Perustin toiminimen ja haluaisin itse tehdä kirjanpitoni. Minulle riittää yhdenkertainen kirjanpito. Olen tutustunut ohjelmaan (tilikirja 3) ja joitain asioita en ymmärrä.. Osaisiko joku selventää näitä asioita?
-Mitä tarkoittaa käyttöomaisuuden poistot? Onko ne pakko tehdä ja miten ne tehdään?
-Mitä tarkoittaa varausten vähennys/lisäys?
-Miksi tili "oma käyttö" on firmalle tuottoa? Minun mielestä se olisi omia nostoja?
-Miten kirjataan omat nostot ja lisäykset? Sellaisia tilejä ei ole ohjelmassa.
-Miten kirjataan velat ja lainan maksut? Sellaisia tilejä ei ole kyseisessä ohjelmassa.
Kiitos älyttömän paljon asiallisista vastauksista!!!
Ammatinharjoittajan
2
706
Vastaukset
- vielä edelliseen
Elikkäs viellä sellainen tuli mieleen, että kun laskutan asiakasta, niin kirjaanko sen milloin kirjanpitoon? Laskun antopäivänä, maksun saamispäivänä vaiko silloin jo kun työtä tehdään?
- kirjanpito
Yksinkertainen kirjanpito on itseasiassa monimutkaisempi ja työläämpi, kuin kahdenkertainen. Juuri siksi ohjelmassasi ei ole esim. velkoja ja lainan maksuja, ne täytyy kuitenkin sitten tilinpäätöksessä olla, mutta pitää ns. kirjanpidon ulkopuolisesti
Käyttöomaisuuden poistot;
jos olet ostanut esim. kalustoa, jota et halua kerralla poistettavaksi, tehdään siitä poistot.
Poisto voi olla itse päättämäsi summa, mutta helpoimmalla pääset, kun noudatat verottajan hyväksymiä prosentteja; esim. kalustosta 25% menojäännöspoistoa.
Unohda varausten lisäys ja vähennys; niitä en suosittele käytettäväksi ollenkaan. Jos et nyt tiedä mitä ne tarkoittavat, älä edes ajattele. (ovat eräänlainen verotuksellisen tuloksen siirtomuoto, mutta hyvin määrämuotoisesti tehtynä= eli pitää tietää mitä teet)
Oma käyttö tarkoittaa sitä, että otat tavaraa yrityksestäsi omaan käyttöön, omat nostot kirjataan kahdenkertaisessa kirjanpidossa yksityistilille. Tästä johtuen edelleen, yksityistiliä ei ole yhdenkertaisessa kirjanpidossa, velat ja lainan maksuthan eivät ole tuloja, eikä menoja. Ja vain niitä seurataan yhdenkertaisessa kirjanpidossa.
Kun noudat yhdenkertaista kirjanpitoa, kirjaat tulot silloin kun asiakas ne maksaa ja menot silloin kun maksat laskut.
sitten vuoden lopussa teet yhteenvedon mahdollisista lainoista ja saatavista. Eli kun yhdenkertainen kirjanpito-ohjelma ei tunne näitä tilejä, eikä niitä voi oikein käyttää, joudut paperilla tekemään ns. ylimääräistä työtä, sellaista, joka tapahtuisi samalla viennillä kahdenkertaiseen kirjanpitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733