Avoin yhtiö tulossa.
Miten nuo yksityisotot käytännössä menee, voisiko joku yrittäjä rautalangasta vääntää minulle? Siis niitä voi ottaa kun yritys tekee tulosta ja pakollisten kulujen jälkeen jos jää rahaa. Mutta miten ne verotetaan?
Yritys maksaa ennakkoveroa, sen mukaan minkä on arvioinut tilikauden tulokseksi. jos nämä yksityisotot otetaan yrityksen tililtä, niin nehän vähentävät tulosta. Eli miten ne verotetaan?
Kaikestahan vero viedään, eli lasketaanko ne otot mukaan yritykseen tulokseen? En ymmärrä verohallinnon sivulla olevaa selitystä.
Kiitän ja kumarran jo etukäteen!
yksityisotot avoimessa
11
3645
Vastaukset
- ompelija äiti
Puuttumatta mitenkään varsinaiseen kysymykseen, sori siitä, haluan sanoa muutaman sanan avoimesta yhtiöstä. Koskaan en moiseen lähtisi! Olin töissä sellaisessa ennen, ja yhtiökumppaneiden toiminta on uskomatonta. Toisen elämän voi tehdä todella vaikeaksi. Yksityiskohtiin menemättä, voin sanoa että viho viimeinen juttu. Ennen parhaat kaverukset eivät enää pysty edes puhumaan toisilleen
- yritys
Ikävä kuulla. Vaimon kanssa itse perustamassa ja luottamus on 100%, joten tuota en näe ongelmana.
- sadfdsafadsf
Eine yksityisotot vaikuta millään lailla sun tilikauden tulokseen.Liikevoitosta maksat verot. Yksiyisnostot kirjataan vain kirjanpitoon, että tiedetään paljonko käteisvaroja on mennyt..
- yritys
ne merkataan kirjanpitoon, että tiedetään paljonko käteisvaroja mennyt.. kysyn tyhmiä, mitäs tuo tarkoittaa? Siis ymmärränkö oikein, että (jos en ay:ssä maksa palkkaa itselleni), voin ottaa yksityisottona tavalliseen elämiseen rahaa. Kysyn edelleen, mutta miten ne verot siitä.. siis jos, vaikka ottaisin 500e/kk yksityisottona (edellyttäen, että on mistä ottaa)
Kiitos vastauksesta! - miekku
yritys kirjoitti:
ne merkataan kirjanpitoon, että tiedetään paljonko käteisvaroja mennyt.. kysyn tyhmiä, mitäs tuo tarkoittaa? Siis ymmärränkö oikein, että (jos en ay:ssä maksa palkkaa itselleni), voin ottaa yksityisottona tavalliseen elämiseen rahaa. Kysyn edelleen, mutta miten ne verot siitä.. siis jos, vaikka ottaisin 500e/kk yksityisottona (edellyttäen, että on mistä ottaa)
Kiitos vastauksesta!Hei!
Ja onnea uudelle yrityksellenne! En tiedä, osaanko vastata just oikein, vaikka takana onkin 10 vuotta avoimen yrityksen osakkuutta! Eli meillä ainakin molemmat maksamme itse omat veromme eli veroennakot, jossa on eräpäivät joka toiselle kuukaudelle. Ne määräytyvät arvioidun (tai edellisvuoden) tuloksen mukaan.Aluksi yritys maksoi molempien verot (sekin on mahdollista), mutta kun vähennykset ym. oli eri suuruiset, oli reilumpaa maksaa itse omat veronsa, kun emme ole samaa perhettä.
Otamme kuukausittain saman suuruiset yksityisotot eli palkkamme.Verot määräytyvät vuoden tuloksen mukaan, joten niitä ei suoranaisesti lasketa yksityisotoista. Yksityisotot kuitenkin tavallaan "syövät" pääomaa eli ne eivät ole vähennyskelpoisia vaan tavallaan "lisäävät tulosta". En tiedä, osaanko puhua ymmärrettävästi. Joka tapauksessa pitäkää huoli, että maksatta suunnilleen oikean kokoista ennakkoveroa, ettei tule ikävää ylläriä.
Yrittäjällä olisi mahdollista olla maksamattakin veroa ekana vuonna (ainakin 10 vuotta sitten oli), mutta niin ei kannata tehdä, koska muuten joutuu toisena vuonna maksamaan kahden vuoden verot.Hyvä kirjanpitäjä on painonsa arvoinen kultaa!
Hyvää jatkoa ja yrittämisen intoa! - tilinpäätös
miekku kirjoitti:
Hei!
Ja onnea uudelle yrityksellenne! En tiedä, osaanko vastata just oikein, vaikka takana onkin 10 vuotta avoimen yrityksen osakkuutta! Eli meillä ainakin molemmat maksamme itse omat veromme eli veroennakot, jossa on eräpäivät joka toiselle kuukaudelle. Ne määräytyvät arvioidun (tai edellisvuoden) tuloksen mukaan.Aluksi yritys maksoi molempien verot (sekin on mahdollista), mutta kun vähennykset ym. oli eri suuruiset, oli reilumpaa maksaa itse omat veronsa, kun emme ole samaa perhettä.
Otamme kuukausittain saman suuruiset yksityisotot eli palkkamme.Verot määräytyvät vuoden tuloksen mukaan, joten niitä ei suoranaisesti lasketa yksityisotoista. Yksityisotot kuitenkin tavallaan "syövät" pääomaa eli ne eivät ole vähennyskelpoisia vaan tavallaan "lisäävät tulosta". En tiedä, osaanko puhua ymmärrettävästi. Joka tapauksessa pitäkää huoli, että maksatta suunnilleen oikean kokoista ennakkoveroa, ettei tule ikävää ylläriä.
Yrittäjällä olisi mahdollista olla maksamattakin veroa ekana vuonna (ainakin 10 vuotta sitten oli), mutta niin ei kannata tehdä, koska muuten joutuu toisena vuonna maksamaan kahden vuoden verot.Hyvä kirjanpitäjä on painonsa arvoinen kultaa!
Hyvää jatkoa ja yrittämisen intoa!Håhhåijaa, mitenhän tämän selittäisi ymmärrettävästi?
yksityisotot eivät vaikuta yrityksen tulokseen. tulos saadaan tuloslaskelmassa, kun tilikauden aikana hankituista tuotoista vähennetään niiden hankkimiseen aiheutuneet kulut sekä huomioiden mahdolliset varastojen muutokset sekä poistot. tuloslaskelman loppusumma on joko "tilikauden ylijäämä" tai "tilikauden alijäämä". tämä tulos siirtyy taseen omaan pääomaan, joko positiivisena tai negatiivisena.
taseessa oma pääoma koostuu osakesjoituksista ja edellisten tilikausien voitoista. Yksityisotot vähentävät omaa pääomaa ja samalla pienentävät yrityksen varallisuutta.
Toivottavasti tästä oli jotain apua.
henk.kohtaisesti en kyllä suosittelisi ay:tä yhtiömuodoksi. tuossa aikaisemmin huolensa esitti -ompelija äiti- jonka kanssa olen samaa mieltä. kaikki menee hyvin jos yhtiökumppani/-t ovat sellaiset joiden kanssa yhteispeli pelaa vielä parin vuoden kuluttuakin.
ay:n riski on siinä että yhtiön osakas voi käyttää yhtiön varoja oman mielensä mukaan ja jos vaikeudet tulee niin kaikki yhtiömiehet ovat veloista vastuussa yhdessä. jos joku todetaan varattomaksi niin velat siirtyy muiden yhtiömiesten maksettavaksi.
Karrikoituna esimerkkinä sanoisin että jos yrityksessä on viisi osakasta ja muut älyää siirtää koko omaisuutensa vaikka puolison nimiin ja yritys ajautuu konkurssiin niin se yksi jolla on vielä omaisuutensa niin joutuu maksamaan omaisuudellaan kaikki yhtiön velat. oli hän niihin osallinen tai ei.
itse olen laittanut käteni ristiin kyynerpäitä myöten että olen osakkaana oy:ssä. ystäväni, joiden kanssa olen yrityksen perustanut, eivät ole toimineet niin kuin yhtiötä perustettaessa olin kuvitellut. kaikissa asioissa emme ole samoilla linjoilla. huoleni omasta ja yrityksen puolesta ei ole niin suuri kuin se olisi jos yritys olisi ay.
yrityksessä jossa liikkuu "isot" rahat, laittaa myös yhtiömiesten ahneuden koetukselle. rahanhimo saattaa sumentaa heikomman ihmisen ajatuksen muille ikävänä yllätyksenä. - Rajajokinen
tilinpäätös kirjoitti:
Håhhåijaa, mitenhän tämän selittäisi ymmärrettävästi?
yksityisotot eivät vaikuta yrityksen tulokseen. tulos saadaan tuloslaskelmassa, kun tilikauden aikana hankituista tuotoista vähennetään niiden hankkimiseen aiheutuneet kulut sekä huomioiden mahdolliset varastojen muutokset sekä poistot. tuloslaskelman loppusumma on joko "tilikauden ylijäämä" tai "tilikauden alijäämä". tämä tulos siirtyy taseen omaan pääomaan, joko positiivisena tai negatiivisena.
taseessa oma pääoma koostuu osakesjoituksista ja edellisten tilikausien voitoista. Yksityisotot vähentävät omaa pääomaa ja samalla pienentävät yrityksen varallisuutta.
Toivottavasti tästä oli jotain apua.
henk.kohtaisesti en kyllä suosittelisi ay:tä yhtiömuodoksi. tuossa aikaisemmin huolensa esitti -ompelija äiti- jonka kanssa olen samaa mieltä. kaikki menee hyvin jos yhtiökumppani/-t ovat sellaiset joiden kanssa yhteispeli pelaa vielä parin vuoden kuluttuakin.
ay:n riski on siinä että yhtiön osakas voi käyttää yhtiön varoja oman mielensä mukaan ja jos vaikeudet tulee niin kaikki yhtiömiehet ovat veloista vastuussa yhdessä. jos joku todetaan varattomaksi niin velat siirtyy muiden yhtiömiesten maksettavaksi.
Karrikoituna esimerkkinä sanoisin että jos yrityksessä on viisi osakasta ja muut älyää siirtää koko omaisuutensa vaikka puolison nimiin ja yritys ajautuu konkurssiin niin se yksi jolla on vielä omaisuutensa niin joutuu maksamaan omaisuudellaan kaikki yhtiön velat. oli hän niihin osallinen tai ei.
itse olen laittanut käteni ristiin kyynerpäitä myöten että olen osakkaana oy:ssä. ystäväni, joiden kanssa olen yrityksen perustanut, eivät ole toimineet niin kuin yhtiötä perustettaessa olin kuvitellut. kaikissa asioissa emme ole samoilla linjoilla. huoleni omasta ja yrityksen puolesta ei ole niin suuri kuin se olisi jos yritys olisi ay.
yrityksessä jossa liikkuu "isot" rahat, laittaa myös yhtiömiesten ahneuden koetukselle. rahanhimo saattaa sumentaa heikomman ihmisen ajatuksen muille ikävänä yllätyksenä.Meillä, vaimolla ja minulla on ollut ay yli 10 vuotta,eikä mitään ongelmia.
- yritys
miekku kirjoitti:
Hei!
Hyvää jatkoa ja yrittämisen intoa!Kiitos vastauksesta! Selkeytti asiaa :) Tuo miten otot tavallaan lisäävät tulosta.. on ed.vähän epäselvä, mutta kyllä se sitten varmasti selkeytyy, kun sitä tulosta alkaa tulla:)
Mietin vaan, että oliko veroennakkoon pitänyt arvioida mukaan nuo mahdolliset yksityisotot. Laitoin perustamisilmoitukseen tuloksen nyt aika pieneksi(kirjanpitäjä suositteli)
Kiitos kovasti sinulle vastauksesta ja menestystä jatkossakin! - ovat palkkaennakkoa tai
yritys kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Selkeytti asiaa :) Tuo miten otot tavallaan lisäävät tulosta.. on ed.vähän epäselvä, mutta kyllä se sitten varmasti selkeytyy, kun sitä tulosta alkaa tulla:)
Mietin vaan, että oliko veroennakkoon pitänyt arvioida mukaan nuo mahdolliset yksityisotot. Laitoin perustamisilmoitukseen tuloksen nyt aika pieneksi(kirjanpitäjä suositteli)
Kiitos kovasti sinulle vastauksesta ja menestystä jatkossakin!osakkaan maksaman pääoman takaisinmaksua.
Selvempää olisi kirjata kummallekin osakkaalle oma tili, jonne menee nettopalkka miinuksena ja yksityisotot plussana, elikkä otot vähentävät palkkasaatavaa.
Usein on kuitenkin niin, että osakkaat ottavat kuukausittain ulos palkkansa ja sen lisäksi vaikka mitä yksityisottoina. Yksityisottoja kun ei saisi olla ollenkaan, tai jos on, pitäisi ne maksaa takaisin firmalle, kun ottaja saa nettopalkkansa.Jos yksityisottoja ei kuitenkaan makseta firmalle takaisin, on ne kirjattava vähennyksiksi tämän osakkaan maksamasta omasta pääomasta. Saattaa silloin olla nähtävissä, ettei jollain osakkaalla ole enään mitään osuutta firmassa. Silloin pitäisi viimeistään herätä ja laittaa asiat kuntoon.- Parempi olisi laskea jokaiselle osakkaalle sellainen palkka, minkä firma pystyy maksamaan, s.o.alussa ei mitään, ennenkuin tileille kertyy rahaa. Ja näpit irti muusta firman omaisuudesta. Jos firma sattuisi menemään konkkaan, palkat olisivat olleet pieniä sotujen välttämiseksi, ja yksityisotot suuria, niin osakkaat saisivat maksaa loppuikänsä firman velkoja, oli sitten ay tai oy kysymyksessä. Koska oy:ssäkin voi tulla yksityinen vastuu kysymykseen juuri näiden yksityisottojen takia, jos niitä on ollut. Yksityisotot käsitetään usein verovapaana rahanjakona, mutta se ei ole sallittua, jos tehdään oikein, vaikka monelle saa kyllä selittää ja piirtää, ennenkuin tajuavat sen oikean merkityksen. - huuhaata
ovat palkkaennakkoa tai kirjoitti:
osakkaan maksaman pääoman takaisinmaksua.
Selvempää olisi kirjata kummallekin osakkaalle oma tili, jonne menee nettopalkka miinuksena ja yksityisotot plussana, elikkä otot vähentävät palkkasaatavaa.
Usein on kuitenkin niin, että osakkaat ottavat kuukausittain ulos palkkansa ja sen lisäksi vaikka mitä yksityisottoina. Yksityisottoja kun ei saisi olla ollenkaan, tai jos on, pitäisi ne maksaa takaisin firmalle, kun ottaja saa nettopalkkansa.Jos yksityisottoja ei kuitenkaan makseta firmalle takaisin, on ne kirjattava vähennyksiksi tämän osakkaan maksamasta omasta pääomasta. Saattaa silloin olla nähtävissä, ettei jollain osakkaalla ole enään mitään osuutta firmassa. Silloin pitäisi viimeistään herätä ja laittaa asiat kuntoon.- Parempi olisi laskea jokaiselle osakkaalle sellainen palkka, minkä firma pystyy maksamaan, s.o.alussa ei mitään, ennenkuin tileille kertyy rahaa. Ja näpit irti muusta firman omaisuudesta. Jos firma sattuisi menemään konkkaan, palkat olisivat olleet pieniä sotujen välttämiseksi, ja yksityisotot suuria, niin osakkaat saisivat maksaa loppuikänsä firman velkoja, oli sitten ay tai oy kysymyksessä. Koska oy:ssäkin voi tulla yksityinen vastuu kysymykseen juuri näiden yksityisottojen takia, jos niitä on ollut. Yksityisotot käsitetään usein verovapaana rahanjakona, mutta se ei ole sallittua, jos tehdään oikein, vaikka monelle saa kyllä selittää ja piirtää, ennenkuin tajuavat sen oikean merkityksen.tämän edellisen kirjoittajan viesti - mistähän lienee ammentanut "tietonsa" ??
- miekku
yritys kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Selkeytti asiaa :) Tuo miten otot tavallaan lisäävät tulosta.. on ed.vähän epäselvä, mutta kyllä se sitten varmasti selkeytyy, kun sitä tulosta alkaa tulla:)
Kiitos kovasti sinulle vastauksesta ja menestystä jatkossakin!Hei taas! Verotuskuviot jaksavat aina yllättää joten niistä en uskalla hirveästi sanoa mitään vaikka yritysuraa on 10 vuotta takana. Ja yksityisottojen syvällisemmästä taustastakaan en osaa sanoa muuta kuin että niitä saa kyllä ottaa, jos tilillä rahaa on :). Verotuksellisista syistä olisi toki reilua (ja muutenkin tietysti) että yksityisotot ovat samansuuruiset tai että ne ainakin jossakin vaiheessa tasataan,koska moelmmat ovat vastuussakin 50%:sesti.Olisi hyvä, jos saisit arvioitua suurinpiirtein vuotuisen tuloksen (siihen sisältyy yksityisotot) niin veroennakot olisivat suunnilleen oikeanlaiset. Yksi vaihtoehto on maksaa vähän pienempiä ennakoita ja maksaa täydennysmaksua jos alkaa tuntua, ettei verot riitä.Ja kyllähän se verottaja huolehtii, jos on tullut liian vähän maksettua;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401420Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2901255- 1091115
- 191061
- 651038
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161019- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841