Meille on tarjottu korkokattoa seuraavin hinnoin:
3v.
max 4,4 % 2165 euroa
max 4,9 % 923 euroa
5 v.
max 4,4 % 3407 euroa
max 4,9 % 1838 euroa
Kannattaako korkokatto ottaa, jollei ole varaa kuin tuohon 923 euron vaihtoehtoon? Prosenteissa on jo marginaali mukana.
Kannattaako korkokatto?
6
4190
Vastaukset
- Nyt...
Tuli tuplaviesti, kun korjasin otsikkoa. ;)
- Tuota Noin
siitä, onko tuo summa jollain tavalla järkevä, helpottaisi se, että mikä itse lainasumma tulee olemaan. Tuo hinnat korkokatoille ovat varsin erilaisia, oli sitten kyseessä 50000 tai 300000 laina..
- Nyt...
Tuota Noin kirjoitti:
siitä, onko tuo summa jollain tavalla järkevä, helpottaisi se, että mikä itse lainasumma tulee olemaan. Tuo hinnat korkokatoille ovat varsin erilaisia, oli sitten kyseessä 50000 tai 300000 laina..
Tuli tuplaviesti, joten keskustelua on käyty ja lisätietoja annettu toisen miltei samanlaisen otsikon alla. Lainasumma on 100 000.
- Korkeakorkoinen
Korkokaton puute on lainanottajan kannalta se että katto on väliaikainen, esimerkiksi juuri 3 tai 5 vuotta voimassaoleva. Korkokatto koko laina-ajalle 60 vuodeksi olisi jo eri juttu.
Toinen asia mikä tulee mieleen on se että pankeilla on korkotietämystä ja arviointikykyä enemmän kun tavan tallaajalla ja tällaiset korkokattotarjoukset on laskettu hyvin tarkkaan ja moneen kertaan. Pankki on siis varmistanut että heidän riskinsä korkokatossa on hyvin pieni. (Käytännössä pankki ei koskaan ota korkoriskiä, vaan heillä on korkakattovaroja vastaava summa kiinteäkorkoisia telletuksia.)
Eli koska korkokatto on pankille kannattava, niin voisi miettiä voiko se samalla olla lainanottajallekin kannattava. Minusta ei. Kohoavista korkokuluistahan saa pienen osan takaisin verovähennyksenä, mikä pienentää lainanottajan riskiä.
En nyt muista oliko korkokaton kynnysraha verotuksessa vähennyskelpoinen, sehän on asiakkaan kannalta lainan korkoon verrattava kulkuerä. Ei tainnut silti kelvata verotukseen.
Minä en ottanut korkokattoa kun sitä tarjottiin. Aion maksaa lainan pois etuajassa pikkuhiljaa ylimääräisiä lyhennellen, tuolla toimintatavalla korkokatto ei ainakaan ole kannattava. - MattiM
itse "uudistin " lainani 2vko sitten. Nyt kiinteäkorko seuraavat 10v/ 4.87, eikä tarvitse maksaa siitä.
Korko katto ja siitä maksu mielestäni kallis.
Itse olen tarkistuttanut marginaalin kerran vuodessa! On kannattanut ja pankkia ei ole tarvinnut vaihtaa! Älkää maksako pankeille "kuluja"! Ovat pankki kohtaisia ja eivät pakollisia!!- kiinteät korot
Mä sain vuos sitten 4.61 % kiinteän koron 15v.
0.26 %...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713