Miten toiminimen verotuksessa määritetään verotettava tulo.
Olen aloittamassa yritystoimintaa sivutoimisena (konesuunnitteluun erikoistunut insinööritoimisto) ja silloinhan jos tulot pysyy sopivan alhaisina ei tarvitse maksaa eläkemaksuja ja pelkät arvonlisäverot ja ennnakonpidätykset riittää verokarhulle.
Arvonlisävero jutut on minulle selvät, mutta ennakonpidätys/tulovero askarruttaa.
Onko niin, että maksan sitten lopullista tuloveroa yrityksen tuloksesta (tulot-menot=tulos) vai maksanko tuloveron jokaisesta laskuttamastani eurosta?
Toiminimen verotus
1
804
Vastaukset
- verotus ja laskeminen
Toiminimen verotushan on yhtä kuin oma verotuksesi. Toiminimen verotettava tulos muodostuu tietysti yritystoiminnan tuotoista ja niistä vähennettävistä liiketoiminnan menoista.
Sitten vuoden lopussa ynnätään yhteen.
Henkiökohtainen palkkatulosi yrityksen verotettava tulos = lopullinen verotettava ansiotulosi. Noin karkeasti ilmoitettuna
Tuon yritystoiminnan tuloksen arvioimisen ja siitä mahdollisesti maksamasi ennakkoveron määrän voi laskea vain sinä, edes suurinpiirtein.
Jos et heti alusta tiedä paljonko suurinpiirtein olisi tuo verotettava tulos, ei kannata verottajalta ennakkoverolappuja pyydellä, vaan ilmoittaa perustamislomakkeella ensimmäisen tilikauden tulokseksi 0 euroa. Sitten voit itse laskeskella vuoden aikana mitä suurinpiirtein pitäisi maksella (verolaskuri verottajan sivuilla) ja maksat ns. oma-aloitteisesti veroja.
Taikka pyydät päätoimen verokortilla palkkaa maksavaa pidättämään esim. prosentin enemmän, jolloin lopullinen verotus ei suuria jälkiveroja tuo (jos sivutulot pieniä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155