Liikenneopekoulutuksen pääsykoe

ammatista kiinnostunut

Hei. Kertokaahan liikenneopeksi opiskelevat ja miksei kyseistä ammattia jo harjoittavatkin, että minkälaiset pääsykokeet tuonne hamkin liikenneopettajakoulutukseen on? Entä kun b-kortin on koulutukseen hakevalla pitänyt olla vähintään 3 vuotta voimassa, onko aivan ehdotonta, että 3 vuotta ennen koulutuksen alkua vai riittääkö jos se kolme vuotta tulee koulutuksen aikana täyteen? Olisin kiinnostunut alasta.

11

2818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut koulutuksesta

Olen myös kiinnostunut ko. ammatista. Osoitteesta http://www.aokk.hamk.fi/index.php?id=13 löytyy tietoa asiasta ja siellä lukee näin: B-luokan ajokortin on oltava ollut voimassa ennen koulutuksen alkua vähintään kolme vuotta. Eli kyllä se 3 vuotta täytyy olla täynnä, kun opinnot aloittaa. Ja myös ABC-kortti pitää olla taskussa.

Mutta kertokaa ihmeessä myös minullekin niistä pääsykokeista!

• Surkeeta

Nyt kun suomessa on hirvee pula liikenneopettajista, niin normaali järjellä varustettu koira pääsee kouluun sisälle. Koulutus on hienoa ja opettajat on päteviä, mutta alan kiinnostavuus/palkkaus joka vuosi vähentää kiinnostuneita. Hakijat ovat vuosi vuodelta entistä enemmän ymmällään liikenteestä, ja hyviä esimerkkejä on noi autokoulusta tulevat sihteerit. Vähän päälle 20-vuotiaita tyttöjä, jotka eivät tiedä liikenteestä mitään. Ajavat a-kortin runsailla lisätunneilla sekä c-kortin, jotta pääsevät kouluun sisään. Ja eikun opettaan, kun eivät itsekkään osaa ajaa millään vekottimella. Alan yleistä arvostusta pitää saada ehdottomasti ylemmäksi, mutta alan vanhat "konkarit" eivät osaa elää muutoksen keskellä. Armoton hintakilpailu vaan päälle, kun joku nuori ja tarmokas liikenneopettaja esittää uusia ideoita kentälle.
      Itse kun aikoinani hain lokeen, niin hesassa oli ajokoe ja psykoloogiset testit. Suht tiukat loppupeleissä ja jo silloin huomasi lokessa, että mitä ihmettä noi täällä tekee. Oppilasmateriaali ei kaikilta osin täyttänyt niitä vaatimuksia, mitä hyviltä ja ennakkoluulottimilta liikenneopettajilta vaadittiin. Jo silloin ajattelin, että voi niitä autokoulunoppilaita, jotka noiden kanssa joutuu tekemisiin. Jälkeenpäin, kun olen kysellyt työllistymisen suhteen, niin eihän nää onnettomat pärjänneet alalla kun korkeintaan puolivuotta ja sitten takaisin taksin-, linkin- ja kuorma-auton rattiin. Työnteko sinällään näiden 18-vuotiaiden kanssa on tosi antoisaa, mutta palkkaus/työajat on täysin p.....stä. Oma koulu pystyyn mahdollisimman aikaisin. Kyllä tekijämiehet aina pärjää. Terveisiä Petelle lokeen!

• autokouluyrittäjä

Peräkkäisissä lauseissa sanoit:"...työajat on täysin p.....stä.Oma koulu pystyyn mahdollisimman aikaisin. Ajattelitko että työajat lyhenevät kun ryhtyy yrittäjäksi?

• hinnoilla

ei kyllä muuta kuin osta itselleen töitä, jos koulun perustaa. Ala on niin "alasajettu", muutokseen menee vuosia, koska hintoja ei kerralla voi nostaa oikealle tasolle.

Lisäksi joudut tehdä kaiken itse, koska ei löydy palkattavia opettajia, mikä taas tarkoittaa ylipitkiä päiviä.

Edullinen ajokortinhinta on valitettavasti vieläkin tärkein kriteeri oppilaalle ja hänen maksaville vanhemmille. Opetuksen laadusta ei vielä olla valmiita maksamaan. Tälläisia halpoja palveluita myyvät konkurssin partaalla olevat koulut vieläkin.

Muuten kyllä suurinpiirtein samaa mieltä.

• prkle

Suurin ongelma alalla on ylityöt. Ylitöitä on paljon, mutta niistä ei makseta ylityökorvauksia. Semmoista ei pitkään jaksa tehdä. Lokessa ollaan nostamassa aloituspaikkojen määrää viidelläkymmenellä paikalla koska alalla on huutava pula opettajista. Ongelma ei ole eläkkeelle jäävistä opettajista vaan opettajia ei kiinnosta olla paska palkalla töissä. Ajo hommissa tienaa paremmin lisien ansiosta.
        Muistakaa, että ylitöitä ei ole pakko tehdä varsinkaan jos ei makseta korvauksia. Kannattaa myös neuvotella vähintään kakkosella alkava kuukausipalkka! Nyt on erittäin hyvä sauma neuvotella hyvä palkka koska opettajista on pula.

http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Liikenneopettajien_tyoehtosopimus_2005-2007.pdf

• maalainen2
        prkle kirjoitti:

Suurin ongelma alalla on ylityöt. Ylitöitä on paljon, mutta niistä ei makseta ylityökorvauksia. Semmoista ei pitkään jaksa tehdä. Lokessa ollaan nostamassa aloituspaikkojen määrää viidelläkymmenellä paikalla koska alalla on huutava pula opettajista. Ongelma ei ole eläkkeelle jäävistä opettajista vaan opettajia ei kiinnosta olla paska palkalla töissä. Ajo hommissa tienaa paremmin lisien ansiosta.
        Muistakaa, että ylitöitä ei ole pakko tehdä varsinkaan jos ei makseta korvauksia. Kannattaa myös neuvotella vähintään kakkosella alkava kuukausipalkka! Nyt on erittäin hyvä sauma neuvotella hyvä palkka koska opettajista on pula.

http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Liikenneopettajien_tyoehtosopimus_2005-2007.pdf

Tuota kyllä minäkin ihmettelen suuresti: Kuukausipalkalla ei autokoulut yleensä ota töihin ainkaan Keski-Suomessa. Ja ns. tuntipalkkalaiselle ei ylitöistä makseta ainakaan yleensä muuta kuin peruspalkka. Työehtosopimus sanoo kuitenkin selkeästi, että pitäisi maksaa kuukausipalkka ja että kaikki aika työpäivänä on työaikaa lukuunottamatta max tunnin ruokatuntia. Tes ja laki määrää, että ylityöstä on maksettava. Tiedän Jyväskylässä vain yhden koulun, jossa maksetaan kuukausipalkkaa - voi toki olla muitakin, mutta minä tiedän vain yhden - ja olen paljon jutellut eri koulujen työntekijöiden kanssa. Sitten yrittäjät ihmettelevät, että miksi ei saada opettajia!
        Kyllä työntekijöiden pitäisi vetää yhtä köyttä eikä enää suostua ihmeellisiin tuntipalkkausjärjestelyihin, joissa riski on vain työntekijällä.

• ESBO
        maalainen2 kirjoitti:

Tuota kyllä minäkin ihmettelen suuresti: Kuukausipalkalla ei autokoulut yleensä ota töihin ainkaan Keski-Suomessa. Ja ns. tuntipalkkalaiselle ei ylitöistä makseta ainakaan yleensä muuta kuin peruspalkka. Työehtosopimus sanoo kuitenkin selkeästi, että pitäisi maksaa kuukausipalkka ja että kaikki aika työpäivänä on työaikaa lukuunottamatta max tunnin ruokatuntia. Tes ja laki määrää, että ylityöstä on maksettava. Tiedän Jyväskylässä vain yhden koulun, jossa maksetaan kuukausipalkkaa - voi toki olla muitakin, mutta minä tiedän vain yhden - ja olen paljon jutellut eri koulujen työntekijöiden kanssa. Sitten yrittäjät ihmettelevät, että miksi ei saada opettajia!
        Kyllä työntekijöiden pitäisi vetää yhtä köyttä eikä enää suostua ihmeellisiin tuntipalkkausjärjestelyihin, joissa riski on vain työntekijällä.

tyytyväinen entinen ope.

• tuleva ope

kun tässä porukka alkoi vaahtoamaan työtunneista ja palkkauksista niin kerrotaan siitä pääsykokeesta...

Se on siis Hämeenlinnassa, niin kuin itse koulukin. Pääsykokeessa on tosi iisiä, suurimmat erot muodostuu ns. lähtöpisteissä ja sitten pääsykokeen yhdessä osa-alueessa, ajokokeessa henkilöautolla.

Lähtöpisteet on tärkeitä sillä ne antaa anteeks esimerkiks huonon menestyksen ajokokeessa. Olen itse koulussa nyt, hain sinne kaksi kertaa ja ja toisella tärppäs vasta. Hakijamäärät on jonkinlaiset mutta ei tää mikään lääkis ole, vaan mukaan pääsee jos oikeasti haluaa. Mulla ei ollut lähtöpisteitä juuri lainkaan ja yks vanha sakkokin nuoruusvuosilta toi vielä miinuspisteitä, mutta niin vaan hoidin ajokokeen virheittä läpi ja sisälle päästiin haastattelun kautta.

Rattijuopumuksia tms. törkeitä liikennejuttuja ei tietysti saa olla taustalla, lienee selvä juttu. Ylinopeussakoista tulee miinuksia, ja jos niitä on 5 viimeisen vuoden aikana liikaa ei pääse. ABC-ajokortti tulee olla (vähintään), D ja E -korteista saat lisäpisteitä kuten myös alan työkokemuksesta (asiakaspalvelu tai logistiikka).

Siinä suurimmat. Porukka on monipuolista, kaikki aikuisia, opettajat loppuunajettuja mutta ammattilaisia. Reksi on hervoton heppu, mutta harmiton sinänsä.

Koulussa on kivaa ja sisältää paljon työharjottelua. Koulu on ikään kuin valmentava vaihe, työ opitaan kentällä, todella monipuolista ja voit tehdä hommia esim. puolustusvoimille, aikuiskoulutukselle, ammattikouluille jne. autokoulujen lisäksi.

Liksa ei tosin päätä huimaa ja työajat sekä määrät on hurjia. Mutta kukas työtä pelkää?

Sinne vaan ja onnea!

• Nainen vm. 87

Sanoit, ettei sulla ollut paljon aloituspisteitä, niin oliko sulla taustalla jotain ammattiautoilua? Itsekin ajattelin hakea sinne muutaman vuoden päästä ja ei mulla oo muuta kuin ABC-kortti, ei mitään alan työkokemusta. Onko kaikki ketkä sinne pääsee ammattiautoilijoita?

• määvaa
        Nainen vm. 87 kirjoitti:

Sanoit, ettei sulla ollut paljon aloituspisteitä, niin oliko sulla taustalla jotain ammattiautoilua? Itsekin ajattelin hakea sinne muutaman vuoden päästä ja ei mulla oo muuta kuin ABC-kortti, ei mitään alan työkokemusta. Onko kaikki ketkä sinne pääsee ammattiautoilijoita?

Ei ollut käytännössä lainkaan autoilukokemusta. Mutta asiakaspalvelusta tuli sentää vähän lisäpisteitä. Olen ollut kokonaan eri alalla aikasemmin mutta sivutyönä/harrastuksena alaan liittyvät jutut (taloudellisen ajon koulutus, ajoharjoittelun ohjaus radalla jne.)...niistä tuli pisteitä.

Kannattaa hakea. Kun suoritat sen ajokokeen maksimipisteillä pääset monen rahtarin ohi jotka aja a kuten aina ennenkin, eli oikeasti tosi huonosti..;) Paikkurit eli paikallisliikenteen kuskit on pahimpia, ne ei ees jarruta risteyksiin :)

Eli laput sisään vaan!

• käydä

keskustelemassa useita vuosia ammatissa olleiden liikenneopettajien kanssa ammatista, palkoista, työajoista jne, ettei tule pettymyksiä.
      Moni uusi opettaja on vaihtanut alaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      274
      2507
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      76
      2419
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      12
      1615
    4. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1598
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      51
      1510
    6. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      65
      1397
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1359
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1250
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1049
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      1029
    Aihe