Mietin tänään, kuinka käy aivokuolleen ihmisen sielulle. Jääkö hän fyysiseen ruumiiseensa niin kauaksi aikaa, että hänen sydämensä pysähtyy tai koneet irroitetaan? Jos aivotoimintaa ei lääketieteen mittapuun mukaan enää ole on ihminen käytännössä kuollut vaikka eläisikin. Eli sydän lyö ja hengityskone hengittää puolesta.. Siispä onko aivokuollut ihminen enää tässä maailmassa vai jo sulautuneena uuteen olomuotoonsa noin sielu tasolla?
Aivokuolleet
19
2268
Vastaukset
- kysymystäsi
Aivokuolleen ihmisen "sielu" kuolee aivojen kuollessa. Sielu on = ihmisen mieli, eli jos ei ole mieltä, kuten aivokuolleiden tilanne on, ei ole sieluakaan.
Sielusta puhuminen on muutoinkin harhaanjohtavaa, sillä sielun määritteleminen on varsin vaikeaa.
Katsopa vaikka täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sielu
Älä sekoita kuolemanjälkeisellä elämällä itseäsi, sillä kuolema on yksiselitteinen yksilöä koskeva loppu. Elämä jatkuu, mutta se jatkuu jäljelle jäävissä sukupolvissa. Miten tämä voi olla niin vaikeasti hyväksyttävissä, että pitää haaveilla elävänsä ikuisesti?
Minulle riittää kyllä tämä yksi kerta ihan hyvin.- ilmeisesti..?
sinulle rittää yksi elämä, mutta valitettvasti et pääse niin vähällä, et pääse eroon elämästä koskaan!
- Aritta
voi lähteä ruumiista koska vain. Luultavasti jos ihminen on aivokuollut niin sielu siirtyy toiseen ulottuvuuteen ennen kuin sydän pysähtyy. Samaten koomassa olevilla jotka voivat herätä takaisin elämään ja silloin sielu tietenkin tulee takaisin myös.
- kolarissa
Sielu lähtee koneessa koska ihminen ei ole enää hengissä, vain kone on. (mielestäni älytön laite..)
Koomassa ei sielu tod lähde!! Olen itkenyt ja hymyillyt huumorille koomassa, eikä mulla ollut sielua???
Hypnoosi olisi mielenkiintoinen, kulkiko myös "ajatus" koomassa... mutta kait sillä on jokin tarkoitus ettei muista, menin koomaan heti kun rysähti ja mua irroitettiin tunti autosta.
Ehkä hyvä ettei muista tunnin valitusta...
Olinko sieluton itkiessäni (koomassa) kipujani kun odotin autossa irrotusta?? - Aritta
kolarissa kirjoitti:
Sielu lähtee koneessa koska ihminen ei ole enää hengissä, vain kone on. (mielestäni älytön laite..)
Koomassa ei sielu tod lähde!! Olen itkenyt ja hymyillyt huumorille koomassa, eikä mulla ollut sielua???
Hypnoosi olisi mielenkiintoinen, kulkiko myös "ajatus" koomassa... mutta kait sillä on jokin tarkoitus ettei muista, menin koomaan heti kun rysähti ja mua irroitettiin tunti autosta.
Ehkä hyvä ettei muista tunnin valitusta...
Olinko sieluton itkiessäni (koomassa) kipujani kun odotin autossa irrotusta??Ruumis voi silti reagoida esim hymyillen, eihän se ole kuollut. Vaikka syvä kooma on kyllä melkein kuin kuollut. Sielu kulkee edestakaisin, käy välillä ruumiissa ja lähtee sitten taas keräämään voimia.
"Olinko sieluton itkiessäni (koomassa) kipujani kun odotin autossa irrotusta??"
Et välttämättä, mutta sielun ei tarvinnut olla ruumiissasi silloin. Ehkä se vain katseli sinua ylhäältä niin kuin noissa NDE:ssä. - mieltä
Aritta kirjoitti:
Ruumis voi silti reagoida esim hymyillen, eihän se ole kuollut. Vaikka syvä kooma on kyllä melkein kuin kuollut. Sielu kulkee edestakaisin, käy välillä ruumiissa ja lähtee sitten taas keräämään voimia.
"Olinko sieluton itkiessäni (koomassa) kipujani kun odotin autossa irrotusta??"
Et välttämättä, mutta sielun ei tarvinnut olla ruumiissasi silloin. Ehkä se vain katseli sinua ylhäältä niin kuin noissa NDE:ssä.Jos sielu irtaantuu ruumiista, ruumis nääntyy ja kuolee. Ei ihminen ole elossa jos jo sielun menettänyt.
Niin montaa mieltä kun on sanojia = ) - Aritta
mieltä kirjoitti:
Jos sielu irtaantuu ruumiista, ruumis nääntyy ja kuolee. Ei ihminen ole elossa jos jo sielun menettänyt.
Niin montaa mieltä kun on sanojia = )sielu käy "kotonaan" keräämässä voimia ja tulee sitten takaisin taas. Emme me niin helposti kuole. Me olemme kiinni sielussamme "hopealangalla". Vasta kun se katkeaa kuolemme.
- hölmöltä
Aritta kirjoitti:
sielu käy "kotonaan" keräämässä voimia ja tulee sitten takaisin taas. Emme me niin helposti kuole. Me olemme kiinni sielussamme "hopealangalla". Vasta kun se katkeaa kuolemme.
en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulostaa kuin vessassa ollessa sielu läx ja kuin tyttäreni sanoi että hänen sielu lähtee aina kaalia syödessä. =)
- Aritta
hölmöltä kirjoitti:
en ole kanssasi samaa mieltä. Kuulostaa kuin vessassa ollessa sielu läx ja kuin tyttäreni sanoi että hänen sielu lähtee aina kaalia syödessä. =)
pakko uskoa. Alan kirjallisuudesta kyllä voit saada enemmän tietoa jos kiinnostaa.
- Ole.
Sielua ei ole olemassa, se on vain kulttuurisi luoma illuusio, että sinun elämälläsi olisi jokin korkeampi tarkoitus. Valitettavasti näin ei ole, sinä olet kehittynyt eläin jolla on kehittyneet aivot ja pystyt käsittämään olevasi elossa.
- todistusta tuolle
>>Valitettavasti näin ei ole, sinä olet kehittynyt eläin jolla on kehittyneet aivot ja pystyt käsittämään olevasi elossa.
- on sinulla
todistusta tuolle kirjoitti:
>>Valitettavasti näin ei ole, sinä olet kehittynyt eläin jolla on kehittyneet aivot ja pystyt käsittämään olevasi elossa.
Jos väität, että sielu on olemassa, sinun täytyy todistaa se.
NDE yms, johtuvat aivojen kemikaalien epätasapainsota, samanlaiset tilat saadaan aikaan mm huumausaineilla. Eräät LSD'tä nauttineet ihmiset ovat kuvitelleet olevansa vangittuina taulujen sisällä.
Se että jotakin ei voida selittää ei tarkoita sitä, että jonkin korkeampi voima olisi mukana. Tämä on usein ainoa oljenkorsi mihin uskovaiset tarttuvat. - ...
on sinulla kirjoitti:
Jos väität, että sielu on olemassa, sinun täytyy todistaa se.
NDE yms, johtuvat aivojen kemikaalien epätasapainsota, samanlaiset tilat saadaan aikaan mm huumausaineilla. Eräät LSD'tä nauttineet ihmiset ovat kuvitelleet olevansa vangittuina taulujen sisällä.
Se että jotakin ei voida selittää ei tarkoita sitä, että jonkin korkeampi voima olisi mukana. Tämä on usein ainoa oljenkorsi mihin uskovaiset tarttuvat.Väärin! Kuolemakokemus EI johdu kemikaalien epätasapainosta eikä samankaltaisia tiloja saada aikaan huumausaineilla. LSD:n tuottamat hallut evät ole lainkaan samankaltaisia kuin kuolemakokemus.
Lähimmäksi päästään ketamiinilla, mutta sekään ei aiheuta kuolemakokemusta. Kuolemakokemukseen liittyy kyllä varmasti biokemiallinen komponentti, mutta onko kyseessä vain se mekanismi, jolla tietoisuus irtautuu materiasta?
Tästä asiasta on keskusteltu NDERFin palstalla - lisäksi oman kuolemani jälkeen yritin replikoida omaa kokemustani jos jonkinlaisella hallusinogeenilla, ilman tulosta. - :P.
... kirjoitti:
Väärin! Kuolemakokemus EI johdu kemikaalien epätasapainosta eikä samankaltaisia tiloja saada aikaan huumausaineilla. LSD:n tuottamat hallut evät ole lainkaan samankaltaisia kuin kuolemakokemus.
Lähimmäksi päästään ketamiinilla, mutta sekään ei aiheuta kuolemakokemusta. Kuolemakokemukseen liittyy kyllä varmasti biokemiallinen komponentti, mutta onko kyseessä vain se mekanismi, jolla tietoisuus irtautuu materiasta?
Tästä asiasta on keskusteltu NDERFin palstalla - lisäksi oman kuolemani jälkeen yritin replikoida omaa kokemustani jos jonkinlaisella hallusinogeenilla, ilman tulosta.Kaikki tutkimustulokset (paitsi pseudojen tekemät) ovat osoittaneet, että kyseiset ilmiöt johtuvat aivojen kemiallisesta epätasapainosta.
Mutta onhan se hienoa, että uskot voivasi leijua kehosi ulkopuolella. - ...
:P. kirjoitti:
Kaikki tutkimustulokset (paitsi pseudojen tekemät) ovat osoittaneet, että kyseiset ilmiöt johtuvat aivojen kemiallisesta epätasapainosta.
Mutta onhan se hienoa, että uskot voivasi leijua kehosi ulkopuolella.Ei edelleenkään pidä paikkaansa. Eniten kemikaaliasiaa on tutkinut Karl Jansen, ja hän on omissa tutkimuksissaan kallistunut sille kannalle, etteivät kemikaalit aiheuta kuolemakokemusta, vaan kyseessä on pikemminkin seuraus eikä syy.
Penny Sartori et al (2003) tutkimuksissa suljettiin hapenpuuteteoria lopullisesti pois - se oli osoitettu vääräksi jo Pim van Lommel et al (2001) tutkimuksessa ja Sam Parnia (2000) tutkimuksessa.
"Kemiallinen epätasapaino" on selitysmallina helppoa sulkea pois jo siksi, että aivojen biokemia vaatii toisaalta nesteiden liikkeen (veren virtauksen ja kudosnesteen diffuusion) ja toisaalta reseptorit kykenevät vastaanottamaan vain diffuusion kautta kemikaaleja. Kun sydän lakkaa lyömästä, tällöin verenkierto lakkaa saman tien, eikä vereen imeydy sen enempää välittäjäaineita kuin muitakaan kemikaaleja. Samoin siinä vaiheessa, kun verenkierto lakkaa ja hermosolut käyttävät happivarastonsa loppuun (noin 7 s), samalla myös solumetabolian kemialliset reaktiot loppuvat lyhyeen ja sitämukaa loppuu myös aivosähkötoiminta. Aivoista ei myöskään ole löydetty "endohallusinogeeneja" (vrt. endorfiinit), joilla olisi em. ominaisuuksia. Edes ketamiini ja DMT eivät tuota täydellistä kuolemakokemusta. Arvaapa huviksesi, olenko itse kokeillut erilaisia hallusinogeeneja saadakseni taas saman kokemuksen?
Haluaisinkin nyt sinun antavan referenssejä tai vaikka Google-hakusanoja noihin "kaikkiin tutkimustuloksiin", joihin viittaat. Niitä nimittäin ei ole. Sattuneesta syystä seuraan aika tarkasti kuolemakokemusten tutkimusta - koskettaahan asia minua itseäni - ja koska minulla on luonnontieteellinen koulutus, kykenen arvioimaan niiden mielekkyyttä. Tällä hetkellä omasta näkökulmastani "kvanttitietoisuus"-hypoteeti (eli että tietoisuus ei sijaitse aivoissa vaan itse maailmankaikkeuden rakenteessa, kvanttitasolla, ja että aivot ovat vain tietoisuuden käyttöliittymä materiaan, eivät tietoisuus itse) kuulostaa uskottavimmalta. Tämä on sopusoinnussa de Chardin et al esittämän "omega-piste" -hypoteesin ja Penrosen nollatilan kanssa. - Keppimies11
... kirjoitti:
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. Eniten kemikaaliasiaa on tutkinut Karl Jansen, ja hän on omissa tutkimuksissaan kallistunut sille kannalle, etteivät kemikaalit aiheuta kuolemakokemusta, vaan kyseessä on pikemminkin seuraus eikä syy.
Penny Sartori et al (2003) tutkimuksissa suljettiin hapenpuuteteoria lopullisesti pois - se oli osoitettu vääräksi jo Pim van Lommel et al (2001) tutkimuksessa ja Sam Parnia (2000) tutkimuksessa.
"Kemiallinen epätasapaino" on selitysmallina helppoa sulkea pois jo siksi, että aivojen biokemia vaatii toisaalta nesteiden liikkeen (veren virtauksen ja kudosnesteen diffuusion) ja toisaalta reseptorit kykenevät vastaanottamaan vain diffuusion kautta kemikaaleja. Kun sydän lakkaa lyömästä, tällöin verenkierto lakkaa saman tien, eikä vereen imeydy sen enempää välittäjäaineita kuin muitakaan kemikaaleja. Samoin siinä vaiheessa, kun verenkierto lakkaa ja hermosolut käyttävät happivarastonsa loppuun (noin 7 s), samalla myös solumetabolian kemialliset reaktiot loppuvat lyhyeen ja sitämukaa loppuu myös aivosähkötoiminta. Aivoista ei myöskään ole löydetty "endohallusinogeeneja" (vrt. endorfiinit), joilla olisi em. ominaisuuksia. Edes ketamiini ja DMT eivät tuota täydellistä kuolemakokemusta. Arvaapa huviksesi, olenko itse kokeillut erilaisia hallusinogeeneja saadakseni taas saman kokemuksen?
Haluaisinkin nyt sinun antavan referenssejä tai vaikka Google-hakusanoja noihin "kaikkiin tutkimustuloksiin", joihin viittaat. Niitä nimittäin ei ole. Sattuneesta syystä seuraan aika tarkasti kuolemakokemusten tutkimusta - koskettaahan asia minua itseäni - ja koska minulla on luonnontieteellinen koulutus, kykenen arvioimaan niiden mielekkyyttä. Tällä hetkellä omasta näkökulmastani "kvanttitietoisuus"-hypoteeti (eli että tietoisuus ei sijaitse aivoissa vaan itse maailmankaikkeuden rakenteessa, kvanttitasolla, ja että aivot ovat vain tietoisuuden käyttöliittymä materiaan, eivät tietoisuus itse) kuulostaa uskottavimmalta. Tämä on sopusoinnussa de Chardin et al esittämän "omega-piste" -hypoteesin ja Penrosen nollatilan kanssa.Hapenpuutetta ei todellakaan ole suljettu pois, ainoastaan sen ovat sulkeneet pois ovat henkilöt kuten Lommel joka kiihkeästi vaustastaa sitä.
Jos nyt haluat nimiä ketkä ovat kemiallisen reaktion kannalla: Christof Koc ja Barry Beyerstein.
Viitsisitkö osoittaa yhtään neurokirurgia joka olisi sitä mieltä, että nde't johtuisivat jostain muusta kuin kemiallisesta reaktiosta tai hapenpuutteesta aivoissa? (tai no aina kaikiin asioihin löytyy, hehe kuten creationistejä)
Taitaa kuitenkin konsensus olla kentällä olla se että nde't johtuvat juuri hapen puutteesta ja kemiallisista reaktioista.
Mitä taas tulee kvanttitietoisuuteen, oletko kolauttanut pääsi enemmän kuin kerran?
Kyseistä asiaa tuskin on edes tieteellinen hypoteesi taitaa enemmänkin olla fiktiivinen kuvitelma tai scifi novellin aihe.
Jos oikeasti väität että kyseessä on hypoteesi, miten mahdollisesti tätä asiaa on testattu? Onko kenties joku päässyt elämisen korekammalle tasolle ja palannut kertomaan, että "isot aivothan siellä oli mihin kaikkien tajunta on linkattu".
Tai sitten "näin siellä jumalan johon kaikki sielumme ovat kytköksissä".
- usko, että..
on. Vain perhosen kotelo on jäljellä, itse perhonen on lentänyt vapauteen!?
- Tuntematonpotilas
Juu..Kiitos vastauksista. Ihan kaikille. Itse ajattelin ensin, että ihminen "vapautuu" vasta, kun viimeinenkin "letku" on irti ja sydän pysähtyy.. Mutta enpä tiedä?! Voin olla väärässäkin. Mutta siitä en ole samaa mieltä yhden kirjoittajan kanssa, etteikö elämä jatkuisi. Olen pahoillani. Mutta minä en vain voi. Ja sitten siihen, että jos sielu lähtee niin mihin? Lepäämään niin kauan, että olisi fyysisestä "ruumiistaan" vapaa? Ja jos näin, miksi? Mitä iloa ihmiselle on maallisesta majastaan, jos pääsee jo muualle. Mutta mietin vain työni puolesta niitä ihmisiä, joita pidetään hengissä koneellisesti, vaikkeivat ole enää ns. eläviä vaan aivokuolleita.. Kuinka heidän tilanteensa on? Ovatko he jo sielutasolla vapaita, vaikka heitä hoidetaan ja pidetään elossa?? Kertokee hyvät immeiset!!
- ..pidä..
..ajatella liian syvällisiä. ei tuohonkaan vastausta ole, eikä sitä tarvikkaan kaikkea tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773164
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371859
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291671Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441232