Vanhat länkkärit

Tellu

Voisiko joku kertoa mikä näissä vanhoissa länkkäreissä (Hawks sun muut) on niin hienoa, kun minulla on vähän tällaisia ikäviä fiiliksiä niitä katsoessa:

- inkkarit loikkivat suoraan puskasta kuin elukat tapettavaksi, ja heidän ihmisarvonsa on nolla

- miehet viihtyvät enempi keskenään, aivan kuin Kreikan homot, ja naiset ovat rasittavia rääkyjiä joista tekeekin mieli päästä eroon...

- korni musiikki pauhaa taustalla ja tuntuu ylistävän jokaista "sankaritekoa" jossa inkkari tai joku hampuusi telotaan

Ja täl viisii. Ehkä sukupuoleni tai tykästymisen intiaanien kulttuuriin saa nämä elokuvat tökkimään? Jotenkin ei se buddy-buddy -meininki kolahda kun toisen rodun edustajat nirhataan kaikki yhteen läjään siitä pois ulisemasta.

25

2507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rosewater

Vanhoissa lännenelokuvissa, eritoten Hawksin ja Fordin ohjaamissa, on hienoa jokseenkin kaikki. On vaikea sanoa miksi ne kiehtoo tai mikä olisi yksittäinen tekijä mikä tekisi lännenelokuvasta niin erikoisen. Kuitenkin vanhat mestarit osasivat kertoa tarinan kun elokuvaa tekivät. Siihen tarinaan he saivat vielä liitettyä arvokysymyksiä ja jännittävää seikkailua, joka vetosi kovasti nuoreen mieleen, enkä vanhempanakaan ole keksinyt mitään syytä miksen näistä elokuvista nauttisi vieläkin. Tuskin se ketään loukkaa jos olemme innostuneita ja tuomme innostuksemme esillekin.

Intiaanikysymys on kieltämättä arveluttava ja monet elokuvista ei kestä kriittistä katselua. Toisaalta ei välttämättä ole arvioida 40-luvulla tehtyä elokuvaa esimerkiksi tämänpäivän moraalikäsitysten kautta. Jos kriittiseen ajatteluun on haluja, niin elokuvia pitäisi katsella enemmänkin sen yhteiskunnan peilinä, joka ne on tuottanut.

Jos lännenelokuvat tuo mieleen Kreikan homot, niin syy lienee omassa mielikuvituksessa. En juuri ole kuullut että lännenelokuvissa olisi minkäänmuotoisia seksuaalisia viittauksia ja yleensäkin ottaen erotiikka ja seksuaalisuus oli nimenomaan lännenelokuvissa poikkeuksellisen vähäistä. Poikkeuksiakin tosin on ja esimerkiksi John Fordin Rio Bravossa Angie Dickinsonin esittämä nainen on paitsi vahva hahmo, myös poikkeuksellisen seksikäs. Muutenkin olisi mielenkiintoista kuulla missä genressä naiset olisivat olleet vahvasti esillä. Taitaa musiikaalit olla ainoa lajityyppi ja siinäkin naiset tuntuivat useimmissa tapauksissa hyppäävän rivissä veteen.

Musiikkiin en ota kantaa.

Pari asiaa lopuksi. Ymmärtääkseni Suomessa on poikkeuksellisen hyvin ollut katsojia niillä lännenelokuvilla, joissa intiaanit on pyritty kuvaamaan inhimillisinä olentoina, näistä esimerkkinä Pieni Suuri Mies ja Mies Hevosena.

John Ford ohjasi vanhoilla päivillään elokuvan Cheyenne, jota pidetään hänen anteeksi pyyntönä intiaaneille. Tässä elokuvassa kerrotaan valkoisen miehen epäoikeudenmukaisesta kohtelusta intiaaneja kohtaan. Hyvä ja koskettava elokuva, joka esimerkiksi itselläni on jäänyt esille tuomatta siksi, kun sen näkemisestä on vajaa 20 vuotta enkä kovin hyvin muista sitä.

Nostan hattua sille, että arvostat intiaanien kulttuuria. Niin minäkin, joskin se on aika pintapuolista. Kuitenkin elokuvat ovat vain elokuvia ja niissä olevia arvoja pitää osata tarkastella oikeassa mittasuhteessa. Onhan se kummallista että vähemmistöjen oikeuksia maailmalla laukkaa puolustamassa sellainen valtio, jokja on omat vähemmistönsä sulkenut reservaatteihin...

• Tellu

No se Kreikan homot nyt meni vähän överiksi... Periaatteessa ymmärrän kyllä jonkin verran näiden vanhojenkin länkkäreiden suuruudesta, mutta henk.koht. tykästymistä tuskin tulee koskaan tapahtumaan.

Jokatapauksessa asioita on hyvä aina pohtia useammaltakin kantilta, myös ohi omien tykästysten. Siksi nämä keskustelufoorumit ovat oiva henkireikä jos ei muuten pääse muiden ihmisten näkökulmia kuulemaan.

• rosewater
        Tellu kirjoitti:

No se Kreikan homot nyt meni vähän överiksi... Periaatteessa ymmärrän kyllä jonkin verran näiden vanhojenkin länkkäreiden suuruudesta, mutta henk.koht. tykästymistä tuskin tulee koskaan tapahtumaan.

Jokatapauksessa asioita on hyvä aina pohtia useammaltakin kantilta, myös ohi omien tykästysten. Siksi nämä keskustelufoorumit ovat oiva henkireikä jos ei muuten pääse muiden ihmisten näkökulmia kuulemaan.

Kyllä kai sitä on pohdittu lännenelokuvaakin monelta kantilta. Kuitenkin minusta kannattaisi miettiä hieman mistä myrskyn nostaa. Ei vanhoista lännenelokuvista kuitenkaan ole kuin noin 10 ketjua viimeisen puolen vuoden ajalta. Pelkästään elokuvasta Pahat Pojat taitaa olla 20 ketjua. Jokainen voi tietenkin miettiä kumpi tuo ennemmin mieleen Kreikan Homot? Westernit vai yläosattomissa punttien kanssa leikkivät juntturat.

Minä lähden siitä että keskustelen niistä elokuvista joista itse pidän ja oletan muiden toimivan samalla tavalla. Minusta on pelkästään hienoa että löytyy myös muita, jotka antavat arvoa klassikoille ja tuntevat ne paljon paremmin kuin minä.

Yhtä kaikki, keskustelua tämäkin.

• Tiikeri

Moi!

"Erehdyin" katsomaan Huuliharppukostajan...Siinä vasta elokuva ja maagisempaa musiikkia saa etsiä. Käsityksesi länkkäreistä saattaa muuttua.

-T

• Tellu

Juupeli juu, nämä spagettiwesternit ovatkin sitten asia erikseen, niissä kun machomiehet tyytyvät listimään lähinnä toisiaan... 40- ja 50-luku ei minulle kolahda, mutta 60-luvulla tehtiin jo semmoista mikä ei minua niin kauhiast' töki.

• Jenkkilänkkäri

Tähän oli jo nimimerkin puoleenkin vähän niinkuin pakko vastata!
      Oikeastaan Rosewater perustelikin jo asian aika hyvin,itse intiaaniasiasta olen preciis samaa mieltä,ja asenne intiaaneihin muuttuikin westerneissä perusteellisesti 60-luvulla.
      Esim.elokuvassa Chisum(1970),Wayne uhkaa tappaa ratsuväen kersantin jos tämä kerrankin vielä puhuu epäkunniottavaan sävyyn komanseista..

Tuo Buddy/buddy-juttu ehkä naisen perspektiivistä vähän vaikea juttu täysin käsittää,mutta ihan sama teemahan toistuu aivan kaikissa ns.miehisissä genreissä,niin toiminta-kuin sotafilmeissä(ajatteleppas jotain Tappava ase yms.vastaavia)eihän siinä (ainakaan tietoisesti)mistään homoudesta ole kysymys.Onko naisten välisessä,syvässä ystävyydessä aina lesboudesta kysymys?

"Korni" musiikki,jaa,no,kaiken vanhemman elokuvamusiikin kornius tai mestarillisuus on kuuntelijan korvien välissä..
      Vanhoissa länkkäreissä on monissa suorastaan upeat musiikit(seassa toki huonojakin)ja monista niissä esitetyistä biiseistä tullut kuolemattomia klassikoitakin,esim.Dimitri Tiomkinin High Noon(elok.Sheriffi),Kesän vihreät lehvät(elok.Alamo) jnejne,luettelo on loputon.
      Eiköhän tässä asiassa aika ratkaisevassa roolissa kuuntelijan/katselijan ikä,mitä lähempänä Eminem-sukupolvea ollaan sitä vaikeammaksi käy ko.musiikista pitäminen,sama kaava muuten toisinpäin..

Western kuoli oikeastaan lajityyppinä 70-luvulla(John Waynen myötä),sen jälkeen tehdyt ns.jälkiwesternit,muutama ansiokaskin(esim.Armoton)ovat jo ainakin itselleni sellaista vähän vieraannuttavaa inhorealismia,en minä ainakaan sellaisia kovin toistuvasti jaksa katsella,itsellä varmaan tuo todella fossilinen käsitys hyvästä ja pahasta,eli en oikein pidä lainsuojattomia/laittomuuksia ihannoivista elokuvista,maailma on jo tarpeeksi epäoikeudenmukainen paikka muutenkin.

Vanhassa kunnon westernissä sentään hyvät ovat hyviä ja pahat pahoja,ja sanotaan nyt sitten vaikka näin;Ne jälkimmäiset hyvin joutaakin Wayne,Cooper,Clint tai joku vastaava ampumaankin samaan kasaan.;)

• Tellu

Äh, huono otsikko. Mutta en ihan kauhealla vakavuudella ja vouhotuksella tähän aiheeseen lähtenytkään, pikkaisen piruuttani...

Lähinnä siinä musiikissa minua ärsyttää joku hoilon hoilon -kuoro, toki länkkäreistä löytyy monia mainioita hittipiisejäkin.

Saatan itse kuitenkin olla hieman enemmän inhorealismin ystävä, joskaan en pidä siitä että vääryys saisi rehottaa. Kyllä pahan pitää saada palkkansa, mutta jotenkin minua miellyttää että "hyväkin" tajuaa ettei hän nyt mikään sankari ole kun sitä raatopinoa kasvattaa. Ehkä jonkinlainen kyynisyys ja väsähtäneisyys "sankarissa" tuntuu minusta uskottavalta ja jopa toivottavalta...?

Mutta olihan sitä tietysti joskus Waynenkin roolihahmo.

Se sitten taas että Wayne käsittääkseni oli Vietnamin sodan puolella on eri juttu, mutta levätköön vainaat rauhassa.

• Jenkkilänkkäri
        Tellu kirjoitti:

Äh, huono otsikko. Mutta en ihan kauhealla vakavuudella ja vouhotuksella tähän aiheeseen lähtenytkään, pikkaisen piruuttani...

Lähinnä siinä musiikissa minua ärsyttää joku hoilon hoilon -kuoro, toki länkkäreistä löytyy monia mainioita hittipiisejäkin.

Saatan itse kuitenkin olla hieman enemmän inhorealismin ystävä, joskaan en pidä siitä että vääryys saisi rehottaa. Kyllä pahan pitää saada palkkansa, mutta jotenkin minua miellyttää että "hyväkin" tajuaa ettei hän nyt mikään sankari ole kun sitä raatopinoa kasvattaa. Ehkä jonkinlainen kyynisyys ja väsähtäneisyys "sankarissa" tuntuu minusta uskottavalta ja jopa toivottavalta...?

Mutta olihan sitä tietysti joskus Waynenkin roolihahmo.

Se sitten taas että Wayne käsittääkseni oli Vietnamin sodan puolella on eri juttu, mutta levätköön vainaat rauhassa.

Waynen roolihahmo olikin parhaimmillaan juuri vanhempana,väsyneenä,kaiken nähneenä;esim.Cowboys,Cahill;Revolverimies.
        En itsekkään pidä mistään "himoteurastus"-leffoista,mutta herranjestas,eivätkös nämä nykyelokuvat ole juuri niitä,(ns.turboahdetut toimintapätkät)niissähän konnan täytyy murhata puoli New Yorkia heti alkuun..

Kyllähän vanhemmissa westerneissä(ja muissakin)"tehtailtiin" ruumita hyvin kohtuullisesti nykyleffoihin verrattuna..
        Kaiken kaikkiaan muutenkin ne olivat inhimmillisempiä,"korneine hoilon hoilon"-kuoroineen.

Waynesta&Vietnamista,lähinnä elokuvasta Vihreät Baretit kekusteltiin tuossa taannoin..
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=112&conference=672&posting=21500000000059700

• Väinämöinen

Ei näitä asioita kannata yrittää naisille selvittää..Katelkoot ne vaan omia juttujaan!
        Onneksi on sellaisiakin perusnaisia jotka ymmärtää kunnon länkkäreitten päälle,eikä noita Kehä3;sen sisäpuolen tekoviisaita tekotaiteellista paskaa katselevia!

• mä vaan

ymmärrän yskän... en pidä myöskään länkkäreistä yhtään :(
      koko ajan vaan pang pang! jne.

• Pete

Perkele. Vihdoinkin vähän väriä tälle Elokuva-Saddamien hallitsemalle palstalle. Hyvä Tellu.
      Ratsastetaan huutaen tämän palstan ympärillä kunnes meidät ammutaan yksitellen. Mä haluan olla se irvistävä inkkari, joka putoaa katolta.

Vine Deloria on intiaanikirjailija. Hän on kirjoittanut hienon kirjan "Custer Died for Your Sins." Suosittelen. Tilaa Amazonista jos et muuten löydä.
      Sillä välin.., alkoholisoitunut Dean Martin laulaa viihdeiskelmän: "You took my scalp away."

• Jenkkilänkkäri

Keitähän lienevät nuo "Elokuva-Saddamit",jotka täällä "hallitsevat"?
        Itseäni en ainakaan moisesta tunnista,siksi harvakseen tänne tulee nykyisin kirjoiteltua kommentteja,ja kovasti on harventanut rivinväliä Rosewaterkin.

Jos Pete luki tarkasti kommenttimme Tellun aloitukseen,havaitsi varmaan ,että intiaaniasiassa oltiin "yhtä puuta",en itsekään pidä vanhempien westernien antamaa kuvaa intiaaneista,ja suoranaisesta historian vääristelystä.Tuo sama rasistinen rakenne muuten vaivaa koko amerikkalaista viihdekulttuuria tänäkin päivänä,jo Aku Ankasta alkaen,kaikki ulkomaalaiset kuvataan hullunkurisen näköiseksi,huvittaviksi olennoiksi.

Mutta summa summarum;Täytyyhän miehen nyt sanojensa takana seistä,en aio potea huonoa omaatuntoa/katuvaisuutta myöntäessäni ,että pidän westerneistä.niistäkin missä irvistävä Pete-intiaani rojahtaa viimeisenä katolta..

Ja mielummin Dinon esittämänä "My rifle,my pony and me"-elok.Rio Bravo..

• rosewater
        Jenkkilänkkäri kirjoitti:

Keitähän lienevät nuo "Elokuva-Saddamit",jotka täällä "hallitsevat"?
        Itseäni en ainakaan moisesta tunnista,siksi harvakseen tänne tulee nykyisin kirjoiteltua kommentteja,ja kovasti on harventanut rivinväliä Rosewaterkin.

Jos Pete luki tarkasti kommenttimme Tellun aloitukseen,havaitsi varmaan ,että intiaaniasiassa oltiin "yhtä puuta",en itsekään pidä vanhempien westernien antamaa kuvaa intiaaneista,ja suoranaisesta historian vääristelystä.Tuo sama rasistinen rakenne muuten vaivaa koko amerikkalaista viihdekulttuuria tänäkin päivänä,jo Aku Ankasta alkaen,kaikki ulkomaalaiset kuvataan hullunkurisen näköiseksi,huvittaviksi olennoiksi.

Mutta summa summarum;Täytyyhän miehen nyt sanojensa takana seistä,en aio potea huonoa omaatuntoa/katuvaisuutta myöntäessäni ,että pidän westerneistä.niistäkin missä irvistävä Pete-intiaani rojahtaa viimeisenä katolta..

Ja mielummin Dinon esittämänä "My rifle,my pony and me"-elok.Rio Bravo..

Kyllähän minä kirjoittelisin enemmänkin jos vain joku viitsisi kommentteihin vastata. Pappakerhon aikoihin keskustelu oli paitsi vilkkaampaa myös tasokkaampaa ja niihin aikoiuhin olisi kenties syytä palata takaisin, ihan vaan jo keskustelun vilkastumisen kannalta.

Itse katson elokuva-Saddameiksi ne sankarit, jotka avaavat ketjuja vaikkei sanottavaa olekaan. Niitä jotka arvostelevat toisten kirjoituksia, mutta eivät itse saa aikaiseksi mitään, niitä jotka arvostelevat toisten elokuva aiheisia sivustoja, vaikkei itse omaa mitään vastaavaa. Kun joku näkee hiemankin vaivaa ja yrittää tehdä jotain keskustelun herättämiseksi, niin ei mene kauaakaan kun on joku Urpo väittämässä sitä paskaksi, ihan vaan kannustamisen riemusta.

• Pete
        rosewater kirjoitti:

Kyllähän minä kirjoittelisin enemmänkin jos vain joku viitsisi kommentteihin vastata. Pappakerhon aikoihin keskustelu oli paitsi vilkkaampaa myös tasokkaampaa ja niihin aikoiuhin olisi kenties syytä palata takaisin, ihan vaan jo keskustelun vilkastumisen kannalta.

Itse katson elokuva-Saddameiksi ne sankarit, jotka avaavat ketjuja vaikkei sanottavaa olekaan. Niitä jotka arvostelevat toisten kirjoituksia, mutta eivät itse saa aikaiseksi mitään, niitä jotka arvostelevat toisten elokuva aiheisia sivustoja, vaikkei itse omaa mitään vastaavaa. Kun joku näkee hiemankin vaivaa ja yrittää tehdä jotain keskustelun herättämiseksi, niin ei mene kauaakaan kun on joku Urpo väittämässä sitä paskaksi, ihan vaan kannustamisen riemusta.

Keitä ovat Elokuva-Saddamit? Ne ovat tietysti niitä, jotka nousevat ylös kun nimi huudetaan.
        He-he.
        No, leikkiähän tämä vaan on.

Kautta Peter von Baghin karvahatun, sanon kuitenkin tämän:
        Tellun kirjoituksessa oli ideaa. Vanhat mustavalkolänkkärit ovat aika hirveitä; toimivat parhaiten nousuhumalassa. Nuorena kun lähdettiin ryyppäämään, niin katsottiin vanhoja John Wayne-elokuvia.
        "Kattokaa, nyt se näyttelee," jengi huusi kuorossa ja pullot kilisivät.
        Asiaa paransi vielä kotimaisten kriitikoiden rakkaus näitä tekeleitä kohtaan.
        70-luvun länkkärit olivat sitten jo toista maata.

• rosewater
        Pete kirjoitti:

Keitä ovat Elokuva-Saddamit? Ne ovat tietysti niitä, jotka nousevat ylös kun nimi huudetaan.
        He-he.

Tellun kirjoituksessa oli ideaa. Vanhat mustavalkolänkkärit ovat aika hirveitä; toimivat parhaiten nousuhumalassa. Nuorena kun lähdettiin ryyppäämään, niin katsottiin vanhoja John Wayne-elokuvia.

Eikös vaan Petekin noussut esiin ja puhui Pullon hengen suulla. Jokainen nauttikoon elokuvistaan haluamallaan tavalla, mutta toivottavasti kukaan ei edes oleta minun ottavan tosissaan sellaisia hemmoja jotka tuntuvat olevan humalassa niin katsellessaan ja vielä pahemmin kirjoittaessaan elokuvista. No, kyllä ääntä maailmaan mahtuu...

• Jenkkilänkkäri
        Pete kirjoitti:

He-he.

Milloinhan sinäkin olet nuoruutesi viettänyt...
        Ja tuo mainitsemasi "Kotimaisten kriitikoiden rakkaus näitä tekeleitä kohtaan"-on suoraan sanottuna täyttä potaskaa..Kotimaan kriitikot ainankaan minun nuoruudessani(joka tapahtui 70-luvulla)rakastaneet mitään muita elokuvia neuvostoelokuvan lisäksi kuin "kantaaottavia yhteiskunnallisia teoksia",eli amerikkalaisista ainoastaa joku Citizen Kane ja Elia Kazanit ylittivät tuon kynnyksen,no,ehkä Fordilta joku Vihan Hedelmät.

Kirjoituksissasi huomaa kovin nopeasti vaatimattoman ikäsi lisäksi yhtä vaatimattoman tietotasosi,"70-luvun länkkärit olivat toista maata"-no niin olivat,nimenomaan Wayne teki omasta mielestäni parhaat länkkärinsä juuri 60 70-luvulla(jotka muuten olivat kaikki värillisiä,ja joita sinä jengisi ette ole koskaan pullojene kera nähneetkään,niitä kävi "meidän jengi" katsomassa leffassa 70-luvulla,katsottiin sitä muutakin kuin makarooniwesterneitä,mutta noista ajoista sinä et nyt selvästikkään mitään tiedä..)60/70-luvun Wayne-länkkäreistä löytyy juuri monta minulle rakkainta westerniä;,Kova kuin kivi,Cowboyt,Iso Jake,Cahill,Revolverimies..mutta,hei antaa olla!

"Se on väittely lasten ja imettäväisten kanssa kuin tyhjäkäyntiä,se ei johda mihinkään"(simpauttaja).
        No,leikkiähän tämä on,mutta totuuden myöntääkseni alan kyllästyä tähän "Peteen",
        "Jenkkilänkkäri" on puhunut..

• Pete
        Jenkkilänkkäri kirjoitti:

Milloinhan sinäkin olet nuoruutesi viettänyt...
        Ja tuo mainitsemasi "Kotimaisten kriitikoiden rakkaus näitä tekeleitä kohtaan"-on suoraan sanottuna täyttä potaskaa..Kotimaan kriitikot ainankaan minun nuoruudessani(joka tapahtui 70-luvulla)rakastaneet mitään muita elokuvia neuvostoelokuvan lisäksi kuin "kantaaottavia yhteiskunnallisia teoksia",eli amerikkalaisista ainoastaa joku Citizen Kane ja Elia Kazanit ylittivät tuon kynnyksen,no,ehkä Fordilta joku Vihan Hedelmät.

Kirjoituksissasi huomaa kovin nopeasti vaatimattoman ikäsi lisäksi yhtä vaatimattoman tietotasosi,"70-luvun länkkärit olivat toista maata"-no niin olivat,nimenomaan Wayne teki omasta mielestäni parhaat länkkärinsä juuri 60 70-luvulla(jotka muuten olivat kaikki värillisiä,ja joita sinä jengisi ette ole koskaan pullojene kera nähneetkään,niitä kävi "meidän jengi" katsomassa leffassa 70-luvulla,katsottiin sitä muutakin kuin makarooniwesterneitä,mutta noista ajoista sinä et nyt selvästikkään mitään tiedä..)60/70-luvun Wayne-länkkäreistä löytyy juuri monta minulle rakkainta westerniä;,Kova kuin kivi,Cowboyt,Iso Jake,Cahill,Revolverimies..mutta,hei antaa olla!

"Se on väittely lasten ja imettäväisten kanssa kuin tyhjäkäyntiä,se ei johda mihinkään"(simpauttaja).
        No,leikkiähän tämä on,mutta totuuden myöntääkseni alan kyllästyä tähän "Peteen",
        "Jenkkilänkkäri" on puhunut..

Oho. Jenkkilänkkäri tavoittelee revolveria. Aika pitkä matka lännenelokuvien kritisoinnista keskustelupalstalle kirjoittavien iän määrittelyyn.
        Hei Wäyne, sulta putos pyssy maahan.

Tässäpä hauska juttu:
        Vuonna 1976 tuli ensi-iltaan Helsingin Bio Rexissä Arthur Pennin lännenelokuva "Missouri." Pääosissa Jack Nicholson ja Marlon Brando. Mä olin katsomassa sitä.
        Eli pieleen meni iän määritys. Nulikka minä olen, mutta en enää nuori.
        Se on kaksintaistelu nyt.
        Kytke rollaattorin pyörät lukkoon, niin minä nojaan keppiin. Kumpi osuu ensin on voittaja.

• Pete
        rosewater kirjoitti:

Eikös vaan Petekin noussut esiin ja puhui Pullon hengen suulla. Jokainen nauttikoon elokuvistaan haluamallaan tavalla, mutta toivottavasti kukaan ei edes oleta minun ottavan tosissaan sellaisia hemmoja jotka tuntuvat olevan humalassa niin katsellessaan ja vielä pahemmin kirjoittaessaan elokuvista. No, kyllä ääntä maailmaan mahtuu...

Terve Rosewater.
        Muistatko vielä maaliskuun 3. päivän? Laadit tälle palstalle kymmenen kohdan "käyttäytymisohjeet."

Kohdassa 3. sanoit näin:
        "Arvostele elokuvia, älä keskustelijoita. Mielipiteiden kirjo on rikkautta, vaikka joskus jonkun kommentti ärsyttäisikin."

Kuuluuko alkoholistiksi leimaaminen tämän säännön puitteisiin?

Mitä pitäisi ajatella kirjoittajasta, joka laatii muille sääntöjä ja rikkoo niitä itse?

Suomessa on muodostunut poliittiseksi käytännöksi seuraavanlainen toimintapa:
        Laadin säännöt itse, rikon niitä vastaan, tutkin rikkomuksen itse ja laadin itselleni vapauttavan päätöksen.
        Rosewater. Sinulla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla tätä kaavaa.

Olet antanut elokuville kouluarvosanoja. Annan edellisestä kirjoituksestasi 4-.

• rosewater
        Pete kirjoitti:

Terve Rosewater.
        Muistatko vielä maaliskuun 3. päivän? Laadit tälle palstalle kymmenen kohdan "käyttäytymisohjeet."

Kohdassa 3. sanoit näin:
        "Arvostele elokuvia, älä keskustelijoita. Mielipiteiden kirjo on rikkautta, vaikka joskus jonkun kommentti ärsyttäisikin."

Kuuluuko alkoholistiksi leimaaminen tämän säännön puitteisiin?

Mitä pitäisi ajatella kirjoittajasta, joka laatii muille sääntöjä ja rikkoo niitä itse?

Suomessa on muodostunut poliittiseksi käytännöksi seuraavanlainen toimintapa:
        Laadin säännöt itse, rikon niitä vastaan, tutkin rikkomuksen itse ja laadin itselleni vapauttavan päätöksen.
        Rosewater. Sinulla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus kokeilla tätä kaavaa.

Olet antanut elokuville kouluarvosanoja. Annan edellisestä kirjoituksestasi 4-.

Luin kommenttini uudelleen. Edelleenkään en huomaa missä leimaan jonkun alkoholistiksi, puhumattakaan siitä että kenet. Jos tulkitset sanomisiani, niin tulkinnoista vastaat sinä, en minä.

Säännöistä sen verran, että ensinnäkin ne oli tarkoitettu keskustelunavaukseksi ja jonkinlaiseksi pohjaksi keskustelun tason nostamiseksi. Kuitenkin säännöt, vaikka olivatkin hieman ironiset, eivät tuntuneet ketään ilhduttavan, vaan eräät kokivat ne keskustelua tukahduttavaksi toiminnaksi. Tästä syystä en ole näihin sääntöihin sen koommin viitannut ja olen tavallaan luopunut toivosta sen suhteen että täällä keskustelu millekään korkeammalle tasolle nousisi.

Sääntöihin ei kai sitoutunut kukaan ja turhaan kai minäkään niistä kiinni pidän kun ei muutkaan. Toki kirjoitteluani ohjaa tietyt periaatteet, joiden mukaan pyrin kirjoittamaan. Tarvittaessa voin periaatteistani poiketa jos sattuu huvittamaan.

Karavaani kulkee, koirat vain haukkuu...niin nytkin...

• Jenkkilänkkäri
        Pete kirjoitti:

Oho. Jenkkilänkkäri tavoittelee revolveria. Aika pitkä matka lännenelokuvien kritisoinnista keskustelupalstalle kirjoittavien iän määrittelyyn.

Tässäpä hauska juttu:
        Vuonna 1976 tuli ensi-iltaan Helsingin Bio Rexissä Arthur Pennin lännenelokuva "Missouri." Pääosissa Jack Nicholson ja Marlon Brando. Mä olin katsomassa sitä.
        Kytke rollaattorin pyörät lukkoon, niin minä nojaan keppiin. Kumpi osuu ensin on voittaja.

Missouri olikin mielestäni harvinaisen kökkö western..
        Ehkä ikäarvioni ampui sitten ohi,jokin teksteissäsi antoi vaikutelman nuoremmasta kirjoittelijasta..

Eiköhän tämä showdown nyt tältä erää riitä,sitä paitsi nitrot vähissä,ja resptikin mennyt jo pitkäksi.;)

• Väinämöinen
        Pete kirjoitti:

Tässäpä hauska juttu:

Vai kävit oikein teatterissa Missouria katsomassa,on se hurja kaveri tämä Pete!
        Siinä onkin loistava esimerkki Peten ja tämän pullonkalistelija-jengin "leffoista".
        Yliarvostetun Arthur Pennin ohjaama,yliarvostetut ylinäyttelevät Nicholson,ikuisine maneereineen ja Brando mutinoineen!

• Pete
        Väinämöinen kirjoitti:

Vai kävit oikein teatterissa Missouria katsomassa,on se hurja kaveri tämä Pete!
        Siinä onkin loistava esimerkki Peten ja tämän pullonkalistelija-jengin "leffoista".
        Yliarvostetun Arthur Pennin ohjaama,yliarvostetut ylinäyttelevät Nicholson,ikuisine maneereineen ja Brando mutinoineen!

"Missourin" katsominen liittyi nimimerkki Jenkkilänkkärin ikäarveluihin.
        Hän oli varma että olisin infantiili teini. No, minä olenkin infantiili vanhus. Hurraa!

"Missouri" on hyvä elokuva, koska se on tarpeeksi hullu. Samaa ei voi sanoa Ford & Wayne-kaksikosta.

Elokuvakerronnan ydin on konflikti. Sen avulla merkitsevät asiat tuodaan esille. Sama pätee keskusteluihin.
        Mikä on sellainen keskustelu, jossa kaikki ovat samaa mieltä? Ja mikä sellainen, jossa kaikkien äänensävy on sama "asiallinen" jaarittelu?
        Ristiriita on tuonut tähänkin keskusteluun kolme uutta näkökulmaa:
        Rosewater on tosikko, Pete on hullu ja sinä olet pönttö.

• Pete
        rosewater kirjoitti:

Luin kommenttini uudelleen. Edelleenkään en huomaa missä leimaan jonkun alkoholistiksi, puhumattakaan siitä että kenet. Jos tulkitset sanomisiani, niin tulkinnoista vastaat sinä, en minä.

Säännöistä sen verran, että ensinnäkin ne oli tarkoitettu keskustelunavaukseksi ja jonkinlaiseksi pohjaksi keskustelun tason nostamiseksi. Kuitenkin säännöt, vaikka olivatkin hieman ironiset, eivät tuntuneet ketään ilhduttavan, vaan eräät kokivat ne keskustelua tukahduttavaksi toiminnaksi. Tästä syystä en ole näihin sääntöihin sen koommin viitannut ja olen tavallaan luopunut toivosta sen suhteen että täällä keskustelu millekään korkeammalle tasolle nousisi.

Sääntöihin ei kai sitoutunut kukaan ja turhaan kai minäkään niistä kiinni pidän kun ei muutkaan. Toki kirjoitteluani ohjaa tietyt periaatteet, joiden mukaan pyrin kirjoittamaan. Tarvittaessa voin periaatteistani poiketa jos sattuu huvittamaan.

Karavaani kulkee, koirat vain haukkuu...niin nytkin...

Jos John Ford & John Wayne-elokuvissa on jotain kiinnostavaa, niin se on niiden täydellinen valheellisuus. On vaikea löytää niistä elementtiä joka olisi aito; hevoset ehkä?

Ensimmäinen valhe on kuvaus rehellisistä kunnon uudisraivaajista. Nämä hyvät perheet vankkureissaan matkalla etsimään vaatimattoman elannon tuovaa peltomaata.
        Todellisuudessa uudisraivaajien suuri osa oli Euroopasta lähteneitä kiihkouskovaisia hulluja, jotka Raamattu kädessä lähtivät Yhdysvaltoihin perustamaan Uutta Jerusalemia.
        Ja niin kuin kristityillä aina, ahneus ja murhanhimo olivat ne perisynnit mitä he ahkerimmin rikkoivat.
        Rehellinen malminetsintä oli intiaanien pyhien paikkojen auki repimistä. Vaatimaton maanviljely oli alkuperäisväestön maa-alueiden ryöstämistä. Ja kun intiaanit alkoivat sotia, uskovaiset huusivat ratsuväen apuun.
        Ja mikä parasta, intiaanit olivat vain pakanoita. Jumala oli uudisraivaajien puolella. Totta kai.
        Uudisraivaajien turvana ratsasti Ethan-enoja ja musikaalisia kivoja laulajia, kuten Elvis. Todellisuudessa turvamiehet olivat rikollisia onnenonkijoita ja palkkatappajia. Titteli tai sheriffintähti ei asiaa paljon muuttanut.

Toinen John Ford-elokuvien suuri valhe on tietysti intiaanikuvaukset.
        Alkuperäisväestö oli kuvattava pirullisiksi hirviöiksi, jotta maan ryöstäminen saataisiin oikeutetuksi teoksi ja olisi myytävissä suurelle yleisölle.
        Kokonainen valtava alkuperäiskulttuuri hävitettiin ja sen edustajat leimattiin "villeiksi." Sekä elokuvissa että todellisuudessa.
        Oikeita villejä olivat nämä raivaajat, mikä onkin heitä hyvin kuvaava nimi.
        Kulttuurin hävittäminen aloitettiin nimistä. Esimerkiksi Istuva Härkä-nimistä intiaania ei ole koskaan ollut olemassa. Tällä Sioux-päälliköllä oli tietysti intiaaninkielinen nimi. Oikea käännös on "Härkä jonka ei tarvitse kuin istua."
        Vähän eri merkitys, eikö? Missä vaiheessa se banalisoitiin?

Melico, Azico ja Meluncta. Siinä kolme alkuperäistä intiaaninimeä.
        Paitsi että ei ole. Siinä on kolme hämäläistä talonpoikaa, jotka tuomittiin Sääksmäellä pannaan vuonna 1340.
        Tämä oli suomalaisen alkuperäiskulttuurin murrosaikaa, ennen kristittyjä Pekkoja, Eeroja ja Ristoja.
        Tästä kulttuurista on jäljellä muutama hautakumpu ja koloja kivissä. Samat uskovaiset sen hävittivät, jotka ovat tuhonneet muutkin alkuperäiskulttuurit atsteekeista Kolumbuksen murhaamiin saarelaisiin.
        Suomalaisia luulisi kiinnostavan mitä tapahtui meidän esi-isiemme alkuperäiselle kielelle ja kulttuurille. Vastaus on tietenkin: sama mitä tapahtui Yhdysvaltojen intiaaneille.

Kolmas valhe on tietysti suomalaisten vastenmielinen sokeus valloittajamaiden propagandalle. Nämä tolkuttomat länkkärifanit, joiden mielestä John Wayne on maailman paras näyttelijä ja John Ford suuri visionääri; sama joka pyysi murhatuilta intiaaneilta anteeksi tekemällä elokuvan "Cheyenne."
        Give me a break.
        Ja fanien mielestä näitä propagandistisia tekeleitä ei saisi kritisoida nykyajasta käsin? Pitäisi nähdä ne vain heijastuksina silloisen yhteiskunnan arvoista ja käsityksistä. Niin varmaan.
        Tämä ajatuksen logiikka ei johda kuin loputtomaan ymmärtävään hymistelyyn.
        Itse asiasta siirrytään sitä ympäröiviin seikkoihin, kun ei haluta katsoa koko kauheutta silmiin.

"Missouri" on hyvä elokuva, koska se kuvaa Lännen valkoiset miehet sellaisiksi kuin he olivat; murhaajia, roistoja ja uskonnollisia kiihkoilijoita. Kaikki sekaisin yhdessä nipussa. "Etsijöiden" Ethan ja muut hänen kaltaisensa eivät tosiaankaan tarvinneet intiaaneja vihansa käynnistämiseksi. Se oli heidän sielussaan jo valmiina.

John Wayne-fanit. Tässä teille kolme kirjaa, jotka lukemalla saatte uuden näkökulman asiaan:

Vine Deloria: "Custer Died for Your Sins."
        (Intiaanin kirjoittama kirja intiaaneista ja valkoisista)

Oakes&Campbell: "Where the Two Came to Their Father."
        (Navajointiaanien sotariitti kirjoitettuna.)

Friedrich Nietzsche: "Antikristus."
        (Kristinuskon häijy kritiikki.)

Hei, Rosewater. Huomasitko? Minä olin luova.
        Nyt täytyy puhaltaa alkometriin. Nolla promillea! Uskomatonta. Ihan selvin päin.

Sitten ne otsikossa luvatut hyvät uutiset.
        Navajo-Pete siirtyy kaikkien iloksi toiseen reservaattiin.
        Eli näkemiin. Ja voikaa hyvin.

• Jenkkilänkkäri
        Pete kirjoitti:

"Missourin" katsominen liittyi nimimerkki Jenkkilänkkärin ikäarveluihin.
        Hän oli varma että olisin infantiili teini. No, minä olenkin infantiili vanhus. Hurraa!

"Missouri" on hyvä elokuva, koska se on tarpeeksi hullu. Samaa ei voi sanoa Ford & Wayne-kaksikosta.

Elokuvakerronnan ydin on konflikti. Sen avulla merkitsevät asiat tuodaan esille. Sama pätee keskusteluihin.
        Mikä on sellainen keskustelu, jossa kaikki ovat samaa mieltä? Ja mikä sellainen, jossa kaikkien äänensävy on sama "asiallinen" jaarittelu?
        Ristiriita on tuonut tähänkin keskusteluun kolme uutta näkökulmaa:
        Rosewater on tosikko, Pete on hullu ja sinä olet pönttö.

Itse lisäisin "Peteen" vielä yhden määreen;Jankuttaja!

Ei kukaan,en minä eikä Rosewater missään vaiheessa muistaakseni väittänyt,että vanhojen westernien antama kuva intiaaneista olisi ollut lähelläkään faktaa,mutta ei;"lue se ja se kirja jne"-tuohan on jankutusta,aivan kuin olisimme muuta väittäneet!

Ja aina,siis aina historiahan kerrotaan voittajien ehdoilla,ajattaleppas toisesta maailmansodasta kertovat leffat,nehän ovat enemmän tai vähemmän valhetta,joku "Tuhannen koneen hyökkäys"-missä urheat liittoutuneet lentäjät pommittavat Dresdenin(jossa ei todellisuudessa ollut kuin siviilejä ja korvaamattomia kulttuurihistoriallisia rakennuksia)kivikaudelle..

Elokuvahan on aina fiktiota vaikka se tositapahtumiin pohjaisikin.

PS.Itse pidän nimenomaan eniten Wayne-elokuvista(ja muistakin länkkäreistä)nimenomaan 60 70-luvulta,niissä ei ammuta enään yhtään intiaania,kaikki pahat ovat kyllä valkoisia(tai meksikolaisia..)

Vaya con Dios sinne uuteen reservaattiin,Pete!

• yard

Kun noin kapeasti ajattelee elokuvakulttuuria, ei voi kuin sääliä menetettyjä elämyksiä. Ratsasta eteenpäin omalla tyylilläsi

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33