Voisiko tällä palstalla toimia raamattupiirityyppinen keskustelu? Viikottain aloittaisimme uuden keskusteluaiheen jostain tietystä raamatunpaikasta. Tuli mieleeni tämä ehdotus, jottei palsta kuivuisi aivan kokoon. Raamattupiiri sopisi tälle palstalle, kun raamattupalsta kerran tämä on.
Jos joku innostuisi aloittamaan keskustelun omasta lempiraamatunpaikasta, niin ehkä porukka pikkuhiljaa lähtisi mukaan. Ehdottaisin, että jos Tapio522 lähtisi mukaan ja aloittaisi keskustelun. Hän olisi siihen tehtävään mielestäni todella sopiva henkilö. Tietysti kaikilta palstalaisilta aloitukset ovat tervetulleita. Otsikkona voisi olla jotain raamattupiiriin viittaavaa, että jokainen tietää, että on viikottaisesta raamattupiirikeskustelusta kysymys.
Raamattupiiri?
37
1210
Vastaukset
- Timoteus2
Ei yhtään hassumpi ehdotus.
Moisen raamattupiirin onnistumisen ehtona olisi kuitenkin se, että osallistujat pyrkisivät suhtautumaan muihin kunnioittavasti ja aiheeseen rakentavasti.
Realistina oletan ja hiukan ennakoin tällaisen hankkeen päätyvän ennen pitkää jonkinlaiseen riitaan, ottaen huomioon palstalla vierailevien keskustelijoiden kirjavuus ja heterogeenisyys.
Mutta, ainahan sitä voi yrittää! Yrittänyttä ei laiteta, sanoo sananlaskukin.
Henkilökohtaisesti ottaen, omat mahdollisuuteni osallistua ovat aika rajalliset, vuorotyöstä johtuen. Annan kuitenkin hyväksyntäni ja siunaukseni rakentavalle ehdotuksellesi.
2. Tim. 2:19
Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".Timoteus2: "Realistina oletan ja hiukan ennakoin tällaisen hankkeen päätyvän ennen pitkää jonkinlaiseen riitaan, ottaen huomioon palstalla vierailevien keskustelijoiden kirjavuus ja heterogeenisyys".
---
Missä nyt ei riideltäisi!
Tärkeintä on, miten erimielisyydet käsitellään.
Rukoillaan tämän hankkeen puolesta.- Timoteus2
Tapio522 kirjoitti:
Timoteus2: "Realistina oletan ja hiukan ennakoin tällaisen hankkeen päätyvän ennen pitkää jonkinlaiseen riitaan, ottaen huomioon palstalla vierailevien keskustelijoiden kirjavuus ja heterogeenisyys".
---
Missä nyt ei riideltäisi!
Tärkeintä on, miten erimielisyydet käsitellään.
Rukoillaan tämän hankkeen puolesta.Palstalla aikaisemmin käytetty kielenkäyttö saa minut hiukan pessimistiksi, ihan aiheesta.
Erimielisyys sinänsä ei ole mikään kompastus, mutta palstalla esiintyvä rankka asenne toisinajattelijoita ja -näkijöitä kohtaan antaa aihetta odottaa palautetta, joka ei hirveästi ilahduta.
Kyllähän meidän pitäisi Jeesuksen omina osata suhtautua toisiimme rakentavasti ja rakkaudellisesti, mutta käytännössä läheskään kaikki eivät siihen pysty.
Sinua minä olen oppinut pitämään harvinaisen rakentavana ja asiallisena miehenä.
Kaiken hyvän puolesta kannattaa rukoilla, sillä vihollisemme pyrkii aina ja kaikkialla tuhoamaan sen, jossa Herran Henki vaikuttaa. Olemme kuitenkin Voittajan puolella, joten eteenpäin vaan, Jeesuksen nimessä! - Karamelli
Timoteus2 kirjoitti:
Palstalla aikaisemmin käytetty kielenkäyttö saa minut hiukan pessimistiksi, ihan aiheesta.
Erimielisyys sinänsä ei ole mikään kompastus, mutta palstalla esiintyvä rankka asenne toisinajattelijoita ja -näkijöitä kohtaan antaa aihetta odottaa palautetta, joka ei hirveästi ilahduta.
Kyllähän meidän pitäisi Jeesuksen omina osata suhtautua toisiimme rakentavasti ja rakkaudellisesti, mutta käytännössä läheskään kaikki eivät siihen pysty.
Sinua minä olen oppinut pitämään harvinaisen rakentavana ja asiallisena miehenä.
Kaiken hyvän puolesta kannattaa rukoilla, sillä vihollisemme pyrkii aina ja kaikkialla tuhoamaan sen, jossa Herran Henki vaikuttaa. Olemme kuitenkin Voittajan puolella, joten eteenpäin vaan, Jeesuksen nimessä!ehdottaessani tätä raamattupiiritoimintaa, oli juuri se, että saisimme rakentavaa keskustelua tälle palstalle. Sellaista keskustelua joka tällaiselle palstalle kuuluukin, joka kantaa nimeä raamattupalsta.
Sillä on myös merkitystä miten erimielisyydet käsitellään. Millainen yhteinen tapa otetaan, jos tilanne meinaa ikäänkuin karata käsistä. Voitaisiinko luoda kenties yhteiset pelisäännöt miten tietyntyyppisissä tilanteissa olisi parasta toimia? - acim la i nen
Karamelli kirjoitti:
ehdottaessani tätä raamattupiiritoimintaa, oli juuri se, että saisimme rakentavaa keskustelua tälle palstalle. Sellaista keskustelua joka tällaiselle palstalle kuuluukin, joka kantaa nimeä raamattupalsta.
Sillä on myös merkitystä miten erimielisyydet käsitellään. Millainen yhteinen tapa otetaan, jos tilanne meinaa ikäänkuin karata käsistä. Voitaisiinko luoda kenties yhteiset pelisäännöt miten tietyntyyppisissä tilanteissa olisi parasta toimia?..tämä on yleinen keskustelupalsta eikä uskonlahko jossa kaikilta vaaditaan yhteneväistä mielipidettä.
Eriävien mielipiteiden olemassa olo tulee siis hyväksyä niin kauan kuin ne koskevat palstan aihetta. Niitä vastaan voi, ja on tarkoituskin, argumentoida omissa kommenteissa, mutta niitä ei pidä poistattaa, elleivät ne ole asiattomia tai palstan aiheesta poikkeavia.
Mitä tarkoitat "tilanteen karkaamisella käsistä"? Että häviät "väittelyissä"? Vai sitäkö että palstalle tuodaan asiattomuuksia? Jälkimmäisiä tapauksia varten on oma nappulansa jota painaa. - Karamelli
acim la i nen kirjoitti:
..tämä on yleinen keskustelupalsta eikä uskonlahko jossa kaikilta vaaditaan yhteneväistä mielipidettä.
Eriävien mielipiteiden olemassa olo tulee siis hyväksyä niin kauan kuin ne koskevat palstan aihetta. Niitä vastaan voi, ja on tarkoituskin, argumentoida omissa kommenteissa, mutta niitä ei pidä poistattaa, elleivät ne ole asiattomia tai palstan aiheesta poikkeavia.
Mitä tarkoitat "tilanteen karkaamisella käsistä"? Että häviät "väittelyissä"? Vai sitäkö että palstalle tuodaan asiattomuuksia? Jälkimmäisiä tapauksia varten on oma nappulansa jota painaa.eriäviä mielipiteitä saa ja pitää ollakin :)
Juuri sitä vartenhan raamattupiiri onkin, että jokaisella on mahdollisuus tuoda mielipiteensä julki. Eriävät mielipiteet ovat toivottuja, siitähän se keskustelu syntyykin, eikös? Kaikilla on mahdollisuus tuoda mielipiteensä julki.
"Tilanteen käsistä karkaamisella" tarkoitin sitä, että jos joku haluaa ikäänkuin tahallaan vaan ärsyttää ja viedä keskustelun asiattomuuksiin, jotka eivät palstan aihepiiriä edes vastaa. Tahallinen provokaatiokin on mahdollista, eikä siitä tarvitse itse provosoitua kuitenkaan. Kuitenkin meistä aivan jokainen voi myös omalla toiminnalla vaikuttaa siihen miten raamattupiiri saadaan toimimaan.
Tervetuloa mukaan acim la i nen :) - Timoteus2
Karamelli kirjoitti:
ehdottaessani tätä raamattupiiritoimintaa, oli juuri se, että saisimme rakentavaa keskustelua tälle palstalle. Sellaista keskustelua joka tällaiselle palstalle kuuluukin, joka kantaa nimeä raamattupalsta.
Sillä on myös merkitystä miten erimielisyydet käsitellään. Millainen yhteinen tapa otetaan, jos tilanne meinaa ikäänkuin karata käsistä. Voitaisiinko luoda kenties yhteiset pelisäännöt miten tietyntyyppisissä tilanteissa olisi parasta toimia?Ainakin yksi pelisääntö tilanteissa, joissa joku asiattomasti pyrkii häiriköimään ja terrorisoimaan keskustelua, on se, että näihin törkeyksiin ei vastattaisi ollenkaan. Lisäksi ne pyrittäisiin mahdollisesti poistattamaan. Ne eivät silloin saisi tuulta alleen. Tähän olen itse pyrkinyt aiemminkin.
Onhan se ihan kasvattavaa keskustella hengellisistä asioista niin, että vastaanottaa myös omista näkemyksistä poikkeavia ajatuksia, eikä pidä niitä jotenkin uhkana. Alkukristityistä kerrotaan, että he väittelivät joskus kiivaastikin, mutta pääsivät Pyhän Hengen ohjauksessa hyviin loppuratkaisuihin.
Ap. t. 15:2
Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin.
Ap. t. 15:7
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
Karamelli: "Voisiko tällä palstalla toimia raamattupiirityyppinen keskustelu? Viikottain aloittaisimme uuden keskusteluaiheen jostain tietystä raamatunpaikasta".
---
Todella hyvä ajatus!
Raamatun kirjettä voisi tutkia pienissä pätkissä, (esim. vuorisaarnaa Matt. 5.-7. luvut) ja edetä viikon välein eteenpäin oman otsikon alla. Näin hitaimmillakin on mahdollisuus pysyä mukana. Tietysti mukaan voi tulla milloin vain.
Voisimme itse kukin jakaa mielipiteitä ko. tekstistä tai tehdä kysymyksiä toinen toisillemme.
”Kuunteluoppilaanakin” voi olla, kuten liveRttupiirissäkin on mahdollista.
Tällä tavalla meidän Raamatun tutkistelustamme tulisi säännöllisempää ja oppisimme ja saisimme siitä enemmän irti uskomme vahvistukseksi.
Kenellä muulla olisi kiinnostusta ja millaisia ajatuksia piirin muodosta ym..?
Itse olisin tulossa ainakin ”tukijoukkoihin”.
Kevään mittaan olenkin "vetänyt" helluntailaisuus- palstalla nettiraamattupiiriä.
Kävimme läpi Efesolais- ja Kolossalaiskirjeet.
Tahti oli ehkä liiankin tiivis.
Minulla olisi niihin jo valmiit alustukset!
Nyt on meneillään Galatalaiskirje luterilaisuus-palstalla.
Voisko vetovastuuta jakaa? Ehdotuksia!
(piirin voisi kehitellä myös Jumalanpalvelustekstien ympärille!!!)
Niin...kommentteja lisää karamellin ehdotukseen!- luterilaisten palstalle
tai sinne, missä uudestikastetut hallelujaavat.
- Jidlaf
Lähen mukaan, jos tää saadaan toimimaan ja olen myös itse valmis tekemään, jottain tän eteen. Toivon tosiaankin, että saataisiin aikaan rakentavaa keskustelua! Jees, hieno homma!
- käärmelahti
työkiireiden vuoksi tosin satunnaisesti, mutta mielenkiinnolla, hyvä ajatus!
- Eleonoora*
Hyvä ehdotus! Voisin olla mukana ainakin silloin tällöin, on nimittäin mökkikausi alkamassa ja siellä ei ole sähköä :)
- että ovatko nämä kaikki
rekisteröityneet kirjoittajat uudelleen kastettuja?
Timoteus ja Tapio ainakin ovat, entä muut?- Eleonoora*
Minä olen lapsena kastettu, enkä ole ainakaan vielä kokenut tarvetta mennä uudellen kastettavaksi. Asiasta on ollut keskustelua perhepiirissä, sillä aikuiset lapseni, jotka ovat uskossa, harkitsevat parhaillaan kasteelle menoa. Yksi heistä on jo käynyt uudelleen kasteella.
Mutta minulle riittää se yksi kaste. Joka kerran ehtoollisella käydessäni teen ristin merkin ylleni ja siten uudistan kasteeni. Tällaisen opetuksen olen joskus omaksunut ja luotan siihen.
Mutta en tuomitse ketään, jotka ajattelevat toisin.Meillä on yksi ja sama Vapahtaja, ja se on mielestäni tärkein asia.Siunausta kaikille! - Eleonoora*
Huomasin, että kysymyksesi koski rekisteröityjä kirjoittajia. Ei kai haittaa, että vastasin, vaikka en olekaan rekisteröity? :)
- on lähtöisin saatanasta
Eleonoora* kirjoitti:
Huomasin, että kysymyksesi koski rekisteröityjä kirjoittajia. Ei kai haittaa, että vastasin, vaikka en olekaan rekisteröity? :)
jolla sen on helppo johdattaa kadotukseen kaikki
totuudesta luopuneet,
siinä nimittäin rikotaan montaa Jeesuksen käskyä vastaan,
ja näin uudelleen kastettu tuomitsee itse itsensä kadotukseen.
- m12
osallistua raamattupiiriinne? Olen käynyt uskoontultuani kasteella, mutta minun on annettu ymmärtää tällä palstalla, että varmuudella en tule pelastumaan kun niin tein. Että en sitten ilmeisesti voi osallistua keskusteluun?
Mutta jos kuitenkin saan osallistua, tulisin mielelläni mukaan....- Eleonooran mies
sillä Raamattu kehottaa karttamaan harhaoppisia,
jotka ovat jo itsensä tuominneet: Tiit.3:10-11 - m12
Eleonooran mies kirjoitti:
sillä Raamattu kehottaa karttamaan harhaoppisia,
jotka ovat jo itsensä tuominneet: Tiit.3:10-11raamattu sanoo uskovien kastetta "uudestikasteeksi" ja miksi kokonaan kastamatonkin voi raamatun mukaan pelastua, jos huutaa avuksi Herran nimeä?
Kun olet noin vihamielisen kärkäs tuomitsemaan minut, oletko varma, että olet Pyhän Hengen johdossa niin tehdessäsi?
Minä en tuomitse lapsikasteeseen pitäytyviä , uskonsa tunnustavia kristitttyjä vaan siunaan heitä veljinä ja sisarina Herrassa. - Eleonooran mies
m12 kirjoitti:
raamattu sanoo uskovien kastetta "uudestikasteeksi" ja miksi kokonaan kastamatonkin voi raamatun mukaan pelastua, jos huutaa avuksi Herran nimeä?
Kun olet noin vihamielisen kärkäs tuomitsemaan minut, oletko varma, että olet Pyhän Hengen johdossa niin tehdessäsi?
Minä en tuomitse lapsikasteeseen pitäytyviä , uskonsa tunnustavia kristitttyjä vaan siunaan heitä veljinä ja sisarina Herrassa.Koska he eivät ole ehtineen syyllistyä pilkkaamaan
Pyhää Henkeä, kun eivät ole siitä mitään tienneet. - m12
Koska he eivät ole ehtineen syyllistyä pilkkaamaan
Pyhää Henkeä, kun eivät ole siitä mitään tienneet.tuo on sanottu raamatussa?
sinähän puhut sitä kuuluisaa mutu-tietoa, mitä saatana jakaa omillensa yllin kyllin... - Eleonooran mies
m12 kirjoitti:
tuo on sanottu raamatussa?
sinähän puhut sitä kuuluisaa mutu-tietoa, mitä saatana jakaa omillensa yllin kyllin...Ja jatkoksi Ef.4:4-5
- matkalainen
Ja jatkoksi Ef.4:4-5
Jos sinulle annettaisiin tehtäväksi etsiä eräs ihan tietty erittäin arvokas kolikko, alkaisit varmaan etsiä sitä, koska sinulle luvattaisiin se omaksi. Eikö vaan? No, sitten etsisit sitä hetken verran ja löytäisit jonkun kolikon tapaisen, niin sanoisitko tyytyväisenä, että kolikko löytyi, vaikka se ei olisikaan ollenkaan se eräs tietty kolikko? Päättäisitkö vaan, että koska tämä oli ensimmäinen löytämäni kolikko, se saa luvan kelvata, vaikka se olisikin aivan arvoton kolikko? Etkö silloin pettäisi itseäsi? Ajattelepas sitä.
- maallista mammonaa
matkalainen kirjoitti:
Jos sinulle annettaisiin tehtäväksi etsiä eräs ihan tietty erittäin arvokas kolikko, alkaisit varmaan etsiä sitä, koska sinulle luvattaisiin se omaksi. Eikö vaan? No, sitten etsisit sitä hetken verran ja löytäisit jonkun kolikon tapaisen, niin sanoisitko tyytyväisenä, että kolikko löytyi, vaikka se ei olisikaan ollenkaan se eräs tietty kolikko? Päättäisitkö vaan, että koska tämä oli ensimmäinen löytämäni kolikko, se saa luvan kelvata, vaikka se olisikin aivan arvoton kolikko? Etkö silloin pettäisi itseäsi? Ajattelepas sitä.
- matkalainen
maallista mammonaa kirjoitti:
Muistathan, että Jeesus käytti paljon vertauksia? Aiheena ei nyt ollut raha, muuta kuin vertauskuvallisesti.
Ja jatkoksi Ef.4:4-5
Eleonooran mies, Kiitos hyvästä sanan paikasta.
Minäkin pidän yhtä lapsena saamaani kastetta riittävänä, vaikka vuosia sitten kipuilinkin sen suhteen.
Ikävää, että perhepiirissäsi on ongelmia tässä mielessä.
Tule vain itsekkin mukaan Raamattupiiriimme. Sinulla olisi varmaan paljon annettavaa Raamatun tutkisteluumme.
Jos itselläsi ei ole aikaa, niin sallisitko vaimollesi mahdollisuuden tulla mukaan.
Ymmärrän kyllä, että sinulla on suuri vastuu perheestäsi ja et halua, että kukaan joutuisi harhaan.
Mutta seuraappa tilannetta!
Minuun voi sähköpostitsekkin ottaa yhteyttä!
Mitä yhteisiä pelisääntöjä sovimme?
Nettikirjoittelustahan on olemassa yleisiä sääntöjä, johon on jokaisen hyvä sitoutua.
Voinemme nyt miettiä yhdessä, mitä sääntöjä luomme Raamattupiiriämme varten.
Yhdessä kulkemisesta pitää kait jotenkin sopia, miten etenemme:
" Kulkeeko kaksi yhdessä, elleivät ole keskenänsä sopineet"(Aamos 3:3)?
--
-Otsikko Raamattupiirillemme, jota tiedämme, mistä on kyse
?
-Edellä oli puhetta, että etenemme niin, että viikon välein tulee uusi jakso.
Sopiiko?
-Ottaisimmeko käsittelyyn jonkun Raamatun kirjeen esim. jonkun evankeliumeista tai muun kirjeen?
Ehdotuksia!
-Joku voisi käsiteltävästä kohdasta tehdä pienen alustuksen ja ehkäpä laittaa loppuun pari-kolme kysymystä keskustelun virittelyksi.
Itse voin aloittaa ja jos halukkuutta löytyy, niin joku toinen voi jatkaa, ellei, niin....???
Kommentteja!
Mitä muuta huomioitavaa?
-KAIKKI ovat tietysti tervetulleita piiriin!
-Muista rukous hankkeemme puolesta!- sopii tämän piirin vetäjäksi?
Sen tahtoisin tietää, koska Raamattu kehottaa
karttamaan harhaoppisia. sopii tämän piirin vetäjäksi? kirjoitti:
karttamaan harhaoppisia.Ketä sinä ehdottaisit vetäjäksi/vetäjiksi?
- Karamelli
Tuosta otsikoinnista tuli tälläinen ehdotelma mieleen:
Raamis: Gal.5:1-
Jotenkin sen pitäisi olla kuitenkin selkeästi tunnistettavissa palstalta.
Ehdotuksia, ehdotuksia... ??? - Karamelli
Karamelli kirjoitti:
Tuosta otsikoinnista tuli tälläinen ehdotelma mieleen:
Raamis: Gal.5:1-
Jotenkin sen pitäisi olla kuitenkin selkeästi tunnistettavissa palstalta.
Ehdotuksia, ehdotuksia... ???miksei otsikointi voisi olla myös
Raamattupiiri: .... kirje jakeet. - Timoteus2
Tapio522 kirjoitti:
Ketä sinä ehdottaisit vetäjäksi/vetäjiksi?
Minä pidän sinua sopivana ja hyvänä vetäjänä ko. hommaan. Sinulla riittää virtaa ja halua ja pysyt myös maltillisena asiassa, vaikka joku provosoisikin. Ainahan soraääniä riittää, eikä täydelliseen yksimielisyyteen voitane koskaan päästä, tästäkään asiasta. Kannatan sinua vetäjäksi. Siunausta sinulle.
- Eleonooran mies
Karamelli kirjoitti:
miksei otsikointi voisi olla myös
Raamattupiiri: .... kirje jakeet.Harhaoppisten raamattupiiri harhaoppisille.
- Jumalan Sana
sopii tämän piirin vetäjäksi? kirjoitti:
karttamaan harhaoppisia.hyvin mielenkiintoinen kommetti..
jos katolisia olis paikalla olisimme kaikki "harhaoppisia"
toivoisin sinun lukevan hieman kirkko historiaa, olemme lähtöisin yhdestä kirkosta ja olemme yhden Herran alaisia - se on Jeesuksen Kristuksen Herrauden alaisia.
ja miten perustelet että olet oikeaoppinen , muihin kirkkokuntiin nähden. kaikki jotka uskovat pelastuvat - eikä siinä katosta kotikirkkoa :) - vanhoillislestadiolainen sa...
Jumalan Sana kirjoitti:
hyvin mielenkiintoinen kommetti..
jos katolisia olis paikalla olisimme kaikki "harhaoppisia"
toivoisin sinun lukevan hieman kirkko historiaa, olemme lähtöisin yhdestä kirkosta ja olemme yhden Herran alaisia - se on Jeesuksen Kristuksen Herrauden alaisia.
ja miten perustelet että olet oikeaoppinen , muihin kirkkokuntiin nähden. kaikki jotka uskovat pelastuvat - eikä siinä katosta kotikirkkoa :)hehän ovat tässä maassa niitä ainoaita ja oikeita jumalalanlapsia.
Voisimme edes heteken saada oikeaa opetusta ennen kuin ne kirotut
sunilaiset tänne palaavat - jos palaavat?
- Jumalan Sana
Kuulostaa hyvältä :)
Olen mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642608Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.262352Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️131662- 1021397
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1251349- 931280
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241143Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411086Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141073Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest58967