Turvallinen kiintymyssuhde

Jumalasuhteen ydinsisältö on rakkaus. Rakkaudella kuitenkin on monia eri ulottuvuuksia. Moni seikka, jota nykyään kutsutaan rakkaudeksi, on todellisuudessa jotain aivan muuta kuin rakkautta.

Rakkaus Jumalaan on turvallinen kiintymyssuhde. Se on suhde, jossa aloitteentekijä ja suhteen määrittelijä on Jumala. Jos meillä on turvallinen kiintymyssuhde Jumalaan, mitkään maailman tuulet eivät voi järkyttää elämämme turvaperustaa:

"Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut." Room 8:28

Tähän turvalliseen kiintymyssuhteeseen pääsee kulkemalla ovesta. Ovi on Jeesus Kristus. Kun hänen persoonansa ja toimintansa luotettavuus selviää meille, voimme tulla hänen luoksensa, löydämme hänessä elämän ja kuljemme siitä päivästä lähtien eteenpäin hänen kanssaan. Sitä on kuvannut mm Paavali:

"Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle." 2 Kor 10:5

Tämä tarkoittaa, että emme jää tuijottamaan mihinkään inhimillisen viisauden avulla rakennettuun opilliseen tai elämänfilosofiseen rakennelmaan, vaan tietoisesti palautamme ajatuksemme turvalliseen kiintymyssuhteeseen Kristuksen kautta Jumalaan.

"Vanhurskas on elävä uskosta." Room 1:17

13

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ejkr.

ehka isa-lapsi suhde parhaimmillaan voisi kuvata oikeaa suhdetta ihmisen ja Taivaan Isan valilla?
      kiitos viestistasi.l-h

• Kiitos myös sinulle palautteestasi.

Tervettä turvallisuuden vahvistamista todella tarvitaan nyt, kun ympäröivä maailma provosoi yhä enemmän huolehtimaan ja murehtimaan .

• Asiaa pohtinut

Kiintymyssuhde ei synny hetkessä. Turvalliselle suhteelle on ominaista se, että kiintymyksen kohdehenkilö, suurempi ja vahvempi jne. on saapuvilla ja reagoi rakkaudella. Tässä suhteessa toinen osapuoli eli ihminen kokee, että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan. Tällaisessa suhteessa lapsen/aikuisen ihmisen on hyvä elää, kasvaa ja kehittyä. Se luo parhaimmat edellytykset minäkuvan kehittymiselle. Turvallinen lapsi arvostaa itseään ja häntä ympäröivää maailmaa. Kun kiintymyssuhde on kerran muodostunut, niin sille on ominaista vakiintua. Turvallisessa kodissa kasvanut lapsi kykenee luomaan toverisuhteita. Hän menestyy kolussa. Aikuisuudessa on todettu, että näille henkilöille (Secure attachment) on ominaista kyky luoda läheinen tunnesuhde vastakkaiseen sukupuoleen ja ylläpitää sitä paremmin kuin epävakaat (Anxious/Ambivalent) tai torjuvat (Avoidant).

Jokainen ihminen tarvitsee vähintäänkin yhden tärkeän ihmissuhteen. Kaikki kohtaamme elämässämme iskuja ja vastoinkäymisiä. Henkilö, jolla on edes yksi, jolle voi asioistaan kertoa, on paremmassa asemassa kuin toinen, joka on aivan yksin tässä maailmassa. Iskun kohdattuaan hän painuu, mutta jaksaa katsoa päivään parempaan. Hän on joustava (resilient) eli nousee jälleen, koska hän voi vielä soittaa jollekin. Hänellä on tiedossaan ovi, jolle voi kolkuttaa. Hän löytää vielä olkapään, johon voi nojata. Ihminen voi olla Jumalan armon kätilö toisen ihmisen elämässä. Parhain apu kuitenkin löytyy rakkauden Jumalasta.

Tietenkin monen elämässä tämän puuttuvan rakastavan vanhemman roolin (Primary attachement figure) täyttää rakkauden Jumala, jonka kanssa suuresta Jumalan armosta voi kehittyä turvallinen kiintymyssuhde ihmisen ja Jumalan välille. Tuolloin Jumala luo turvapohjan (Secure Base) ja toimii lohdutuksen lähteenä (Haven of Comfort) yksilön elämässä, jotka ovat kiintymyksen kohdehenkilön kaksi keskeistä tehtävää. (Sef. 3:17)

Riittäköön tämä ensimmäisellä kertaa John Bowblyn Kiintymysteoriasta (Attachment Theory).

• Kaikki, mitä ihmissuhteissa koemme, muokkaa meidän kykyämme kokea turvallista kiintymystä ja samalla myös mahdollisuuksiamme lähestyä Jumalaa. Siihen ei vaikuta vain lapsuus, vaan elämä koko ajan ympärillämme. Kaikki rakentava vuorovaikutus vahvistaa meissä käsitystä, että turvallinen vuorovaikutussuhde toisiin ihmisiin ja lopulta myös Jumalaan on mahdollinen.

Kaikki luotettava huolenpito ihmissuhteissa heijastaa pohjimmiltaan Jumalan huolenpitoa:

"Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään. Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen." Jes 66:12-13

• Asiaa ajatellut
        EJKR kirjoitti:

Kaikki, mitä ihmissuhteissa koemme, muokkaa meidän kykyämme kokea turvallista kiintymystä ja samalla myös mahdollisuuksiamme lähestyä Jumalaa. Siihen ei vaikuta vain lapsuus, vaan elämä koko ajan ympärillämme. Kaikki rakentava vuorovaikutus vahvistaa meissä käsitystä, että turvallinen vuorovaikutussuhde toisiin ihmisiin ja lopulta myös Jumalaan on mahdollinen.

Kaikki luotettava huolenpito ihmissuhteissa heijastaa pohjimmiltaan Jumalan huolenpitoa:

"Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään. Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen." Jes 66:12-13

Kiintymysteorian mukaan lapsen elämässä ensimmäinen kiintymyksen kohdehenkilö (Primary attachement figure) on äiti. Näitä muitakin (korvaavia) on kuten isä, isävanhempi, opettaja jne. Kun teoriaa sovellamme uskonnon alueelle, niin on aivan luonnollista ajatella, että Jumala täyttää ihmisen elämässä tuon tärkeimmän kiintymyksen primaarisen kohdehenkilön paikan.

Sisäiset mallit (mental models), jotka koostuvat kiintymystyyleistä (attachment types/styles), voivat muuttua elämämme aikana. Tuo muutos kuitenkin edellyttää sitä, että henkilö kokee, että kiintymyksen kohdehenkilössä tai hänen tavassaan suhtautua häneen tapahtuu muutos. Tuolloin kiintymyssuhde muuttuu epävarmasta ja turvattomammasta turvalliseksi. Samalla muuttuvat sisäiset toimntamallit eli käsitys itsestä ja yksilöä ympäröivästä maailmasta. Jumalan lapseuteen pääseminen on suurin ja ihanin asia, mitä voi ihmisen kohdalle tapahtua. Nyt hän kokee ja tietää, että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan. Hän on Jumalan lapsi ja Hänen rakkautensa ja huolenpitonsa kohde. Hän voi ajatella, että ennen minä olin tuota, mutta nyt minä olen jotakin muuta, suuremmoista! Hän suhtautuu muihin ihmisiin eri tavalla. Toiset ovat hänen kohdallaan rakkauden ja hyvän tahdon kohteita. Jeesus opettaa: "Autuaita ne, jotka toisia armahtavat (laupiaat): heidät armahdetaan" (Matt. 5:7). Ensin tullaan joksikin eli Jumalan lapseksi ja sitten toimitaan jonakin eli Jumalan lapsen lailla kuten Laupias Samarialainen.

• Asiaa ajatellut kirjoitti:

Kiintymysteorian mukaan lapsen elämässä ensimmäinen kiintymyksen kohdehenkilö (Primary attachement figure) on äiti. Näitä muitakin (korvaavia) on kuten isä, isävanhempi, opettaja jne. Kun teoriaa sovellamme uskonnon alueelle, niin on aivan luonnollista ajatella, että Jumala täyttää ihmisen elämässä tuon tärkeimmän kiintymyksen primaarisen kohdehenkilön paikan.

Sisäiset mallit (mental models), jotka koostuvat kiintymystyyleistä (attachment types/styles), voivat muuttua elämämme aikana. Tuo muutos kuitenkin edellyttää sitä, että henkilö kokee, että kiintymyksen kohdehenkilössä tai hänen tavassaan suhtautua häneen tapahtuu muutos. Tuolloin kiintymyssuhde muuttuu epävarmasta ja turvattomammasta turvalliseksi. Samalla muuttuvat sisäiset toimntamallit eli käsitys itsestä ja yksilöä ympäröivästä maailmasta. Jumalan lapseuteen pääseminen on suurin ja ihanin asia, mitä voi ihmisen kohdalle tapahtua. Nyt hän kokee ja tietää, että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan. Hän on Jumalan lapsi ja Hänen rakkautensa ja huolenpitonsa kohde. Hän voi ajatella, että ennen minä olin tuota, mutta nyt minä olen jotakin muuta, suuremmoista! Hän suhtautuu muihin ihmisiin eri tavalla. Toiset ovat hänen kohdallaan rakkauden ja hyvän tahdon kohteita. Jeesus opettaa: "Autuaita ne, jotka toisia armahtavat (laupiaat): heidät armahdetaan" (Matt. 5:7). Ensin tullaan joksikin eli Jumalan lapseksi ja sitten toimitaan jonakin eli Jumalan lapsen lailla kuten Laupias Samarialainen.

Me voimme rohkaista toinen toisiamme tuossa valon ja välittämisen levittämisessä. Kun näen, että Jumala on valloittanut sinunkin sydämesi, voin iloiten sanoa sinulle, että nyt Jumala vaikuttaa sinussa tahtomisen ja tekemisen, jotta hänen hyvä tahtonsa toteutuisi. (Fil 2:13)

Hän siis vaikuttaa sen ilman, että me yritämme olla hyviä. Se on vapautta Jeesuksessa. Hänkään ei ollut minkään lainomaisen ponnistelun orja.

Kiitos viesteistäsi; niistä minä puolestani saan rohkaisua.

• Iloitsen asiasta
        EJKR kirjoitti:

Me voimme rohkaista toinen toisiamme tuossa valon ja välittämisen levittämisessä. Kun näen, että Jumala on valloittanut sinunkin sydämesi, voin iloiten sanoa sinulle, että nyt Jumala vaikuttaa sinussa tahtomisen ja tekemisen, jotta hänen hyvä tahtonsa toteutuisi. (Fil 2:13)

Hän siis vaikuttaa sen ilman, että me yritämme olla hyviä. Se on vapautta Jeesuksessa. Hänkään ei ollut minkään lainomaisen ponnistelun orja.

Kiitos viesteistäsi; niistä minä puolestani saan rohkaisua.

Olipa iloinen sattuma, että kirjoitit kiintymyssuhteesta ja sovelsit sitä Jumalan ja ihmisen väliseen suhteeseen. Tuohon kiinnitin huomioni, kun kävin keskuselupalstoja selailemassa. Oli mieluista vaihtaa ajatuksia kanssasi. Yksinäinen on hauras (brittle), mutta henkilö, jolla on hyviä suhteita on kestävä, venyvä, joustava (resilient). "Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa." Toinen ihminen tarvitsee sinua, minua, niin meitä. Siunausta sinulle ja muille keskustelijoille.

• oliskohan

No kristinusko on sitä turvallista rakkauttaan osoittanut saatanallisesti murhaamalla miljoonia, todennäköisesti satoja miljoonia. Joka omia uskovaisia, syyttömiä lapsiakin kidutti ja noitarovioilla poltti satojen vuosien ajan tietää kyllä herrakseen herra saatanan jota jumaloi.
      Turvallisuutta on kauan ollut olla kristinuskon nöyrä palvelija vaikka sielussa elää Jumalan ja Jeesuksen tahto. Siihen nöyryyteen ja synnissä elämiseen on kristinuskon meitä koko olemassa olonsa ajan pakottanu murhaten jo Jeesuksen seuraajien murhaamisista alkaen. Älä tapa käskyjen Jumalan ja Jeesuksen tahtoa ei vaan kristinusko ole vieläkään löytänyt. Sotilaspapit toimivat edelleen maailmalla murhaamisia tukien ja siten saatanaa jumalanaan palvellen.
      Ristin, murha-aseen kumartaminen ei juuri kaikille tuo turvaa... eli risti pelastaa hengen mutta sielu kuolee syntiin kun murhaajaa palvelee...

• Trubaduuri

Jos joku ihminen kokee olevansa tyhmä, niin anokoon viisautta osakseen taivaalliselta Isältä.
      Nuin Raamatun kallisarvoiset sanat opastavat ja ohjastavat ihmisiä tekemään. Sitten kun ihminen on kyllin viisas, niin sitten hän, siis itse kukin, voi ymmärtää olevansa juuri sitä jota on. Ja siinä samalla paljastuu myös taivaallisen Isän rakkauden syvin olemus ja tarkoitus sekä sen täysi merkitys.

• Asiaa ajatellut

Niin tärkeä kuin geneettinen perimä onkin, niin sen osuutta voi yksilön lähiympäristö heikentää. Yksilö alisuoriutuu elämässään. Turvallisessa lapsessa aktivoituu ns. eksploratiivinen käyttäytyminen (explorative behaviour) eli hän tekee tutkimusmatkoja lähiympäritööönsä. Turvaton lapsi ei niinkään tee näitä ympäritöön suuntautuvia tutustumisretkiä. Kouluiässä turvallisessa ilmapiirissä oppiminen onnistuu parhaiten. Koululainen jopa ylisuoriutuu. Aikuisena samoin turvalliseksi itsensä tunteva yksilö saa enemmän itsestään irti, osallistuu enemmän ja hänen työpanoksensa on hyvä. Ps. 23 korostaa juuri tätä. "Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani..." Usko Jumalan läsnäoloon elämässä tuo turvallisuuden tunnetta. Hallinta ei koskaan riistäydy ihmisen elämästä, koska hän tietää Jumalan armon ympäröivän häntä.

• Trubaduuri
        Asiaa ajatellut kirjoitti:

Niin tärkeä kuin geneettinen perimä onkin, niin sen osuutta voi yksilön lähiympäristö heikentää. Yksilö alisuoriutuu elämässään. Turvallisessa lapsessa aktivoituu ns. eksploratiivinen käyttäytyminen (explorative behaviour) eli hän tekee tutkimusmatkoja lähiympäritööönsä. Turvaton lapsi ei niinkään tee näitä ympäritöön suuntautuvia tutustumisretkiä. Kouluiässä turvallisessa ilmapiirissä oppiminen onnistuu parhaiten. Koululainen jopa ylisuoriutuu. Aikuisena samoin turvalliseksi itsensä tunteva yksilö saa enemmän itsestään irti, osallistuu enemmän ja hänen työpanoksensa on hyvä. Ps. 23 korostaa juuri tätä. "Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani..." Usko Jumalan läsnäoloon elämässä tuo turvallisuuden tunnetta. Hallinta ei koskaan riistäydy ihmisen elämästä, koska hän tietää Jumalan armon ympäröivän häntä.

Tyhmyydenhän ihminen juuri perii omilta vanhemmiltaan jotka ovat puolestaan perineet sen heidän omilta vanhemmmiltaan. Yksinkertaista, eiköstä vaan, ja niin perin inhimillistä.

Siinä vaiheessa, kun ihminen anoo taivaalliselta Isältä jotakin, niin ei hän ainustaan usko vaan myös tietää olevansa liki Luojaansa, taivaallista Isää, sekä siinä ohessa sitten tiedostaa myös oman tyhmyytensä sekä vajavaisuutensa.
        Kaikki ihmisethän eivät edelleenkään tunnistaudu tyhmäksi eivätkä tunnusta tyhmyyttään vapaa-ehtoisesti. Sitä voidaan kutsua ylpeydeksi, joka johtaa lankeemukseen.

• vaikka sinulle??
        Trubaduuri kirjoitti:

Tyhmyydenhän ihminen juuri perii omilta vanhemmiltaan jotka ovat puolestaan perineet sen heidän omilta vanhemmmiltaan. Yksinkertaista, eiköstä vaan, ja niin perin inhimillistä.

Siinä vaiheessa, kun ihminen anoo taivaalliselta Isältä jotakin, niin ei hän ainustaan usko vaan myös tietää olevansa liki Luojaansa, taivaallista Isää, sekä siinä ohessa sitten tiedostaa myös oman tyhmyytensä sekä vajavaisuutensa.
        Kaikki ihmisethän eivät edelleenkään tunnistaudu tyhmäksi eivätkä tunnusta tyhmyyttään vapaa-ehtoisesti. Sitä voidaan kutsua ylpeydeksi, joka johtaa lankeemukseen.

Room. 12:3
        Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

• Trubaduuri
        vaikka sinulle?? kirjoitti:

Room. 12:3
        Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Kyllä monet osaavat keskustella vain omissa oloissaan raamattunsa kanssa. Ota oppia heistä. Ja älä jatka enää samaan malliin, vaikka se ei sinulle sopisisikaan, eikä egoasi hivelisikään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6277
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5659
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      129
      4670
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      60
      3937
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3835
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3249
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3031
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59