Raamis; Jaakob 2:14-26 Usko ja teot

USKO JA TEOT
Jaakob 2:14-26
--
2:14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
2:15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
2:16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
2:17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
2:18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
2:21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
2:22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
2:24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
2:25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
--
Vanhan Testamentin aja profeettojen saarnojen pysyvä sanoma kohdistui rikkaitten harrastamaa köyhien sortoa vastaan (Aamos 8:4, Miika 2:2, Jes. 10:2, Jer. 5:28, Hes. 22:29 jne.).

Almujen anto oli Israelissa jokaisen velvollisuus. Sillä haluttiin lieventää köyhien hätää. Jeesus piti itsestään selvänä, että hurskaat antoivat almuja. (Matt. 6:1), mutta Hän varoittaa vääristä vaikutteista.
Alkuseurakunnan ensimmäisiä tehtäviä oli järjestää köyhien avustaminen (Apt. 4:32, 6:1).

Kristittyjen tehtävänä on kautta aikojen ollut köyhien ja syrjäytyneiden avustaminen. Tänä päivänäkin avuntarvitsijoiden määrä maassamme on lisääntynyt. Sen huomaamme ruokajonoista.

Vaikka elämme ns. hyvinvointiyhteiskunnassa, niin kuinkahan moni loppujen lopuksi voi hyvin. Jaakob varoittaa meitä ummistamasta silmiämme, kun näemme hädässä olevan ihmisen (15,16) lähellämme.
Älkäämme olko välinpitämättömiä. ”Hätä ja tuska maailman, suurempi on kuin aavistan. Ken tahtoo kärsivää auttaa”?
--
Tekstimme sisältää "ongelman", jota on pidetty vaikeimpana Jaakobin kirjeessä. Äkkiseltaan katsoen näyttää siltä, että Jaakob kirjoittaa vastoin Paavalin opetuksia. Paavalihan opettaa uskon vanhurskautta (Room. 3:27-31).
Opettaako Jaakob nyt vastoin Paavalia tekojen vanhurskautta (14,24)?
Mitä mieltä sinä olet?

Yhtä mieltä molemmat ovat siinä, että pelastava usko ilmenee rakkauden teoissa (Gal. 5:6, 1. Kor. 6:9).

Jaakob tuo pari esimerkkiä Vanhasta Testamentistä käsitykselleen, ettei uskoa voi olla ilman tekoja. Aabraham havaittiin uskovaksi, kun hän totteli Jumalan sanoja (23). Portto Raahab pelastui uskon ja vieraanvaraisuutensa kautta (25).
--
3. Lähimmäisten kärsimykset, puute, tuskat vaikeatlahjojamme, voimiamme palvelukseen kutsuvat.
Auta, että heitä emme huomaamatta jättäisi,
jotta armokasvojasi pois et meistä kääntäisi.
(Virsi 423:3)

3

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi palstalla

Ei ihmisen pitäisi pelkästä velvollisuudesta auttaa toisia ihmisiä, vaan lähimmäisen rakkauden takia. Kuka on lähimmäiseni, Jeesukselta kysyttiin. Kaikki ihmiset ovat lähimmäisiämme ja heitä kaikkia pitäisi rakastaa. Se on vaikeaa, mutta siihen tulisi pyrkiä.

Laki velvoittaa ihmisiä tekemään yhtä sun toista, mutta lähimmäisenrakkauden näkökumasta samaa ajateltuna kristityllä pitäisi nousta sydämestään halu auttaa toisia ihmisiä. Silloin se ei tuntuisi pakolta ja saisi syvemmän merkityksen. Minkä te teette yhdelle heistä, sen te teette minulle (Jeesukselle).

• Trubaduuri

Olet oikeassa. Rakkaus on ihmisen väkevyys puutetta ja kärsimyksiä vastaan. Tosin, sekin nostaa kyllä ihmisen velvollisuuden tunnetta ja auttamisen halua ylöspäin kohti oikeaa tasoa.

• Joo äkkiä tuohon kohtaan Jaakobin kirjeessä tökkää, mutta olen ajatellut että asia on sekä niin, että näin riippuen täysin Jumalan antamasta voitelusta. Jos minulla olisi paljon omaisuutta ja Herramme olisi sydämelleni puhunut köyhien parissa työskentelemisestä, silloin kohdallani usko ilman tekoja olisi kuollut, jos haluaisin istua vain Jumalan leipärahojen päällä.

Jos tästä laki otettaisiin, niin missä kulkisi raja köyhän ja rikkaan välillä? Ei silloin ei olisi sydän mukana ja mitä ihmeen hyötyä siitä olisi vaikka antaisi kaiken omaisuutensa köyhille, mutta ei olisi rakkautta....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe