Onko kenelläkään

kulumaa ranteissa

...ilman että kulumat liittyisi nivelreumaan? Kuluma johtuu itselläni kyynärluun osittaisesta lyhyydestä ranteen kohdalla, ts rakenteellinen vika lääkärin mielestä. Se on vasta äskettäin diagnosoitu, kun alkoi olla niin kipeä, jolloin sitten kuvattiin. Nyt rannetta pistää ja joudun käyttämään rannetukia. Lääkärin mielestä jossain vaiheessa kun kivut sitten niin kovat ettei niitä siedä, niin ei auta enää kuin luudutus...onko kenelläkään siitä kokemuksia...? voiko sitten tehdä ranteella oikein mitään? Jos jollakin teistä on vastaavaa, niin kuinka nopeasti oireet ovat pahentuneet ilman luudutusta?? kuukausissa, vuodessa vai vuosissa? itselläni kipua molemmissa ranteissa, oikea pahempi kuin vasen...

8

8012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksi

Itseltäni on oikea ranne jäykistetty noin 8 vuotta sitten.Ensin tehtiin osittaisen liikkeen jättävä leikkaus , kun kivut eivät hävinneet tehtiin uusi leikkaus jossa ranne jäykistettiin kokonaan luuduttamalla.Kärsin kivuista vuosia, syy joskus kauan sitten kaatuessa murtunut veneluu joka hoitamattomana aiheutti kuluman. Nykyään ranne ei häiritse ollenkaan,vain kovia vasaralla tai lihanuijalla iskuja se ei pitkään kestä.Joissakin kurkoiteluissa on vaikea ylettyä koska ranne on suora ,jos mahdollista säästä toinen.

• sinun ranne kipuili

ennekuin tehtiin päätös leikata? Itsellä pistää ja pakottaa juuri siihen veneluun jälkeiseen kohtaan. Luulin kanssa ensi että käsi oli murtunut kun olin kaatunut talvella, mutta sitten röntgenissä todettiin se nivelrikko ja että kyynärluu on ranteen päästä vähän väärän mallinen eli liian lyhyt.
        Rannetuki auttaa jonkin verra, kun teen töitä etupäässä päätteellä. Välillä ei meinaa pystyä tehdä mitään, kun hiukankin rannetta kääntäessä pistää todella ilkeästi ja käsi väsyy aika helposti. Särky ei ole jatkuvaa mutta sitä saatta tulla vaikka kädellä ei tee mitään.
        Jumpatessa käsi on kipeytynyt jo vuosia.
        Nyt harmittaa, kun toinenkäsi alkoi oireilla jo samalla tavoin. Pahempi on oikea kait kun olen oikeakätinen.
        Käsillä saa kuulema tehdä mitä vaan kivun rajoissa. Nyt vain pelotta milloin ne sitten ovat niin kipeät että jouduttaisiin siihen luudutukseen. Lääkäri sanoi että yritä tulla hammasta purren toimeen ettei tarvittaisi luuduttaa vielä kun olen kuulema NIIN NUORI.. no se ainakin lohdutti.

• niksi
        sinun ranne kipuili kirjoitti:

ennekuin tehtiin päätös leikata? Itsellä pistää ja pakottaa juuri siihen veneluun jälkeiseen kohtaan. Luulin kanssa ensi että käsi oli murtunut kun olin kaatunut talvella, mutta sitten röntgenissä todettiin se nivelrikko ja että kyynärluu on ranteen päästä vähän väärän mallinen eli liian lyhyt.
        Rannetuki auttaa jonkin verra, kun teen töitä etupäässä päätteellä. Välillä ei meinaa pystyä tehdä mitään, kun hiukankin rannetta kääntäessä pistää todella ilkeästi ja käsi väsyy aika helposti. Särky ei ole jatkuvaa mutta sitä saatta tulla vaikka kädellä ei tee mitään.
        Jumpatessa käsi on kipeytynyt jo vuosia.
        Nyt harmittaa, kun toinenkäsi alkoi oireilla jo samalla tavoin. Pahempi on oikea kait kun olen oikeakätinen.
        Käsillä saa kuulema tehdä mitä vaan kivun rajoissa. Nyt vain pelotta milloin ne sitten ovat niin kipeät että jouduttaisiin siihen luudutukseen. Lääkäri sanoi että yritä tulla hammasta purren toimeen ettei tarvittaisi luuduttaa vielä kun olen kuulema NIIN NUORI.. no se ainakin lohdutti.

ranne tuli niin kipeäksi ettei voinut nostaa mitään ja tavarat putoili kädestä kun ei ollut puristusvoimaa. Käytin myös rannetukea ennen leikkausta ja pitkään myös leikkauksen jälkeen ennenkuin oli varmasti luutunut. Leikkauksiahan tehtiin 2 perkkäin 1/2 vuden välein, joten aikaa meni vuosi yhteensä.Pistävä kipu tuli ranteeseen kohtaan jossa peukalo päättyy.Ajoittain oli parempi mutta rasituksesta aina paheni.Kipu tuli monasti aivan pienestä liikkeestä.Leikkauksen jälkitila on melko kivulias joten yritä sinnitellä.Tosin nyt on kivut pois enkä kadu leikkausta mutta määrättyjä ongelmia jäykästä ranteesta on.Voisitko yrittää muuttaa työasentojasi.

• mutta kipu
        niksi kirjoitti:

ranne tuli niin kipeäksi ettei voinut nostaa mitään ja tavarat putoili kädestä kun ei ollut puristusvoimaa. Käytin myös rannetukea ennen leikkausta ja pitkään myös leikkauksen jälkeen ennenkuin oli varmasti luutunut. Leikkauksiahan tehtiin 2 perkkäin 1/2 vuden välein, joten aikaa meni vuosi yhteensä.Pistävä kipu tuli ranteeseen kohtaan jossa peukalo päättyy.Ajoittain oli parempi mutta rasituksesta aina paheni.Kipu tuli monasti aivan pienestä liikkeestä.Leikkauksen jälkitila on melko kivulias joten yritä sinnitellä.Tosin nyt on kivut pois enkä kadu leikkausta mutta määrättyjä ongelmia jäykästä ranteesta on.Voisitko yrittää muuttaa työasentojasi.

tulee minulle juuri toiselle puolelle eli pikkusormen puolelle, eikö veneluu ole sillä puolella?? Ainakin olen itse luullut niin? Alkuun lääkärikin epäili, että minulla kaatumisen seurauksena nuuskakuppissa murtuma.Tämä kohta juuri peukalon puolella. Röntgenissäkin ihmettelivät kuvauskohtaa, kun kerroin kivun tuleva ranteen toiselle puolelle. Tosin minulla röntgenlääkärin mukaan kulumaa monessa kohtaa ja myös ns Stt -nivelessä eli kait juuri siinä peukalon nivelessä. Mutta itselle suurin kipu ja haitta on siellä ranteen toisella puolella eli ulkosyrjässä. Joo kipu tulee kyllä ihan minimaalisestakin liikkeestä mutta puristusvoima on kyllä vielä tallella. Tosin kipu voi iskeä esim sakisilla leikatessa. Ei siis kysy millä voimalla asioita tehdään. Myös esim. hiusten pesu saattaa olla niin ilkeää, että pitää pitää petä hiukset käsi nyrkissä.
        Liikerajoitteet ovat nyt sitten tuottaneet kiputilan myös olkapäähän.
        Oikea ranne on jäykistynyt osin jo omineen ja sinne on muodostunut jotain luutumista tuoden olkapäähän asti kipua.
        Nytkin pieni kirjailu ilman rannetukea käy ranteeseen... olen yrittänyt etsiä tietoa netistä,mutta suurin osa tai lähes kaikki koskee vain nivelreumaa, jossa nivelet tuhoutuu reuman vuoksi.
        Valitin itse käden kipua jo ajat sitten ja jäykkyttä on ollut jo vuosia sitten, mutta TT:ssä aina sanottiin,että ranteeni ovat vain jäykkiä mistä kipu johtuu??
        Onko leikauksella ollut vaikutusta sinut työhösi?? Missäpäin sinut leikattiin? Varmaan itse yritän sinnitellä vielä eteenpäin, mutta kiitos sinulle vastauksitasi sillä olen kuitenkin aika yksin asian kanssa. Eniten pelottaa missä aikataulussa käsi ns romahtaa. Sinullakin kipu on eripuolella kättä; tuntuu että kellään ei ole ihan samaa ongelmaa.
        Leikattiinko sinulta ranteesta luuta pois?

• mael

Moi!
      Itselläni on omakohtaisia kokemuksia ranteen luuduttamisesta. Minulla oli aikoinaan jatkuvia jännetupentulehduksia ranteessa ja siihen oli kortisonipiikkien lisäksi hoitona pakkolepo eli pistettiin ensin kortisonipiikki ja sen jälkeen ranne kipsattiin kuukaudeksi liikkumattomaksi. Näistä hoidoista oli vain hetkellinen apu. Ranteessa oli kipuja ja jotenkin luut "luiskahtivat" huonoon asentoon ajan myötä. Lääkärin mielestä ainoa hoitokeino oli osittainen ranteen jäykistys, näin minimoitiin myöhemmät virheasennot. Leikkaus tehtiin 90-luvun alussa (olin silloin 17v.), en tiedä tehdäänkö samanlaisia leikkauksia enää juurikaan. On varmaan siirrytty enemmän kokonaisvaltaisiin ranteiden jäykistyksiin sekä tekoniveliin. Minulla leikkauksen myötä ranne on ollut aikalailla oireeton ja kivuton. Etunojapunnerruksia ei kylläkään tehdä, mutta ilman niitäkin tulee toimeen... ;-) Itselläni on harrastuksena haitarinsoitto ja sekin onnistuu ihan hyvin ranteesta huolimatta.

• kuulla, että

pystyt harrastamaan soittoa vielä!! Lääkäri kysyi minultakin ensiksi,että olinko soittanut viulua... no olisihan se hieno osata mutta on soitot jääneet ukkonooan pimputteluun oikealla etusormella.
        Olen myös netistä päässyt ymmärrykseen, että tekevät nykyään etupäässä koko ranteen luudutuksia. Täytyy toivoa, että ranteiden tekonivelasiaa kehiteltäisiin vauhdilla. Niiden kestävyys on tällä hetekllä vain jotain 5 kg vetolujuudessa tai sinnepäin. Eivät kestä kummosta rasitusta. Tietty ovathan osatkin aika minimaalisia verrattuna esim lonkkaniveliin. Ite ainakin ennemmin jäykistyttäisin käden, kun laitattaisin nivelen mikä ei kestä mitään tekemistä.
        No täytyy toivoa, että ranteilla tulisi vielä jonkin aikaan toimeen. Aika helposti tämä oikea kyllä väsyy mm nyt kirjoittaessa, kun ei ole tukea kädessä.
        Kiitoksia teille kun olette jakaneet kokemuksia kanssani. Asia ei ole kuolemanvakava, mutta on se jonkinverran mieltä kaivanut ja kyllä on tullut googletettua jokainen sana röntgenlausunnosita ym.
        Pirtsakkaan kesää!!

• tosi kivalta
        kuulla, että kirjoitti:

pystyt harrastamaan soittoa vielä!! Lääkäri kysyi minultakin ensiksi,että olinko soittanut viulua... no olisihan se hieno osata mutta on soitot jääneet ukkonooan pimputteluun oikealla etusormella.
        Olen myös netistä päässyt ymmärrykseen, että tekevät nykyään etupäässä koko ranteen luudutuksia. Täytyy toivoa, että ranteiden tekonivelasiaa kehiteltäisiin vauhdilla. Niiden kestävyys on tällä hetekllä vain jotain 5 kg vetolujuudessa tai sinnepäin. Eivät kestä kummosta rasitusta. Tietty ovathan osatkin aika minimaalisia verrattuna esim lonkkaniveliin. Ite ainakin ennemmin jäykistyttäisin käden, kun laitattaisin nivelen mikä ei kestä mitään tekemistä.
        No täytyy toivoa, että ranteilla tulisi vielä jonkin aikaan toimeen. Aika helposti tämä oikea kyllä väsyy mm nyt kirjoittaessa, kun ei ole tukea kädessä.
        Kiitoksia teille kun olette jakaneet kokemuksia kanssani. Asia ei ole kuolemanvakava, mutta on se jonkinverran mieltä kaivanut ja kyllä on tullut googletettua jokainen sana röntgenlausunnosita ym.
        Pirtsakkaan kesää!!

ja ihanalta ihmiseltä! Toivon sinulle kaikkea hyvää ja toivottavasti ranteesi kestää vielä vuosia ilman luuduttamista! Hyvää kesää!

• niksi
        kuulla, että kirjoitti:

Pirtsakkaan kesää!!

aiheutti ranteen kuluman, näin lääkäri arveli . Varsinainen murtuma tuskin paljon alussa kipuja teki koska en edes tarkkaan tiedä milloin se on tapahtunut, luultavasti jo nuorena koska rönkkenissä näkyi vanha murtuma .Kivut lisääntyivät pikkuhiljaa.Olen senjälkeen ollut entisessä työssäni Kukaan ei edes huomaa että ranne on jäykistetty ja teen kaikea leikkaankin kädellä kuin kokki kolmonen, kannan kasseja kudon, aivan normaaleja toimia.Jos laitat rannetukesi piukkaan niinkuin se olisi jäykistetty, näet mitä se vaikuttaa kun kurotat jotain ylähyllyltä, halaat tai käyt vc asioilla,tai yrität tehdä jotain hankalassa paikassa. Käsi sojottaa suorana mutta ne on ainoita ongelmia jotka olen kokenut ja hyvin pieniä.Pelko pois ja hyvää kesää sinullekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe