Pitäis hankia oma kärry, kun alkaa olla käyttöä siihen malliin. Kuljetustarpeet: rakennustarvikkeita, kevyitä "mökkimuuttokuormia", fillareita, polttopuita. Jonkun verran joutuu ajamaan pieniä mökkiteitä.
Lähtisin siitä, että lavan pituus on yli 250 cm. Kippiä ja jarruja en tarvitse. Kuomu tulee ehkä myös hankittua.
Suosituksia? Mikä jousitus pitää olla, onko lehtijouset must?
kärryä ostamassa
28
9359
Vastaukset
- on must.
Ei tule sitten takapainoisia lautakuormia eikä mene peruuttaessa heti linkkuun.
Tämä korostuu jos autossa on pitempi peräylitys kuten pakussa.- Jatkoaisan löytää?
Häh?
- sama
Paulo kirjoitti:
Oliskohan tollanen Farmi Pro 008 hyvä?
http://www.f-pro-trailers.com/farmi_pro_007_008.htmwww.respo.ee
on muuten täysin sama kärry, sama valmistaja, mutta eri hinta. trailcon myy suomessa.
- Elvis oli kala
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=195
Thule. Hinta on kotimaisiin kärryihin verrattuna ihan kohdallaan. Ns. rakentajan kärry 2,65m lavalla ja lehtijousilla alle 800,00€ - on Toyota
Jos autosi on Toyota, ota mahdollisimman kevyt perävaunu, koska Toyotien jarruttomat vetomassat ovat naurettavan pieniä, 450-500kg. Jos esim. Corollan perässä on kunnon 2-akselinen perävaunu, saa kuormaa ottaa enää n. 200kg.
- Ota jarrullinen perävaunu
Silloin voit hyödyntää perävaunun kantavuuden kokonaan, ja voit ihan oikeasti tavaraa kuljettaa. Jarrullinen kärry on myös merkittävästi turvallisempi. Eikä alhainen kytkentämassa suinkaan ole Toyotan "ongelma" sillä' ensinnäkään se ei ole ongelma vaan turvallisuustekijä, ja toisekseen erittäin harvat tavalliset perheautot sallivat täyden 750 kg kytkentämassan.
Jarrullinen on aina fiksumpi valinta! - Jokeri222
Ota jarrullinen perävaunu kirjoitti:
Silloin voit hyödyntää perävaunun kantavuuden kokonaan, ja voit ihan oikeasti tavaraa kuljettaa. Jarrullinen kärry on myös merkittävästi turvallisempi. Eikä alhainen kytkentämassa suinkaan ole Toyotan "ongelma" sillä' ensinnäkään se ei ole ongelma vaan turvallisuustekijä, ja toisekseen erittäin harvat tavalliset perheautot sallivat täyden 750 kg kytkentämassan.
Jarrullinen on aina fiksumpi valinta!Kyllä, ja yleensä isot Mersut ja Volvot ovat turvallisempia kuin pienet autot, vaikkapa Smartit tai Ladat tai pikkufiiatit.
Eli ennenkuin vedät mitään kärryä niin ostat itsellesi ennakkoturvallisen ison auton, jos maksaakin vähän enemmän niin kyllä se siitä.
Ihan hyvin voit muutaman kymppitonnin laittaa enemmän siihen autoon, on sitten mukavampi vetää sitä jarrullista kärryä katsastukseen. - Yksinkertainen fakta turval...
Jokeri222 kirjoitti:
Kyllä, ja yleensä isot Mersut ja Volvot ovat turvallisempia kuin pienet autot, vaikkapa Smartit tai Ladat tai pikkufiiatit.
Eli ennenkuin vedät mitään kärryä niin ostat itsellesi ennakkoturvallisen ison auton, jos maksaakin vähän enemmän niin kyllä se siitä.
Ihan hyvin voit muutaman kymppitonnin laittaa enemmän siihen autoon, on sitten mukavampi vetää sitä jarrullista kärryä katsastukseen.Niillä isoilla autoilla on suhteellisen turvallista vetää jarrutonta kärryä, koska vetoauton ja perävaunun massojen suhde on järkevä.
Kevyemmissä autoissa taas jarrullinen on ehdottomasti ja ylivertaisesti turvallisempi, ja juuri siksi että siinä on jarrut.
Katsastus ei ole mikään ongelma (vaikka suomalainen kyllä kärryasioissa on valmis melkein mihin tahansa järjettömyyteen välttääkseen katsastuksen) sillä katsastus on joka toinen vuosi vuoden loppuun mennessä, ja nykyajan vaunuissa ei ongelmia ole. - juu,juu
Yksinkertainen fakta turval... kirjoitti:
Niillä isoilla autoilla on suhteellisen turvallista vetää jarrutonta kärryä, koska vetoauton ja perävaunun massojen suhde on järkevä.
Kevyemmissä autoissa taas jarrullinen on ehdottomasti ja ylivertaisesti turvallisempi, ja juuri siksi että siinä on jarrut.
Katsastus ei ole mikään ongelma (vaikka suomalainen kyllä kärryasioissa on valmis melkein mihin tahansa järjettömyyteen välttääkseen katsastuksen) sillä katsastus on joka toinen vuosi vuoden loppuun mennessä, ja nykyajan vaunuissa ei ongelmia ole.Mielestäni kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien kärryjen välinen massojen suhde on järkevä.
Jos jollekin automallille on annettu mielestäsi liian suuri vetomassa tai kärrylle liian suuri kantavuus kannattaa siitä valittaa esimerkiksi liikenneministeriöön tai ajoneuvohallintokeskukseen.
Oletan, että tuolla kirjoituksellasi vihjaat sellaista. - Vaan keskityn oleelliseen
juu,juu kirjoitti:
Mielestäni kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien kärryjen välinen massojen suhde on järkevä.
Jos jollekin automallille on annettu mielestäsi liian suuri vetomassa tai kärrylle liian suuri kantavuus kannattaa siitä valittaa esimerkiksi liikenneministeriöön tai ajoneuvohallintokeskukseen.
Oletan, että tuolla kirjoituksellasi vihjaat sellaista.Vastasin viestiin, jossa kehotettiin ostamaan erittäin kallis suuri auto jotta kärryn veto olisi turvallista.
Viestin kirjoittajan sävy oli ironinen ja ivallinen "pikku-Fiateinen" ja viittauksineen vaunun vetämisestä katsastukseen turvallisesti.
Katsastukseen vaunu viedään tyhjänä, ei kuormattuna.
Olen yhä sitä mieltä että jarrullinen vaunu on turvallisempi, ja erityisesti keveimmissä autoissa mahdollistaa laillisen merkittävän hyötykuorman.
Minä en koksaan vihjaa mitään. Olen sen verran raskaan sarjan ammattilainen ajoneuvoyhdistelmien ja autonvalmistajien asettamien ja antamien arvojen suhteen ettei minun tarvitse vihjailla mitään.
Arvostan mielipidettäsi, jonka mukaan kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien perävaunujen massojen suhde on järkevä. On hauskaa että löytyy joku, joka hyväksyy autonvalmistajien asettamat rajat.
Järkevä suhde tietysti on suhteellinen käsite; esimerkiksi maastopakettiautoille sallittu vetoauton massaan nähden 1,5 kertainen perävaunun kokonaismassa on joskus lähellä vaarallista suhdetta. Tässä puhun omasta kokemuksestani, kuljetettuani tuollaisilla ajoneuvoyhdistelmillä esimerkiksi kaivinkoneita.
Ei kannata olettaa. Kannattaa tietää. - jepulis
Vaan keskityn oleelliseen kirjoitti:
Vastasin viestiin, jossa kehotettiin ostamaan erittäin kallis suuri auto jotta kärryn veto olisi turvallista.
Viestin kirjoittajan sävy oli ironinen ja ivallinen "pikku-Fiateinen" ja viittauksineen vaunun vetämisestä katsastukseen turvallisesti.
Katsastukseen vaunu viedään tyhjänä, ei kuormattuna.
Olen yhä sitä mieltä että jarrullinen vaunu on turvallisempi, ja erityisesti keveimmissä autoissa mahdollistaa laillisen merkittävän hyötykuorman.
Minä en koksaan vihjaa mitään. Olen sen verran raskaan sarjan ammattilainen ajoneuvoyhdistelmien ja autonvalmistajien asettamien ja antamien arvojen suhteen ettei minun tarvitse vihjailla mitään.
Arvostan mielipidettäsi, jonka mukaan kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien perävaunujen massojen suhde on järkevä. On hauskaa että löytyy joku, joka hyväksyy autonvalmistajien asettamat rajat.
Järkevä suhde tietysti on suhteellinen käsite; esimerkiksi maastopakettiautoille sallittu vetoauton massaan nähden 1,5 kertainen perävaunun kokonaismassa on joskus lähellä vaarallista suhdetta. Tässä puhun omasta kokemuksestani, kuljetettuani tuollaisilla ajoneuvoyhdistelmillä esimerkiksi kaivinkoneita.
Ei kannata olettaa. Kannattaa tietää."Minä en koksaan vihjaa mitään. Olen sen verran raskaan sarjan ammattilainen ajoneuvoyhdistelmien ja autonvalmistajien asettamien ja antamien arvojen suhteen ettei minun tarvitse vihjailla mitään.
Arvostan mielipidettäsi, jonka mukaan kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien perävaunujen massojen suhde on järkevä. On hauskaa että löytyy joku, joka hyväksyy autonvalmistajien asettamat rajat. "
Ihan tuntuu, että noilla kirjoituksillasi vihjaisit, etteivät autonvalmistajien rajat olisi turvallisia...
Minä muuten ymmärsin tuon katsastusasian niin, että kirjoittajan ironia kohdistui yleensäkin kärryn katsastukseen. Voisi jopa olettaa, että pitää tyhmänä sellaista joka hankkii vaivoikseen jarrullisen kärryn pieniin mökkikuljetuksiin. Ja maksaa siitä vielä reilusti enemmän kuin jarruttomasta.
"Olen yhä sitä mieltä että jarrullinen vaunu on turvallisempi, ja erityisesti keveimmissä autoissa mahdollistaa laillisen merkittävän hyötykuorman"
Tietenkin se on turvallisempi mutta neljäkympin nopeuskin on turvallisempi kuin kahdeksankympin ja silti sitä kahdeksaakymppiäkin ajetaan turvallisesti siihen tarkoitetulla tiellä. - ilmeisen tietämätön besserw...
jepulis kirjoitti:
"Minä en koksaan vihjaa mitään. Olen sen verran raskaan sarjan ammattilainen ajoneuvoyhdistelmien ja autonvalmistajien asettamien ja antamien arvojen suhteen ettei minun tarvitse vihjailla mitään.
Arvostan mielipidettäsi, jonka mukaan kaikkien autojen ja jarrullisten ja jarruttomien perävaunujen massojen suhde on järkevä. On hauskaa että löytyy joku, joka hyväksyy autonvalmistajien asettamat rajat. "
Ihan tuntuu, että noilla kirjoituksillasi vihjaisit, etteivät autonvalmistajien rajat olisi turvallisia...
Minä muuten ymmärsin tuon katsastusasian niin, että kirjoittajan ironia kohdistui yleensäkin kärryn katsastukseen. Voisi jopa olettaa, että pitää tyhmänä sellaista joka hankkii vaivoikseen jarrullisen kärryn pieniin mökkikuljetuksiin. Ja maksaa siitä vielä reilusti enemmän kuin jarruttomasta.
"Olen yhä sitä mieltä että jarrullinen vaunu on turvallisempi, ja erityisesti keveimmissä autoissa mahdollistaa laillisen merkittävän hyötykuorman"
Tietenkin se on turvallisempi mutta neljäkympin nopeuskin on turvallisempi kuin kahdeksankympin ja silti sitä kahdeksaakymppiäkin ajetaan turvallisesti siihen tarkoitetulla tiellä.Taidat olla a) niin vainoharhainen ja b) niin ehdoton besserwisser että Sinulle lie aivan turha yksinkertaista faktaa perustella.
Oletat ja vihjaat - juuri Sinä. Minä taas tarkoitan täsmällisesti juuri sitä mitä kirjoitan.
Oikaisen yhden väärinkäsityksesi: arvostan ehdottomasti autonvalmistajien tuotteilleen asettamia arvoja. Ilman ironian häivääkään kirjoitin sen minkä kirjoitin - olet ehkä kovin uusi näissä kuvioissa etkä ole huomannut että tällä palstalla, ja monilla muillakin, esiintyy useita henkilöitä, joiden mielestä autonvalmistajien asettamat arvot ovat joko hatusta vedettyjä tai muuten vain vääriä.
Siksi arvostin näkemystäsi jossa kunnioitit autonvalmistajien asettamia arvoja. Olen siis täysin samaa mieltä kanssasi.
Kaikki katsastukseen liittyvä tekstisi onkin sitten niin puhdasta potaskaa että siihen on turha puuttua.
Oikaisen kyllä levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarrullisia laadukkaita vaunuja saa jopa halvemmalla kuin esimerkiksi yhtä laadukkaita keinuteliherkuin varustettuja jarruttomia vaunuja.
Miksiköhän niin moni suomalainen maksaa enemmän jarruttomasta vaunusta kuin jarrullisesta? Kenties saadakseen 800 - 900 kg:n hyötykuorman sijaan 200 - 300 kg:n hyötykuorman? Kalliimmalla...
Jätän Sinut olettamaan, vihjailemaan ja saivartelemaan. Sinun taidoillasi kykenet tästäkin viestistä vääntämään aivan mitä oletuksia ikinä haluat. - seppo444
ilmeisen tietämätön besserw... kirjoitti:
Taidat olla a) niin vainoharhainen ja b) niin ehdoton besserwisser että Sinulle lie aivan turha yksinkertaista faktaa perustella.
Oletat ja vihjaat - juuri Sinä. Minä taas tarkoitan täsmällisesti juuri sitä mitä kirjoitan.
Oikaisen yhden väärinkäsityksesi: arvostan ehdottomasti autonvalmistajien tuotteilleen asettamia arvoja. Ilman ironian häivääkään kirjoitin sen minkä kirjoitin - olet ehkä kovin uusi näissä kuvioissa etkä ole huomannut että tällä palstalla, ja monilla muillakin, esiintyy useita henkilöitä, joiden mielestä autonvalmistajien asettamat arvot ovat joko hatusta vedettyjä tai muuten vain vääriä.
Siksi arvostin näkemystäsi jossa kunnioitit autonvalmistajien asettamia arvoja. Olen siis täysin samaa mieltä kanssasi.
Kaikki katsastukseen liittyvä tekstisi onkin sitten niin puhdasta potaskaa että siihen on turha puuttua.
Oikaisen kyllä levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarrullisia laadukkaita vaunuja saa jopa halvemmalla kuin esimerkiksi yhtä laadukkaita keinuteliherkuin varustettuja jarruttomia vaunuja.
Miksiköhän niin moni suomalainen maksaa enemmän jarruttomasta vaunusta kuin jarrullisesta? Kenties saadakseen 800 - 900 kg:n hyötykuorman sijaan 200 - 300 kg:n hyötykuorman? Kalliimmalla...
Jätän Sinut olettamaan, vihjailemaan ja saivartelemaan. Sinun taidoillasi kykenet tästäkin viestistä vääntämään aivan mitä oletuksia ikinä haluat."Sinulle lie aivan turha yksinkertaista faktaa perustella. "
Kovin vähän olet mitään asiaa perustellut, enämpi keskityt siihen kuinka oletat minun kirjoittavan, vihjaillen, olettaen, saivarrellen. Se tietysti pitää paikkansa mutta onko se sitä asiafaktaa?
"Oikaisen kyllä levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarrullisia laadukkaita vaunuja saa jopa halvemmalla kuin esimerkiksi yhtä laadukkaita keinuteliherkuin varustettuja jarruttomia vaunuja. "
Oikaisen levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarruttomia yksiakselisia yhtä laadukkaita vainuja saa halvemmalla kuin jarrullisia.
Luetun ymmärtäminen on itsekullekin joskus vaikeaa mutta katsastukseen liittyen kirjoitin vain mitä oletin toisen kirjoittajan tarkoittaneen, itse en ollut mitään mieltä. Onkin vaikea kohdentaa mainintaasi katsastukseen liittyvästä potaskan kirjoittamisesta.
Kokeile lukea ihan ajatuksella. - Ole niin hyvä...
seppo444 kirjoitti:
"Sinulle lie aivan turha yksinkertaista faktaa perustella. "
Kovin vähän olet mitään asiaa perustellut, enämpi keskityt siihen kuinka oletat minun kirjoittavan, vihjaillen, olettaen, saivarrellen. Se tietysti pitää paikkansa mutta onko se sitä asiafaktaa?
"Oikaisen kyllä levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarrullisia laadukkaita vaunuja saa jopa halvemmalla kuin esimerkiksi yhtä laadukkaita keinuteliherkuin varustettuja jarruttomia vaunuja. "
Oikaisen levittämääsi väärää informaatiota vaunujen hintojen osalta: jarruttomia yksiakselisia yhtä laadukkaita vainuja saa halvemmalla kuin jarrullisia.
Luetun ymmärtäminen on itsekullekin joskus vaikeaa mutta katsastukseen liittyen kirjoitin vain mitä oletin toisen kirjoittajan tarkoittaneen, itse en ollut mitään mieltä. Onkin vaikea kohdentaa mainintaasi katsastukseen liittyvästä potaskan kirjoittamisesta.
Kokeile lukea ihan ajatuksella.Älä hyvä mies koko ajan oleta.
- kiertää eikä vastaa olennai...
seppo444 kirjoitti:
"Sinulle lie aivan turha yksinkertaista faktaa perustella. "
Kokeile lukea ihan ajatuksella.Seurasin ukkojen keskustelua ja musta tuntu että olettaja kiertää oleellisia juttua ihka tahallaa.
Ei kommentoinu ollenka tota hyötykuormapuolta, josta toine ihmetteli et miks valitaan jarruton kärri ettei tartte katsastaa, ja samalla putoo lailline hyötykuorma ihka lapselliseks.
Kyl toi olettaja taitaa olla vähä vinksahtanu? - Jokeri222
Ole niin hyvä... kirjoitti:
Älä hyvä mies koko ajan oleta.
minä muuten tarkoitin juuri sitä että on tyhmää ostaa katsastettava kärry jos sellaista ei tarvitse. tuo olettaja osui ihan oikeaan
- kapsäkkiä kuskata
Jokeri222 kirjoitti:
minä muuten tarkoitin juuri sitä että on tyhmää ostaa katsastettava kärry jos sellaista ei tarvitse. tuo olettaja osui ihan oikeaan
Joo, määkin tykkään ettei tartte katastaa. Siks mullakin on ducato pakun perässä jarruton kärri. Samalla kärrillä sitte muijan Cryslerillä kulkee kätevästi ja laillisesti melki 200 kilon kuarma. Mutta on mulla ollu siinä kyprokkinippu 1400 kiloo, ja ihan hyvi meni.
Ku ei tartte katasastaa ni ajo loppuu vasta ku akseli irtoo tai aisa lahoo kokonaa. Jättää sit siihe vaa.
Vaan hullu ostaa jarrullisen kärrin ku se on katastettava. On sitä katastamisen ressiä muuteki!
Tässä viestiketjussa on kokonaan unohdettu
jarrullisen ja jarruttoman ero talviliukkailla.
Alle 750 kg peräkärriä saa vetää kesä-
renkailla varustettuna kun vetoautossa on
kitkarenkaat. Jarrullisena kesärenkain varus-
tettu kärri on tosi vaarallinen.
Ei ole tullut selvitettyä tuota jarrullisen
ja jarruttoman rengasvaatimusta, kun veto-
autoissa on ollut kitkat jo 15 vuotta. Kaiken
järjen mukaan jarrullisessa tulisi liukkailla
olla aina pitävät talvirenkaat.
Joku asiaan vihkiytynyt varmaan vääntää linkin
tai muuten kertoo, mitä laki sanoo.- seppo555
Jarrutonta ei tarvitse katsastaa eikä siinä tarvitse olla talvirenkaita.
Jarrullisessa on oltava talvirenkaat kuten vetoautossa ja mikäli vetoautossa on nastarenkaat on sellaiset oltava myös kärryssä. - Kärrystä riippumatta...
Jarrullisessa perävaunussa tulee olla sama rengastus kuin vetoautossakin. Ainoa hyväksytty poikkeus on se, että vetoautossa on kitkat ja perävaunussa nastat. Täsmällisesti ottaen sekään ei ole lain mukaista, mutta käytännössä se hyväksytään.
Jotkut erikoisrenkaat, joita ei valmisteta M S merkinnällä eikä nastoituskelpoisina, ovat asetuksella hyväksyttyjä myös talvirengaspakon aikana vaikka vetoautossa olisi piikkipyörät. Erityistä varovaisuutta toki tarvitaan.
Jarruttoman perävaunun vapaus nastarengaspakosta on vähemmän fiksua - jotkut kohtuullisen pitkät kärryt liitävät kyllä aikailla kaarteissa. Muuan tuttavani sai oman kärrynsä kaarteessa jarruttaessaan kääntymään suoraan vastaantulijan auton keulaan, ja on siitä asti käyttänyt jarruttomissa vaunuissaan nastarenkaita silloin kun liukasta on, eli läpi talven, riippumatta vetoauton rengastuksen tyypistä. - ???????
Olet vetänyt 15 vuotta peräkärryä, etkä tiedä, millaiset renkaat siinä pitäisi olla?
??????? kirjoitti:
Olet vetänyt 15 vuotta peräkärryä, etkä tiedä, millaiset renkaat siinä pitäisi olla?
Jos et ole täys toope, niin ainakin
vähäjärkinen kun et ymmärrä lukemaasi.
Älykkäille lukijoille tuo kyllä aukes.
Ei minun tarvitsekaan tietää, mikä on
esim. täysiperävaunullisen 30 tonnin
yhdistelmän rengastus. Minulle kun
riittää, että olen ajanut tietoisesti
laillisella rengastuksella.
Osoitit vain tyhmyytesi typerällä
heitollasi muuten niin asialliseen ja
tärkeäänkin keskusteluun. Lue seuraavan
kerran ajatuksella, niin ei tule hätä-
siä lipsahduksia. Sanottavahan se on
kun sanomista on, kun ei asiaakaan öle.
Älä kuitenkaan pahoita mieltäsi, mimul-
lekin on joskus käynyt noin, nykyisin
tosin harvemmin.
- Mitä Gyproc painaa?
Jaa että rakennustarvikkeita? Etkä tarvitse jarruja? Ok. Mutta oletko perillä mitä esimerkiksi gyproc-levy painaa? Äkkiä olet kymmenellä levyllä ylikuorman puolella. ja koko nippu on täysi mahdottomuus.
Mutta jos vaan vähän ja kevyttä niin sitten.- Veikko Vantaalta
Riippuu tietysti vetoautosta mutta minulla on hyvin riittänyt jarruton kärry jonka kantavuus on 530 kg ja auton jarruttoman vetokyky730 kg.Kuormaa voi kuitenkin ottaa 510 kiloa ja siihen määrään menee ainakin minulla kaikki "rakennustarvikkeetkin" mitä kerralla tarvitsee. Samalla autolla voisi vetää kyllä jarrullista kärryä johon voisi laittaa melkein 1200 kiloa lastia mutta luulen ettei se auto oikeasti jaksa edes vetää sellaista kuormaa.
On tosin ssnottava että edellinen kärry oli vanha omavalmiste jonka akseli katkesi sille kärrylle luvatulla kantavuudellakin...
- käyttöön
Itse ostin Teknotrailer 3000L:n kuomulla. Olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Ostin kärryni makkotrailersilta, sieltä sai myös asiantuntevaa palvelua.
- tiedät
Minkä virheen teit.
- tarkoitat?
tiedät kirjoitti:
Minkä virheen teit.
Mitä tarkoitat kommentillasi? Keskustelin ennen ostopäätöstä erään rakennusfirman omistajan kanssa jolla ollut melkein jokapäiväisessä käytössä tekno trailer jo 2,5 vuoden ajan. Hän sanoi olevansa tyytyväinen kärryvalintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815