en rasita itseäni

rein

Olen käyttänyt omaa autoa 25-vuotta. Seisoin länsi-väylän jonoissa joka päivä 20-30 min, kaupungissa kaikki matkat suoritin omalla autolla. Parkkisakko joka viikko, koska aina ei tiennyt kauanko neuvotteluissa menee tai muilla asioilla. Hermostuin jatkuvassa jonoissa
ajamiseen. Tuli kuitenkin tilanne, jolloin kortti oli hyllyllä kk-ylinopeus sakoista. Sinä aikana käytin joukko-kuljetus välineitä. Nyt en enää vaihtaisi työ/kaupunki liikkumista omaan
autoon. Huomasin esim. etten ole niin hermostunut heti päivän alettua, ei ole tullut
parkkisakkoja, liikkuminen on muutoinkin joustavaa
yleisillä ja kaiken lisäksi halpaa. Suosittelen muillekin kokeeksi.

20

1834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frage

      minä en vaihda yleiseen

      • tolle fragelle

        oma biili on sellanen egon kohottaja, sekä munan jatke. Älyn kanssa ei ole mitään tekemistä jos PK-seudulla omaa käyttää, sillä busseja menee joka suuntaan ja muutaman minuutin välein. Lisäksi ratikat, paikallisjunat, ja metrot.


      • muuten kaikkialle
        tolle fragelle kirjoitti:

        oma biili on sellanen egon kohottaja, sekä munan jatke. Älyn kanssa ei ole mitään tekemistä jos PK-seudulla omaa käyttää, sillä busseja menee joka suuntaan ja muutaman minuutin välein. Lisäksi ratikat, paikallisjunat, ja metrot.

        Hesassa varsinkin ollaan kovastikin muuteltu reittejä, karsittu vuoroja ja sama tahti jatkuu kiivaana. Lippujen hinnatkin muuttuu, vain yhteen suuntaan. Koskaan ei ole lippujen hintoja laskettu kun kustannukset on alentuneet, aina on keksitty nostoperuste (verratkaa vaikka Fortumin ylikorkeaan sähköhinnoitteluun, aina löytyy peruste nostaa sähkönhintaa vaikka olisi usein syytä jopa alentaa sitä mutta sitähän ei tapahdu!).

        Lisäksi kun huomaa miten sikamaisiksi ihmiset on tulleet joukkoliikennevälineissä, ei välitetä toisista ihmisistä lainkaan, busseja ym sotketaan sprayjaamalla, likaamalla, levittelemällä roskia ympäriinsä. Sen lisäksi ihmiset on ottaneet tavoitteekseen karkottaa erilaisilla "tuoksuillaan" muut ihmiset läheltään sen lisäksi vielä kuvittelevat että dösät ja sporat on jotain ravintelivaunuja joissa saa syödä kaikkea purkasta hampurilaisiin, bussissa ei useinkaan voi valita vierustoveriaan.

        Enpä ihmettele miksi niin moni järkeväksi luonnehdittu ihminen vaihtaa yksityisautoiluun, ei sillä ole mitään tekemistä munan jatkeesta tai egon kohottamisesta vaan yksinkertaisesti vain siitä että koetaan kanssamatkustajat liian sikamaisiksi jotka ei välitä muista, eivät tunnu välittävän usein itsestäänkään. Miten sellainen ihminen voi välittää miltä muista tuntuu jos ei itsekään välitä itsestään? Olisipa joku joka palauttaisi sen toisten ihmisten huomioon ottamisen taas kunniaan, ehkäpä silloin joukkoliikenteen suosiokin taas nousisi!


      • että mihin et
        muuten kaikkialle kirjoitti:

        Hesassa varsinkin ollaan kovastikin muuteltu reittejä, karsittu vuoroja ja sama tahti jatkuu kiivaana. Lippujen hinnatkin muuttuu, vain yhteen suuntaan. Koskaan ei ole lippujen hintoja laskettu kun kustannukset on alentuneet, aina on keksitty nostoperuste (verratkaa vaikka Fortumin ylikorkeaan sähköhinnoitteluun, aina löytyy peruste nostaa sähkönhintaa vaikka olisi usein syytä jopa alentaa sitä mutta sitähän ei tapahdu!).

        Lisäksi kun huomaa miten sikamaisiksi ihmiset on tulleet joukkoliikennevälineissä, ei välitetä toisista ihmisistä lainkaan, busseja ym sotketaan sprayjaamalla, likaamalla, levittelemällä roskia ympäriinsä. Sen lisäksi ihmiset on ottaneet tavoitteekseen karkottaa erilaisilla "tuoksuillaan" muut ihmiset läheltään sen lisäksi vielä kuvittelevat että dösät ja sporat on jotain ravintelivaunuja joissa saa syödä kaikkea purkasta hampurilaisiin, bussissa ei useinkaan voi valita vierustoveriaan.

        Enpä ihmettele miksi niin moni järkeväksi luonnehdittu ihminen vaihtaa yksityisautoiluun, ei sillä ole mitään tekemistä munan jatkeesta tai egon kohottamisesta vaan yksinkertaisesti vain siitä että koetaan kanssamatkustajat liian sikamaisiksi jotka ei välitä muista, eivät tunnu välittävän usein itsestäänkään. Miten sellainen ihminen voi välittää miltä muista tuntuu jos ei itsekään välitä itsestään? Olisipa joku joka palauttaisi sen toisten ihmisten huomioon ottamisen taas kunniaan, ehkäpä silloin joukkoliikenteen suosiokin taas nousisi!

        hesassa pääse bussilla? Vuorojakin on on kyllä riittävästi, jopa joidenkin linjojen osalta liikaa selkeästi. Hinnoittelu on niin alhainen, että millään liikennevälineellä pääse yhtä kustanustehokkaaseen liikkumiseen. (Ehkä polkupyörää lukuunottamatta.)


      • J*H*A
        tolle fragelle kirjoitti:

        oma biili on sellanen egon kohottaja, sekä munan jatke. Älyn kanssa ei ole mitään tekemistä jos PK-seudulla omaa käyttää, sillä busseja menee joka suuntaan ja muutaman minuutin välein. Lisäksi ratikat, paikallisjunat, ja metrot.

        PK-seudun liikenne voi tuntua noin autuaan täydelliseltä jos sattuu asustamaan pääväylien varrella ja matkaa korkeintaan keskustaan mutta poikittaisliikenteestä ei todellakaan löydy joka suuntaan ja muutaman minuutin välein liikennöiviä vuoroja.

        Oma pääkaupunkiseudun sisäinen työmatka julkisilla 50-60 min / suunta, omalla autolla 20-30 minuuttia / suunta..


      • edellinen..
        että mihin et kirjoitti:

        hesassa pääse bussilla? Vuorojakin on on kyllä riittävästi, jopa joidenkin linjojen osalta liikaa selkeästi. Hinnoittelu on niin alhainen, että millään liikennevälineellä pääse yhtä kustanustehokkaaseen liikkumiseen. (Ehkä polkupyörää lukuunottamatta.)

        En nyt ala paljastaa sen tarkemmin mutta sanon että jotkut poikittaisyhteydet mättää ja pahasti, varsinkin pientaloalueilla on yhteydet ihan peestä.

        Hinnoittelusta sanon että ei ne ole liian alhaisia. Kilpailutuksen piti aikoinaan ALENTAA lippujen hintoja, kuinkas on käynyt? Hesassa ei ole KERTAAKAAN alennettu lippujen hintoja!

        Mitä tulee vuoroväleihin, joillakin linjoilla on niin harvat vuorovälit ettei esim. arkisinkaan meinaa edes töihin ajoissa päästä ja olet joko liian aikaisin lähdettyäsi aikaisemmalla tai myöhässä jos menet seuraavalla! Tämänkin tietäisit jos tutkisit aikatauluja.


      • Ask man
        edellinen.. kirjoitti:

        En nyt ala paljastaa sen tarkemmin mutta sanon että jotkut poikittaisyhteydet mättää ja pahasti, varsinkin pientaloalueilla on yhteydet ihan peestä.

        Hinnoittelusta sanon että ei ne ole liian alhaisia. Kilpailutuksen piti aikoinaan ALENTAA lippujen hintoja, kuinkas on käynyt? Hesassa ei ole KERTAAKAAN alennettu lippujen hintoja!

        Mitä tulee vuoroväleihin, joillakin linjoilla on niin harvat vuorovälit ettei esim. arkisinkaan meinaa edes töihin ajoissa päästä ja olet joko liian aikaisin lähdettyäsi aikaisemmalla tai myöhässä jos menet seuraavalla! Tämänkin tietäisit jos tutkisit aikatauluja.

        Olisi asian uskottavuuden kannalta hyvä "paljastaa" noita poikittaisyhteyksiä jotka mättää, sillä mites niitä muuten voi parantaa jos ei tietoa saa?

        Hinnoittelusta senverran että sen pitää kuitenkin kattaa kulut. PK-seudun julkisenliikenteen taksat ovat eurooppalaisittainkin katsoen edulliset, jollei suorastaan halvat. Aikuisen 30 pv. matkakorttti Helsingin sisäisessä maksaa 41,90 ja sillä voit suorittaa tuon kk.n aikana niin monta matkaa kuin haluat. Matkan hinnaksi tulee 1,40/päivä ! Eli yhden edestakaisen matkan hinnaksi tulee 0,70 sent. KALLISTAKO? Kehä 3.n ulkopuolella
        maksetaan 0-6 km.n matkalta kertalipulla suoritettuna 2,60€ HUOM.0-6 km matka, siitä eteenpäin taksa nousee jatkuvasti parinkilometrin välein.

        On kestämätöntä ja oikeudetonta valittamista Helsingissä puhua joukkoliikenteen kalleudesta, kun se sitä tosiasiassa ei ole.

        Vuorovälejä pitää tarkastella sen mukaan mikä on todellinen tarve, sillä vuorot jotka kulkevat tyhjinä tai parin matkustajan kera lisäävät vain turhia kustannuksia, ja aiheuttavat hintapaineita.
        Joukkoliikenne on peruspalvelua parhaimmillaan mutta tolkku siinäkin pitää olla, kuten kaikessa palvelutarjonnassa.


      • ..................
        että mihin et kirjoitti:

        hesassa pääse bussilla? Vuorojakin on on kyllä riittävästi, jopa joidenkin linjojen osalta liikaa selkeästi. Hinnoittelu on niin alhainen, että millään liikennevälineellä pääse yhtä kustanustehokkaaseen liikkumiseen. (Ehkä polkupyörää lukuunottamatta.)

        "sanos muuten että mihin et hesassa pääse bussilla?"

        Bussiyhteydet pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ovat huonoja. Vuorovälit pitkiä, ym. Tunnin matkaan kuluu neljä tuntia.


      • edellinen..
        Ask man kirjoitti:

        Olisi asian uskottavuuden kannalta hyvä "paljastaa" noita poikittaisyhteyksiä jotka mättää, sillä mites niitä muuten voi parantaa jos ei tietoa saa?

        Hinnoittelusta senverran että sen pitää kuitenkin kattaa kulut. PK-seudun julkisenliikenteen taksat ovat eurooppalaisittainkin katsoen edulliset, jollei suorastaan halvat. Aikuisen 30 pv. matkakorttti Helsingin sisäisessä maksaa 41,90 ja sillä voit suorittaa tuon kk.n aikana niin monta matkaa kuin haluat. Matkan hinnaksi tulee 1,40/päivä ! Eli yhden edestakaisen matkan hinnaksi tulee 0,70 sent. KALLISTAKO? Kehä 3.n ulkopuolella
        maksetaan 0-6 km.n matkalta kertalipulla suoritettuna 2,60€ HUOM.0-6 km matka, siitä eteenpäin taksa nousee jatkuvasti parinkilometrin välein.

        On kestämätöntä ja oikeudetonta valittamista Helsingissä puhua joukkoliikenteen kalleudesta, kun se sitä tosiasiassa ei ole.

        Vuorovälejä pitää tarkastella sen mukaan mikä on todellinen tarve, sillä vuorot jotka kulkevat tyhjinä tai parin matkustajan kera lisäävät vain turhia kustannuksia, ja aiheuttavat hintapaineita.
        Joukkoliikenne on peruspalvelua parhaimmillaan mutta tolkku siinäkin pitää olla, kuten kaikessa palvelutarjonnassa.

        "Olisi asian uskottavuuden kannalta hyvä "paljastaa" noita poikittaisyhteyksiä jotka mättää, sillä mites niitä muuten voi parantaa jos ei tietoa saa?"

        Toki kerron noista poikittaisyhteyksien vajavaisuuksista HKL:lle mutta en tätä kautta. Noistahan saa pääteltyä asuinpaikan. Eipä täällä muutkaan yksityiskohtaisia juttuja itsestään kerro. :)


      • kuka on kiinnostunut
        edellinen.. kirjoitti:

        "Olisi asian uskottavuuden kannalta hyvä "paljastaa" noita poikittaisyhteyksiä jotka mättää, sillä mites niitä muuten voi parantaa jos ei tietoa saa?"

        Toki kerron noista poikittaisyhteyksien vajavaisuuksista HKL:lle mutta en tätä kautta. Noistahan saa pääteltyä asuinpaikan. Eipä täällä muutkaan yksityiskohtaisia juttuja itsestään kerro. :)

        sun asuinalueestasi? Ei kukaan! Mutta jos kirjoitat että poikittaisliikenne mättää, niin luulisi osaavan kertoa missä kohdin mättää , että saisit jutullesi tukea. Taidat olla keskimäöäräistä neuroottisempi intimiteettisi suhteen. ;D


      • oletko
        muuten kaikkialle kirjoitti:

        Hesassa varsinkin ollaan kovastikin muuteltu reittejä, karsittu vuoroja ja sama tahti jatkuu kiivaana. Lippujen hinnatkin muuttuu, vain yhteen suuntaan. Koskaan ei ole lippujen hintoja laskettu kun kustannukset on alentuneet, aina on keksitty nostoperuste (verratkaa vaikka Fortumin ylikorkeaan sähköhinnoitteluun, aina löytyy peruste nostaa sähkönhintaa vaikka olisi usein syytä jopa alentaa sitä mutta sitähän ei tapahdu!).

        Lisäksi kun huomaa miten sikamaisiksi ihmiset on tulleet joukkoliikennevälineissä, ei välitetä toisista ihmisistä lainkaan, busseja ym sotketaan sprayjaamalla, likaamalla, levittelemällä roskia ympäriinsä. Sen lisäksi ihmiset on ottaneet tavoitteekseen karkottaa erilaisilla "tuoksuillaan" muut ihmiset läheltään sen lisäksi vielä kuvittelevat että dösät ja sporat on jotain ravintelivaunuja joissa saa syödä kaikkea purkasta hampurilaisiin, bussissa ei useinkaan voi valita vierustoveriaan.

        Enpä ihmettele miksi niin moni järkeväksi luonnehdittu ihminen vaihtaa yksityisautoiluun, ei sillä ole mitään tekemistä munan jatkeesta tai egon kohottamisesta vaan yksinkertaisesti vain siitä että koetaan kanssamatkustajat liian sikamaisiksi jotka ei välitä muista, eivät tunnu välittävän usein itsestäänkään. Miten sellainen ihminen voi välittää miltä muista tuntuu jos ei itsekään välitä itsestään? Olisipa joku joka palauttaisi sen toisten ihmisten huomioon ottamisen taas kunniaan, ehkäpä silloin joukkoliikenteen suosiokin taas nousisi!

        Kenties kartkera jostain? hei relaa vähän ja hymyile("), ehkä tai siis kenties se maailma vielä joskus hymyilee sulle takaisin.

        Tai enpä tiiä taidat olla toivoton tapaus...........


    • Hanna k ins.

      Tottakai homma pelaa jos liikkuu vaan keskustassa ja työmatka on lyhyt. Samoin mukana ei tarvitse pitää läppäriä enempää tarvikkeita.
      Mutta jos matka taas suuntautuu välillä esim kehä III suuntaan ja mukana pitää olla tavaraa molempiin käsiin niin kyllä farmariautolla pääsee kätevämmin.

      • inssi hanna

        hieman perustellen väitettäsi. Jos kuljet kehä kolmosen suuntaan esim. Vihdin tietä, tapulikaupungin suuntaan, Suutarilaan, Veromieheen ym. niin mihin tarvitset muuta kuin matkakortin, tai sen rakkaan läppärisi?

        Taitaa olla niin että Hannan inssin egoon kuuluu "varmariauto", jolla sitten voi nokkapystyssä huristella. Kyllä sinä hanna kulta mahdut bussiin egoinesi, vaikka sitten olisi se läppärikin mukana.


      • AitoRealisti
        inssi hanna kirjoitti:

        hieman perustellen väitettäsi. Jos kuljet kehä kolmosen suuntaan esim. Vihdin tietä, tapulikaupungin suuntaan, Suutarilaan, Veromieheen ym. niin mihin tarvitset muuta kuin matkakortin, tai sen rakkaan läppärisi?

        Taitaa olla niin että Hannan inssin egoon kuuluu "varmariauto", jolla sitten voi nokkapystyssä huristella. Kyllä sinä hanna kulta mahdut bussiin egoinesi, vaikka sitten olisi se läppärikin mukana.

        No jos nyt vaikka haluat matkustaa sieltä Tapulikaupungista Varistoon, niin kauanko menee julkisilla ? Omalla autolla menee max 20 min.


      • Hanna K ins.
        AitoRealisti kirjoitti:

        No jos nyt vaikka haluat matkustaa sieltä Tapulikaupungista Varistoon, niin kauanko menee julkisilla ? Omalla autolla menee max 20 min.

        Hei
        Mitä jos on vaikka tapaaminen esim. klo 1200.
        Edellisessä paikassa meneekin esim. 10 min kauemmin.
        Bussi jolla kerkiät esim. kehä III suuntaan lähtenyt jo 10:30 .
        Näillä keleillä tuskaista matkustaa busseissa.
        Mitä muuten itse pitäisit jos joku tulee sinua tapaamaan ja haisee hielle .
        Tietenkin monilla jotka liikkuvat työnsä puolesta on mukana työkaluja, esitteitä, ja materiaaleja.
        Tietysti bussillakin pääsee, mutta yhteen matkaan ei voi käyttää koko puoltapävää.


      • ja noihin
        Hanna K ins. kirjoitti:

        Hei
        Mitä jos on vaikka tapaaminen esim. klo 1200.
        Edellisessä paikassa meneekin esim. 10 min kauemmin.
        Bussi jolla kerkiät esim. kehä III suuntaan lähtenyt jo 10:30 .
        Näillä keleillä tuskaista matkustaa busseissa.
        Mitä muuten itse pitäisit jos joku tulee sinua tapaamaan ja haisee hielle .
        Tietenkin monilla jotka liikkuvat työnsä puolesta on mukana työkaluja, esitteitä, ja materiaaleja.
        Tietysti bussillakin pääsee, mutta yhteen matkaan ei voi käyttää koko puoltapävää.

        voi jokainen itse paneutua, eli ei se joukkoliikenne ole kaikille autuus ja ihanuus. Ei oman auton käyttö ole egon kohotusta vaan se voi olla todellisen tarpeen luomaa!


      • rein

        totta tietenkin työpaikka vaikuttaa ajoon.


    • Hanna k ins.

      Tietenkin bussiyhteydet ovat Helsingin lähiöistä keskustaa erittäin hyvät ja tiheät. Esim. Suutarilat, Malmit, Oulunkylä, Pakila, Hakuninmaa.
      Näistä pääsee loistavasti Helsingin keskustaan. Mutta jos oletkin menossa vaikka Hakuninmaalta Suutarilaan ei paljon hymyilytä.

      • mutta kun

        suurin osa ihmisistä menee niitä reittejä joissa ne linjat ovat ja siis jos haluaa mennä paikasta huitsi paikkaan nevada joka päivä niin silloin saa syyttää ainoastaan ja vain itseään. Jos muita halukkaita ei kyseisille yhteyksille löydy kannattaisi varmaankin katsella peiliin ja mietiskellä mitä sitä onkaan tullut tehtyä. Kannattaa varmaankin asua paikassa josta ei ole kulkuyhteykjsiä työpaikalla, ainiin kun se kämppä oli halpa, nii in mutta miksiköhän?


      • siis ??
        mutta kun kirjoitti:

        suurin osa ihmisistä menee niitä reittejä joissa ne linjat ovat ja siis jos haluaa mennä paikasta huitsi paikkaan nevada joka päivä niin silloin saa syyttää ainoastaan ja vain itseään. Jos muita halukkaita ei kyseisille yhteyksille löydy kannattaisi varmaankin katsella peiliin ja mietiskellä mitä sitä onkaan tullut tehtyä. Kannattaa varmaankin asua paikassa josta ei ole kulkuyhteykjsiä työpaikalla, ainiin kun se kämppä oli halpa, nii in mutta miksiköhän?

        "suurin osa ihmisistä menee niitä reittejä joissa ne linjat ovat ja siis jos haluaa mennä paikasta huitsi paikkaan nevada joka päivä niin silloin saa syyttää ainoastaan ja vain itseään."

        Ai jaa? Et niinku jos on pakottavaa tarvetta kulkea jonnekin jonne ei kulje kunnolla busseja tai junia niin on oma vika?? Voi vi..u tota sun järjen juoksua!! Se ei aina ole oma valinta, jos joku asiointipaikka tai muu on hankalassa paikassa eikä suoraa yhteyttä ole mut silti on siellä käytävä niin onko sekin oma vika?

        "Jos muita halukkaita ei kyseisille yhteyksille löydy kannattaisi varmaankin katsella peiliin ja mietiskellä mitä sitä onkaan tullut tehtyä. "

        Ja miksi??? Ehkä sun pitäis pikemmin mennä sinne peilin eteen!!! Sulla nimittäin viiraa ja pahasti!

        "Kannattaa varmaankin asua paikassa josta ei ole kulkuyhteykjsiä työpaikalla, ainiin kun se kämppä oli halpa, nii in mutta miksiköhän?"

        Entäs jos se asuinpaikka on tullu valittua ensin ja työpaikkaa vaihtaa sit myöhemmin??? Niinku mulla esmes on käyny, en mä voi tästä vaihtaa asuntoa noin vaan, työpaikkakin oli pakko ottaa just hankalien yhteyksien päästä koska toinen vaihtoehto olis jäädä kortistoon! Et mieti sitä ensin ja syytä sit vasta muita...idiootti!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe