rahaa kirkolle

uteliass

Maksaako "hellut" rahaa seurakunnalle jokaisesta palkastaan tietyn osan? Onko verrattavissa kirkollisveroon? Miten paljon, joku kertoi summan olevan kymmenen prossaa bruttotuloista? Pitääkö paikkansa?

9

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu se on kymmenys pruttopalkasta ja jos ei maksa on varkaan kirjoissa.

Ja nimenimaan tuon hyvän tulolähteen takia helluntaiseurakunnat on itsenäisiä yhdistyksiä ja silloin seurakunnan vanhimmat ja saarnamiehet voi laittaa rahat mihin huvittaa.

Jos helluntailaisilla olis ylempi organisaatio niin tulot olis tarkemmin kontrollisssa ja ylempi organisaatio lohkaisisi valtaosan potista.

• Ihmeissänsä

Helluntaiseurakuntien taloudellinen tilanne on jatkuvasti veitsen terällä ja juuri sentähden, koska pakollista veroa tai maksua ei ole. Toisin on luterilaisen kirkon raja-asiat: Viime vuonna paikkakuntani lut. kirkko teki voittoa useita miljoonia.

Mikä teitä oikein riivaa tänä iltana? Olette koko joukko, kuin tulta persuuksissa.

• Ihmeissänsä kirjoitti:

Helluntaiseurakuntien taloudellinen tilanne on jatkuvasti veitsen terällä ja juuri sentähden, koska pakollista veroa tai maksua ei ole. Toisin on luterilaisen kirkon raja-asiat: Viime vuonna paikkakuntani lut. kirkko teki voittoa useita miljoonia.

Mikä teitä oikein riivaa tänä iltana? Olette koko joukko, kuin tulta persuuksissa.

Seurakunnathan on itsenäisiä yhdistyksiä ilman ylempää organisaatiota joten helluntailainenkaan ei voi tietää mitä tosessa seurakunnassa tapahtuu.

Itse perustan väitteeni siihen mitä olen helluntailaisten kirjoituksia lukenut eri sivustoilla.

• Ihmeiss...
        Pe.ku kirjoitti:

Seurakunnathan on itsenäisiä yhdistyksiä ilman ylempää organisaatiota joten helluntailainenkaan ei voi tietää mitä tosessa seurakunnassa tapahtuu.

Itse perustan väitteeni siihen mitä olen helluntailaisten kirjoituksia lukenut eri sivustoilla.

Helluntaiseurakunnat eivät ryve rahassa. Esitäpä niiden sivustojen mukaan joku seurakunta, jolla on millä mällätä ja joissa on kymmenyspakko? Voit aivan vapaasti nimetä seurakunnan, ole hyvä.

• Ihmeiss... kirjoitti:

Helluntaiseurakunnat eivät ryve rahassa. Esitäpä niiden sivustojen mukaan joku seurakunta, jolla on millä mällätä ja joissa on kymmenyspakko? Voit aivan vapaasti nimetä seurakunnan, ole hyvä.

Tarkoitin että minun viestiäni ei pidä yleistää kun se itseltä unohtui aluksi sanomatta.

Eihän noissa helluntailaisten kirjoituksissa eri foorumeilla ja sivustoilla seurakuntia nimeltä mainita.

Rahaahan tulee paremmin kun ilmoittaa kassan olevan tyhjä ja sitähän menee kun evankelistat kiertää maailmaa kuten eräskin ilmeisesti entinen palstalainen oli käynyt kolmessakymmenessä eri maassa ja monissa useita kertoja.

Helluntailaisten kymmenyspakko on voimassa ja sen opin seurakunnat on ottaneet suoraan raamatusta.

• ja kolehdit sekä
        Pe.ku kirjoitti:

Tarkoitin että minun viestiäni ei pidä yleistää kun se itseltä unohtui aluksi sanomatta.

Eihän noissa helluntailaisten kirjoituksissa eri foorumeilla ja sivustoilla seurakuntia nimeltä mainita.

Rahaahan tulee paremmin kun ilmoittaa kassan olevan tyhjä ja sitähän menee kun evankelistat kiertää maailmaa kuten eräskin ilmeisesti entinen palstalainen oli käynyt kolmessakymmenessä eri maassa ja monissa useita kertoja.

Helluntailaisten kymmenyspakko on voimassa ja sen opin seurakunnat on ottaneet suoraan raamatusta.

keräykset johonkin tiettyyn tarkoitukseen, esim. uuden flyygelin hankkimiseksi, tule vielä niiden kymmenyksien päälle.

• hirvas
        Pe.ku kirjoitti:

kymmenyspakko, ja se on otettu Raamatusta. Ei sellaista pakkoa löydy, se on vain seurakunnan oma päätös.

• HelluntaiApostoli

Tilastojen mukaan ei ole maksettu edes kirkollisveron suuruista summaa. Lienee sitten Rikkaat Kristityt liikemiehet rahoittavat toimintaa. Tavallinen kansa ei taida antaa oikein mitään.

GIDEON MEININKIÄ!
      tutkittua tietoa!

• Jumalalle

Olen vanhemman polven helluntailainen ja minulle tuo kymmenysasia on selviö, mutta ei laki.
      Pyrin aina antamaan kymmenykset, mutta joskus on ollut tilanne, etten ole voinut ja silloin luotan vaan, että Jumalani tietää tilanteeni paremmin kuin itse.
      Nuoremmille kymmenysajattelu voi olla vieraampi, nykyään siitä ei tideta paljon saarnata.
      Ilo on antaa Jumalalle, kun on itse niin paljon lahjaksi saanut.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      383
      2517
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      75
      1952
    3. 154
      1489
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1336
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      995
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      125
      975
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      880
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      843
    Aihe