Kannattaako korkokatto?

Nyt...

Meille on tarjottu korkokattoa seuraavin hinnoin:

3v.

max 4,4 % 2165 euroa
max 4,9 % 923 euroa

5 v.

max 4,4 % 3407 euroa
max 4,9 % 1838 euroa

Kannattaako korkokatto ottaa, jollei ole varaa kuin tuohon 923 euron vaihtoehtoon? Prosenteissa on jo marginaali mukana.

6

4192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt...

Tuli tuplaviesti, kun korjasin otsikkoa. ;)

• Tuota Noin

siitä, onko tuo summa jollain tavalla järkevä, helpottaisi se, että mikä itse lainasumma tulee olemaan. Tuo hinnat korkokatoille ovat varsin erilaisia, oli sitten kyseessä 50000 tai 300000 laina..

• Nyt...
        Tuota Noin kirjoitti:

siitä, onko tuo summa jollain tavalla järkevä, helpottaisi se, että mikä itse lainasumma tulee olemaan. Tuo hinnat korkokatoille ovat varsin erilaisia, oli sitten kyseessä 50000 tai 300000 laina..

Tuli tuplaviesti, joten keskustelua on käyty ja lisätietoja annettu toisen miltei samanlaisen otsikon alla. Lainasumma on 100 000.

• Korkeakorkoinen

Korkokaton puute on lainanottajan kannalta se että katto on väliaikainen, esimerkiksi juuri 3 tai 5 vuotta voimassaoleva. Korkokatto koko laina-ajalle 60 vuodeksi olisi jo eri juttu.

Toinen asia mikä tulee mieleen on se että pankeilla on korkotietämystä ja arviointikykyä enemmän kun tavan tallaajalla ja tällaiset korkokattotarjoukset on laskettu hyvin tarkkaan ja moneen kertaan. Pankki on siis varmistanut että heidän riskinsä korkokatossa on hyvin pieni. (Käytännössä pankki ei koskaan ota korkoriskiä, vaan heillä on korkakattovaroja vastaava summa kiinteäkorkoisia telletuksia.)

Eli koska korkokatto on pankille kannattava, niin voisi miettiä voiko se samalla olla lainanottajallekin kannattava. Minusta ei. Kohoavista korkokuluistahan saa pienen osan takaisin verovähennyksenä, mikä pienentää lainanottajan riskiä.

En nyt muista oliko korkokaton kynnysraha verotuksessa vähennyskelpoinen, sehän on asiakkaan kannalta lainan korkoon verrattava kulkuerä. Ei tainnut silti kelvata verotukseen.

Minä en ottanut korkokattoa kun sitä tarjottiin. Aion maksaa lainan pois etuajassa pikkuhiljaa ylimääräisiä lyhennellen, tuolla toimintatavalla korkokatto ei ainakaan ole kannattava.

• MattiM

itse "uudistin " lainani 2vko sitten. Nyt kiinteäkorko seuraavat 10v/ 4.87, eikä tarvitse maksaa siitä.
      Korko katto ja siitä maksu mielestäni kallis.
      Itse olen tarkistuttanut marginaalin kerran vuodessa! On kannattanut ja pankkia ei ole tarvinnut vaihtaa! Älkää maksako pankeille "kuluja"! Ovat pankki kohtaisia ja eivät pakollisia!!

• kiinteät korot

Mä sain vuos sitten 4.61 % kiinteän koron 15v.

0.26 %...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      935
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      176
      800
    Aihe