Harakan poikanen

NtiHarakka

Meidän pihakuusessa on harakan pesä. Muutama päivä sitten yksi poikanen oli maassa ja muut poikaset vielä pesässä. Seuraavana päivänä muut poikaset istuivat oksalla pesän vieressä ja jonkun ajan kuluttua yksi lensi (räpisteli) puusta pois ja muut poikaset luultavasti perässä. Nyt tapahtumasta on muutama päivä ja se yksi poikanen pomppii edelleen tuolla pihalla ja emo raakkuu puussa. Muista poikasista en tiedä missä ovat. Liekö lentäneet muille maille vai pesässäkö ovat..? Onkohan se yksi poikanen kunnossa vai miksi näin? Ja mitä pitäisi tehdä?

16

8007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tööttinen

      Kun poikanen on itse pesästä lähtenyt, niin anna sen olla, ei sillä ole hätää (ellei näkyvää vammaa näy). Emo kyllä ruokkii sitä maastoon. :)

      • vaakvaakk

        variksen ja harakan pojat lähtee pesästään aika hätäseen. Emot ruokkii niitä vielä pitkään kun ne pomppivat missä sattuu. Ei mennä sörkkimään!


      • NtiHarakka
        vaakvaakk kirjoitti:

        variksen ja harakan pojat lähtee pesästään aika hätäseen. Emot ruokkii niitä vielä pitkään kun ne pomppivat missä sattuu. Ei mennä sörkkimään!

        Kiitokset vastauksista. Minä olen vähän tällainen huolehtija ja pelkäsin sen kuolevan nälkään... Annan harakan pomppia pihalla rauhassa. Näyttää olevan ihan kunnossa oleva kaveri. Eilen huomasinkin sen olevan suu auki niinkuin ruokaa odottaen. Meillä on suuri aidattu piha niin on vielä pedoiltakin suojassa..!


      • NtiHarakka kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista. Minä olen vähän tällainen huolehtija ja pelkäsin sen kuolevan nälkään... Annan harakan pomppia pihalla rauhassa. Näyttää olevan ihan kunnossa oleva kaveri. Eilen huomasinkin sen olevan suu auki niinkuin ruokaa odottaen. Meillä on suuri aidattu piha niin on vielä pedoiltakin suojassa..!

        Kerro,miten harakanpojalle kävi !! Minä olisin varmasti ottanut sen lemmikiksi.


      • Luonto luonnolliseks
        hankipanki kirjoitti:

        Kerro,miten harakanpojalle kävi !! Minä olisin varmasti ottanut sen lemmikiksi.

        EI ! Missään nimessä ei pidä ottaa luontokappaleita ihmisen hoidettavaksi. Emo on niille ainut hoitaja. Se tekee sen oikein. Me emme osaa, vaikka niin luulemmekin.


      • jkvfdj
        Luonto luonnolliseks kirjoitti:

        EI ! Missään nimessä ei pidä ottaa luontokappaleita ihmisen hoidettavaksi. Emo on niille ainut hoitaja. Se tekee sen oikein. Me emme osaa, vaikka niin luulemmekin.

        Mun iskä piti lapsena harakan poikasta lemikkinä ja sen nimi oli Topi.Se kuulemma söi perunaa ja kastiketta ja aikuiseks kasvo.Mut sit niiden naapuri ampusen kun se kulemma söi niiden mansikat(ei se myöntäny et se ampu sen).Mut tosta on jo kauan aikaa. :)


      • huolen pitää
        vaakvaakk kirjoitti:

        variksen ja harakan pojat lähtee pesästään aika hätäseen. Emot ruokkii niitä vielä pitkään kun ne pomppivat missä sattuu. Ei mennä sörkkimään!

        Eivät lähde pesästä äkkäseen. Sillä tässä mun parvekkeen näköalapaikalla on ollut tänä keväänä harakanpesä männynlatvassa. Siinä liikennettä riitti pesälle yli kuukauden päivät, kunnes sitten tuossa kesäkuun puolenvälin paikkeilla poikaset lähtivät. Sen verran ehdin katsella, että näin yhden rohkeimman hyppivät männyn oksia alaspäin vähän kerrassaan, molemmat emolinnut olivat siinä lähellä seuraamassa. Sillä aikaa kun laittelin kameraa kuntoon, ehti poikanen kadota jonnekin. Sitten seuraavaksi lähtevä poikanen keikkuikin männyn latvuksessa kai koko päivän, illalla oli sentään kadonnut. Tunnin verran ehdin seurailla, sinä aikana poikanen ei tehnyt elettäkään lähteäkseen alemmille oksille ja sitä kautta maahan. Emolinnut toivat sille sapuskaa, ja menivät myös vielä sinne risulinnaankin, eli yksi poikanen ainakin oli vielä pesässä. Samaten näyttivät emolinnut lentelevän tuonne pusikon suuntaan joka siitä pihapiirin rajalta alkaa. Ehkä se maahan ehtinyt oli jossakin siellä. Illalla mitään liikettä pesälle ei enää ollut, eikä seuraavina päivinäkään. Eli pesä tyhjeni.

        Linnunpoikaset viettävät jonkin aikaa pesässä ruokittavina, sen jälkeen kun ovat pesästä lähteneet eli pesäpoikasaika loppuu, joillakin linnuilla poikaset ovat ainakin parin viikon ajan vielä emolintujen ruokinnassa, eli jossakin maastossa ovat. Eivät välttämättä osaa vielä lentää, mutta vahvistuvat päivä päivältä.

        Eli kyllä emolintu siitä maassa olleessa huolen pitää. Ja pesäpoikasaikaa harakalla on kyllä enempi kuin vain hetki, kolmesta viikosta kuukauteen netin tietolähteitten mukaan...


      • niin varmaan olisit
        hankipanki kirjoitti:

        Kerro,miten harakanpojalle kävi !! Minä olisin varmasti ottanut sen lemmikiksi.

        Luonnonvaraisia eläimiä ei saa ottaa lemmikiksi.


      • Anonyymi

        Tämä Harakan poikanen pomppii pihalla suu auki kun emo tulee mutta ei anna ruokaa,mistä johtuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Harakan poikanen pomppii pihalla suu auki kun emo tulee mutta ei anna ruokaa,mistä johtuu?

        Vieroitus käynnissä. Emolintu koiettaa rohkaista poikasta itsenäiseen ruuanhankintaa.
        Sama juttu kaikilla varislinnuilla- jossain vaiheessa ilmaiset lounaat loppuvat, ja on vain opittava etsimään syötävää, lentämään, ja selvittävä eka talvesta, jonka jälkeen tuurilla poikanen on elossa, ja rupeaa sukupuolesta riippuen rakentamaan esiteltäväksi puolisolle pesää, tai jos naaras, katselemaan mitä joku nuoriherra harakka kyhää. Siinäkin touhu on julmaa. jos naarasta pesä ei miellytä, se etsii puolison jonka pesää vastaa käsitystä munintakelpoisesta pesästä.
        Onkohan ihmiset nykyään niin- luonnosta vieraantuneita, että kuvittelevat jälkikasvun olevan "viiskymppisiksi" hoidossa vanhemmillaan? Vai mistä tämä tietämättömyys sikiää? Antakaa linnunpoikien olla! Älkää koskeko. Katsoa saa ja ihastella. Luonnossa on omat lakinsa. Jos poikanen ei opi, se ei pärjää harakkana- se joutuu heikkona saaliiksi, tai kuolee- mutta uskon nälän ja emojen opettavan. Tuossakin oikeaoppisesti emolintu aloituksessa patistelee. Kenestä ihmisestäkään on ollut helppoa lähteä suureen maailmaan? Siellä on pitänyt ihan itse oppia olemaan.


    • ei enää sympatiaa

      Meidän pihassa hengailee jo toinen pesueellinen harakan poikasia ja se ovat saakelinmoisia tuholaisia.

      Ne nyppii taimet, paskoo jokapaikan täyteen, raakkuvat, syövät mansikat ja sotkee.
      Ne on kuin pahasia kakaroita. Kauhea sotku. Kuistille ei kohta voi viedä mitään kun kaikki revitään, sotketaan ja paskotaan täyteen. Tämä ei ole vitsi. Siivosimme eilen kuistin ja tänä aamuna siellä oli paskaa....mistä lähtee tuollainen määrä ellei harakanpojista?

      Se edellinen pesueellinen ei ollut näin hankala, mutta tämä uusi satsi on kuin ADHD kersoja. Ja kamala tauoton rääkyminen....miksi pitää raakkua kokokoko ajan?

      Tuollaista on vaikea saada kiinni, mutta saako harakan poikasen tappaa?

    • harakka 84

      Harakanpoikasia ei saa tappaa, koska näillä ns. ei suojelluilla lajeilla on pesimä rauhoitus.

    • 561

      ne pitää tappaa heti.

      • hdxjkhk

        eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


    • Koirakaverit

      Olen viikon aikana seuraillut harakan poikasten tuloa. Ensimmäinen poikanen oli parkkipaikalla yksinään ja tarkkaili hiljaa ympärilleen. Eipä juuri liikkunut. Annoin sen jäädä siihen. Seuraavana päivänä oli ollut ukonilma ja rankka sade. Sään seljettyä lähdin koiran kanssa lenkille ja löysin ko. poikasen kuolleena maasta. Hoidin sen pois siitä. Parin päivän päästä olin taas samalla alueella liikkeellä ja löysin niin ikään taas kuolleen poikasen. Mitähän niille oli tapahtunut? Alueella liikkuu kissoja vapaana ja varikset, harakat ja rastaat ottavat monasti yhteen samoilla alueilla. En usko, että ihminen olisi niille tehnyt mitään. Kuka keksii ratkaisun kuolemiin?

    • Anonyymi

      harakan pojat kauniita ja suloisia, itselläni oli Riku nimeltään, kuoli, itkin ääneen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe