Viikonlopun kolari- ja kaahausuutiset kertovat synkkää tarinaa suomalaisten liikennekäyttäytymisestä. Viikonlopun kolarit vaativat kuolonuhreja ja aiheuttivat vakavia loukkaantumisia. Osa turmakuskeista oli nauttinut alkoholia.
Kesäyöt houkuttavat nuoria miehiä kokeilemaan kesäautojensa huippunopeuksia usein huonoin seurauksin. Turussa kaahaus johti ojaan ajoon. Miten asenteisiin voitaisiin puuttua ja kaahausta vähentää?
Lue onnettomuuksista:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705286161411_uu.shtml
Synkkä viikonloppu liikenteessä
249
35996
Vastaukset
- Surullinen_faija_
Sitä nuoret perässä mitä aikuiset edellä...
asennekasvatusta tarvittaisiin. Mutta jos vanhemmat paskat nakkaavat siitä mitä kersat baanalla tekee, niin tietäähän sen mitä siitä seuraa!
Uraa vaan pitää vanhempien rakentaa ja lapset mellastaa miten sattuu.
Oisko peiliinkatsomisen paikka? ainaisen nuorison mollaamisen sijaan.- nuarisso
Juu kyl mä ainakin ajan niin paljon ku auto kulkee. Ei se ol mun vika ja kolisee, se on tietty mun mutsin ja faijan vika.
- Surullinen faija
nuarisso kirjoitti:
Juu kyl mä ainakin ajan niin paljon ku auto kulkee. Ei se ol mun vika ja kolisee, se on tietty mun mutsin ja faijan vika.
No sulla onkin varmaan suhteet mutsiin ja faijaan tosi reilassa!
Ihnako txt-viesteillä sut on kasvatettu? - lääke
ajokorttiikää nostettava 35v niin johan nuorten kaahailu loppuu tai kortin hinta 20000e alle 30vuotiaille
- Surullinen Faija
lääke kirjoitti:
ajokorttiikää nostettava 35v niin johan nuorten kaahailu loppuu tai kortin hinta 20000e alle 30vuotiaille
muutama hyvä keino lisää....
välittömästi 80-lätkä takaisin, ja sen käyttämättä jättämisestä välittömästi kortti kuivumaan.
Autonhaltijoille törkeissä ylinopeukissa sanktioita... lähinnä siis se että vanhempien pitäisi lainatessaa mersujansa tai audejansa pojilleen muistaa opastaa että ei ole itsetarkoitus isukin työsuhdeautolla prassailla.
Ylipäätään kotona asuvien lasten autojen haltija tulisi olla nuoren vanhempi, tällöin edellämainittu vastuu olisi myös voimassa.
jonkunlainen ajon rajoittaminen öiseen aikaan nuorilla... varsinkin ensimmäisten rikkeiden jälkeen. Siis rikkeen jälkeen kehoitus olla ajamatta öiseen aikaaan, ja toisesta rikkeestä kylmästi kortti kuivumaan.
Ja kaikista näistä sanktioista tieto edellämainitun mukaisesti auton haltijalle.
Vastuu ei saa jäädä ainoastaan nuoren alle 20 hartioille. Pojat on poikia, ja vastuu poikain tekemisistä pitää kyllä ulottaa myös kotiin asti. Toki tiettyyn rajaan asti, mutta kuitenkin... jostainhan ne tavat ja liikennekäyttäytyminen opitaan. - C. Darwin
nuarisso kirjoitti:
Aja ihmeessä aina täysillä! Tämä on luonnonvalintaa aidoimmillaan, tyhmimmät poistuvat joukostamme ennen kuin teistä on isompaa haittaa.
- Paljon ajava
lääke kirjoitti:
Näiden helvetin kaahareiden takia liikenne on muuttunut venäläiseksi ruletiksi. Ajokortti-ikää ehdottomasti nostettava. Lisäksi nämä ajokorttia suorittavat pitäisi laittaa ennen lopullista "siunausta" muutaman vuoden koeajalle. Jos ja kun syntyy rikkeitä, kaahailua tai muuta vastaavaa, ajokortin saaminen siirtyy jälleen viidellä vuodella. Lisäksi "opiskelu" alkakoon alusta jne.
Myös vanhankansan 80-lätkä auton persuuksiin
takaisin ja kookkaana mallina kiitos!
Ja kunnon rangaistus kaahareille: auto valtiolle, kaveri risusavottaan ja loppumausteeksi kymppitonnin sakot. Eiköhän pistäisi miettimään, kannattaako autoa "tyypittää"! - (hieman realistisempi)
lääke kirjoitti:
Joku jo sanoikin, että 80-lätkä takaisin. Se olisikin hyvä. Lisäksi rajoituksia hevosvoimien ja/tai koneen iskutilavuuden perusteella (toimiihan se motareillakin)! Oma 1. autoni oli 34 hv Fiatti. Sillä oppi AJAMAAN.
- tuuti
Surullinen Faija kirjoitti:
välittömästi 80-lätkä takaisin, ja sen käyttämättä jättämisestä välittömästi kortti kuivumaan.
Autonhaltijoille törkeissä ylinopeukissa sanktioita... lähinnä siis se että vanhempien pitäisi lainatessaa mersujansa tai audejansa pojilleen muistaa opastaa että ei ole itsetarkoitus isukin työsuhdeautolla prassailla.
Ylipäätään kotona asuvien lasten autojen haltija tulisi olla nuoren vanhempi, tällöin edellämainittu vastuu olisi myös voimassa.
jonkunlainen ajon rajoittaminen öiseen aikaan nuorilla... varsinkin ensimmäisten rikkeiden jälkeen. Siis rikkeen jälkeen kehoitus olla ajamatta öiseen aikaaan, ja toisesta rikkeestä kylmästi kortti kuivumaan.
Ja kaikista näistä sanktioista tieto edellämainitun mukaisesti auton haltijalle.
Vastuu ei saa jäädä ainoastaan nuoren alle 20 hartioille. Pojat on poikia, ja vastuu poikain tekemisistä pitää kyllä ulottaa myös kotiin asti. Toki tiettyyn rajaan asti, mutta kuitenkin... jostainhan ne tavat ja liikennekäyttäytyminen opitaan.Ihan hyviä vinkkejä, mutta lisävinkkinä olisi myös seuraava.Tehtäisiin ylinopeus-tai rattijuopumusrangaistuksen saaneen elämä hiukan vaikeammaksi jatkon kannalta.Ko sakot vaikuttaisivat työpaikan tai opiskelupaikan valintaan.Yleisesti ottaen meillä ollaan menty kaikessa alas moraalisesti, joten mikään ei enää hävetä tai nolota, mitä tahansa voidaan tehdä, kaikki on sallittua.Mutta jos joku juttu oikeesti vaikuttaisi sinun elämääsi vaikka työn tai opiskelun kautta, sillä saattaisi olla vaikutusta.Tietysti aina on niitä "syrjäytyneitä", joille millään ei ole mitään väliä jai sit niitä "kyllä isi maksaa"-tyyppejä.Mut kyllä minä olen ainakin sanonut pojalleni, joka on 16 vuotias, että sakot vaikuttaa joidenkin työpaikkojen saantiin.Ja olen huomannut, että hän ainkin kuuntelee, mut toteuttaako sit, se on toinen asia.
- Lauri2
Paljon ajava kirjoitti:
Näiden helvetin kaahareiden takia liikenne on muuttunut venäläiseksi ruletiksi. Ajokortti-ikää ehdottomasti nostettava. Lisäksi nämä ajokorttia suorittavat pitäisi laittaa ennen lopullista "siunausta" muutaman vuoden koeajalle. Jos ja kun syntyy rikkeitä, kaahailua tai muuta vastaavaa, ajokortin saaminen siirtyy jälleen viidellä vuodella. Lisäksi "opiskelu" alkakoon alusta jne.
Ja kunnon rangaistus kaahareille: auto valtiolle, kaveri risusavottaan ja loppumausteeksi kymppitonnin sakot. Eiköhän pistäisi miettimään, kannattaako autoa "tyypittää"!Risusavotta, auton menetys, ja kymppitonnin sakot, voisivat toimia täysin päinvastoin. Ehkä se kuitenkin nostaisi sitä kynnystä lähteä kaahaamaan.Mutta kun nuori 18-20 vuotias saisi 10000 sakkoa, se voisi tuntua niin suurelta summalta, ettei olisi edes mahdollista maksaa ikinä. Tästä taas seuraa helposti se, ettei välitetä enää mistään, kun on jo kaikki menetetty. Varastetaan seuraava auto, ja ajetaan humalassa ym. Sen lisäksi saatetaan alkaa köyttäytymään väkivaltaisesti ym.
Itse olen jo vanhempi 29v, mutta omalla kohdallani voin ajatella, jos saisin yhtäkkiä esim 100000e maksettavaa, empä enää taitaisi laskujani maksella(paitsi elämään vaikuttavat esim. sähkö), vaan polttaisin sitä mukaa kun laatikkoon tulee.
Totta, voin olla tyhmä, ja vastuuton, mutta muistetaan nyt etten varmasti ole ainoa. - 123
lääke kirjoitti:
On se niin mukavaa, kun kaikki nuoret leimataan kerralla kaahareiksi joilta pitäisi kortti ottaa pois. Onko se sitten niin, että jos joku keski-ikäinen tekee rikoksen kaikki keski-ikäiset on rikollisia?
- .........
Itsekkin olen seuraillut niin kyllä siellä ohittavan auton ratissa useammin tuntuu olevan pikemminkin keski-ikäinen mies kuin juuri kortin saanut kuski.
Ihmetyttää myös kun useasti mollataan että kaahari on ajanut niin ja näin ja jätetään vähemmälle huomiolle se, että kuski oli reilusti humalassa. - .........
lääke kirjoitti:
nostetaan kortin ikärajaa todellakin sinne 35-40 ikävuoteen niin ei voi ainakaan sanoa että NUORET kaahaa.
- .........
tuuti kirjoitti:
Ihan hyviä vinkkejä, mutta lisävinkkinä olisi myös seuraava.Tehtäisiin ylinopeus-tai rattijuopumusrangaistuksen saaneen elämä hiukan vaikeammaksi jatkon kannalta.Ko sakot vaikuttaisivat työpaikan tai opiskelupaikan valintaan.Yleisesti ottaen meillä ollaan menty kaikessa alas moraalisesti, joten mikään ei enää hävetä tai nolota, mitä tahansa voidaan tehdä, kaikki on sallittua.Mutta jos joku juttu oikeesti vaikuttaisi sinun elämääsi vaikka työn tai opiskelun kautta, sillä saattaisi olla vaikutusta.Tietysti aina on niitä "syrjäytyneitä", joille millään ei ole mitään väliä jai sit niitä "kyllä isi maksaa"-tyyppejä.Mut kyllä minä olen ainakin sanonut pojalleni, joka on 16 vuotias, että sakot vaikuttaa joidenkin työpaikkojen saantiin.Ja olen huomannut, että hän ainkin kuuntelee, mut toteuttaako sit, se on toinen asia.
Tämähän tuntuisi todella oikeuden mukaiselta. sen takia, että hitaampaa ajoneuvoa (vaikka rekkaa) ohittaessasi ajoit kympin ylinopeutta, et pääse enää töihin/kouluun... miksi ihmeessä sitten enää yrittäisikään noudattaa yhtään mitään lakia kun ei sillä ole enää sen työ/opiskelupaikan kannalta mitään merkitystä?
Se minua tässä ihmetyttää, että miksei samanlaisia suunnitelmia kohdisteta raiskaajiin, ryöstäjiin tai muihin OIKEISIIN rikollisiin? - 1978
Surullinen Faija kirjoitti:
Vastuu ei saa jäädä ainoastaan nuoren alle 20 hartioille. Pojat on poikia, ja vastuu poikain tekemisistä pitää kyllä ulottaa myös kotiin asti. Toki tiettyyn rajaan asti, mutta kuitenkin... jostainhan ne tavat ja liikennekäyttäytyminen opitaan.Kannatetaan!! Osuit asian ytimeen!
- rangaistus huono
......... kirjoitti:
Tämähän tuntuisi todella oikeuden mukaiselta. sen takia, että hitaampaa ajoneuvoa (vaikka rekkaa) ohittaessasi ajoit kympin ylinopeutta, et pääse enää töihin/kouluun... miksi ihmeessä sitten enää yrittäisikään noudattaa yhtään mitään lakia kun ei sillä ole enää sen työ/opiskelupaikan kannalta mitään merkitystä?
Se minua tässä ihmetyttää, että miksei samanlaisia suunnitelmia kohdisteta raiskaajiin, ryöstäjiin tai muihin OIKEISIIN rikollisiin?Meillä Suomessa rangaistukset ovat liian lepsuja ja rikollisia paapotaan ja suojellaan. Vankilat ovat täysihoitoloita. Mitä se, jos vapaus menee, kun muuten on helppoa ja mukavaa! Onhan siellä vankilassa kaikenlaisia hörhöjä, mut onko niitten kans pakko olla! Kuka arvostaa mitäkin. Minä ainakin arvostaisin sitä, et laki puolustaisi heikompia ja rangaistus lain rikkomisesta pitäisi tuntua jossakin.
- poistaa ongelma
C. Darwin kirjoitti:
Aja ihmeessä aina täysillä! Tämä on luonnonvalintaa aidoimmillaan, tyhmimmät poistuvat joukostamme ennen kuin teistä on isompaa haittaa.
Jos alle 30v kaahailee retkua ylinopeutta...Korti pois vuodeksi ja päälle kunnon tuhdit sakot jota tuntuu kukkarossa viellä vuosien kuluttua. Känniset kuskin linnaan heti.Niikuin ennemuinoin.
- Ai vai
......... kirjoitti:
Se minua tässä ihmetyttää, että miksei samanlaisia suunnitelmia kohdisteta raiskaajiin, ryöstäjiin tai muihin OIKEISIIN rikollisiin?Siis nuoret ajavar vain 10 ylinopetta ja vain ohitaessaan hidasta rekkaa. Haista paska.
Nykyään on tyypilista että kokeillaan joka yö autojen huipunopeuksi ja useimiten kännissä...Jos kiini jääminen vaikutaa työn tai opiskelupaikan saantiin on se aivan oikein. - kananaivot
123 kirjoitti:
On se niin mukavaa, kun kaikki nuoret leimataan kerralla kaahareiksi joilta pitäisi kortti ottaa pois. Onko se sitten niin, että jos joku keski-ikäinen tekee rikoksen kaikki keski-ikäiset on rikollisia?
Suurin osa ylinopeuksia kaahvista on vaan pentuja viellä juuri kortin saaneita luulevat olevansa jotain Räikösia (mestari ajajia) mutta luulo on suuri virhe. Ylinopeutta kaavat pennut ovat kananaivoja. Ettekö te räkänokat ymmärrä että he tappavat liikenteessä ihmisiä.
- olet tyhmä
kananaivot kirjoitti:
Suurin osa ylinopeuksia kaahvista on vaan pentuja viellä juuri kortin saaneita luulevat olevansa jotain Räikösia (mestari ajajia) mutta luulo on suuri virhe. Ylinopeutta kaavat pennut ovat kananaivoja. Ettekö te räkänokat ymmärrä että he tappavat liikenteessä ihmisiä.
Sulla tainu jääny koulut käymättä? Ajattelin vaan, kun et osaa näköjään edes kirjoittaa oikein..
- eli sun
mielestä jälkikasvun ei tarvi käyttää omaa järkee ollenkaan,vaan painaa talla pohjassa kokoajan kunnes rysähtää.en tiä mitenkä kaahailu vois johtua vanhemmista,koska mä ainakin sain oppini AUTOKOULUSTA mut kai noi kaaharin on jotain aivottomia räppiä kuuntelevia lökäpöksyjä,noh tappakoon vaan ittensä kunhan ei sivullisille käy pahemmin.
- laikas
123 kirjoitti:
olet aivan oikeassa..miksi pitäisi kunnolliset pojat kärsiä jonkun raukkojen takia.on kuitenkin suurin osa pojista joka ajaa normien mukaisesti.suurin syy tällaisiin hullutuksiin löytyy aivan varmasti kodeista.kasvatuksesta.itsellä minulla on 3 poikaa,kaikki ovat saaneet autot heti 18v täyttäen..uudet mersut ja bemarit.yhtäkää heistä ei ole tarvinnut leikkiä miestä::ETTÄ TÄÄLTÄ TULLAAN POJAT::JO PIENESTÄ ASTI heitä kasvatettiin kunnioittaa lakia ja järjestystä.me vanhemmat kulutimme aikamme lasten kans,tehtiin kaikenlaista kivaa aina yhdessä,juteltiin elämän vaaroista,ja hyvistä asiosta..kannustettiin heitä joka asiassa..pojat on poikia,myös meidän pojat,,sitäkin pitää suoda heille.kaikenlaiset kiellot ja pakotteet on melko turhia..puheet ja pyynnöt tehoaa lapsiin ja nuoriin parhaiten..puhua puhua ja valaistaa,asioita kotona ei saisi salata.lapset tajuaa ja he kärsivät siitä,enämpi ku arvaattekaa.avoin ja hellä koti,estää heitä tekemään hulluja asioita minun pojat eivät alkanut edes polttaa,vaikka molemmat vanhemmat sitä tekevät..sanoivat vaan että ikinä he eivät tollaista paskaa alkaisi.kyllä hekin joskus juhlivat,mut järkevällä tavalla..siis olkaa lapsille avoimia,olkaa heistä kiinnostuneita jne.lapsesta tulee sitä, miten me heitä opetamme ja kasvatamme..
- ei korttia
Ajokortin ikä rajaa pitäisi nostaa parilla vuodella saataisiin idiootit pois liikenteestä!!!!rattijuopoilta ja kaahareilta kortti pois kokonaan!!!!!
- Halle lujaa.
nuarisso kirjoitti:
Minun mielestä korttia EI pitäisi antaa alle 25 vuotiaille kösseille joiden korvantaukset eivät ole kuivuneet. Jos henki ei mene, niin kortti pois kokonaan.
- Taas oikeassa
Halle lujaa. kirjoitti:
Minun mielestä korttia EI pitäisi antaa alle 25 vuotiaille kösseille joiden korvantaukset eivät ole kuivuneet. Jos henki ei mene, niin kortti pois kokonaan.
Viime aikoina taas ollu aivan liikaa otsikoissa
nuo nuoret kaaharikusipäät ja niiden tekemiset.
Uutisointia niiden tekemisistä pitäis hillitä.
Ei ainakaan tehdä niistä valtakunnanjulkkiksia.
Kaikki peräkylän pojat haluaa lööppeihin, muutaman, vaikka surullisen esimerkin innoittamina. Rohkeuttansa ja hurjapäisyyttänsä haluavat vaan esitellä, mutta niin helvetin väärällä tavalla. Olosuhteet siihen myös vaikuttavat. Toisilla on mahdollisuus esitellä rohkeuttansa esim. luimilautailulla hyppäämällä maata kiertävälle radalle 100 kertaa kerien vitun gräpillä ja niskoilleen alas. Toiset saa päteä lätkäkaukalossa ja kuka missäkin. Yksille on jääny auton romut ja yleiset tiet...
Mainetta ne kaikki haluaa. - Ajomies49
Paljon ajava kirjoitti:
Ja kunnon rangaistus kaahareille: auto valtiolle, kaveri risusavottaan ja loppumausteeksi kymppitonnin sakot. Eiköhän pistäisi miettimään, kannattaako autoa "tyypittää"!Palstalla aiheena on "miksi kaahataan" nyt ei "miten keksin kovimmat rangaistukset".
Syistä ei puhu kukaan.
Eräs voi olla ajamisen ihannointi, pätemisen tarve, olla kova kundi, on keskeistä 17-24 v. poikien, lippalakki Petterien, maailmankuvassa.
Näennäisesti sitä voi osoittaa vinguttamalla Corollaa torin kulmilla. Rauta ei valita, kaasun painaminen ei vaadi päätä.
Poikien (osan) arvot on pahasti poskellaan. - 5 virhettä
olet tyhmä kirjoitti:
Sulla tainu jääny koulut käymättä? Ajattelin vaan, kun et osaa näköjään edes kirjoittaa oikein..
... heti kättelyssä.
- Surulinen_Faija
poistaa ongelma kirjoitti:
Jos alle 30v kaahailee retkua ylinopeutta...Korti pois vuodeksi ja päälle kunnon tuhdit sakot jota tuntuu kukkarossa viellä vuosien kuluttua. Känniset kuskin linnaan heti.Niikuin ennemuinoin.
Kyllä nykyäänkin rattijuopot saattaa joutua linnaan!
Jouduin nimittäin itse rattijuopon peräänajamaksi jokin aikaa sitten, niin ko. rattijuoppo sai tuomiona ehdotonta vankeutta.
- jorbano
Motarilla ei 130km/h riitä vaan aina on joku "vaatimassa" tietä roikkuen muutaman metrin päässä takapuskurista.
Rekat ohittelevat toisiaan huolimatta siitä,että edellä ajava kulkee jo 85/km/h. Ohittaja (esim. isoilla Starkin mainoksilla varustettu) kerää sitten valtavan letkan peräänsä, kun ei rajoittimen takia pääse kuin n. 90km/h max.
Ruvettaiskos pitämään listaa niistä yrityksistä jotka suosivat ylinopeuksia. Siis niitä joiden mainoksia näkyy kaahaavien autojen kyljissä? - loodman
Ajokortti ikää nostaa edes 20v
- Pois liikenteen seasta
Pitäis perustaa johonkin sellainen formularadan tapainen alue jossa sais halukkaat ajaa kännisssä niin kovaa kuin sielu sietää.Siellä suljetulla alueella vois halukkaat käydä tappamassa itsensä aiheuttamatta muille vaaraa.Kaikki sinne menijät olisivat näitä samanhenkisiä vuovuksisa kaahareita ,jotka siellä keskenään ajaisivat miten tykkäävät.Radan sivuun vois laittaa isoja kiviä ja petonimöykkyjä joihin ajella.Sinne ei muut pääsisi kuin noi kaaharit ja kännissä ajajat keskenään kouhottamaan.Siellä olisivat omalla vastuulla ja vailla mitään sääntöjä sitten keskenään .
- HILJAA
VAIKKAPA MERSULLA...
- tuuti
Mikäs siinä niin kauan, kuin oma muksu siellä hilluis.Ainakin itselläni on hätä ihan omankin pojan/tytön puolesta, miten ne pärjää tuolla liikenteessä.Olisin ihan samalla tavalla huolissani, jos ne ajaisivat kuolemanrallia jossain suljetulla alueella.Mutta todellakin vois yhteiskunta tulla sen verran vastaan, että kunta antais jonkun maapalan jonne voisi tehdä ralliradan.Meillä ainakin kaivattais sellaista.
- VARSINKI MERSULLA
HILJAA kirjoitti:
VAIKKAPA MERSULLA...
Olisin olisin!
- hauskaa!
Baareja tai kioskeja sinne pitäis laittaa... ei kai sitä nyt niin herkästi huvikseen jurrissa lähdetä, vaan yleensä matkalla on joku tarkoitus, niinkuin baariin tai ärrältä hakee lisää bissee... Ei kännis oo hauskaa ympyrää ajella ilman tarkoitusta.
- Herätkää jo
Ei yhdenkään auton tarvii kulkee 200 h,130 riittäs mainiosti ja silloin ei tarttis koittaa kumman kulkee enenmän kun sen tietäs et ei se kulje kuin 130h.Lakia pitäis muuttaa ja heti.
- Surullinen_faija
vainiin.... että ihan 130h?
Lienet tarkoitat siis 130 km/h, jos oikein tulkitsen.
Tämä kuvastaa sitä että et pahemmin sitten itse autoile. moinen sääntö toisi lisää kuolonkolareita noin 150 %. hitaampien ohittaminen 130km/h rajoitetuilla autoilla olisi sula mahdottomuus, jolloin ohitusmatkat tulisivat sellaisiksi että nykykuntoisilla suomen pääteillä siitä seuraisi päivittäin ohituskolareita (nokkakolari). Suomen teilläkun liikkuu sekä raskasta kalustoa että mm. näin kesäaikaan erilaisia työkoneita (lue traktoreita, puimureita yms.).
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissä - lisää!
Surullinen_faija kirjoitti:
Tämä kuvastaa sitä että et pahemmin sitten itse autoile. moinen sääntö toisi lisää kuolonkolareita noin 150 %. hitaampien ohittaminen 130km/h rajoitetuilla autoilla olisi sula mahdottomuus, jolloin ohitusmatkat tulisivat sellaisiksi että nykykuntoisilla suomen pääteillä siitä seuraisi päivittäin ohituskolareita (nokkakolari). Suomen teilläkun liikkuu sekä raskasta kalustoa että mm. näin kesäaikaan erilaisia työkoneita (lue traktoreita, puimureita yms.).
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissäMistä on peräisin tieto, että nopeuden rajoittaminen 130km/h:iin lisäisi kuolonkolareita 150%?
- Nuorikuljettaja
lisää! kirjoitti:
Mistä on peräisin tieto, että nopeuden rajoittaminen 130km/h:iin lisäisi kuolonkolareita 150%?
veikkasin tuon olevan arvio...
onhan tästä ollut jo muistaakseni esim karpolla on asiaa ohjelmassa ja semmosissa missä taksikuskeita jotka yleensä kyllä ajavat ylinopeutta kysyttiin että mietä ovat mieltä auton nopeuden/tehojen rajoittamisesta ja sellainen vastaus jäi mieleeni varmasti pysyvästi missä kuski totesi että se vain lisäisi kolareita,liikenteessä sattu päivittäis paljon läheltä piti tilanteita missä melkein ainoa vaihto ehto on etsiä sieltä kone huoneesta sitä ruutia...
ei ole mitenkään mahdollista saada kaikkia hurjastelijoita pois liikenteestä,varsinkaan kun virkavalta näyttää hyvää esimerkkiä,esimerkiksi muutama viikko sitten ohi pyyhälsi poliisin transporter,koirakärri perässä ilman vilkkuja,ilman sireeneitä 80 alueella varmasti lähemmäksi 120 mittarissa ohitelleen vaan kylmän viileesti kaikki ketkä edessä ajoivat...
lisäksi minun mielti piteeni on että että yksi tapa saada nuoret ajamaan sääntöjen mukaan on että te vanhemmatkin ajatte siivosti,viime kesänäkin kevytmoottoripyörällä vielä ajaessa oli varmaan 10 läheltä piti tilannetta missä keskiikäinen kuljettaja lähti vaan kylmän viileesti ajaamn ylinopeutta letkasta ohi eikä huomioinut että nuori motoristi tulee vastaan,voi kevytmoottoripyörän riikkari parkaa mitä sai olla huudattamassa samalla kun keskisormi nousi,sillä kyllä se säikäyttää kun joutuu yhtäkkiä miltei pientareelle väistämään...
eli ihan paras on kun jokainen katsoo peiliin ensin,ja sit vasta lähtee huutelemaan...ja jos jotain lakeja pitää alkaa säätämään niin vanhemmilta kuljettajilta yhtä herkästi kortti pois mitä käytäntöä vasta kortin saaneilla käytetään...ja psykologinen koe kirjallisen yhteyteen missä saadaan vähän katsottua kuljettajan "kypsyyttä"... - Vittu!
Tossa ei ole enään mitään järkeä!
Nokkakolarit lisääntyisi varmasti... Mutta tuosta 150% en tiedä...
Kuvittele tilanne:
Ajat esim. Valtatie 12 rekan perässä, joka paahtaa eteenpäin rajotinta vastaan eli noin 85km/h. Nopeusrajoitus 100km/h ja sinulla on jonnekkin kiire (vaikka ei oikeasti olekkaan) mutta se on suomalaisten geeneissä.
Lähdet ohittamaan rekkaa, keräät nopeutesi siihen vaivaiseen 130km/h...
Laske matka ja aika jonka vietät vastaantulevien kaistalla, pääsemättä takaisin omalle kaistalle!
Vitun pelle!!!
Menee monta kymmentä metriä ja kymmeniä sekunteja ennenkuin voit turvallisesti palata omalle kaistalle!
Suoraansanoen hullua!
Ja kaikkihan tietää miten vilkasliikenteisestä ja kapeasta tiestä on kyse!
Ja tiedän kyllä että nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa... Mutta mutta... Se on lähes mahdotonta ajaa niin, ilman 10km autojonoa...
Ja mietippäs pelastushenkilökuntaa siinä vaiheessa! Edessä helvetin pitkä autojono jonka edessä rekka, kukaan ei osaa/pysty ohittamaan sitä omaa turvallistuuttaan vaarantamatta. Vastaantulevia tulee silleen että 130km/h ei riitä ripeään ohitukseen. Riskit olisivat todella suuret, myös pelastushenkilöstöllä ja muilla tielläliikkujilla.
Toivotan onnea ohituksellesi, mutta hautajaisiinsi en tule.
Ps. Sun päätäs pitäis muuttaa ja heti. - özözzp
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissäJos satasen alueella joku ajaa hitaammin 80 - 90 km/h ja sun autos reippaasti kiihtyy siihen sataankolmeenkymppiin niin kyllä varmaan ehit ohi rivakasti.
- Surullinen_Faija
lisää! kirjoitti:
Mistä on peräisin tieto, että nopeuden rajoittaminen 130km/h:iin lisäisi kuolonkolareita 150%?
jo luit koko edellisen viestini niin eiköhän siinä ole arviota kerrakseen.
Kerro sinä sitävastoin miten järjestäisit joustavan liikenteen, esimerkiksi tukkeja vetävän traktorin ohittamiseksi, jos auton nopeus olisi rjoitettu 130 km/h. Ohituskaistalla ollessa ja vastaantulevan auton havaitessa, rajoitin räpsähtäisikin päälle.
Tarkoittaa siis sitä että senjälkeen jokainen vaikkapa moottoriliikennetietä ajava riskeeraisi henkensä ohittaessaan vaikkapa edellämaimittua tukkitraktoria.
Ei ei ja vielä kerran ei. Tuhoon tuomittu ajatus. Käytä nyt vähän järkeä ja mieti ihan oikeasti.
150 % oli todellakin veikkaus, moista tutkimusta tuskin voi edes tehdä. Mutta olempa varma että meistä jokainen joka ajaa enemmän kun 40 000 km/vuodessa ymmärtää että moinen rajoitin vaarantaisi monen monen tuhannen autoilijan hengen. - Surullinen_Faija
özözzp kirjoitti:
Jos satasen alueella joku ajaa hitaammin 80 - 90 km/h ja sun autos reippaasti kiihtyy siihen sataankolmeenkymppiin niin kyllä varmaan ehit ohi rivakasti.
normaalitilanteessa riittääkin vallan hyvin....
Mutta empä suosittele kokeilemaan siinävaiheessa jos vasta siirryttyäsi ohituskaistalle huomaat vastaantulevan auton.
Ihmisten puhetta, joilla tuskin on tarvetta ajaa autolla muutakun kerran kesässä mökille. Muttakun osa meistä saa leipänsä ratin takana istumisesta, niin sitä ei viitsi henkeään riskeerata moisten järjenjättiläisten ajatusten seurauksena. - loppuun asti
Surullinen_Faija kirjoitti:
Kerro sinä sitävastoin miten järjestäisit joustavan liikenteen, esimerkiksi tukkeja vetävän traktorin ohittamiseksi, jos auton nopeus olisi rjoitettu 130 km/h. Ohituskaistalla ollessa ja vastaantulevan auton havaitessa, rajoitin räpsähtäisikin päälle.
Tarkoittaa siis sitä että senjälkeen jokainen vaikkapa moottoriliikennetietä ajava riskeeraisi henkensä ohittaessaan vaikkapa edellämaimittua tukkitraktoria.
Ei ei ja vielä kerran ei. Tuhoon tuomittu ajatus. Käytä nyt vähän järkeä ja mieti ihan oikeasti.
150 % oli todellakin veikkaus, moista tutkimusta tuskin voi edes tehdä. Mutta olempa varma että meistä jokainen joka ajaa enemmän kun 40 000 km/vuodessa ymmärtää että moinen rajoitin vaarantaisi monen monen tuhannen autoilijan hengen.Ei siellä ollut alussa, keskellä tai lopussa mitään perustetta tuolle väitteellesi. Kannattaako näissä keskusteluissa huudella hatusta nykäistyjä lukuja jos haluaa tulla otetuksi vakavasti?
Nykyistä tilannetta saataisiin paremmaksi kahdella keinolla. Ensimmäinen on asennekasvatus. Autoilijoiden tulisi ymmärtää, että hätäisillä ja huonoilla ratkaisuilla voi ihan oikeasti olla todella traagisia seurauksia. Sapen keittäminen edellä ajavan takapuskurissa ei ole järkevää käytöstä millään mittarilla mitattuna, näin niinkuin esimerkkinä. Rattiin tarttuva tarttuu myös vastuuseen. Pystyvätkö kaikki kantamaan tuon vastuun? Tällä hetkellä eivät.
Toinen keino on ajotaitojen kohentaminen. Jos joutuu ajamaan yli 130km/h ohittaakseen tukkikuormaa hinaavan traktorin, on ohituspaikka ja -hetki valittu todella pahasti väärin. Siinä tilanteessa ei ohittavalla kuljettajalla ole edes alkeellista ymmärrystä siitä, miten ohitus tehdään ja minkälaisessa kohdassa. Ohittaminen on paljon muutakin kuin vauhdin kiihdyttämistä sen mitä autosta irtoaa. Jos joudun selittämään tämän sinulle, niin mitä se kertoo sinun ohitustaidoistasi?
Käytäpä sinäkin vähän järkeäsi ja pohdi vaikka noita ilmaan heittämiäsi lukuja ja yleensäkin periaatetta, jolla ohittelet. Puheet monen tuhannen autoilijan hengen vaarantamisesta ovat silkkaa haihattelua mutta vaikuttavat varmasti fiksuilta, jos se edellämainittu ohitustaito ja ymmärrys siitä asiasta puuttuu tyystin. - toni.f
Täysin samaa mieltä! Lakia pitäs muuttaa. Myös jokaiseen autoon pakollinen se alko käynnistys lukko vai mikä se on. Siihen kun vielä joutuis puhaltamaan vaikka 2h välein ajon aikana, niin ei voisi hörppiä ajaessakaan. Jos mittari värähtäisi ajaessa, niin auto rupeasi nykimään kuin rikki menevä rötiskö, jonka joutuisi ohjaamaan tien sivuun ja hätävalot alkaisivat vilkkua automaattisesti.
- toni.f
Mutta empä suosittele kokeilemaan siinävaiheessa jos vasta siirryttyäsi ohituskaistalle huomaat vastaantulevan auton.
Ihmisten puhetta, joilla tuskin on tarvetta ajaa autolla muutakun kerran kesässä mökille. Muttakun osa meistä saa leipänsä ratin takana istumisesta, niin sitä ei viitsi henkeään riskeerata moisten järjenjättiläisten ajatusten seurauksena.että kun lähdet ohittamaan ja huomaat, että se ei onnistu, niin voit aina palata sille kaistalle jolta lähdit
>>>Mutta empä suosittele kokeilemaan siinävaiheessa jos vasta siirryttyäsi ohituskaistalle huomaat vastaantulevan auton. - ssaatana
Ihmisten puhetta, joilla tuskin on tarvetta ajaa autolla muutakun kerran kesässä mökille. Muttakun osa meistä saa leipänsä ratin takana istumisesta, niin sitä ei viitsi henkeään riskeerata moisten järjenjättiläisten ajatusten seurauksena.Millaseen nopeuteen sun autos nopeus nousee, kun ohitat rekkaa joka ajaa 80 km/h tai vaikka 90 km/h. Taidat olla varsinainen roosperi, pysy pois yleistä liikenteestä ennen ku tapat jonku, susta ittestäs ei kyllä ole väliä.
- Surullinen_Faija
loppuun asti kirjoitti:
Ei siellä ollut alussa, keskellä tai lopussa mitään perustetta tuolle väitteellesi. Kannattaako näissä keskusteluissa huudella hatusta nykäistyjä lukuja jos haluaa tulla otetuksi vakavasti?
Nykyistä tilannetta saataisiin paremmaksi kahdella keinolla. Ensimmäinen on asennekasvatus. Autoilijoiden tulisi ymmärtää, että hätäisillä ja huonoilla ratkaisuilla voi ihan oikeasti olla todella traagisia seurauksia. Sapen keittäminen edellä ajavan takapuskurissa ei ole järkevää käytöstä millään mittarilla mitattuna, näin niinkuin esimerkkinä. Rattiin tarttuva tarttuu myös vastuuseen. Pystyvätkö kaikki kantamaan tuon vastuun? Tällä hetkellä eivät.
Toinen keino on ajotaitojen kohentaminen. Jos joutuu ajamaan yli 130km/h ohittaakseen tukkikuormaa hinaavan traktorin, on ohituspaikka ja -hetki valittu todella pahasti väärin. Siinä tilanteessa ei ohittavalla kuljettajalla ole edes alkeellista ymmärrystä siitä, miten ohitus tehdään ja minkälaisessa kohdassa. Ohittaminen on paljon muutakin kuin vauhdin kiihdyttämistä sen mitä autosta irtoaa. Jos joudun selittämään tämän sinulle, niin mitä se kertoo sinun ohitustaidoistasi?
Käytäpä sinäkin vähän järkeäsi ja pohdi vaikka noita ilmaan heittämiäsi lukuja ja yleensäkin periaatetta, jolla ohittelet. Puheet monen tuhannen autoilijan hengen vaarantamisesta ovat silkkaa haihattelua mutta vaikuttavat varmasti fiksuilta, jos se edellämainittu ohitustaito ja ymmärrys siitä asiasta puuttuu tyystin.Sähän nyt olet känkkäränkkä!
Tuskin sinulle edes on ajokokemusta noine lapsellisini rajoituksinesi.
Autojen nopeuden rajoittaminen ei ole edes taloudelisesti eikä edes teknisesti mahdollista toteuttaa, joten unohdetaan koko jonninjoutava jorina.
Mikään mahti maailmassa ei saa sellaista aikaiseksi että jokaiseen liikenteessä kulkevaan ajoneuvoon asennettaisiin teennäiset rajoittimet. Todella todella lapsellinen ajatusmaailma ja vielä ihan väärin perustein.
Suomessa sillointällöin käy ulkomaalaisiakin autoja muuten, jos et satu tietämään, näihinkin kait pitäisi rajalla edellyttää rajoittimet? Vai Olisiko niin että Suomi Lilliputti valtiona sulkisi rajat kaikilta tänne pyrkiviltä jos heidän bemarinsa kulkee yli 130 km/h.
Heh heh... sinäkö näiden rajoittimien asentamisen maksat kaikkiin 2 miljoonaan katsastettuun autoon? Minä en ainakaan talkoisiin osallistu.
no pässinpäitä tuntuu riittävän tässä maassa, ihmisiä jotka kuvittelevat ratkaisevansa kaikki ongelmat.... mutta nyt oltaisiin menossa ojasta syvää rotkoon, moisilla parannusehdotuksilla.
Oikeasti, et taida edes omata käsitystä liikenteestä? - Surullinen_faija
ssaatana kirjoitti:
Millaseen nopeuteen sun autos nopeus nousee, kun ohitat rekkaa joka ajaa 80 km/h tai vaikka 90 km/h. Taidat olla varsinainen roosperi, pysy pois yleistä liikenteestä ennen ku tapat jonku, susta ittestäs ei kyllä ole väliä.
Samalla perusteella voitas positaa autosta turvavyöt ja neljäs rengas.
Ei turvavöitä tarvitse ja se hillitsisi ylinopeutta.
Myöskään neljää rengasta ei tarvitse jos tarpeex hiljaa ajaa.
Te ootte nyt ihan hakoteillä!
Ihan simppeli esimerkki.... Mopojen ja kevytmoottoripyörien tehoja on laissa säädetty.... kuinka monta prosenttia veikkaatte että yllätysratsiassa mopoista tai kevareista täyttäisi lainkohdat.
Aivan....
Samaan tämäkin johtaisi. Teennäiset rajoittimet revittäisiin katsastuksen jälkeen helvettiin, ja jälleen samat urpot rikkoisivat lakia, jotka aiemminkin ajoivat sen liki 200 km/h.
Mutta rajoittakaamme vain lisää kaikkea, Suomessakun ei noita rajoituksia olekkaan vielä riittävästi.
kotikonsti rajoittamiseen: puukapula kaasupolkimen alle, niin kaasupa ei menekään pohjaan asti. - tuo sitten on?
Sähän nyt olet känkkäränkkä!
Autojen nopeuden rajoittaminen ei ole edes taloudelisesti eikä edes teknisesti mahdollista toteuttaa, joten unohdetaan koko jonninjoutava jorina.
Mikään mahti maailmassa ei saa sellaista aikaiseksi että jokaiseen liikenteessä kulkevaan ajoneuvoon asennettaisiin teennäiset rajoittimet. Todella todella lapsellinen ajatusmaailma ja vielä ihan väärin perustein.
Suomessa sillointällöin käy ulkomaalaisiakin autoja muuten, jos et satu tietämään, näihinkin kait pitäisi rajalla edellyttää rajoittimet? Vai Olisiko niin että Suomi Lilliputti valtiona sulkisi rajat kaikilta tänne pyrkiviltä jos heidän bemarinsa kulkee yli 130 km/h.
Heh heh... sinäkö näiden rajoittimien asentamisen maksat kaikkiin 2 miljoonaan katsastettuun autoon? Minä en ainakaan talkoisiin osallistu.
no pässinpäitä tuntuu riittävän tässä maassa, ihmisiä jotka kuvittelevat ratkaisevansa kaikki ongelmat.... mutta nyt oltaisiin menossa ojasta syvää rotkoon, moisilla parannusehdotuksilla.
Oikeasti, et taida edes omata käsitystä liikenteestä?Minä en ole mitään rajoittimien asentamisesta kirjoittanut, vaan kiinnostuin typerältä vaikuttavasta väitteestäsi jonka mukaan nopeuden rajoittaminen lisäisi kuolonkolareita 150%. Siksi kysyin siihen perusteluita ja sain ounastelemani vastauksen, eli kiertelyä, selittelyä ja asian muualle viemistä. Ensivaikutelma väitteestäsi oli siis oikea. Huvittavaa on myös se miten pyydät unohtamaan asiat, joiden väität olevan tosia mutta joita et perustele.
Henkilökohtaisena neuvona sinulle voisi vihjaista, että unohda sopertelut lilliputtivaltioista suljettuine rajoineen, lapsellisista ajatusmaailmoistasi, rajoittimien maksamisista ja muista asioista, jotka ymmärryksen puutteessasi leimaat teennäisiksi. Keskity nyt ensin opettelemaan se ohittaminen. Ihan oikeasti, se ei ole vaikeaa. Lopeta huutelut pässinpäistä ja liikennekäsityksistä vasta sitten, kun olet osoittanut täällä tai käytännössä, että ne asiat ovat itselläsi kunnossa. Täällä osoittamasi perusteella kumpikaan ei ole. - Surullinen_Faija
tuo sitten on? kirjoitti:
Minä en ole mitään rajoittimien asentamisesta kirjoittanut, vaan kiinnostuin typerältä vaikuttavasta väitteestäsi jonka mukaan nopeuden rajoittaminen lisäisi kuolonkolareita 150%. Siksi kysyin siihen perusteluita ja sain ounastelemani vastauksen, eli kiertelyä, selittelyä ja asian muualle viemistä. Ensivaikutelma väitteestäsi oli siis oikea. Huvittavaa on myös se miten pyydät unohtamaan asiat, joiden väität olevan tosia mutta joita et perustele.
Henkilökohtaisena neuvona sinulle voisi vihjaista, että unohda sopertelut lilliputtivaltioista suljettuine rajoineen, lapsellisista ajatusmaailmoistasi, rajoittimien maksamisista ja muista asioista, jotka ymmärryksen puutteessasi leimaat teennäisiksi. Keskity nyt ensin opettelemaan se ohittaminen. Ihan oikeasti, se ei ole vaikeaa. Lopeta huutelut pässinpäistä ja liikennekäsityksistä vasta sitten, kun olet osoittanut täällä tai käytännössä, että ne asiat ovat itselläsi kunnossa. Täällä osoittamasi perusteella kumpikaan ei ole.selevä!
Mulle ei ohittaminen liikenteessä tuota vaivaa!
Siitä ei ole kyse. Mutta en myöskään aio riskeerata elämääni sillä ettei autoni tarvittaessa kiihtyisi hetkellisesti vaikka 145 km/h.
Tästä olen satavarma että käytännössä tuollainen rajoittaminen aiheuttaisi ennennäkömättömiä kuolemanloukkuja Suomen teillä.
Arimmat kuskit kun muutenkin keräävät kilometrien jonoja ruuhka-aikaan peräänsä, ja jonossa aina jonkun Urpon Herne palaa. Kun vielä kaikkien nopeutta rajoitettaisiin edellämainitun mukaisesti.... voi olla että kaikki vaan hymyilisivät ja kuuntelisivat Radio Novaa... todennäköisesti näin.
Ja mitä tulee tämän aiheen lopettamiseen, mielestäni tämä ei nyt enään palvele ketään. Huudella voi kaikenlaisia parannusehdotuksia tännekin, mutta tämä ei ole millään muotoa edes toteutuskelpoinen, ja toisaalta.... jos minulle ei ole esittää mitään faktoja ettei tuo johtaisi mihinkään hvyään, niin eipä kukaan ole voinut väittää vastaankaan. Faktoja on aika vähän.... puolesta tai vastaan. - Lena-Siv
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissäLienetkö niitä kaahareita, jotka lähtevät ohittelemaan vaikka näkyvyyttä ei ole kuin nimeksi ja sitten tulee kiirus kun huomaakin vastaantulevan. Et varmaan ajelisi montaa kilometriä ilman kolaria ellei kanssa-autoilijat korjaisi sinun virheitäsi eli jarruttaisi. Tosin aina se ei auta vaan aiheutatte kolareita ja jopa ihmishenkien menetyksiä. Mihinkähän sinullakin on niin kova kiire, hautaan vai.
Missä päin Suomea muuten saat lakia rikkomatta ajella yli 130 km/h. - pysy poissa liikenteestä
Sähän nyt olet känkkäränkkä!
Oikeasti, et taida edes omata käsitystä liikenteestä?Olet vaaraksi liikenteessä. Mene takaisin autokouluun ja kasvamaan.
- se menee
selevä!
Siitä ei ole kyse. Mutta en myöskään aio riskeerata elämääni sillä ettei autoni tarvittaessa kiihtyisi hetkellisesti vaikka 145 km/h.
Tästä olen satavarma että käytännössä tuollainen rajoittaminen aiheuttaisi ennennäkömättömiä kuolemanloukkuja Suomen teillä.
Arimmat kuskit kun muutenkin keräävät kilometrien jonoja ruuhka-aikaan peräänsä, ja jonossa aina jonkun Urpon Herne palaa. Kun vielä kaikkien nopeutta rajoitettaisiin edellämainitun mukaisesti.... voi olla että kaikki vaan hymyilisivät ja kuuntelisivat Radio Novaa... todennäköisesti näin.
Ja mitä tulee tämän aiheen lopettamiseen, mielestäni tämä ei nyt enään palvele ketään. Huudella voi kaikenlaisia parannusehdotuksia tännekin, mutta tämä ei ole millään muotoa edes toteutuskelpoinen, ja toisaalta.... jos minulle ei ole esittää mitään faktoja ettei tuo johtaisi mihinkään hvyään, niin eipä kukaan ole voinut väittää vastaankaan. Faktoja on aika vähän.... puolesta tai vastaan.Jos olet huolissasi siitä, että traktori pitää voida ohittaa kovempaa kuin 130km/h ja sitten ilmoitat, ettei ohittaminen tuota vaivaa, niin puutteita löytyy muualtakin kuin ohitustaidoistasi. Esimerkiksi itsetuntemuksestasi ja omien kykyjesi hahmottamisesta. Eivät ne ole vaarallisia, jotka eivät osaa vaan ne, jotka eivät ymmärrä, etteivät osaa. Sellaiset kuin sinä.
Lähtökohta on se, että väitteen esittäjä myös perustelee sen. Sinulta jäi tekemättä, kun keskityit vain kirjoittamaan lisää soopaa. Toisaalta, jos väite on lähtökohtaisestikin täyttä paskaa niin ei sitä voi perustellakaan, ja tästä taisi lopulta olla sinun kirjoittelussasi kyse.
Onnea jatkoon, sillä voi kompensoida puuttellisia kykyjä vain hetken! - Surullinen_Faija
Lena-Siv kirjoitti:
Lienetkö niitä kaahareita, jotka lähtevät ohittelemaan vaikka näkyvyyttä ei ole kuin nimeksi ja sitten tulee kiirus kun huomaakin vastaantulevan. Et varmaan ajelisi montaa kilometriä ilman kolaria ellei kanssa-autoilijat korjaisi sinun virheitäsi eli jarruttaisi. Tosin aina se ei auta vaan aiheutatte kolareita ja jopa ihmishenkien menetyksiä. Mihinkähän sinullakin on niin kova kiire, hautaan vai.
Missä päin Suomea muuten saat lakia rikkomatta ajella yli 130 km/h.Lue ystävällisesti tuo edellinen viestiketju....
130 km/h Riittää 95 % tilanteissa... mutta itse en halua ottaa edes sitä pientä riskiä, että sen kerran kun autolta vaaditaan jotain tiettyä ominaisuutta sitä ei ole käytettävissä. PISTE. - Surullinen_Faija
se menee kirjoitti:
Jos olet huolissasi siitä, että traktori pitää voida ohittaa kovempaa kuin 130km/h ja sitten ilmoitat, ettei ohittaminen tuota vaivaa, niin puutteita löytyy muualtakin kuin ohitustaidoistasi. Esimerkiksi itsetuntemuksestasi ja omien kykyjesi hahmottamisesta. Eivät ne ole vaarallisia, jotka eivät osaa vaan ne, jotka eivät ymmärrä, etteivät osaa. Sellaiset kuin sinä.
Lähtökohta on se, että väitteen esittäjä myös perustelee sen. Sinulta jäi tekemättä, kun keskityit vain kirjoittamaan lisää soopaa. Toisaalta, jos väite on lähtökohtaisestikin täyttä paskaa niin ei sitä voi perustellakaan, ja tästä taisi lopulta olla sinun kirjoittelussasi kyse.
Onnea jatkoon, sillä voi kompensoida puuttellisia kykyjä vain hetken!samoin sinulle!
Ja voithan omaan autoosi asentaa vaikka rajoittimen että se kulkee vaan 83 km/h niin ei tule ajettua niinkään kovaa!
Ja poistata pakki samalla, sen käyttökun on tarpeetonta. - KiMaMa
Vittu! kirjoitti:
Kuvittele tilanne:
Ajat esim. Valtatie 12 rekan perässä, joka paahtaa eteenpäin rajotinta vastaan eli noin 85km/h. Nopeusrajoitus 100km/h ja sinulla on jonnekkin kiire (vaikka ei oikeasti olekkaan) mutta se on suomalaisten geeneissä.
Laske matka ja aika jonka vietät vastaantulevien kaistalla, pääsemättä takaisin omalle kaistalle!
Vitun pelle!!!
Menee monta kymmentä metriä ja kymmeniä sekunteja ennenkuin voit turvallisesti palata omalle kaistalle!
Suoraansanoen hullua!
Ja tiedän kyllä että nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa... Mutta mutta... Se on lähes mahdotonta ajaa niin, ilman 10km autojonoa...
Ja mietippäs pelastushenkilökuntaa siinä vaiheessa! Edessä helvetin pitkä autojono jonka edessä rekka, kukaan ei osaa/pysty ohittamaan sitä omaa turvallistuuttaan vaarantamatta. Vastaantulevia tulee silleen että 130km/h ei riitä ripeään ohitukseen. Riskit olisivat todella suuret, myös pelastushenkilöstöllä ja muilla tielläliikkujilla.
Ps. Sun päätäs pitäis muuttaa ja heti.Et todella kuulu liikenteeseen. Sulla on paha asennevamma, joka aiheuttaa liikenteessä onnettomuuksia. Juuri sinunkaltaisiasi ei pitäisi päästää tienpäälle. Jos sinulla ei ole ajokorttia kuten epäilen, älä hanki. Odota vaikka 5 vuotta kunnes olet fiksumpi.
Kun päivittäin katselee teitä keskenkasvuisia liikenteessä ja yrittää pitää itsensä ja myös teidät hengissä niin alkaa tosiaan toivoa että ajokortin saamisikä nostetaan ainakin 25 vuoteen.
Ne nopeusrajoitukset ovat ihan aikuisen oikeesti tarkoitettu noudatettavaksi. Niistä ei saa oman mielen mukaan poiketa. Se voi olla teille nuorille uutta mutta niin vain on. Yhteiskunnassa on monia sääntöjä, joita on vain noudatettava vaikka kotona ei niin olisi opetettukaan.
On ihan eri asia siivoatko huoneesi vai et. - Surullinen_Faija
pysy poissa liikenteestä kirjoitti:
Olet vaaraksi liikenteessä. Mene takaisin autokouluun ja kasvamaan.
no tuskin tässä asennevammasta on kyse.
Itseasiassa voin vakuuttaa että ei ole kyse asennevammasta.
Jos näin asian tulkitset, niin se on ok.
Senverran sattuu olemaan kuitenkin istuttuja kilometrejä ratin takana, että en ihan satuja ole höpöttäny. Nopeuden rajoittaminen ei ole ratkaisu kaahausongelmiin. PISTE. - Surullinen_Faija
KiMaMa kirjoitti:
Et todella kuulu liikenteeseen. Sulla on paha asennevamma, joka aiheuttaa liikenteessä onnettomuuksia. Juuri sinunkaltaisiasi ei pitäisi päästää tienpäälle. Jos sinulla ei ole ajokorttia kuten epäilen, älä hanki. Odota vaikka 5 vuotta kunnes olet fiksumpi.
Kun päivittäin katselee teitä keskenkasvuisia liikenteessä ja yrittää pitää itsensä ja myös teidät hengissä niin alkaa tosiaan toivoa että ajokortin saamisikä nostetaan ainakin 25 vuoteen.
Ne nopeusrajoitukset ovat ihan aikuisen oikeesti tarkoitettu noudatettavaksi. Niistä ei saa oman mielen mukaan poiketa. Se voi olla teille nuorille uutta mutta niin vain on. Yhteiskunnassa on monia sääntöjä, joita on vain noudatettava vaikka kotona ei niin olisi opetettukaan.
On ihan eri asia siivoatko huoneesi vai et.Turvalliset ja ripeät ohitukset kyllä valitettavasti VÄLILLÄ kuuluvat oleellisena osana Turvalliseen tiellä liikkumiseen.
Myös alinopeutta liikkuvat ovat tienpäällä riski.
Mikä siinä on että nykyään kaikilla on näin kauhean suppea näkökenttä?
Ei kait se voi olla niin että jos auto kulkee 195 km/h, niin sitä nopeutta on pakko ajaa.... ja jos joku ajaa, niin kaikkia on rangaistava rajoittamalla muidenkin nopeuksia ja lisäämällä näin kaikkien turvattomuuden tuntua.
Tyhmää.... - Pilkunnusaisija
Ihmisten puhetta, joilla tuskin on tarvetta ajaa autolla muutakun kerran kesässä mökille. Muttakun osa meistä saa leipänsä ratin takana istumisesta, niin sitä ei viitsi henkeään riskeerata moisten järjenjättiläisten ajatusten seurauksena.Ylipäänsä jos joku tulee OHITUSKAISTALLA vastaan, ollaan aika syvällä tuon autoilun suhteen. Ei siinä ehkä lisätehot paljoa auta, mitä nyt sattuu vähän vähemmän aikaa kun polkaisee sen 145 km / h nokkakolarin sen 130 km / h sijaan.
- Pilkunnusaisija
Vittu! kirjoitti:
Kuvittele tilanne:
Vitun pelle!!!
Suoraansanoen hullua!
Ps. Sun päätäs pitäis muuttaa ja heti.Ootko tullut koskaan ajatelleeksi, että jos et pysty olemaan sillä vastaantulevien kaistalla kymmeniä metrejä ja useita sekunteja, EI KANNATA LÄHTEÄ OHITTAMAAN?
Varsinkaan vilkasliikenteisellä ja kapealla tiellä. Lähde 15 min aiemmin liikenteeseen, niin kenenkään ei tarvitse kuolla sen takia että sulla on kiire. - juuunttiiii
Samalla perusteella voitas positaa autosta turvavyöt ja neljäs rengas.
Ei turvavöitä tarvitse ja se hillitsisi ylinopeutta.
Myöskään neljää rengasta ei tarvitse jos tarpeex hiljaa ajaa.
Te ootte nyt ihan hakoteillä!
Ihan simppeli esimerkki.... Mopojen ja kevytmoottoripyörien tehoja on laissa säädetty.... kuinka monta prosenttia veikkaatte että yllätysratsiassa mopoista tai kevareista täyttäisi lainkohdat.
Aivan....
Samaan tämäkin johtaisi. Teennäiset rajoittimet revittäisiin katsastuksen jälkeen helvettiin, ja jälleen samat urpot rikkoisivat lakia, jotka aiemminkin ajoivat sen liki 200 km/h.
Mutta rajoittakaamme vain lisää kaikkea, Suomessakun ei noita rajoituksia olekkaan vielä riittävästi.
kotikonsti rajoittamiseen: puukapula kaasupolkimen alle, niin kaasupa ei menekään pohjaan asti.Kaikki muut ollaan hakoteillä, herra on oikeessa hallelujaa!!!! Tollasii vaan lisää liiketeeseen, muut väärässä mä oikeessa :DDDDDD.
- Surullinen_Faija
Pilkunnusaisija kirjoitti:
Ylipäänsä jos joku tulee OHITUSKAISTALLA vastaan, ollaan aika syvällä tuon autoilun suhteen. Ei siinä ehkä lisätehot paljoa auta, mitä nyt sattuu vähän vähemmän aikaa kun polkaisee sen 145 km / h nokkakolarin sen 130 km / h sijaan.
jepulis!
Ihan vaan selkeyden vuoksi käytin väärää termiä. Tarkoitin siis:
"ollessasi vastaantulijoiden kaistalla ohitustilanteessa..."
ja auttaa paljonkin, jos autosta löytyy senverran tehoja että ehdit takaisin omalle kaistalle ennen nokkakolaria.
Suomen teilläkun kun on aina välillä pieniä notkelmia tms. joita ei aina etukäteen kukaan voi tietää...jos ko tietä harvoin ajelee. Ja silloinkin voi olla joustavan liikenteen takia ihan fiksua ohittaa hitaammin liikkuva kulkuneuvo. - Surullinen_Faija
juuunttiiii kirjoitti:
Kaikki muut ollaan hakoteillä, herra on oikeessa hallelujaa!!!! Tollasii vaan lisää liiketeeseen, muut väärässä mä oikeessa :DDDDDD.
Ei se nyt ihan noinkaan mee....
Jos kaikki olisivat nopeuden rajoittamisen puolella, rajoitukset olisivat jo voimassa.
Mietihän sitä miksi autojen nopeuksia ei ole sitten rajoitettu, kun se kerran vaikuttaa noin kuningasidealta!
Onneksi päättäjät sentään ymmärtävät että se ei ole realistinen toimenpide, päinvastoin. - juuuuuuuuuu
Lue ystävällisesti tuo edellinen viestiketju....
130 km/h Riittää 95 % tilanteissa... mutta itse en halua ottaa edes sitä pientä riskiä, että sen kerran kun autolta vaaditaan jotain tiettyä ominaisuutta sitä ei ole käytettävissä. PISTE.Jos 130 km/h tunnissa ei riitä ohittamiseen ja kolisee, niin silloin sä olet tehny pahan mokan. Sellasii riskejä ei pidä ottaa missään tilanteessa.
- Surullinen_Faija
juuuuuuuuuu kirjoitti:
Jos 130 km/h tunnissa ei riitä ohittamiseen ja kolisee, niin silloin sä olet tehny pahan mokan. Sellasii riskejä ei pidä ottaa missään tilanteessa.
Elämä on! Siis täynnä jokapäiväiväisiä riskejä. Toiset isompia toiset pienempiä.
Niihin pitää pyrkiä vaan varautumaan.
On se oma riskinsä lähteä ajamaan vaikka ajaisi vaan 100 km/h tunnissakin.
Ikuna ei tiiä vaikka lentokone syöksyy venesatamaan.
salamakin voi aiheuttaa vaikka mitä.
Mutta rajoittamalla jotain turvallisuus harvoin paranee. - eheheheheehh
selevä!
Ja mitä tulee tämän aiheen lopettamiseen, mielestäni tämä ei nyt enään palvele ketään. Huudella voi kaikenlaisia parannusehdotuksia tännekin, mutta tämä ei ole millään muotoa edes toteutuskelpoinen, ja toisaalta.... jos minulle ei ole esittää mitään faktoja ettei tuo johtaisi mihinkään hvyään, niin eipä kukaan ole voinut väittää vastaankaan. Faktoja on aika vähän.... puolesta tai vastaan.Sun juttus vaa paranee :D. Lähtisit sitte ohittelemaan ruuhka-aikana autojonoja eikä ees satakolmekymppii riittäis. Muut väistelköön kun meikä poika tulee. hehehee
- pitäs.....
samoin sinulle!
Ja voithan omaan autoosi asentaa vaikka rajoittimen että se kulkee vaan 83 km/h niin ei tule ajettua niinkään kovaa!
Ja poistata pakki samalla, sen käyttökun on tarpeetonta....poistattaa auto, kun aivotki on näköjään poistatettu
- Olen oikeassa
Pilkunnusaisija kirjoitti:
Ootko tullut koskaan ajatelleeksi, että jos et pysty olemaan sillä vastaantulevien kaistalla kymmeniä metrejä ja useita sekunteja, EI KANNATA LÄHTEÄ OHITTAMAAN?
Varsinkaan vilkasliikenteisellä ja kapealla tiellä. Lähde 15 min aiemmin liikenteeseen, niin kenenkään ei tarvitse kuolla sen takia että sulla on kiire.Valitettavasti liikenteessä on näitä ns. asiantuntijoita, joilla on niin varma käsitys siitä että he kyllä itse tietävät milloin ajavat liian lujaa, milloin käyttävät vilkkua, milloin ohittavat, milloin kääntyvät. Näistä yleensä ns. ammattikuskeista? saamme lukea sitten lehdistä kuinka ohitus meni pieleen tai kuinka olosuhteet yllättivät. Tuli liukasta, tuli notko tms. Vika ei ole edelleenkään heidän, vaan olosuhteissa. Vastuuta teoistaan he eivät kanna. He sanovat ajavansa ns. joustavasti, joka muille näkyy itsekkäänä ajotapana(minä ensin, pois tieltä, kyllä minä tiedän).
Nämä lainrikkojat pitäisi saada pois tieliikenteestä ja pitkäaikaiseen asennekoulutukseen. Mikään mainos tai tietoisku ei näihin neroihin vaikuta. - bushhi
Senverran sattuu olemaan kuitenkin istuttuja kilometrejä ratin takana, että en ihan satuja ole höpöttäny. Nopeuden rajoittaminen ei ole ratkaisu kaahausongelmiin. PISTE.Ei sul mitää ajokorttii ole. Rattaissa sulla on ollu ratti edessäs, ku äitis työnteli sua neuvolaan.
- vastaukses...
Elämä on! Siis täynnä jokapäiväiväisiä riskejä. Toiset isompia toiset pienempiä.
Mutta rajoittamalla jotain turvallisuus harvoin paranee.....kertoo kyllä sun ajatuksen juoksun. Onnee ette tapa ketään.
- Surullinen_Faija
eheheheheehh kirjoitti:
Sun juttus vaa paranee :D. Lähtisit sitte ohittelemaan ruuhka-aikana autojonoja eikä ees satakolmekymppii riittäis. Muut väistelköön kun meikä poika tulee. hehehee
Itse en edes pääsääntöisesti aja ylinopeutta, joten minulle se riittää enempi kun hyvin.
Taisin saada ylinopeus-sakot viimeksi vuonna 1998, ajoin 130 km/h 100 alueella, joten ko. rajoitin olisi nakuttanut jo siinä.
Lähinnä edelleenkin kritisoin sitä että ko. nopeuden rajoittaminen ei millään tavoin edesauta liikenneturvallisuutta.
Hölmöä edes kuvitella, että samat jotka nyt ajavat 200 km/h, tyytyisivät nopeusrajoitettuihin autoihin. Eihän se niin mene ja se me jokainen tiedetään.
Jotain tarviis tehä, mutta ei tähän nyt kyllä perinteinen suomikonsti, eli rajoittaminen auta. Aikanaan koitettiin samaa keinoa viinankäytön vähentämiseksi, kieltolaki ja sen myötä Alko. Nyt kun katsoo mitä sekin rajoite on auttanu, niin voimme suoraselkäisinä todeta että kansakuntamme olisi kuollut sukupuuttoon, kuten kaikki muutkin maat, missä viinan käyttöä ei ole rajoitettu. Mehän emme olekaan viinan suurkuluttajia itse.....
Rajoittamisella on aina myös kääntöpuolensa.
Mulle on sinällään se ja sama, kulkeeko auto 130 vai 220 km/h, sillä ei ole käytännön merkitystä.
Kunhan ensin saadan rattijuopot pois liikenteestä ja senjälkeen teilattua hirvet, niin sitten voidaan rajoittaa autojen nopeuksia. Eiköhän tässä liene se suurin onnettomuusriski järjestys.... toki näitä yhdistelemällä saadaan lisää variaatioita. esim. rattijuoppous ja kaahaus...... tämäkin voidaan jo ehkäistä alkolukolla. - juokset metsään karkuun
Mutta rajoittamalla jotain turvallisuus harvoin paranee.Niinhän te 'kovat' jäbät teette.
Olen myös nähnyt useasti teikäläisten jarruttavan moottoritien ohituskaistalla kun huomaatte poliisiauton. Kummasti silloin löytyy teiltä pelleiltä myös jarrupoljin vaikka ohitustilaa olisi vaikka kuinka. Samoin silloin kun on kameravalvonta. Ensin mennään ohi ylinopeutta ajaen mutta kun tulee kameratolppa nopeus hidastuu mateluvauhtiin. Tosi sankareita te ootte, oikeita ammattikuskeja. - Surullinen_Faija
juokset metsään karkuun kirjoitti:
Niinhän te 'kovat' jäbät teette.
Olen myös nähnyt useasti teikäläisten jarruttavan moottoritien ohituskaistalla kun huomaatte poliisiauton. Kummasti silloin löytyy teiltä pelleiltä myös jarrupoljin vaikka ohitustilaa olisi vaikka kuinka. Samoin silloin kun on kameravalvonta. Ensin mennään ohi ylinopeutta ajaen mutta kun tulee kameratolppa nopeus hidastuu mateluvauhtiin. Tosi sankareita te ootte, oikeita ammattikuskeja.osukohan tämä nyt jotenkin hirmu herkkään paikkaan?
Ilmeisesti.
No mikäs siinä.
Rajottamalla kaikkea sitä aina saadaankin hyvä aikaiseksi. Asenteet ei mihinkään kehitykkään, kun ihmisten toimia rajoitetaan ja näin tapetaan kaikki oman järjen käyttö....
En ymmärrä miten naivia on olettaa että yhtäkkiä rajoitettaisiin kaikkien autojen nopeuksia.
Moottoritiellä jarrutellaan kyllä useammin ihan monesta muusta syystä. Kun ohituskaistalla välillä unohtuu ajelemaan se naapurin rouva ilmeisesti 100 km/h rajoitetulla Fiatillaan. Sillon rajotutusten mukaisesti ajavan on syytä todellakin jarrruttaa. Eikä siis tarvi ajaa edes ylinopeutta.
Eipä ole aikomus karkuun juosta. Tosin yhden rattijuopon jouduin tammikuussa kiinnijuoksemaan, kun ajoi liikennevaloissa ilmeisesti varastetulla autolla jonku nuoren tytön perään. Aika paha tilanne oli... saatto olla että siinäkään ei olisi nopeusrajoitin auttanu.
Mitä tulee kameravalvontapönttöihin. Niidenpä kohdalla ei tarvitse hiljentää..... ne jotka hiljentää, eivät taida tietää muutamaan tosiseikkaa niiden toiminnasta.
Se että kritisoin omaa turvallisuuttani ajatellen moisia lapsellisia nopeurajoittimia ei tee minusta sen kovenpaa Jäbää... Vastustan moista toimenpidettä viimeiseen asti. Eikä tosin edes tarvi vastustaa, koska moista toimenpidettä ei ikimaailmassa olla toteuttamassa. - mami1986
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissäsinun perustelujen mukaan,tieliikenne autot ja muut traktorit pitäisi ohittaa yli 130km/h maanteillä ja muilla,kun nämä kyseiset kulkuneuvot ovat rajoitettu 40-45km/h. enkä näkisi mitään estettä että autojen nopeus säädettäisiin maksimissa 130km/h,koska eihän suomen maanteillä (Tai muillakaan teillä) saa ajaa täällä niin kovaa! järki hoi älä jätä. lakiin on säädetty,että ohineuvon saa ohittaa,jos se kulkee alle nopeus rajoituksen,mutta sinun kulkuneuvosi ei saa ylittää km/h sitä rajaa mikä on säädetty kysyiselle alueelle missä ohitat auton
- ´´a´´
Itse en edes pääsääntöisesti aja ylinopeutta, joten minulle se riittää enempi kun hyvin.
Taisin saada ylinopeus-sakot viimeksi vuonna 1998, ajoin 130 km/h 100 alueella, joten ko. rajoitin olisi nakuttanut jo siinä.
Lähinnä edelleenkin kritisoin sitä että ko. nopeuden rajoittaminen ei millään tavoin edesauta liikenneturvallisuutta.
Hölmöä edes kuvitella, että samat jotka nyt ajavat 200 km/h, tyytyisivät nopeusrajoitettuihin autoihin. Eihän se niin mene ja se me jokainen tiedetään.
Jotain tarviis tehä, mutta ei tähän nyt kyllä perinteinen suomikonsti, eli rajoittaminen auta. Aikanaan koitettiin samaa keinoa viinankäytön vähentämiseksi, kieltolaki ja sen myötä Alko. Nyt kun katsoo mitä sekin rajoite on auttanu, niin voimme suoraselkäisinä todeta että kansakuntamme olisi kuollut sukupuuttoon, kuten kaikki muutkin maat, missä viinan käyttöä ei ole rajoitettu. Mehän emme olekaan viinan suurkuluttajia itse.....
Rajoittamisella on aina myös kääntöpuolensa.
Mulle on sinällään se ja sama, kulkeeko auto 130 vai 220 km/h, sillä ei ole käytännön merkitystä.
Kunhan ensin saadan rattijuopot pois liikenteestä ja senjälkeen teilattua hirvet, niin sitten voidaan rajoittaa autojen nopeuksia. Eiköhän tässä liene se suurin onnettomuusriski järjestys.... toki näitä yhdistelemällä saadaan lisää variaatioita. esim. rattijuoppous ja kaahaus...... tämäkin voidaan jo ehkäistä alkolukolla.Tiesitkö että nopeusrajoitukset koskevat myös ohitustilanteita?
Tiesitkö että rekoissa on nopeudenrajoittimet? Sinun mielestä nykyisellä tekniikalla on siis mahdotonta valmistaa sellainen henkilöautoon vai?
Ja jos sellainen tulisi autoihin pakolliseksi, sen tietysti maksaa auton omistaja. Tätäkin sinä ihmettelit kuka sen maksaisi.
Olisiko "faijalla" vielä lisää lapsellisia kysymyksiä? - MitäKukako
lisää! kirjoitti:
Nimittäin konginkankaan kolari, jossa rekka ja linjaauto ajoi yhteen. Rekassa oli nopeuden rajoitin, jolloin yhdistelmän suurin mahdollinen nopeus OLI 85km/h. Mikäli rajoitinta ei olisi ollut, olisi rekan kuljettaja pystynyt nostamaan nopeutta, jolloin yhdistelmä olisi oiennut, eikä olisi törmnnyt bussiin tuhoisin seurauksin. Huomaa kyllä näistä kirjoituksista, että alta 10%:lla tänne kirjoittavilla on VOIMASSA oleva ajokortti.
- RIITTÄÄ!!
150 % oli todellakin veikkaus, moista tutkimusta tuskin voi edes tehdä. Mutta olempa varma että meistä jokainen joka ajaa enemmän kun 40 000 km/vuodessa ymmärtää että moinen rajoitin vaarantaisi monen monen tuhannen autoilijan hengen.Autossa pitää vaan olla tarpeeksi tehoja ja vaihteisti sopivanlainen. Jos nopeus voidaan ripeästi kiihdyttää tuonne 130 niin kyllä sillä hyvin ohitse pääsee. Minkälaisia nopeuksia yleensä käytätte ohitustilanteissa 150? 200? 200>? Mulle riittäisi ihan hyvin tuo 130km/h rajoitettuna.
- JA33
´´a´´ kirjoitti:
Tiesitkö että nopeusrajoitukset koskevat myös ohitustilanteita?
Tiesitkö että rekoissa on nopeudenrajoittimet? Sinun mielestä nykyisellä tekniikalla on siis mahdotonta valmistaa sellainen henkilöautoon vai?
Ja jos sellainen tulisi autoihin pakolliseksi, sen tietysti maksaa auton omistaja. Tätäkin sinä ihmettelit kuka sen maksaisi.
Olisiko "faijalla" vielä lisää lapsellisia kysymyksiä?miksköhän niihin rekkoihin piti ne rajottimet asentaa?miks kaikkiin kuorma-autoihin piti asentaa rajottimet?olisivatko vähän vaarallisia liikenteessä painavine kuljetuksineen ja suurine nopeuksineen...henkilöauto ei paina paljoa,mutta nopeus korvaa kyllä sen painon,jos sitä vaan on tarpeeks...
- luultavasti
Lue ystävällisesti tuo edellinen viestiketju....
130 km/h Riittää 95 % tilanteissa... mutta itse en halua ottaa edes sitä pientä riskiä, että sen kerran kun autolta vaaditaan jotain tiettyä ominaisuutta sitä ei ole käytettävissä. PISTE.niitä sellaisia tilanteita joissa vaadittaisiin autoa kulkemaan enemmän kuin 130km/h tuskin tulisi jos maksiminopeus olis se 130km/h....
- ....................
Vittu! kirjoitti:
Kuvittele tilanne:
Vitun pelle!!!
Suoraansanoen hullua!
Ps. Sun päätäs pitäis muuttaa ja heti.Itse en ota kantaa pitäisikö nopeutta rajoittaa mutta jos itse ajat 130km/h niin etenet 36,11m/s ja rekka joka ajaa 85km/h etenee 23,6m/s eli nopeuseroa on 12,51m/s.
Jos käytät ohitukseen 30 metriä eli siirryt vastaantulevien kaistalle noin 3 metriä ennen rekan perää ja takaisin omalle kaistalle noin 3 metriä rekan eteen niin vietät vastaantulevien kaistalla aikaa noin 2,5 sekuntia ja etenet noin 30 metriä. Jos vastaan tulee auto jonka nopeus on 100km/h niin se etenee 27,7m/s ja tuossa 2,5 sekunnissa se etenee noin 69 metriä. Eli tarvitset ohitukseen vähintään 100 metrin näkyvyyden.
Jos ajaisit 160km/h niin tarvitsisit ohitukseen vähintään 75 metrin näkyvyyden. Nämä laskelmat on tehty sillä perusteella että nopeusero on jo valmiiksi tuo eli todellisuudessa myös kiihdytykseen menee oma aikansa. - apinat kommentoi
Jotain liikennekurille pitää tehdä, mutta moisiin idioottimaisuuksiin ei ole syytä ryhtyä. Järkeä saa käyttää myös rajoittavisssa toimenpiteissäTyperin viesti,mitä olen pitkää aikaan missään nähnyt!
- renaultisti
Senverran sattuu olemaan kuitenkin istuttuja kilometrejä ratin takana, että en ihan satuja ole höpöttäny. Nopeuden rajoittaminen ei ole ratkaisu kaahausongelmiin. PISTE.Joka kunnioittaa itseään ja toisiaan tieliikentessä kuten elämässä muutoinkin tajuaa että riskin ottaminen ja kanssaihmisten hengen vaarantaminen on typerää sekä edesvastuutonta,syyksi kohtuutomaan kaahaamiseen liikenteessä ei voi olla (kiire) kiire on tekosyy joka on muodostettu ihmisille työ-elämästä olisikin aivan terveellistä kaikkien tielläliikkujien miettiä että kannattaako kaahata sitä ylinopeutta ja vaarantaa tieliikennettä? on selvää että autoja saa uusia ja autoilla ei ole tunteita mutta ihmishenkiä ei voi korvata rahalla eikä terveyttä.
- Dorka222
auton pitäis kulkea 130 tuntia? tarkoitat 130KM/H? miks sen niin kovaa pitäis mennä? eihä missään saa ajaa kuin 120km/h?
- sdsui
MitäKukako kirjoitti:
Nimittäin konginkankaan kolari, jossa rekka ja linjaauto ajoi yhteen. Rekassa oli nopeuden rajoitin, jolloin yhdistelmän suurin mahdollinen nopeus OLI 85km/h. Mikäli rajoitinta ei olisi ollut, olisi rekan kuljettaja pystynyt nostamaan nopeutta, jolloin yhdistelmä olisi oiennut, eikä olisi törmnnyt bussiin tuhoisin seurauksin. Huomaa kyllä näistä kirjoituksista, että alta 10%:lla tänne kirjoittavilla on VOIMASSA oleva ajokortti.
Olis pitäny olla vähemmän nopeutta ja paperirullat kiinnitetty, niin sitte oltas säästytty tollaselta tuholta (jälkiviisautta)
- Nimetön
sdsui kirjoitti:
Olis pitäny olla vähemmän nopeutta ja paperirullat kiinnitetty, niin sitte oltas säästytty tollaselta tuholta (jälkiviisautta)
ole pätkääkään hajua koko hommasta, ensinnäkin paperirullia ei voi vetää kovin kiinni, tulee rulliin jäljet, eli tavara tärveltyy. Vähemmän vauhtia??? Juurihan minä kirjoitin, että rekan rajoitin rajoitti nopeuden maksimissaan 85km/h. Ajeletko itse päivittäin 80km nopeus alueella 30km/h? Tiettävästi rekka ajoi SALLITTUA nopeutta. Voidaan tietysti kysyä myös, miksei linjaauton kuljettaja tehnyt mitään, vaan odotti isoa paukkua.
- Surullinen_Faija
.................... kirjoitti:
Itse en ota kantaa pitäisikö nopeutta rajoittaa mutta jos itse ajat 130km/h niin etenet 36,11m/s ja rekka joka ajaa 85km/h etenee 23,6m/s eli nopeuseroa on 12,51m/s.
Jos käytät ohitukseen 30 metriä eli siirryt vastaantulevien kaistalle noin 3 metriä ennen rekan perää ja takaisin omalle kaistalle noin 3 metriä rekan eteen niin vietät vastaantulevien kaistalla aikaa noin 2,5 sekuntia ja etenet noin 30 metriä. Jos vastaan tulee auto jonka nopeus on 100km/h niin se etenee 27,7m/s ja tuossa 2,5 sekunnissa se etenee noin 69 metriä. Eli tarvitset ohitukseen vähintään 100 metrin näkyvyyden.
Jos ajaisit 160km/h niin tarvitsisit ohitukseen vähintään 75 metrin näkyvyyden. Nämä laskelmat on tehty sillä perusteella että nopeusero on jo valmiiksi tuo eli todellisuudessa myös kiihdytykseen menee oma aikansa.Pakko on vielä kommentoida....
Ajatko useastikkin 3 metrin päässä edellä ajavasta rekasta? siis aika suhari saat olla jos 3 metriä ennen rekan perää siirryt ohituskaistalle. Näkyvyyskin on silloin juur parhammillaan.....
Vou luoja mitä laskelmia.
- ennen kuin näkee
niin autokouluoppilaille etenkin nuorille miehille pitäisi siellä näyttää millaista jälkeä kaahailusta yms.tulee.Kuvat suurennettuna onnettomuuspaikoilta,ja lisäksi käynnit hautausmaalla,sairaalassa (teho-osastolla) yms.Muutamia tositilanteita kerrottuna,parempi jos itse syyllinen tulisi kertomaan ja uhrit tai niiden omaiset.Pitäisi kovapäisemmänkin näillä konsteilla rueta ajattelemaan vastuuta ja seurauksia..
- Järkeä
Ite olen saanut kortin vuoden 2003 alussa ja en ole vielä ajana yhtäkään kolaria koska maltan ajaa tasaista vauhtia ja ohituksia teen vaan sillon kun on tarvetta. Esim. traktori eessä taikka sitten joku ajaa 70km/h 100km/h alueella. Tosin sillonkin ohittaessa varaan niin paljon tilaa että varmasti voi mennä ohi turvallisesti. Kaupungeissa taas en näe mitään järkeä kiihytelölä rajusti koska sitten seuraaviin valoihin joutuu kuitenkin pysähtymään taikka hidastamaan ettei aja edellä ajavan auton perään.
Mielestäni olisi kyllä hyvä idea tuo mitä edellinen kirjottaja on kirjottanut ongelman mahdolliseksi ratkaisemiseksi. Tosin suomessa kyllä riittää niitä hurjapäitä niin paljon ettei kaikki mitenkään luovu kaahaamisesta ennen kun itse kokevat seuraksensa.
Ps. Enkä muuten ole saanut yhden yhtä sakkoa tähän mennessä mut monet olisi varmasti jo tulleet jos aan olisi tapoihini kuulunut ajaa hieman ylinopeuksia tuolla isoilla teillä varsinkin - Jalmanderiduuppi
Erittäin hyvä idea! Näinhän se pitäisi tehdä.
- sepi vaan
Järkeä kirjoitti:
Ite olen saanut kortin vuoden 2003 alussa ja en ole vielä ajana yhtäkään kolaria koska maltan ajaa tasaista vauhtia ja ohituksia teen vaan sillon kun on tarvetta. Esim. traktori eessä taikka sitten joku ajaa 70km/h 100km/h alueella. Tosin sillonkin ohittaessa varaan niin paljon tilaa että varmasti voi mennä ohi turvallisesti. Kaupungeissa taas en näe mitään järkeä kiihytelölä rajusti koska sitten seuraaviin valoihin joutuu kuitenkin pysähtymään taikka hidastamaan ettei aja edellä ajavan auton perään.
Mielestäni olisi kyllä hyvä idea tuo mitä edellinen kirjottaja on kirjottanut ongelman mahdolliseksi ratkaisemiseksi. Tosin suomessa kyllä riittää niitä hurjapäitä niin paljon ettei kaikki mitenkään luovu kaahaamisesta ennen kun itse kokevat seuraksensa.
Ps. Enkä muuten ole saanut yhden yhtä sakkoa tähän mennessä mut monet olisi varmasti jo tulleet jos aan olisi tapoihini kuulunut ajaa hieman ylinopeuksia tuolla isoilla teillä varsinkinEli sä oot yks niistä joka kuppaa aina liikenne valoissa ja tukkeuttaa kaupunkiliikenteen. Liikennevaloista kun lähdetään reippaasi ja ripeesti saadaan huomattavasti useampi auto aina vihreiden valojen aikan läpi ja näin vähennettyä ruuhkia. Ylinopeutta ei toki tarvi ajaa.
- hyvamies
Kyllä mä olen kattonut tota touhua ja niinkun näkyy muuallakin, niin näkyy liikenteessäkin. Välinpitämättömyyttä omasta ja muiden hengestä. Ei enää ole kuria ja järjestystä edes koulussa ni ei opita välittämään mistään. Tietysti aina ollaan hurjasteltu, mutta ennen oli sentään maalaisjärkeä ihmisillä, nykyajan ihmisillä hyvin useasti ei mitään tai kusipäisyys! En nyt niin vanha itsekään, mutta oppinut tavoille.
- laikas
tässä juuri on se suurin syntti.välinpitämättömyydessä..näkeehän sitä jo rekkakuskeissakin..joka päivä kolareissa,siellä täällä..eivät piittaa siittä mitä tekevät,liian suuret luulot on heissäkin.kuhan saa istua puhelin kädessä koko ajan.kuka oikein maksaa heidänkin puhelinlaskut..heilläkin pitäisi olla 70 kyltin takana..uskon että juuri se 70 kyltti nuorison autossa ainakin pari vuotta,olisi ainoa hyvä idea tähän.joku raukka päättäjä keksi poistaa senkin..nyt ne näkevät seuraukset..joku tietysti keksisi siitäkin..että se hidastaa liikenne jne,,olen sitä mieltä,että on vaan hyvä tietää olla varovainen,kun näkee kyltin,ja jos vauhti on sillä liikaa,soittaa heti poliisille joka voi valmiina odottaa kaaharia..mahdollisuuksia olisi monta..mutta enää ei ole päteviä ihmisiä ja päättäjiä joka mihinkään pystyisi.opettajilta,poliiseiltä on otettu pois kaikki mahdollisuudet toimia kuten pitäisi.vaan nyt kun rikollisuutta riehuu.ON VÄHENNETTY POLIISEJÄKIN MINIMIIN..KANTAKAAMME SEURAUKSET,joka vuosi vakuutukset nousee huippuun..itse olen ajannut jo 39v eurooppanki ristin rastin,.ikinä en ole vielä kertaakaa ajanut kolaria,enkä ojassa ollut,vaikka kelit on ollut liukkaat,ja tiellä oltiin kesärenkailla,kun ajaa sen mukaan mitä keli antaa myöten,pysyy varmasti tiellä..
- NISKALAUKAUS
Vedetään kaahareita turpaan oikein kunnolla..ihan varmuuden vuoksi ENNEN ja Jälkeen kolarin.
- aina joskus kaahailen
Autolla on kiva kaahata jos on hyvät olosuhteet. ei saa olla kännissä, ei tehdä hulluja ohituksia, kaahaus saa tapahtua vain autioilla korpitaipaleilla ei taajamissa tai paikoissa missä on paljon liikennettä. kaahauksella tarkoitan lyhyt aikaista auton huippunopeuden testausta jollain suoralla ja muuten ei saa ajaa yli nopeutta kuin 40 km/ h ja tämäkin vain tosi hyvällä autolla ja hyvillä olosuhteilla.
- wweww
aina joskus kaahailen kirjoitti:
Autolla on kiva kaahata jos on hyvät olosuhteet. ei saa olla kännissä, ei tehdä hulluja ohituksia, kaahaus saa tapahtua vain autioilla korpitaipaleilla ei taajamissa tai paikoissa missä on paljon liikennettä. kaahauksella tarkoitan lyhyt aikaista auton huippunopeuden testausta jollain suoralla ja muuten ei saa ajaa yli nopeutta kuin 40 km/ h ja tämäkin vain tosi hyvällä autolla ja hyvillä olosuhteilla.
joo kyllähän se on mukavaa ja samalla voi ottaa vähän riskejä mutta on ne myös aika vaarallisia riskin ottoja.. mutta joskus voi myös paineita päästellä ku kaasuttaa pikkusen liikaa,mutta sit jos rysähtää tai jotain niin ei välttämättä tarvi enää ikinä paineita päästellä ku henkimenee..
- Edu2
Kautta aikojen tyhmimmät on karsiutuneet luonnosta. Niin tapahtuu nytkin.
Jos on niin pöllö, ettei ymmärrä omia rajojaan, saattaa käydä huonosti.
Ikävänä puolena on tietysti se, että nyt menee mukana ihan fiksujakin ihmisiä.
Millään kahdeksankympin lätkillä tai nopeusrajoituksilla ei ole merkitystä, se on nähty.
Edu- caps
on vaarallisemat,koska niiten takia joudutaan "kaahamaan" jos on 80 rajaoitus pitäisi ajaa 70 -olen silloin parempi kansalainen,jos liikenne valoissa on vihreä -hitastetaan ja jopa jarrutetaan!!!
En uskoa ,että see kaahamine loppu,ja ei see iästä ole kiinni vaan aivoista !!!
- Auto pois
Törkeästä ylinopeusesta ratista tms kortti tietenkin heti narulle kuivumaan ja toistuvsta tai törkeästä urpoilusta AUTO VALTION VARIKOLLE.
Oppisi nämä vanhemmat jotain jotka lainailevat kakaroileen liian tehokkaita autojaan.
Tai jos isi haluaisi sen autonsa ajoon takaisin nostaisi sitten syytteen luvattomasta käyttöön otosta.
Olisihan se mukava kuulla niitä selityksiä kun poika ajoi firman autolla jonkun hengiltä.- ami19
Ajokortti ikää korotettava 5 vuodella, jos vaikka sitten olisi järkeä päässä....?
Kortti kerralla pois vähintään vuodeksi!! nykyään kortti lähtee pois heti jos ajat yli 40km ylinopeutta. ja myös silloin kun on alkoholia veressä yli 0.5promillea. Tosin valvonta esim maaseuduilla ja syrjäseudulla valvontaa on aivan riittämättömästi. jos lähin poliisi on yli 20km päässä niin ei nekään joka paikkaan ehdi. ja sitten maaseuduilla on yleensäkin korkealla kynnys että alkaa ilmiantamaan esim rattijuoppoja. olen itsekkin ottanut kyl sakkoja ylinopeudesta mutta kyl sakot aiheuttaa sen että mielellään ajaa rajoitusten mukaan vast edes.. kun kerran itse joutuu ne maksamaan eikä isä tai äiti
- järeemmät keinot
Lueppa noita uutisia tarkemmin, monella kaaharilla ei ole edes korttia, eikä autoakaan (omaa). Paras olisi häpeärangaistus, eli kaaharit ja rattijuopot kanteleen tekosistaan kylttejä, pariksi viikkoa tai kuukaudeksi, johonkin näkyvälle paikalle esim. kaupunkiin tai kylälle tms. missä sattuu asuun, loppuis se isoin into, niihinkin pelleilyihin. Häpeärangaistus tepsii muualla niin miksei meillä, mitä noita sekopäitten henkilöllisyyksiä salaileen.
- Ajomies49
järeemmät keinot kirjoitti:
Lueppa noita uutisia tarkemmin, monella kaaharilla ei ole edes korttia, eikä autoakaan (omaa). Paras olisi häpeärangaistus, eli kaaharit ja rattijuopot kanteleen tekosistaan kylttejä, pariksi viikkoa tai kuukaudeksi, johonkin näkyvälle paikalle esim. kaupunkiin tai kylälle tms. missä sattuu asuun, loppuis se isoin into, niihinkin pelleilyihin. Häpeärangaistus tepsii muualla niin miksei meillä, mitä noita sekopäitten henkilöllisyyksiä salaileen.
On turha kuvitella rangaistusten purevan soidin- menoihin. Vain kokemus ja jonkinlainen kasvatus auttaa. Nyt typerimmät jullit apuharvennetaan.
Tytöt eivät demonstroi egoaan autoilla.
Kasvatus lienee nykyään tuntematon käsite. Ajomies49 kirjoitti:
On turha kuvitella rangaistusten purevan soidin- menoihin. Vain kokemus ja jonkinlainen kasvatus auttaa. Nyt typerimmät jullit apuharvennetaan.
Tytöt eivät demonstroi egoaan autoilla.
Kasvatus lienee nykyään tuntematon käsite.ja tosin monelle nuorelle kuskille joka saa sakot niin isukki kiltisti maksaa sakot poissa ettei pojan tarvitse itse maksaa niitä ja sanoo että koita ajaa rauhallisemmin seuraavalla kerralla. mikäs se tollaanen rangaistus on.
- puutu asiaan
Suomessa kaahareita hyysätään. Niiltä pitää ottaa auto ja kortti pois. Lopullisesti. Liikenne ei ole kusipäiden asia ollenkaan. Riskit ovat liian suuria.
Nuoriamiehiä kiinostaa aina se nopeus, se adrelaliinin kuohunta! se on uskomatonta kun vauhtia on 200 :P mutta sitä ei saa liikenteestä pois, koska se on perjaatteessa "ilmaista". jos speedway radalle sais noin vain mennä ajaa, ja niitä olis useammassa paikassa tai pystyis järjestämään enemmän tyyliin ilmaisia rallipätkiä. jos nyt kukaan ymmärtää ajatukseni pointtia. vauhtia tulee aina olemaan, mutta missä sitä vois harrastaa luvalla ex-temporeena ni sellainen olis hienoa.
- on kivaa
Eikös pari markkaa ole nykyään aika laimea nopeus? 250km/h on jo jotain, ei sen hauskempaa voi housut jalassa tehdä;) Niin ja näille moralisoijille, en ole ikinä ajanut kolaria ja kortti ollu kohta kymmenen vuotta. kolariin syyllisiltä se kortti pitäis ottaa pitkäksi aikaa pois. Kolarin aiheuttajalla ei tilannenopeus ole ollut oikea tai tarkkaavaisuus ei riitä liikenteeseen.
- Nimetön
Olisiko mahdollista järjestää hyvä kampanja aiheesta. nettivuilla voisi kokeilla törmäyssimulaattoria, luetella eri syyt kolareihin, ja kertoa tositarinoita. Sivujen olisi ehdottomasti oltava nuorille suunnatut ja asialliset kaikki 'paasaamiset' poisjätettynä. Kaikki ohjeistus kaahaamisesta nuorille on tänäpäivänä vain verbaalista, olisi hyvä kokea kolari ennen sen tapahtumista.
- mut
Ne, jotka siellä eniten kaahaa ajattelee olevansa hyviä kuskeja ja ne varmasti tietää mitä missäkin vauhdissa voi tapahtua, mutta ei siis tietenkään heille. Sad but true. En kuitenkaan oo tässä nyt sitä vastaan, etteikö tietoa voisi olla tarjolla!
vasta kun jonkun läheisen kaverin henki menee kun itse on ratissa. oon ollut parissa kolarissa itse, eikä se oo haitannut, ku kenellekkään ei oo sattunut mitään paitsi pieniä ruhjeita kuskille ja ittelle
- ä-gäg
Poikien ajokortti-ikä tulisi nostaa 20 vuoteen.
- ikärajaa alaspäin
Vaikkapa 15 vuoteen ja Valistusta = oppia isän kädestä.
Itse opettelin ajamaan 70-luvulla hyppäämällä Dodgen rattiin ja eikun tielle,
11 vuotta ajelin kortitta, sain sinä aikana vain 3 sakkoa kortitta ajosta,
v 83 ajoin kortin, kertaakaan opettajan ei tarvinnut minua neuvoa, ei ajettaessa eikä teoriassa, ei opettaja kieltänyt kun moottoritiellä ajelin 140 eli huomattavaa ylinopeutta. Teoriatunneilla en edes käynyt, kaveri kävi ne puolestani.
Jos ikärajaa aletaan nostamaan, se tuo lisää ongelmia, kyllä asenteita on ensiksi alettava muuttelemaan, aivan aluksi
kieltäisin autonromujen hakemisen saksasta, niin teen omille lapsille, eiköhän me noilla kotipihan riisikipoilla pärjätä. Ei ne kulje lujaa mutta vievät perille, sehän auton tarkoitus onkin. - Syntyy
vaan enemmän niitä "patoutumia" kun kauan joutuu odottaan et sit pitää päästä purkaan kaikki ja ajaa vielä kovempaa mitä kauemman on joutunu odottaan.
- SpeedyConzales
Toisen kerran kaahaus tai todellisen vaaran aiheuttaminen ja auto pois kaahaajalta! Jos on vieras auto, silloin heti häkkiä! Ei viattomien kansalaisten tarvitse kärsiä kaheleitten ohituskuolemista ja holtittomasta autonkäytöstä julkisessa liikenteessä. HÄPEÄPAALU yksi kiva vaihtoehto!
- Yliopiston autokoulu
Ikärajaa ylös !
Mitä tekee joku 18 vuotias autolla ?- aivot hei
mitä sinä teet autolla? Eiköhän moni 18-vuotias tee samaa autolla kuin keski-ikäiset? Moni kaverini on ostanut itse auton (ei ole kyseessä uusista volvoista, audeista, mersuista tai bemureista vaan vanhoista opeleista, fordeista...) ja käyvät työssä kun rahaa ei ole muuten saatavilla ja moni työpaikka monen kilometrin takana (en nyt puhu kahdesta kilometristä vaan 20 kilometristä). Eikä tuossa kortin iän saamisen nostamisessa ole mitään järkeä, moni 30-vuotias kaahaa samanlaisesti kuin joku 18-vuotias teinipoika tai tyttö. Ja kyllä meillä alle 20-vuotiailla tuo järki juoksee ;)
- ei auta
Siinä vaan rankaistaisiin niitä 90% nuorista autoilijoista, jotka osaa käyttäytyä. Kun ne 10% älykääpiöt törttöilee... Auto takavarikkoon olisi kyllä ihan tehokas keino, kortitta kun voi ajaa jos uskaltaa (ja nämähän usein uskaltavat, kun liikennesäännöistäkään ei piitata)..
Itsekin ajelen usein huikan "ylinopeutta" koska mittari näyttää hiukan alle.. Esim jos ajan mittarin mukaan 80 -todellinen nopeus on noin 75-76. Siksi yleensä ajan mittarin mukaan vähän alle 90.. (siis 80 rajoitusalueella) ja sit ottaa päähän kun joutuu ajelee nonkun perässä joka ajaa mittarin mukaan noin 70-- eli todellisuussa vähän päälle kuuttakymppiä...
Mutta silti ohitan vasta kun se on turvallista ja tyydyn ajamaan perässä jos olen alle 5 km päästä kääntymässä pois tieltä joka tapauksessa, koska siinä vaiheessa ohittamalla ei enää voita mitään! - -80%
aivot hei kirjoitti:
mitä sinä teet autolla? Eiköhän moni 18-vuotias tee samaa autolla kuin keski-ikäiset? Moni kaverini on ostanut itse auton (ei ole kyseessä uusista volvoista, audeista, mersuista tai bemureista vaan vanhoista opeleista, fordeista...) ja käyvät työssä kun rahaa ei ole muuten saatavilla ja moni työpaikka monen kilometrin takana (en nyt puhu kahdesta kilometristä vaan 20 kilometristä). Eikä tuossa kortin iän saamisen nostamisessa ole mitään järkeä, moni 30-vuotias kaahaa samanlaisesti kuin joku 18-vuotias teinipoika tai tyttö. Ja kyllä meillä alle 20-vuotiailla tuo järki juoksee ;)
Voi olla että olet kypsä,
mutta - monet - muut eivät ole !
Ennaltaehkäisyä tässäkin ja korkeemmat
vakuutusmaksut - epäluotettaville !
Poliisien olisi selvitettävä
jo ennen kortin antoa ! - rtgrd
18-vuotiaan aivot eivät ole edes täysin vielä kehittyneet!
- huh huh
Tämä se varmasti ehkäisisikin kortittomien 17-vuotiaiden kaahausta humalassa.
- jatta
mitä oikeesti joku 18 vuotias tekee autolla en tiiä
- Zeppio
Niinpä, meillä on vapaan kasvatuksen saaneilla jo seuraava sukupolvi siinä iässä että ne jo tuolla kurvailee ja otsikot sen kertoo millä tuloksella.
Kun ei kotonanakaan ole mitään sääntöjä eikä kuria niin miten nuo juniorit sitten noudattais toisten huomioimista liikenteessä, äiti koittaa aamuisin sormella ettei vaan oo kaakao liian kuumaa ja jos "pikkuinen" sattuu tekeen jotain moitittavaa niin päätä silitellen vakuuttaa juniorille ettei se ollu sun vika, syy on yhteiskunnan ja kaikkien muiden ne ei vaan ymmärrä sua.
Kuri, järjestys, vastuunkanto ovat vieraita suurimmalle osalle nykynuoria.
Jokainen yksilö vastaamaan omista tekosistaan, ja tarvittaessa se kaveri/kaverit samalle tuomiolle, ajan mittaan saattais "pölhyily" liikenteessä vähetä. - perheenisä
Niin, kun ei ole enää nuorilla oikeaa kotia, missä asioita voisi opiskella ja ennakkoon niistä jutellä. Suomen nuoret ovat katulapsia ja sieltä ammennetaan oppi liikenteeseen, kavereilta, jossa porukassa tyhmyys vain tiivistyy.
Jo esimerkiksi turvavöiden käyttö on nuorilla lähes o %. Nuoret äidit kuljettavat lapsiaan etupenkillä ilman turvavöitä jne.
Kun katsoo marketin pihalla perheen lähtöä autoillaan niin lähes poikkeuksetta isä ei kiinnitä turvavyötä vaikka muut sen tekisivät.
Koska nuoret saavat liikenneoppinsa kadulta ja kavereiltaan niin miten mikään muu voisi auttaa kuin aluksi esim. turvavyölukko: Auto ei edes käynnistyisi ilman turvavyön kiinnittämistä. Säästyisi ainakin 150 nuorta huolehtimaan meistä vanhoina!
Muistutan myös, että suomalaiset nuoret juovat viinaa euroopan eniten ja ovat Irlannin nuorten kanssa eniten teillä tietymättömillä! Eu-maista suomalaiset vanhemmat tietävät(välittävät)kaikista vähiten, mitä lapsensa tekevät, keiden kanssa pyörivät ja koska tulevat kotiin.
Muualla EU-maissa on vielä sentään perheet, joissa asioista puhutaan ja kasvatetaan lapsista kunnon kansalaisia!- isä kiinnittää
turvavyön, ilman kiinnittämistä ei lähdetä ajelemaan.
- mitä kovempaa sen hauskempaa
voisiko joku sanoa miksi ei saisi ajaa kovaa...kuka typerä politiikko keksinyt meille aivan naurettavat rajoitukset...ei ole kyse asenteista vaan ihmisten halusta tehdä asioita...miksei tehdä moottoriteitä niinkuin saksassa missä vapaat nopeudet...ihmisiä vituttaa tää holhous mitä tässä maassa harjoitetaan joka asiassa...asia jota en hyväksy on kännissä ajaminen,siitä pitäisi rangaista kovemmin,pitäisi,mutta sitä eivät herrat halua koska ajavat itsekkin pöllyssä,nollaraja on ainoa oikea liikenteeseen...selvinpäin vaikka viittä sataa!!!!!
- autoilijaaa
on jos Suomessa olisi F1-moottorirata jos kaikki
saisvat ajaa niin kovaa kun uskaltaa. Joo maksaahan
se mut ajellaan sit 200 yleisil teillä.
Rattijuoppoudesta pitäis antaa sellaset rangaistukset
että tuntuu. Automaattisesti 5vuotta linnaa.
Eiköhän se tepsi. - Omatekoinen juristi
Ainoa keino edes vähentää autolla tappajien intoa on takavarikoida heti paikalla AUTO (=tappoväline) jokaiselta ylinopeutta ajavalta, rattijuopolta, ja suojatien lainvastaiselta ylittäjältä.
- juutas käkriäinen
on epäonnistunut - tai sitä ei ole ollut - ainoa konsti on, että viranomaiset puuttuvat nopeasti.
1. Kortti pois
2. Kortitta ajosta heti muutaman päivän pidätys ja oikeudenkäynti tuomioineen.
3. korvausvelvollisuus suuremmaksi.- Kannatan
Hieno idea tuollainen!! :)
- selvät pelisäänöt opettaa.
Kannatan kirjoitti:
Hieno idea tuollainen!! :)
Ajokortti voisi olla vaikka 3 vuotta koeluonteinen.
Isommista nopeuksista ja välinpitämättömyyksistä kortti heti pois. - KEINOJA ON, USAKLLETAANKO K...
selvät pelisäänöt opettaa. kirjoitti:
Ajokortti voisi olla vaikka 3 vuotta koeluonteinen.
Isommista nopeuksista ja välinpitämättömyyksistä kortti heti pois.Lisää autokoulua. Asennekasvatusta. Psykologin pakeille omalla kustannuksella. Tutustumista sairaaloissa ja laitoksissa onnettomuuden uhreihin.
- AJJ SALL NOP MUKK
JOS ITSELLÄ OLISI KORTTI AJAISI SALLITTUJEN NOPEUKSIEN MUKAAN JA KESÄISIN AJAISIN JOPA ÖISIN JOPA REKALLA.BUSSILLA JA SITTEN VIELÄ YHDISTELMÄVOLVOLLA SALLITTUJA NOPEUKSIA.JA MÄ AJAISIN RANNIKOLLA AINA..JA JOS MULLA OLISI KESÄAUTONA VAIKKAPA OPEL KADETT G AJAISIN SILLÄ SOPIVAA VAUHTIA..
- Teppo
Jos joku runkkari tappaisi lähiomaiseni ajamalla hänen päälleen humalassa, ylinopeutta tai suojatiellä, niin amputoisin kuskin molemmat kädet. Loppuisi ajaminen ja paskalla istuessa voisi muistella, kuinka mukavaa oli kun sai itse pyyhkiä.
- mmmmmmmmmmm
se tepsii,että suomessa alkaa naiset jättämään näitä kyttiä ja lekureita ja upseereita, autoilukin paranee sitten.Naiset pitää saada suomessa arvostamaan lyhempiäkin miehiä ja muiota ammatteja kuin noita edellä mainittuja..ne eivät yhteiskuntaa rakenna....
- lyhkänen
jättäkää ihmeessä jo naiset niitä pitkiä jätkiä,suomessa lyhkäset tarvitsevat teitä...
- RockyBoa
Yksinkertainen ratkaisu on koventaa rangaistuksia, suomen lainsäädäntö on muutenkin niin löysä jokaisessa asiassa että jostain se kiristäminen pitäisi aloittaa. Kortit pois helpommin ja paljon kovemmat sakot ja jopa vankeusrangaistuksia niin laittaisi edes osalle pienen mietintämyssyn päähän ennen kuin lähtevät ajamaan 200km/h.Ja tietyissä tapauksissa kun kortti lähtee pois niin pitäisi käydä autokoulu uusiksi ja hinta kaksinkertaiseksi. Ja rattijuopoille kovemmat rangaistukset ehdottomasti. Aikaisemmin puhuttiin että ajellaan isukkien työsuhdeautoilla mutta kyllä mä näen liikenteessä enemmän näitä 80-luvun lopun ja 90-luvun alun bemareita jotka todellakin kaahaavat päivittäin. Ja aivan älyttömissä paikoissa. Euroaika on myös tuonut sen että nuoret ostavat enemmän tehokkaampia autoja, ja kun saksasta tuodaan niin paljon niin niitä löytyy suomenkin markkinoilta ihan kiitettävästi. Mutta liikennekasvatusta ei voida opettaa autokoulussa eikä kouluissa, toki muutama oppilas ehkä taas laittaa mietintämyssyn päähän ja tajuaa itse mutta
väitän että se pitää lähteä kotoa, kun ihmisellä on tietty kunnioitus ihmisiä ja sääntöjä kohtaan niin riskit olisivat pienemmät. Nykyään kasvatus on niin löysää, ei mitään kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan, auotaan päätä jokaiselle,opettajille jne. Ei mikään ihme ettei ole myöskään liikenteessä kunnioitusta. Huh, tulipa purettua taas mitä oli mielessä=) KOVEMPI KURI KOTONA!!!!JA KUNNIOITUSTA MUITA KOHTAAN!!!- ei ne rangaistukset
mitään hillitse....
1) Nykytilanteessa kun asenne on mitä on, ainut keino on tiukka kontrolli. --> tulevaisuus lienee että jokaisessa autossa GPS paikannus, joka vertaa tod. nopeuksia nopeusrajoituksiin. Tekniikka on jo olemassa, navigaattorithan tietävät pääteiden nopeusrajoitukset ja jopa piipityksellään varoittavat kuljettajaa ylinopeudesta. No toivon ettei tätä tarvitsisi minun elinikänä toteuttaa (=kyllä tykkään itsekkin ajaa "jousavasti", kuulunhan niihin 90% suomlaisista, jotka ajaa keskivertoa paremmin :) )
2) Asenteiden muuttaminen ja tämä prkl holhousyhteiskunnan alasajo.
Esim. Itävallassa pikkuteillä harvoin nopeusrajoituksia [ainoastaan yleisrajoitus 80 tms.] (vaikka syytä olisi), ja oikean tilannenopeuden valitseminen kuljettajan vastuulla. Miten suomessa; jos tiellä yksikin jyrkempi mutka, rajoitus 60km/h tai sitten rakennetaan vanhan tien päälle uusitie, jossa ei mutkia ja nopeusrajoitukseksi joku puuduttavan hiljainen 80km/h.
Liikennevalot; Tieliikenne laki sanoo, että suojatiellä olevaa jalankulkijaa väistettävä; Saksassa tämä toimii, suomessa tämä ei toimi, eikä sitä yritetä saada toimimaan, vaan jokapaikkaan missä ihmiset on nähty ylittävän tietä, laitetaan liikennevalot --> ihmiset passivoituvat ja unohtavat autolla ajaessa kevyenliikenteen, koska "valot pitävät siitä huolen". Tyyppiesimerkki, jalankulkijoille valot vaihtuvat vihreiksi 5s ennen autoilijoita --> lyhentää autoilijoiden vihreitä --> kasvattaa ruuhkaa...
Liikennevalot, tieliikennelaki sanoo että risteykseen saa mennä vain jos se on tyhjä; Keski-eurooppa; hommatoimii, Suomi; homma ei toimi, eikä sitä yritetä saada toimimaan, liikennevalot suunnitellaan sillen toimimaan, että peräkkäiset valot vaihtuvat punaiselle siten että edellinen risteys ehtii tyhjentymään siihen tunkeneista autoilijoista, sen sijaan keski-euroopassa näin ei tapahdu --> erona jälleen että suomessa autolijoille jää lyhyemmät vihreät ja vihreä aalto ei toimi --> ruuhka
Väitänkin ettei missään muualla maailmassa saada näin pienellä autokannalla näin suuria ruuhkia.
No meni off-topikin tilittämiseksi (=helpotti onneks) mutta pointti on se, ettei tämä yhteiskuntarakenteemme kannusta yksilöitä vastuunalaisiksi, toisiaan huomioon ottaviksi, vaan kaikkea pyritään säätelemään ja ohjaamaan - vain ja ainoastaan darwinin esittämien heikompien lenkkien mukanapitämiseksi, vaikka se on todettu tehottomaksi. rangaistusten koventaminen ei auta kaahareiden suhteen, ne on vaa tyhjä taskuisempia ja vankilassa enemmän.. ei mitään hyötyä koventaa rangaistuksia.. vaan sanon sen saman minkä jo aiemmin. se kaahaus pitäis siirtää lailliselle alueelle, eli kunnat keräämään rahaa ja järjestämään tapahtumia missä saa ajaa nii lujaa ku uskaltaa, tai useammalle paikkakunnalle speedway rata johon vois mennä ex-temporeena ajamaan köyhimmätkin amikset
- RockyBoa
Mr.PlaaPlaa kirjoitti:
rangaistusten koventaminen ei auta kaahareiden suhteen, ne on vaa tyhjä taskuisempia ja vankilassa enemmän.. ei mitään hyötyä koventaa rangaistuksia.. vaan sanon sen saman minkä jo aiemmin. se kaahaus pitäis siirtää lailliselle alueelle, eli kunnat keräämään rahaa ja järjestämään tapahtumia missä saa ajaa nii lujaa ku uskaltaa, tai useammalle paikkakunnalle speedway rata johon vois mennä ex-temporeena ajamaan köyhimmätkin amikset
ja se muka on ratkaisu kun ne saa kerraan kuussa jossain ajaa kovaa niin vähenee liikenteestä???? Joo ehkä se on se prosentti ketä haluaa kokeilla omia rajojaan eikä tarvi tehdä sitä tuolla liikenteessä. mutta kun suuriosa on sitten niitä joilla aivojen tilalla on kusta ja niille ei auta se että saa kerran kuussa ajaa radalla. olisi se ihan kiva että olisi enemmän ratoja missä voisi tavallinen ihminen käydä ajamassa mutta kun se ei vaan ole niin yksinkertaista. ensinnäkin se maksaa paljon ja kuka sen maksaa?????? ei valtio ja eikä yksityinen ihminen eli pitäisikö vakuutusyhtiöiden maksaa että ihmiset saavat käydä ajamassa radalla 200km/h???? se että normaalituloinen ihminen saa 10000€ sakot esim törkeästä ylinopeudesta niin kyllä se laittaa miettimään että pitäisikö ajaa kun maksaa sitä hetken aikaa korkojen kera. pelko esim 18vuotiaalla että joutuu vankilaan ylinopeudesta niin varmasti auttaa, tuskin jokainen jätkä tai nainen on niiiiiin kova että haluaa vankilaan lomailemaan. aina on se kusipäidenkusipäät ryhmä joka ei väliä mistään ja niitä meillä on vankilat täynnä erilaisista rikoksista istumassa. valitse itse kumpi laittaisi sut miettimään enemmän ajatko ylinopeutta vai et 1000€ sakkoa vai 10000€ tai 1000€ sakkoa vai 6kk linnaa? briteissä toimii ihan hyvin noi pelote jutut, varsinkin tavallisissa asioissa. tupakoi dösässä niin 5000puntaa sakkoja. hmm pitäiskö tupakoida=)
- suljettuja kaahauksia
http://www.adressit.com/formulaykkoset
siis kilpaa ajetaan radalla ja valvotuksi, eli formulat ilmatteeksia ja anlogia kanavalle takas, kiitos.
nimi adressiin. - Sandtra84
Olen sitä mieltä, että alkoholijuomien hintaa pitäisi ehdottomasti nostaa. Monet juovat nykyistäkin enemmän alkoholijuomia. Nuorille miehille pitäisi laittaa raja, kuinka pitäisi elellä. Huomautus huolimattomille vanhemmille!
- sepi vaan
Täällä ollaan niin tuomitsemassa kaahareita, mutta kertokaas nyt sit mitä on kaahaaminen? Mun mielestä kun ylinopeus ja kaahaaminen on kaksi aivan eri asiaa. Minusta kaahaaminen on sitä kun ajetaan kovempaa mitä taidot antaa myöden. Joku voi kaahata jopa nopeusrajotusten mukaan. Nämä kaahaajat jotka ajaa vaillä järkeä minäkin tuomitsen, mutta en ylinopeutta ajavia, tilanteesta riippuen.
Suomessa pitäis ajokortin saamiskynnystä nostaa ja jollakin tavalla pystyä valvomaan ajotaitoa. Vaikka viiden vuoden välen jokin ajokoe. Joka ainut päivä nään kaiken näkösiä torppöjä, yleisin on varmaan että pysähdytään kiihdytys kaistan päähän. Kortti pois sellasilta! Se vasta "kaahaamista" onkin kun törötetään kaista päässä paikallaan ja toiset kiihdyttää ja kattoo että tuleeko ketään. Mun ei ole koskan tarvinut pysähtyä kiihdytyskaistan päähän. Aina on väli. Paitsi sitten kun siä joku tosin on pysähtynyt... joskus jopa kiihdytyskaistan alkuun!- Sepiseni
Kuulepa Sepi !
Katsopa peiliin ja mieti kysymyksiäsi.
Saivartelijoita meillä riittää, kuulutko sinä heihin?
Rajoitus on rajoitus ja sillä siisti.
Sitä on vain kaahareiden ja saivartelijoiden mahdoton ymmärtää. Luepa tällä palstalla oleva kirjoitus joka käsittelee liikennekulttuuriamme ja koeta omalta osaltasi sitä parantaa. - Yks kaahari
Sepiseni kirjoitti:
Kuulepa Sepi !
Sitä on vain kaahareiden ja saivartelijoiden mahdoton ymmärtää. Luepa tällä palstalla oleva kirjoitus joka käsittelee liikennekulttuuriamme ja koeta omalta osaltasi sitä parantaa.200km/h pitää mielen virkeänä ja kehon pirteänä!
- sepi vaan
Sepiseni kirjoitti:
Kuulepa Sepi !
Sitä on vain kaahareiden ja saivartelijoiden mahdoton ymmärtää. Luepa tällä palstalla oleva kirjoitus joka käsittelee liikennekulttuuriamme ja koeta omalta osaltasi sitä parantaa.Rajoitus on rajoitus ja se on totta. Suomessa kun ajokortti on kaikkien oikeus puuttellisesta motoriikasta, näkökyvystä, sun muista puutteista riippumatta niin rajoituksethan pitää heikoimpien mukaan asettaa. Kaikille totakain pitää olla samat rajoitukset, mutta oikeus kortin saamisen pitäisi olla korkemmalla. Jos joku nyt sit tässä nykyliikenteessä ajaa 80km/h alueella 95km/h niin en mä sitä kyllä ole tuomitsemassa kaahariks. Isompiakin ongelmia liikenteessä on! Se että jos sitten ajetaan 150km/h niin se on ihan toinen juttu... sitä minäkään en hyväksy!
Yks kaahari kirjoitti:
200km/h pitää mielen virkeänä ja kehon pirteänä!
Tuo moottoripyöräkolarin kuorma-auto on meidän firman takapihalla tutkintaa odottamassa. Kuskin kypärä on melkein metrin verran syvyydessä jumissa siellä. Muutenkaan ei ole siistin näköistä. Juu kivasti rentouttaa kun pilvenpäälle pääsee katselemaan maailman menoa
- mittari
Me suomalaiset olemme valitettavasti vielä sivistymättömiä metsäläisiä.
Meidät on kasvatettu herran pelkoon kieltoihin ja rangaistuksiin. Tsaari jos ei aloittanut niin jatkoi.
Meitä ahdistaa.
Meitä ei ole opetettu saamaan kannustusta, kiitosta, ohjausta, turvaa ja toisista välittämistä.
Me olemme katkeria. Autot maksaa, polttoaine maksaa, käytämme runsaasti alkoholia ja sitten me "kostamme".
Kulttuurimuutokseen kuuluu aina uhrauksia ja aikaa, se ei synny hetkessä.
Ja me joudumme maksamaan siitä, ihmishengillä.
Lohduttaako se tieto, että sama ongelma mutta paljon suurempana on esim. Venäjällä. Ellei sota tule helpottavana tekijänä ensin. Koska sodassa kuolee ihmisiä vähemmän, paitsi atomisodassa.
Jokaisen liikenteessä kieltoa osoittavan liikennemerkin alle pitäisi laittaa lisäkilpi joka kehoittaa rakastamaan lähimmäistä.
Kyllä se aikaa myöten korjaantuu. Onneksi ja valitettavasti. - masmo1
kortin saaville 80 lätkä 2 vuodeksi! Kortti pois ja takaisin autokouluun jos ajaa yli!
- c-c-c-c--c
Miehille ajokortti-ikä 23v ja naisilla pysyköön 18 vuotena.
Tilastoja lukien perustelen tämän!!!
Ja rattijuopoille kunnon rangaistukset. Myös kaahareille kunnon rangaistus, vaikka joku pakkotyö tms. Loppuisi tämä hemmetin hyysääminen.- Yks kaahari
Ohitukset vähenisi huomattavasti ja liikenneturvalli
suus paranisi? - paljon ajellut
Yks kaahari kirjoitti:
suus paranisi?Kyllä olen huomannut liikenteessä ollessani kuinka miehet ajelevat holtittomasti, jos on pienikin väli seuraavaan , niin siihen väliin ajettava vaikka ei autossa voimakaan riitä.
Itse ajelen 3-litrasella,enkä ole liikenteen tukkona koskaan.Menkääpä Lahti-Helsinki tielle, niin kyllä siellä joka pappa törröttää vaikka auto kuinka huono, aina ylinopeuutta, ihmetellä täytyy!! Turvallisuutta kaikille liikenteeseen. - mami 1986
Yks kaahari kirjoitti:
suus paranisi?sulla vasta taitaa olla iso ego! ja paljon kokemusta autoilusta,kerroppa minulle sitten miksi suuriosa vahingon AIHEUTTAJISTA on yksinäisiä,perheellisiä,vihaisia,kännissä,huumeissa,lääkkeissä olevia MIEHIÄ????
- itseään
Yks kaahari kirjoitti:
suus paranisi?täynnä oleva mies liikkeellä, ehkä vähän sovinistinenkin. Tässä on monen vuoden aikana huomannut että MIEHET ajavat holtittomasti, pieniin tiloihin vängätään ihan pakosti ja pakko olla eka. jos vähänkin erehtyy heidän edessään matelemaan niin kuuluu tööttäyksiä ja perässä tullaan niin että melkein on nokka sisällä auton perästä. että katsos kuule omaan peiliin ;)
- Toisinaan täällä
itseään kirjoitti:
täynnä oleva mies liikkeellä, ehkä vähän sovinistinenkin. Tässä on monen vuoden aikana huomannut että MIEHET ajavat holtittomasti, pieniin tiloihin vängätään ihan pakosti ja pakko olla eka. jos vähänkin erehtyy heidän edessään matelemaan niin kuuluu tööttäyksiä ja perässä tullaan niin että melkein on nokka sisällä auton perästä. että katsos kuule omaan peiliin ;)
juuri eilen. Huoltamon pihalta tuuppas reteesti eteeni amisjätkä tyttöystävänsä ihailemana. En pystynyt enää jarruttamaan mutta onneksi ei ollut vastaantulevia ja pääsin vauhdilla ohittamaan. Tämäpä otti lippiskaveria niin kupoliin, vaikka nopeuteni oli varmaan 90 km/h, niin niin hänen piti se vanha kotteronsa kiihdyttää ulvovaksi välittömästi ja ajaa ohitseni. Olisikin sitten painunut, mutta sitten jäi siihen eteeni seuraavaksi 30 kilometriksi. Eli oli kaksinkertaista uhoa, ei ihme että tulee 18-25 vuotiaita ruumiita. Voi raukkoja!
- Lea-täti
Kaikille alle 25-vuotiaille 80 km/h nopeusrajoitus ja jos sitä rikkoo niin kovat rangaistukset.
Tosiasia on että tämän ikäiset ovat keskenkasvuisia, joilla pää ei vielä sovellu liikenteeseen. Ja kun ajotaito on myös heikko ei hyvää seuraa.- Mietitään nyt vähän.
Olen itse 27 mies. Kokenut pari auto-onnettomuutta ja menettänyt pikkuveljen auto-onnettomuudelle. En ole kaahari. Onnettomuudet joissa olin mukana olin matkustajana.
Se mitä nyt haluaisin sanoa kaikille. Onko todellakin "80 lätkästä" hyötyä? Eikö se ole sama asia kun se lätkä siellä tien varressa? Ainakin yhtä paljon se kaahareita kiinnostaa missä se nopeusrajoitus lätkä on.
Paras tapa säästää nuortemme henget auto-onnettomuuksilta on valistaa heitä kotona jo nuorena. Ennen kuin ajokorttia ollaan edes miettimässä.
Toinen on se että nuorille pitäisi saada enemmän ei valvottuja tiloja missä he saavat olla rauhassa omissa oloissaan.
Kun kerran nuoriso juo, on parempi että he voivat viettää aikaa yhdessä yhteisissä tiloissa eikä lähteä tienpäälle hurjastelemaan. Tietysti virkavalta voisi valvoa etäältä jos joku lähtee ajamaan lähtee hän selvinpäin.
Viimeinen ja ehkä se kaikkei kamalin totuus. Aikuiset itse antavat esimerkkiä. Ei ehkä juomalla jä lähtemään ajamaan, vaan pelkästään ylenjuomalla. Vähät välittävät, että lapset ja nuoret piilotajuntaisesti ymmärtävät, että juominen on OK milloin vain.
Tämä asia koskee meitä kaikkia. Ehkä pari olutta riittääkin illaksi, eikä koko kossu pulloa. Näytetään yhdessä esimerkkiä lapsille ja nuorille.
- Jokke
Pitäähän sitä autoja testailla miten ne menee. Mitä vittua se kellekkään kuulu miten kukin ajaa. Kuhan ei vaaranna toisia. Mutta kun täällä suomessa on näitä vitun ajotaidottomia paskoja jotka ei vaan yksinkertaisesta hallitse autoja...
- m--p
Nimim. kai kirjoitti itsestään joka ei hallitse autoaan. Jos hallitsis ei tarvitsis ekoaan nostaa näyttämällä toisille tyhmyytensä.
sanoppa kuulle jokke et miten voit muka ajaa 200km/h yleisellä tiellä vaarantamatta muiden tiellä liikkujien turvallisuutta?
ja jos asenteessi on kerta se et Mitä vittua se kellekkään kuulu miten kukin ajaa. niin voit samantein kantaa ajokorttisi suoraan poliisilaitokselle. ennenku aiheutat jonku todella pahan kolarin tuolla tienpäällä.KING_SALOMON kirjoitti:
sanoppa kuulle jokke et miten voit muka ajaa 200km/h yleisellä tiellä vaarantamatta muiden tiellä liikkujien turvallisuutta?
ja jos asenteessi on kerta se et Mitä vittua se kellekkään kuulu miten kukin ajaa. niin voit samantein kantaa ajokorttisi suoraan poliisilaitokselle. ennenku aiheutat jonku todella pahan kolarin tuolla tienpäällä.tapauksiakin jotka ajaa ilman korttiakin sitä "kahtaa sataa". pitäis vaan olla enemmän laillisia paikkoja missä kaahata.
- RockyBoa
ja tässä yksi idiootti taas. kun kaikilla ei ole autoa joka on tarkoitettu ajettavaksi(varsinkaan suomen teillä) 200km/h. se ei tarkoita että auton ajettavuus olisi hyvää luokkaa jos sen huiput on 220km/h. Ja jos on niiiiiiiiiiiiiin pakko ajaa yli 200km/h niin sitten vaan saksaan ajamaan. ai niin mutta jos ei oo varaa lähteä sinne. tai mennä radalle.com päiville kokeilemaan,mut ai niin jos taas on sellainen auto joka ei kiihdy 200km/h lyhyillä suorilla. usein tuntuu että niiden pitää kaahailla kenellä autot on sitä luokkaa joita ei oo tarkoitettu siihen ajoon.
- tuskinen
sama laki voimaan kun 50luvulla ja 60luvun alussa kun kännissä ajo mopolla tai autolla kortti heti pois.seuraavana päivänä linnaan tai pakkotyömaalle tienpohjia kaivamaan tai jotain muuta kivaa.laki koskisi kaikkia yhteiskuntaluokkia.ei tekis mieli sen
jälkeen pulloa kallistella. - jeppetys
Käytetyt autot myyntikieltoon alle 25vuotiailta. Varsinkin toyota corolla merkkiset. Luulis auttavan asiaan.
- MitäKukako
maailman suurimmalle auton valmistajalle / Suomen myydyimmälle auto merkille?? Kyllä, itsellänikin on Toyota, enkä muuta huolikkaan, niin Lexuksen lisäksi.
- äijä turust
80-lätkä takaisin. Opetelkaa ajamaan autoa ja hallitsemaan tilanteet ennenkuin otetaan nopeammat nopeudet käyttöön.
Näin on ollut muillakin ja maltti on valttia. - miepämie
Ärsyttää semmoset juntit joilla ei oo mitään järkeä päässä... Ajattelevat vaan omaa itseään, ja sitte leikkivät että ovat niin kovia jätkiä ku uskaltavat kännissä auton rattiin. Raukkoja te semmoset ootte !!
- nopeusrajoitin
alkolukko autoihin, kun eivät näköjään osaa ajaa selvinpäin ja rajoitusten mukaan. Pöndethän näitä kuolonkolareita 99% aiheuttaa, kun ei ole muuta elämää kuin elvistellä kuinka kovaa datsun kulkee kylänraitilla. Uudenmaan kolaritkin on talvisin maalaisten aiheuttamia, kun tullaan moottoriteitä 200 lasissa helsinkiin vaikka lunta tulee kuin e:n p:stä, eikä tajuta että liikenne edessä seisoo, ilmeisesti ihan uusia asioita nämä liikennevalot ja ruuhkat.
- lujaahautaan
maalla sitä oppii vehkeitä käyttään ja koneita rassaamaan.nopeesti ajaa kuka vaan jos on isukki ison koneen ostanu,mutta sen hallinta eri tilanteissa vasta kuskin taidot mittaa.
- MitäKukako
ketä sen parin sadan auton ketjukolarin aiheuttikaan Hesan moottoritiellä, ettei vaan ollut Hesan JUNTIT, jotka eivät osaa täällä meillä päinkään autoa ajaa. Eikä ketään todellakaan aja Hesaan päin 200 lasissa, vaan pois päin Hesasta 250 km/h, eihän tollasten junttien keskellä voi olla.
MitäKukako kirjoitti:
ketä sen parin sadan auton ketjukolarin aiheuttikaan Hesan moottoritiellä, ettei vaan ollut Hesan JUNTIT, jotka eivät osaa täällä meillä päinkään autoa ajaa. Eikä ketään todellakaan aja Hesaan päin 200 lasissa, vaan pois päin Hesasta 250 km/h, eihän tollasten junttien keskellä voi olla.
mies puhuu taas asiaa. juntteja on ne jotka pilkkaa maalla asuvia, ne sentään harjoittelee ajamaan suurilla nopeuksilla pelloilla, jokkis kisoissa yms. hesalaiset ei oo autoon koskenutkaan ennen autokoulua
- Kanonenpoika
Mielestäni kaahari ja rattijuoppo täyttää pakkohoitoon passitettavan ihmisen kriteerit. Hän on vaaraksi itselleen ja muille.
Onneksi kuitenkin useat kaaharit osaavat lopettaa ajoissa itsensä. Surullista kuultavaa heille joiden perheestä läheinen kuolee kaahailuun, mutta kunnon onnettomuus on ainoa tapa hidastaa järjenheikon menoa.
Hyviä ajosäitä toivoen: Tuonelan tutkapoliisi - jerkku1
Läitetaan kaaharit kuriin sillä siittä selvitään!!!!
Suomessa tv:n kattelu ilman lupaa on pahempi asia kun rattijuopumus!!!Toisekseen jos kännissä tapat jonku niin voi voi tapu tapu ei kai se jää painaan sun mieltä? Kun viisari ponnahtaa 0.5 promilleen ni kortti pois minimi vuosi ja siinä kerkeis tekeen lentokentän tai tien pohjaa valtiolle esim 3-6kk min.. Jäis selittely kun aina tulee kiintee kakku suomessa laitetaan rahaa ihan turhaan kaitsemiseen laitetaan rattijuopoille ja kaahareille kunnon vankila joka on karu ja askeettinen samalla..
Kaaharit tosiaan sais reilusta ylinopeudesta yhdyskuntapalvelusta jonka toteuttaisin niin että, esim työnantaja maksais oletetun tuntimäärän palkasta minkä rangaistukseksi on määrätty valtiolle tai suoraan tilinumerolle josta kansa näkis paljonko meillä kaaharit maksaa vuodessa esim koululaisten luokkaretkiä tai jotain kivaa nuorille jossa liikenne valistus alkais jo.
Tänäpäivänä pennut ei osaa kattoo autoja sillain ku ennen vaan loikitaan alle tai luotetaan siihen ettei ne päälle tuu.. :)- No mobilli
Olisi oikein tuomita ajoneuvo valtiolle, ja mahdollinen hävitysmaksu kuljettajalle sakkojen kera.
Kaaharit laitettaisiin vaikka karuselliin 3 vuotiaitten kaveriksi, ja järjestettäisiin sellainen julkinen nöyryytys päälle. - MitäKukako
joka ei ole isin munan jatketta koskaan päässy polkemaan.
- jerkku1
MitäKukako kirjoitti:
joka ei ole isin munan jatketta koskaan päässy polkemaan.
Oon survonu jos jonkillaista laitetta ja myös olen ajanu suomessa 300 joskus 90 alkupuolella.
Eikä ollu isin kyrvänjatke. - jerkku1
No mobilli kirjoitti:
Olisi oikein tuomita ajoneuvo valtiolle, ja mahdollinen hävitysmaksu kuljettajalle sakkojen kera.
Kaaharit laitettaisiin vaikka karuselliin 3 vuotiaitten kaveriksi, ja järjestettäisiin sellainen julkinen nöyryytys päälle.Ei se mitään jos auto menee valtiolle sillä ei ole merkitystä tai sitten on kun kalusto voi olla esim sun mikä on lainassa.
Valtio saa täällä muutenkin jo ihan pirunpaljon liikaa rahaa, joten julkinen tili missä olis sitten nuorisolle liikennekoulutus rahoja kouluun ja luokkaretkille pääsisivät muuallekkin ku esim. särkäniemeen tampereelle
- Ei auta mikään !
Monessakohan onnettomuudessa yleensäkin
kuningas viina on usein mukana?
palo onnettomuudet,liikenne onnettomuudet
hukkumiset, väkivalta, ampumiset... - ´´s
Niin kauan kun kaahari ja sen kyydissä olevat kuolevat tai loukkaantuvat, ei ole mitään syytä puuttua tilanteeseen. Sitten jos sivulliset joutuvat kärsimään, pistetään ehdottomia kakkuja purtavaksi, myös kyydissä oleville.
Mitä nopeammin kaaharit saadaan mullan alle, sitä suurempi säästö yhteiskunnalle. - voipi olla
Aattelen tän vähän samaan tapaan, ku nuorten alkoholinkäytön; niin pitkään, kun aikuisväestö lotraa viinan kanssa, tekevät samaa myös nuoret. Uskoisin, että kaahaus on asenteissa periytyvä ominaisuus, jota on vaikea lähteä muuttamaan muutoin, kuin pakkokeinoin. Sanoisinpa niin, että ajakaa te lasten vanhemmat järkevästi ja näyttäkää esimerkkiä alunpitäen.
- Tee-Jii74
Iselläni tuo sama typeryys meni niin pikälle että vammauduin. Yksi kerta riitti ja nyt ajellaan sitten pyörätuolilla lopun ikäänsä. tapahtumani voit lukea tarkemmin osoitteesta: http://www.majakat.com/paakirjoitus.htm
- Kerrasta oppinut
Kovemmat otteet tarttee ottaa käyttöön. Ei nuo justiin kortin saanet kossit osaa vielä järkeään käyttää liikenteessä, puhumattakaan että osaisivat ajaa. Sitten ehkä oppivat kun saavat sellaiset sakot ettei riitä rahaa kännäämiseen viikonloppuna. Toinen tuntuva tapa olisi ottaa pois määräajaksi heti kun on tietty määrä ylinopeutta tai promilleja. Ne pellethän oikein kilpailee sillä, kenellä on raskain kaasujalka tai kuka tohtii ajaa kovimmassa kännissä. Kyllä ne siitä oppivat kun joutuu kahtelemaan selvin päin kavereitten juomista, eikä olekaan perjantaina millä kyyditä pikkutyttöjä.
- no niin no... :)
Monet täällä ovat puhuneet siitä, että 80km/h lätkät pitäisi saada ainakin kahdeksi vuodeksi auton takalasiin. Perusteena tälle lienee se, että uudet kuljettajat voisivat "harjoitella" pari ensimmäistä vuottaan ajellen hieman hiljaisempaa vautia. Olen täysin samaa mieltä!
Aloin kuitenkin miettimään, että kuinka paljon se lisää noita typeriä ohituksia ja vanhemman (yli 20-vuotiaiden) kaahailuja, koska nämä untuvikot köröttelevät edessä tukkien tien. Ja toinen asia mikä tuli mieleeni oli se, että tuo 80km/h on myös todella suuri vauhti. Ei ihmistä ole suunniteltu kulkemaan noin koviaa vauhtia. Jos se hirven kuvatus tulee tielle mutkassa, 80km/h nopeus on uudelle kuljettajalle aivan liikaa. Saattapi se olla näin vanhemmillekin kuljettajille liian kova vauhti.
Mutta nuo olivat vain ajatuksia. Kannatan kyllä tuota lätkää! Parempi sekin kuin nykyinen systeemi, jossa autokoulusta maksetaan yli 1000€, jonka jälkeen ollaan sillä 2 vuoden "koeajalla" ja sitten maksetaan taas autokoululle muutama saturainen (en muista summia, mutta sadoissa euroissa se on). Autokoulut siitä vain hyötyvät, ei nuoret kuljettajat.
Kaahaamisesta ja ohittamisesta yleensä, voisi ihmiset tosiaan katsoa peiliin aina ennen kuin alkavat ohittelemaan. Ainahan kaikilla ihmisillä on kiire, eihän siitä mihinkään pääse, mutta tosiaan kun lähtisi sen 15-20min aikaisemmin liikenteeseen se saattaa helpottaa huomattavasti. Viimeviikonlopulta (kuopio-lahti välillä) katselin kauhulla useita eri ohitustilannetta. Muutama esimerkki: Edessäni ajoi rekka. Vastaamme tuli mutkassa toinen rekka ja kauhulla huomasin miten joku valopää lähti ohittamaan vastaamme tulevaa rekkaa.. Minun edessäni oleva rekka painoi jarrua, meni niin reunaan kun vain pystyi, minä painoin jarrua ja niin varmasti painoivat kaikki perässäni tuleat autotkin. Onneksi tästä päästiin säikähdyksellä, mutta kun ajetaan letkassa (molempiin suuntii oli paljon liikennettä) montako sekuntia ohitus oikeasti auttaa?
Toinen tilanne samalta reissulta (saman rekan perässä EDELLEEN, olin katsokaas lähtenyt sen verran aikaisemmin, ettei tullut kiirettä vaikka 100km/h alueella ajelin sitä 80-90km/h ;)) Katselen peilistä, että jollakin volvokuskilla on aivan mahdottoman kiire jonnekkin. Ohitteli autoja mitä ihmeellisimmissä paikoissa ja kohta volvo oli jo minun takanani. Sittenhän hän alkoi pyyhkimään samaan aikaan minusta ja rekasta ohi, loivassa mutkassa.. No vastaan tuli auto. Sitten volvo painamaan jarrua, minä painamaan jarrua ja oli kyllä aika lähellä, ettei hän ollut minun keulassani vaikka kovasti yritin mennä karkuun. Onneksi minun takanani oleva auto tajusi tilanteen ja jarrutti myös, enkä ollut hänen keulassaan. Mutta ei siinä mitään, seuraava "hyvä" paikka ja ohi vaan.
Tuollainen on mielestäni KAAHAILUA!
- satunnainen autoilija
Nykyautoissa on automerkkien kilpavarustelun myötä aivan ylimitoitetut tehot. Jos autosta löytyy tehoja on niitä saatava hyödyntää, näin ajatellaan ainakin Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Esim. Nopeuserot moottoritien ajokaistoilla ovat aivan järjettömät. Kun 120 rajoitusalueella vasemmanpuolimmaista kaistaa posotetaan lähes tai yli 200 lasissa ja oikeanpuolimmaista kaistaa 80-120, niin yritäpäs siinä lähteä turvallisesti ohittamaan esim. liittymästä eteesi sinkoavaa kuorma-autoa. Vielä kun vilkkua näytetään milloin oikealle milloin vasemmalle ja välillä ei ollenkaan.
Tällainen vaaratilanne sattui minulle viime viikolla kun olin ajamassa Sevilllaan. Itselläni oli nopeutta n. 140 ja ajoin oikean puoleista ns. hitaampaa kaistaa kun liittymästä kääntyy suoraan eteeni kuorma-auto. Kuorma-autolla oli nopeutta ehkä 60 km tunnissa. Äkkijarrutus ei tullut kysymykseen sillä takaatani tulevat olisivat olleet siinä tilanteessa perässäni kiinni ja ketjukolarin myötä minä ja kanssamatkustajani mahdollisesti laaki ja vainaa. Otin siis riskin ja luotin, että vasemmanpuoleisella kaistalla ei ollut ketään tulossa kovaa. Vilkaisu peiliin ja viimehetkellä ohitus kuorma-autosta. Sillä samalla hetkellä kun olin palannut kuorma-auton eteen oikealle kaistalle sujahtaa ohitseni lähes 200 km/h tunnissa kirkkaan keltainen Seat Leon.
Kyse oli siis sekunneista ettei Seat olisi ollut minun kanssa samassa tilanteessa, kuin minä olin eteeni ilmestyneen "seinän".
Päätin sitten ajaa nopeampaa vasemman puoleista kaistaa ja määrittää ajonopeuden muun liikenteen mukaan. Parhaimmillaan mentiin 190 km/h ja nopeusrajoitus oli siis 120. Silti vaikka ajoit sen 190 lasissa oli takapuskurissasi kiinni toinen auto joka olisi halunnut mennä vielä kovempaa.
Sairasta sanon minä. Onko ihmisillä kiire kuolemaan vai mistä tällainen asenne.
Perille päästyämme kerroin espanjalaiselle ysävällemme tilanteesta ja hän kertoi tämän olevan arkipäivää liikenteessä.
Espanjan poliisi on kuulema nyt alkanut panostaa erityisesti moottoritiellä tapahtuviin ylinopeuksiin ja samalla on otettu käyttöön pistemenetelmä joka on käytössä Italiassa. Tässä pistemenetelmässä autoilijalla on tietty määrä pisteitä ja liikennerikkommuksesta sakon lisäksi menettää niitä. Kun pisteet ovat loppu menee kortti hyllylle ja sen saa takaisin vasta kun on suorittanut tietyt ajotunnit, teoriakurssit ja inssin. Mikäli liikennerikkomus on erittäin vakava menee kuljettajalta kaikki pisteet ja luvassa on vankilatuomio. Tästä esim. oli muistaakseni 100% ylinopeus.
Suomessakin kai mietitään tiettyjen tieosuuksien suhteen nopeusrajoitusten muuttamista ja mahdollista siirtymistä Etelä-Euroopan pistemalliin, sillä 40%:ssa liikennekuolemista on syynä ollut liian suuri tilannenopeus.- Churriana
Varesinaista runoilua, vailla totuuden häivääkään, toivottavasti tulit onelliseksi.
- ajan en ota
Hurjastelu ja viina kulkevat käsikädessä. Alkolukot autoihin! Nykyistä kovemmat rangaistukset voisivat hillitä joitakin. Olen nähnyt viereltä, kun rattijuopon päälleajama taistelee ensin elämästään ja sitten kuntoutuakseen elämisen arvoiseen elämään. EN VOI YMMÄRTÄÄ joidenkin vastuuttomuutta...
- Kun kerran kysyttiin niin v...
Kuria nämä apinat tarvitsevat. Luulevat olavansa maailman napoja vaikka eivät ole vielä yhtään mitään, pelkkiä yhteiskunnan elättejä ja elämänkokemusta vailla olevia luusereita. Turpiin ja kunnolla, auto valtiolle ja kunnon tuomiot.
- kauhusta kangistunut
Olipa ne sitten näitä nuoria räkänokkia tai "isi-liisatulla" bemarilla pyyhkiviä aivottomia, niin kunnon rangaistukset vaan käyttöön. Ei tässä enää hyssyttely ja silittely auta. Maantie tappaa viikottain. Ruumiita tulee kuin raatteen tiellä.
Kaahailusta kaahailijan oma auto varikolle, tuntuvat sakot (nelinumeroiset) ja jos ei pysty maksamaan, niin Suomessa riittää kyllä risusavottaa. Lisäksi entisajan jalkapuu olisi kova sana. Poikkeuksellisesti voisi pystyttää paikallisen autokoulun tai ravitsemusliikkeen eteen.
...niin ja rattijuopon autoon PITÄISI laittaa ehdottomasti punaiset kilvet. Olisipahan tiellä liikkujalle näkyvä merkki kuljettajan juomatottomuksista.
Eli pelleilyt sikseen ja kaaharit kuriin! - kuria tarvitaan
kauhusta kangistunut kirjoitti:
Olipa ne sitten näitä nuoria räkänokkia tai "isi-liisatulla" bemarilla pyyhkiviä aivottomia, niin kunnon rangaistukset vaan käyttöön. Ei tässä enää hyssyttely ja silittely auta. Maantie tappaa viikottain. Ruumiita tulee kuin raatteen tiellä.
Kaahailusta kaahailijan oma auto varikolle, tuntuvat sakot (nelinumeroiset) ja jos ei pysty maksamaan, niin Suomessa riittää kyllä risusavottaa. Lisäksi entisajan jalkapuu olisi kova sana. Poikkeuksellisesti voisi pystyttää paikallisen autokoulun tai ravitsemusliikkeen eteen.
...niin ja rattijuopon autoon PITÄISI laittaa ehdottomasti punaiset kilvet. Olisipahan tiellä liikkujalle näkyvä merkki kuljettajan juomatottomuksista.
Eli pelleilyt sikseen ja kaaharit kuriin!Punaiset kilvet sopisivat hyvin tämän päivän jalkapuuksi!! Autoa ei valtiolle voi noin vain ottaa, jos se on isukin liisattu työsuhdeauto. Miltähän isin naama aamulla näyttäisi, kun pojan yökierrosten jälkeen pihalla seisoisi mersu punaisilla kilvillä!!
- kaahillaan radalla
- raindog
18-20 vuotiaat miehet ovat ylivoimaisesti suurin riskiryhmä liikenteessä. Psykologisesti ajatellen 19-vuotias mies on vielä aika pentu, ja arkikokemus vahvistaa asian. Itse olin ainakin 16-20-vuotiaana typerimmilläni.
Eli siis ajokortin ikäraja 20 vuoteen, ja tilastot siistiytyvät.
Nykyinen 18-vuoden ikäraja perustuu jonnekin 20-luvulle, kun ensimmäisiä ajolupia alettiin jakaa. Silloin ajoluvan sai vain "hyvämaineinen henkilö", eli sellainen, joka ei ollut syyllistynyt rikkeisiin. Nykyäänhän ajokortin saa vaikka olisi sarjamurhaaja. 20-luvulla autojen nopeudet olivat myös paljon alhaisempia, autoja oli mitättömän vähän, ja ajokuntoisia teitä ylipäätään vähän. Olisi siis aika jo miettiä ikärajaa uudestaan. - MitäKukako
provosoida kansaa väittelemään, mitä tehdä. Rattijuopot linnaan, nopeudesta pitäville oma baana, ja hidastelijoille ts. toisten edessä nussijoille pyörätie, ja rollaattori.
- raindog
Ja rattijuopoille kanssa oma baana, ja joku tietty aika päivästä, että esim. klo 20-04 saa ajaa vaan kännissä, ja helvetin lujaa sillä omalla superkaistalla, alin sallittu nopeus 150km/h, ja piripäille kanssa oma kaista, jossa nopeus vähintään 200km/h. Ja toisten edessä nussijat pysyis kotona, niin eivät jäisi ressukat alle.
- Auertuuli
Kansamme keskuudessa on valitettavasti paljon järjen köyhyydellä varustettuja, henkisesti alamittaisia ihmisiä, jotka eivät kykene ottamaan toisia ihmisiä liikenteessäkään huomioon ja joihin eivät näytä mitkään lääkkeet purevan.
Keksin vain yhden ratkaisun: nostetaan ajokortin saamisen ikäraja 25 vuoteen. Siinä on pari hyvää puolta: nuorukaiset ehtivät oppia edes jonkinlaisille pöytätavoille siihen mennessä. Toinen hyvä seuraus on tämä: säästetään paljon fossiilisten polttoaineiden kulutuksessa, mikä säästää tehokkaasti luontoa. Niin, ja onhan tässä kolmaskin ulottuvuus: tuetaan voimakkaasti julkista liikennettä. - Palomies59
Olen sitä mieltä että jo autokoulussa täytyisi saada kokemus siitä miltä näyttää paikanpäältä kun ulosajoja tai kahden tai useamman auton kolarissa on. Entisenä Pelastualantyöntekijänä olen riittävästi nähnyt rumaa jälkeä miten tulee vakavia vaurioita ja ääripäässä saa suurinpiirtein nippusiteellä laittaa lahkeensuut ja hihat kiinni että moiveet pysyy sisäpuolella kun ottaa ruumista pois autojen romuista ulos. Autokouluissa pitäisi näyttää esimerkiksi kuvia siitä mitenkä paskaa syntyy kun kolari on syntynyt. Toisen menettäminen omiin käsiin on julmantunuista kun viimeinen henkäys haisee kuolemalle, vähäsen niinkuin vanhaa lihaa haistelisi. On vaan veromarkoille muutakin käyttöä kuin laittaa pelastuslaitosten varallolokorvauksiin ja antaisi pelastajillekkin parempia työpäiviä kun onnettomuudetkin vähenisi. Yleesä kun vielä on kyseessä alkoholi niin se saa mun karvat nousemaan käsivarsissa varsinkin jos onnettomuudessa selviää hengissä se joka on aiheuttanut onnettomuuden ja pistänyt jonkin koululaisen hengiltä jolla elämä olisi edessäpäin. Kyllä monestikkin tuntuu siltä että näyttää saa mutta mitään ei saa tapahtua varsinkin silloin kun auto pysyisi vielä hyppysissä olisi suotavaa... Ei muutakuin turvallisia kilometrejä lukijoille ja ilmoittakaa välittömästi poliisin hätänumeroon 10022 jos havaitsette tienpäällä rattijuopon tai muuten kaahaavan autonkuljettajan. Se ei ole häpeän asia vaikka naapurinkin käräyttää...
- on...
nykyään numero, johon tulee soittaa. Tuo poliisin numero on periaatteessa poistunut käytöstä.
- ent. 80-lätkäläinen....
olet täysin oikeassa. Pitää ilmoittaa ja silleen...Olen ilmoittanut ko. kaahareista poliisille mainitsemaasi numeroon, ja saanut vastaukseksi:-tiedätkö kuka kaahari on!!!??? Oletko soittanut kuljettajalle????!!!! Kukaan EI ole kysynyt milloin ko. kaahari yleensä tiellä "esiintyy" ja miten sen vois poimia pois liikenteestä!!! Poliisia ei OIKEESTI kiinnosta!!! Mielestäni ilmoituksen jälkeen seurantavastuu on poliisilla, EI yksityisillä!!! Olen myös maininnut ko. auton rek. n:ron, ja todellakin minulta tivataan, kuka ajaa autoa!!!??? HUH-HUH! Täytyy myös sanoa kiitokset "paikallisille", jotka kävivät tutkaamassa paikalla, mutta hieman väärään aikaan... Auttaisiko puhelu Poliisilta ko. kuljettajalle, juuri ilmoitetun "hölmöilyn" jälkeen? Luulisihan edes seuraavan kerran hieman nostavan petaalia...
- Pyhä
Pannaan rajoittimet autoihin että ne eivät kulje 100km/h kovempaa. ja nuorille 80 rajoitus 30 ikään saakka. Eiköhän silloin ole jo nuoretkin viisastuneet tarpeeksi
- Nimetön
Mr.PlaaPlaa kirjoitti:
meinaatko ajaa puolet elämästäsi 80:iä ? vedä nyt kuivat
rajoittimia pakolliseksi, ja lisäksi suljettu harjoittelu alue missä saavat ainoastaan ajaa, ei Hesalaisia voi normaali liikenteeseen päästää sekoilemaan.
- Jölli
Tunti turpaan niin eiköhän se siitä.
- Jaaps
.. että joillaki ei vain ole sitä järkeä pikku päässään PISTE
- säännöllisesti
Pitäs olla paikkoja missä sais päästää täysillä.. Paikan pitää olla sellainen minne on helppo päästä ja se on ilmainen. Kyseisiä paikkoja pitäisi olla siellä missä on nuoria.. Itsekkin olen nuoruudessani kaahannut yleisilläteillä ihan riittävästi (onneksi mitään ei sattunut). Nykyään on noin 1000000km takana ja "taitoa" enempi mutta ei puhettakaan että uskaltaisi kaahata samalla lailla, muualla kuin radalla jossa on kaaret ympärillä..
- riittää uhittelijoita ja na...
ihmisen pitäs tietää oikee ja väärä ja olla vastaan vääryyttä
- ville88888
Rattijuopoille pitkiä vankilatuomioita.
Tuskinpa sekään riittää.Alkolukko jokaiseen uuteen autoon vuodesta 2008 lähtien.Se vois auttaa ainaki ja paljonki.Ja kaahailu johtuu usein piittaamattomuudesta.Kyllä se on toi
korvienväli ja näyttämisen halu alkoholi.Eihän
ihmiset käytä edes turvavöitä.Kännissä kaahaaminen
on yksi idioottimaisimmista tempuista, mitä tiedän.Mua ainakin hävettäis, jos joskus jäisin kiinni.Tosin en aio ikinä ajaa kännissä.Enkä oo ikinä ees ajanu.Mun mielestä se on jopa hyvä, että rattijuoppoja kuolee liikenteessä.Eniten mua vituttaa se, että ne aiheuttaa vaaraa myös pyöräilijöille, jalankulkijoille ym.ihmisille.Rattijuopot ja kaaharit on yhtä
perseestä kuin raiskaajat.- ttom
Minun mielestä nämä kaaharit ja rattijuopot pitäisi ampua samantien tavatessa rikospaikalla. Laskekaapa vuosien myötä tätä yhtälöä: kuinka monta ihmistä nämä kaaharit/rattijuoppot tappaa teoillaan / jos jokainen kaahari tapetaan samantien - - varmaan 10 vuoden periodilla ollaan tilanteessa missä ihmisiä kuolee/tapetaan tienpäällä samanverran kuin nykyisin jo kuolee näiden idiottien vuoksi.
- Äijä24
Kaveri puhuu täyttä asiaa! KUNNON tuomiot kehiin vaan!! Siellä ne saatanan juopot ajelee lasten ym. yli ja helpolla rangaistuksellahan siitä selviää. Kyllä on nykytuomiot selälle taputtamista. Eipä paljon haittaa minuakaan jos juoppo henkensä menettää ajamalla esim. kallioon tms. Se on oikein se.
Sama kohtaloa toivon näille asennevammaisille liikenteessä. Autona yleensä iso Volvo, Audi, BMW tms. Enkä yleistä mitenkään merkkien kanssa. Tämä on täysi fakta. Itse ajan moottoritietä joka päivä. Motarilla vetästään surutta 140-160 lasissa järjestäen ja todella rumaa ajoa muutenkin. Ohitellaan oikealta niitä jotka ohittavat hitaampia rajoituksen mukaan, ajetaan perseessä kiinni vähän kuin todeten: painu pois tieltä hidastelemasta(omana vauhtina reilu 120 joten, tukkeena en rajoituksen mukaan ole) Toisin sanoen: mitä isompi auto alla sitä kovempi vauhti päällä.
En väheksy kyseenomaisia automerkkejä millään tavalla, omistan itsekin yhden noista merkeistä. Joten älkää ottako palkoa nenään. Autoissa ei ole vikaa tässä suhteessa vaan ratin ja penkin välissä sijaitsevassa pienessä karvaisessa tai karvattomassa pallossa.
- Ettei totuus unohtuisi
On täysin edesvastuutonta sallia yleiseen tieliikenteeseen ajoneuvoja jotka kulkevat kovempaa kuin Suurin Sallittu Nopeus. Typerää vedota tässäyhteydessä Saksan moottoriteihin -sieltä voi kyllä vuokrata auton tai moottoripyörän. Sitäpaitsi onhan mopojen, rekka-autojen jne. nopeudet järkevästi rajoitettu.
- Äijä24
hyvä pointti!
- nainen joka osaa painaa kaasua
Useimmiten se on mies joka siellä liikenteessä matelee. Mies kun useimmiten on ratissa. Pikku vinkki näille liikenteessä runkkareille: jos on pakko ajaa 30km/h viiden kympin alueella, voi auton jättää kotiin. Tai menis edes jompaan kumpaan reunaan mut ei..ja taas tulee turhia ohituksia!!!!! kyllä alinopeudesta tulisi sakottaa siinä missä ylinopeudestakin. Liikenne ei kerta kaikkiaan suju kun ajetaan aivan liian hiljaa!!!!!!!! Punasia päin ajetaan mut sitten kun on vihreä valo auto ei liiku mihinkään!!! ja aina sama juttu. Ihmiset vois ainakin opetella kiihdyttämään sen verran et jono lähtis ripeämmin liikkeelle.
- Killroy
Täysi-ikäisyys ei tarkoita,että jokainen olisi henkisesti kypsä liikenteeseen.Eli psykologinen testi,joka mittaa henkisiä valmiuksia osaksi ajokorttitutkintoa ja Heti!
- Soldier-of-fortune
että suomi24 mainostaa olutta etusivun taustalla ja otsikon ja kuvan alapuolella...Harvinaisen typerä yhdistelmä(siis se etusivun pääotsikko olutmainokset) vaikka todennäköisesti onkin vain ajattelemattomuutta.
- PERUSUKKO
Olen ammatikseni liikenteessä kulkeva mies. Tämä tarkoittaa sitä, että ajan linja-autolla niin vakiovuoroja, pikavuoroja (Expressbus) kuin tilausajojakin.Kilometrejä kertyy vuositasolla melkoisesti, ja mehän ajamme kelillä kuin kelillä aina olosuhteet huomioonottaen.
Melko usein nuoret miehet samaistetaan "kaahareiksi". Varmasti näin osaltaan onkin, mutta vuosien kokemuksen myötä olen tehnyt myös sen havainnon, että peruskaahari ja kiilaaja nykyliikenteessä on usein yhtiönsä autolla kulkeva nuorehko uraNAINEN. Hän liikkuu tavallisesti kookkaalla maastoVOLVOLLA, BEMARILLA tahi muulla kookkaalla autolla, jossa tehoa ja "turvallisuutta" riittää mainosmiesten mukaan enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Tämä vaarallinen väärän turvallisuuden tunne aiheuttaa tarpeetonta kiilaamista, vaarallisia ohituksia ja yleistä piittaamattomuutta liikenteessä. Tämä pätee niin tiheissä taajamissa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Turku ja Tampere) kuin muillakin valtaväylillä.
Ilmiö on erittäin huolestuttava ja valistuksella tahi muutoin (esim. valvontaa lisäämällä) siihen on saatava pikainen kurinpalautus. - Tyypillinen vaaratilanne bussin kannalta syntyy, kun tällainen urahenkilö ohittaa bussin ja sitten heti voimakkaasti sen eteen jarruttaen aloittaa viime hetken ryhmittymisen oikealle. Kookas laajarunkotelibusssi kaikkine 68 matkustajineen ja rahteineen saattaa painaa 20tn. Tällainen taakka ei fysiikan lakien mukaan pysähdy ihan tuossa tuokiossa. PARANNUSTA ASIAAN JA LISÄÄ VALVONTAA LIIKENTEESEEN, nimenomaan ajotapavalvontaa.- tapansa parantanut amisauto...
antaa poikien kaahata jos haluavat henkensä menettää. oma vikansa. kuhan eivät muita vahingoita törppöilyillää. kyllä ne virheistä oppii paremmin ku siintä valituksesta, jota ne saa jokaiselta. ne on niin itsepäisiä nykyään nuo nuoret vasta ajokortin saaneet että turha niille on yrittääkään järkeä puhua. kerran ku niil on hengen lähtö lähellä ni sitte oppii ajaamaa ihmisiks. omia kokemuksia on asiasta ja nykyään ajelen paljon viisaammin kun hengen lähtö on ollu kerran lähellä omien ajojeni seurauksena.
- Äijä24
Aikaisempaan kirjoitukseeni. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000026593503
Kas kummaa, autona Audi(luultavasti iso) ja vauhti motarilla on sen normaalit 150kmh. Että näin... :D - kivaa kiirehtää
tyhjillä teillä
- on kiire
kotiin runkkaamaan vai?
- hautausmaalle???
Hautausmaat on täynnä vaakatasossa olevia, joista on ollut valoisina öinä kiva kiirehtää.
- *Kansalainen*
Sehän se on ajokortittomien vihervasemmistolaisten liikenneturvallisuustalebanien vanha lääke tällaisiin ongelmiin. Sen sijaan että pantaisiin tällaiset kahjot kovin ottein järjestykseen, aletaan vaatimaan alempia nopeusrajoituksia koska "liikennekuri on höltynyt".
- nuorethäkkiset
juha juha kankkunen. atuolla ja ajjaa koiran lyttää. kissat puuhun ja kossua suuhun.
- Ei kade
Taidat olla tämän meidän kolmen koon syndrooman edustaja eli kiima, kauna, kateus riivaa sinua siinä määrin että sait tähänkin keskusteluun autourheilun sekoitettua kun pitäis pohtia nuorten liikennekäyttäytymistä.
- jonne
kaahaajat sais pistää palomiesten matkaa katsomaan
tieliikeonnetomuuksia siinä näkisivät kuinka huonosti voi käydä näkis vähän ruumiita ja suolen palasia ja verta ja laitettais viel ne siivoomaan ja automaan uhreja. eipä enää ajais kovaa - HARJOITUSALUEITA
...missä voi kokeilla itsekukin kotteronsa venttiilin nousua,ettei tarvitse kokeilla yleisellä tiellä muun liikenteen seassa....humalaiset kaaharit sitten ovat asia erikseen.
- no brack no brain
katotaan nyt kun saan m3 tienpäälle, on tien kuningas. enää viikko se on mulla.
- Enska...
ehdottomasti ja välittömästi. Vähenee kakaroiden kaahailu selvästi het kertaheitolla.
- entinen kaahari...
tuli ittekin ajeltua reippaammin nuorena... Oli enemmän kusta kuin järkeä päässä. Mutta mun kaverit ei kannustanu ajamaan kovempaa, vaan haukkuvat, että ootko aivan hullu.......Kyllä seuralla on taipumus tehdä kaltaisekseen! Mutta VALVONTA JA TODELLINEN KIINNIJÄÄMISEN RISKI voisi edes hieman vähentää tota uskomatonta kaahailua! Tällä nyk. valvonnalla ei ole paskankaan vaikutusta liikenteen turvallisuuteen! Voit ajaa helsingistänuorgamiin näkemättä ainuttakaan partiota!!! Ja tää on tosi!
- autoilija...
Täytyis vähän miettii, että mistä se kaahailun tarve yleisesti lähtee. Autot ovat tänä päivänä niin hyviä ajettavia, myös kovilla nopeuksilla, että nopeutta voidaan nostaa huoletta yli rajoitusten, eikä se mitenkään ajamiseen vaikuta.
Oikea riskin lähde on huono teiden kunto Suomessa. Jos saataisiin kaikki maantiet samalle tasolle kuin uusimmat moottoritiet tässä maassa, niin hyvin todennäköisesti sattuisi paljon vähemmän onnettomuuksia.
Ei se vanha lääke enää auta kun kehitys kulkee ohi tästä ajasta. Eli uutta tietä vaan reilusti ja ajonopeudet oikealle tasolle niin liikenne muuttuu tehokkaammaksi ja kasvavan infastruktuurin perusedellytys tulee täytettyä.
Lisäksi valvonnan jyrkkä lisääminen liikenteessä on mennyt täysin yli äyräiden. Aivan turhan takia siellä on maanteiden varret väärällään poliisien tutkatolppia, jokainen osaa kyllä laskea hetkeksi nopeuden rajoitusten tasolle. Tästä seuraa ihan turhaa "töksähtelyä" liikenteessä, joka kuormittaa kuljettajia aivan turhan takia.
Suomella on rahaa käytössä enemmän kuin koskaan, mutta silti ei haluta panostaa hyvään tieliikenneverkkoon. Ihmetyttää todella poliitikkojen penseä suhtautuminen uusien tiehankkeiden ja perusparannusten läpivientiin. Täällä ei vaan ole tajuttu vieläkään sitä, että ei se raha onnea tuo jos sen päällä istutaan. Suomen kulutustaso voisi olla huomattavasti korkeammalla tasolla muutenkin, yleinen "nihkeily" hankintojen suhteen nostaa vääjämättä hintoja ja hidastaa rahan kiertoaikaa valtiontaloudessa.- moottoritie
helsingistä ivaloon ja heti!!!
noitten kaahareitten kannattais kokeilla vaikk tuota kartinkia. siellä saa päästellä enimmät höyryt pihalle. - ent. 80-lätkäläinen...
moottoritie kirjoitti:
helsingistä ivaloon ja heti!!!
noitten kaahareitten kannattais kokeilla vaikk tuota kartinkia. siellä saa päästellä enimmät höyryt pihalle.Joo toi oliskin hyvä. Ne, joilla on taipumus ajaa kovaa, haastettaisiin 8-10 vuotiaiden kanssa karting-kisaan, ja siinä vois yleisö todeta, että kuka on kuka!!!
- Nimetön
muistakaa et rojoittajat on yksin kertanen ohittaa ainakin kuorma-autoissa ja menköö kaahaajat radalle ajelee missä saa ajaa niin paljo kun autosta lähtee eli lisää suljettuja rotoja vaan.....
- LFLF
Oisko se sit niin vaikeet asentaa kaikkiin autoihin nopeusrajoittimet. säädettynä vaik 130km/h niin ei ohituksistkaan tulis liian tiukkoi. Katsastuksen hommiahan se hieman lisäis kun ois yks asia lisää tarkistettavana. Jos rajoitin ois ohitettu niin armottomat sakot vaan
- mad-croc_
ei muutaku kovempii sakkoja esim: jos ajat 10 km/h kovempaa kun saisi niin siitä tulisi 10tonnin sakot ja jos 20km/h niin taas kumppitonni lisää kyllä sit luulis jo rauhottuvan rikkaampikin jätkä...!
- Teuvo.
Ens viikonloppuna taas.
- Mersu-Markkanen
Toivottavasti mahdollisimman moni nuori puupääkuski pääsee tänäkin kesänä hengestään. En pysähdy kolaripaikalle auttamaan, ja muistokynttilät käyn kusemassa sammuksiin !!!
- Antza
En tiedä miten edes kaahaamiseen on varaa, kun eikös auton sillon pitäisi syödä ihan järkyttävästi ja näillä hinnoilla ei kulutuslukemat saisi olla korkeita, jotta rahaa ei paljoa palaisi taivaan tuuliin.
Isot autot syövät paljon olivat sitten uusia tai vanhoja. Painot ovat pysyneet miltein samana kuten vanhoissa, mutta tekniikka huonontunut, jolloin ajo-ominaisuudet kärsivät ja ei ole mitään tuntumaa tiehen --> nopeudet kasvavat, koska uskotaan että auto pysyy tiellä kun on kaikki hienoudet, mitkä korjaavat kuljettajan virheet --> näin ei kuitenkaan ole...
Jokaisen nuoren ketä auton haluaisi tulisi si se ite ostaa ja maksaa kaikki maksut, myös bensat niin silloin ehkä alkaisi kulutus tulemaan tutuksi, ettei kruisailu ole mitään halpaa. Yli 100 nopeudessa bensan kulutus lisääntyy 15% jokaista 10km/h kohden. - Antaa palaa!!
Kaikille kaahareille joukkoteloitus.Pääsisihän kerralla niistäkin paskoista.
- Nainen *
Seuraava on jo juuri päässyt intistä oleva jäppinen joka kaahailee jo talon pihalla vaarantaen lapset. Eilen kehuskeli ajavansa 200 Porvoon tiellä.Kerran juoppo kaahari ajoi ystävättäreni päälle ja sai tuomion, mutta nainen menetti näkönsä.
- 40000 km vuodessa
Ajan henkilöautolla 40-50000 km vuodessa ja kaikenlaisilla teillä sekä ympäri Suomea. Ajokortti on ollut 32 vuotta ja täytyy sanoa että nykyinen liikenne kulttuuri on suoraan sieltä itsestään ja se koskee kaiken ikäisiä ajelijoita. Liikenne valoissa käyttäytymisen nyt jokainen tietää mutta muutkin liikennesäännöt tuntuu ihmisiltä unohtuneen, jos esim. oma kaista on tukkeessa, tietyön tai muun esteen vuoksi ei juuri kukaan väistä vastaantulijoita vaan survotaan väkisin mitä pienempiin rakosiin. Sama koskee pääteille tulevia ramppeja. Ei tuolla teille aja niin lujaa ettei joku tai jotkut kouhot aja vielä kovempaa. Vilkkuja ei juuri kukaan viitsi käyttää tai jos käyttää, laitetaan se niin myöhään että sama kun ei laittaisikaan. Sen olen huomannut myös että jos joku hölmöilee liikenteessä on se vika kuitenkin aina siinä toisessa, omaa virhettään ei kukaan enää huomaa tai myönnä. Vastaavia esimerkkejä olisi varmaan kymmeniä mutta kuten sanottu suomalainen ajokulttuuri on siltä ja syvältä.
- opettelisimme
kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta ajamaan liikennesääntöjen mukaan, rajoituksia noudattaen. Olisi tiellä liikuttaessa meillä kaikilla turvallisempi mieli, niin jalankulkijoilla, autoilijoilla, kuin pyöräilijöilläkin.
- mini74
takaisin toi vanha 80 lätkä kaikille nuorille jotka saavat kortin. niinkuin oli munkin nuoruudessa oli pakko ajaa 80 tai sai sakot. ja sama homma olisi noille muillekkin kaahareille hyvä opetus toi 80 lätkä tietyksi aikaa ensimmäisestä tuonne 3 kertaan tai kuukausiksikin riippuu aina pollarista tai tuomarista siin olisi hyvä opetus kaikille ja sitten kortti pois jos ei ota opiksi. ainakin kannattis kokkeilla tulisipa myös julkimoillekkin jotka ajavat lujaa samanlainen kuin meille tavallisille. eli ei mitään muuta kuin 80 lätkä takaisin kortin saaneille ja kaahareille niin olisiko tässä parannus???? ja alkoholisteille toi alkoholi lukko autoon olisi pakollinen ennenku edes saisi autoa takaisin oli sitten missä humalatilassa tahansa. eipähän aja enään kun alkoholi lukko olisi pakollinen heti ensimmäisen käryn jälkeen niin ei ainakhan omalla autolla. mut ne varastetut ja lainatut no se on omistajan luvalla ja varastetut silloin omakin auto pois ja pakolliseen alkoholi hoitoon!!! tää ny oli lapin likan mielipide mut en tiiä mitä muut on mielt tästä ajatuksesta???? :);)
- Konane
Mielestäni kaahailuun tulisi puuttua kampanjalla joka on niin raaka että se on nuorison psyykkeelle vahingollista. esim näin http://www.yourdailymedia.com/media/1179176923/Anti_Speeding_Campaign
- lshbvoiu
sillä rauhoittuu villeinkin härkä
- ..tehtäis tällainen..
jos laitettais jonnekkin metsän keskelle sellainen muutaman kilometrin pitunen "kaahauskaista". Kaahaus kaista loppuisi betoniseinään. Samalla nämä kaaharit voisivat harjoitella jarrutusmatkoja ja niin edelleen =)
Voisi kattella, kuinka pitkä jarrutusmatka todellisuudessa on tuollaisissa vauhdeissa. Samalla voisi kokeilla sitä miten pahalle tuntuu, kun auto rysähtää johonkin kovaan 200km/h vaudissa. Ei tarvitsisi sitten ajotiellä leikkiä, kun ei tiedä miten pahasti siinä oikeasti käy.
Samalla kaahauskaistalla voisi kaikki autoilevat, itsemurhaa hautovat ihmiset, käydä ihan rauhassa ajelemassa seinään, ettei tarvitse viedä mennessään muitakin ihmisiä..
- Tomppa100
Lisää ralliratoja missä voi harjoitella
- asfaltoimatta
paanat, niin luonnollinen poistuma hoitaa kaaharit.
- relax_
Ihmisiä lähtee monella tapaa,tuo on yksi luonnollinen poistuma,toisaalta,eihän täällä kuitenkaan riitä töitä ja leipää kaikille.
- säästö
Ainakin kaupunkikadut voisi jättää päällystämättä. Vältyttäisiin siltä tyypilliseltä rumbalta, että ensin rakennetaan uusi katu ja asvaltoidaan se, ja sitten rakennetaan töyssyjä ja kavennuksia vauhdin hidastamiseksi.
- Ha haa!
Helvetin luuserit! On ihan oikein että murkautuivat autoihinsa! Minkä ihmeen takia pitää ruveta kaahaamaan? Tuommoisia luusereita ei edes saisi pelastaa onnettomuuspaikalla vaan mieluummin pitäisi kutsua armeijan panssarivaunut paikalle ja jyrätä kunnolla maan tasalle! Lopuksi olisi syytä viedä autot murskaamoon ja tiivistää romukuutioksi! Tuommoisten idioottien takia vakuutusmaksut sitten jatkuvasti nousevat ja tulee kaikenlaisia muitakin elämää hankaloittavia rajoituksia liikenteeseen!
- stolttaaja
Mitkä kaahausuutiset?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839