Muita joilla todettu spondylolyysi ja -olisteesi?

Martta73

Olen potenut hermosärkyä joulukuusta 2006. Oikeaan jalkaan säteili jatkuva kipu,lääkityksenä tramadol, triptyl ja Arcoxia. Kipu jatkuu yhä, en tiedä auttavatko lääkkeet, mutta en uskalla niiden syöntiä lopettaakaan jos ne kuitenkin poistavat edes osan kivusta.Tutkimuksiin pääsin nopeasti ja diagnoosina oli alimmassa nikamavälissä L4-L5 spondylolyysi ja -olisteesi, välilevyn alkanut rappeuma ja portruusio. Odotan kutsua ortopedeille, jotta keskustelisimme mahdollisesta selän jäykistysleikkauksesta. Olisinkin kiinnostunut tietämään, kuinka muut vastaavasta vaivasta kärsivät voivat? Onko teitä leikattu? Oliko leikkauksesta apua? Oletteko saanut kivun vähenemään lääkityksellä? Mitä lääkkeitä käytätte ja kuinka suurin annoksin? Elokuussa pitäsi palata töihin, enkä tiedä kuinka pystyn olemaan töissä selkävaivani kanssa. Istuminen on erityisen kivuliasta.Kertokaahan voinnistanne, muut selkävaivaiset!

45

27996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedätkö sen

      Ja kysehän on siis nikaman rappeumasta ja nikaman siirtymästä? Miksi pitää käyttää niin vaikeita nimiä, kun ne voi esittää ihan suomeksikin...

      Jos olet vasta 34v, niin mikä on sulla aiheuttanut nuo, tiedätkö?
      Miten ne on todettu?

      • kannaattaa kysellä

        että
        miten olette hoidattaneet itseänne ettei tarvitsisi syödä lääkkeitä
        onko kuka käynyt kansanparantajalla
        minkälaista jumppaa olette tehneet
        onko ollut lääkärissä köynnistä apua


      • ......

        ja kärsin samoista vaivoista kuin ap. Koko aikuisikä mennyt selkävaivojen kanssa.En tiedä mikä aiheuttanut.Toinen sanoi että traumaperäinen ja toinen että synnynnäinen...


      • hoidettu
        ...... kirjoitti:

        ja kärsin samoista vaivoista kuin ap. Koko aikuisikä mennyt selkävaivojen kanssa.En tiedä mikä aiheuttanut.Toinen sanoi että traumaperäinen ja toinen että synnynnäinen...

        "Toinen sanoi että traumaperäinen ja toinen että synnynnäinen... "

        No kumpaa uskot? Pitääkö sinun valita? Mikä on uskontosi asiassa? Tee valintasi!

        Entä jos sen voisi lisäksi korjata, mutta kumpikaan ristiriitaisista lausunnoista antaneista asiantuntijoista ei tiedä sitä? Ethän itse edes osaa valita kumpi oli oikeassa? Kuinka voisit tietää kumpaa uskot? Entä jos ei pitäisi uskoa kumpaakaan vaan kolmatta asiantuntijaa? Tai neljättä?

        Entä jos jälkimmäinen oli oikeassa ja se oli traumaperäinen. Sillonhan sen voi korjata? Eli korjataan trauman aiheuttama vamma...?


      • Martta73

        röngen- ja magneettikuvista. Kyseessä on synnynnäinen rakennevika kertoi lääkäri. Selkä on vaivannut ohimenevästi lukioikäisetä asti. Mutta toinen raskaus pahensi kipuja. Nyt on lapset sitten kohdallani tehty, selkä ei varmasti kestäisi kolmatta raskautta. Fysioterapian aloitan ensi viikolla, kotona jumppailen ohjeiden mukaan. Parantajille en taida uskaltaa mennä, koska alaselän käsittely voi vaan pahentaa tilaani.Jos ortopedi on sitä mieltä, että leikkauksesta olisi apua, menen leikkaukseen.Olisi mukava saada tietoa, kuinka selän jäykistysleikkaukset ovat muilla onnistuneet.


      • .....
        hoidettu kirjoitti:

        "Toinen sanoi että traumaperäinen ja toinen että synnynnäinen... "

        No kumpaa uskot? Pitääkö sinun valita? Mikä on uskontosi asiassa? Tee valintasi!

        Entä jos sen voisi lisäksi korjata, mutta kumpikaan ristiriitaisista lausunnoista antaneista asiantuntijoista ei tiedä sitä? Ethän itse edes osaa valita kumpi oli oikeassa? Kuinka voisit tietää kumpaa uskot? Entä jos ei pitäisi uskoa kumpaakaan vaan kolmatta asiantuntijaa? Tai neljättä?

        Entä jos jälkimmäinen oli oikeassa ja se oli traumaperäinen. Sillonhan sen voi korjata? Eli korjataan trauman aiheuttama vamma...?

        Siis nikama on murtunut joskus(ilmeisesti,en ole huomannut,vai voiko semmoista olla huomaamatta?) ja painunut alaspäin... =spondylolisteesi?
        En ole vielä saanut lopullista tuomiota,menen ensi viikolla ortopedille. Eiköhän ne asiat sielä selviä.
        Eikä tässä niin dramaattinen tarvitse olla,aion jäädä henkiin ;)


      • Sama vaiva
        Martta73 kirjoitti:

        röngen- ja magneettikuvista. Kyseessä on synnynnäinen rakennevika kertoi lääkäri. Selkä on vaivannut ohimenevästi lukioikäisetä asti. Mutta toinen raskaus pahensi kipuja. Nyt on lapset sitten kohdallani tehty, selkä ei varmasti kestäisi kolmatta raskautta. Fysioterapian aloitan ensi viikolla, kotona jumppailen ohjeiden mukaan. Parantajille en taida uskaltaa mennä, koska alaselän käsittely voi vaan pahentaa tilaani.Jos ortopedi on sitä mieltä, että leikkauksesta olisi apua, menen leikkaukseen.Olisi mukava saada tietoa, kuinka selän jäykistysleikkaukset ovat muilla onnistuneet.

        Minulla vastikään todettu sama vaiva, kävely on useimmiten varsin tuskallista, samoin seisominen.
        Odottelen myös ortopedille pääsyä.


      • Martta73
        Sama vaiva kirjoitti:

        Minulla vastikään todettu sama vaiva, kävely on useimmiten varsin tuskallista, samoin seisominen.
        Odottelen myös ortopedille pääsyä.

        o,8mm.Näkyi röntgenkuvassa selvästi. Entäs sulla? Jännä että sulla kävely tuottaa vaikeuksia. Mulla se on makuuasennon lisäksi ainoa tila, jossa ei juurikaan koske. Hermo ilmeisesti enemmän puristuksissa istuessa. Kiva,kun pääset ortopedille. Jännittääkö? Mitä tuumaat, jos suosittelee leikkausta? Kuopiossa ortopedille pääsyä saa odottaa 3-6kk.


      • tossa alempana
        Martta73 kirjoitti:

        o,8mm.Näkyi röntgenkuvassa selvästi. Entäs sulla? Jännä että sulla kävely tuottaa vaikeuksia. Mulla se on makuuasennon lisäksi ainoa tila, jossa ei juurikaan koske. Hermo ilmeisesti enemmän puristuksissa istuessa. Kiva,kun pääset ortopedille. Jännittääkö? Mitä tuumaat, jos suosittelee leikkausta? Kuopiossa ortopedille pääsyä saa odottaa 3-6kk.

        jos haluat meilata.

        En tunne ketään jolla olis edes mitään selkäkipu/leikkauskokemuksia.
        Mulla on siirtymä 1,5 cm.
        Leikkaukseen en haluaisi millään, mutta jos olo ei muuten parane, on kai pakko.


    • Olisi kiva

      vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia, mulla on myös sama vaiva juuri todettu, ja tällä hetkellä olen täysin ihmeissäni kaikesta!
      Jos haluat, voit laittaa mulle meiliä, osoite on [email protected]

    • Nainen 26

      Minulla todettiin 15mm siirtymä alimmassa nikamavälissä joulukuussa 2001. Silloin selkä oli niin pahassa kunnossa, etten meinannut sängystä päästä ylös ja seisominen paikallaan tuotti tuskaa. Kipu säteili oikeaan takareiteen, aluksi epäiltiinkin iskiasta.

      Aluksi tarvitsin aika reilustikin lääkkeitä. Vuosina 2002 ja 2003 n. viikon kestäviä kipukohtauksia oli ehkä parin kuukauden välein. Lääkkeinä olen kokeillut vaikka ja mitä, Nimed on ollut paras mutta se vedettiin markkinoilta. Tällä hetkellä kaapissa on Sirdalud, Voltaren ja Burana 600, tosin en muista koska viimeksi olisin lääkkeitä ottanut selän takia. Lääkitys kyllä vähentää kipuja, mutta paremmaksi keinoksi hillitä kipuja on omalla kohdallani liikunta.

      Pääsin heti 2001 fysioterapiaan, jolta sain todella hyviä neuvoja itsehoitoon. Hän kertoi mitä liikuntaa kannattaa harrastaa, näytti helppoja liikkeitä joita voi tehdä kotona joka ilta. Hän suositteli minulle syvälihaksia parantavia liikuntalajeja, ja vuodesta 2002 olen harrastanut pilatesta ja vuodesta 2004 joogaa. Molemmat ovat auttaneet! Kipuja ei juurikaan ole. Nämä lajit yhdistettynä arkiliikuntaan: kävelyyn, pyöräilyy, hiihtoon, sauvakävelyyn ja uintiin auttavat kohdallani.

      Minua ei ole leikattu, eikä ortopedi ainakaan vielä puhu leikkauksesta. Leikkaus on ajankohtainen vasta kun kivut menevät todella pahoiksi, eli välilevy rappeutuu niin paljon tai siirtymä pahentuu niin, että hermokanava jää jumiin. Ortopedini mielestä luonnollinen luutuminen olisi paras vaihtoehto.

      Itselläni istuminen ei tuota ongelmia, mutta paikallaan seisominen pitkään tuottaa ongelmia. Varsinkin jos jalassa on korkkarit.

      Kysy jos jokin jäi vaivaamaan :)

      • Martta73

        että liikunnalla ja lihaskunnon ylläpitämisellä voi jatkaa elämää tämän vaivan kanssa ilman leikkausta. Lähtikö sulla se hermo pois pinteestä liikunnalla itsestään? Aloit siis vaan sitkeästi liikkumaan vaikka koski kamalasti? Mulla liikunta on tämän kivun vuoksi jäänyt aika vähälle.Mitä nyt lasten perässä saa kotona juosta. Minäkin pääsin nyt fysioterapiaan ja saan tilanteeseeni sopivan jumppaohjelman. Lisäksi mulle annettiin selän tukivyö ja sähköinen kivunhoitolaite. Olisi hienoa, jos kipuilusta pääsisi eroon jollakin muulla tavalla kuin leikkauksella tai lääkkeillä. Ja lääkkeetkään kun eivät hermokipuun kovin hyvin tehoa.


      • Nainen 26
        Martta73 kirjoitti:

        että liikunnalla ja lihaskunnon ylläpitämisellä voi jatkaa elämää tämän vaivan kanssa ilman leikkausta. Lähtikö sulla se hermo pois pinteestä liikunnalla itsestään? Aloit siis vaan sitkeästi liikkumaan vaikka koski kamalasti? Mulla liikunta on tämän kivun vuoksi jäänyt aika vähälle.Mitä nyt lasten perässä saa kotona juosta. Minäkin pääsin nyt fysioterapiaan ja saan tilanteeseeni sopivan jumppaohjelman. Lisäksi mulle annettiin selän tukivyö ja sähköinen kivunhoitolaite. Olisi hienoa, jos kipuilusta pääsisi eroon jollakin muulla tavalla kuin leikkauksella tai lääkkeillä. Ja lääkkeetkään kun eivät hermokipuun kovin hyvin tehoa.

        No ainakin toistaiseksi voin elää "kuin normaaliselkäinen" (ortopedini sanat) ja väitän, että syy siihen on liikunnan harrastamisessa. Leikkaus ei ainakaan vielä ole ajankohtainen, ja voi olla, että se luonnollinen luutuminen tapahtuu ennen sitä.

        Kyllä, aloitin vaan sinnikkäästi liikunnan. Aluksi kävin aerobic-tunneilla ja uimassa, myöhemmin mukaan tuli pilates ja jooga. Jos kipu oli todella paha, jätin liikunnan siltä kertaa väliin. Myös fysioterapilta saadut neuvot pyrin noudattamaan ja päivittäin, tai edes joka toinen päivä, tekemään tiettyjä liikkeitä kotona. Siihen ei mene kuin 15min.

        Pahinta on saada lihaskunto kasvatettua, se vaatii enemmän työtä. Sen ylläpitäminen on sitten helpompaa. Vuonna 2004, kun aloitin pilateksen ja joogan harrastamisen "kunnolla" kävin ohjatuilla tunneilla 3-4 kertaa viikossa. Nykyään käyn salilla kerran viikossa (useammin en ehdi) ja kerran viikossa joogaan tai teen pilatesta ja sen lisäksi harrastan arkiliikuntaa: pyöräilyä, sauvakävelyä, hiihtoa, patikointia ja semmoista.

        Minullakin on käytössä tukivyö, jota käytän silloin kun tiedän edessä olevan jotain raskasta. Esimerkiksi muutoissa tai vastaavissa tilanteissa. Mutta sain tosiaan ortopediltani luvan tehdä kaikkea, mitä muutkin tekee. Eli voin kantaa painavia kauppakasseja, harrastaa kaikkia lajeja jne. ihan huolletta.

        Sinun kannattaisi ehkä aloittaa varovasti. Nyt kesällähän on helppoa lähteä kävelylle, ja ottaa vaikka lapset mukaan. Tai pyöräilemään, lapset istuimiin vaan. Turha lähteä liian rankasti liikkeelle, jo pelkän lihaskunnon ja kivun takia. Hiljaa hyvää tulee. Ei kipu minullakaan kadonnut hetkessä, vaan pitkäjänteisyyttä tarvitaan tässäkin.

        Mulla hermo ei ole jatkuvasti pinteessä ollutkaan. Vaan pitkän rasituksen, eli esim. pitkään seisomisen, jälkeen välilevy painautuu kasaan ja hermo jää jumiin ja kipu säteilee takareiteen. Hyvä lihaskunto lisää verenkiertoa välilevyssä ja hyvät lihakset tukevat rankaa jolloin hermo ei joudu jumiin. Hermokipua on ollut viimeksi ehkä 2-3v sitten. En edes muista koska!

        Tsemppiä sulle!


    • kiputyttö

      Kyseleppä ennen jäykistystä mahdollisuutta välilevyproteesiin.On uudenpi vaihtoehto jäykistykselle.Täällä toivutaan juuri siitä leikkauksesta. Toipuminen on nopeampaa ainakin joskin rauhallisilla liikkeillä mennään :)

      Tuntui heti että varsinaiset kivut jäivät sinne leikkaussaliin, nyt en ole leikkauksen jälkeen syöny yhtään kipulääkettä.Ainoastaan Lyricaa jota jo pudotellaan pikku hiljaa pois.
      Tämä näyttäisi antavan ainakin minulle avun:)
      Syy miksi leikattiin oli alimman välilevyn madaltuma/rappeuma,sekä saman välilevyn pullistuma.Pullistuma oli loppujen lopuksi paha vaikka ei näyttänyt siltä mangneettikuvassa(?) Oli "räjähtänyt" hermojen väliin.Hermovauriota ei vielä ollut.Lääkärin mukaan leikattiin viime tingassa.Mitähän olisi käynyt jos ei olisi leikattu kun jalat jo reistaili ja kädetkin tikkuili....
      Hermoratatutkimuksessa noin kaksi kuukautta sitten ei löytynyt mitään vauriota, joten epäilivät ettei pullistuma painaisi pahasti hermoja....Leikkaava lääkäri oli toista mieltä, hermot olivat pullistuma kohdassa suorastaan välilevypuurossa.

      Niin aikaisemmin olin käyttänyt jo kaikki mahdolliset lääkkeet.Kipulääkkeistä ei ole apua vaan sellaisista jotka vaikuttavat suoranaisesti aivoihin ja sammuttavat kivun tunteen.Sekä tietenkin lisäksi jokin vahva kipulääke somardir comp oli minulle hyvä, mutta siihen jää koukkuun. Nyt olen päässyt siitä eroon, mutta vieroitus oli hirveää.Arcoxiasta ei ollut mitään apua, kallista lystiä tyhjästä.Triptyliä söin tovin, mutta siihen elimistö tottuu eikä se sitten enää auta.Tramalista ei kokemusta sen enempää kuin etten allergian vuoksi voi syödä.Panacodia meni joskus vähän liikaakin...sekoitti pään joten ei tuntenut kipua tai ei välittänyt.
      JOten on tässä kaikki yritetty ennen leikkausta.On tullut aika narkkari olo jo noista lääkkeitä eikä niistä mikään auta kunnolla.Eikä auta mikään "ihme"käsittelykään mitä tällä palstalla ainakin yksi nimimerkki ehdottelee.Ei todelliseen vikaan auta kuin puukko:)
      Tämä oli oma mielipiteeni näin kahden viikon takaisen leikkauksen jälkeen...
      Tsemppiä sinulle, ja voimia kipujen kanssa.Minä olen hengessä mukana tiedän mitä kivut ovat:(

      • Invalidi

        Spondylolyysiä ei voida korjata välilevyproteesilla. Spondylolyysi ja olisteesi on täysin eri asia kuin prolapsi, joka sinulla lienee kyseessä.


    • kivukas

      Oma kiputarinani alkoi jo 10v sitten. Odotin neljättä lastani kun joku niksahti selässä ja sen jälkeen ei ole kivutonta päivää ollut.kipu on oikean jalan reidessä ja polven alapuolella. kävelylenkin jälkeen koko jalka on ihan hervoton ja eikä tarvitse yöllä nukkua kun jalkaa ei voi lainkaan pitää yhdessä kohti. Olin lähes 10 vuotta kotiäitinä ja lääkärin kehoituksesta olen opetellut elämään kivun kanssa. Nyt kuitenkin työ elämään lähdettyäni pääsin magneetikuvauksiin jossa todettiin L V:n spondylolyysi ja lievä 4mm siirtymä. Selkää tuskin leikataan, mutta katsotaan nyt sitten kun olen lääkäri luona käynyt keskustelemasssa. laskin, että jos elän yli 80vuotiaaksi kerkiän 50vuotta opetella elämään jatkuvan kivun kanssa.
      Kävely liikunta muotona kaikkein pahinta myrkkyä ja yhteen kohti asettuminen. Luistelu onnistuu ja pyöräily. Tsemppiä kaikille kivuista kärsiville=)

      • selkäkipuja

        mulla epäillään myöskin spondylolyysia...siis nyt kuulin ekaa kertaa tollasen sanan. olen ravannut kanssa kymmenisen vuotta lääkäreillä ja kaikenmaailman tutkimukissa mutta ei ole auttaneet. joskus on ollut aikoja, jopa muutama vuosi etten ole edes muistanut että mulla on joku kipu mutta sitten kun se tulee ja iskee päälle sen kyllä muistaa! nyt olen menossa uusiin kuviin ja katsotaan onko se virallisesti se vai joku ihan muu juttu. ainakin näiden textien perusteella täällä se on just se ja ihanaa että on muitakin kellä on tällänen selkävaiva. jotenkin luullut et olen yksinäinen "vammanen"... tietty toivoisin meille kaikille selkäkivuista kärsiville, että kivut loppuis eikä koskaan tulis takaisin. valitettavasti ei varmaankaan mahdollista... mutta kiva lukea ja saada vinkkejä, jos nyt jotain positiivista tästä etsitään!!


      • kivukas
        selkäkipuja kirjoitti:

        mulla epäillään myöskin spondylolyysia...siis nyt kuulin ekaa kertaa tollasen sanan. olen ravannut kanssa kymmenisen vuotta lääkäreillä ja kaikenmaailman tutkimukissa mutta ei ole auttaneet. joskus on ollut aikoja, jopa muutama vuosi etten ole edes muistanut että mulla on joku kipu mutta sitten kun se tulee ja iskee päälle sen kyllä muistaa! nyt olen menossa uusiin kuviin ja katsotaan onko se virallisesti se vai joku ihan muu juttu. ainakin näiden textien perusteella täällä se on just se ja ihanaa että on muitakin kellä on tällänen selkävaiva. jotenkin luullut et olen yksinäinen "vammanen"... tietty toivoisin meille kaikille selkäkivuista kärsiville, että kivut loppuis eikä koskaan tulis takaisin. valitettavasti ei varmaankaan mahdollista... mutta kiva lukea ja saada vinkkejä, jos nyt jotain positiivista tästä etsitään!!

        Mulla tuo vaiva siitä kummallinen et selkään ei oikeastaan koske, mut sellainen polte alaselässä ain välillä. Oikea kankku ja oikea jalka (varsinkin etureiden yläosa) ovat lähinnä ne joihin koskee ihan vietävästi. Mulla myös sattaa olla aikoja ettei koske, mut sit taas koskee. jotenki oon huomioinu et sään vaihtelut koskee eniten ja varsinki kesällä kun on lämmin sää.


    • Mä oon 30 v ja joutunut lopettamaan työt ja urheiluharrastukset saman vian takia.Mulla on siirtymä 8,2 mm.Nyt sain b-lausunnon ja alan laittamaan eläkevakuutusyhtiölle uudelleenkoulutushakemuksen.Eli kouluun joutuu näin 12 vuoden töiden jälkeen :)
      Istuminen on parasta meikäläisen selälle ja kävellä pystyy alun kovan kivun jälkeen joka sit pikkusen helpottaa.Pyörää oon hommaamassa et pääsee vähän paremmin urheilemaan.Seisominen ja nostelu on tuskaa.
      Ois kiva tietää et onko tuo siirtymä pahentunut/siirtynyt muilla ajan myötä ja miten paljon tarvii olla siirtymää et elämä käy jo turhan tuskalliseks?Minkälaisella aikavälillä nämä on tapahtunut?Tottakai se on yksilöllistä mutta haetaan vähän osviittaa.

      • Nainen 29

        Enpä nyt tähän hätään jaksa muistella ihan tarkkoja millejä, epikriisitkin ovat kotona ja minä en :) Muistaakseni minulla siirtymä liikkui vuosien 2001-2009 aikana muutamia millejä. Vuonna 2001 siirtymä oli 1,5mm ja vuonna 2007 kun viimeksi sain laajan epikriisin todettiin sen oilevan kolmisen milliä - jos en väärin muista. Gradus kakkosta se silloin oli. Viime vuonna kun kävin ortopedillä, hän totesi siirtymän olevan nyt "ankkuroitunut" ja stabiili.

        Eli minulla tuo siirtymä on huomattavasti pienempi kuin sinulla. Eikä se enää oikeastaan millään tavalla vaikuta mun elämään. Vuosituhannen alussa kun se todettiin, selkä oireili ihan kunnolla. Nyt, kuntoutuksen ja liikunnan avulla se on taas "hyvä". Vuosiin ei ole ollut selkäkipuja pahemmin. Tiedän, mitä välttää ja miten saan selkäni pysymään kivuttomana.

        Minä tein tuolloin, vuonna 2001, seisomatyötä opintojen ohella. Siinä se selkä sitten kipeytyi sellaiseksi, että oli pakko hakeutua lääkäriin jolloin siirtymä todettiin. Onneksi opiskelin istumatyötä varten, joten uudelleen kouluttautumista ei tarvitse ainakaan vielä auttaa. Minulla siis tosiaan seisominen aiheuttaa pahimmat kivut, jotka säteilee takareiteen.

        Tässä minun tarinani lyhykäisyydessään. Toivottavasti löydät uuden, mieluisan ammatin ja pystyt aloittamaan urheilunkin uudestaan, kunhan selkä siitä paranee. Eiköhän sinulle ja selällesikin löydy sopiva laji :)


      • kiro-kiro
        Nainen 29 kirjoitti:

        Enpä nyt tähän hätään jaksa muistella ihan tarkkoja millejä, epikriisitkin ovat kotona ja minä en :) Muistaakseni minulla siirtymä liikkui vuosien 2001-2009 aikana muutamia millejä. Vuonna 2001 siirtymä oli 1,5mm ja vuonna 2007 kun viimeksi sain laajan epikriisin todettiin sen oilevan kolmisen milliä - jos en väärin muista. Gradus kakkosta se silloin oli. Viime vuonna kun kävin ortopedillä, hän totesi siirtymän olevan nyt "ankkuroitunut" ja stabiili.

        Eli minulla tuo siirtymä on huomattavasti pienempi kuin sinulla. Eikä se enää oikeastaan millään tavalla vaikuta mun elämään. Vuosituhannen alussa kun se todettiin, selkä oireili ihan kunnolla. Nyt, kuntoutuksen ja liikunnan avulla se on taas "hyvä". Vuosiin ei ole ollut selkäkipuja pahemmin. Tiedän, mitä välttää ja miten saan selkäni pysymään kivuttomana.

        Minä tein tuolloin, vuonna 2001, seisomatyötä opintojen ohella. Siinä se selkä sitten kipeytyi sellaiseksi, että oli pakko hakeutua lääkäriin jolloin siirtymä todettiin. Onneksi opiskelin istumatyötä varten, joten uudelleen kouluttautumista ei tarvitse ainakaan vielä auttaa. Minulla siis tosiaan seisominen aiheuttaa pahimmat kivut, jotka säteilee takareiteen.

        Tässä minun tarinani lyhykäisyydessään. Toivottavasti löydät uuden, mieluisan ammatin ja pystyt aloittamaan urheilunkin uudestaan, kunhan selkä siitä paranee. Eiköhän sinulle ja selällesikin löydy sopiva laji :)

        Olen kohta 23-vuotias nainen ja minulla on myös L 5 spondylolyysi ja 12mm olisteesi. Nämä tiedot sain lukea radiologin lausunnosta käydessäni koululääkärin lähetteellä röntgen-kuvissa vuonna 2004. Samana vuonna kävin kerran fysioterapeutin vastaanotolla. Sieltä saaduilla venytys- ja jumppaohjeilla olen sinnitellyt eteenpäin. Olen useita kertoja käynyt tk-lääkärillä selkäkipujen vuoksi. Vastaus on joka kerralla sama: "Emme lähetä sinua jatkotutkimuksiin (magneettitutkimus tai ortopedin vastaanotto), koska olet niin nuori ja pystyt kävelemään." En ole ikinä saanut edes kipulääkkeitä käydessäni lääkärillä. Viime joulukuussa soitin ajanvaraukseen varatakseni keskusteluaikaa omalääkärin kanssa. Olisin halunnut vielä kerran kysyä jatkotutkimuksista, kipulääkityksestä sekä kysyä lääkärin mielipidettä siitä, voisimmeko mieheni kanssa hankkia lapsia (siis kestääkö selkäni raskaana olemista). Ajanvarauksessa sanottiin tylysti, että omalääkärini ei ota tällaisia tapauksia vastaan, täytyy olla akuutti kiputila tai sairauslomatodistus-käynti.

        Minulla on jatkuvasti hirvittäviä kipu- ja jäykkyystiloja niskan, hartioiden ja yläselän seudulla. Päätä särkee myös jatkuvasti ja yöunet ovat kipujen takia jääneet hyvin vähäisiksi. Tietyt "kurotus-liikkeet" ja pitkään paikallaan seisominen tai istuminen ovat yhtä tuskaa. Autolla ajo on myös vaikeaa. Vasen käteni ja vasen jalkani puutuvat jatkuvasti. Lisäksi vasen pohkeeni "nykii". En muista, koska viimeksi olisi ollut kivuton päivä. Mutta kaikkeen tottuu...

        Varasin tänään ajan kiropraktikolle. Onko kellään kokemuksia tästä? Lukiessani enemmän kiropraktiikasta huomasin kiropraktikkojen hoitavan juuri tämän tyyppisiä vaivoja. Lisäksi olisin myös kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisia kokemuksia, etenkin selkävamman ja raskauden kombinaatiosta. Tuntui todellakin hyvältä jakaa tämä oma kipu helvetti -kokemuksensa muiden kanssa. Toivotan paljon voimia kaikille vastaavanlaisten vaivojen kanssa kamppaileville!


      • Nainen -80
        kiro-kiro kirjoitti:

        Olen kohta 23-vuotias nainen ja minulla on myös L 5 spondylolyysi ja 12mm olisteesi. Nämä tiedot sain lukea radiologin lausunnosta käydessäni koululääkärin lähetteellä röntgen-kuvissa vuonna 2004. Samana vuonna kävin kerran fysioterapeutin vastaanotolla. Sieltä saaduilla venytys- ja jumppaohjeilla olen sinnitellyt eteenpäin. Olen useita kertoja käynyt tk-lääkärillä selkäkipujen vuoksi. Vastaus on joka kerralla sama: "Emme lähetä sinua jatkotutkimuksiin (magneettitutkimus tai ortopedin vastaanotto), koska olet niin nuori ja pystyt kävelemään." En ole ikinä saanut edes kipulääkkeitä käydessäni lääkärillä. Viime joulukuussa soitin ajanvaraukseen varatakseni keskusteluaikaa omalääkärin kanssa. Olisin halunnut vielä kerran kysyä jatkotutkimuksista, kipulääkityksestä sekä kysyä lääkärin mielipidettä siitä, voisimmeko mieheni kanssa hankkia lapsia (siis kestääkö selkäni raskaana olemista). Ajanvarauksessa sanottiin tylysti, että omalääkärini ei ota tällaisia tapauksia vastaan, täytyy olla akuutti kiputila tai sairauslomatodistus-käynti.

        Minulla on jatkuvasti hirvittäviä kipu- ja jäykkyystiloja niskan, hartioiden ja yläselän seudulla. Päätä särkee myös jatkuvasti ja yöunet ovat kipujen takia jääneet hyvin vähäisiksi. Tietyt "kurotus-liikkeet" ja pitkään paikallaan seisominen tai istuminen ovat yhtä tuskaa. Autolla ajo on myös vaikeaa. Vasen käteni ja vasen jalkani puutuvat jatkuvasti. Lisäksi vasen pohkeeni "nykii". En muista, koska viimeksi olisi ollut kivuton päivä. Mutta kaikkeen tottuu...

        Varasin tänään ajan kiropraktikolle. Onko kellään kokemuksia tästä? Lukiessani enemmän kiropraktiikasta huomasin kiropraktikkojen hoitavan juuri tämän tyyppisiä vaivoja. Lisäksi olisin myös kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisia kokemuksia, etenkin selkävamman ja raskauden kombinaatiosta. Tuntui todellakin hyvältä jakaa tämä oma kipu helvetti -kokemuksensa muiden kanssa. Toivotan paljon voimia kaikille vastaavanlaisten vaivojen kanssa kamppaileville!

        Oliko kellään kokemuksia liukumasta ja raskaudesta sen kanssa?


    • Ranka rullalla

      Olen 30v nainen ja minulla "fasettinivelen kaulan murtuma" ja L5:n nikamasiirtymä todettiin 2006 magneetissa. Syypäänä notko alaselkä ja yliliikkuvat nivelet, ja kaksi alinta välilevyä olivat jo tuolloin 2006 (25-vuotiaana) aika pahoin rappeutuneet. Ongelmia selän kanssa on ollut kausittain. Kipusäteilyä on vasempaan jalkaan ja akillesrefleksi on siinä heikentynyt. Välilevyn pullistumia tulee herkästi, kun rasitus on epätasainen ja välilevyt huonossa kunnossa. Kahdesti kivut ovat vieneet pilliautolla sairaalaan, kun kipu on yhtäkkiä yltynyt sietämättömäksi ja estänyt aivan pienetkin liikahdukset; kipu naulitsi lattiaan ja jo pienet selkälihasten nykäykset saivat karjumaan. Viime kerralla viime marraskuussa selästäni leikattiin suuri pullistuma päivystysleikkauksena, niin armottoman kipeä olin. (Vasta Oxycontinilla kipu hellitti sen verran, että pystyin hellittämään kädet irti patjasta enkä joka kerta liikahtaessani huutanut kivusta.) Todella rankkoja kokemuksia, joiden vuoksi saan nykyisin jonkinlaisia paniikkikohtauksia, kun yllättäen selkä muistuttelee kivulla tauon jälkeen; kivun pelko on niin kova, että se johtaa lihasten tärisemiseen, sykkeen nousuun ja kontrollin menettämisen tunteeseen. Leikkauksen jälkikontrollissa erikoistuva lääkäri totesi, että kaikki on kunnossa ja seuraava potilas; toki olinkin toipunut leikkauksesta hyvin, mutta sellainen tunne on, että homma jäi vähän kesken (hoidettiin oire, mutta ei syytä). Potilastietoni on muuttojen ja yksityisillä lääkäriasemilla asioimisten vuoksi niin hajallaan, ettei kokonaiskuvaa ole missään koottuna. Olen hakeutunut YTHS:n kautta fysioterapiaan, mutta käynti oli aivan naurettava (lopulta en saanut toivomiani jumppaohjeita selkälihaksille, vaan erinäisiä arvioita purentaviasta, eripituisista jaloista ja naksuvista olkapäistä.) Avun hakeminen lannistaa, koska totuus on, että ongelma on omani ja kiinnostaa vain itseäni, ei muita.
      Kiropraktikolla kävin selkäkipujen alettua; kun kyseessä oli SI-nivelen lukko, tästä olikin apua, mutta myöhemmin vain haittaa. Kiropraktikon nimellä tekee töitä kaikenlaisia kouluttamattomia tai itseoppineita kansanparantajia; tarkista pätevyys aina Suomen Kiropraktikkoliiton listoilta!! Itse kävin (tietämättäni) juuri puoskarilla, joka runteli kipeää rankaani melkoisesti juuri tuolloin 2006, kun ongelma lopulta paljastuikin välilevytyräksi. Fysioterapian tekemästä akupunktiosta on ollut apua kipujaksoina, kun selkälihakset alkavat väsyä jatkuvasta jännityksestä. Tuokin hyvä fysioterapeutti vain jäi muuton vuoksi entiseen kaupunkiin. =(

    • luuluutitaani

      Mulla nikamakaaren murtuma ja kaksi nikaman liukumaa ( hermokanavan ahtaumat) korjattiin leikkauksella (PLIF). Eli omalla luulla ja tiaanilla luudutettiin/jäykistettiin, sekä sain rappeutuneen välilevyn tilalle uuden välilevyn tapaisen. Kivut jäi sinne, sitä ennen 8 kk kärsin kivuista ja napsin opiaatteja. Kyllä kannattai.

    • mummeliini 57

      Luudutusleikkaus kokemuksia kaipailen. Lähden marraskuussa selän luudutusleikkaukseen. Mitä rajoituksia teillä on ollut luudutuksen jälkeen? Miten olette toipuneet? Ortopedin on tarkoitus luuduttaa L4-5 väli ja vaputtaa toisesta välistä hermo. Otetaan lonkastani luuta ja laitetaan titaanikehikko ja muistaakseni jotkut rautaruuvit. Selkääni on leikattu aikaisemmin kaksi kertaa. Leikkaavan lääkärin mukaan lihastulehduksen vaara on suurempi kun selkääni on leikattu aikaisemmin.

      • luuluutitaani

        Mulla sama väli luudutettu/jäykistetty. Kolmeen kuukauteen en saanut kumartua, kiertää vartaloa ja oli nostorajoitus (noin 10 kg). Toivuin täydellisesti, varmaan ihan samantein, testata sai selkää vasta sitten kun 3 kk oli täynnä ;) Mulla ei tarvittu ottaa luuta lonkasta sillä mulla oli yksi murtunut nivel joka poistettiin, sekä kun hermokanavaa avarrettiin siitäsai luuta tarpeeksi luuduttamiseen. Selässä nyt titaanikehikko, 4 titaaniruuvia, titaanista tehty uusi "välilevy", ja mitenkään noita ei huomaa, ne ei haittaa elämää.


      • mummeliini 57
        luuluutitaani kirjoitti:

        Mulla sama väli luudutettu/jäykistetty. Kolmeen kuukauteen en saanut kumartua, kiertää vartaloa ja oli nostorajoitus (noin 10 kg). Toivuin täydellisesti, varmaan ihan samantein, testata sai selkää vasta sitten kun 3 kk oli täynnä ;) Mulla ei tarvittu ottaa luuta lonkasta sillä mulla oli yksi murtunut nivel joka poistettiin, sekä kun hermokanavaa avarrettiin siitäsai luuta tarpeeksi luuduttamiseen. Selässä nyt titaanikehikko, 4 titaaniruuvia, titaanista tehty uusi "välilevy", ja mitenkään noita ei huomaa, ne ei haittaa elämää.

        Kiva kuulla noin positiivisia tuloksia leikkauksesta ja toipumisestasi luuluutitaani. Toivottavasti minultakaan ei tarvitsisi ottaa lonkasta luuta. Selkäni on vähitellen romahtanut. Leikkauksia selässä on tehty kaksi kertaa aikaisemminkin. Nyt sitten tämä nikamasiirtymä huomattu kai uutena löydöksenä. Jännittää jonkin verran leikkaukseen meno kun edellisellä kerralla syyskuussa nukutuksessa leikkauspöydällä läpivalaistuna huomattiin yllättäen nikamaliukuma. Leikkaus peruttiin ja kerrottiin jo heräämössä mitä tuleman eli luudutusleikkaus edessä.


    • mummeliini 57

      Nyt sitten sain taivutusröntgenin lausunnon. Eteentaivutuksessa siirtymä 6 mm ja taaksetaivutuksessa 4,5 mm. En tiedä paljonko nikamamaliukuma oli ollut läpivalaisussa leikkauspöydällä kuvattuna. Neurokirurgit olivat leikkauspöydällä päättäneet ettei hermojuurta vapauteta vaan tehdään luudutusleikkaus. Taivutuksessa oli kivun takia rangani jäykkä etten paljoa pystynyt taivuttamaan. Neurokirurgi sanoi, että nukutuksessa lihasten ollessa rentona liukuma näkyy paremmin. Enpä tiedä lähteekö ortopedi leikkaamaan vaikka osastolla oli leikkauksen kannalla kolme lääkäriä. Tiedä häntä sitten mitä tekevät? Kivut ovat kovat. Norspan kipulaastari ja Tradolan Retard 150 mg lääkityksenä ja Imovane 7,5 mg pari yöksi, että saa jotenkin unta. Lisäksi Panadol forte 1 g/3 vrk.

      • luuluutotaani

        Jotkut ortopedit katsovat tuota liukuman määrää sillä silmällä et kandeeko leikata vai ei, osa leikkaa oli se siirtymä mikä tahansa, sulla siis liukuma melko pieni. Itselläni se oli 21 - 12 mm asennosta riippuen. Hermokanavaa ei tarvitse varmaan avartaa mikäli se ei ole pahoin ahtautunut, mulla näkyi mri-kuvissa kun se oli pitkältä matkalta z-muotoinen ja avarrus pakko tehdä.

        Luota siihen et lääkärit tekevät niin kuin ovat luvanneet ;) Mulla lääkitys oli ennen leikkausta; Tramal 2x200mg, Naprometin 2x250mg ja Pandol 1000mg. Noilla kivut muuttuivat siedettäviksi, joskin pakko olla saikulla ja varoa tiettyjä liikkeitä, mutta pystyin olemaan melko kivuton leikkaukseen saakka :)


      • lääkeasiatuntia

        norspan on buprenorfiinia ja sen kanssa samaan aikaan ei saa käyttää muita opiaatteja!


    • mummeliini 57

      Luudutusleikkaus tehtiin noin kuukausi sitten. Tässä pikku hiljaa toivutaan. Lääkityksenä Tradolan Retrad 150 mg 1 1/2/vrk. Panadol forte 2/vrk. Norspan laastarin lopetus oli vaikeaa vieroitusoireiden vuoksi. Norspan lopetettiin viikko leikkauksen jälkeen. Käytin Norspania noin puoli vuotta. Oikea jalka on välillä ulkosyrjästä tunnoton, mutta kyllä se varmaankin siitä kuntoutuu. Oireilut vaihtelevat päivittäin samanlaista päivää ei ole ollut leikkauksen jälkeen kivun suhteen. Jatkuva hermokipu on poissa ja se on jo paljon. Verta jouduttiin laittaa pari pussia lisää rauta-arvot laskivat. Leikkaus kesti noin 4 tuntia. Muuten kaikki OK! Hyvää joulun odotusta kaikille ja jaksamista kipujen kanssa.

    • Rita08

      Hei! Minulla on 2001. todettu nikamansiirtymä, tapaturman yhteydessä näkyi röngenkuvissa. 2007, vuonna alkoi oireilemaan jatkuvasti, sain lähetteen magneettikuvauksiin ja pääsin sitten ortopetin vastaanottolle, hän määräsi kokeiltavaksi fysioterapia kuntoutusta puoleksi vuodeksi sitten uusi aika katsotaan joutuuko leikkaukseen. Kun menin niin oli eri lääkäri kirurgi ja hän ei paljon kyllä ottanut mihinkään kantaa, sanoi vain että jos on kipuja niin olla sairaslomalla. Kivut jatkuu, istuminen on kivuliasta minulla on voltareni lääke kyllä siitä on apua vähäksi aikaa 2,tabl päivässä. Olen jo 53,v minulla ainakin on mennyt usko noihin lääkäreihin, mutta kun ei ole varaa mennä yksityiselle asiantuntevalle lääkärille.

    • mummeliini 57

      Kolmisen kuukautta sitten olin siis luudutusleikkauksessa L 4-5. Tällä hetkellä sinnittelen Tradolanin lopetuksen aiheutuvista vieroitusoireista. Kylmäämisen tunne (horkka) iskee päälle päivittäin ja aivastuttaa. Muisti pätkii ajottain ja on hermot kireällä. Viimeisen neljänneksen otin Tradolania noin 2 viikkoa sitten. Söin tätä "myrkkyä" noin 6 vuotta ja olen nyt sen lopettamisen kanssa helisemässä. Fysiatrian polilta tuli tieto, että jonotusaika on lääkärille noin 3 kk jonne 26.1. 2012 loppukontrollissa ortopedi laittoi lähetteen. Panadol fortea otan päivittäin ja Imovanea yöksi, että silleen. Jatkuvia kipuja ei ole paitsi oikeanjalan ulkosyrjässä on juilimista ja tunnottomuutta. Luudutusleikkaus kohdallani oli hyvä ratkaisu, mutta tehtiinkö se liian myöhään? Ehtikö hermot vaurioitua kun hoidettiin 2 vuotta plantaarifaskiitti diagnoosilla oireitani. Hyvää jatkoa ja aurinkoisia päiviä Teille kaikille kivun kanssa kamppaileville kohtalotovereille! Kyllä se siitä!

      • ari2

        Moi Mummeliini 57. Nimeni on Ari ja loukkasin jalkani noin vuosi sitten juoksutreeneissä. Jalkaani tutkittiin aika ja diaknosoitiin Plantaarisfaskiittinia. Olen juossut n. 1.2vuotta lääkäreillä kunnes vihdoin selkäni kuvattiin 2 kertaan jolloin minulla todettiin lapsuusiässä tapahtunut rasitusmurtuma 5 nikamassa joka nyt paina hermoa ja luudutu leikkaus edessä mulla samanlaisia vilustumisoireita ja aivastuskohtauksia ollut pidempään, ne tulevat ja menevät. lääkkeitä söin joskus alkuaikoina 2006 paljonkin sen jälkeen olen käynnyt fysioterapiassa, akupunktiossa, osteopaatilla on hankittu pohjallisia useita pareja muuta mikään ei auta. alkuvuodesta lääkittiin taas arxosialla ja kaikella muula lääkkeellä n. 5 kuukautta mutta mikään ei auttanut. oletko tyytyvinen leikkauseen?


    • s

      Haluaisin luudutus ja myös muita kokemuksia teiltä jotka olette vielä 30v. korvilla. Mikä on taustanne, mitä olette vaivalle tehneet ja nykyhetken kunto?

      Itse 30v. (kohta entinen) urheilija ja takakaarien murtumasta aiheutunut kovin oireinen lievä liukuma lannerangassa.
      Kuntouttanut olen yli vuoden mutta ei auta kipuihin ja lääkkeitä en haluaisi syödä. Harkitsen leikkuuseen menoa.

    • Invalidi

      Itselläni todettiin juuri muutama viikko sitten vuoden kestäneiden selkäsärkyjen jälkeen MRI-kuvasta spondylolyysi ja muutaman millin olisteesi (ei nyt muista tarkkaa määrää). En tiedä kuinka kauan tuo vaiva on jo ollut koska olen nyt puolentoista vuoden ajan syönyt tramal, lyrica, panadol, burana, celebra jne vaihtelevalla kokoonpanolla mutta tramal on aina ollut pääasiallinen särkylääke. Särkylääkkeiden syönti johtuu pahasta artroosista ja molempien polvien OCD-syndroomasta (polvet leikattu 12 kertaa). Huomasin säryt selvästi vasta maaliskuussa osteotomia leikkauksen jälkeen; kun yksi aamu aivastin, tuntui että lähtee taju ja lääkäri epäili heti prolapsia mutta MRI-kuva sitten kertoi mikä on vialla.

      No, lääkäri nyt sanoi, että ei leikata, mutta fysioterapiaan laittoi lähetteen. Liekö sitten siitä apua, koska sanoi että selkälihakset on jo muutenkin niin hyvässä kunnossa. Ei kyllä itsekään haluaisi mennä leikkaukseen, kun on noita leikkauksia jo tähän ikään mennessä ollut riittävästi (ikää 20 vuotta ja 17 leikkausta, joista 12 polviin mukaan lukien osteotomiaa ja rustosolusiirrettä).

      Ilmeisesti nyt joutuu särkylääkkeillä ja fysiolla etenemään. Tiedä sitten miten pitkän päälle nuo särkylääkkeetkään ovat hyviä; tulehduskipulääkkeet on jo kielletty, koska toukokuussa lakkasi toinen munuainen toimimasta, joten ainoa vaihtoehto enää on opioidit ja esim. lyrica siihen rinnalle.

    • LL

      Leikkaukseen kannattaa mennä vasta sitten kun kipujen takia tuntuu että on pakko, tästä näkökulmasta kannattaa neuvotella oman lääkärisi kanssa.

    • viisysi rannikolta

      Minulla oli kovanpuoleiset selkäkivut. naama punasena vuosikausia. Olen vuosimallia 1953. Penskana elämä oli aika ankaraa, sähkötön koti, linjuripysäkille 3 km, kouluun pitemmästi, josta umpi metsää pari kilsaa. Selkä on saanut monet kolhut ennen sotaväkiaikaa, ja paljohkosti fyysistä rasitusta sotapoika-ajan jälkeenkin, ruumiillisissa töissä. Kolhut kestettiin. Selkä on kipuillut aina. Varsinkin paikallaan seisonta on ollut kauheata. Liikuntaa olen tehnyt aina, sanosko että paljohkosti. No sitten: Oltuani konttorihommissa pitkään, kävi niin, että1996 syksyllä työkaverit sanoivat, että hullu mies kun et mene lääkärille. Oli jo vaikea näpytellä tietokonenäppäimiä. Menin. Samana päivänä työpöytä ergonomia laitetttiin kuntoon. Oys tutki selkäpiitäni moneen otteeseen, sanosko että koko talven. Sen muistan, että hermoratojen toimivuutta tutkittiin monin laittein ja piuhoin. Magneettikuvauksista en muista, kait ei tehty! Lopulta lääkäri totesi vaihtoehdot:
      1) leikkaus, koska takapuolen yläosassa on liukumavika, ja tuossa kaulan alapuolela toinen nikamavika. Ikäänkuin yksi nikama häipynyt, kummassakin paikassa. Jos alamme operoida noita, makaat 3-6 kk mahallasi. Sairasloma 1-2 v. Aika iso todennäköisyys, että olet eläkkeellä ja kivulias viiskymppisenä, siis 2003. Ja pieni todennäköisyys, että olet parempi kuin puhetta pidettäessä.
      2) kehität aamu- ja iltajumpan. Vapaamuotoisen. Työmatkoilla, joka paikassa teet sitä. Aina. Tulet paremmaksi. Vika ei poistu, mutta auttaa. Valitse.
      Valitsin vaihtoehdon 2)
      Tein voimistavaa lihaskuntoharjoitetta ja venytystä vuosia. Myös työmatkoilla. Kivut alkoivat lähteä, samoin puna naamalta.Havainnoin vuoden 2000 tietämissä, että jos jätän aamu/iltajumpat tekemättä, kivut hiipivät selkään. Viisi päivää alkaa tarkottaa katkokävelyn tapaista menoa. Siis: tilanne kartoitettu. Olen jatkanut samaa rataa, kylläkin jostakin 2007:n korvilta olen jo voinut vähentää olohuonejumppaa. Muuta liikuntaa kyllä, joka pv. 1/2- ja täysmaratooneja, hiihtoa, rullaluistelua, kuntosalia,.. teen vielä jonkun verran.
      Nyt kävi niin, että löysivät minusta lymfooman, pari viikkoa sitten. Pahus. Mutta lueskellessani vartalon laajaa TT tutkimusta, niin kas. Siellä sanotaan myös näin, että: L5:ssä on spondylolyysi ja prescaalivälissä 1 cm:n olisteesi. Ihmettelin aikani että mitähän tuokin tarkottaa. Nyt sitten hilpaisn tänne Nettisivulle, ja kas - asiahan paljastui ja muistui mieleen koko stoori.
      Selkäni on herkkä. Suojelen sitä mm. kylmältä, hankalilta asennoilta, ja velttoudelta. Tänäänkin se antoi merkkinsä, kun kävin prätkällä kylillä. Ja taas, kun tuossa putsasin autotallin seiniä, maalausta varten.
      Saapa nähdä pitääkö sitä leikkailla vai ei, jossakin vaiheessa. No, nyt ensin lymfooma pois. Sekin on ehtinyt luuytimeen asti. Sitä jo ajattelen pelolla, että jos joudun olemaan petipotilaana lymfoomani vuoksi päiviä, selkä on varmasti kaputt (=helkatin kipiä) sivutuotteena. Siis, onko neuvoa?

    • Hei! Olen 33 vuotias nainen ja työskentelen lähihoitajana. Minulla todettu spondylolyysi ja olisteesi vuonna 2007. Silloin tehty kaikki tutkimukset ja kuntoutettu mutta nyt taas selkä vaivannut enemmin kuin koskaan. Nyt otettiin uudet röntgen kuvat ja menossa magneettiin.Fysiatri suositteli leikkausta mutta saa nähdä mitä ortopedi siihen sanoo. Nyt kysynkin onko kellään kokemuksia leikkauksen jälkeen pystyykö tekemään töitä missä joutuu nostelemaan ja kyykkimään! Onko kuntoutuksesta ollut hyötyä ja miten olette pärjänneet töissä? Itelläni suositeltiin ammatin vaihtoa mutta istuma ja seisoma työkin on tällä hetkellä tuskaa enkä olisi vielä valmis vaihtamaan alaa.

      • luuluutitaani

        Yleensä jää jonkun asteinen nostokielto, mulla se taitaa olla 15 kg. Eli en näe mitään järkeä leikkauttaa selkä ja jäädä samaan työhön, tässä vaivassahan se sitten luuduttamisen/jäykistämisen jälkeen uusii jossain muussa välissä. Ehkä sun täytyy vain myöntää ettei sun terveys kestä nyt, eikä tulevaisuudessakaan sun nykyistä työtä :(


    • keijo3

      mikä on L5 spondylolyysi ja olisteesi 8-9 mm

    • aapeli64

      Minulle tehtiin jäykistysleikkaus 2014 eikä kivut ole helpottaneet yhtään, ainut ilo leikkauksesta oli että nyt pystyn liikkumaan, käymään töissä ja saan nukuttua yöt. Teen pitkiä kävelylenkkejä, mielellään pehmeässä maastossa 3-4 krt/vk, käyn salilla 1-2 krt/viikko, vesijuoksu on parasta liikuntaa ja selkä/jalkakipu helpottaakin melkein kokonaan muutamaksi tunniksi sen jälkeen. Yleensä liikkuminen helpottaa kipuja paremmin kuin särkylääkkeet. Olen kuitenkin joutunut syömään tosi paljon kipulääkkeitä leikkauksenkin jälkeen, tällä hetkellä menee banacod 5-6 kpl/pv, gabapenthin 300 mg 4-8/pv, lisäksi rentouttamaan on oxamin 15 mg x 2 pv, buranaa kuuriluontoisena. Itse en ole ollut tyytyväinen, kipujen piti jäädä leikkauspöydälle, korkeintaan paikallista kipua mahdollisesti. Mutta tuttavalleni tehtiin sama leikkaus ja hän on ollut tyytyväinen, Se on hyvin yksilöllistä onko apua vai ei. Minulla kivut vaivasi yli 14 vuotta ennenkuin päätettiin leikata. selkä magneettikuvattiin ensimmäisen kerran 2000-vuonna ja siinä oli jo näkyvissä kipujen syyt mutta kun leikkausta pitkitettiin näin kauan niin hermovaurio jäi vasempaan jalkaan, Ja leikkaava lääkäri kertoi että jäykistystä joudutaan ehkä vielä jatkamaan mutta antaapi olla, tuskin se auttaa. Nyt olen menossa jälleen kerran kipupolille, jossa mietitään taas kerran lääkitystä, ja mahdollista hermojuuriaukon puudutusta?? Mutta haluan mahdollisimman paljon tietoa ennen sitä operaatiota kun ei kuulema ole riskitön sekään..ja onko siitäkään apua - vai enemmän haittaa.. Masentaa kun ei tiedä kuinka kauan pystyn olemaan työelämässä, kun on asuntolaina yksin hoidettavana, menee vielä asunto myyntiin. Kivut ovat myös vaikuttaneet ihmissuhteisiinkin.

      • Spondylolisteesi

        Osta selkäkippi, se auttaa minua syvien vatsatreenien lisäksi. Kipuja on varmaan lopun elämän mutta toivottavasti elämä jatkuu pitkään. Lääkkeet tuhoavat elimistössä muuta joskin vähän auttavat kipuun. Siksi en suostu syömään niitä. Ne tekevät hermostuneeksi ja aiheuttaa masennusta.


    • Anonyymi

      Täällä myös lyysi ja listeesi, murtuma ja siirtymä. Ikää 33vuotta ja nuo olleet luultavasti lukiosta asti. Selkäkipuja on ollut aina jos on joutunut paikallaan seistä tai olla pitkään jaloillaan. Olen kuitenkin aina liikkunut paljon ja vielä viime vuonnakin juossut esimerkiksi 128km pituisen vuoriultrajuoksun. Keskimäärin olen liikkunut noin 10h/viikkoon juosten, pyöräillen. Tänä vuonna on ollut ajoittain isompia ongelmia takareiden ja ITB jänteen kanssa ja nuo yllä olevat löydettiin kun selkä kuvattiin. Nyt odotellaan mitä lääkäri keksii. Ilmeisesti ainakin jumppaa tulee ohjelmaan lisää.

    • Anonyymi

      Noin 14 vuotta sitten todettiin 11mm nikamasiirtymä. Selkärangan hermokanavat ovat ahtautuneet, mikä aiheutti kipua selässä ja puutumista jaloissa. Aamuisin piti kierähtää lattialle polvilleen ja sieltä pikkuhiljaa ylös. Kirurgin mielestä minun ei olisi pitänyt pystyä kävelemään. Vaihtoehtoina hän tarjosi selän jäykistämistä metallilevyllä tai syvien lihasten vahvistamista. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon. Ensin törkeän kallis Fustra valmentaja 20 kertaa. Se toimi, ja selkäkivut hävisivät, tai muuttuivat satunnaisiksi. Sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti salissa treenaamassa vatsa ja selkälihaksia, lähe koko ajan ohjatusti. Pelaan jääkiekkoa ja sulkapalloa sekä lenkkeilen. Puolikas maratoni tuli juostua Helsinki City Run 2020 tapahtumassa. Lähes aina venyttely ja lihastreeni auttaa selkäkipuihin. Lääkkeet turruttavat, mutta eivät auta itse ongelmaan. Terveyden ylläpito vaatii työtä. Jos passivoidut ja jäät makailemaan, niin kivut lisääntyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe