Eroaminen ahdistavasta vl-liikkeestä

Nuori vl

Mulla ois seuraavanlainen ongelma. Oon jo 18 v tyttö, ja asun kotona. Koko perhe on vanhoillislestadiolainen. Tietämättömille tiedoksi, että käymme seuroissa ja uskomme niinkuin opetetaan. Meillä ei ole tv:tä, emme kuuntele musiikkia, emme meikkaa, värjää hiuksia jne.

Tämä on käynyt mielessäni ennenkin, uskosta eroaminen. Mutta miten sen teen? En halua pahoittaa perheeni ja uskovaisten sukulaisteni mieltä.

Uskomme niin, että jokainen joka ei ole vl, joutuu kadotukseen. Joskus tämä käy mielessäni; miten minun käy jos luovun uskostani?

Suvussamme on kyllä myös muita eronneita, mutta he asuvat kauempana emmekä tunne niin hyvin.

Mistä saisin tukea? Mieltäni kuitenkin houkuttaa musiikki, meikkaaminen, hiusten värjääminen, juominen silloin tällöin..

Mietin, että jos saan opiskelupaikan kauempaa sisäoppilaitoksesta, voin paremmin erota uskostani. Sunnuntaisinkaan ei tarvitsisi seuroissa käydä, kun linja-auto lähtee niin aikaisin.

Tiedän kyllä että olen täysi-ikäinen ja valinta on minun. Se on kuitenkin niin vaikeaa.

Onko täällä ketään muuta joka on ollut samassa tilanteessa tai on? Miten selvisitte? Mitä neuvoja antaisitte minulle? Kiitos kaikista vastauksista!

90

6655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori vl

      Tuossa alussa johtuu tuo vl-liikkeen selonteko siitä, että kopioin tämän yhdeltä palstalta minne olin kirjoittanut tämän. Mutta eivätpä ne paljoakaan osanneet auttaa. Auttakaa siis te jos vain voitte!

      PS. Tuosta koulusta, sisäoppilaitoksesta, että en päässytkään sinne. Se oli todella harmi. Mutta suunnitelmissa on silti eroaminen?

      • VL, mutta

        Luulisin sen parhaiten onnistuvan näin, että etsi ystäviä muualta. Kyseessä on koko elämäsi. Elä suostu tekemään mitään MITÄ ET HALUA, vain siksi että sukusi ja vanhempasi sitä odottavat.
        Hae uudestaan kouluun, tai hae jonnekkin töihin välivuodeksi. Hanki oma asunto, ja katso sieltä käsin mitä sydämmesi sanoo.
        Tee niitä asioita mitä haluat, ja katso onko elämäsi parempaa.
        Juomista en suosittele kenellekkään, en juo itsekkään oikeastaan. Joskus viiniä ja saunakaljan.
        Mutta suosittelen elämään niin, että tunnet itsesi onnelliseksi. Sitä en usko VL-uskon antavan. Sekä leimautuminen yhteiskunnassa on myös raskas taakka kantaa.


      • pikkuisen malttia
        VL, mutta kirjoitti:

        Luulisin sen parhaiten onnistuvan näin, että etsi ystäviä muualta. Kyseessä on koko elämäsi. Elä suostu tekemään mitään MITÄ ET HALUA, vain siksi että sukusi ja vanhempasi sitä odottavat.
        Hae uudestaan kouluun, tai hae jonnekkin töihin välivuodeksi. Hanki oma asunto, ja katso sieltä käsin mitä sydämmesi sanoo.
        Tee niitä asioita mitä haluat, ja katso onko elämäsi parempaa.
        Juomista en suosittele kenellekkään, en juo itsekkään oikeastaan. Joskus viiniä ja saunakaljan.
        Mutta suosittelen elämään niin, että tunnet itsesi onnelliseksi. Sitä en usko VL-uskon antavan. Sekä leimautuminen yhteiskunnassa on myös raskas taakka kantaa.

        Neuvosi aloittajalle oli hyvä siihen asti, kunnes sanoit, ettet usko uskon antavan onnellisuutta. Kehottaisin miettimään vähän aikaa millä oikeudella arvostelet toisten onnellisuutta.

        Itse olin vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten. Katsoin maailmaa muualta käsin. Elin kuten sydämeni silloin sanoi mutta huomasin, ettei se antanut onnellisuutta. Tärkeintä on elää oman tahdon mukaan. Sinulle, joka mietit omaa ratkaisuasi, ole oma itsesi. Sinun tulee pystyä elää oman tahtosi mukaan. Sinun ei tarvitse mielistellä sukulaisiasi. Hekin arvostavat sinua loppujen lopuksi eniten silloin kun elät rehellisesti. Ole itse avoin heidän reaktioilleen, hyväksy se ja rakasta heitä. Silloin hekin ymmärtävät ratkaisusi. Rehellisempää on, että kokeilet muuta elämäntapaa, jos sinulta usko puuttuu. Muista myös, että vl -ihmisissä on erilaisia ihmisiä. Ei sinun tarvitse olla juuri tietynlainen ollaksesi uskomassa. Mutta kyllä sinä tiedät!!!

        Muuta neuvoa tuskin kukaan voi sanoa kuin että uskalla toimia ajatustesi mukaan.


      • päätellen
        VL, mutta kirjoitti:

        Luulisin sen parhaiten onnistuvan näin, että etsi ystäviä muualta. Kyseessä on koko elämäsi. Elä suostu tekemään mitään MITÄ ET HALUA, vain siksi että sukusi ja vanhempasi sitä odottavat.
        Hae uudestaan kouluun, tai hae jonnekkin töihin välivuodeksi. Hanki oma asunto, ja katso sieltä käsin mitä sydämmesi sanoo.
        Tee niitä asioita mitä haluat, ja katso onko elämäsi parempaa.
        Juomista en suosittele kenellekkään, en juo itsekkään oikeastaan. Joskus viiniä ja saunakaljan.
        Mutta suosittelen elämään niin, että tunnet itsesi onnelliseksi. Sitä en usko VL-uskon antavan. Sekä leimautuminen yhteiskunnassa on myös raskas taakka kantaa.

        oikea vl.


      • en usko vl-uskon
        pikkuisen malttia kirjoitti:

        Neuvosi aloittajalle oli hyvä siihen asti, kunnes sanoit, ettet usko uskon antavan onnellisuutta. Kehottaisin miettimään vähän aikaa millä oikeudella arvostelet toisten onnellisuutta.

        Itse olin vastaavassa tilanteessa pari vuotta sitten. Katsoin maailmaa muualta käsin. Elin kuten sydämeni silloin sanoi mutta huomasin, ettei se antanut onnellisuutta. Tärkeintä on elää oman tahdon mukaan. Sinulle, joka mietit omaa ratkaisuasi, ole oma itsesi. Sinun tulee pystyä elää oman tahtosi mukaan. Sinun ei tarvitse mielistellä sukulaisiasi. Hekin arvostavat sinua loppujen lopuksi eniten silloin kun elät rehellisesti. Ole itse avoin heidän reaktioilleen, hyväksy se ja rakasta heitä. Silloin hekin ymmärtävät ratkaisusi. Rehellisempää on, että kokeilet muuta elämäntapaa, jos sinulta usko puuttuu. Muista myös, että vl -ihmisissä on erilaisia ihmisiä. Ei sinun tarvitse olla juuri tietynlainen ollaksesi uskomassa. Mutta kyllä sinä tiedät!!!

        Muuta neuvoa tuskin kukaan voi sanoa kuin että uskalla toimia ajatustesi mukaan.

        en tarkoittanut uskoa jumalaan ylipäätään, vaan tätä lahkoa.
        Se on minun mielipiteeni ja minun neuvoni.


      • vl tyttö
        päätellen kirjoitti:

        oikea vl.

        ...


    • saatavana

      Kukaan vanhoillislestadiolaisista eronnut ei ole joutunut kadotukseen, päin vastoin heillä on eroamisen jälkeen mahdollisuus hakeutua oikeaan kristilliseen seurakuntaan.
      Omaa elämääsi varten tarvitset tietenkin tukea, kunnes pääset yli kaikista koettelemuksista ja ehkä lahkon painostuksestakin.
      Lestadiolaisiakin autetaan uskontojen uhrien tuki ry:ssä, tässä on linkki heidän sivuilleen ja siitä löytyvät kaikki tarvittavat yhteystiedot
      http://www.uskontojenuhrientuki.fi/
      Ole rohkea ja tee omat päätöksesi. Kristiilisyyteen ei kuulu kenenkään elämän nujertaminen ja ahdistaminen, jo siitä voit päätellä että Vl-lahkon opetus on väärää.

      • toinen linkki

        Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilta löytyy myös artikkeli Lanhoillislestadiolaisuudesta eronneen näkökulmasta, siitäkin saattaa olla sinulle hyötyä. Ja artikkelin lopussa on useita kirjallisuusviitteitä, joita kannattaa myös tutkia.
        http://www.uskontojenuhrientuki.fi/laestad2.html


      • kysyä kannattaa

        Joku jo tuossa laittoikin uskontojen uhrien tuen sivuille linkin. Haluaisin sanoa että sieltä kannattaa kysyä neuvoa ja apua irrottautumiseen vaikkei koekaan olevansa uhri. Nimittäin he osaavat sieltä neuvoa miten päästä omille jaloilleen ja irti siitä uskonnosta jota ei halua harjoittaa. He ovat irrottautuvia varten ja tukevat ja ymmärtävät, auttavat. Ei siis tarvi olla mitään traumoja tai muuta vaan jos vaan yksinkertaisesti haluaa päästä irti jostain uskonnosta eikä oikein omin avuin osaa irrottautua.


      • hyvä huomio
        kysyä kannattaa kirjoitti:

        Joku jo tuossa laittoikin uskontojen uhrien tuen sivuille linkin. Haluaisin sanoa että sieltä kannattaa kysyä neuvoa ja apua irrottautumiseen vaikkei koekaan olevansa uhri. Nimittäin he osaavat sieltä neuvoa miten päästä omille jaloilleen ja irti siitä uskonnosta jota ei halua harjoittaa. He ovat irrottautuvia varten ja tukevat ja ymmärtävät, auttavat. Ei siis tarvi olla mitään traumoja tai muuta vaan jos vaan yksinkertaisesti haluaa päästä irti jostain uskonnosta eikä oikein omin avuin osaa irrottautua.

        Sisäänpäin kääntyneissä, muusta yhteiskunnasta eristävissä lahkoissa elävä ei aina pysty mieltämään, miten paljon lahko häntä rajoittaa vastoin hänen tahtoaa, koska ne selittävät asiat aina jäsenensä parhaaksi. Ihminen sidotaan vastoin hänen tahtoaan porukkaan, josta on vaikea päästä irti, jos kaikki ihmissuhteetkin ovat vain lahkon sisällä.
        Uskontojen uhrien tuki ry on puolueeton ja heillä on aivan varmasti paras kyky tarjota luottamuksellista apua myös lestadiolaisuudesta omaan elämään pyrkivälle.


      • tota aivottomuutta
        hyvä huomio kirjoitti:

        Sisäänpäin kääntyneissä, muusta yhteiskunnasta eristävissä lahkoissa elävä ei aina pysty mieltämään, miten paljon lahko häntä rajoittaa vastoin hänen tahtoaa, koska ne selittävät asiat aina jäsenensä parhaaksi. Ihminen sidotaan vastoin hänen tahtoaan porukkaan, josta on vaikea päästä irti, jos kaikki ihmissuhteetkin ovat vain lahkon sisällä.
        Uskontojen uhrien tuki ry on puolueeton ja heillä on aivan varmasti paras kyky tarjota luottamuksellista apua myös lestadiolaisuudesta omaan elämään pyrkivälle.

        Ainuttakaan ihmistä ei väkisin pidetä uskomassa. Jokainen on vapaa tekemään oman ratkaisunsa. Lapset on eri asia mutta niin se on kaikkien ihmisten keskuudessa. Lapsi ei voi valita perhettään. Kovasti säälittää esimekiksi alkoholistivanhempien lapset. Täysi-ikäisellä ihmisellä on vapaus valita. Jokainen voi jo ennen aikuisikääkin päättää elämäntyylistään. Koettakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että vapaassa maassa jokaisella on oikeus valita haluamansa asiat!!!


      • miettinyt..
        tota aivottomuutta kirjoitti:

        Ainuttakaan ihmistä ei väkisin pidetä uskomassa. Jokainen on vapaa tekemään oman ratkaisunsa. Lapset on eri asia mutta niin se on kaikkien ihmisten keskuudessa. Lapsi ei voi valita perhettään. Kovasti säälittää esimekiksi alkoholistivanhempien lapset. Täysi-ikäisellä ihmisellä on vapaus valita. Jokainen voi jo ennen aikuisikääkin päättää elämäntyylistään. Koettakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää, että vapaassa maassa jokaisella on oikeus valita haluamansa asiat!!!

        kuinka lasten oikeudet "Lasta tulee suojella sellaisilta toiminnoilta, jotka saattavat kasvattaa hänessä taipumuksia rodulliseen, uskonnolliseen tai muunlaiseen syrjintään. " toteutuvat kun heidät pienestä pitäen raahataan kuulemaan tuli-meri kaameuksia ym, sekä me-oppia, jossa syrjitään muita?


      • tyypillisiä ongelmia
        miettinyt.. kirjoitti:

        kuinka lasten oikeudet "Lasta tulee suojella sellaisilta toiminnoilta, jotka saattavat kasvattaa hänessä taipumuksia rodulliseen, uskonnolliseen tai muunlaiseen syrjintään. " toteutuvat kun heidät pienestä pitäen raahataan kuulemaan tuli-meri kaameuksia ym, sekä me-oppia, jossa syrjitään muita?

        Vanhoillislestadiolaisuus on syntynyt vasta sata vuotta sitten, eli se on hyvin nuori oppirakennelma, silti on aivan huvittavan erikoista, että vl:t itse taitavat pitää oppiaan suoraan alkukirkon jatkeena.
        Sisäämpäin kääntyneissä suljetuissa lahkoissa on monia käytäntöjä, joista ei puhuta ja joita ei voisi vapaassa yhteiskunnassa sallia. Seksuaalinen hyväksikäyttö ja muut sosiaaliset ongelmat vaietaan, sillä ulkokultainen julkisuvu pitää säilyttää hinnalla millä hyvänsä. Monet vl-nuoret ovat ahdistuksissaan ajettu itsemurhiin. Silti heidän oma mielipiteensä on, että kaikki on vapaaehtoista eikä ketään voi pakottaa uskomiseen.
        Koko systeemi vaikuttaa hyvin sairaalta.


      • kielipollari

        päin vastoin kirjooitetaan yhteen.


    • eräästä uskonnosta eronnut

      Hei, erosin eräästä toisesta uskonnosta ollessani sinun ikäisesi ja totta kai mietin samoja juttuja kuin sinäkin, että pahoitanko vanhempieni mielen jne. Mutta Suomessa on uskonnon vapaus eikä ole pakko kuulua mihinkään jos ei halua, voi olla vaikka ateisti. Mutta muista että vaikka lähdet pois vl:sta, niin saat silti uskoa Jumalaan, ei sinun tarvitse hylätä uskoa ja Jeesuksen sovitustyötä, vaikka vain maallisen järjestön jätätkin. Mikään maallinen järjestö ei ole yhtä kuin jumalanvaltakunta.

      Muista, ettei Raamatussa ole mitään kohtia joissa sanottaisiin esim. korvakorujen olevan syntiä tai hiusten värjäämisen, esim. korvakorut oli Raamatun aikaan sulhasen kihlajaislahja morsiamelle. Hiusvärejä tuskin oli olemassa Raamatun aikaan sen enempää kuin televisioitakaan.

      Älä lähde kotoa ovet paukkuen vaan yritä sanoa asiat perheellesi nätisti ja rauhallisesti ja sano että päätös on sinun ja sinulla on siihen oikeus. Suomen laki on puolellasi, uskonnonvapaus, omantunnon vapaus ja sinä saat toimia omantuntosi mukaan. Kerroit että koet ahdistavana nykyisen olotilasi uskonnossasi, joten totta kai sinun pitää pyrkiä pois ahdistavasta tilanteesta. Ei kenenkään mielenterveydelle tee hyvää pitemmän päälle olla ahdistuksessa.

      Joku antoikin jo hyviä neuvoja, eli hanki ystäviä muualta ja hae eri kouluun, hae esim. kunnalta/kaupungilta asuntoa ja muuta omillesi. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus 21 ikävuoteesi asti mutta jos he eivät suostu tähän, niin selitä tilanne Kelassa, sosiaalitoimessa jne, joten saat vuokrarahat sieltä ja muutakin apua ja tukea. Sosiaalitoimessa myös ymmärretään tilanteesi, jos kerrot että olet lähtenyt ahdistavan tilanteen takia pois - ja olethan sinä myös täysi-ikäinen. Älä jää yksin. Kaikkea hyvää sinulle ja voimia jaksamiseesi!

      • Nuori vl

        Kiitos kaikista vastauksista, ne antoivat suuntaa ajatuksilleni.

        Kyllä se vaan niin on, kuten kirjoititte, että päätös on minun. Kaikki tuntuu vain niin vaikealta, kun miettii mitä suku ja vanhemmat sanoo. Ja voi sitä surun määrää, mikä siitä tulee kun ilmoitan etten enää ole vanhoillislestadiolainen!

        Olen luonteeltani kiltti ihminen, ja mietin aina sitä mitä muut sanoisivat. Minut on kasvatettu pienestä pitäen siihen ja on hyvin vaikea muuttua. Yritän toki rajoittaa vähän kiltteyttä, mutta sekin on hyvin vaikeaa.

        Taidampa mennä vierailemaan tuonne uskontojenuhrit-sivustolle, ehkä hekin osaavat auttaa.

        Sitä asuntoa voisin hakea, ehkä saisin sitten ystäviäkin, vl:t eivät koskaan ole ottaneet minua porukkaansa ja mitään tuskin menetän heistäkään, koska kukaan heistä ei koskaan hyväksynyt minua. Missä onkaan se paljon puhuttu 'lestadiolaisten keskinäinen rakkaus'? Jaa´a.


      • nuorena itse lähteneenä
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos kaikista vastauksista, ne antoivat suuntaa ajatuksilleni.

        Kyllä se vaan niin on, kuten kirjoititte, että päätös on minun. Kaikki tuntuu vain niin vaikealta, kun miettii mitä suku ja vanhemmat sanoo. Ja voi sitä surun määrää, mikä siitä tulee kun ilmoitan etten enää ole vanhoillislestadiolainen!

        Olen luonteeltani kiltti ihminen, ja mietin aina sitä mitä muut sanoisivat. Minut on kasvatettu pienestä pitäen siihen ja on hyvin vaikea muuttua. Yritän toki rajoittaa vähän kiltteyttä, mutta sekin on hyvin vaikeaa.

        Taidampa mennä vierailemaan tuonne uskontojenuhrit-sivustolle, ehkä hekin osaavat auttaa.

        Sitä asuntoa voisin hakea, ehkä saisin sitten ystäviäkin, vl:t eivät koskaan ole ottaneet minua porukkaansa ja mitään tuskin menetän heistäkään, koska kukaan heistä ei koskaan hyväksynyt minua. Missä onkaan se paljon puhuttu 'lestadiolaisten keskinäinen rakkaus'? Jaa´a.

        Teit sen lähtemisen vanhoillisuudesta miten päin vain , aina sinä pahoitat kuitenkin vanhempiesi ja lähimmäistesi mielen. Minusta tärkeintä on se mitä itse tunnet ja miten itse koet vanhoillisuudessa olemisen. Ja mikä on se syy että lähdet pois , perustele se kertoessasi heille.
        Olet jo päätöksesi tehnyt, et enää ole vanhoillinen. Jos olisit niin et miettisi näitä asioita ollenkaan.
        Tällä hetkellä petät itseäsi ja muita roikkumalla mukana . Kaikkein parasta on olla ensin rehellinen itselleen ja sen jälkeen toisille. Helpotat omaa elämistäsi sanomalla mahdollisimman pian vanhemmillesi, kyllä he pitää huolen että kaikki muutkin saa tietää.
        Varaudu siihen että sinua "puhutellaan" , luonasi käy ihmisiä jotka tahtovat sinut takaisin yhteyteensä.
        Mieti myös sitä että eroatko Jumalan yhteydestä vai vain nimellisestä seurakunnasta, siinä on iso ero. Jos sanot että et ole enää uskovainen , silloin kiellät myös Jumalan mutta jos sanot että en tahdo olla enää vanhoillislestadiolainen, silloin eroat heidän yhteydestään etkä Jumalasta.


      • saa väärää tukea

        asiolle, jos haluaa.

        Sanosin, että uskoa ei kannata jättää, sitä säästyy paljolta pahalta kun on uskomassa.


      • saa väärää tukea

        asiolle, jos haluaa.

        Sanosin, että uskoa ei kannata jättää, sitä säästyy paljolta pahalta kun on uskomassa.

        Se on aina huono valinta jos jättää uskon. Asiat kannattais selvittää, että mikä on tullut uskon esteeksi. Ja puhua niistä esteistä, jonku uskovaisen kanssa.

        Kyllä ne asiat aina selviää.


      • srk ensin
        saa väärää tukea kirjoitti:

        asiolle, jos haluaa.

        Sanosin, että uskoa ei kannata jättää, sitä säästyy paljolta pahalta kun on uskomassa.

        Se on aina huono valinta jos jättää uskon. Asiat kannattais selvittää, että mikä on tullut uskon esteeksi. Ja puhua niistä esteistä, jonku uskovaisen kanssa.

        Kyllä ne asiat aina selviää.

        puolueettomasti hoitokokoukset sekä opilliset eroavaisuudet kirkon kanssa ja tekisi johtopäätöksensä sen jälkeen-yksittäisiä ihmisiä ja perhekuntiakin lähtee lahko-opin piiristä; usko on omakohtainen, ei kollektiivinen srk:n ajattelun ohjaama. miksi muuten srk puuttuu opillisiin asioihin yhdistyssääntöjensä vastaisesti tai tekee päätöksiä pöytäkirjojen ulkopuolella, niin kuin luopiot (=erotetut) kertovat?


      • Minultakin

        Kiitos, minäkin saan tästä apua. Olen myös jo pitemmän aikaa pähkäillyt miten saan itseäni niskasta kiinni sen verran että irrottaudun ry-porukasta. En ole juuri mistään asiasta yhtä mieltä kuten TV-kielto, ehkäisy, toisten tuomitseminen jne.
        Enkä varsinkaan siitä että meillä olisi muka vain miespuoliset saarnaajat niitä joilla on oikea tieto tulkita mitä Jumala tahtoo raamatulla sanoa. En osaa pitää puhujia minkään mittarin mukaan auktoriteetteina vaan ne on tavallisia miehiä jotka porukka on pannut puhujaksi. Moni on itse asiassa melko tyhmiäkin. Rasittaa heitä kuunnella ja siksi käyn yhä harvemmin seuroiss akun en kertakaikkiaan saa sieltä mitään. Mutta harmittaa kyllä kun vl-porukkaan jäävät ystävät sitten kyllä etääntyvät ja heitä ei nää yhtä usein.


    • tutkimusta
    • puolestasi!

      Minun nuoruudessani 80-luvulla SRK lähetti paikallisille Ry:ille hoitomiehensä hoitamaan nuorten erottamisen vl-yhteisöstä. Joissakin "nuortenilloissa" ikäisiäsi nuoria heitettiin saatanalle useampiakin illassa, toisissa tyydyttiin yhteen -oli toki joitakin illanviettoja, joissa ketään ei erotettu.

      Olisitpa syntynyt kaksikymmentä vuotta aikaisemmin, niin olisit jo varmasti ulostettu yhteisöstä, niin ei tarvitsisi miettiä tuotakaan...

    • provo,

      En usko tuota.

      • Nuori vl

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)


      • vääräää tukea
        Nuori vl kirjoitti:

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)

        jos haluaa.
        Enää en täällä tämänkaltasia viestejä ala edes lukeamaan. Tällaiset asiat pitää puhua paikan päällä. Eikä täällä yritää nolata vl uskoa.

        Sitäpaitsi en usko että olet vl.


      • riippumaton
        Nuori vl kirjoitti:

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)

        Niin, se on uskossa vähän sama kuin tupakanpolton lopettamisessa. Jotkut tupakoijat tarvitsevat nikotiinilaastaria ja jotkut uskovaiset korvaususkomuksia. Minä pääsin kummastakin eroon ilman korvaavia tuotteita. Mutta hyvä, että jotenkin pääsee eroon.


      • Nuori vl
        vääräää tukea kirjoitti:

        jos haluaa.
        Enää en täällä tämänkaltasia viestejä ala edes lukeamaan. Tällaiset asiat pitää puhua paikan päällä. Eikä täällä yritää nolata vl uskoa.

        Sitäpaitsi en usko että olet vl.

        En, en varmaan enää olekaan. Julkistanut en vielä sitä ole mutta sen tässä teenkin...


      • Mitähän se sinun uskomisesi

        siihen liittyy jos joku haluaa lähteä tuollaisesta typerästä liikkeestä, eikä pilata omaa elämäänsä.
        Luojalle kiitos hän haluaa pelastaa hänet vanhoillislestaadiolaisesta. Hänen elämänsä alkaa siitä päivästä, kun hän uskossa etsii oikeanlaista opetusta, ja oikeanmielistä opetusta.


      • Onnellinen irti päässyt
        Nuori vl kirjoitti:

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)

        Vanhempasi rakastavat sinua sinuna itsenäsi, eivät he aseta ehtoja rakkaudelleen, esim. että sinun olisi pakko olla heidän kanssaan samassa hengellisessä ymmärryksessä. Ei kunnon isä ja äiti hylkää lastaan joka uskoo eri tavalla. Oma lapsi on aina täysin rakas ja hyvä! Jokaiselle äidille ja isälle on tärkeintä että oma lapsi kulkee omaa tietään, sitä mikä on itselle todella oikea ja aito.

        Itse viipyilin ja siirsin uskosta irrottautumista aivan liian pitkälle. Asioiden miettiminen ja perusteiden jäsentäminen omalle maailmankuvalle kyllä kannattaa, mutta irrottautuminen kannattaa tehdä jo varhain. Mitä pitemmälle sen siirtää sitä rankemmat haavat jäävät sieluun.

        Omalla kohdalla irrottautuminen uskosta on ollut elämäni tärkeimpiä ratkaisuja koska vasta sitten aloin todella itse elää omaa elämääni. Se on suuri voitto ja saavutus.

        Onnea sinulle elämässäsi, onnea matkalle omaan itse elettävään elämään. Joss ihan itse kantaa vastuun, eikä sysää sitä muille!


      • Muzette
        Onnellinen irti päässyt kirjoitti:

        Vanhempasi rakastavat sinua sinuna itsenäsi, eivät he aseta ehtoja rakkaudelleen, esim. että sinun olisi pakko olla heidän kanssaan samassa hengellisessä ymmärryksessä. Ei kunnon isä ja äiti hylkää lastaan joka uskoo eri tavalla. Oma lapsi on aina täysin rakas ja hyvä! Jokaiselle äidille ja isälle on tärkeintä että oma lapsi kulkee omaa tietään, sitä mikä on itselle todella oikea ja aito.

        Itse viipyilin ja siirsin uskosta irrottautumista aivan liian pitkälle. Asioiden miettiminen ja perusteiden jäsentäminen omalle maailmankuvalle kyllä kannattaa, mutta irrottautuminen kannattaa tehdä jo varhain. Mitä pitemmälle sen siirtää sitä rankemmat haavat jäävät sieluun.

        Omalla kohdalla irrottautuminen uskosta on ollut elämäni tärkeimpiä ratkaisuja koska vasta sitten aloin todella itse elää omaa elämääni. Se on suuri voitto ja saavutus.

        Onnea sinulle elämässäsi, onnea matkalle omaan itse elettävään elämään. Joss ihan itse kantaa vastuun, eikä sysää sitä muille!

        Samaa mieltä! =)


      • mutta totta!!!!!!!!!!!!!!!!...
        Nuori vl kirjoitti:

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)

        Usein vl-liikkeestä eroamassa olevat ajattelevat pahoittavansa vl-läheistensä mielen.

        En ole koskaan kuulluut vl-läheisen pelkäävän pahoittavansa eroamassa olevan mielen.


      • Nuori vl kirjoitti:

        Ei ole provo, hassua että epäiletkään sellaista? Mutta ihan sama, miten päin vaan.

        Jotenkin tuntuu että aina vain siirrän ja siirrän sitä kertomista. Mutta parempi sen varmaan on tulla ilmi sitä nopeammin, sen parempi?

        Pahinta tässä onkin se, että pahoittaa muiden mielen. Mutta elämä on sellaista, joskus niin käy.

        Joo, en tullutkaan huomanneeksi, että tuossa on ero (erota uskosta/vanhoillislestadiolaisuudesta)

        Jumalaan siis todella uskon, ja uskon hänen rakkauteensa ja voimaan. Mutta lestadiolaisuuden olen kokenut vääräksi uskonnoksi, joka on vain harhaoppia.

        Voimia kaikille samassa tilanteessa olijoille!

        PS. Täällä on sittenkin muita, jotka ovat olleet samassa tilanteessa :)

        auta ajatella että pahoittaa muiden mielen. Kyllähän minäki tiesin että vanhemmat tulee surulliseksi, mutta ei elämää voi elää toisen mielen mukaan. Itse en koskaan tuntenut VL-uskoa oikeaksi. Seki on väärin että elää niiden oppien mukaan mitä ei pidä oikeana. Tsemppiä sulle!


      • ilo
        Nuori vl kirjoitti:

        En, en varmaan enää olekaan. Julkistanut en vielä sitä ole mutta sen tässä teenkin...

        vahvistu ensin uudella tielläsi ja valmistaudu henkisesti rajuun jyräämiseen. Sinua puhutellaan ns rakkaudella, paerheesi järkyttyy, ystävät kääntävät selkänsä. Sinusta tulee saastainen. mutta jos etsit ja löydät uuden srkn ja tuen itsellesi, jaksat. Henkinen vapautuminen tulee kestämään vuosia. Itse sain uudesta vahvemmasta ja henkilökohtaisemmasta uskosta voimaa ja vaikka tietyt ihmiset hylkäsivät, tiesin, että Jeesus rakastaa ja auttaa. jos asut pienellä paikka kunnalla, valitettavasti joudut muuttamaan pois, tuskin kestät halveksuntaa muuten. Ja itsellesi on terveellistä, ettet vähään aikaan ole tekemisissä näin negatiivisten ihmisten kanssa, vaan tutustu uskoviin, jotka rakastavat Jeesusta ensisijaisesti, ei jotakin uskontorakennelmaa.


      • entinen vl
        ilo kirjoitti:

        vahvistu ensin uudella tielläsi ja valmistaudu henkisesti rajuun jyräämiseen. Sinua puhutellaan ns rakkaudella, paerheesi järkyttyy, ystävät kääntävät selkänsä. Sinusta tulee saastainen. mutta jos etsit ja löydät uuden srkn ja tuen itsellesi, jaksat. Henkinen vapautuminen tulee kestämään vuosia. Itse sain uudesta vahvemmasta ja henkilökohtaisemmasta uskosta voimaa ja vaikka tietyt ihmiset hylkäsivät, tiesin, että Jeesus rakastaa ja auttaa. jos asut pienellä paikka kunnalla, valitettavasti joudut muuttamaan pois, tuskin kestät halveksuntaa muuten. Ja itsellesi on terveellistä, ettet vähään aikaan ole tekemisissä näin negatiivisten ihmisten kanssa, vaan tutustu uskoviin, jotka rakastavat Jeesusta ensisijaisesti, ei jotakin uskontorakennelmaa.

        Ja paskat tuohan on toisen tuomitsemista helvettiin, on sinne kmuitakin teitä olemassa kuin vl. Mie oon ite eronnu enkä itke ystävien perään, jotka ei ymmärrä tilannettani. Se on rankkaa, mutta kannattaa lähteä pois vl on yhtä aivopesua suoraan sanottuna. kaikki asiat kielletään vl sisäisitä ongelmista, vaikka ne tiedostetaan, lukekaa lehtiä niin ymmärrätte. Ei saa olla noin kapea kasvoinen, että vain tää on oikein ja muut joutuu helvettiin hei herää jo


    • PKO

      Niinkuin itse toteat, olet täysi ikäinen, siksi Sinulla on täysi oikeus omaan elämään. Oman kokemukseni mukaan ei Vanhollislestadiolaisesta herätysliikkeestä tarvitse lähteä "kelloja soittaen", täytyy vain elää omaa elämää ja toimia niinkuin hyväksi tuntee. Ei Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen sääntöjen ja rajoitusten takana ole raamattu, vaan se heidän omasta keskuudestaan valitun pienen joukon raamatun tulkinta, josta on rakennettu liikkeelle sisäiset säännöt, kuinka heidän näkemyksen mukaan toimii ja käyttäytyy "jumalanlapsi". Siinähän se ongelma on, että kuka näistä säännöistä poikkeaa, on heti helvettiin matkaava suuri syntinen, mutta onneksi tämä on vain Vanhoillislestadiolainen käsitys.
      Vanhempien suhteen on olen sitä mieltä, että lastaan rakastavat vanhemmat hyväksyvät aina lapselleen sen, että hän saa vapaasti elää omaa elämäänsä, vaikka se hengelliseltä näkemykseltä eroaisikin heidän omastaan.
      Siihen joudut varautumaan ,että vanhoillislestadiolaisen kaveripiirin menetät, ainakin suhtautuminen Sinuun tulee muuttumaan.
      Puhun kokemuksesta.

      • Nuori vl

        PKO, kiitos kommentistasi. Kyllähän sen niin PITÄISI mennä, että vanhemmat rakastaisivat lastaan vaikka hän olisi eronnut ko. liikkeestä. Aina se ei vaan mene niin. Ihmetyttää myös yksi asia, se, että veljeni haukkuu minua 'epäuskoiseksi' nyt jo, vaikken sitä ole vielä tunnustanut. Onkohan vl:lla joku 'vainu' jolla he haistavat epäuskoisen? ;)

        Tiedän myös sen, että monia puhujia tulee vastaisuudessa vierailemaan luonani puhumassa uskon tärkeydestä ja siitä, kuinka olen harhautumassa pimeään. Ennenkin näin on käynyt. Tosin silloin laitoin oven lukkoon enkä suostunut tulemaan huoneestani ulos..

        Eli jokin pienimuotoinen hoitokokous kai olisi ollut tulossa.


      • PKO
        Nuori vl kirjoitti:

        PKO, kiitos kommentistasi. Kyllähän sen niin PITÄISI mennä, että vanhemmat rakastaisivat lastaan vaikka hän olisi eronnut ko. liikkeestä. Aina se ei vaan mene niin. Ihmetyttää myös yksi asia, se, että veljeni haukkuu minua 'epäuskoiseksi' nyt jo, vaikken sitä ole vielä tunnustanut. Onkohan vl:lla joku 'vainu' jolla he haistavat epäuskoisen? ;)

        Tiedän myös sen, että monia puhujia tulee vastaisuudessa vierailemaan luonani puhumassa uskon tärkeydestä ja siitä, kuinka olen harhautumassa pimeään. Ennenkin näin on käynyt. Tosin silloin laitoin oven lukkoon enkä suostunut tulemaan huoneestani ulos..

        Eli jokin pienimuotoinen hoitokokous kai olisi ollut tulossa.

        En osaa muuta kun toivottaa voimia ja kestämistä. Kun tuota luki, joutuu miettimään, että olemmekko todella jo 2000 luvulla.
        Siitä huolimatta, kulje pystyssäpäin oma tiesi, elä oma elämä.
        Perhekeskeiset ihmissuhteet korjaa kyllä aika, kun jokainen vähän miettii asioita ja päästää pahimmat "höyryt" pihalle.
        Lisäksi muista, Sinä ajattelemalla toisin et ole epäuskoinen, Sinä vain et ajattele etkä näe hengellisiä asioita siitä samasta ataasti rakennetusta "sääntöikkunasta", mistä Vanhoillislesdadiolaisittain ajatteleva sitä katselee.


      • Muzette
        Nuori vl kirjoitti:

        PKO, kiitos kommentistasi. Kyllähän sen niin PITÄISI mennä, että vanhemmat rakastaisivat lastaan vaikka hän olisi eronnut ko. liikkeestä. Aina se ei vaan mene niin. Ihmetyttää myös yksi asia, se, että veljeni haukkuu minua 'epäuskoiseksi' nyt jo, vaikken sitä ole vielä tunnustanut. Onkohan vl:lla joku 'vainu' jolla he haistavat epäuskoisen? ;)

        Tiedän myös sen, että monia puhujia tulee vastaisuudessa vierailemaan luonani puhumassa uskon tärkeydestä ja siitä, kuinka olen harhautumassa pimeään. Ennenkin näin on käynyt. Tosin silloin laitoin oven lukkoon enkä suostunut tulemaan huoneestani ulos..

        Eli jokin pienimuotoinen hoitokokous kai olisi ollut tulossa.

        "veljeni haukkuu minua 'epäuskoiseksi' nyt jo"

        Tämä on omiaan työntämään pois vl-liikkeestä, jos sisältä oikein leimataan ex-vl:ksi. Mutta kai se on ihan oikeaan menevä kehityssuunta. Vai onko?


      • Nuori vl
        Muzette kirjoitti:

        "veljeni haukkuu minua 'epäuskoiseksi' nyt jo"

        Tämä on omiaan työntämään pois vl-liikkeestä, jos sisältä oikein leimataan ex-vl:ksi. Mutta kai se on ihan oikeaan menevä kehityssuunta. Vai onko?

        Kiitos, PKO, viestisi antoi voimaa :) Mä olen päättänyt tehdä sen oman ratkaisuni eli olen päättänyt jättää tämän huuhaa-uskonnon. Vl-oppi on täyttä harhaoppia! Tämä pitäisi kieltää lailla. Kuinka monta vuotta meitä onkaan aivopesty? Ja sitten on vielä niitä, jotka todellakin uskovat tähän kaikkeen valheeseen. Siinähän menee niiden elämä pilalle (anteeksi näin kärkkäästi sanottuna) mutta mulla on todellakin muutakin tehtävää elämässä kuin istua seuroissa ja ripittäytyä jatkuvasti, olla synnin tuskassa ja pelätä tulista mereä.

        Kiitos, voimaa juuri tarvitsenkin, tämä ei ole helppoa. Olen ajatellut jos etsisin sen oman asunnon ja töitä, kun kouluunkaan en päässyt.

        Olen totaalisen kyllästynyt tähän lahkoon. Suosittelen muillekkin eroamista, jos vähänkään mietitte sitä!


      • Muzette
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos, PKO, viestisi antoi voimaa :) Mä olen päättänyt tehdä sen oman ratkaisuni eli olen päättänyt jättää tämän huuhaa-uskonnon. Vl-oppi on täyttä harhaoppia! Tämä pitäisi kieltää lailla. Kuinka monta vuotta meitä onkaan aivopesty? Ja sitten on vielä niitä, jotka todellakin uskovat tähän kaikkeen valheeseen. Siinähän menee niiden elämä pilalle (anteeksi näin kärkkäästi sanottuna) mutta mulla on todellakin muutakin tehtävää elämässä kuin istua seuroissa ja ripittäytyä jatkuvasti, olla synnin tuskassa ja pelätä tulista mereä.

        Kiitos, voimaa juuri tarvitsenkin, tämä ei ole helppoa. Olen ajatellut jos etsisin sen oman asunnon ja töitä, kun kouluunkaan en päässyt.

        Olen totaalisen kyllästynyt tähän lahkoon. Suosittelen muillekkin eroamista, jos vähänkään mietitte sitä!

        Varsinkin, jos haluat tuulettaa ajatuksiasi vl-uskoon liittyen. =)

        Nimimerkki Nuori vl, saattaa jossakin vaiheessa jatkossa olla jokin muu...


      • iloa
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos, PKO, viestisi antoi voimaa :) Mä olen päättänyt tehdä sen oman ratkaisuni eli olen päättänyt jättää tämän huuhaa-uskonnon. Vl-oppi on täyttä harhaoppia! Tämä pitäisi kieltää lailla. Kuinka monta vuotta meitä onkaan aivopesty? Ja sitten on vielä niitä, jotka todellakin uskovat tähän kaikkeen valheeseen. Siinähän menee niiden elämä pilalle (anteeksi näin kärkkäästi sanottuna) mutta mulla on todellakin muutakin tehtävää elämässä kuin istua seuroissa ja ripittäytyä jatkuvasti, olla synnin tuskassa ja pelätä tulista mereä.

        Kiitos, voimaa juuri tarvitsenkin, tämä ei ole helppoa. Olen ajatellut jos etsisin sen oman asunnon ja töitä, kun kouluunkaan en päässyt.

        Olen totaalisen kyllästynyt tähän lahkoon. Suosittelen muillekkin eroamista, jos vähänkään mietitte sitä!

        Vaikka aluksi rytisee, myöhemmin päätä antaa anteeksi kaikille vl, jotka sua sättii. Taistele Jeesuksen kanssa uskon taistelu, että selviät eteenpäin omaan aikuiseen uskoon lahkolaisuudesta ja etsi srk, joka auttaa todella. Hassua, etteivät ulkopuoliset tiedä puhuttelusta ja hoitokokouksista. Itse aikanaan olin parannuskokouksessa, jossa me nuoret yksitellen menimme eteen tunnustamaan väärässä hengessä olemisen, kun lauantai iltaisin seurojen jälkeen jäimme kadulle hengailemaan niinkuin muut nuoret. Nyt vanhempana tajuan, että menin tunnustamaan vain sosiaalisesta paineesta, kehitin synnin tunnon, koska se kuului asiaan. Oikeasti en ollut tehnyt mitään pahaa, vain käynyt kioskilla ostamassa karkkia ja viivytellyt kotimatkalla. Yleensähän lauantaisin lestat menee ns iltakylään eli vallataan jonkun koti ja remutaan siellä puolelle öihin.


    • Jeesus puhuu

      juuri sulle: "Tule, minun vierelläni löytyy paikka kiusatulle." Tiedän, että houkutukset monet sinut ympäröivät. Uskoit valhelupaukset, jotka tuntoon haavat löivät. Tunnet, ettet synteinesi Isän silmäin eessä kestä. Kysyt, mikä on se vesi, joka voisi tunnon pestä. Katso, täällä armon meri kantaa lohdun sanaa taivaan. Golgatalla vuoti veri, avun tuo se synnin vaivaan. Armon päästöön avaa suusi, synninpäästön sana vastaa. Sydämeesi rauha uusi virtaa siitä ainoastaan.

      ( V. Juntunen )

      • Nuori vl

        Kiitos kivasta runosta, mutta en aio palata uskoon :) Kyllähän ne opit vieläkin päässä jylläävät 'sinä joudut helvettiin' ym.

        Pitäisi varmaan turvautua terapiaan niinkuin monet ex-vl:t ovat joutuneet tekemään ;)


      • tällaisiin ketjuihin
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos kivasta runosta, mutta en aio palata uskoon :) Kyllähän ne opit vieläkin päässä jylläävät 'sinä joudut helvettiin' ym.

        Pitäisi varmaan turvautua terapiaan niinkuin monet ex-vl:t ovat joutuneet tekemään ;)

        ollenkaan. Jos on tarpeeksi tärkeää asiaa tulkaa RY:lle puhumaan.

        Jos ei kelpaa, niin asia ei silloin ole tarpeeksi tärkeä.


      • PELKKÄ PVOVO
        tällaisiin ketjuihin kirjoitti:

        ollenkaan. Jos on tarpeeksi tärkeää asiaa tulkaa RY:lle puhumaan.

        Jos ei kelpaa, niin asia ei silloin ole tarpeeksi tärkeä.

        SEN HUOMAA TÄMÄN KIRJOITTAJAN ASENTEISTA.
        NIIN ETTÄ ALKÄÄ VAIVAUTUKO VASTAAMAAN HÄNElLE.
        VÄSYTÄTTE VAAN ITSENNE.


      • female
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos kivasta runosta, mutta en aio palata uskoon :) Kyllähän ne opit vieläkin päässä jylläävät 'sinä joudut helvettiin' ym.

        Pitäisi varmaan turvautua terapiaan niinkuin monet ex-vl:t ovat joutuneet tekemään ;)

        Olet siis todellisuudessa jo oikeastaan tehnyt valintasi.Että haluat siis luopua vl-uskosta. Uskosta vl:n siis. Uskosta seurakuntaan. Ei se ole Jumalaan uskosta luopumista.

        Olen nimittäin myös 17-vuotiaana luopunut uskosta vanhoillislestadiolaisuuteen, mutta en luopunut uskosta Jumalaan.

        Kyllähän minäkin pari kertaa tein parannusta jonkun papparaisen mieliksi epäuskosta vl:n. Mutta eipä tui vanhoillislestadiolaisuus oikein toiminut minun mielestä, turhaa syntilistaa vaan ja kaikennäköistä turhaa höpötystä.

        Mutta hyvä että sinulla on huumorintajua ja toivon että vanhempasi rakastavat sinua ehdottomasti, riippumatta mistään mitä teet. Se on nimittäin tärkeintä. Kaikenlaisita höpötysuskonnoista pitää olla ihmisellä vapaus luopua.


      • HETI,
        tällaisiin ketjuihin kirjoitti:

        ollenkaan. Jos on tarpeeksi tärkeää asiaa tulkaa RY:lle puhumaan.

        Jos ei kelpaa, niin asia ei silloin ole tarpeeksi tärkeä.

        Mitä oikeutta sinulla on yrittää määräillä mistä tällä palstalla saa puhua? Aihe liittyy lestadiolaisuuteen ja on asiallinen avaus.


      • rehellinen ja avoin
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos kivasta runosta, mutta en aio palata uskoon :) Kyllähän ne opit vieläkin päässä jylläävät 'sinä joudut helvettiin' ym.

        Pitäisi varmaan turvautua terapiaan niinkuin monet ex-vl:t ovat joutuneet tekemään ;)

        Mutta sehän on hyvä usko, kun vl-nuoret eivät tarvii terapiaa. Eikö terapiatarve syntynyt sinun kohdallasi pikemminkin synnin seurauksena, tasapainottomuutena ja juurettomuutena. Mieti nyt itsekin !


    • käy teitä

      Minulla käy sääliksi kaikkia teitä, jotka yritätte toistenne näkemyksiä tyrmätä tai halventaa. Jokaisella on oikeus omaan ajatukseensa ja uskoon tai epäuskoon. Siitä saan olla onnellinen, että olen syntynyt lestadiolaiseen perheeseen Turussa, jossa ei paljon ole vanhoillislestadiolaisia. Minulla on erittäin hyviä ystäviä niin vl -piireistä kuin muualtakin, koulusta ja harrastuksista. Suoraan sanoen käy sääliksi niitä, jotka toisensa tuomitsevat puolin ja toisin!!! Olkaa kaikki vaan onnellisia siitä mitä teillä on. Jos ette oo siihen tyytyväisiä, etsikää onnenne muualta.

      • Nuori vl

        Kiitos, female, kommentistasi :) On aina rohkaisevaa lukea muiden ex-vl:in kommentteja.

        Totta kirjoitat, että tämä on täyttä höpöä ja huuhaata. Miten niin Jumala olisi vain vl:ien keskuudessa, kuten he väittävät?

        Jumalaan uskon edelleen vahvasti, ja uskon Hänen johdatukseen ja rakkauteensa.

        Tämä eroaminen tulee olemaan varmasti kova pala suvulle ja perheelle, mutta minkäs teet kun valinnan on jo tehnyt.

        Kuten joku edellä sanoi: Jos ei ole onnellinen, etsikää onnea muualta. Juuri näin aion tehdä :)


      • female
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos, female, kommentistasi :) On aina rohkaisevaa lukea muiden ex-vl:in kommentteja.

        Totta kirjoitat, että tämä on täyttä höpöä ja huuhaata. Miten niin Jumala olisi vain vl:ien keskuudessa, kuten he väittävät?

        Jumalaan uskon edelleen vahvasti, ja uskon Hänen johdatukseen ja rakkauteensa.

        Tämä eroaminen tulee olemaan varmasti kova pala suvulle ja perheelle, mutta minkäs teet kun valinnan on jo tehnyt.

        Kuten joku edellä sanoi: Jos ei ole onnellinen, etsikää onnea muualta. Juuri näin aion tehdä :)

        Olen tällä hetkellä 27 vuotta ja olin silloin kun lähdin 17 vuotta. Sitä minä pohdin todella paljon, että miksi minua sanottiin epäuskoiseksi kun lähdin vl-liikkeestä. Kun en kuitenkaan luopunut uskosta, enkä ikinä ole kellekään niin sanonut. Kun eihän raamatun mukaan parannusta käsketä tekemään epäuskosta vanhollislestadiolaisuuteen. Mielestäni vl on pelkkää höpötystä juusri sen takia, että itse ovat keksineet kaikennäköiset vaihtuvat synnit vihellyksineen yms. Ei mennyt läpi minulle sellainen kummallinen selittely.

        Ja sitten tämä salailuperiaate, että ei sais muka tietyistä asioista puhua. Minusta tuntuu, että minulle yritettiin syöttää jotain niin paksua pajunköyttä, että tyhmäkin ymmärtää pysyä erossa sellaisesta kaksinaismoralismista.

        Anteeksi voimakkaat ilmaisuni, mutta näin sen koin, koin että minulle valehdeltiin.


      • Nuori vl
        female kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä 27 vuotta ja olin silloin kun lähdin 17 vuotta. Sitä minä pohdin todella paljon, että miksi minua sanottiin epäuskoiseksi kun lähdin vl-liikkeestä. Kun en kuitenkaan luopunut uskosta, enkä ikinä ole kellekään niin sanonut. Kun eihän raamatun mukaan parannusta käsketä tekemään epäuskosta vanhollislestadiolaisuuteen. Mielestäni vl on pelkkää höpötystä juusri sen takia, että itse ovat keksineet kaikennäköiset vaihtuvat synnit vihellyksineen yms. Ei mennyt läpi minulle sellainen kummallinen selittely.

        Ja sitten tämä salailuperiaate, että ei sais muka tietyistä asioista puhua. Minusta tuntuu, että minulle yritettiin syöttää jotain niin paksua pajunköyttä, että tyhmäkin ymmärtää pysyä erossa sellaisesta kaksinaismoralismista.

        Anteeksi voimakkaat ilmaisuni, mutta näin sen koin, koin että minulle valehdeltiin.

        Kyllä se sellaista pajunköydensyöttämistä on. Ja juuri tämä epäuskoiseksi 'haukkuminen', vaikka uskoo Jumalaan jne. Eihän raamatussakaan puhuta, että kääntykää vanhoillislestadiolaisuuteen, niin pääsette taivaaseen?

        Olen ennenkin irrottautunut vl-liikkeestä, joskus 8-9 luokilla, ja sairauden kautta tulin uudelleen uskoon. Nyt olen saanut voimaa irrottautua tuosta valheita syöttävästä lahkosta.

        Kyllähän se vähän jännittää, mitä muut sanovat, mutta jos oikeasti rakastavat minua niin hyväksyvät ratkaisuni.


      • käy teitä
        Nuori vl kirjoitti:

        Kyllä se sellaista pajunköydensyöttämistä on. Ja juuri tämä epäuskoiseksi 'haukkuminen', vaikka uskoo Jumalaan jne. Eihän raamatussakaan puhuta, että kääntykää vanhoillislestadiolaisuuteen, niin pääsette taivaaseen?

        Olen ennenkin irrottautunut vl-liikkeestä, joskus 8-9 luokilla, ja sairauden kautta tulin uudelleen uskoon. Nyt olen saanut voimaa irrottautua tuosta valheita syöttävästä lahkosta.

        Kyllähän se vähän jännittää, mitä muut sanovat, mutta jos oikeasti rakastavat minua niin hyväksyvät ratkaisuni.

        Niin se on harmillista, jos sana epäusko tai usko herättää ihmisessä tunnetta, että nyt syrjitään. Minä en sitä ainakaan tarkoittanut. Pitää ymmärtää, että kun puhutaan epäuskosta, se ei välttämättä tarkoita mitään negatiivista. Niinhän ihmiset erottelevat toisiaan muillakin keinoin. Se on vaan tapa identifioida puhumisen kohde jollakin tavalla. Enkä itse ole kyllä kokenut tai kuullut, että kenestäkääm puhuttaisiin negatiiviseen sävyyn uskoon liittyen. Usko on henkilökohtainen, ja jokainen saa uskoa Jumalaan yhteisöstä riippumatta. En tunne montaa vl, joka tuomitsisi muita. Pikemminkin ihmiset uskovat, että tällä uskolla pääsee taivaaseen. Se ei ole kenenkään hylkäämistä tai tuomitsemista. Niinhän nekin, jotka eivät kuulu mihinkään yhteisöön ja uskovat Jumalaan, uskovat pääsevänsä taivaaseen. Hyvä, että ihminen uskoo siihen minkä mukaan elää.


      • uskotaan kaikki
        Nuori vl kirjoitti:

        Kyllä se sellaista pajunköydensyöttämistä on. Ja juuri tämä epäuskoiseksi 'haukkuminen', vaikka uskoo Jumalaan jne. Eihän raamatussakaan puhuta, että kääntykää vanhoillislestadiolaisuuteen, niin pääsette taivaaseen?

        Olen ennenkin irrottautunut vl-liikkeestä, joskus 8-9 luokilla, ja sairauden kautta tulin uudelleen uskoon. Nyt olen saanut voimaa irrottautua tuosta valheita syöttävästä lahkosta.

        Kyllähän se vähän jännittää, mitä muut sanovat, mutta jos oikeasti rakastavat minua niin hyväksyvät ratkaisuni.

        Niin se on harmillista, jos sana epäusko tai usko herättää ihmisessä tunnetta, että nyt syrjitään. Minä en sitä ainakaan tarkoittanut. Pitää ymmärtää, että kun puhutaan epäuskosta, se ei välttämättä tarkoita mitään negatiivista. Niinhän ihmiset erottelevat toisiaan muillakin keinoin. Se on vaan tapa identifioida puhumisen kohde jollakin tavalla. Enkä itse ole kyllä kokenut tai kuullut, että kenestäkääm puhuttaisiin negatiiviseen sävyyn uskoon liittyen. Usko on henkilökohtainen, ja jokainen saa uskoa Jumalaan yhteisöstä riippumatta. En tunne montaa vl, joka tuomitsisi muita. Pikemminkin ihmiset uskovat, että tällä uskolla pääsee taivaaseen. Se ei ole kenenkään hylkäämistä tai tuomitsemista. Niinhän nekin, jotka eivät kuulu mihinkään yhteisöön ja uskovat Jumalaan, uskovat pääsevänsä taivaaseen. Hyvä, että ihminen uskoo siihen minkä mukaan elää.


    • ämmä

      on sydämen uskoa, ei tapauskoa.

      • juuri näin

        Ja sitä usko voi olla, vaikka kuuluisikin vl -yhteisöön. Uskokaa tai älkää!


      • female

        Olet oikeassa. Vanhoillislestadiolaisuus on kuitenkin oma kyhäelmänsä itse keksittyinen syntilistoineen ja täten kyseenalaisessa tilassa "elävänä kristillisyytenä". Tapauskontoa monille, sanoisin.


      • Nuori vl
        female kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vanhoillislestadiolaisuus on kuitenkin oma kyhäelmänsä itse keksittyinen syntilistoineen ja täten kyseenalaisessa tilassa "elävänä kristillisyytenä". Tapauskontoa monille, sanoisin.

        ...Säälittävineen syntilistoineen päivineen. Ja vielä jotkut uskovat ihan täysin siihen huuhaaseen! Ei niillä taida olla paremmasta väliä...

        Lestadiolaiseksi en palaa vaikka maksettaisiin, vaikka uskon että oven takana saattaa lähiaikoina vierailla yksi jos toinenkin käännyttäjä, pitämään niitä käännytyspuheitaan...


      • ole elävää

        kristillisyyttä. Koska se on juuri tapa- ja elämäntapasääntöuskonto.


      • mieti mistä olet tullut
        Nuori vl kirjoitti:

        ...Säälittävineen syntilistoineen päivineen. Ja vielä jotkut uskovat ihan täysin siihen huuhaaseen! Ei niillä taida olla paremmasta väliä...

        Lestadiolaiseksi en palaa vaikka maksettaisiin, vaikka uskon että oven takana saattaa lähiaikoina vierailla yksi jos toinenkin käännyttäjä, pitämään niitä käännytyspuheitaan...

        Ihmisyyttä on olla kiitollinenkin välillä. Vaikka sinusta nyt tuntuu kuinka turhalta koko lestadiolaisuus, saattaa tulla aika, jolloin muistelet sitä ilolla. Kunnioita lähimmäisiä, hekin ovat ihmisiä. Anna heidän olla uskossaan onnellisia. VL:ssä on erittäin paljon hyvää!!!

        Ja teille jotka peräänkuulutatte pelkkää uskoa, ette tapoja niin voi vl myös elää tavoista välittämättä. Saa sitä olla rohkeasti muista poikkeava. Jos kaikki tuntuu "kielletyltä" on kyse ihmisen sydämessä juuri jostain muusta kuin uskosta. Jos ihminen on vahvasti uskossa, hän vähän välittää siitä saako meikkivoidetta laittaa naamaan vai ei. Usko ei ole sääntöjä. Ei vanhoillislestadiolaisuudessakaan! Jos usko on kiinni tavoista, ei silloin ihmisellä ole uskoa.


      • ansaitsemista
        juuri näin kirjoitti:

        Ja sitä usko voi olla, vaikka kuuluisikin vl -yhteisöön. Uskokaa tai älkää!

        ylhäältä (SRK) annettuja sääntöjä noudattamalla.


      • tunne totuutta
        female kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vanhoillislestadiolaisuus on kuitenkin oma kyhäelmänsä itse keksittyinen syntilistoineen ja täten kyseenalaisessa tilassa "elävänä kristillisyytenä". Tapauskontoa monille, sanoisin.

        Oletko itse vaeltanut vl- Uskossa. Etpä tietenkään , siksi puhutkin uskosta noin typerästi. Mutta saat anteeksi, kun et tiedä , mitä puhut.


      • ämmä
        juuri näin kirjoitti:

        Ja sitä usko voi olla, vaikka kuuluisikin vl -yhteisöön. Uskokaa tai älkää!

        näin . Kaikki eivät ole enää sydämellään kiinni, vaan ovat luopumassa. näin on raamatunkin mukaan.


      • ämmä
        ole elävää kirjoitti:

        kristillisyyttä. Koska se on juuri tapa- ja elämäntapasääntöuskonto.

        SRK:laisuus?SRK:han on kattojärjestö eri rauhanyhdistysten maallisen lain mukaiselle jäsenjärjestäytymiselle.Suomen laki vaatii viralliset organisaatiot, joilla tietyt toimintaperiaatteet.


    • female

      Kyllä se vähän niin taitaa olla, että monille nuorill täytisi vähän enemmän perustella noita uskonasioita kuin mihin vl:ssa on totuttu, minulle ainakin olisi pitänyt, mutta kun ei ollut mitä perustella!

      Täälläkin yksi isä taannoin oli saanut sellaisen älynväläyksen, että oli laittanut admatan sivuston lapsille kielletyksi, vaikka en ole siellä tavannut mitään valhetta, vaan enemmänkin kysymyksiä, mihin vl ei halua vastata. Ja en usko, että nuorille pidemmän päälle kelpaa se matonallelakaisu-asenne näissä hoitokokusasioissa.

      Siksi pitäisi vähän miettiä mitä nuorille opettaa, monet nuoret kaipaa nimenomaan perusteluja ja kuitenkin kohtaavat sen todellisuuden joskus. Minä ainakin olisin kaivannut.

      • Teekkari-ex-vl

        Samoin itseäni ihmetytti lukioiässä se miten heppoisia olivat puhujien perustelut. Omilla vanhemmilla oli perustelut vielä enemmän hakusessa. Esimerkiksi ehkäisykiellolle tai TV-kiellolle, tai elokuvien katselukiellolle ei todellisuudessa ole minkäänlaisia perusteluja Raamatusta löydettävissä. Ihan samoin kuin kirjallisuuden suhteen, myös elokuvien tai tv-ohjelmien suhteen pätee sääntö: jokaisen on opittava valitsemaan sisällöt, joille aikaansa uhraa. Esitystapa, ulkonainen formaatti, ei voi määrätä mikä esitys on synnillistä ja mikä ei! Semmoinen luulottelu on itse asiassa Jumalan pyhän sanan pilkkaa.

        VL-uskovaisilla ei ollut perustelua myöskään sille opetukselle että vain vl:t ovat taivaaseen amtkalla, ja kaikki muut Jumalan luomat maailman ihmiset helvettiin. Itselleni oli hätkähdyttävä havaita, että eihän tällä asialla ole mitään perusteluja. Pelkkä omahyväinen ja omaan napaan tuijottavan uskonlahkon tietämättömyys.

        Eivät puhujien pinnalliset ja asiantuntemattomat huitaisut onnistuneet minua vakuuttamaan, ja siirryin opiskelun aloitettuani rauhallisesti mutta määrätietoiseti pois tästä surullisen kuuluisasta lahkosta.

        Niin että perustelut puuttuvat, koska heillä ei itselläänkään niitä ole. VL-usko on vain opetettu elämäntapa. Ei aitoa kristillisyyttä.


      • female
        Teekkari-ex-vl kirjoitti:

        Samoin itseäni ihmetytti lukioiässä se miten heppoisia olivat puhujien perustelut. Omilla vanhemmilla oli perustelut vielä enemmän hakusessa. Esimerkiksi ehkäisykiellolle tai TV-kiellolle, tai elokuvien katselukiellolle ei todellisuudessa ole minkäänlaisia perusteluja Raamatusta löydettävissä. Ihan samoin kuin kirjallisuuden suhteen, myös elokuvien tai tv-ohjelmien suhteen pätee sääntö: jokaisen on opittava valitsemaan sisällöt, joille aikaansa uhraa. Esitystapa, ulkonainen formaatti, ei voi määrätä mikä esitys on synnillistä ja mikä ei! Semmoinen luulottelu on itse asiassa Jumalan pyhän sanan pilkkaa.

        VL-uskovaisilla ei ollut perustelua myöskään sille opetukselle että vain vl:t ovat taivaaseen amtkalla, ja kaikki muut Jumalan luomat maailman ihmiset helvettiin. Itselleni oli hätkähdyttävä havaita, että eihän tällä asialla ole mitään perusteluja. Pelkkä omahyväinen ja omaan napaan tuijottavan uskonlahkon tietämättömyys.

        Eivät puhujien pinnalliset ja asiantuntemattomat huitaisut onnistuneet minua vakuuttamaan, ja siirryin opiskelun aloitettuani rauhallisesti mutta määrätietoiseti pois tästä surullisen kuuluisasta lahkosta.

        Niin että perustelut puuttuvat, koska heillä ei itselläänkään niitä ole. VL-usko on vain opetettu elämäntapa. Ei aitoa kristillisyyttä.

        juu taisin tuossa mainitakin, että eihän niitä perusteluja oikein taida olla.

        Muistan sellaisen hetken kun olin vl-mummolassani ja vielä kotona asuva tätini oli ostanut telkkarin ja "kieltänyt uskonsa". No minä sitten katsoin siellä sitä telkkaria ja eiköhän tule eno puhuttelemaan minua tästä telkkarinkatsomissynnistä. Mikä ihmeenb synti se muka on? Minä sitten vähän kyselin siinä että mitäs syntiä tämä nyt oikein on ja hän alkoi puhua jostain linnunpesistä. Että linnut voi kyllä lennellä pään päällä mutta ei saa antaa tehdä niiden pesää pään päälle. Eli telkkari katsominen olisi sitten jotenkin sama asia kuin on linnunpesä päänpäällä, että silleen.

        Kyllä minä olin kuulkaa sekaisin. Linnut ja pesät ja telkkarit ja synti? Mitä ihmeen yhteyttä näillä nyt on muka keskenään.


        En kokenut tekeväni syntiä, kun katsoi tv:tä, enkä vieläkään koe. Raamatun mukaan tämä ei myöskään ole synti.


    • Simon Jacson

      Miksi ajattelen, että eroamin vl-liikkeestä tarkoittaisi samaa kun uskosta luopuminen? No tiedänhän minä, sinulle on niin opetettu. Mutta minä ja moni muu tiedämme, että uskoa voi vallan hyvin vl-liikkeen ulkopuolella. Vieläpä niin, että usko on ihan omaa ja omakohtaista, eikä toisten säätelemää.

      Minä erosin vl:stä suunnilleen sen ikäisenä, kuin sinä olet nyt. Se oli elämäni parhaimpia ratkaisuja. En lähtenyt siksi, että haluaisin "hurvitella", vaan siksi, ettei vl-usko ollut mielestäni oikeaa uskoa.

      Elämäni on ollut onnellista nämä vuosikymmenet. Alussa pelkäsin myös sukulaisteni suhtautumista. Mutta kohteliaalla päättäväisyydellä siitä selvisin. Lisäksi pyysin erään vanhemman sukulaisen tukijakseni ratkaisussani. Se oli hyvä juttu, hänestä oli paljon apua silloin, kun minua yritettiin "kutsua takaisin".

      Toivon, että uskallat tehdä sellaisen ratkaisun, mistä olet varma. Elämme kuitenkin täällä tiettävästi vain kerran. Elämää ei ole tarkoitettu elettävän onnettomana. Voimaa sinulle!!!

      • Nuori vl

        Kiitos, Simon, kommentistasi. Voimaa tässä tarvitaankin. Uskon myös, että olen tekemässä elämäni ehkä parasta ratkaisua, kunhan saan elämäni siihen malliin, että esim. helvettiin joutuminen ei enää pelota mieltä. On se kumma kuinka näissä vl-piireissä jo pienestä lapesta pitäen pelotellaan helvetin tulella!

        Ja samaa mieltä olen siitä, että vl:t eivät perustele miksi asia on näin. Ja sitten sanotaan jotain tähän tyyliin, että 'usko tulee sydämestä' 'usko ei ole järjen asia'. Etenkin tuo 'usko ei ole järjen asia' on suosittu vastaus heidän keskuudessaan.

        En kauheasti ole kaivannut niitä perusteluja, koska en ole ollut kauhean kiinnostunut asioista. Olen uskonut vain niinkuin on opetettu, enkä ole oikeastaan edes uskaltanut kysyä mitään. Tässä iässä alkaa jo kiinnostamaan miksi näin ja näin, mutta eipä sillä varmaan niin kauhean väljä ole kun olen jo eronnut. (Nimimerkki pitäisi varmaan vaihtaa ;)


      • iloa
        Nuori vl kirjoitti:

        Kiitos, Simon, kommentistasi. Voimaa tässä tarvitaankin. Uskon myös, että olen tekemässä elämäni ehkä parasta ratkaisua, kunhan saan elämäni siihen malliin, että esim. helvettiin joutuminen ei enää pelota mieltä. On se kumma kuinka näissä vl-piireissä jo pienestä lapesta pitäen pelotellaan helvetin tulella!

        Ja samaa mieltä olen siitä, että vl:t eivät perustele miksi asia on näin. Ja sitten sanotaan jotain tähän tyyliin, että 'usko tulee sydämestä' 'usko ei ole järjen asia'. Etenkin tuo 'usko ei ole järjen asia' on suosittu vastaus heidän keskuudessaan.

        En kauheasti ole kaivannut niitä perusteluja, koska en ole ollut kauhean kiinnostunut asioista. Olen uskonut vain niinkuin on opetettu, enkä ole oikeastaan edes uskaltanut kysyä mitään. Tässä iässä alkaa jo kiinnostamaan miksi näin ja näin, mutta eipä sillä varmaan niin kauhean väljä ole kun olen jo eronnut. (Nimimerkki pitäisi varmaan vaihtaa ;)

        Käy jo tänään yksinäisessä paikassa Jeesuksen eteen ja kerro, että haluat uskoa Häneen. Tee ero Jeesuksen ja vl ryhmän välillä. jeesus näkee kaiken, ei Hän ole pelottava. Aivan oikein on pelätä helvettiä, mutta kun pidät kiinni Jeesuksesta ja uskot Hänen johdatukseensa, selviät eteenpäin ja saat henkilökohtaisen uskon ja perustan elämälle. siten voit antaa anteeksi ns puhuttelijoillesi, ja ymmärtää, että heillä erilainen usko, ei sen kummempaa. Mutta uskoa jumalaan älä kiellä.


    • TevWa

      Minua ihmetyttää usein, miksi uskosta luopuvat/ luopuneet moittivat ja mustamaalaavat entistä omaa -ja vanhenpiensa uskoa?
      Jos haluaa uskosta luopua ja valita oman elämän tyylinsä, miksi pitää entisessä olla välttämättä jotakin vikaa, jonka vuoksi ei kannata uskoa? Olen kuullut jonkun uskosta luopuneen sanoneen, en jaksanut uskoa ja kilvoitella. Muuta selontekoa ei tarvita. Onhan päivän selvää, että tästä on ennen kaikkea kysymys. Miksi pitää yrittää kaivella kaiken näköistä vikaa uskosta , vanhemmista ja koko suvusta ja lopuksi julistaa koko usko pannaan.Totta kai saa moittia , jos aidosti on sitä mieltä , mutta ei ulkopuolisten mieliksi .
      Kun kunnioitus saa säilyä omien vahenpien ja oman lapsuuskodin uskoon , on elämä helponpaa, eikä välit kotiin rikkoonnu. Katkeruudella ja ylpeydellä on raskaat askeleet elämässä.

      Kaikkea hyvää ja menestystä elämääsi , entinen nuori vl.

      • Nuori vl

        Kysyit, miksi uskoa pitää mustamaalata ym. Olen vain niin kertakaikkisen kyllästynyt lestadiolaisuuteen, niin piti vähän purkaa tunteita ;)

        Mutta oloni ei ole juurikaan muuttunut, vaikka kielsin uskon. Sydämmessä on edelleen rauhallinen ja onnellinen olo. Tämä on se tie jota haluan kulkea.

        Kiitos onnentoivotuksistasi, niitä tarvitsenkin.


      • female

        Näkee hyvin, että ajattelet että vain vl-uskossa voi pelastua ja he ovat ainoita oikeita.

        Kaikki eivät ajattele näin, eikä myöskään voida sanoa missä jumalanvaltakunta sijaitsee. Siksi ehdottomasti tarvitaan muuta selontekoa.

        Ei voida myöskään sanoa, että "en jaksanut kilvoitella" jos ei kertakaikkiaan usko niin miten vl:t uskovat. Sinun mielestäsi te tietysti on ainoa oikea selonteko, koska mitenkään muuten ei voi uskoa.

        Mitä tulee vanhempien mustamaalaamiseen niin sitä en tietty suosittele. Mutta arvostelua saa esittää kun siihen useinkin on syytä... Mutta suhde vanhempiin voi olla hyvä, vaikka he olisivat toimineet miten. Esimerkkinä viisas isäni, jota saa arvostella ihan vapaasti, me keskustelemme asioista, ja siksi välit onkin hyvät.

        Mutta useinkin tapahtuu niin, että sukulaiset ei enää tervehdi, niin on se kumma jos vaan yksipuolisesti pitää heitä kunnioittaa kun "hehän ovat ainoita oikeita uskovaisia".

        Eli sitten vielä tuohon loppuun heität tuon katkeruuskommentin. Ex-vl=katkera.

        Mutta muistututat kuitenkin, että tällaista ajattelutapaa on oltava mielellään arvostelematta että välit vanhempiin säilyy kunnioittavina. Voihan kuitenkin olla niin että hänen vanhempansa ovat fiksuja.


      • irti päässyt
        female kirjoitti:

        Näkee hyvin, että ajattelet että vain vl-uskossa voi pelastua ja he ovat ainoita oikeita.

        Kaikki eivät ajattele näin, eikä myöskään voida sanoa missä jumalanvaltakunta sijaitsee. Siksi ehdottomasti tarvitaan muuta selontekoa.

        Ei voida myöskään sanoa, että "en jaksanut kilvoitella" jos ei kertakaikkiaan usko niin miten vl:t uskovat. Sinun mielestäsi te tietysti on ainoa oikea selonteko, koska mitenkään muuten ei voi uskoa.

        Mitä tulee vanhempien mustamaalaamiseen niin sitä en tietty suosittele. Mutta arvostelua saa esittää kun siihen useinkin on syytä... Mutta suhde vanhempiin voi olla hyvä, vaikka he olisivat toimineet miten. Esimerkkinä viisas isäni, jota saa arvostella ihan vapaasti, me keskustelemme asioista, ja siksi välit onkin hyvät.

        Mutta useinkin tapahtuu niin, että sukulaiset ei enää tervehdi, niin on se kumma jos vaan yksipuolisesti pitää heitä kunnioittaa kun "hehän ovat ainoita oikeita uskovaisia".

        Eli sitten vielä tuohon loppuun heität tuon katkeruuskommentin. Ex-vl=katkera.

        Mutta muistututat kuitenkin, että tällaista ajattelutapaa on oltava mielellään arvostelematta että välit vanhempiin säilyy kunnioittavina. Voihan kuitenkin olla niin että hänen vanhempansa ovat fiksuja.

        Jos jostain pääsee irti mikä ahdistaa niin ei kai hyvänen aika pidä ruveta kehumaan sellaista mistä itselle on saanut ahdistusta osakseen.


      • TevWa
        female kirjoitti:

        Näkee hyvin, että ajattelet että vain vl-uskossa voi pelastua ja he ovat ainoita oikeita.

        Kaikki eivät ajattele näin, eikä myöskään voida sanoa missä jumalanvaltakunta sijaitsee. Siksi ehdottomasti tarvitaan muuta selontekoa.

        Ei voida myöskään sanoa, että "en jaksanut kilvoitella" jos ei kertakaikkiaan usko niin miten vl:t uskovat. Sinun mielestäsi te tietysti on ainoa oikea selonteko, koska mitenkään muuten ei voi uskoa.

        Mitä tulee vanhempien mustamaalaamiseen niin sitä en tietty suosittele. Mutta arvostelua saa esittää kun siihen useinkin on syytä... Mutta suhde vanhempiin voi olla hyvä, vaikka he olisivat toimineet miten. Esimerkkinä viisas isäni, jota saa arvostella ihan vapaasti, me keskustelemme asioista, ja siksi välit onkin hyvät.

        Mutta useinkin tapahtuu niin, että sukulaiset ei enää tervehdi, niin on se kumma jos vaan yksipuolisesti pitää heitä kunnioittaa kun "hehän ovat ainoita oikeita uskovaisia".

        Eli sitten vielä tuohon loppuun heität tuon katkeruuskommentin. Ex-vl=katkera.

        Mutta muistututat kuitenkin, että tällaista ajattelutapaa on oltava mielellään arvostelematta että välit vanhempiin säilyy kunnioittavina. Voihan kuitenkin olla niin että hänen vanhempansa ovat fiksuja.

        Yleisellä tasolla.Täällä voi monesti lukea monesti, miten välit ovat menneet huonoiksi uskon kieltämisen jälkeen.


      • TevWa
        irti päässyt kirjoitti:

        Jos jostain pääsee irti mikä ahdistaa niin ei kai hyvänen aika pidä ruveta kehumaan sellaista mistä itselle on saanut ahdistusta osakseen.

        kulkea tietä, jota ei oikeasti halua.Mutta se ei tarkoita sitä, että se tie on välttämättä huono ja ahdistava kaikille.


      • Muzette
        Nuori vl kirjoitti:

        Kysyit, miksi uskoa pitää mustamaalata ym. Olen vain niin kertakaikkisen kyllästynyt lestadiolaisuuteen, niin piti vähän purkaa tunteita ;)

        Mutta oloni ei ole juurikaan muuttunut, vaikka kielsin uskon. Sydämmessä on edelleen rauhallinen ja onnellinen olo. Tämä on se tie jota haluan kulkea.

        Kiitos onnentoivotuksistasi, niitä tarvitsenkin.

        Hieno ratkaisu.

        Ymmärrän täysin, että liikkeestä eroamisen jälkeen haluaa pistää "tuulemaan". Minullakin oli ehkä useamman kuukauden kamppailu perheen sisällä uskon asioista, minä yritin käännyttää muita pois vl-uskosta. En tosin ollut ainut uskosta luopunut perheessämme.

        Perheen sisällä empatia ja välittäminen on tärkeintä, sukurakkaus. Ei sillä ole niin väliä, miten he haluavat uskoa.

        Toisin on täällä vl-palstalla. Minusta on hyvä, että epäkohtia tuodaan julki sekä vl-uskoon liittyen, että toisaalta vaikkapa "maailmassa" elämiseen liittyen.


    • makele

      moi.olen lukenut muiden lähettämiä viestejä ja olen pitkälti samaa mieltä siitä että,sinun pitää tehdä kuten itsestäsi parhaalta tuntuu.neuvona antaisin että jos aiot erota niin järjestele etukäteen muuttomahdollisuutesi,koska samassa tilanteessa aikoinaan itsekkin olleena tiedän että vl-perhe saattaa tehdä jopa häikäilemättömiä asioita jottei asia onnistuisi.järjestele siis asiasi etukäteen niin että pääset omaan asuntoon ja rauhaasi miettimään mitä elämältäsi haluat.toivotan jatkossa kaikkea hyvää sinulle.tv.m.28v

      • nostit esiin

        Hyvä että nostit esille sen että ihan kaikissa perheissä ei edes vl-vanhemmilla ole sitä kypsyyttä että he asiallisesti suhtautuisivat.Vaan saattavat käydä aggressiiviseksi.jopa voi joutua lähtemään kodista maantielle.Perheyhteys on kevyttä kauraa silloin kun vanhoillislestadiolaisuuden ryhmään kuulumisesta on tullut jumala.Nimimerkki Ne kauhut ei unohdu.


      • Nuori vl

        Olisin muuttamassa kotoa, mutta vanhemmat yhtäkkiä sanoivat että sinä et mihinkään muuta. Onko tämä normaalia vl-piireissä? Että nuorta väkisin pidetään kotona? Olen kuitenkin jo 18.

        Tiedän, että siitä ainakin tulee ongelmia kun julkistan tämän etten kuulu heidän laumaansa enää, että minusta on heidän mielestään tullut 'saatanan lapsi' Siksi omaan asuntoon muutto olisi ok.


      • makele
        Nuori vl kirjoitti:

        Olisin muuttamassa kotoa, mutta vanhemmat yhtäkkiä sanoivat että sinä et mihinkään muuta. Onko tämä normaalia vl-piireissä? Että nuorta väkisin pidetään kotona? Olen kuitenkin jo 18.

        Tiedän, että siitä ainakin tulee ongelmia kun julkistan tämän etten kuulu heidän laumaansa enää, että minusta on heidän mielestään tullut 'saatanan lapsi' Siksi omaan asuntoon muutto olisi ok.

        kyllä se on monissa vl-porukoissa normaalia.
        he haluavat hallita sinun elämää ja tekoja/päätöksiä.heidän tavoitteensa on pitää sinut vl-liikkeessä,keinolla millä hyvänsä.


      • Nuori vl kirjoitti:

        Olisin muuttamassa kotoa, mutta vanhemmat yhtäkkiä sanoivat että sinä et mihinkään muuta. Onko tämä normaalia vl-piireissä? Että nuorta väkisin pidetään kotona? Olen kuitenkin jo 18.

        Tiedän, että siitä ainakin tulee ongelmia kun julkistan tämän etten kuulu heidän laumaansa enää, että minusta on heidän mielestään tullut 'saatanan lapsi' Siksi omaan asuntoon muutto olisi ok.

        sano mulle että viimeistään sitten lähet kotoa kun täytät 18. Lähdin 17-vuotiaana. Nyt voin sillon tällön käydä kotona.


    • vapautunut

      Itse olin 10 vuotta vl, sitten jatkuva surkuttelu ristin juurella jotta näyttää hyvältä uskovalta toisten silmissä, alkoi väsyttää. Jumalaa en halunnut hyljätä, uskoin ja usko on edelleen elämän perusta. Vaihdoin vain vapaiden suuntien puolelle, jossa sydämen usko tärkeintä, ei se, käytätkö puuteria vai et. Nyt minulla on sekä rauha että ilo. Sillä uskosta tulee ilo, ristin juurelle ei tarvitse jäädä. Ainoa keino irtautua oli muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja hankkia uusi srk.yhteys ja ystävät. Vl ystävät tietysti hylkäsivät minut. Älä jää yksin, se on tärkeintä. Ja varmaan olet kuullut saarnoissa, että vaikka kaikki on sallittua kaikki ei rakenna. Aluksi sinulla voi olla tarve suojatun elämän jälkeen maistella maailmaa, mutta ota järki käteen siinäkin. Älä tee mitä vielä tulet katumaan ja älä hylkää Jumalaa. Johdatusta sinulle.

    • vapautunut

      Tottakai nuorena on ns turvassa vl ryhmässä, jossa viina ja seksi jää kokeilematta,mutta jos kokee ahdistusta uskoon liittyvistä tulkinnoista, se ei ole ok. Monet toki viihtyvät porukassa ns tapakristittyinä, onhan se helpompaa kuin erota ja aloittaa elämä alusta. Kun kulkee porukassa eikä turhia kysele, kukaan ei tiedä mitä todella ajattelee.Vl usko on sääntölaatikko, ja koko ajan tietenkin varoitetaan vääräuskoisista. Muistan itse, etten edes uskaltanut lukea muiden lehtiä tms, etten saastuisi.Mutta en saanut kyllä vaihtoehdoista tietoakaan. Nuorena pienellä paikkakunnalla vl oli ainoa vaihtoehto, kun tulin herätykseen. Mutta pitemmän päälle se voimakas yhdenmukaisuuden pakko ja se jatkuva katuminen, koska oikea uskova pyytää jatkuvasti syntejä anteeksi, alkoi väsyttää. kiitos Herralle, että on todella Sanan mukaisempiakin srkia. Nyt vuosikymmeniä myöhemmin minulla on toki pari vl ystävää, mutta uskon asioista emme puhu, koska se ahdistaa heitä. Itse puhuisin mielellään uskon ihanuudesta ja miten Jumala pitää huolen jne. TVstä he katsovat ns hyviä ohjelmia, mutta kotona ei tietenkään ole TVtä. Usko on niin arvokas ja tärkeä asia, ettei sitä kannata pilata väärällä ahdasmiellisyydellä ja oudoilla säännöillä.

    • lesss

      olen itse juuri miettinyt paljon miten eroaisin ryhmästä..minua pelottaa juuri vanhemmat ym.. muut mitä he sanovat.minulla on 11 sisarusta joista 5 ei ole enään vl...joka päivä käy mielessä mitä he sanovat ym...olen jo jonkin aikaa värjännyt hiuksia ja nyt aattelin käyä ottamassa korvikset ku on niin vaikea mennä puhumaan siitä vanhemmille koska tiedän heidän reakstionsa..tullaan juttelemaan ja märisemään viereen..meillä on aina pakotettu menemään seuroihin,pyhäkouluun ja raamattuluokkiin jne..riparin jälkeen olen päättänyt että en ole enään vl....vl kaverit ovat heti kaikonneet luotani ja on ku ei ikinä oltas oltu kavereita...tää on niin vaikeeta..oon kysyny siskolta vaivihkaa että mitä vanhempani on sanonut siitä kun hän eros vl....APUA oikeesti..en jaksa enään esittää lestaa...en vaan jaksa sitä että heti 18v naimisiin ja siitä eteenpäin lapsia joka vuodelle yks....se uskonto vois jo hiukan uudistua..ite oon saanu niin tarpeeksi siitä uskonnosta..ja tiiän että se on mun oma päätös mutta en jaksa sitä että joku tulee jutteleen luokse että ei oo hyvä jos ei oo uskomassa(vl)..mun oma asia mutta silti niin vaikeeta vaikeeta ja vaikeeta!!!!!!

    • Anonyymi

      Vanha lestadiolainen usko on ainoa oikea usko, jos eroatte Jumalan lasten joukosta joudutte suoraan helvettiin, tuliseen järveen! Rauhanyhdistyksellä on pelastus, muistakaa tämä, ulkopuolelle on iänkaikkinen helvetti, itku ja hammasten kiristys. Uskontojen uhrien tuki on saatallinen järjestö, joka pitää lakkauttaa, älkää ottako yhteyttä, muuten päädytte helvettiin. Kannattaa jos usko alkaa ahdistaa puhua jollekin puhujaveljelle, sielunvihollinen saa ihmiset eroamaan Jumalan lasten yhteydestä

      • Anonyymi

        eli yksinkertaisuus elää ja voi hyvin, ja tosi vanhaksi.


    • Anonyymi

      Sulla on hyvä idea kerran olet uskossa Jeesukseen, tiedät varmaa ettei järjrestö pekasta ketään, ei kirkkokaan pelasta vain Jeesuksen armo pelataa siihen turavautuminen, sulla on varmaan hyvä koti jossa on kerrottu evankeljumia pelastuksesta, syntien anteeksi saaminen.

      Totta on mitä mainitsin sulla on elämä edessäsi, itse ratkaista elämän vaiheitä, rukuoile Jeesuksen johdatusta elämään, seurakunta on kasvun paikka joka tapauksessa, tveen katselun minä ole karsinut kaikki pois roska ohjelmat, vaimon kanssa .

    • Anonyymi

      veeällissä ei olla uskossa jeesukseen vaan uskotaan veeälläisyyteen.

      siinä on suurehko ero.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe