestä Raamattu-sitaatistasi: sen nojalla on pelkästään loogista, että poistat jatkossa kaikki ns. hoitokokousaloitukset; nehän jos mitkä kertovat aloitusten tekijöiden "anteeksiantamattomuudesta" (SRK-lestadiolaisuuden vallitsevan näkökannan mukaan).

        Hoitokokouksille on ehdotettu perustettavaksi jo uutta palstaa. Tämä tuntuu hajoita ja hallitse-meiningiltä.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000004&conference=4500000000001139&posting=22000000025861666


      • mainitseminen
        Emmalia. kirjoitti:

        "Näillä asioilla on suuri merkitys. Muutamalla sanalla voi pilata koko tekstin sisällön."

        Että seriffi sen sitten päättäisi mikä sana milloinkin pilaa sen tekstin sisällön, vai mitä tarkoitat?

        Eihän se ainakaan niin voi mennä. Sillä kirjoituksen lukija ei välttämättä aina osaa lukea kirjoitusta siten kun sen kirjoittaja on tarkoittanut. Kyllähän siis selkeät väärät sanat on vääriä. Ja on ihan hyvä että seriffi on ottanut tuossakin selkeän kannan, ja tuo sen ihan selvästi esille, ettei ihmisistä puhuta nimillä koska mainitsee juuri julkkikset oli sitten ei-vl tai vl, ja se tarkoittaa nimiä kun puhutaan julkkiksista.

        Eipä tässä ole kauaa, kun joku todennäköiseti vl, alkoi suureen ääneen puhumaan palstalla kuinka hän tuntee Hyshyssin ja tietää tämän millainen on (negatiivissa mielessä). Tämä oli yksi sellainen aisia mikä ei kuulu palstalle ja oli selkeästi väärin. Tällaiset heti vain poistoon, ei täällä pidä alkaa levittämään mitään asioita tuntemistaan ihmisistä!

        on sitten kai jatkossa kiellettyä, vaikka molemmat ovatkin ratkaisevasti vaikuttaneet vl-opin muotoutumiseen 1900-luvun loppupuolella?


      • ratkaiskoon asian
        Emmalia. kirjoitti:

        "Näillä asioilla on suuri merkitys. Muutamalla sanalla voi pilata koko tekstin sisällön."

        Että seriffi sen sitten päättäisi mikä sana milloinkin pilaa sen tekstin sisällön, vai mitä tarkoitat?

        Eihän se ainakaan niin voi mennä. Sillä kirjoituksen lukija ei välttämättä aina osaa lukea kirjoitusta siten kun sen kirjoittaja on tarkoittanut. Kyllähän siis selkeät väärät sanat on vääriä. Ja on ihan hyvä että seriffi on ottanut tuossakin selkeän kannan, ja tuo sen ihan selvästi esille, ettei ihmisistä puhuta nimillä koska mainitsee juuri julkkikset oli sitten ei-vl tai vl, ja se tarkoittaa nimiä kun puhutaan julkkiksista.

        Eipä tässä ole kauaa, kun joku todennäköiseti vl, alkoi suureen ääneen puhumaan palstalla kuinka hän tuntee Hyshyssin ja tietää tämän millainen on (negatiivissa mielessä). Tämä oli yksi sellainen aisia mikä ei kuulu palstalle ja oli selkeästi väärin. Tällaiset heti vain poistoon, ei täällä pidä alkaa levittämään mitään asioita tuntemistaan ihmisistä!

        Täällä näyttää olevan sellainen taktiikka, että jos väärästä asiasta puhuu ja väärin se hyväksytään. Ja päinvastoin.

        Mutta itsekihän mainitsit Hh;n ja sitä, että hänen kirjoituksia ei kaikki vl:ät ole hyväksynyt. Ja hän on itse antanut kirjoituksillaan aihetta siihen. Silloin niistä on hyvä sanoa. Ja koska hän puhuua täällä, silloin se on hyvä oikaistakin täällä.

        Eikä niitä ole vaan yksi vierstanut. Niin että jotakin tätyy olla, jos aiheuttaa monien mielestä ja omien keskuudessa pahennusta.

        Kyllä vl:ät yleensä tuntee toisensa, jos oikea henki vastaa.


      • sinä Bergeronnette
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        toiminut valvojana myös hoitokokoustoiminnassa! Raamatunpaikat joihin viittasit, olisivat olleet tuiki tarpeellisia niinä kaameina vuosina.


      • parempi on puhua
        mainitseminen kirjoitti:

        on sitten kai jatkossa kiellettyä, vaikka molemmat ovatkin ratkaisevasti vaikuttaneet vl-opin muotoutumiseen 1900-luvun loppupuolella?

        asioista kuin ihmisistä. Yleensähän nämä ihmiset hoidetaan jos he menevät vikaan.

        Ja silloin kun asiat on anteeksiannettu, ne on taivaassa anteeksi annettu. Ja niitä ei ole sen jälkeen aihetta täällä muistella.

        Olis hyvä hyvpätä näiden ihmisten saappaisiin ja ajtella, että miten itse reagois jos itseä samalla tavalla käsiteltäis, jos on virheitä tehnyt. Sillä kaikki tekee niitä, nämä syyttäjätkin itse täällä.

        Raamatun mukaan lähimmäistä tulis käsitellä, niin kuin itseä. Eikä se varmaan tarkoita, että vaan hyvinä päivinä.


      • niin moneen kertaan
        Emmalia. kirjoitti:

        "1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista."

        Hoitokokouskeskusteluja eikä muitakaan mitkä liittyvät vl-uskoon. Jos niin tekisi, niin silloin ei olisi lupaustensa takana.

        Keskustellaan vain asiallisisti, niin mitään syytä tuskin poistoihin tulee olemaan. Eihän ne esim. hoitokokoukset ole mitään kaunista luettavaa, mutta usein se totuus eniten kirpaiseekin. Uuden seriffin on vain totuttava siihen, ja olisi hyvä tutustua myös vl-liikkeen historiaan jos ei siitä vielä tiedä.

        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa.

        Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle.

        Tämä on ollut VL:ien pulelta suurta rakkautta näitä ulkopuolisia kohtaan, että on antaunut omaa aikaansa, ja yrittänyt paneutua näihin asioihin.

        Mutta jos mikään ei auta. Missä silloin on syy?


      • voi puhua
        sinä Bergeronnette kirjoitti:

        toiminut valvojana myös hoitokokoustoiminnassa! Raamatunpaikat joihin viittasit, olisivat olleet tuiki tarpeellisia niinä kaameina vuosina.

        omaksi eduksi. Ja Raamattuakin voi käyttää väärin. Jos nimittäin lukee vaan yhden Raamatun paikan ja hyppää muut yli.

        Puhuu se Raamattu anteeksiantavasta mielestä ja muustakin kuin tuosta seriffin viestissä mainitsemasta paikasta. Raamattu pitäis lukea kokoanaisuutena.
        Eikä ottaa sieltä täältä sellasia jakeita, jotka on omaksi eduksi.

        Oikea uskovaisen mieli on, että jos itse tuntee omat viat ja virheet. Silloin sitä anteeksiantavaa mieltäkin löytyy toisia kohtaan.


      • Muzette
        niin moneen kertaan kirjoitti:

        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa.

        Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle.

        Tämä on ollut VL:ien pulelta suurta rakkautta näitä ulkopuolisia kohtaan, että on antaunut omaa aikaansa, ja yrittänyt paneutua näihin asioihin.

        Mutta jos mikään ei auta. Missä silloin on syy?

        Jos on jotain sanottavaa vl-liikettä vastaan, niin paras paikka kritiikin esilletuomiseen on varmaan tämä palsta. Ry:llä saisi niin nuivan vastaanoton ja puhujat saisivat propagandamateriaalia noin 5 vuodeksi eteenpäin saarnoihinsa.

        Tämä on vaikutelmani.


      • Emmalia.
        ratkaiskoon asian kirjoitti:

        Täällä näyttää olevan sellainen taktiikka, että jos väärästä asiasta puhuu ja väärin se hyväksytään. Ja päinvastoin.

        Mutta itsekihän mainitsit Hh;n ja sitä, että hänen kirjoituksia ei kaikki vl:ät ole hyväksynyt. Ja hän on itse antanut kirjoituksillaan aihetta siihen. Silloin niistä on hyvä sanoa. Ja koska hän puhuua täällä, silloin se on hyvä oikaistakin täällä.

        Eikä niitä ole vaan yksi vierstanut. Niin että jotakin tätyy olla, jos aiheuttaa monien mielestä ja omien keskuudessa pahennusta.

        Kyllä vl:ät yleensä tuntee toisensa, jos oikea henki vastaa.

        "Täällä näyttää olevan sellainen taktiikka, että jos väärästä asiasta puhuu ja väärin se hyväksytään. Ja päinvastoin."

        Tuo sen oman näkemyksensä esille, ja ainahan se on niin, että eivät kaikki hyväksy sitä mitä itse puhuu. Mutta emmehän me hyvä ihminen kirjoittele täällä sen vuoksi, että saisimme kirjoituksille yleisen hyväksynnännän. Eihän mitään asiaa pidä väärin hyväksyä, vaan aina pitää hyväksyä se mikä tuntuu oikealle.

        Erilaiset näkemykset ja asiat juuri synnyttävät sitä keskustelua, ja se juuri on keskustelupalstan tarkoitus. Eihän se ole enään mitään keskustelua jos yksi puhuu, ja muut olisivat kaikesta samaa mieltä.

        "Mutta itsekihän mainitsit Hh;n ja sitä, että hänen kirjoituksia ei kaikki vl:ät ole hyväksynyt. Ja hän on itse antanut kirjoituksillaan aihetta siihen. Silloin niistä on hyvä sanoa. Ja koska hän puhuua täällä, silloin se on hyvä oikaistakin täällä."

        Me olemmikin keskustelemassa täällä useimmat nimimerkeillä, ja se on meidän yksityisyytemme. Ei ole kenelläkään oikeutta tulla tänne palstalle kertomaan asioista ihmisestä ellei ihminen itse halua sitä tehdä. Ja ne ihmiset jotka alkavat puhumaan nimimerkeistä ja tuovat heidän todellista elämäänsä palstalle voivat myös valehdella, ja puhua ilkeyttään pahaa lähimmäisistään. Ja jos joku ne valheet uskoo, niin se on jo sitten enemmän kun väärin.

        Ja täällä on oikeus myös vl-uskovaisen keskustella avoimesti, ja siten miten asioista ajattelee. Ei se oikeuta ketään herjaamaan ja pilkkaamaan toista, jos jotkut vl-uskovaiset eivät hyväksy.


      • sovita että
        parempi on puhua kirjoitti:

        asioista kuin ihmisistä. Yleensähän nämä ihmiset hoidetaan jos he menevät vikaan.

        Ja silloin kun asiat on anteeksiannettu, ne on taivaassa anteeksi annettu. Ja niitä ei ole sen jälkeen aihetta täällä muistella.

        Olis hyvä hyvpätä näiden ihmisten saappaisiin ja ajtella, että miten itse reagois jos itseä samalla tavalla käsiteltäis, jos on virheitä tehnyt. Sillä kaikki tekee niitä, nämä syyttäjätkin itse täällä.

        Raamatun mukaan lähimmäistä tulis käsitellä, niin kuin itseä. Eikä se varmaan tarkoita, että vaan hyvinä päivinä.

        kun virheitä tekeviä ja armoa tarvitsevia ihmisiä olemme kaikki niin vl:t kuin ei-vl:tkin, olemme kaikki matkalla samaan taivaaseen, niin vl:t kuin ei-vl:tkin.

        Keskustelun ja "syyttelyn" (kuten sinä sanot) tarve vähenee kummasti. Ja tämä palstakin voi osoittautua ihan tarpeettomaksi. Ja sheriffikin voi palata golf-kentille.


      • Leena Huovinen

      • Emmalia.
        niin moneen kertaan kirjoitti:

        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa.

        Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle.

        Tämä on ollut VL:ien pulelta suurta rakkautta näitä ulkopuolisia kohtaan, että on antaunut omaa aikaansa, ja yrittänyt paneutua näihin asioihin.

        Mutta jos mikään ei auta. Missä silloin on syy?

        "Ne hoitokokoukset on jo
        Kirjoittanut: niin moneen kertaan 17.5.2007 klo 13.45
        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa."

        Mielipiteitäsi. Monet taas ovat sitä mieltä, että hoitokokouskeskustelut ovat vasta alussa, ja haluavat niistä puhua. Kyllähän synti pitää synniksi sanoa, ja ei synti lakkaa olemasta ennenkuin siitä tehdään parannus. Ei syntiä voi siten pois laittaa, että itse haluaa sen lakaista maton alle, tekemättä kuitenkaan siitä parannusta. Kyllä se synti muistuttaa olemassaolostaan niin kauan kun se on olemassa.

        "Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle."

        Vl-liikekkö se ohjeistaa ja antaa ohjeita miten tulee toimia? Vain heidän ohjeetko ovat ainoita oikeita ohjeita, ja muiden ohjeista ei pidä välittää?

        Miten ihmeessä luulet kennelläkään olevan halua lähteä sinne ry:lle asioita selvittämään jos jo etukateen tietää ettei siellä haluta syntiä tunnustaa? Hoitomiehet/vl-liike on täysin tietoisia näistä keskusteluista kun kerran tätä palstaa näytetään oikein piirtoheittimien kera leireillä, ja jatkuvasti otetaan kantaa ettei vl-uskovaisten pitäisi tällä palstalla käydä. Herää kysmys miksi se askel vääryyksien korjaamiseen ei lähde sieltä vl-liikkeestä jolle se kuuluisi?

        Onko syy vain se, että vl-liikkeen yleinen kanta hoitokouksiin on, että ne olivat siunauksellisia ja rakkaudellisia jotka olivat ihmisten parhaaksi?


      • Leena Huovinen
        Emmalia. kirjoitti:

        "Ne hoitokokoukset on jo
        Kirjoittanut: niin moneen kertaan 17.5.2007 klo 13.45
        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa."

        Mielipiteitäsi. Monet taas ovat sitä mieltä, että hoitokokouskeskustelut ovat vasta alussa, ja haluavat niistä puhua. Kyllähän synti pitää synniksi sanoa, ja ei synti lakkaa olemasta ennenkuin siitä tehdään parannus. Ei syntiä voi siten pois laittaa, että itse haluaa sen lakaista maton alle, tekemättä kuitenkaan siitä parannusta. Kyllä se synti muistuttaa olemassaolostaan niin kauan kun se on olemassa.

        "Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle."

        Vl-liikekkö se ohjeistaa ja antaa ohjeita miten tulee toimia? Vain heidän ohjeetko ovat ainoita oikeita ohjeita, ja muiden ohjeista ei pidä välittää?

        Miten ihmeessä luulet kennelläkään olevan halua lähteä sinne ry:lle asioita selvittämään jos jo etukateen tietää ettei siellä haluta syntiä tunnustaa? Hoitomiehet/vl-liike on täysin tietoisia näistä keskusteluista kun kerran tätä palstaa näytetään oikein piirtoheittimien kera leireillä, ja jatkuvasti otetaan kantaa ettei vl-uskovaisten pitäisi tällä palstalla käydä. Herää kysmys miksi se askel vääryyksien korjaamiseen ei lähde sieltä vl-liikkeestä jolle se kuuluisi?

        Onko syy vain se, että vl-liikkeen yleinen kanta hoitokouksiin on, että ne olivat siunauksellisia ja rakkaudellisia jotka olivat ihmisten parhaaksi?

        että hoitokokousvuosina keksittiin oiva siunauksellinen keino, joka halutaan koko ajan pitää iskukunnossa.


      • opetusta
        sovita että kirjoitti:

        kun virheitä tekeviä ja armoa tarvitsevia ihmisiä olemme kaikki niin vl:t kuin ei-vl:tkin, olemme kaikki matkalla samaan taivaaseen, niin vl:t kuin ei-vl:tkin.

        Keskustelun ja "syyttelyn" (kuten sinä sanot) tarve vähenee kummasti. Ja tämä palstakin voi osoittautua ihan tarpeettomaksi. Ja sheriffikin voi palata golf-kentille.

        että kaikki on matkalla taivaaseen. Se ei ole Jumalan Sanaa.
        Raamatussa sanotaan, että taivaaseen meneviä on "piskuinen lauma2 ja joille se oikea Raamatun mukainen usko kelpaa.


      • sinusta tätä
        Leena Huovinen kirjoitti:

        tietysti mukava lakaista hieman syrjemmälle. Jospa uusi sheriffi toimii samaan suuntaan. Hieman nuo linjausraamatunlauseet viittaavatkin sellaiseen pyrkimykseen.

        Katsotaan nyt.

        Sinuakin on yritetty täällä auttaa ja lähestyä alhaalta päin.
        Ikävistä asioista on sinullekin huomautettu, että miten ne hoidetaan, että mennään ao. luokse keskustelemaan tai RY:lle.

        Missä vika jos ihminen ei ymmärrä puhetta?


      • VL_liikkeessä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Ne hoitokokoukset on jo
        Kirjoittanut: niin moneen kertaan 17.5.2007 klo 13.45
        käyty täällä läpi. Että keksikää jotakin muuta. Se on ajatuksen köyhyyttä, jos ei keksi muuta asiaa."

        Mielipiteitäsi. Monet taas ovat sitä mieltä, että hoitokokouskeskustelut ovat vasta alussa, ja haluavat niistä puhua. Kyllähän synti pitää synniksi sanoa, ja ei synti lakkaa olemasta ennenkuin siitä tehdään parannus. Ei syntiä voi siten pois laittaa, että itse haluaa sen lakaista maton alle, tekemättä kuitenkaan siitä parannusta. Kyllä se synti muistuttaa olemassaolostaan niin kauan kun se on olemassa.

        "Ohjeetkin on annettu moneen kertaan, että asiat pitäis selvittää, ja on kehtoitettu menemään ao. luo henkilökohtaisesti puhumaan, tai Ry:lle."

        Vl-liikekkö se ohjeistaa ja antaa ohjeita miten tulee toimia? Vain heidän ohjeetko ovat ainoita oikeita ohjeita, ja muiden ohjeista ei pidä välittää?

        Miten ihmeessä luulet kennelläkään olevan halua lähteä sinne ry:lle asioita selvittämään jos jo etukateen tietää ettei siellä haluta syntiä tunnustaa? Hoitomiehet/vl-liike on täysin tietoisia näistä keskusteluista kun kerran tätä palstaa näytetään oikein piirtoheittimien kera leireillä, ja jatkuvasti otetaan kantaa ettei vl-uskovaisten pitäisi tällä palstalla käydä. Herää kysmys miksi se askel vääryyksien korjaamiseen ei lähde sieltä vl-liikkeestä jolle se kuuluisi?

        Onko syy vain se, että vl-liikkeen yleinen kanta hoitokouksiin on, että ne olivat siunauksellisia ja rakkaudellisia jotka olivat ihmisten parhaaksi?

        Niin silloin ne tulee siellä hoitaa. Siellähän ne asiat ruukataan hoitaa missä ne on tapahtunutkin. Tämä on se oikea asioiden hoitotapa.

        Mutta jos haluaa kunnolla sensaatioita asioille, silloin tämä palsta varmaan voi olla se ainoa oikea paikka. Ja jos ei haluakaan hoitaa sioita oikealla tapaa. Nii, silloin se on eri asia.


      • Emmalia.
        VL_liikkeessä kirjoitti:

        Niin silloin ne tulee siellä hoitaa. Siellähän ne asiat ruukataan hoitaa missä ne on tapahtunutkin. Tämä on se oikea asioiden hoitotapa.

        Mutta jos haluaa kunnolla sensaatioita asioille, silloin tämä palsta varmaan voi olla se ainoa oikea paikka. Ja jos ei haluakaan hoitaa sioita oikealla tapaa. Nii, silloin se on eri asia.

        "Niin silloin ne tulee siellä hoitaa. Siellähän ne asiat ruukataan hoitaa missä ne on tapahtunutkin. Tämä on se oikea asioiden hoitotapa."

        Käsitteen vl-liike, ja ne tapahtumat ovat tapahtuneet vl-liikkeessä? Eihän ne ole tapahtuneet missään liikkeessä, vaan ympäri maata eripuolilla Suomea, ja ihmisten kotona.

        Ja jos minä olen ollut täällä omassa kodissani kun olen saannut tietää näistä hoitokokouksista asianosaiselta, niin en todellakaan mene minnekkään vl-liikkeeseen niistä asioista puhumaan, vaan jaan asioita tällä palstalla muiden kanssa jotka ovat tietoisia näistä hoitokouksista.

        Voin kyllä lähteä sinne vl-liikkeeseenkin esim. seuroihin näistä puhumaan, jos puhuja lainaa hetkeksi paikkaansa ja saa kysyä asioista suoraan sekä avoimesti. Onnistuisiko se, jos olet sitä mieltä, että nämä asiat pitäisi ottaa siellä ensin puheeksi, ei täällä palstalla?


      • Emmalia.
        sinusta tätä kirjoitti:

        Sinuakin on yritetty täällä auttaa ja lähestyä alhaalta päin.
        Ikävistä asioista on sinullekin huomautettu, että miten ne hoidetaan, että mennään ao. luokse keskustelemaan tai RY:lle.

        Missä vika jos ihminen ei ymmärrä puhetta?

        "Sinuakin on yritetty täällä auttaa ja lähestyä alhaalta päin.
        Ikävistä asioista on sinullekin huomautettu, että miten ne hoidetaan, että mennään ao. luokse keskustelemaan tai RY:lle."

        Lähestymistä, jos sieltä "alhaalta" annetaan ohjeet ja säännöt miten tulee toimia?


      • mainitseminen kirjoitti:

        on sitten kai jatkossa kiellettyä, vaikka molemmat ovatkin ratkaisevasti vaikuttaneet vl-opin muotoutumiseen 1900-luvun loppupuolella?

        Vanhoillislestadiolaisuudesta keskusteltaessa ei voi olla mainitsematta vl-opetukseen keskeisesti vaikuttaneita(via) nimiä kuten Heikki Saari, Erkki Reinikainen tai vaikkapa Matti Lääkkö.

        Tätä en usko sheriffin tarkoittavan.


      • linjasi,
        mainitseminen kirjoitti:

        on sitten kai jatkossa kiellettyä, vaikka molemmat ovatkin ratkaisevasti vaikuttaneet vl-opin muotoutumiseen 1900-luvun loppupuolella?

        että hän tulee poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet ja julkkisten (tai muitten nimeltä mainittujen?) perhe-elämän tutkailun ja sillä mässäilyn. Siis asiallisesti voi tietysti keskustella tunnetuista henkilöistä ja vl-vaikuttajista. Jos sheriffi sellaisen keskustelun poistaisi, hän toimisi täysin asiattomasti!


      • Emmalia.
        linjasi, kirjoitti:

        että hän tulee poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet ja julkkisten (tai muitten nimeltä mainittujen?) perhe-elämän tutkailun ja sillä mässäilyn. Siis asiallisesti voi tietysti keskustella tunnetuista henkilöistä ja vl-vaikuttajista. Jos sheriffi sellaisen keskustelun poistaisi, hän toimisi täysin asiattomasti!

        "4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten."

        Sain minäkin, toki kai vl-johtohahmoista voi puhua kun se keskusteleminen liittyy vl-liikkeeseen. Nimenomaan johtohahmoista, ei rivi-vl uskovaisista.

        Jos lähdetään näitä ihmisiä arvostelemaan yksityisellä tasolla, tai puhumaan heidän perhe-elämästään, niin sitten se on väärin ja ne poistetaan.


      • niin miksi sinä näistä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Niin silloin ne tulee siellä hoitaa. Siellähän ne asiat ruukataan hoitaa missä ne on tapahtunutkin. Tämä on se oikea asioiden hoitotapa."

        Käsitteen vl-liike, ja ne tapahtumat ovat tapahtuneet vl-liikkeessä? Eihän ne ole tapahtuneet missään liikkeessä, vaan ympäri maata eripuolilla Suomea, ja ihmisten kotona.

        Ja jos minä olen ollut täällä omassa kodissani kun olen saannut tietää näistä hoitokokouksista asianosaiselta, niin en todellakaan mene minnekkään vl-liikkeeseen niistä asioista puhumaan, vaan jaan asioita tällä palstalla muiden kanssa jotka ovat tietoisia näistä hoitokouksista.

        Voin kyllä lähteä sinne vl-liikkeeseenkin esim. seuroihin näistä puhumaan, jos puhuja lainaa hetkeksi paikkaansa ja saa kysyä asioista suoraan sekä avoimesti. Onnistuisiko se, jos olet sitä mieltä, että nämä asiat pitäisi ottaa siellä ensin puheeksi, ei täällä palstalla?

        asioista pidät näin suurta ääntä.


      • Emmalia.
        niin miksi sinä näistä kirjoitti:

        asioista pidät näin suurta ääntä.

        Saa muka muut puhua kuin entiset vl:ät? Kyllä se kuule minuakin koskettaa jos läheiseni tänä päivänäkin vielä kärsivät näistä hoitokokousajoista, ja pelkäävät niihin vielä joutuvansa.

        Siksi minä pidän niistä niin suurta ääntä.


      • kiinnosta alkuunkaan
        Emmalia. kirjoitti:

        Saa muka muut puhua kuin entiset vl:ät? Kyllä se kuule minuakin koskettaa jos läheiseni tänä päivänäkin vielä kärsivät näistä hoitokokousajoista, ja pelkäävät niihin vielä joutuvansa.

        Siksi minä pidän niistä niin suurta ääntä.

        ulkopuolisten kanssa puhua näistä asioista, jotka ei itse ole edes asianomaisia. Ja jotka ei ymmärrä tuon taivaallista näistä asioista. Senhän sekä näkee, että kuulee.

        Että te ole ollut näkemässä mitä on tapahtunut. Ettekä eroita oikeaa ja väärästä.
        Kaikkea te uskottekin, että asiat olis muka näin yksinkertaisia.
        Täällä netissä on helppo puhua omaksi eduksija saada muutkin puolelleen ja vieläpä väärissäkin asioissa.


      • tiedoitus
        tiedoksi! kirjoitti:

        Hoitokokouksille on ehdotettu perustettavaksi jo uutta palstaa. Tämä tuntuu hajoita ja hallitse-meiningiltä.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000004&conference=4500000000001139&posting=22000000025861666

        hoitokokouspalstasta. Toivon mukaan, jospa ne muutkin seuraa perässä sinne, jotka haluaa vielä hoitokouksista puhua.

        Ja toivottavasti tämä palsta rauhottuu tämän jälkeen. Täältä olis hyvä siirtää kaikki hoitokokousasiat sinne. Että sais vähän ajankohtaisimille asioille ja viesteille tilaa.


      • ja niihin liittyvistä asioista
        Emmalia. kirjoitti:

        "Täällä näyttää olevan sellainen taktiikka, että jos väärästä asiasta puhuu ja väärin se hyväksytään. Ja päinvastoin."

        Tuo sen oman näkemyksensä esille, ja ainahan se on niin, että eivät kaikki hyväksy sitä mitä itse puhuu. Mutta emmehän me hyvä ihminen kirjoittele täällä sen vuoksi, että saisimme kirjoituksille yleisen hyväksynnännän. Eihän mitään asiaa pidä väärin hyväksyä, vaan aina pitää hyväksyä se mikä tuntuu oikealle.

        Erilaiset näkemykset ja asiat juuri synnyttävät sitä keskustelua, ja se juuri on keskustelupalstan tarkoitus. Eihän se ole enään mitään keskustelua jos yksi puhuu, ja muut olisivat kaikesta samaa mieltä.

        "Mutta itsekihän mainitsit Hh;n ja sitä, että hänen kirjoituksia ei kaikki vl:ät ole hyväksynyt. Ja hän on itse antanut kirjoituksillaan aihetta siihen. Silloin niistä on hyvä sanoa. Ja koska hän puhuua täällä, silloin se on hyvä oikaistakin täällä."

        Me olemmikin keskustelemassa täällä useimmat nimimerkeillä, ja se on meidän yksityisyytemme. Ei ole kenelläkään oikeutta tulla tänne palstalle kertomaan asioista ihmisestä ellei ihminen itse halua sitä tehdä. Ja ne ihmiset jotka alkavat puhumaan nimimerkeistä ja tuovat heidän todellista elämäänsä palstalle voivat myös valehdella, ja puhua ilkeyttään pahaa lähimmäisistään. Ja jos joku ne valheet uskoo, niin se on jo sitten enemmän kun väärin.

        Ja täällä on oikeus myös vl-uskovaisen keskustella avoimesti, ja siten miten asioista ajattelee. Ei se oikeuta ketään herjaamaan ja pilkkaamaan toista, jos jotkut vl-uskovaiset eivät hyväksy.

        Se olis kaikkien edullisinta sinulle. Koska näyttää, että et kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi asti näistä asioita. Ei niitä ymmärrä ulkopuoliset.

        Sinulla taitaa olla itselläkin hampaan kolossa jotakin vl:iä kohtaan. Ja vaan pekkien juorujen perusteella. Niinkö?


      • Emmalia.
        kiinnosta alkuunkaan kirjoitti:

        ulkopuolisten kanssa puhua näistä asioista, jotka ei itse ole edes asianomaisia. Ja jotka ei ymmärrä tuon taivaallista näistä asioista. Senhän sekä näkee, että kuulee.

        Että te ole ollut näkemässä mitä on tapahtunut. Ettekä eroita oikeaa ja väärästä.
        Kaikkea te uskottekin, että asiat olis muka näin yksinkertaisia.
        Täällä netissä on helppo puhua omaksi eduksija saada muutkin puolelleen ja vieläpä väärissäkin asioissa.

        "Minua ei kuitenkaan
        kiinnosta alkuunkaan 17.5.2007 klo 17.16
        ulkopuolisten kanssa puhua näistä asioista, jotka ei itse ole edes asianomaisia. Ja jotka ei ymmärrä tuon taivaallista näistä asioista. Senhän sekä näkee, että kuulee."

        Kanssa siksi parempi puhua, kun heidät voidaan tuomita heti kättelyssä katkeriksi, uskonsa kieltäjiksi ja he eivät ole ymmärtäneet miten rakkaudellisia ja siunuksellisia hoitokokoukset olivat? Melle ulkopuolisillehan noin ei voi sanoa, joten keskutelu meneekin tylsäksi, vai?

        "Että te ole ollut näkemässä mitä on tapahtunut. Ettekä eroita oikeaa ja väärästä."

        On totta etten minä ole koskaan nähnyt hoitokokouksia. Kyllä kuitenkin erotamme oikean väärästä, ja hoitokoukset ovat olleet syntiä ja vääryyttä kaikessa julmuudessaan.

        "Kaikkea te uskottekin, että asiat olis muka näin yksinkertaisia."

        Ärsyttävä kommentti, tällä annat ihan sen kuvan, että ihminen joka on kertonut hoitokokouksista, niin hän olisi valehtelija. Voin suoraan sanoa, että tämä ihminen on rehellinen ja kunnollinen, ja ei ole epäilystäkään siitä etteikö hän puhuisi totta. Uskon häntä kyllä ihan täysiä tässä asiassa, siihen ei vaikuta se vaikka sinä et uskokkaan.


      • Emmalia.
        ja niihin liittyvistä asioista kirjoitti:

        Se olis kaikkien edullisinta sinulle. Koska näyttää, että et kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi asti näistä asioita. Ei niitä ymmärrä ulkopuoliset.

        Sinulla taitaa olla itselläkin hampaan kolossa jotakin vl:iä kohtaan. Ja vaan pekkien juorujen perusteella. Niinkö?

        Etua siitä olisi minulle, että en puhuisi vl-uskosta? Enhän minä mitään etuja tavoittele sillä jos siitä puhun. Puhun siitä siksi koska vl-uskossa on paljon asioita jotka eivät tunnu oikeille.

        "Sinulla taitaa olla itselläkin hampaan kolossa jotakin vl:iä kohtaan. Ja vaan pekkien juorujen perusteella. Niinkö?"

        Olisiko sinun helpompi uskoa noin, että minulla olisi jotain hampaankolossa vl:iä kohtaan, ja olisin kuullut ja uskonut vain juoruja?

        Tämä varmasti mielyttäisi sinua, mutta ikävä kyllä täytyy tuottaa jälleen kerran sinulle pettymys, asia ei ole noin kun haluasit asioiden olevan.


      • mutta onpa hyvä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Minua ei kuitenkaan
        kiinnosta alkuunkaan 17.5.2007 klo 17.16
        ulkopuolisten kanssa puhua näistä asioista, jotka ei itse ole edes asianomaisia. Ja jotka ei ymmärrä tuon taivaallista näistä asioista. Senhän sekä näkee, että kuulee."

        Kanssa siksi parempi puhua, kun heidät voidaan tuomita heti kättelyssä katkeriksi, uskonsa kieltäjiksi ja he eivät ole ymmärtäneet miten rakkaudellisia ja siunuksellisia hoitokokoukset olivat? Melle ulkopuolisillehan noin ei voi sanoa, joten keskutelu meneekin tylsäksi, vai?

        "Että te ole ollut näkemässä mitä on tapahtunut. Ettekä eroita oikeaa ja väärästä."

        On totta etten minä ole koskaan nähnyt hoitokokouksia. Kyllä kuitenkin erotamme oikean väärästä, ja hoitokoukset ovat olleet syntiä ja vääryyttä kaikessa julmuudessaan.

        "Kaikkea te uskottekin, että asiat olis muka näin yksinkertaisia."

        Ärsyttävä kommentti, tällä annat ihan sen kuvan, että ihminen joka on kertonut hoitokokouksista, niin hän olisi valehtelija. Voin suoraan sanoa, että tämä ihminen on rehellinen ja kunnollinen, ja ei ole epäilystäkään siitä etteikö hän puhuisi totta. Uskon häntä kyllä ihan täysiä tässä asiassa, siihen ei vaikuta se vaikka sinä et uskokkaan.

        että nämä hoitokokousasiat siirtyy muualle. Että ne ei myrkytä enää enempää tämän palstan henkeä.
        Tästähän on kärsinyt monet palstalaiset.
        Ja jos tätä siirtoasiaa olis vaan yksi toivonut, niin tuksin olis mitään tapahtunut tämän asian hyväksi.
        Mutta kun se on näkynyt, että monet on kärsineet tämän vuoksi palstan hengestä ja juuri näiden hoitokokous keskustelujen vuoksi.
        Niin näin on parempi, että on päätytty tällaiseen ratkaisuun, että ne jotka ei halua niihin ottaa osaa, ne säästyy näiltä keskusteluilta kokonaan.


      • Emmalia.
        mutta onpa hyvä kirjoitti:

        että nämä hoitokokousasiat siirtyy muualle. Että ne ei myrkytä enää enempää tämän palstan henkeä.
        Tästähän on kärsinyt monet palstalaiset.
        Ja jos tätä siirtoasiaa olis vaan yksi toivonut, niin tuksin olis mitään tapahtunut tämän asian hyväksi.
        Mutta kun se on näkynyt, että monet on kärsineet tämän vuoksi palstan hengestä ja juuri näiden hoitokokous keskustelujen vuoksi.
        Niin näin on parempi, että on päätytty tällaiseen ratkaisuun, että ne jotka ei halua niihin ottaa osaa, ne säästyy näiltä keskusteluilta kokonaan.

        Olla tällä palstalla, ja kärsiä? Eikö siellä vl-liikkeessä ole jo moneekin otteeseen annettu rakkaudenneuvoja, että tällä palstalla ei kannattaisi olla?

        Eikö kannattaisi kuunnella oman uskonyhteisön rakkaudellisianeuvoja jos palstalla olo aiheuttaa kärsimystä? Ne neuvothan tiettävästi annetaan juuri teidän parastanne ajatellen, vai oletko erimieltä ja siksi et halua niitä neuvoja kuunnella?


      • onneksensa
        mutta onpa hyvä kirjoitti:

        että nämä hoitokokousasiat siirtyy muualle. Että ne ei myrkytä enää enempää tämän palstan henkeä.
        Tästähän on kärsinyt monet palstalaiset.
        Ja jos tätä siirtoasiaa olis vaan yksi toivonut, niin tuksin olis mitään tapahtunut tämän asian hyväksi.
        Mutta kun se on näkynyt, että monet on kärsineet tämän vuoksi palstan hengestä ja juuri näiden hoitokokous keskustelujen vuoksi.
        Niin näin on parempi, että on päätytty tällaiseen ratkaisuun, että ne jotka ei halua niihin ottaa osaa, ne säästyy näiltä keskusteluilta kokonaan.

        kärsivät nykyään samalla tavalla kuin hoitojen uhrit aikoinaan ja edelleen - on srk-kotipesässä nuohoamista; johtokunnathan laillisen vastuun kantavat, mutta samaten kaikki nöyrät penkkiläiset ovat syyllisiä vl-vaikenemiskulttuuriin ja -vähättelyyn, jopa kaiken mitätöimiseen!
        mene itseesi ja kysele siellä paljonkehutulla keskustelua suosivalla yhdistykselläsi... ja huomaat kuuluvasi meihin muihin luopioihin! se siitä avoimuudesta!!


      • ämmä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Sinuakin on yritetty täällä auttaa ja lähestyä alhaalta päin.
        Ikävistä asioista on sinullekin huomautettu, että miten ne hoidetaan, että mennään ao. luokse keskustelemaan tai RY:lle."

        Lähestymistä, jos sieltä "alhaalta" annetaan ohjeet ja säännöt miten tulee toimia?

        on minusta alhaaltapäin , tuomion julistaminen ylhäältäpäin lähestymistä.


      • parannusta
        Emmalia. kirjoitti:

        Olla tällä palstalla, ja kärsiä? Eikö siellä vl-liikkeessä ole jo moneekin otteeseen annettu rakkaudenneuvoja, että tällä palstalla ei kannattaisi olla?

        Eikö kannattaisi kuunnella oman uskonyhteisön rakkaudellisianeuvoja jos palstalla olo aiheuttaa kärsimystä? Ne neuvothan tiettävästi annetaan juuri teidän parastanne ajatellen, vai oletko erimieltä ja siksi et halua niitä neuvoja kuunnella?

        Näistä asioista on ensin jakasnut keskustellakin, kun tuli tänne. Mutta ei enää, koska se on samojen asioiden vatkaamista päivästä toiseen. Eikä asiat näytä siitä miksikään muuttuvan.


      • tänne on odotettukin
        ämmä kirjoitti:

        on minusta alhaaltapäin , tuomion julistaminen ylhäältäpäin lähestymistä.

        samalla aaltopituudella olevaa seuraa :)


      • Pääsiköhän
        ja niihin liittyvistä asioista kirjoitti:

        Se olis kaikkien edullisinta sinulle. Koska näyttää, että et kuitenkaan ymmärrä tarpeeksi asti näistä asioita. Ei niitä ymmärrä ulkopuoliset.

        Sinulla taitaa olla itselläkin hampaan kolossa jotakin vl:iä kohtaan. Ja vaan pekkien juorujen perusteella. Niinkö?

        jotenkin unohtumaan, että tämä on kaikille avoin keskustelupalsta aiheesta vanhoillislestadiolaisuus? Täällä saavat sinun mukaasi keskustella vain ne, jotka jonkun toisen mielestä ymmärtävät asioita? Ja jokainen voi asettua tuomariksi määräämään, kuka asioita ymmärtää ja saa siis täällä olla? No hyvä, tuon logiikan mukaan sanon, että minusta sinä et ymmärrä asioita, etkä saa siis olla täällä keskustelemassa.


      • ämmä
        tänne on odotettukin kirjoitti:

        samalla aaltopituudella olevaa seuraa :)

        za kompliment. !Tarkoitin , että itse, jos olen hukassa, koen neuvot suurena apuna. Jos taas joku heti sanoo, että ei sinusta oo mihinkään, eli julistaa tuomion, niin se on yläpuolelle asettumista, eikä tuota kuin pahaa mieltä.


      • Emmalia.
        ämmä kirjoitti:

        on minusta alhaaltapäin , tuomion julistaminen ylhäältäpäin lähestymistä.

        Tilanteesta, ja siitä hyvinkin paljon miten niitä ohjeita annetaan. Joudutaanhan me monesti antamaan ohjeita jollekkin hyvinkin nöyrällä mielellä.

        Mutta ajatteleppa esim. jos joku raiskataan, ja tämä raiskaaja sitten vaatii uhriaan menemään hänen luokseen sopimaan asiasta, muuten sitä ei sovita. Pyytää luokseen sopimaan vaikka ei tunnusta syntiään, eikä kadu. Ohjeistaa uhriaan, että hänen on annettava teko anteeksi, ja siitä ei saa sitten enään koskaan puhua.

        Kyllä tuossa niitä ohjeita annetaan ihan ylhäältäpäin. Ja ihan samallatavallahan nyt vl-liike toimii näköjään hoitokokousuhrien kanssa, ja monet heistä on raiskattuhenkisesti, monilta viety elämän tärkeimmät asiat pois, erotettu mm. läheisistään.

        Ei näytä kenellekkään siellä vl-liikkeessä tulevan synnintuntoa ja halua sopia uhrien kanssa näitä asioita. Jos virheensä ja vääryyden huomaisi, ja sitä katuisi niin silloin tulisi halua myös sopia asiat ja esittää anteekspyyntö.


      • täältä,
        mutta onpa hyvä kirjoitti:

        että nämä hoitokokousasiat siirtyy muualle. Että ne ei myrkytä enää enempää tämän palstan henkeä.
        Tästähän on kärsinyt monet palstalaiset.
        Ja jos tätä siirtoasiaa olis vaan yksi toivonut, niin tuksin olis mitään tapahtunut tämän asian hyväksi.
        Mutta kun se on näkynyt, että monet on kärsineet tämän vuoksi palstan hengestä ja juuri näiden hoitokokous keskustelujen vuoksi.
        Niin näin on parempi, että on päätytty tällaiseen ratkaisuun, että ne jotka ei halua niihin ottaa osaa, ne säästyy näiltä keskusteluilta kokonaan.

        ihminen hyvä, hoitokokouskeskustelut minnekään katoa. Jos sheriffi yrittää sellaista läpi viedä, hän joutuu kyllä itse lähtemään. Tämä ei näet ole veeällien palsta, vaan Eniron julkinen palsta. Sinulla taitaa tuo maalaisjärki vähän reistailla.


      • väärin.
        mutta onpa hyvä kirjoitti:

        että nämä hoitokokousasiat siirtyy muualle. Että ne ei myrkytä enää enempää tämän palstan henkeä.
        Tästähän on kärsinyt monet palstalaiset.
        Ja jos tätä siirtoasiaa olis vaan yksi toivonut, niin tuksin olis mitään tapahtunut tämän asian hyväksi.
        Mutta kun se on näkynyt, että monet on kärsineet tämän vuoksi palstan hengestä ja juuri näiden hoitokokous keskustelujen vuoksi.
        Niin näin on parempi, että on päätytty tällaiseen ratkaisuun, että ne jotka ei halua niihin ottaa osaa, ne säästyy näiltä keskusteluilta kokonaan.

        Ei sitä hoitokokouspalstaa ole olemassakaan. Sitä on joku vl ehdottanut perustettavaksi, mutta tuskin Eniro sellaista perustaa yhden halukkaan ehdotuksen takia.

        Sinut kyllä tunnistaa kilometrien päästä, vaikka ilman nimimerkkiä kirjoitteletkin. Ei sefun vaihtuminen tarkoita sitä, että saat taas alkaa komennella ja ohjailla palstalaisten kirjoituksia mieleiseksesi. Sinä olet edelleenkin samassa asemassa kuin muutkin palstalaiset.

        Täällä keskustellaan vanhoillislestadiolaisuudesta, ja jokaisella on oikeus sanoa sanottavansa ilman sinun uhittelujasi. Verstad?


      • ämmä
        Emmalia. kirjoitti:

        Tilanteesta, ja siitä hyvinkin paljon miten niitä ohjeita annetaan. Joudutaanhan me monesti antamaan ohjeita jollekkin hyvinkin nöyrällä mielellä.

        Mutta ajatteleppa esim. jos joku raiskataan, ja tämä raiskaaja sitten vaatii uhriaan menemään hänen luokseen sopimaan asiasta, muuten sitä ei sovita. Pyytää luokseen sopimaan vaikka ei tunnusta syntiään, eikä kadu. Ohjeistaa uhriaan, että hänen on annettava teko anteeksi, ja siitä ei saa sitten enään koskaan puhua.

        Kyllä tuossa niitä ohjeita annetaan ihan ylhäältäpäin. Ja ihan samallatavallahan nyt vl-liike toimii näköjään hoitokokousuhrien kanssa, ja monet heistä on raiskattuhenkisesti, monilta viety elämän tärkeimmät asiat pois, erotettu mm. läheisistään.

        Ei näytä kenellekkään siellä vl-liikkeessä tulevan synnintuntoa ja halua sopia uhrien kanssa näitä asioita. Jos virheensä ja vääryyden huomaisi, ja sitä katuisi niin silloin tulisi halua myös sopia asiat ja esittää anteekspyyntö.

        kun itse haluaa neuvoa ja sitä kysyy. Ei sellainen kysykään muilta, joka luulee aina itse olevansa oikeassa.


      • hoitokouksia varten

      • ämmä
        Emmalia. kirjoitti:

        Tilanteesta, ja siitä hyvinkin paljon miten niitä ohjeita annetaan. Joudutaanhan me monesti antamaan ohjeita jollekkin hyvinkin nöyrällä mielellä.

        Mutta ajatteleppa esim. jos joku raiskataan, ja tämä raiskaaja sitten vaatii uhriaan menemään hänen luokseen sopimaan asiasta, muuten sitä ei sovita. Pyytää luokseen sopimaan vaikka ei tunnusta syntiään, eikä kadu. Ohjeistaa uhriaan, että hänen on annettava teko anteeksi, ja siitä ei saa sitten enään koskaan puhua.

        Kyllä tuossa niitä ohjeita annetaan ihan ylhäältäpäin. Ja ihan samallatavallahan nyt vl-liike toimii näköjään hoitokokousuhrien kanssa, ja monet heistä on raiskattuhenkisesti, monilta viety elämän tärkeimmät asiat pois, erotettu mm. läheisistään.

        Ei näytä kenellekkään siellä vl-liikkeessä tulevan synnintuntoa ja halua sopia uhrien kanssa näitä asioita. Jos virheensä ja vääryyden huomaisi, ja sitä katuisi niin silloin tulisi halua myös sopia asiat ja esittää anteekspyyntö.

        sitä mieltä, että alhaaltapäin neuvo voisi olla sellainen, että sanoo, miten itse tekisi tässä tilanteessa, mutta ei vaadi neuvottavaa tekemään samoin. Mutta panisi tämän löytämään oma ratkaisunsa.


      • hoitokouksia varten
        väärin. kirjoitti:

        Ei sitä hoitokokouspalstaa ole olemassakaan. Sitä on joku vl ehdottanut perustettavaksi, mutta tuskin Eniro sellaista perustaa yhden halukkaan ehdotuksen takia.

        Sinut kyllä tunnistaa kilometrien päästä, vaikka ilman nimimerkkiä kirjoitteletkin. Ei sefun vaihtuminen tarkoita sitä, että saat taas alkaa komennella ja ohjailla palstalaisten kirjoituksia mieleiseksesi. Sinä olet edelleenkin samassa asemassa kuin muutkin palstalaiset.

        Täällä keskustellaan vanhoillislestadiolaisuudesta, ja jokaisella on oikeus sanoa sanottavansa ilman sinun uhittelujasi. Verstad?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000004&conference=4500000000001139


      • Emmalia.
        ämmä kirjoitti:

        sitä mieltä, että alhaaltapäin neuvo voisi olla sellainen, että sanoo, miten itse tekisi tässä tilanteessa, mutta ei vaadi neuvottavaa tekemään samoin. Mutta panisi tämän löytämään oma ratkaisunsa.

        Kysymme usein neuvoja ja meiltä kysytään. Voimme sanoa miten itse tekisimme, mutta annamme sen toisen tehdä sen oman ratkaisunsa, ja hyväksymme sen vaikka se olisi erilainen kun itse tekisimme.

        Olen itse sitä mieltä, että vääryydentekijästä se anteeksipyyntö ja asioiden sopiminen on lähdettävä. Sillä siitähän se ilmenee katumus ja halu tunnustaa vääryys. Silloin on helpompi molempien saada ja antaa anteeksi.

        Siksi ihmetyttää nuo kehoitukset mennä ry:lle sopimaan, kun siellä ei ole edes halua asioita sopia. Ja varmasti ollaan täysin tietoisia siitä mistä tällä palstalla keskustellaan, joten kyse on jostain muusta. Ollaan täysin tietoisia kyllä tapatuneesta vääryydestä, mutta silti niitä ei haluta sopia.

        Turha enään vedota siihen, että miten osaisivat esittää anteeksipyyntöä jos kukaan ei heille kerro vääryydestä, on kerrottu ja moneen kertaan, ja tätä palstaa seurataan jopa piirtoheittimien avulla.


      • mitään palstaa

      • asialle
        Emmalia. kirjoitti:

        Kysymme usein neuvoja ja meiltä kysytään. Voimme sanoa miten itse tekisimme, mutta annamme sen toisen tehdä sen oman ratkaisunsa, ja hyväksymme sen vaikka se olisi erilainen kun itse tekisimme.

        Olen itse sitä mieltä, että vääryydentekijästä se anteeksipyyntö ja asioiden sopiminen on lähdettävä. Sillä siitähän se ilmenee katumus ja halu tunnustaa vääryys. Silloin on helpompi molempien saada ja antaa anteeksi.

        Siksi ihmetyttää nuo kehoitukset mennä ry:lle sopimaan, kun siellä ei ole edes halua asioita sopia. Ja varmasti ollaan täysin tietoisia siitä mistä tällä palstalla keskustellaan, joten kyse on jostain muusta. Ollaan täysin tietoisia kyllä tapatuneesta vääryydestä, mutta silti niitä ei haluta sopia.

        Turha enään vedota siihen, että miten osaisivat esittää anteeksipyyntöä jos kukaan ei heille kerro vääryydestä, on kerrottu ja moneen kertaan, ja tätä palstaa seurataan jopa piirtoheittimien avulla.

        joka huomaa asian. Joka tuntee että häntä kohtaan on rikottu, ja kärsii siitä. Eihän sellainen voi lähteä liikkeelle, joka ei edes tiedä, että hän on mitään väärin tehnyt.

        Ja näissä asioissa olis hyvä jättää Jumalalekin jotkain, eikä ihmisenä liikaa hosua.


      • näytät sen sinne

      • Emmalia.
        asialle kirjoitti:

        joka huomaa asian. Joka tuntee että häntä kohtaan on rikottu, ja kärsii siitä. Eihän sellainen voi lähteä liikkeelle, joka ei edes tiedä, että hän on mitään väärin tehnyt.

        Ja näissä asioissa olis hyvä jättää Jumalalekin jotkain, eikä ihmisenä liikaa hosua.

        "Eihän sellainen voi lähteä liikkeelle, joka ei edes tiedä, että hän on mitään väärin tehnyt."

        Se voi johtua sitten, että siellä vl-liikkeessä/hoitajat eivät huomaa tätä vääryyttä?

        He eivät siis varmaan koe tehneensä mitään väärää, ja siksi heille ei tule niitä tapahtumista synnintuntoa eikä katumusta.

        Tietoisia he kyllä ovat siitä, että monet pitävät hoitokokouksia väärinä, ja hyvin monet ihmiset niistä kärsivät edelleen. Eikö ole jo hieman huvittava neuvo kehoittaa näitä uhreja mennä ry:lle sopimaan asioista?


      • minusta vielä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Eihän sellainen voi lähteä liikkeelle, joka ei edes tiedä, että hän on mitään väärin tehnyt."

        Se voi johtua sitten, että siellä vl-liikkeessä/hoitajat eivät huomaa tätä vääryyttä?

        He eivät siis varmaan koe tehneensä mitään väärää, ja siksi heille ei tule niitä tapahtumista synnintuntoa eikä katumusta.

        Tietoisia he kyllä ovat siitä, että monet pitävät hoitokokouksia väärinä, ja hyvin monet ihmiset niistä kärsivät edelleen. Eikö ole jo hieman huvittava neuvo kehoittaa näitä uhreja mennä ry:lle sopimaan asioista?

        hullumpaa on päivästä toiseen jauhaa näitä asioita täällä. Kun ne ei täällä kuitenkaan miksikään muutu. Sehän on jo nähty.

        Silloin ne asiat ei ole tarpeeksi tärkeitä, jos niistä ei niin paljon kärsi, että lähtis RY:lle. Tai kuuntelis näitä neuvoja mitä täällä annetaan.

        Silloin pitäis valita toinen tie, jos yksi tapa, ei johda mihinkään. Ja jättää Jumalallekin jotakin.


      • 18.37

      • Emmalia.
        minusta vielä kirjoitti:

        hullumpaa on päivästä toiseen jauhaa näitä asioita täällä. Kun ne ei täällä kuitenkaan miksikään muutu. Sehän on jo nähty.

        Silloin ne asiat ei ole tarpeeksi tärkeitä, jos niistä ei niin paljon kärsi, että lähtis RY:lle. Tai kuuntelis näitä neuvoja mitä täällä annetaan.

        Silloin pitäis valita toinen tie, jos yksi tapa, ei johda mihinkään. Ja jättää Jumalallekin jotakin.

        "Silloin pitäis valita toinen tie, jos yksi tapa, ei johda mihinkään. Ja jättää Jumalallekin jotakin."

        On varmasti juuri sitä Jumalan tietä. Täällä saavat monet lukea mikä on oikein ja mikä väärin, se tavoittaa lukemattoman määrän silmäpareja. Tieto ei jää vain neljänseinän sisään ja pienen joukon keskuuteen.

        Tämä palsta antaa monille mahdollisuuden tehdä parannusta synnistä, jos oppii erottamaan sen oiken ja väärän. Jumala antaa kaikille mahdollisuuden, ja kukaan joka tätä palstaa on lukenut, ei voi sanoa en ole koskaan kuullut enkä tiennyt, sillä täällä on paljon luettavaa. Ja Raamattukkin kehoittaa meitä koittelemaan kaiken, ja pitämään sen mikä tuntuu oikealle.

        Jumala siis voi tehdä työtään myös tämän palstan avulla.


      • aivopesijänä
        Emmalia. kirjoitti:

        "Silloin pitäis valita toinen tie, jos yksi tapa, ei johda mihinkään. Ja jättää Jumalallekin jotakin."

        On varmasti juuri sitä Jumalan tietä. Täällä saavat monet lukea mikä on oikein ja mikä väärin, se tavoittaa lukemattoman määrän silmäpareja. Tieto ei jää vain neljänseinän sisään ja pienen joukon keskuuteen.

        Tämä palsta antaa monille mahdollisuuden tehdä parannusta synnistä, jos oppii erottamaan sen oiken ja väärän. Jumala antaa kaikille mahdollisuuden, ja kukaan joka tätä palstaa on lukenut, ei voi sanoa en ole koskaan kuullut enkä tiennyt, sillä täällä on paljon luettavaa. Ja Raamattukkin kehoittaa meitä koittelemaan kaiken, ja pitämään sen mikä tuntuu oikealle.

        Jumala siis voi tehdä työtään myös tämän palstan avulla.

        Vl-uskoa vastaan. Mutta ei onnistu.


      • Emmalia.
        aivopesijänä kirjoitti:

        Vl-uskoa vastaan. Mutta ei onnistu.

        "Tämä palsta yrittää toimia
        Kirjoittanut: aivopesijänä 17.5.2007 klo 19.35
        Vl-uskoa vastaan."

        Väittämääsi, sinä ehkä kuvittelet noin jos me kaikki emme pidä vl-uskoa kaikilta osin oikeana, ja sanomme oman mielipiteemme.

        Emmehän mekään väitä, että vl-uskovaiset koittavat aivopestä meitä kun pilkkaavat meitä epäuskoisiksi. Ja olette sitä mieltä, että me ulkopuoliset emme uskollamme pelastu. Se on teidän mielipiteenne, ja sehän kai on tärkeintä miten ihmisen sydän tuntee. Ihmisen sana on ihmisen sana, pitää kuunnella sitä mitä Jumalalla on sanottavaa, ei pidä Jumalan sijasta alkaa uskomaan ihmistä.

        Eihän kukaan ihminen voi horjuttaa kenenkään uskoa, jos usko on rakennettu uskoon Jeesukseen, ihmisten mielipiteistä ei kannata välittää, jos itse uskoo ja tuntee sydämestään asti uskovansa oikein.

        Aivopesu on varmaan ihan väärä sana. Mutta sen pidän mahdollisena, että jos meistä joku olisikin uskonut väärin, ja alkaisimme sitä omaa uskoamme tutkimaan uudessa valossa tämän palstan kirjoitusten vuoksi, niin silloin on tietysti hyvä jos se väärä usko vaihtuisikin siihen oikeaan sydämenuskoon, eikö niin?

        Mehän emme toistemme sydämiin näe, eli nämä ovat asioita jotka jokainen tuntee henkilökohtaisesti siellä omassa sydämessä, ja me emme niistä edes tiedä.


      • tulkki
        Emmalia. kirjoitti:

        "Tämä palsta yrittää toimia
        Kirjoittanut: aivopesijänä 17.5.2007 klo 19.35
        Vl-uskoa vastaan."

        Väittämääsi, sinä ehkä kuvittelet noin jos me kaikki emme pidä vl-uskoa kaikilta osin oikeana, ja sanomme oman mielipiteemme.

        Emmehän mekään väitä, että vl-uskovaiset koittavat aivopestä meitä kun pilkkaavat meitä epäuskoisiksi. Ja olette sitä mieltä, että me ulkopuoliset emme uskollamme pelastu. Se on teidän mielipiteenne, ja sehän kai on tärkeintä miten ihmisen sydän tuntee. Ihmisen sana on ihmisen sana, pitää kuunnella sitä mitä Jumalalla on sanottavaa, ei pidä Jumalan sijasta alkaa uskomaan ihmistä.

        Eihän kukaan ihminen voi horjuttaa kenenkään uskoa, jos usko on rakennettu uskoon Jeesukseen, ihmisten mielipiteistä ei kannata välittää, jos itse uskoo ja tuntee sydämestään asti uskovansa oikein.

        Aivopesu on varmaan ihan väärä sana. Mutta sen pidän mahdollisena, että jos meistä joku olisikin uskonut väärin, ja alkaisimme sitä omaa uskoamme tutkimaan uudessa valossa tämän palstan kirjoitusten vuoksi, niin silloin on tietysti hyvä jos se väärä usko vaihtuisikin siihen oikeaan sydämenuskoon, eikö niin?

        Mehän emme toistemme sydämiin näe, eli nämä ovat asioita jotka jokainen tuntee henkilökohtaisesti siellä omassa sydämessä, ja me emme niistä edes tiedä.

        Eikö jo Raamatussa näin sanota? Olis hyvä eroittaa asiat toisistaan.


      • ämmä
        Emmalia. kirjoitti:

        Kysymme usein neuvoja ja meiltä kysytään. Voimme sanoa miten itse tekisimme, mutta annamme sen toisen tehdä sen oman ratkaisunsa, ja hyväksymme sen vaikka se olisi erilainen kun itse tekisimme.

        Olen itse sitä mieltä, että vääryydentekijästä se anteeksipyyntö ja asioiden sopiminen on lähdettävä. Sillä siitähän se ilmenee katumus ja halu tunnustaa vääryys. Silloin on helpompi molempien saada ja antaa anteeksi.

        Siksi ihmetyttää nuo kehoitukset mennä ry:lle sopimaan, kun siellä ei ole edes halua asioita sopia. Ja varmasti ollaan täysin tietoisia siitä mistä tällä palstalla keskustellaan, joten kyse on jostain muusta. Ollaan täysin tietoisia kyllä tapatuneesta vääryydestä, mutta silti niitä ei haluta sopia.

        Turha enään vedota siihen, että miten osaisivat esittää anteeksipyyntöä jos kukaan ei heille kerro vääryydestä, on kerrottu ja moneen kertaan, ja tätä palstaa seurataan jopa piirtoheittimien avulla.

        tehneensä väärin jotakuta kohtaan, ellei yämä mene sitä sanomaan.Ei aina tiedä loukanneensa. Silloin voi puolin ja toisin korjata asioita, kun ne tulevat kummankin tietoon.


      • Emmalia.
        Emmalia. kirjoitti:

        "Tämä palsta yrittää toimia
        Kirjoittanut: aivopesijänä 17.5.2007 klo 19.35
        Vl-uskoa vastaan."

        Väittämääsi, sinä ehkä kuvittelet noin jos me kaikki emme pidä vl-uskoa kaikilta osin oikeana, ja sanomme oman mielipiteemme.

        Emmehän mekään väitä, että vl-uskovaiset koittavat aivopestä meitä kun pilkkaavat meitä epäuskoisiksi. Ja olette sitä mieltä, että me ulkopuoliset emme uskollamme pelastu. Se on teidän mielipiteenne, ja sehän kai on tärkeintä miten ihmisen sydän tuntee. Ihmisen sana on ihmisen sana, pitää kuunnella sitä mitä Jumalalla on sanottavaa, ei pidä Jumalan sijasta alkaa uskomaan ihmistä.

        Eihän kukaan ihminen voi horjuttaa kenenkään uskoa, jos usko on rakennettu uskoon Jeesukseen, ihmisten mielipiteistä ei kannata välittää, jos itse uskoo ja tuntee sydämestään asti uskovansa oikein.

        Aivopesu on varmaan ihan väärä sana. Mutta sen pidän mahdollisena, että jos meistä joku olisikin uskonut väärin, ja alkaisimme sitä omaa uskoamme tutkimaan uudessa valossa tämän palstan kirjoitusten vuoksi, niin silloin on tietysti hyvä jos se väärä usko vaihtuisikin siihen oikeaan sydämenuskoon, eikö niin?

        Mehän emme toistemme sydämiin näe, eli nämä ovat asioita jotka jokainen tuntee henkilökohtaisesti siellä omassa sydämessä, ja me emme niistä edes tiedä.

        Nyt kyllä ihan kokonaan kärryiltä, voisitko hieman valaista mitä tarkoitat?

        "Olis hyvä eroittaa asiat toisistaan."

        Mitä asioita tarkoitat mitkä pitäisi erottaa toisistaan, ja miten tämä liittyy nyt käymäämme keskusteluun?

        "Suu on sydämen
        Kirjoittanut: tulkki 17.5.2007 klo 20.41
        Eikö jo Raamatussa näin sanota?"

        Kyllä se näin on, kaikki puheemme, kirjoituksemme, tekomme kaikki kertovat siitä mikä on sydämemme tila. Ja siksi juuri Raamatussa sanotaan, että hedelmistään te heidät tunnette. Se ihmisen usko tulee sieltä sydämestä ulos, jos ei ole uskoa, niin silloin meidän puheemme, kirjoituksemme, tekomme ovat sellaisia, että ne eivät lähde Jumalasta. Raamatussa sanotaan mitkä asiat eivät lähde Jumalasta.

        Kyllä minä siis uskon, että sinä sydämestäsi asti tunnet, että tämä palsta on vl-uskovaisten aivopesupaikka koska niin sanot.

        Kuitenkaan minun ei tarvitse olla kanssasi asiasta samaa mieltä, sillä minä uskon toisin. Minä uskon, että tällä palstalla Jumala tekee työtään, sillä hänelle ei ole mahdotonta mikään. Ja uskon näin sydämestäni asti.

        Eli sinä uskot tämän asian toisin, etkä ole samaa mieltä kuin minä. Minä uskon asian toisin, enkä voi olla samaa mieltä kuin sinä. Kummatkin kuitenkin kerromme sen mitä sydämessämme aidosti tunnemme ja ajattelemme. Me emme voi alkaa siis riitelemään siitä kumpi on oikeassa, me olemme molemmat, mutta ajattelemme asioista vain eritavoin.


      • Emmalia.
        ämmä kirjoitti:

        tehneensä väärin jotakuta kohtaan, ellei yämä mene sitä sanomaan.Ei aina tiedä loukanneensa. Silloin voi puolin ja toisin korjata asioita, kun ne tulevat kummankin tietoon.

        Että uskovainen Raamattua tunteva ihminen sanomattakin tietäisi mikä on syntiä ja mikä ei? kaikenlainen vääryys lähimmäistä kohtaan on sellaista mitä on tehtävä parannus.

        Ja kyllähän näitä hoitokokouksia on yritetty kauttaaikain monienkin toimesta ottaa puheeksi vl-liikeessä, mutta siellä ei ole ollut halua korjata vääryyksiä. Siitä varmaan johtuu, että kun niitä ei ole haluttu korjata, niin niistä puhutaan kaiken kansan, ja uskovaisten ihmisten keskuudessa. Eikö se ole ihan Raamatun mukaistaki, jos ei halua syntiä sovittaa niin sen voi ottaa puheeksi useamman ihmisen kesken?

        Ja kyllä tällä palstalla on moneen kertaan kerottu tuosta väryydestä, ja sen ovat lukeneet varmasti monet vl-uskovaiset jopa johtoporras. Eli kyllä he tietävät, että vääryyttä on tullut tehtyä, mutta ei ole halua niitä korjata. Turha vedota tuohon, että miten tietää tehneensä väärin jos kukaan ei sano. He eivät vain tajua jostain syystä tehneensä väärin, nyt olisi jo varmaan korkea aika ennenkuin on liian myöhäistä:(


      • Raamattu-palstalainen
        Bergeronnette kirjoitti:

        1)Palstalla keskustellaan asiallisesti vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä asioista.

        2)Palstalla keskustellaan Raamatusta ja siitä nousevista teemoista.

        3)Tulen poistamaan toisiin kirjoittajiin kohdistuvat epäasialliset viestit.

        4)Tulen poistamaan yksityishenkilöihin kohdistuvat asiattomuudet.

        5)Palstaa ei ole tarkoitettu kenenkään perhe-elämän tutkailemiseen ja vaikeuksilla mässäilemiseen - ei edes ns.julkkisten, ei-vl- tai vl-julkkisten.

        6)Kol.3:12-13: 12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
        13 Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. [Ef. 4:32]

        Ihmettelen kohtaa nro 2 sillä Raamattu-keskustelulle löytyy suomi24:stä oma palstansa. Miksi se pitäisi tänne siirtää? Pelkkä kohta 1 riittää vallan mainiosti.


      • Muzette
        Raamattu-palstalainen kirjoitti:

        Ihmettelen kohtaa nro 2 sillä Raamattu-keskustelulle löytyy suomi24:stä oma palstansa. Miksi se pitäisi tänne siirtää? Pelkkä kohta 1 riittää vallan mainiosti.

        "Ihmettelen kohtaa nro 2 sillä Raamattu-keskustelulle löytyy suomi24:stä oma palstansa. Miksi se pitäisi tänne siirtää? Pelkkä kohta 1 riittää vallan mainiosti."

        Sefu ei ole tasapuolinen ja siksi kaikki viestit eivät saa tasapuolista kohtelua. Kai vl-ihmisille parisuhde on olennainen asia, mutta rakkausrunoa ei silti saa kirjoittaa. Ilmeisesti homoistakaan ei saa puhua.


      • pakko mainita lähde
        mainitseminen kirjoitti:

        on sitten kai jatkossa kiellettyä, vaikka molemmat ovatkin ratkaisevasti vaikuttaneet vl-opin muotoutumiseen 1900-luvun loppupuolella?

        Mutta jos viittaa esim johonkin lehtikirjoitukseen joita nämä laatineet, niin onhan kirjoittajan nimi lain mukaan pakko mainita! Muuten tekee rikoksen.


      • tätä tarkoitin
        ämmä kirjoitti:

        tehneensä väärin jotakuta kohtaan, ellei yämä mene sitä sanomaan.Ei aina tiedä loukanneensa. Silloin voi puolin ja toisin korjata asioita, kun ne tulevat kummankin tietoon.

        kaiken aikaa. Sinä ymmärsit kirjoitukseni oikein. :)


    • Leena Huovinen

      Minäkin alan nyt olla kiinnostuneempi sheriffistä kuin vanhoillislestadiolaisuudesta keskustelunaiheena. Sefun persoonallisuus on kokenut taas muutoksen: se on kokonaan kadonnut! Ei bisnestyylistä pukeutumista, ei jazzia, ei taide-elokuvia, ei matkoja maailman ympäri. Sukupuoli sentään on säilynyt miehenä.

      Kyllä sefu on vl, ei kellään muulla ole noin "vaihteleva henki". Vl-taustan puolesta puhuu myös galleriasivulle ilmestynyt KUA:n linkki.

      Ja eritoten salamyhkäisyys on vahvin merkki vl-taustasta. Diktatuureilla on taipumus kätkeä vallankäyttönsä salaperäisyyden verhoon. Näköjään myös uskonnollisilla diktatuureilla.

      • Ja nyt runot

        on korvattu palstan säännöillä.

        Villiä on meno sefun galleriasivulla. Taitaa tahallaan vetää huomion sinne, pois täältä.


      • Ei kai sentään

        Moppi ole palannut? Ovatko he muutkin auttamistyöstä kiinnostuneita? Eikö se ole heidän mielestään omavanhurskautta?


      • adle

        En millään jaksa uskoa vl.äksi. Sillä hänhän silloin olisi syyllistynyt avoimeen valehtelemisen syntiin.

        Tämä on mielipiteeni.


      • Päikkärissä
        Ei kai sentään kirjoitti:

        Moppi ole palannut? Ovatko he muutkin auttamistyöstä kiinnostuneita? Eikö se ole heidän mielestään omavanhurskautta?

        oli jonkun maallikkosaarnaajan synttärikirjoitus ja siinä sanottiin että muistamiset KUA:n tilille.


      • mielestäsi
        adle kirjoitti:

        En millään jaksa uskoa vl.äksi. Sillä hänhän silloin olisi syyllistynyt avoimeen valehtelemisen syntiin.

        Tämä on mielipiteeni.

        valehdellut?


      • adle
        mielestäsi kirjoitti:

        valehdellut?

        olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.


      • on kadonnut

        ja korvautunut klassisen musiikin linkillä.


      • harrastuksista.
        adle kirjoitti:

        olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.

        Nythän niitä ei enää galleriasivulla näy.


      • galleriasivulla
        adle kirjoitti:

        En millään jaksa uskoa vl.äksi. Sillä hänhän silloin olisi syyllistynyt avoimeen valehtelemisen syntiin.

        Tämä on mielipiteeni.

        on linkki v. 1776 Bibliaan. Tai sitten esikoislestadiolainen, hekin kai käyttävät tuota käännöstä.

        Ei ole ainakaan tavallinen kristitty.


      • olen todella

        pettynyt sinuun. Sinunhan pitäis olla opettaja. Odotan kyllä opettajalta enemmän.


      • sivusta***
        harrastuksista. kirjoitti:

        Nythän niitä ei enää galleriasivulla näy.

        Älä ole naiivi! Parin päivän aikana luopunut sekä golfista että puutarhan kuopsuttamisesta. Hohhoijaa!


      • admata.
        adle kirjoitti:

        olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.

        >> olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.


      • adle
        harrastuksista. kirjoitti:

        Nythän niitä ei enää galleriasivulla näy.

        Mutta tehty mikä tehty. Ja jos olisi valheesta kysymys, anteeksipyytämällä yleisesti kaikilta puhdistaa minkä puhdistaa häntä.Ikuiset arvet siitä ainakin palstalle jäisi. Tämä tietysti siinä tapauksessa että sefu olisi vl.


      • adle
        admata. kirjoitti:

        >> olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.

        on vetänyt jazzin pois, eli valehteli.Siinä tapauksessa että olisi ollut vl.


      • outo on
        adle kirjoitti:

        Mutta tehty mikä tehty. Ja jos olisi valheesta kysymys, anteeksipyytämällä yleisesti kaikilta puhdistaa minkä puhdistaa häntä.Ikuiset arvet siitä ainakin palstalle jäisi. Tämä tietysti siinä tapauksessa että sefu olisi vl.

        tappaus.

        Toivottavasti luutiminen ei ole yhtä vaihtelevaista.


      • adle
        galleriasivulla kirjoitti:

        on linkki v. 1776 Bibliaan. Tai sitten esikoislestadiolainen, hekin kai käyttävät tuota käännöstä.

        Ei ole ainakaan tavallinen kristitty.

        taida olla. Mutta minusta tuntuu että hän on ennemminkin hämäyksien kuningas.


      • Lukekaapa

        hänen tekstejään. Ne ovat ihan selvästi naisen kirjoittamia.


      • oisko
        adle kirjoitti:

        taida olla. Mutta minusta tuntuu että hän on ennemminkin hämäyksien kuningas.

        peräti kuningatar?


      • admata.
        adle kirjoitti:

        on vetänyt jazzin pois, eli valehteli.Siinä tapauksessa että olisi ollut vl.

        ...Mitä "valehtelemista" on siinä että päivittää jonkin tiedon näkyviin tai pois näkyvistä?

        Toisakseen on valitettavan yleistä, että vanhoillislestadiolaiset viljelevät puolitotuuksia tai suorastaan valehtelevat jos asia liittyy tai liitetään jollain tapaa vl-uskoon. Ei kaikki tietenkään, enkä halua yleistää, mutta olen törmännyt sellaiseen surullisen usein.


      • adle
        oisko kirjoitti:

        peräti kuningatar?

        mikään yllätys olisi.


      • spekulointia
        Lukekaapa kirjoitti:

        hänen tekstejään. Ne ovat ihan selvästi naisen kirjoittamia.

        Jos puhuttais vanhoillislestadiolaisuudsta, sitä vartenhan tämä palsta on.
        Vai tulkeeko aika pitkäksi?


      • adle
        olen todella kirjoitti:

        pettynyt sinuun. Sinunhan pitäis olla opettaja. Odotan kyllä opettajalta enemmän.

        jokaisella joka pidempään on ollut niin mieli muutu aina joskus, keskutelun edetesessä jostakin asiasta.
        Varmaan sinullakin on joskus käynyt niin. Eikö vain?


      • mitä siitä
        Lukekaapa kirjoitti:

        hänen tekstejään. Ne ovat ihan selvästi naisen kirjoittamia.

        sen enempää ihmettelemään. Hän pystyy kyllä varmasti loogisuuteen ja asiallisuuteen linjassaan, jos vain haluaa.


      • Emmalia.
        spekulointia kirjoitti:

        Jos puhuttais vanhoillislestadiolaisuudsta, sitä vartenhan tämä palsta on.
        Vai tulkeeko aika pitkäksi?

        Samaa mieltä. Sefu on varmasti aikuinen ihminen, ja on varmasti tietoinen, että jos valheelliselta pohjalta, valehdellen olisi seriffinä, niin siitä ei hyvää seuraa, ja seriffin ura loppusi lyhyeen.

        Ainakaan mielestäni seriffi ei ole mitään valehdellut, kyllä vl-uskovainenkin voi jazzia kuunnellea, sitä vain ihmettelin, että jos olisi vl, niin miksi tiukimmatkaan eivät puuttuneet tuohon musiikki makuun. Eli ei ole vl, kyllä joku yiukempi olisi sanonnut ettei jazz ole soveliasta vl-uskovaisille:)


      • admata. kirjoitti:

        ...Mitä "valehtelemista" on siinä että päivittää jonkin tiedon näkyviin tai pois näkyvistä?

        Toisakseen on valitettavan yleistä, että vanhoillislestadiolaiset viljelevät puolitotuuksia tai suorastaan valehtelevat jos asia liittyy tai liitetään jollain tapaa vl-uskoon. Ei kaikki tietenkään, enkä halua yleistää, mutta olen törmännyt sellaiseen surullisen usein.

        että ne, jotka eivät ole rekisteröineet nikkiään, eivät tiedä galleriasivun lomakepohjan tarjoavan kuhunkin kiinnostuskohtaan vain joitakin tiettyjä vaihtoehtoja. Kaikki eivät siis tiedä sitä, että on mahdollisuus valita vain valmiista vaihtoehdoista ja saada ne näkyviin tai piiloon. Eihän se siis valehtelua ole jos pistää niitä näkyviin tai pois vaikka päivittäin.


      • että yrität
        adle kirjoitti:

        jokaisella joka pidempään on ollut niin mieli muutu aina joskus, keskutelun edetesessä jostakin asiasta.
        Varmaan sinullakin on joskus käynyt niin. Eikö vain?

        keskustella rakentavassa hengessä. Oikeastaan muu ei kannatakaan. :)


      • adle kirjoitti:

        mikään yllätys olisi.

        että sefu nauraa partaansa lukiessaan sinun kirjoituksesi alle nyt illan aikana syntynyttä keskustelua. Tuota keskustelua oli hauska lukea. Muistatko mitä uusi sefu sanoi huumorin merkityksestä? Huumorintajuammehan hän on näillä roolileikeillään juuri testaamassa.


      • Emmalia.
        Lukekaapa kirjoitti:

        hänen tekstejään. Ne ovat ihan selvästi naisen kirjoittamia.

        Nainen, tuli tästä mieleeni yksi Raamatun kohta jota on sivuttu usein homokeskusteluissa, en muista miten se meni, mutta jotenkin näin, "Luonnollisuuttaan ei pidä muuttaa muuksi kuin se on", ja sopii aivan hyvin tähänkin.

        Jos nainen esiintyisi yleisellä keskutelupalstalla suurelle joukolle miehenä, niin silloinhan hän muuttaa luonnollisuutensa, ja ihmisten silmissä sukupuolensa. Raamattusta ei ainakaan saisi tukea, ja lupaa tuollaiselle. Ja muutenkin onhan jo valhekkin Raamatussa synniksi sanottu.


      • kun Munk-ki aikanaan
        Joosua kirjoitti:

        että ne, jotka eivät ole rekisteröineet nikkiään, eivät tiedä galleriasivun lomakepohjan tarjoavan kuhunkin kiinnostuskohtaan vain joitakin tiettyjä vaihtoehtoja. Kaikki eivät siis tiedä sitä, että on mahdollisuus valita vain valmiista vaihtoehdoista ja saada ne näkyviin tai piiloon. Eihän se siis valehtelua ole jos pistää niitä näkyviin tai pois vaikka päivittäin.

        kertoili vaihtelevia, keskenään aivan ristiriitaisia tietoja itsestään galleriasivullaan. Milloin hän oli kalju, milloin kiharatukkainen jne. Jotkut ottivat siitä hernettä nenäänsä, toiset pitivät hauskana pilana. Pilailuksi se lienee tarkoitettu. Silloin täällä kai ajateltiin melko yleisesti, että ihminen esittelee täällä virtuaalipersoonansa, jolla ei tarvitse olla mitään tekemistä reaalipersoonan kanssa. Olisiko se sallittu sefullekin? Luulen että kyllä.


      • acim la i nen
        admata. kirjoitti:

        >> olisi vl, ja olisi ne harrastukset mitä aiemmin ilmoitti.

        tuli mieleen tällainen.
        Mikään tästä maailmasta tuleva EI OLE HENGELLISTÄ. Vain HENKI on Hengellistä. Se mikä ei ole Hengestä ei ole myöskään Hengellistä, vaikka ihmiset kuinka yrittäisivät tällaisia asioita hengellistää: Esimerkkejä: ehtoollisviini leipä, Marian ja Jeesuksen kuvat, Torinon käärinliina, kirkot, alttarit, mitkä tahansa esineet, nautintoaineet tai kangasrätit.

        Mutta mitä uskovaisen ihmisen tulee elämässään kaiket päivät touhuilla? Sellaisten asioiden parissa mitkä ovat välttämättömiä (elättää perheensä, tiskata astiansa ym.) hengellisten asioiden parissa. T ä s s ä minusta menee se selvä rajanveto eikä erilaisten maallisten asioiden välillä; tämä tai tuo musiikki, tällaiset tai tuollaiset korut jne. KAIKKI nuo ovat epähengellisiä. Jotta ihminen pystyisi ojentautumaan Jumalaa kohti hänen täytyy kääntää nokkansa pois maailmasta ja niistä asioista jotka häntä maailmaan sitovat.

        Mikä sitten on Hengellistä? Vastaus: Sellainen anteeksiantaminen kuin minkä Jeesus haluaa opettaa.


      • törky- ja valhepalstalla.
        kun Munk-ki aikanaan kirjoitti:

        kertoili vaihtelevia, keskenään aivan ristiriitaisia tietoja itsestään galleriasivullaan. Milloin hän oli kalju, milloin kiharatukkainen jne. Jotkut ottivat siitä hernettä nenäänsä, toiset pitivät hauskana pilana. Pilailuksi se lienee tarkoitettu. Silloin täällä kai ajateltiin melko yleisesti, että ihminen esittelee täällä virtuaalipersoonansa, jolla ei tarvitse olla mitään tekemistä reaalipersoonan kanssa. Olisiko se sallittu sefullekin? Luulen että kyllä.

        Siksipä Jumalan lapsia onkin kehotettu varomaan tätä palstaa.


    • näin äkkiseltään

      katsottuna vaikuttaa ihan järki-ihmiseltä tämä uusi seriffi

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2013
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1367
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      80
      1295
    4. 50
      1217
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1012
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      930
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      891
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      888
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      883
    Aihe