Köyhyys ja kituuttaminen ahdistaa!

Ikuinen köyhä :(

Olen niin väsynyt jatkuvaan säästämiseen ja nuukailuun, pienituloinen ja velkainen kun olen. Valmistuin hiljattain yliopistolta, koko opiskeluaikani kituutin tosi pienillä tuloilla (reilusti köyhyysrajan alapuolella) ja kehityin pakosta oikeaksi säästämisen ja nuukailemisen mestariksi.

Nyt opintojen päätyttyä tilanne on edelleen melko sama, olen (ihme kyllä) matalapalkkaisessa koulutusta vastaavassa duunissa, maksan opintovelkaa ja autolainaa (tarvin auton työssä käyntiin, osto oli välttämättömyys) eikä rahat tunnu edelleenkään riittävän kuin ihan perusjuttuihin. En tosin tiedä elänkö enää sentään köyhyysrajan alapuolella, mutta vuokran ja velkojen jälkeen palkasta jää käteen niin vähän, että kaikesta joutuu tinkimään että rahat riittää pakollisiin menoihin ja kuun lopulla tili on tyhjä.

Eniten tilanteessani kuitenkin harmittaa ja ahdistaa henkinen puoli. Olen niin äärettömän kyllästynyt säästämään ja pihistelemään kaikesta! Esim. kaupassa käydessäni katson kateellisena ihmisiä, joilla on ostoskorissa juustoa, jugurttia, leikkeleitä, eksoottisia hedelmiä, kunnon lihaa yms. Omassa ostoskorissani kun on sitä iänikuista kaurapuuroa, vanhentuvaa tarjousleipää, rasvaista jauhelihaa johon on jauhettu kaikkea mahdollista p***aa ja pahaa halpaa makaroonia. Tulee niin katkera ja paha olo! Myönnän, että olen tosi kateellinen rikkaammille ihmisille!

Samoin monet monet muut jutut, kuten asuminen... asun huonolla ja ankealla seudulla homeisessa ja huonokuntoisessa kaupungin vuokra-asunnossa jossa naapurit metelöivät öisin. Esim. kun liikun ns. hyvien asuinalueiden ohi, tekee pahaa miettiä omaa asumistasoa. Samoin mietin millaista olisi käydä väliin ulkona ravintolassa syömässä (minulle joskus mäkkärissäkin ateriointi on ihan juhlaa!) tai esim. elokuvissa tai konserteissa... Ilmaistapahtumia olenkin tosin jonkin verran osannut hyödyntää, mutta joskus tuntuu ettei se ole sama.

Köyhyys vaikuttaa myös terveyteen, esim. tarvitsisin kipeästi viisaudenhampaiden poistoon (peräti 4 kpl) leikkauksen, mutta kunnalliselle joudun jonottamaan mikäli sittenkään pääsen eikä rahat ikinä riitä yksityiseen hammaslääkäriin. Eli viisaudenhampaiden aiheuttamaan päänsärkyyn ja puristavaan tunteeseen olen joutunut vaan tottumaan. Ahdistaa myös, mitä tapahtuu jos sairastun vakavasti? Köyhillä on silloin paljon vaikeampaa.

Pahinta on kuitenkin tietoisuus siitä, ettei tilanteeni tule todennäköisesti koskaan muuttumaan, pienituloisena tulen pysymään eläkeikään saakka (jolloin tuloni vieläkin pienenevät). Samoin sisälläni oleva kateus varakkaampia ihmisiä kohtaan tuntuu kauhealta. Voikohan tällaiseen tilanteeseen sopeutua ja miten siitä kateudesta, ahdistuksesta yms. pääsee eroon?

104

11743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhenpi

Todellista köyhyyttä et koe,kateutta se vain tuntuu olevan.
      Oikea köyhyys on korvien välissä ja teillä pikemmin yliopiston käyneenä se on vain haavekuva.

• Ikuinen köyhä :(

sinä et tiedä opiskeluvuosieni köyhyydestä yhtään mitään! Tiedän kyllä mitä köyhyys on. On todella turhauttavaa ensin kituutella vuosikausia reippaasti köyhyysrajan alapuolella ja sitten valmistumisen jälkeen huomata, että köyhä on edelleen eikä tilanne taida muuksi muuttua! Ei kai siinä ole mitään outoa jos kateus tulee mieleen. Miksi ihmeessä on muuten niin vaikea uskoa, että akateemisetkin voi olla köyhiä ja todella pienituloisia?

• Oikeasti köyhä!!
        Ikuinen köyhä :( kirjoitti:

sinä et tiedä opiskeluvuosieni köyhyydestä yhtään mitään! Tiedän kyllä mitä köyhyys on. On todella turhauttavaa ensin kituutella vuosikausia reippaasti köyhyysrajan alapuolella ja sitten valmistumisen jälkeen huomata, että köyhä on edelleen eikä tilanne taida muuksi muuttua! Ei kai siinä ole mitään outoa jos kateus tulee mieleen. Miksi ihmeessä on muuten niin vaikea uskoa, että akateemisetkin voi olla köyhiä ja todella pienituloisia?

Sinä saat sentäs maksettua vuokrasi ja lainasi,tuloja on edes sen verran. Niitä on sellaisia, jotka ovat tilanteessa jossa ei ole senttiäkään tuloja ja silti pitäisi saada velat ym.kulut maksettua. Tietyissä tapauksissa ei apua voi pyytää edes sossusta. esim.olet työtön ja puolison tulojen vuoksi et saa korvauksia lainkaan.

Puoliso sattuu olemaan sitä sorttia, että istuu kassan vartijana eikä anna toisen omiin laskuihin tai kuluihin rahaa...yllättävän työttömyyden sattuessa ko.tilanne vetää aika kireäksi kun ei ole millä saada velkoja ja omia laskuja pois.

Ja pitäis vielä päästä moisesta tyrannipuolisosta eroon, rahattomana onkin hyvä lähteä...ja jälleen kerran sossu tai muu taho ei aina auta vaikka kuinka itkisi ja kerjäisi!Ei vaikka lapsetkin olisi sivussa kärsijöitä.

No joo,yhdenlainen esimerkki tuokin.

Rasvaisen jauhelihan korvaa hyvin tumma soijarouhe! Tai sitten jatkat soijarouheella vähäisempää määrää jotain muuta jauhelihaa.

Parempi oppia elämään nuukasti, kuin törsäillä ja heittää joka sentti menemään....

• APn sivukommentti
        Oikeasti köyhä!! kirjoitti:

Sinä saat sentäs maksettua vuokrasi ja lainasi,tuloja on edes sen verran. Niitä on sellaisia, jotka ovat tilanteessa jossa ei ole senttiäkään tuloja ja silti pitäisi saada velat ym.kulut maksettua. Tietyissä tapauksissa ei apua voi pyytää edes sossusta. esim.olet työtön ja puolison tulojen vuoksi et saa korvauksia lainkaan.

Puoliso sattuu olemaan sitä sorttia, että istuu kassan vartijana eikä anna toisen omiin laskuihin tai kuluihin rahaa...yllättävän työttömyyden sattuessa ko.tilanne vetää aika kireäksi kun ei ole millä saada velkoja ja omia laskuja pois.

Ja pitäis vielä päästä moisesta tyrannipuolisosta eroon, rahattomana onkin hyvä lähteä...ja jälleen kerran sossu tai muu taho ei aina auta vaikka kuinka itkisi ja kerjäisi!Ei vaikka lapsetkin olisi sivussa kärsijöitä.

Rasvaisen jauhelihan korvaa hyvin tumma soijarouhe! Tai sitten jatkat soijarouheella vähäisempää määrää jotain muuta jauhelihaa.

Parempi oppia elämään nuukasti, kuin törsäillä ja heittää joka sentti menemään....

Noh, itseasiassa keväästä lähtien tilanne on ollut se että vuokran kanssa on ollut vaikeuksia... Onneksi olen saanut vähän joustoa vuokran maksuun mutta kun kesäkuun vuokran maksamisen aikataulua yritin sopia vuokranantajan kanssa, se ei enää onnistunut joten jouduin lainaamaan rahaa kaverilta. Sitä en tosin tiedä milloin saan tuon lainan maksettua. Eli ei muuta kun säästämään, taas... :(

• kääpiöaivo

Hyvä ihminen, sinulla on ensisijaisesti parisuhdeongelma, eikä köyhyysongelma, jos perheessänne on kuitenkin rahaa! Yritä hoitaa se ongelma ensin ihan millä keinolla tahansa. Tosin sen jälkeen olisit sitten oikeasti köyhä, jos on työttömyyttä:O

• otit puheeksi

Kiitos rohkeudestasi. Meinaan tämä on sen sortin köyhyyttä josta ei juurikaan puhuta, kun niin helposti saa kuulla että eroa. Tyhjän päälle on paha lähteä.

Ja mitä tulee niihin jotka neuvovat parisuhdeneuvojalle menemistä tai oikeuden päätöksen hakemista että saisi toisen osallistumaan elättämiseen niin a) paskempi mennä jos vain itse on sitä mieltä että tilanteessa on ongelma ja toisen mielestä kaikki on jees ja b) pitäisi pystyä näyttämään ettei toinen anna rahaa. Kysyn vain että miten tämän näyttää? Siis harvemmin on kuitteja siitä mitä ei saa...

• Neuvot sivusta
        kääpiöaivo kirjoitti:

Hyvä ihminen, sinulla on ensisijaisesti parisuhdeongelma, eikä köyhyysongelma, jos perheessänne on kuitenkin rahaa! Yritä hoitaa se ongelma ensin ihan millä keinolla tahansa. Tosin sen jälkeen olisit sitten oikeasti köyhä, jos on työttömyyttä:O

Mitenhän sinä alkaisit purkaa tilannetta,jossa oot niin heikoilla kun vaan olla voi?

Jos sossu sanoo että kyllä miehen vaimoaan auttaa pitää, mutta mies ei ihan oikeasti osallistu kuin omaan viihdytämiseen ja toisen alistamiseen.

Olet rahaton ja työtön, ikääkin sopivasti sen verran että työllistyminen on jo oikeasti vaikeaa.Hoida hampaat irvessä koti ja lapset niinettä he eivät huomaisi millaisen ahdistuksen kynsissä itse olet.

On kuule kiva odotella perintätoimiston laskuja,joita et pysty millään maksamaan...ja sen jälkeen ollaankin jo syvässä sudenkuopassa.

Eikä sukulaisia ole joihin voisi turvautua ja mites niiltäkään ilkeäisi mennä kerjäämään?

Usko huviksesi, että tälläinen tilanne on oikeaa elämää, eikä keksittyä tarinaa! Silloinkun oot täysin tuloton, et paljon jaksa enää tapella, etenkään jos lapsia.Silloin tyytyy siihen että niillä edes on ruokaa!!

Elämäni ensimmäistä kertaa tunnustan, että oon niin ahdistunut, että jos voisin, varmaan päättäisin päiväni! Mutta sitä en nyt kuitenkaan tee.Varmaan pitäisi edes yrittää, josko sitten joku taho huomaisi, että en todellakaan ole huvin vuoksi apua hakenut-sitä kuitenkaan saamatta.

Enpä enää kovin usein käy edes kaupassa, milläs käyt kun ei yksinkertaisesti ole millä ostaa.Kirstunvartija käy itse silloinkun ehtii ja ostaa tasan mitä itseään huvittaa.Ei käy että antaisi ruokarahaa ja minä kävisin.Näin vuoden 2007 suomessa.Sekava kirjoitus, mutta eipä tässä enää jaksa ainakaan enää kirjoitusasua murehtia.

• Anonyymi

No eikö järki sano eroa jos puoliso pihtaa rahaa. Vai etkö osaa yksin asua ja elää. Miepä osaan ja nautin jopa. Ihan oma rauha,oma talous. Ei riitoja ei stressiä.

• Anonyymi
        otit puheeksi kirjoitti:

Kiitos rohkeudestasi. Meinaan tämä on sen sortin köyhyyttä josta ei juurikaan puhuta, kun niin helposti saa kuulla että eroa. Tyhjän päälle on paha lähteä.

Ja mitä tulee niihin jotka neuvovat parisuhdeneuvojalle menemistä tai oikeuden päätöksen hakemista että saisi toisen osallistumaan elättämiseen niin a) paskempi mennä jos vain itse on sitä mieltä että tilanteessa on ongelma ja toisen mielestä kaikki on jees ja b) pitäisi pystyä näyttämään ettei toinen anna rahaa. Kysyn vain että miten tämän näyttää? Siis harvemmin on kuitteja siitä mitä ei saa...

Oletkos siis alunperin puolison siivellä ollut. Hanki oma elämä ja rahat.

• Anonyymi
        APn sivukommentti kirjoitti:

Noh, itseasiassa keväästä lähtien tilanne on ollut se että vuokran kanssa on ollut vaikeuksia... Onneksi olen saanut vähän joustoa vuokran maksuun mutta kun kesäkuun vuokran maksamisen aikataulua yritin sopia vuokranantajan kanssa, se ei enää onnistunut joten jouduin lainaamaan rahaa kaverilta. Sitä en tosin tiedä milloin saan tuon lainan maksettua. Eli ei muuta kun säästämään, taas... :(

Tätähän tämä on... Masentaa ja hävettää. Ei jaksa enää edes nähdä ihmisiä. Eräs tuttava valittaa rahapulaa,mutta kuitenkin olen hänet nähnyt kaupassa kärri täynnä tavaraa melkeen samana päivänä ja baareissa on varaa hänen käydä. Itse viimeksi kaksi vuotta sitten baareissa ollut enkä osta siellä kuin yhden tai kaksi juomaa. Yleensä miehet tarjoaa,ihan juttuseuran puutteessa. En harrasta yhden illan juttuja enkä jaksa miestä elämääni. Enkä baareihin oikeastaan kaipaa. Tupakka ja kahvi olen myös luopunut.

• nimimerkki

Minä olen ainakin puuttunut naapurien metelöintiin, kun olen nähnyt sen tarpeelliseksi. Ei metelöintiä tarvitse kenenkään kuunnella etenkään yöaikaan. Onhan Suomen laissa maininta oikeudesta kotirauhaan.

Sanot asuvasi hometalossa. Etkö ole ottanut asiaa puheeksi vuokranantajan kanssa?

-nm

• Profitable

Luonnetta sinulta puuttuu ja yritystä.

Jos nykyinen työsi ei parempaa tarjoa, ala kehitellä sivubisnestä. Tuolla asenteella ja itsevarmuudella tuskin ainakaan nykyisessä työssäsi tulet ylenemään mihinkään. Otat aivan toisen asenteen, tuo nykyinen on ihme ruikuttamista. Vaikka ruikuttamiseen oliskin aihetta, niin se ei auta asiaa, vaan pahentaa sitä.

Ite ainakin olen päättänyt että viha, katkeruus, negatiivisuus jne ovat väärin kohdistettua energiaa ja kanavoin aina tuon energian itseni kehittämiseen, en itseni luhistamiseen entisestäänkin.

Jos näen jonkun kalliilla mersun avoautolla liikenteessä, ei se minua ala vituttamaan, vaan päinvastoin, motivoi tekemään työtä entistäkin kovemmin.

Jos tekisit kaiken mihin pystyt, hämmästyisit.

• sdfsdfsfd

>Jos näen jonkun kalliilla mersun avoautolla liikenteessä, ei se minua ala vituttamaan.

Saako Mersu sinun kulkusesi kutiamaan vai? :)

• Anonyymi

Ehdottomasti samaa mieltä tuon avoautoesinerkin kanssa. Tuon tai tuon minäkin otan tavoitteeksi, tai vaikka vähän ylikin. Eikä niin ettei kellään saa olla ellei minulla ole. Käytän tästä termejä ruotsalainen ja venäläinen kateus. Ruotsalainen kateus on rakentavaa laatua ja johtaa kansantaloutta kokonaisvaltaisesti kohentavaan suuntaan. Esimerkit termeille nähtävissä omin silmin jos haluaa ymmärtää.

• Aito köyhä

Sanoisin, kun köyhänä luin kirjoitustasi, että aivan totta tuo ei ollut.

Monipuolisten ruokien ostaminen ei ole yhtään sen kalliinpaa. Yleensä syöt mitä syöt niin hinta vastaa ruuan painoa noin suurinpiirtein. Tietysti perunoiden ja jauhojen käyttö ja ruuan valmistus itse vähentää ruokamenoja. En ole itse käynyt Mäkkäreissä enkä syö ulkona. Eikö se ole kalliinpaa. Toki se on virkistävää ja suositeltavaa siksi. Makarooni maistuu kyllä ihan samalle vaikka olisi kalliinpaakin. Tuota kyllä ihmettelen.

Vaatteista, jotka ovat todella suuri menoerä, et jostakin syystä kertonut mitään.

Auton ikä ja koko ovat aika oleellisia myös. Autolaina loppuu joskus.

Minkään tapahtuman maksullisuus ei tee siitä tavoittelemisen arvoista varattomalle.

Kateus kertoo viimeistään että on aihetta epäillä lievää provoa. Köyhyys ei aiheuta kateutta. Varaton voi olla vapaa ja tyytyväinen. Ahdistuksen syyt ovat muita kuin SE köyhyys joka perustuu varallisuuden vertailuun. Todellinen ahdistus on jotakin muuta, kuten myös todellinen köyhyys.

Kirjoittaminen on joskus kivaa ja siitä tulee itsetarkoitus; moni asia on kivasti sanottuna kuitenkin vähän epätotta, mutta sen ei anna haitata. Tässä oli muuta kohta joka viittaa tähän.

Olen todella aito köyhä ja en esimerkiksi säästä ruuissa kuten teet. Enkä tunne tarvetta kadehtia. Varattomuus kyllä voi altistaa mielenterveydellisille ongelmille ja voi viedä omanarvon tunne sekä itsemääräämisen oikeutta ja itsensä toteuttamisen mahdollisuutta, mutta silloin sen tekee ympäristön typeryys. Ei itse köyhyys.

• Ruokamenot?

Paljonko sinulla on käytettävissä ruokarahaa kuukaudessa per henkilö?

• elän `

köyhyysrajan alapuolella,mutten kade ole.Ei ole minulta mitään pois,jos toisilla on mitätahansa.

• zzzzz-1

Nyt köyhätkin alkoivat tappelemaan keskenään, että kuka on köyhin ja kuka voi sanoa itseään köyhäksi.
        Herätkää köyhät!!!

• H.Umanoidi
        elän ` kirjoitti:

köyhyysrajan alapuolella,mutten kade ole.Ei ole minulta mitään pois,jos toisilla on mitätahansa.

Ei pidä kadehtia muita, mitään et kuitenkaan saa mukaasi. Rikkaat "tippuu" korkeimmalta.

• Anonyymi

Kun autolainat ja opintolainat loppuu, niin alkaa autuus. Talvella voit olla aloillaan ja säästää sukan varteen ja sitten kesällä reissata ja "törsätä". Niin minäkin olen tehnyt vaikka olin valtiolla pienipalkkaisessa virassa. On pitkällä juoksulla hankittu perheelle asunto, auto ja harrastuksiin monenlaisia välineitä. Mutta jostakin on pitänyt sen sijaan kieltäytyä kuten tupakanpoltosta, baarikierroksista ja etelänmatkoista. Lomareissuja voi ihan hyvin tehdä kotimaassakin.

• asialle tehdä?

Ilmeisesti et mitään?

Et hanki toista, käytännöllisempää koulutusta?
      Et etsi parempaa duunia?
      Et vaihda autoa halvempaan?
      Et edes odota autolainan loppumista?
      Et edes yritä kilpailuttaa pankkeja ja saada opintolainaasi nopeammin maksettua?
      Et yritä etsiä parempaa asuntoa? Pelkästä homevauriosta minä vinkuisin alennusta vuokraan, koittaisin löytää asunnon lähempää työpaikkaa jotta voisin luopua autosta, autosta vapautuvilla kuluilla saisin paremman kämpän.
      Ja mitä ruokaan tulee - lopeta rutina. Hyvää ruokaa saa halvallakin.

Sinun mielestäsi mikään ei tule koskaan muuttumaan? Eikä tuolla asenteella kyllä muutukaan. Missä on puolisko? Aiotko jäädä sinkuksi? Etsi itsellesi työssäkäyvä ukko/akka ja pistäkää hynttyyt yhteen.

Ja jos joka puolella nousee seinä vastaan - niin helkkari soikoon, lähde maailmalle, koulutettu ihminen! Pelkällä kielitaidolla pärjäät vaikka tarjoilijana jossain turistikohteessa hetken aikaa. Olethan yliopiston käynyt ja osaat muutakin kuin suomea. Jaa millä mennä kun ei ole rahaa? Onhan sulla jalat. Vasta oli hesarissa kuinka ex-ministeri Soininvaara polki pyörällä Nizzaan.

• köyhät köyhiä

Mutta joskus köyhyys on seurausta hölmöydestä.
      Miksi mennä lukemaan yliopistoon itseään köyhäksi? Olisit valinnut alan jossa on mahdollista päästä kunnon ansiotasolle, mikäli et halua köyhänä kitua?

• Pisamoita ja salamoita

Aika aikaansa kutakin. Jos nyt olet vielä alta 30 tai hujakoilla, niin ehdit vielä vaikka mitä. Ei se muutaman vuoden kituuttaminen vielä kerro sitä, mikä on tulevaisuus.
        Mullakin oli rahat loppu yhessä vaiheessa täydellisesti, mutta niinpä vain kehittelin elämäni parhaat jutut juuri tuolloin - luovuus ei lakannut nimittäin olemasta.
        Sitten kun kyllästyin siihen, että pankkitili alkoi todella näyttää 0:aa keksin juttuja, mistä muutkin jo vastauksissaan kertoilivat.

• sulle!

Ihme vastauksia sä oot saanu.Kaikki ei ymmärrä sitä että tässä maassa ei välttämättä pärjää vaikka olis miten koulutettu.Tällä maalla ei oo oikein enää mitään tarjottavaa kenellekkään,paisi varakkaille.Ja siinä ei sitten ihmekonstit auta,toki minimikulutuksella ja nerokkuudella pärjää vähän aikaa,mutta ei koko elämää ja miksi pitäisikään.Ei ihmisen elämä saa olla pelkästään järjetöntä säästämistä!Kyllä kaikilla pitäisi olla mahdollisuus EDES halvimpiin maksullisiin tapahtumiin.Sun tekstissäs paistaa masennus,varo ettei se vie kokonaan.Köyhyys ei ole mikään leikin asia.Pikkuhiljaa se syö ihmisen kokonaan,masentuu ja sen jälkeen ei jaksa enää edes yrittää..Sellanenkin asia vielä,tottakai vanhemmasta ihmisestä köyhyyteen voi tottua ja oppia elämään sen kanssa(luopua kaikesta toivosta ja elää ilman mitään luksusta loppuelämänsä)mutta on väärin olettaa että nuorista tuntuisi samalta.Tottakai nuorena ansaitsisi muutakin kuin makaroonit ja velkahelvetin.Ja köyhyyttä ei poista se että käsketään köyhien olla vain hiljaa ja tyytyä osaansa tai vaihtoehtoisesti opiskelemaan koko elämäänsä ja säästämään,säästämään ja vielä kerran säästämään...

• Säästeliäs

Hei, sen viisaudenhampaasi kanssa voisit tehdä sillä tavalla että soitat aamulla terveyskeskuksen päivystykseen ja sanot että sinulla on kauheaa hammassärkyä...tai särkyä yleensä, he antavat sinulle päivystysajan. Näin saat ainakin yhden viisaudenhampaan luultavasti poistettua. Olen ainakin itse omalla paikkakunnalla päässyt terveyskeskuksen hammashoitoon kun juuri aamulla soitan ja valitan. Mutta silloin pitää olla särkyä!!!

• Ikuinen köyhä :(

Kieltämättä vähän ihmetyttää joidenkin vastaukset tyyliin "et sä saa valittaa, mä olen köyhempi kuin sä enkä mä valita"! Anteeksi kun en laittanut tarkkaa nettopalkkaani, vuokratietojani yms. tuohon alkuperäiseen viestiin jotta eräät olisivat voineet oikeesti päätellä olenko köyhä vai en.

No jaa, myönnän kyllä kirjoittaneeni viestini vähän depiksessä mutta silti olen edelleen sanojeni takana. Köyhyys ja jatkuva säästäminen tuntuu minusta ihan pirun ahdistavalta ja olisin tahtonut kuulla olenko ainoa tässä tunteessani. Ilmeisesti taidan olla ;) tai sitten jotkut ovat jo niin tottuneita köyhyyteensä etteivät jaksa tuntea ahdistusta, kateutta yms. Tai tietenkin köyhyys voi olla joillekin niin kova pala, etteivät he uskalla myöntää miten paljon tiukoilla eläminen v******aa ja he torjuvat mielestään kaiken kateuden ja ahdistuksen... Itse kun olen vaan tosi herkkä analysoimaan omia tunteitani.

Voihan tietysti olla, ettei köyhyyteni kestä ikuisesti jos saan joskus esim. paremmin palkatun työpaikan. Tällä hetkellä työpaikastani en kuitenkaan uskalla luopua, sillä alallani (humanisti) oman alan työpaikat ovat kiven alla joten työkokemus omalta alalta on tosi arvokasta. Lisäksi viihdyn työssäni :)

Ihmettelen vaan, eikö kenestäkään muusta oikeasti tunnu pahalta esim. kävellä ravintolan ohi ja miettiä miten kiva olisi joskus itse syödä ravintolassa... tai ostaa vaatteet muualta kuin UFFin alennusmyynneistä, tai ajaa sellaisella autolla jolla olisi jopa joku mahdollisuus selvitä hengissä kolaritilanteessa... tiedän, tyhmiä pohdintojahan nämä ovat, mutta silti...!

Ai niin, tuota hammaslääkärivinkkiä aion kokeilla
      :)

• ajatuksia...

Olen jo vanhempi mies. Siis eläkkeellä, tietty.

Kauhukseni huomasin pari päivää sitten lehdessä olevan selostuksen siitä mikä on köyhyyden raja.

Sen mukaan olen köyhä, enkä sitä ollut itse huomannut lainkaan!

Saan eläkettä n. 1000€ kk. Vuokra, kaupungin asunto, n. 300€. En saa asumistukea.

En kaipaa mitään mikä olisi rahalla saatavissa. Parikin kansainvälistä tutkimusta lähiaikoina on ilmestynyt siitä mikä on köyhyyden ja ihmisen onnellisuuden välinen yhteys. Tulos on yksiselitteisesti sellainen, että eräissä maailman köyhimmissä maissa, Thaimaa, Filippiinit, Indonesia jne, on maailman onnnellisimmat ihmiset. Filippiineillä saattaa perheen tulot olla 70€ kk. Sillä elätetään esim. 7 henkinen perhe, ja ollaan onnellisia.

Myös omaisuuden määrän, ml asunnon arvo, ja onnellisuuden välistä yhteyttä on tutkittu. Tulos: enemmän kuin hyvin vaatimaton omaisuus, onnellisuus ei lisäänny lainkaan.

Mitä ruokaan tulee, niin itse ostin viimeiksi tänään 50% alennuksella monta ihanaa ruisleipää, parasta ennen huomenna. Laitan pakkaseen, ja ne on viikkokaupalla tiptop kunnossa; vanheneminen loppuu siihen paikkaan. On lukemattomia keinoja saada ruokalasku 30 - 50% alemmaksi kuin keskimäärin. Laadusta en tingi tippaakaan. Ruuan terveellisyys ja kulinaarinen arvo ovat No 1. Kaikki eivät tähän pysty, ymmärrän. Vaatii erilaista tietämystä, ruuanlaittotaitoa jne. Kaura ym täysjyvä hiutaleet ovat terveellisintä mitä ihminen voi syödä. Ja halpaa on. Ja lähes kulinaarinen herkku, esim. kaurapuuro, kaura omenapaistos jne jne.

En ole muistaakseni ostanut huonekaluja ikinä. Ilm. kuitenkin muistan väärin. Kun porukkaa muuttaa niin roskiksesta löytyy huonekaluja, jotka ajaa täysin saman asian kuin huonekalukaupasta ostetut. Eikä maksa mitään. Alennus on on siis 100%. Tänään löysin roskiksesta aivan käyttämättömän lippalakin auringonsuojaksi. Siis puhdas ja käyttämätön. En ole mikään sika, jolle kelpaa mikä vain. Puhdasta ja siistiä olla pitää.

Ainoat käyttötavarat jotka olen uutena ostanut ovat kengät, alusvaatteet, petivaatteet yms. Muut esim. UFF:ltä. Autoja on ollut, ei nyt kuitenkaan. Myin viimeisen jokin aika sitten, kun en oikein keksinyt minne ajelisin.

Omaisuutta on kansainvälisinä osake investointeina. Määrää en tarkalleen tiedä; ei edes kiinnosta. Jossain 50.000 ja 100.000€ välillä. Olen senverran vanha että alkaa olla kiire keksiä miten ne kuluttaisin. Muutan nyt kesän aikana tropiikkiin, lopullisesti pois Suomesta. Inhottaa pakkaset, pimeys, liukkaat kelit. Myös pieni (n.45Kg), musta nainen on ohjelmassa. Ihmisuhteet ovat eräs kaikkein tärkein osa onnellisuutta. Miehelle paras kaveri on nainen. Ne on viisaita ja kauniita. Muutto pois ei oikeasti maksaa erityisemmin, koska sinne minne muutan elinkustannukseni tulee olemaan ehkä n. 30% siitä mitä Suomessa minulla. Olen siis lirissä ylimääräisen, itse asiassa tarpeettoman, rahan kanssa. Kunhan siis ensin siis muutan investointini rahaksi. Lähes viikottain huomaan miettiväni että mihin helkkariin omaisuutttani lykkäisin. Suorastaan inhottaa ajatus hienosta autosta, 10.000€ Karibian risteilystä jne. Tuntisin itseni pelleksi sellaisissa puuhissa.

Täytyypä lopettaa. Kohta alkaa Pulmuset tv:tä, siis 0.55. Usein tosi huono, mutta parhaimmillaan myös ihan hyvää huumoria.

• Hertta M
        ajatuksia... kirjoitti:

Kauhukseni huomasin pari päivää sitten lehdessä olevan selostuksen siitä mikä on köyhyyden raja.

Saan eläkettä n. 1000€ kk. Vuokra, kaupungin asunto, n. 300€. En saa asumistukea.

En kaipaa mitään mikä olisi rahalla saatavissa. Parikin kansainvälistä tutkimusta lähiaikoina on ilmestynyt siitä mikä on köyhyyden ja ihmisen onnellisuuden välinen yhteys. Tulos on yksiselitteisesti sellainen, että eräissä maailman köyhimmissä maissa, Thaimaa, Filippiinit, Indonesia jne, on maailman onnnellisimmat ihmiset. Filippiineillä saattaa perheen tulot olla 70€ kk. Sillä elätetään esim. 7 henkinen perhe, ja ollaan onnellisia.

Myös omaisuuden määrän, ml asunnon arvo, ja onnellisuuden välistä yhteyttä on tutkittu. Tulos: enemmän kuin hyvin vaatimaton omaisuus, onnellisuus ei lisäänny lainkaan.

Mitä ruokaan tulee, niin itse ostin viimeiksi tänään 50% alennuksella monta ihanaa ruisleipää, parasta ennen huomenna. Laitan pakkaseen, ja ne on viikkokaupalla tiptop kunnossa; vanheneminen loppuu siihen paikkaan. On lukemattomia keinoja saada ruokalasku 30 - 50% alemmaksi kuin keskimäärin. Laadusta en tingi tippaakaan. Ruuan terveellisyys ja kulinaarinen arvo ovat No 1. Kaikki eivät tähän pysty, ymmärrän. Vaatii erilaista tietämystä, ruuanlaittotaitoa jne. Kaura ym täysjyvä hiutaleet ovat terveellisintä mitä ihminen voi syödä. Ja halpaa on. Ja lähes kulinaarinen herkku, esim. kaurapuuro, kaura omenapaistos jne jne.

En ole muistaakseni ostanut huonekaluja ikinä. Ilm. kuitenkin muistan väärin. Kun porukkaa muuttaa niin roskiksesta löytyy huonekaluja, jotka ajaa täysin saman asian kuin huonekalukaupasta ostetut. Eikä maksa mitään. Alennus on on siis 100%. Tänään löysin roskiksesta aivan käyttämättömän lippalakin auringonsuojaksi. Siis puhdas ja käyttämätön. En ole mikään sika, jolle kelpaa mikä vain. Puhdasta ja siistiä olla pitää.

Ainoat käyttötavarat jotka olen uutena ostanut ovat kengät, alusvaatteet, petivaatteet yms. Muut esim. UFF:ltä. Autoja on ollut, ei nyt kuitenkaan. Myin viimeisen jokin aika sitten, kun en oikein keksinyt minne ajelisin.

Omaisuutta on kansainvälisinä osake investointeina. Määrää en tarkalleen tiedä; ei edes kiinnosta. Jossain 50.000 ja 100.000€ välillä. Olen senverran vanha että alkaa olla kiire keksiä miten ne kuluttaisin. Muutan nyt kesän aikana tropiikkiin, lopullisesti pois Suomesta. Inhottaa pakkaset, pimeys, liukkaat kelit. Myös pieni (n.45Kg), musta nainen on ohjelmassa. Ihmisuhteet ovat eräs kaikkein tärkein osa onnellisuutta. Miehelle paras kaveri on nainen. Ne on viisaita ja kauniita. Muutto pois ei oikeasti maksaa erityisemmin, koska sinne minne muutan elinkustannukseni tulee olemaan ehkä n. 30% siitä mitä Suomessa minulla. Olen siis lirissä ylimääräisen, itse asiassa tarpeettoman, rahan kanssa. Kunhan siis ensin siis muutan investointini rahaksi. Lähes viikottain huomaan miettiväni että mihin helkkariin omaisuutttani lykkäisin. Suorastaan inhottaa ajatus hienosta autosta, 10.000€ Karibian risteilystä jne. Tuntisin itseni pelleksi sellaisissa puuhissa.

Täytyypä lopettaa. Kohta alkaa Pulmuset tv:tä, siis 0.55. Usein tosi huono, mutta parhaimmillaan myös ihan hyvää huumoria.

Kauaskatseisena myöskin pidän sinua.

Tuot tietenkin sitten joskus kun (ehkä) palaat Suomeen, sen "pienen mustan ohjelmasi" mukana.

Käytännöllisenä dyykkarina olet oivaltanut, että pieni ihminen sopii pujahtamaan roskikseen ja tonkii sieltä syvemmältäkin, jos vaikka löytyisi aikakausilippiksiä enemmänkin.
        Vaikuttaisit äveriäältä mieheltä kun kuljeskelisit kaupungilla aina erilainen lakki tai myssy päässäsi.

Arvostan sijoittajan näkemystäsi, kauaskatseisuuttasi, sekä totaalista käytännöllisyyttäsi tämän, monille vähemmän kekseliäille, ankean arjen pyörittämisessä:)

• kitu-kitu
        ajatuksia... kirjoitti:

Se mikä on totta, ruokalaskua pystyy helposti pudottamaan kun on tarkkana. Sekin on totta että jos tulot pienenee, pitää pienentää menojakin. Samoin silloin jos aikoo hankkia jotain isompaa, täytyy säästää.

Muuten otin kirjoituksesi sarkastisena heittona kaikille ”syö kaurapuuroa” –neuvojille ja säästövinkkailijoille. Jos se ei ollut sitä niin olen hukassa ja huono rahankäyttäjä.

• ...

Niin, ymmärrän kyllä että joskus tekis mieli piffiä ravintolassa.

Itselläni ei ole (ennää) akuuttia rahapulaa. Mutta vaikka toimeen tullaan ihan hyvin niin säästäminen ja kituuttaminen on jäänyt päälle. Kierrän kirpparit ja UFF:n rekit ja ostan viimeisen päivän sapuskaa ja makaroonia vaikka varaa olisi parempaankin. Eikä hävetä yhtään.

• odotinkin jo
        ... kirjoitti:

Niin, ymmärrän kyllä että joskus tekis mieli piffiä ravintolassa.

Itselläni ei ole (ennää) akuuttia rahapulaa. Mutta vaikka toimeen tullaan ihan hyvin niin säästäminen ja kituuttaminen on jäänyt päälle. Kierrän kirpparit ja UFF:n rekit ja ostan viimeisen päivän sapuskaa ja makaroonia vaikka varaa olisi parempaankin. Eikä hävetä yhtään.

mulle kävi aivan sama juttu. Millään en maksaisi täyttä hintaa vaikka olisi rahaakin. Joskus harvoin haksahdan törsäämään, hyvin hyvin harvoin, ja silloin ottaa jälkeenpäin päähän.
        Köyhiskaudesta oli hyötyäkin, oppi pihistämään viimeisen päälle. Nykyään pistän vähän syrjään joka tilistä (joka ei totisesti ole iso), muutaman kympin. Sillä voi hankkia jotain kivaa vuoden päästä, tai säästää seuraavalle köyhiskaudelle, joka voi iskeä koska tahansa vaikka nyt menee suhtkoht.
        Minusta köyhyydessä ei ole pahinta itse köyhyys vaan se, ettei sille näy loppua. Se masentaa, latistaa, ahdistaa ja tekee ihmisen toivottomaksi ja usein aloitekyvyttömäksi.

• kenties satasen
        odotinkin jo kirjoitti:

mulle kävi aivan sama juttu. Millään en maksaisi täyttä hintaa vaikka olisi rahaakin. Joskus harvoin haksahdan törsäämään, hyvin hyvin harvoin, ja silloin ottaa jälkeenpäin päähän.
        Köyhiskaudesta oli hyötyäkin, oppi pihistämään viimeisen päälle. Nykyään pistän vähän syrjään joka tilistä (joka ei totisesti ole iso), muutaman kympin. Sillä voi hankkia jotain kivaa vuoden päästä, tai säästää seuraavalle köyhiskaudelle, joka voi iskeä koska tahansa vaikka nyt menee suhtkoht.
        Minusta köyhyydessä ei ole pahinta itse köyhyys vaan se, ettei sille näy loppua. Se masentaa, latistaa, ahdistaa ja tekee ihmisen toivottomaksi ja usein aloitekyvyttömäksi.

vuosisäästöllä taivaaseen, buhhaaa....

• engineer
        ajatuksia... kirjoitti:

filippiineillä vaan on hiukka toiset olosuhteet ja hintataso,paviaani.

• kaupan kassa
        odotinkin jo kirjoitti:

joku täällä jo sanoi että kaikkien viisaudenhampaat oireilevat viimeistään yliopistoiässä. mihin tämä tieto perustuu? en oo aikaisemmin kuullut :) tokihan se siis on helppoa mennä ne hoitamaan, kun tietää että ne saa halvemmalla :D tätä ei oo mulle vaan kerrottu, olen kohta 25, eikä mun viisaudenhampaat oo vielä lainkaan antanut kuulua itsestään. ehkäpä mun viisaudenhampaat ei oo tarpeeksi viisaita...
        tuohon jugurttiin pitää sen verran kommentoida, että luulis nyt siihen olevan varaa. itsekään en juustoon tuhlaa ja leikkeleitä ostan harvoin. mutta jugurtti.. täällä ainakin s-marketissa jugurttia/viiliä saa 0.19e hintaan, eikä tuo mun mielestä kukkaroa paljon kevennä, jos ajattelee että söisi yhden jugurtin päivässä välipalana.
        itse olin lukion jälkeen työttömänä jonkin aikaa ja opin säästämään. ruokaan meni kuussa n. 50e. säästämisestä tuli tapa, vain välttämättömyydet hankin. laskuja oli vuokra, puhelinlasku ja tv-lupa. pääsin töihin mutta säästäminen jatkui. jotenki tuntuu että pitää pahan päivän varalle säästää, kotona asuessa kun oli rahan kanssa aina tiukkaa. joka palkasta piti tilille jäädä osa. vihdoin pystyin ostamaan tietokoneen ja nyt noiden kolmen laskun lisäksi säännöllisiin laskuihin kuuluu netti. mutta toki oon oppinu tuhlaileenki vähitellen, ruokalaskuunkin menee n. 150 kuussa ja heräteostoja syntyy.
        mutta yhä vain tuntuu että säästää pitää. jotenki pakkomielle, tulee turvaton olo jos tuhlaan koko palkan. yleensä kuukausisäästö on 50-300e. autoa oon haaveillu mutta se taas meinaa että laskumäärä kasvaa vakuutuksilla ja muilla pakollisilla menoerillä... saa nyt nähdä kuinka loputonta tämä säästäminen on. olishan se hienoa ostaa oma asunto ottamatta lainaa..joskus milloin lie..

• vaikka tästä
        kaupan kassa kirjoitti:

joku täällä jo sanoi että kaikkien viisaudenhampaat oireilevat viimeistään yliopistoiässä. mihin tämä tieto perustuu? en oo aikaisemmin kuullut :) tokihan se siis on helppoa mennä ne hoitamaan, kun tietää että ne saa halvemmalla :D tätä ei oo mulle vaan kerrottu, olen kohta 25, eikä mun viisaudenhampaat oo vielä lainkaan antanut kuulua itsestään. ehkäpä mun viisaudenhampaat ei oo tarpeeksi viisaita...
        tuohon jugurttiin pitää sen verran kommentoida, että luulis nyt siihen olevan varaa. itsekään en juustoon tuhlaa ja leikkeleitä ostan harvoin. mutta jugurtti.. täällä ainakin s-marketissa jugurttia/viiliä saa 0.19e hintaan, eikä tuo mun mielestä kukkaroa paljon kevennä, jos ajattelee että söisi yhden jugurtin päivässä välipalana.
        itse olin lukion jälkeen työttömänä jonkin aikaa ja opin säästämään. ruokaan meni kuussa n. 50e. säästämisestä tuli tapa, vain välttämättömyydet hankin. laskuja oli vuokra, puhelinlasku ja tv-lupa. pääsin töihin mutta säästäminen jatkui. jotenki tuntuu että pitää pahan päivän varalle säästää, kotona asuessa kun oli rahan kanssa aina tiukkaa. joka palkasta piti tilille jäädä osa. vihdoin pystyin ostamaan tietokoneen ja nyt noiden kolmen laskun lisäksi säännöllisiin laskuihin kuuluu netti. mutta toki oon oppinu tuhlaileenki vähitellen, ruokalaskuunkin menee n. 150 kuussa ja heräteostoja syntyy.
        mutta yhä vain tuntuu että säästää pitää. jotenki pakkomielle, tulee turvaton olo jos tuhlaan koko palkan. yleensä kuukausisäästö on 50-300e. autoa oon haaveillu mutta se taas meinaa että laskumäärä kasvaa vakuutuksilla ja muilla pakollisilla menoerillä... saa nyt nähdä kuinka loputonta tämä säästäminen on. olishan se hienoa ostaa oma asunto ottamatta lainaa..joskus milloin lie..

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2517&article=1965&index=A&page=1

tai googlaa muuten viisaudenhampaat.

• minuakin!

Olen köyhä parikymppinen nainen. Kesän olen työharjoittelussa. Tässä kuussa sain 360€ kelalta ja ensi kuussa 170€. Pitäs vuokra ja laskutkin maksaa. Sairastan masennusta ja mulla on opintolaina ja paljon laskuja rästissä, ei vain ole yksinkertaisesti rahaa maksaa niitä.
      Enkä kehtaa kertoa kenellekään läheisilleni tilanteesta. Kellään perheenjäsenistäni ei ole varaa maksaa laskujani ja heitä ei vois kiinnostaakaan.
      Olen aina ollut köyhä, kerran elämässäni oon saanu 800€ liksan, muuten aina toimeentulotuella, opinto tai asumistuella elänyt.
      Joskus kun valmistun niin ehkä sit tilanne muuttuu.

• olet nuori,

ja tilaisuus löytää töitä,ja turvattu toimeentulo ovat mahdollisia.Yritä vain kaikkesi.

• vinkki vinkki

Itse en koe eläväni köyhyydessä mutta silti yritän säästää pienissä asioissa, että kaikkeen kivaan jäisi enemmän rahaa.

Voisit itsekin kiinnittä huomiota muutamiin asioihin, kuten esim. ruokapuoli. Jos saat töissä syödä kunnon ruuan, miksi et pärjäisi loppupäivän vähemmällä ruualla? Itse syön iltaisin lähinnä vain voileipää tai hedelmiä, näin säästän ruokamenoissa todella paljon, viikonloput ovat tietenkin eri asia.

Oletko yrittänyt säästää edes pientä summaa? 1 euro päivässä purkkiin tekee jo 30€ kuukaudessa ja sillä käy jo hyvin syömässä ravintolassa. Luulisi kaikilta sen verran irtoavan.

Entä asuminen? Harkitse kämppistä tai jos löytyy miesystävä niin äkkiä hynttyyt yhteen, näin kaikki asumismenot puolittuvat ja varmasti asumisen tasoonkin voi jo siinä tapauksessa vaikuttaa.

Hanki toinenkin työ! Tee parina iltana viikossa esim. siivouskeikkoja tai muuta helposti saatavaa työtä jossa pystyt itse vaikuttamaan työaikoihisi. Ravintolat ja kioskit ovat myös hyviä paikkoja jos kiinnostusta vaan löytyy. Muutaman satasen lisäpalkka piristää mieltä kummasti!! Vaikka itsekin olen päivätöissä niin teen myös satunnaisesti iltatyötä, hyvin sen jaksaa kun tietää ennakolta työvuoronsa.

Erilaiset henkilöstövuokrausfirmat etsivät kesätapahtumiin työntekijöitä mm. baareihin, alappa etsimään jos sinulle löytyisi jokin kiva viikonloppukeikka, ja pääsetpä itsekkin siinä sivussa nauttimaan juhlatunnelmasta

Ekstrarahaa voit saada myös kun perkaat vaatekaappisi kirpputorille. Jaa pöytä ystäväsi kanssa ja säästät vielä enemmän!

Kyllä asiat varmasti järjestyvät parheiten päin!

• ehdotuksia,

mutta sekä lisätyö että kämppis/poikaystävä samassa taloudessa pienentävät tukia!Ja mun mielestä ei kannata vähistään alkaa myymään mitään,sitten ei oo sitäkään.Tietenkin jos on ylimääräistä tavaraa...Kun ei asuminen tässä Suomessa saisi tarkoittaa sitä että ihmisen täytyy myydä kaikki mitä omistaa,että selviää!Kamalaa!Kumpa töistä maksettaisiin edes kunnon palkka.Ennen siivojan hommillakin elätti itsensä hyvin!

• odotinkin jo
        ehdotuksia, kirjoitti:

mutta sekä lisätyö että kämppis/poikaystävä samassa taloudessa pienentävät tukia!Ja mun mielestä ei kannata vähistään alkaa myymään mitään,sitten ei oo sitäkään.Tietenkin jos on ylimääräistä tavaraa...Kun ei asuminen tässä Suomessa saisi tarkoittaa sitä että ihmisen täytyy myydä kaikki mitä omistaa,että selviää!Kamalaa!Kumpa töistä maksettaisiin edes kunnon palkka.Ennen siivojan hommillakin elätti itsensä hyvin!

”kun tuet pienenee”. Ethän tarvitse asumistukea koko vuokraasi jos saat jonkun puolittamaan sen!
        Kirpputoritoiminta on aivan eri asia kuin ”omaisuuden myyminen”, nyt puhutaan tarpeettomasta tavarasta josta hankkiudutaan eroon ja saadaan vielä rahaakin, verottomana. Jos ylimääräistä tavaraa ei ole niin ei ole, mutta ehdotus oli sinänsä aivan hyvä.
        Alkaa kuulostaa siltä että et edes halua mennä töihin, minkäänlaisiin, ”kun tuet menee”. Siivoojan hommilla elättää monikin itsensä tänä päivänä. Yhden ”hyvin” on toisen surkea ja kolmannen kohtalainen. En silti tarkoita että kaikkien pitäisi siivoojiksi mennä, ed. kommentoija luetteli lukuisan määrän paikkoja joihin voisi hakea. Tuskin tiedät palkkatasoa jokaisessa niistä?? etkä taida olla kovin halukas edes ottamaan selvää. Voisin luulla koko juttua provoksi, ellen olisi oikeasti törmännyt, hyvin usein, näihin "kun-tuet-menee" -tapauksiin.

• kirjoittaja.
        odotinkin jo kirjoitti:

”kun tuet pienenee”. Ethän tarvitse asumistukea koko vuokraasi jos saat jonkun puolittamaan sen!
        Kirpputoritoiminta on aivan eri asia kuin ”omaisuuden myyminen”, nyt puhutaan tarpeettomasta tavarasta josta hankkiudutaan eroon ja saadaan vielä rahaakin, verottomana. Jos ylimääräistä tavaraa ei ole niin ei ole, mutta ehdotus oli sinänsä aivan hyvä.
        Alkaa kuulostaa siltä että et edes halua mennä töihin, minkäänlaisiin, ”kun tuet menee”. Siivoojan hommilla elättää monikin itsensä tänä päivänä. Yhden ”hyvin” on toisen surkea ja kolmannen kohtalainen. En silti tarkoita että kaikkien pitäisi siivoojiksi mennä, ed. kommentoija luetteli lukuisan määrän paikkoja joihin voisi hakea. Tuskin tiedät palkkatasoa jokaisessa niistä?? etkä taida olla kovin halukas edes ottamaan selvää. Voisin luulla koko juttua provoksi, ellen olisi oikeasti törmännyt, hyvin usein, näihin "kun-tuet-menee" -tapauksiin.

Anteeksi vaan viestistä.Ei ollut tarkoitus "provoilla".Kyllä se vaan niin on,että jos joutuu elämään tuilla,pitää vähän miettiä,mitä tekee ja paljonko on varaa menettää.Ja kumma tää asenne,että köyhyysloukkuun pudonneen pitäisi hyväksyä ihan mikä tahansa duuni,palkasta välittämättä.Kun ne laskutkin pitäisi silti maksaa vaikka on köyhä.Kun asia menee niin,että menet vaikka duuniin jossa palkka on 600 euroa.Sulta lähtee asumistuki.Paljonko jää käteen elämiseen vuokran jälkeen?Huomaa ettei sulla ole toimeentulon kanssa pahemmin murheita?Ja mitä tohon siivous juttuun tulee,niin ei siitä kyllä hirveän hyvää palkkaa nykyään saa.Niimpä niin,toisen vähä on toisen paljon..Mun mielestä ei oo kyllä kovinkaan paljon järkeä kuluttaa itteänsä loppuun fyysisesti rankassa työssä 900-1000 euron palkalla.Vai ajatteleeko joku että 1000 euroa/kk on normaali palkka 8 tunnin työpäivistä.Työssäkäyvän pitäisi kuitenkin pystyä myös "kuluttamaan"eikä vain ostaa ruokaa palkallansa.

• odotinkin jo
        kirjoittaja. kirjoitti:

Anteeksi vaan viestistä.Ei ollut tarkoitus "provoilla".Kyllä se vaan niin on,että jos joutuu elämään tuilla,pitää vähän miettiä,mitä tekee ja paljonko on varaa menettää.Ja kumma tää asenne,että köyhyysloukkuun pudonneen pitäisi hyväksyä ihan mikä tahansa duuni,palkasta välittämättä.Kun ne laskutkin pitäisi silti maksaa vaikka on köyhä.Kun asia menee niin,että menet vaikka duuniin jossa palkka on 600 euroa.Sulta lähtee asumistuki.Paljonko jää käteen elämiseen vuokran jälkeen?Huomaa ettei sulla ole toimeentulon kanssa pahemmin murheita?Ja mitä tohon siivous juttuun tulee,niin ei siitä kyllä hirveän hyvää palkkaa nykyään saa.Niimpä niin,toisen vähä on toisen paljon..Mun mielestä ei oo kyllä kovinkaan paljon järkeä kuluttaa itteänsä loppuun fyysisesti rankassa työssä 900-1000 euron palkalla.Vai ajatteleeko joku että 1000 euroa/kk on normaali palkka 8 tunnin työpäivistä.Työssäkäyvän pitäisi kuitenkin pystyä myös "kuluttamaan"eikä vain ostaa ruokaa palkallansa.

jutut menee niin että et joudu elämään tuilla, vaan näemmä HALUAT tehdä niin. On ihan selvä homma että jos saat työstä palkkaa, se on tuista pois.
        ”pitää miettiä paljonko on varaa menettää”. Niinpä niin, ettei ne tuet vaan mene, vai käännettäisiinkö toisin päin, ettet vaan töihin joudu. En tiedä paljonko vuokrasi on, joten en tiedä paljonko käteesi jää. Jos jää liian vähän, saat edelleen asumistukea. En myöskään äkkipäätä keksi työtä, joka olisi kokoaikainen ja palkka 600 e/kk, joten se tästä laskelmasta. - Tässä on joutunut hyväksymään yhden sun toisen duunin köyhänä ollessa. Olet oikeassa, en ole enää, mutta en rikaskaan. Elän kyseisellä tonnin palkalla (joskus nettona, joskus bruttona tunneista riippuen), työssä jossa riemumielin ”kulutan itseni loppuun”. Ja voi voi, meni asumistukikin sen siliän tien. On se niin väärin ettei saa kaikkea. Tilapäisduunin hyvänä puolena on se, että sitä kautta voi saada vakituista työtä. Mutta se sinua taitaa eniten huolettaakin, ja se että joudut ”raatamaan” 8 tuntia ilman huippupalkkaa. Ihan mitä tahansa duunia ei tarvitse hyväksyä, eikä työnantaja ketä tahansa mihin tahansa otakaan. Mutta jos aikasi lusmuilet, päädyt kelan rahalla ilmaiseksi työvoimaksi johonkin firmaan ja saat lisäksi 8 e/pv ateriakorvausta. Täälläpäin systeemi on jo käytössä.

• joo..
        odotinkin jo kirjoitti:

jutut menee niin että et joudu elämään tuilla, vaan näemmä HALUAT tehdä niin. On ihan selvä homma että jos saat työstä palkkaa, se on tuista pois.
        ”pitää miettiä paljonko on varaa menettää”. Niinpä niin, ettei ne tuet vaan mene, vai käännettäisiinkö toisin päin, ettet vaan töihin joudu. En tiedä paljonko vuokrasi on, joten en tiedä paljonko käteesi jää. Jos jää liian vähän, saat edelleen asumistukea. En myöskään äkkipäätä keksi työtä, joka olisi kokoaikainen ja palkka 600 e/kk, joten se tästä laskelmasta. - Tässä on joutunut hyväksymään yhden sun toisen duunin köyhänä ollessa. Olet oikeassa, en ole enää, mutta en rikaskaan. Elän kyseisellä tonnin palkalla (joskus nettona, joskus bruttona tunneista riippuen), työssä jossa riemumielin ”kulutan itseni loppuun”. Ja voi voi, meni asumistukikin sen siliän tien. On se niin väärin ettei saa kaikkea. Tilapäisduunin hyvänä puolena on se, että sitä kautta voi saada vakituista työtä. Mutta se sinua taitaa eniten huolettaakin, ja se että joudut ”raatamaan” 8 tuntia ilman huippupalkkaa. Ihan mitä tahansa duunia ei tarvitse hyväksyä, eikä työnantaja ketä tahansa mihin tahansa otakaan. Mutta jos aikasi lusmuilet, päädyt kelan rahalla ilmaiseksi työvoimaksi johonkin firmaan ja saat lisäksi 8 e/pv ateriakorvausta. Täälläpäin systeemi on jo käytössä.

Kuka nyt on puhunut mistään huippupalkasta?Riittää se että saa edes säädyllisen palkan tekemästään duunista,niinhän sen kuuluisi ollakkin."on se niin väärin ettei saa kaikkea"Voi vittu,mitä kiksejä sä saat kiistelemällä muiden kanssa.Jos sulle riittää 1000 euroa kuussa,älä oleta että kaikille riittäisi.Huom,nyt puhun siis oikeasta duunista 5 päivää viikossa ylityöt.Ja mitä tohon raatamiseen tulee,onhan se varmaan hitsin kivaa kun on fyysisesti todella raskaassa työssä,palaa loppuun parissa vuodessa ja käteen jää laskujen jälkeen vaikka 200.Sitten vielä jos sairastut(mikä varmasti tapahtuukin ennenpitkään)makselet siitäkin ja pahimmassa tapauksessa menetät työkykysi.Suuri syy tähän uuteen köyhyyteen on just se ettei"perusduunista"makseta enää kunnon palkkaa,mutta eläminen senkun kallistuu.Ja asiaa ei yhtään auta sunlaises jotka tyytyy nähtävästi mihin vaan ja solvaa niitä jotka eivät halua tehdä "ilmaista"duunia.Ja ihan tiedoks vaan,mä en kirjoita omasta tilanteestani.Joudun vaan kattomaan ku lähipiiri tappelee näiden asioiden kanssa.Ja ei sitä asumistukea muuten aina saa,ainakaan täällä...

• odotinkin jo
        joo.. kirjoitti:

Kuka nyt on puhunut mistään huippupalkasta?Riittää se että saa edes säädyllisen palkan tekemästään duunista,niinhän sen kuuluisi ollakkin."on se niin väärin ettei saa kaikkea"Voi vittu,mitä kiksejä sä saat kiistelemällä muiden kanssa.Jos sulle riittää 1000 euroa kuussa,älä oleta että kaikille riittäisi.Huom,nyt puhun siis oikeasta duunista 5 päivää viikossa ylityöt.Ja mitä tohon raatamiseen tulee,onhan se varmaan hitsin kivaa kun on fyysisesti todella raskaassa työssä,palaa loppuun parissa vuodessa ja käteen jää laskujen jälkeen vaikka 200.Sitten vielä jos sairastut(mikä varmasti tapahtuukin ennenpitkään)makselet siitäkin ja pahimmassa tapauksessa menetät työkykysi.Suuri syy tähän uuteen köyhyyteen on just se ettei"perusduunista"makseta enää kunnon palkkaa,mutta eläminen senkun kallistuu.Ja asiaa ei yhtään auta sunlaises jotka tyytyy nähtävästi mihin vaan ja solvaa niitä jotka eivät halua tehdä "ilmaista"duunia.Ja ihan tiedoks vaan,mä en kirjoita omasta tilanteestani.Joudun vaan kattomaan ku lähipiiri tappelee näiden asioiden kanssa.Ja ei sitä asumistukea muuten aina saa,ainakaan täällä...

ns. säädyllinen palkka? Mun tonni tulee osa-aikatyöstä, ja pärjään sillä. Jos teen enempi, saan enempi lisät, joten en tee ilmaista työtä. Ja mikä on tämä mainitsemasi fyysisesti raskas työ, jossa palaa loppuun parissa vuodessa? En solvaa niitä jotka haluavat tehdä töitä, vaan niitä jotka eivät halua, joten suotta syyttelet. Se missä olit oikeassa, on ettei perusduunista makseta säällisesti samalla kun eläminen kallistuu. Sitä varten juuri on tuet, ei siksi että niillä voisi vältellä työntekoa jos homma ei satu miellyttämään. Aivan yhtä lailla omassa lähipiirissäni on niitä, jotka joutuvat tappelemaan pätkätöiden, tukien, sairastumisten ja anomusten viidakossa. He ovat todellisia väliinputoajia, mutta he edes yrittävät.
        Asumistuki on sidottu henkilö- ja neliömääriin, talon peruskorjauksiin, henkilön tuloihin ym. Jokainen voi tarkistaa sen itse Kelan sivuilta.
        Lopetan omalta osaltani keskustelun koska alat kiehumaan. Senkin energian voisit suunnata paremmin.

• sun on parempi
        odotinkin jo kirjoitti:

ns. säädyllinen palkka? Mun tonni tulee osa-aikatyöstä, ja pärjään sillä. Jos teen enempi, saan enempi lisät, joten en tee ilmaista työtä. Ja mikä on tämä mainitsemasi fyysisesti raskas työ, jossa palaa loppuun parissa vuodessa? En solvaa niitä jotka haluavat tehdä töitä, vaan niitä jotka eivät halua, joten suotta syyttelet. Se missä olit oikeassa, on ettei perusduunista makseta säällisesti samalla kun eläminen kallistuu. Sitä varten juuri on tuet, ei siksi että niillä voisi vältellä työntekoa jos homma ei satu miellyttämään. Aivan yhtä lailla omassa lähipiirissäni on niitä, jotka joutuvat tappelemaan pätkätöiden, tukien, sairastumisten ja anomusten viidakossa. He ovat todellisia väliinputoajia, mutta he edes yrittävät.
        Asumistuki on sidottu henkilö- ja neliömääriin, talon peruskorjauksiin, henkilön tuloihin ym. Jokainen voi tarkistaa sen itse Kelan sivuilta.
        Lopetan omalta osaltani keskustelun koska alat kiehumaan. Senkin energian voisit suunnata paremmin.

lopettaa toi piikittely.Ei tässä oo mitään järkeä.Okei,sun mielestä tonni on hyvä palkka.Mitäpä hittoja se meille muille kuuluu.Mutta siitä mä en pidä,että sä rupeet mun elämästä vetelemään omia johtopäätöksiä.Mä en keskustelupalstoilla mielellään rupee yksityiasioitani kertoilemaan,sen verran rankkoja juttuja on ollu viime vuosina.Sanotaan näin,mä jos kuka olen joutunut yrittämään,sairastuin vakavasti.(asiaan ei liity huumeita,eikä muutakaan tollasta,tiedoksi vain)Ja musta ei luultavasti tule ikinä enää täysin työkykyistä,mutta yritän kuitenkin.Koko ikäni kuitenkin tehnyt töitä.Enpä olis uskonu että jopa köyhyys palstalla joutuu jonkun hampaisiin..

• täällä...
        sun on parempi kirjoitti:

lopettaa toi piikittely.Ei tässä oo mitään järkeä.Okei,sun mielestä tonni on hyvä palkka.Mitäpä hittoja se meille muille kuuluu.Mutta siitä mä en pidä,että sä rupeet mun elämästä vetelemään omia johtopäätöksiä.Mä en keskustelupalstoilla mielellään rupee yksityiasioitani kertoilemaan,sen verran rankkoja juttuja on ollu viime vuosina.Sanotaan näin,mä jos kuka olen joutunut yrittämään,sairastuin vakavasti.(asiaan ei liity huumeita,eikä muutakaan tollasta,tiedoksi vain)Ja musta ei luultavasti tule ikinä enää täysin työkykyistä,mutta yritän kuitenkin.Koko ikäni kuitenkin tehnyt töitä.Enpä olis uskonu että jopa köyhyys palstalla joutuu jonkun hampaisiin..

Heh, ehkä tää on osin henkisesti köyhien palsta ;)

Siis eihän tässä ketjussa kyse ollu kai mistään säästövinkeistä yms. Köyhä ei saa näemmmä ees valittakkaan, pitäs olla nöyrä ja kiitollinen siitä mitä on. Ja kateellinen ei näemmä ainakaan saa olla.

• sitä mäkin
        täällä... kirjoitti:

Heh, ehkä tää on osin henkisesti köyhien palsta ;)

Siis eihän tässä ketjussa kyse ollu kai mistään säästövinkeistä yms. Köyhä ei saa näemmmä ees valittakkaan, pitäs olla nöyrä ja kiitollinen siitä mitä on. Ja kateellinen ei näemmä ainakaan saa olla.

ihmettelen.Tämä köyhyys on kamalaa,varsinkin kun tietää ettei itse ole aiheuttanut tilanettansa,niinkuin ei moni muukaan köyhä.Ja mä oon niin kyllästynyt siihen että kun olosuhteet on tälläiset(olet köyhä,siis huono ihminen)niin pitäis tyytyä kaikkeen siihen mitä tarjotaan,jopa moskaan.Ihan kuin köyhällä ei olis omaa tahtoa.Virastot,virkamiehet ja muut ihmiset riepottelee sua ihan miten haluaa.Ja mitään ei sais sanoa vastaan.Eikä varsinkaan haluta mitään kulutustavaraa.

• Hynttyyt yhteen

Miten sitten suu pannaan kun yhteiselo ei toimikaan!
        Siinä sitten tuskailet taas asunto- ja raha-asioiden kanssa uudestaan.

Minäkin olen köyhä, mutta ikioma asunto on. Tähän en ota ketään asumaan, enkä tästä luovu, vaikka kuinka rakastaisin jotakuta.
        Oma asunto kannattaa aina pitää, muista asioista voi tinkiä.

• vinkki vinkki
        ehdotuksia, kirjoitti:

Ymmärsin alkuperäisen kirjoittajan viestistä että hän on kokopäivätyössä, ja käsittääkseni jo yli 1200 euron bruttotuloilla ei saa minkäänlaista asumistukea. Jos elämä ei ole tuista kiinni niin itsellenikin lisätulot kelpaisivat! Ja ianahan voi tehdä pimeästi työtä jos vain paikka löytyy..

Ja kirpparille ei todellakaan ole tarkoitus viedä koko omaisuuttaan vaan kaikki turha nurkissa pyörivä roina ja vaatteet joita ei enää käytä.

• köyhillä ole
        vinkki vinkki kirjoitti:

Ymmärsin alkuperäisen kirjoittajan viestistä että hän on kokopäivätyössä, ja käsittääkseni jo yli 1200 euron bruttotuloilla ei saa minkäänlaista asumistukea. Jos elämä ei ole tuista kiinni niin itsellenikin lisätulot kelpaisivat! Ja ianahan voi tehdä pimeästi työtä jos vain paikka löytyy..

Ja kirpparille ei todellakaan ole tarkoitus viedä koko omaisuuttaan vaan kaikki turha nurkissa pyörivä roina ja vaatteet joita ei enää käytä.

mitä kirppikselle viedä,muuta kuin muutamat kirppikseltä ostetut vaatteet mitkä tarvitsee itse.

• NamiTyttö

Harmi kuulla tilanteesi. Tuli mieleen, että miksi et poistattanut viisaudenhampaita opiskeluaikana. Itse teen sen nyt kun on mahdollisuus käydä YTHS:llä poistamassa ne 18 eurolla...Ennakoin tulevaa. :)

• hazel-kate

Kuules: minullakin on ollut yksinhuoltajana tosi vaikeaa ja silloin kanssa ajattelin, että kumpa minullakin olisi joskus rahaa, niin tietäisin kuinka sen käyttäisin.Nyt 30vuotta sen jälkeen tilanteeni on mielestäni tosi hyvä.Olen naimisissa ja minulla on" akateeminen ukko"ja lapset ovat elämässään selviytyneet hyviin ammatteihin ja heillä on asiat ok. Minulla ei silti ole näin. Nytkin ukkoni on ravintolassa juomassa ja kuluttamassa niitä ylimääräisiä roposiaan.Minä olen täällä kotona työni jälkeen tosi tympääntyneellä mielellä. Ajattelen taas kerran, josko koittaisin elämääni ihan yksikseen elää,sillä luojan onneksi en pelkää elää elämää yksin.Voimia sinulle ja jaksamista elämään.t.Hazel-Kate

• Matias-50

Aina on priorisoitava elämä,sillä ilman elämää sinulla ei ole mitään priorisoitavaa.Älä odota vakavaa sairautta,että tämän ymmärrät.Totesi Jorma Palo.Maailmassa elää liki miljardi ihmistä eurolla päivässä.Me Suomalaiset elämme yltäkylläisyydessä köyhänäkin.Olisi hyvä muistaa,että mitä enempi omistat,sitä enempi alistat.Nyt ikämiehenä,kelan säälittävän pienellä työmarkkinatuella eläen etsin elämisen ilon luonnosta.Kuinka komeita ovat auringon nousut ja laskut.Entäpä millaisen ilon löytää lukemalla runoja.Tai kuuntelemalla musiikkia.Miellyttävä ylläri on odottamaton soitto vanhalta työtoverilta.Köyhyys voi todellakin olla myös rikkaus.Jokainen kivuton päivä on ihme.Jaksa hyvin,kyllä Sinäkin "rikastut".

• tikusta asiaan

Suomessa köyhyys on ns suhteellista !

Suomessa maksaa työ teettäminen 22 Euroa tunti !

Itse toimin yrittäjänä ja siten tiedän että missä mennään !

Oliko kellään ehdotuksia ?

• ent. yrittäjä

palkan määrästä paljonko teettäminen maksaa. Vuonna tikari ja miekka laskentakaava oli 1,63 x palkka. Siitä saatiin kokonaiskustannus työnantajalle. Nyt kerroin lienee vielä suurempi. Ei ole hyviä ehdotuksia, suo siellä vetelä täällä.

• automaattikortisto

Miten tämä on mahdollista ?

Paljonko esim Virossa maksaa saman työ tekeminen ?

Entä Venäjällä ?

• ent. yrittäjä
        automaattikortisto kirjoitti:

Miten tämä on mahdollista ?

Paljonko esim Virossa maksaa saman työ tekeminen ?

Entä Venäjällä ?

on aikaa mutta silloin MUISTAAKSENI työnantaja maksoi kokonaan TEL-maksun eikä sitä otettu duunarilta. Nyt osa menee työntekijältä, osan maksaa firma (sama tyött.vak.maksussa). Palkkakustannukset on sairaan iso potti ja vaikea on pikkufirman nostaa palkkoja vaikka haluaisi kun kilpailu painaa hinnat alas. En tiedä miten Virossa tms. on, ja onko siellä eläke-, sairaanhoito ja muut systeemit edes Suomen tasolla, eli mitä siellä työnantaja joutuu palkan päälle laskemaan kuluja.
        Yrittäjäsivuilta: ”Työnantaja on velvollinen maksamaan palkanmaksun oheiskustannuksina sosiaaliturvamaksun, työeläkemaksun, tapaturma-, työttömyysvakuutus- ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Vakuutusmaksut maksetaan sekä tehdyn työajan että tekemättömän työajan kuten vuosilomien ja vapaapäivien ym. ajalta maksetusta palkasta. Välilliset työvoimakulut on osattava ottaa huomioon yrityksen kustannuslaskennassa sekä budjetoinnissa.”

• Järkimies75
        ent. yrittäjä kirjoitti:

on aikaa mutta silloin MUISTAAKSENI työnantaja maksoi kokonaan TEL-maksun eikä sitä otettu duunarilta. Nyt osa menee työntekijältä, osan maksaa firma (sama tyött.vak.maksussa). Palkkakustannukset on sairaan iso potti ja vaikea on pikkufirman nostaa palkkoja vaikka haluaisi kun kilpailu painaa hinnat alas. En tiedä miten Virossa tms. on, ja onko siellä eläke-, sairaanhoito ja muut systeemit edes Suomen tasolla, eli mitä siellä työnantaja joutuu palkan päälle laskemaan kuluja.
        Yrittäjäsivuilta: ”Työnantaja on velvollinen maksamaan palkanmaksun oheiskustannuksina sosiaaliturvamaksun, työeläkemaksun, tapaturma-, työttömyysvakuutus- ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Vakuutusmaksut maksetaan sekä tehdyn työajan että tekemättömän työajan kuten vuosilomien ja vapaapäivien ym. ajalta maksetusta palkasta. Välilliset työvoimakulut on osattava ottaa huomioon yrityksen kustannuslaskennassa sekä budjetoinnissa.”

Tuo Tyel-maksun jako työntekijän ja työnantajan välillä on huijausta. Firmalle on aivan sama maksaako työntekijälle vai eläkevakuutusyhtiölle. Palkka sivukulut on se mikä ratkaisee, ja se on maksimi mitä työntekijäpuoli saa neuvotteluissa läpi.

Eli jos työantajilla kipuraja on sanotaan vaikka 2 500 euroa/kk kaikkine kuluineen, on aivan sama onko duunarilla isompi palkka mutta isompi osa Tyel-maksusta vain päinvastoin.

• kasvaa kok ajan

Olen itse työtön ja tällä hetkellä täysin tuloton. Itse olen ollut kateellinen rikkaille niin kauan kun olen ymmärtänyt näitä asioita. Kateuteni vain kasvaa. Olen jo pitkälle aikuinen ja minulla on ammattikin, mutta joudun olosuhteiden pakosta asumaan lapsuudenkopdissani, joka ahdistaa.
      Aina kun näen jotakin juttua rikkaista julkkiksista(jo iltapäivälehiten lööpit/kannet riittävät9 minut valtaa sellainen ahdistus, jota vaikea kuvata. Nämä julkkiksetkin jakautuvat moneen kastiin. Onneksi on sentään niitäkin, jotka asuvat Suomessa ja maksavat veronsa Suomeen, mutta kaikkein pahimpia ovat nämä, jotka lähtevät "veropakolaisina" kaiken maailman Monacoihin ja elävät herroiksi. Eivätkö he toisiaan ajattele kuin itseään ? Ties millä tavalla rikastuneiden pitäsi sitten älytä ottaa rikas vaimo/mies, mutta vielä ärsyttävämpää on kun nämä sitten ottavat puolisokseen reittäpitkin etenevän pintaliitävän, joka on typin kanssa vain ja ainoastaan yhdestä syystä:rahasta.
      Tässä yhteiskunnassa on monta epäkohtaa ja yksi niistä on se, miksi köyhyyttä ei hoideta. Kovista töistä ei makseta kunnon palkkaa ja sitten joillekin p:n jauhamisesta ylisuurta. Ei noilla "paremmilla ihmisillä" ole mitään käsitystä tavallisten ihmisten elämästä.
      Vaikka olenkin köyhä, kierrän kaupungin vuokratalot ja kotikaupungini pahimmat ongelmalähiöt kaukaa. Joskus olen kulkenut rikkaiden asuinalueiden ohi ja ahdistunut suuresti. Talojen edessä pitää oikein olla aita jne. ettei vaan kukaan näkisi. Minua ärsyttää erityisesti johtajien suuret optiot, kansanedustajien liian suuret palkat ja rikkaiden erkaantuminen todellisesta elämästä.
      Mutta ei yksi jugurttipurkki niin kallis ole. Kyllähän nyt varmasti pariin jugurttipurkkiin viikossa rahaa löytyisi.

• Sivukommenttia

Aika hauskaa lukea ihmisten eri tilanteista. Joku näkee jopa kansanedustajan työn hyväpalkkaisena, itse en räväyttäisi evääkään 4000-5000 brutto-eurolla kuukaudessa.

Kaikki ajattelevat itseään, se on ongelma, mutta yhteistä niin eläimille kuin ihmisillekin viimekädesssä. Yksi ei suostu luopumaan tuesta, vaan tuudittautuu sen varaan, joka käytännössä estää häntä jatkossakin henkisesti kasvamasta ottamaan enemmän vastuuta omasta pärjäämisestään. Itse en tunne yhtään onnellista sosdemiä, sen sijaan katkeria ja katkeroituneita kylläkin. Sosdemit ja sanonta hyvinvointi ei kerta kaikkiaan kuulu yhteen. Kaikki pysyvät tukijärjestelmät ajavat kilpailun vääristymiseen ja laiskuuteen, jaettiin ne sitten yrityksille tai yksityisille ihmisille.

Itse asun portin takana, kameravalvontakin löytyy ja vain siitä itsekkäästä syystä, että narkkarit pöllivät lasten mopot, pyörät ja kaiken irtilähtevän nk. helsinkiläiseltä hyvältä alueeltani.

Kyllä valtio voi kilpailuttaa yritykset ja hyvät veronmaksajat, näin on moni metellytkin kuten irlanin ja hurjalla menestyksellä, varsinaiset offshore maat (noin 70. kappaletta) ovatkin sitten eri asti, mutta yleensä sinne menevätkin äkkinousukkaat ja nopeasti vaurastuneet, kyllä wanha raha tuntee sosiaalista vastuuta. Konsennuksessa vain mentiin överix jossain vaiheessa.

• mietin, nimittäin

Viisaudenhampaitasi.

Mikset hoitanut hommaa kuntoon ollessasi YTHS:n hammashoitoon oikeutettu? Kyllä ne viimeistään yliopistoiässä oireilevat, ja olisi siellä huomioitu.

Tai: mites jatko-opinnot parempaan duuniin? Voithan käydä töissä samalla, ei tilanteesi siitä kurjistuisi lainkaan.

Yksinkertaisesti en usko, että yliopistotutkinnon suorittanut olisi noin yksinkertainen.

• N24

Itse en useinmiten koe olevani köyhä. Se on ajatuksesta pitkälti kiinni: minkä kulutustason on oppinut näkemään ns. "normaalina". Toiset ovat myös herkempiä kadehtimaan tai kuvittelemaan elämän pilvilinnaan kultaisia reunoja valmistumisen jälkeen...

Olen elänyt jo kohta viisi vuotta opintotuella ja asumistuella (yhteensä 469€, josta 260€ vuokraan). Opintolainaa otan vasta viime hädässä, sillä en todellakaan halua miettiä tilannetta, jossa joutuisin lainan lyhentämisen takia kituuttamaan paskaduunissa valmistumisen jälkeen. Haluan että minulla on vapaus etsiä itselleni mieleinen työ ja että voin olla ylpeä siitä, että pystyn elämään omilla tuloillani ilman pankin apua.

Kuukausittain minulla on siis tällä hetkellä 200€ rahaa ruokaan ja muuhun tarpeelliseen. Tähän mennessä tilanne on menetellyt; olen säästänyt esimerkiksi kännykkälaskussa niin, etten ole soittanut juuri kenellekään ja laittanut viestejäkin harvakseltaan. Yhteydenpitoa hoidan pääasiassa netin välityksellä ja hyvin toimii! Puhelinlasku tulee n. 3 kertaa vuodessa 20€ suuruisena. Tästä olen aika ylpeä! :)

Vaatteita ostan kirpputoreilta sekä rahan että aatteen takia. Yritän pitää kulutukseni ympäristön kannalta kestävämmällä tasolla. Shoppailu on pohjimmiltaan aivotonta maailman tuhoamista hetkellisen mielihyvän tähden; eikä kukaan esimerkiksi oikeasti tarvitse viisiä erivärisiä farkkuja! Joululahjaksi vanhemmilta ja sukulaisilta toivon järkeviä ja tarpeellisia käyttötavaroita, kuten astioita, pyyhkeitä ym. Yksi vuosi toivoin rahaa kannettavaan ja menipähän talteen sekin joulu! Kerään merkkitavaraa, joka kestää kauan ja siihen sijoitan toisinaan myös omia rahojani. Kirppareilta tekee tämänkin suhteen todellisia löytöjä!

Koen olevani vapaampi köyhänä. Se on aika hullu ajatus, mutta niin se vain on. Ihanaa kun ei tarvitse "keksiä" jatkuvasti uusia asioita, joita tarvitsisi - kun ei ole varaa, niin on vapaa niistäkin ajatuksista. Voi keskittyä oleelliseen: liikuntaan (edullinen kausikortti järjestöjumppaan), ruuanlaittoon, opiskeluun, käsitöihin jne. Luonnossa liikkuminen on ilmaista hupia ja on paljon muitakin halpoja asioita, joita voi harrastaa. Kunhan näkee asiat mahdollisuutena eikä uhkana! Koen, että olen luovimmillani silloin, kun rahaa on vähän. Kaikella on aina kaksi puolta :)

Niin nyt tosin on hieman ahdistavampi rahallinen tilanne menossa, kun laitan joka kuukausi säästöön 100€ kesän vuokria varten. Nyt alan todella tuntea oloni köyhäksi, kun olen joutunut säästämään minulle tärkeässä ruuassa. 20€ viikkobudjetilla ei ole enää varaa juustoihin, salaattiaineksiin ym. Ei sitten vaikka käy Lidlissä :( Sosekeittoja ja muuta sellaista. Maukasta kyllä kun osaa kokata, mutta silti kuukausibudjetin puolittaminen on tuntunut aika hurjalta! Niin kuin sanoin se on kiinni siitä, mihin on tottunut!

Auto on aika kallis investointi muuten. Onko ketjun aloittanut varmasti miettinyt loppuun asti sen TODELLISEN tarpeellisuuden? Mikäli asut isossa kaupungissa, niin julkiset kyllä kulkevat ja pyörälläkin pääsee melko pitkiäkin matkoja hyvää hyötyliikuntaa. Sanon tämän vain siksi, että suomalaisille auton omistaminen tuntuu olevan sellainen itsestäänselvyys, että asiaa ei aina punnita täysin objektiivisesti. Ja autossa kun maksaa muukin kuin kuori: polttoaine, huollot, renkaat, vakuutukset... jne. Ja maksut eivät tule tulevaisuudessa laskemaan, päinvastoin. Itse yritän viimeiseen asti välttää kyseistä rahaa syövää kapistusta ja pysyä tarpeeksi lähellä keskustaa, jotta tämä olisi myös käytännössä mahdollista.

• Köyhät kyykkyyn

Joo odotas kun ne tunkee sitä edunvalvontaa, saat 10e/pvä. OIkein mulkvisti sattuu olemaan, niin saat 10e/vko ja lässytykset säästämisestä

• noh..,,.,,.

Mä jut avasin Atrian päivänä 27. 04 . 1912 vanhentuvan, eilen ostetun "Juustoiset pekoniohukaiset"- paketin, ja se vihersi homeesta. Ketään ei toki kiinnosta, että sellainen voi olla vähävaraisen viikonloppuruoka ihan oikeasti, mutta mua kyllä kiinnostaa, että täysin syömäkelvottomasta homeisesta letuista multa veloiteaan n. lähemmäns 2. euroa, kun en ede svoi syödä tuotetta, koski se ole syömäkelpousta. Ottaen huomioon, että kaupoissa kun totakin tuotetta tavataan säilyttää suurinpiirtein huoneenlämmössä ja kun sen parasta ennen päivämäärä on 27.04. 2012, niin v*ttu mua rasittais roudata toi homerasia näytille, koska ei se mun velvolisus ole, mutta kytsyä voi, että minkä s*tanan taki kayupoissa muyydään rahala syömälevotonta ssisältöä. Ja naurakaa vaan: mä en tee noits kirjoitusvirheitä,, myä viesteihini muokataan.

Tottakai kirjoitan sen perusteella, mitö on otsikot. Valitettvasti en hallinnoi tätä protokollaa.

• Maroolofi

Kaikki alle 3000 eeriksonia kuussa tienaavat ovat kuulemma köyhiä. Ainakin mikäli uskomme Jadda Jurpilaista. Ja miksi emme uskoisi?

• jatkuuko vielä ?

Vieläkö aloittajan köyhyys jatkuu ?

• Maroolofi

Mulle riittäis vaikka 40 % alennettu toimeentulotuki. Kunhan ei tarttis juosta vitun työkkäreissä ja psykiatreilla. Eikös jokaisen pitäisi olla siihen oikeutettu ilman muuta? Oon kuitenkin 30 vuotias, ei ammattia, kokemusta palkkatyöstä yhden päivän ajalta joskus 10 vuotta sitten. Juna taisi mennä jo...

• riuttala76

Itse oon siinä mielessä onnekas että olen aikojen kuluessa saanut ihan mukavan kokoisen eläkkeen, mutta toisaalta velkaa on kertynyt niin paljon että joka kuukausi ulosottomjies vie n. 500 euroa eli enemmän kuin asuntoni vuokra on. Moniin perusjuttuihin ei monesti ole varaa. Nytkin on pölynimurin pölypussit loppu en oo ottanut selvää paljon ne maksaa, mutta ei oikein olisi niitäkään varaa ostaa. Vaan ei tää elämäni niin kauheaa ole, suurimmalla osalla tutuistani on aina rahat vähissä tai kokonaan loppu. Vähän säästän ruokakuluissa jos jaksan kävellä tekemään ne Lidlissä lähellä minua sijaitsevan Salen sijasta. Vaikka alkoholi minua välillä kovastikin houkuttaa, niin oikeastaan välttämätöntä minulle on vain kahvi ja tupakka. Ajanvietettä minulle on aivan tarpeeksi kun kannettava tietokoneeni ja nettiyhteyteni toimii moitteettomasti. Suurien velkojen sijasta oikeastaan ainoa todella ikävä asia elämässäni on että minulle on laitettu yleinen edunvalvoja, tosin toisaalta ihan kiva kun kaikki laskut hoitaa edunvalvoja, niin ei itse tarvitse koskaan hoidella mitään välttämättömiä maksuja kuten vuokra, sähkö, netti ja puhelinlaskut.

• spring adult

Miksi sulla on edunvalvoja? Luulin että ainoastaan esim. dementiaa sairastavat ym. henkilöt saavat edunvalvojan kun taito käsitellä omia raha-asioita on täysin kadonnut. Oletko syntynyt v. 1976 vai onko ikäsi tuo 76- vuotta? tuli vaan mieleen, että ei kai nykysin ulosotossa oleville henkilöille automaattisesti määrätä edunvalvoja! Eli vältelkääpä niitä pikavippejä varmuuden vuoksi!

• miscellanea

Jos ei halua olla köyhä eli rahaton eli ulkona tästä kulutushysteerisestä maailmasta, täytyy rakastaa rahaa. Rakastaa ihan oikeasi! sillä kaikki mitä ihminen haluaa, terveys mukaan luettuna, on kapitalistisessa yhteiskunnassa kiinni rahasta ja saadakseen rahaa on tehtävä kaikkensa ja uhrattava sen eteen aikansa ja koko elämänsä. Joissakin yhteiskuntamalleissa sekotetaan kapitalismi ja kommunismi sen mukaan mikä milloinkin on valtiolle parempi vaihtoehto ja kaikissa yhteikuntamalleissa päättäjät eli ne joille ns. tavallinen kansa on tavalla tai toisella ylivalta-aseman antanut sanoo kuka mitäkin saa tai mitä ei saa. Se taas mitä ja ketä äänestetään tai muuten suositaan riippuu kunkin yksilön sen hetkisestä asemasta hierarkiassa. Yksinkertaiseen sivistyneeseen yhteisöön kuuluu kaikkien ihmisten lääketieteellisesti saavutettavissa oleva apu. Se on kuitenkin monesti rinnastettu samanlaiseksi rikkaitten etuoikeudeksi kuin elämän yltäkylläisyys joka heille on syntymässä suotu etuoikeus. Maailmalla on aina naurettu suomalaista hammashoitoa jota yhä katsotaan turhamaisuudeksi ja mikäli sitä annetaan se edellyttää köyhän nöyrtymistä ns. näyttäväksi köyhyydeksi sosiaalitoimiston asiakasluetteloon joka on kaikkien kuntalaisten luettavissa. Sama pätee välttämättömiin lääkkeisiin joihin apteekissa kaikkien silmien alla on pyydettävä jokin suurieleinen lomake. Miksi tämä takapajula ei voi siirtyä inhimilliseen ihmiskäsitykseen missä ihmiset ovat pelkän ihmisyytensä vuoksi yhtä arvokkaita. Mikä pakonomainen tarve on kohdella ihmistä, ja nimen omaan saman maan sukuperimää olevaa, halveksunnalla ja ylenkatseella. Takoituksella tehdään halveksimiserikoisuuteen yllyttäviä tahoja ja mikä merkillisintä monet näistä halveksijioista ovat itse ns. pakkotyöllistettyjä. Mikä tätä kansaa ja sen alikehittynyttä ihmisyyskäsitystä ylläpitää? pelottelupolitiikka, uskonto, aseman pönkittäminen, oma häpeäntunne, kateus? vai mikä, siinä kysymys joka kaipaa ratkaisua.

• Itse666

Kateus on ehkä Suomen pahin ongelma. Suomessa ihmiset haluavat mieluummin ottaa pois muilta kuin itse ponnistella ja saavuttaa mitään. Suomessa on myös rakenteellistasosialismia niin paljon ettei täällä voi kunnolla työllä pärjätä. Sosialismin poistaminen olisikin tärkein uudistus.

• Marikondo

Aloittajalle: Kyllä se ottaa päähän meitä jokaista se kituuttaminen. Sen vuoksi ei edes kannata ajatella, että kituuttaa ja pihistää.
      Oman asenteen muuttaminen on se tärkein. Pitää löytää jostain ne sisäiset voimavarat, ja alkaa ajatella omasta tilanteestaan pelkästään positiivisesti. Helppo sanoa, tietysti, mutta jostain se on pakko aloittaa.
      Elämä on paljon muutakin kuin leveästi eläminen. Tavaroita ja eksoottisia hienoja ruokia, ne eivät tuo pysyvää onnea. Japanilaisen Kon-Marin siivous- ja järjestelyaatekin kertoo, että ihminen on onnellisempi vähemmillä tavaramäärillä.

Kun pääsee niin pitkälle asenteissaan, että ajattelee yksinkertaisen elämän olevan oma valinta, eikä johdu vähistä rahoista, silloin on voiton puolella.
      Enkä halua olla sormea heristelevä opettaja, tätä asennetta yritän omaankin kallooni hakata joka ikinen päivä, ja joskus se vielä toteutuu.

• Marikondo

Voi hitto, tämähän olikin vanha ketju. Kirjoittajat jo varmaan rikastuneet tähän mennessä. Sori, vedän takaisin.

• RikasKöyhäkö

Vanha ketju mutta mitäpä siitä..
      Joo onhan tämä pienituloisuus ja vähävaraisuus aika ankeata.
      Tai no, olen mä sinänsä tyytyväinen elämääni ja muutenkin sinut maailman sekä itseni kanssa, pärjään nyt kuitenkin. Enkä (onneksi) ole senttiäkään velkaa kenellekään.
      Mutta tympii se silti laskea kaikki niin pirun tarkkaan, mihin rahat riittää, mitä voi tehdä, tuleeko yllätyskuluja jostain ja jos tulee, niin kuinka isoja jne jne...
      Oon vakityössä ja työni on kyllä kaikinpuolin muuten mieluista, mutta nettopalkka pyörii siinä 1200€/kk liepeillä(1150-1230€ välillä kk:sta riippuen) ja asumiseen menee kuitenkin vuokran halpuudesta huolimatta kaikkinensa noin 350€/kk plus muut pakkomenot siihen päälle. Autokin on pakko olla juurikin tuon työn takia ja asun vielä hieman syrjäisemmässä paikassa(joskaan en maaseudulla), joten senkin vuoksi en pysty laskemaan menemisiäni julkisten varaan.
      Autot mulla on näitä iänikuisen vanhoja, 5 vaille loppu olevia paukkulautoja. Tosin nyt alkuvuodesta sain sen verran satsattua, että ostin vanhan farmari-Skodan 600€, millä on suht vähän ajettu, joten saumoja on, että pärjään tuolla nyt jonkun vuoden ilman isompia murheita.
      Ja on mulla kyllä fillari ja mopokin, joilla kuljen aina niin usein kuin mahdollista, eli kesäaikaan lähes poikkeuksetta niillä vallan. Mopo on kuitenkin aika edullinen pidettävä, vakuutus on muutaman kympin vuodessa ja polttoainetta vie murto-osan siitä, mitä auto. Talvella en kyllä yleensä 2-pyöräisillä aja, se tästä vielä puuttuisikin, että kaatuisin liukkaalla kelillä luitani poikki. Koska näillä tuloilla ei ole kyllä varaa sairastaa käytännöllisesti katsoen lainkaan.
      Tilanne muuten mulla on se, että joudun ostamaan kaiken halvimman mukaan ja sekä tarjoukset tietysti tulee hyödynnettyä neuroottisenkin tarkasti. Niin ruuat, vaatteet kuin kaiken muunkin.
      Eli aika tiukilla mennään. Ja aina, jos vain mahdollista, jos jotain saa ilmaiseksi ja näin, niin kyllähän sen hyödyntää sitten.
      Toki mäkin kalastan, sienestän ja kerään marjoja. Lähinnä omiin tarpeisiin, mutta kyllä mä myynkin jonkin verran näitä harrastusteni tuloksia, jos nyt joskus saa näitä yli omien tarpeiden. Että se on sentään kiva, kun silloin tällöin on mahdollisuus tienata edes muutama kymppi ylimääräistä. Ja kyllä mä muutenkin teen iltaisin ja vkl jotain pikkuhommaa, jos joku tarvitsee jossain apuja, mistä hän on valmis maksamaan vaikka edes 20€ päivältä. Niin tarpeeseen sekin tulee, jos ei muuta, niin säästöön sitten.
      Harrastukset mulla on ilmaisia tai hyvin halpoja. Eli pyöräilen, käyn uimassa, luen paljon, samoilen paljon ulkona jne.. Onneksi mulla on ollut sen verran ylimääräistä, että mä olen pystynyt ostamaan jonkinmoiset retkeilyvarusteet, niin pystyy joskus kesäaikaan viettämään yötä metsässäkin, niin kesälomakin kuluu paremmin sitten, kun voi esimerkiksi painua jonnekin maastoon teltan ja makuupussin kanssa ja kalastella jossain metsälammella tms useamman päivän kerralla.
      Mutta tosiaan ulkomaan reissut ynnä muut on ihan utopiaa mulle. Ei kyllä pystyisi laittamaan näistä tuloista mitään 500 euroa mihinkään viikon mittaiseen rannalla makoiluun jossain Teneriffalla tms ja vaikka voisikin, niin ei kyllä pystyisi venymään henkisesti. Tuollaisella summalla jo kuitenkin maksaa kuukauden laskut justiinsa tai syö kulkee töissä ja kaupassa aikas kauan aikaa.
      Mutta tiukkaa tosiaan on ja se risoo. Ilman ylimääräisiä yllätysmenoja pärjään nyt palkallani suht ok joten kuten, ja saan silloin tällöin muutaman kympin säästöönkin jopa, mutta kivaa tämä ei ole. Mulle riittäisi jopa tuollainen 200€ lisää tuohon nettopalkkaan, niin olisin tosi tyytyväinen. Ei se nyt paljoa ole sekään, mutta antaisi se nyt hivenen enempi elämisen väljyyttä ja olis mahdollista saada enempi ja säännöllisemmin rahaa säästöönkin sitten.
      Ja kun mulla nyt ei kuitenkaan ole juuri mitään turhia menoja tässä riesana. No tupakkaa mä poltan, mutta mä pärjään yhdellä pussillisella viikon hyvinkin, eli se ei nyt mun budjettia heiluta mihinkään. Ja joskus satunnaisesti(talvella lähinnä) mä otan illan päätteeksi pienen lasillisen rommia(tai jotain halpaa kirkasta viinaa) tai lorautan sitä tilkan teen sekaan, eli viinaan ja tupakkaan mä en hassaa mitään ylettömiä summia rahaa pitkässäkään juoksussa. Röökiin menee noin 20€/kk ja alkoholia kuluu 1,5 litraa vuodessa.
      Ja muutenkin, ei ihminen nyt voi pelkästään syödä, paskoa ja nukkua työnteon lisäksi. Että noita harrastuksia ja pieniä nautinnon hetkiäkin tarvitsee.

• Anonyymi

Tämä on tosi vanha ketju, mutta kirjoitan silti, sillä: Minua suorastaan kuvottaa aloittajan kateus. Itse olen jäänyt hyvin nuorena leskeksi kolmen alle viisivuotiaan ja asunto- ja opintolainojen keskelle. Olen myös korkeasti koulutettu, pienipalkkainen, kutsumusammatissani.
      Lähtötilanne oli kauhea mutta sisulla selvittiin. Nyt pojat ovat kukin opiskelemassa ja tekevät ohessa töitä.
      Olen siis ollut niin köyhä, ettei aloittajalla ole siitä hajuakaan. Hän pyörii itsesäälissään ja karmeassa kateudessaan. En ole mitenkään varakas vieläkään, mutta tunnen olevani hyvin rikas. Lähinnä olen huvittunut ihmisten tarpeista "omistaa"/käyttää löyhästi rahoja.
      Aloittaja pilaa koko elämänsä kadehtiessaan "rikkaita".
      Rikkaus on ihan muuta kuin huvila, vene ja ravintolan pihvi.

• Anonyymi

Asun vuokrakämpässä,työterveyshuollon sihteeri oon. Palkka pieni.

• Anonyymi

Eikös leski saa ihan lakisääteisesti leskeneläkettä ja lapset saa sitä perhe-eläkettä.
        Eihän se huima summa ole, mutta auttaa taloudessa palkan lisänä.

• Anonyymi

Taas tässä kelaa hoputan. Ens viikolla muuten tuloo rahhaa,mutta nuita tt tuen kautta tulevia laskurahoja ootan,sähköö ym. Mut pitäs nyt rahaa saada. Eu ruokaa on toki kaapit täynnä,nälkää ei ehdi kokemaan. Onneks saa kotona olla ,kun ulkona tuota pakkasta jonkun verran. Ihan nauroin aamulla,kun kattelin ikkunast ko töihin lähtevät autojaa putsas ja täris kylmässä. Meikä nukku vielä sitten. Häiritsee jonku verran nuo 6-7 aikaa töihin lähtevät kun hissi kolajaa.

• Anonyymi

Avioero oli elämäni paras teko. Nyt riittää rahatkin ja on omaa rauhaa!

• Anonyymi

Mä oon nyt hamstrannut pakkaseen rahapäivänä punalappuisia. S -ryhmästä iltaisin ja lähi kauppaan kannattaa mennä maanantai aamuisin, koska siellä yleensä leivät -50%. Pärjään nyt ainakin 3 viikkoa ilman, että tarvitsee kaupasta hakea muuta kuin jotain kasviksia ja maitoa.
      Toisaalta ärsyttää pihistely, mutta toisaalta tuo alehamstraaminen tuo hieman tyydytystäkin.
      Vaatteita pitäis kipeästi saada, joten kirppiskierros kutsuu.

• Anonyymi

Oikein hyvä taktiikka siihen, että rahat riittää pitempään.

• Anonyymi

Tässä järkevä henkilö.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ei kannata ahdistua.. - toimi näin; menet nyt heti terroristiksi jonnein ulkomaille hetkeksi, niin sitten sinulle järjetetään lentokonekyyti kotimaahan ja lopun elämää saat viettää ilmaisilla kela-lomilla suomessa ! työt ja typ kyykytys ei koske sinua.
      Toimi näin , niin saat kaikki ruhtinaalliset terroriämmän edut. Veronmaksajat maksaa kaikki etusi pakolla.

• Anonyymi

Päivä vain ja hetki kerrallansa.

• Anonyymi

Höpö höpö. Laita hampaat kuntoon. Omassa kaupungissa on opiskelijahammashoitola, jossa hinta ei päätä huimaa, joten jos sellainen on soita sinne. Aikaa operaatioon menee vähän enemän, mutta jokaisessa hoidossa on matkassa ammattimainen opettaja. Hammaskirurgi.

Jos sellaista tilaisuutta ei omassa kaupungissasi ole. Tee toimeentulotukihakemus niille kuukausille, jolloin hampaitasi hoidetaan. Ja jos niitä särkee, ,mene hyvä ihminen päivystykseen. Sillä seuraukset on aika vakavat jos niitä ei hoideta ajoissa. Vai onko sinulla varaa maata teho-osastolla hampaan märän takia joka valuu päässäsi paikkoihin, jolloin koko henkesi on vaarassa.

Mene siis päivystävälle hammaslääkärille ja heti. Ano laskuun toimeentulotukea, saat sitä jos tulosi ovat pienet.

Sen jälkeen hae parempipalkkaista työtä. Suurin osa vapaista työpaikoista menee työpaikanvaihtajille. Sinulla on työkokemusta jo jostain, joten sen avulla pääset paremmillekin palkoille.
      Mut eka hoida ne hampaat ja heti, saikulla ja sairaalassa se lasku on neljä kertaa isompi.

• Anonyymi

En mä tiedä, päivä budjetilla pitää opiskella. Siinä se.

• Anonyymi

Ja vielä 14 vuoden päästä uikutat samaa??? Eihyvin mene sullakaan.

• Anonyymi

Elä sie mäkätä.Tääl o paljo köyhempii ko sie oot.Mitä sie taas valitat?

• Anonyymi

Päätös pysyä pienituloisena on helppo ja houkutteleva vaihtoehto. Myöskin kertoo elämän prioriteeteista: helpot houkutukset tekevät köyhäksi kenet tahansa. Ylipäätään se ettei tiedä mitä on köyhyys vaan kysyy sitä Suomi24:stä on helppoa vaivaamatta edes päätään. Vaivaton, helppo, läski elämä. Köyhää. Eikä haittaa kun silläkin voi kilpailla ja valittaa karvalakkibaarissa. Kyllä häpeä korvataan aika halvalla kerran kuussa. Oman itsensä ja elämänsä arvostus myyty polkuhintaan, siinä missä olisi voinut olla hyödyllinen itselleen ja muille ja saada aikaan tyytyväiseksi tekeviä asioita. Mutta ei vaivatta.

• Anonyymi

Vedä ny vittu päähäs. Eivät kaikki halua rikollisiksi.

• Anonyymi

Köyhille yleisesti: oletko ihan rehellisesti satavarma että kaikki 100% kaikista mahdollisista maailman keinoista on yritetty?

• Anonyymi

Tässä taas näemme esimerkin miten Suomessa korkeakaan koulutus ei takaa muuta kuin massiiviset opintolainat. Köyhiä käsketään kouluttautumaan jotta asema paranee. Ei parane.

• Anonyymi

Kyllä se yksin rimpuilu talousongelmien kanssa on yhtä kurjuutta, mistä ei helpolla selviä.
        Mutta jos löytäsi asuinkumppanin, jonka kanssa jakaisi menot, niin olisi paljon helpompaa.
        Voi saada jotakin jopa säästöön niiden "pahojen päivien varalle" tai ykkätysmenoihin.
        Siitä alkaisi pikku hiljaa talous nousta kun olisi sellainen puskurivarasto rahoitusta.
        Ei kannata ostaa luotolla vaan kerätä ensin pesämuna ja tehdä hankinta alennuksesta.
        Esim. 60€ matto on tammikuussa 20€, keraaminen hella 500 €, mutta nyt 300 €.

• Anonyymi

Kehoitan köyhiä kouluttautumaan nimenomaan niille aloille, missä on jo nyt huutava työvoimapula, sillä ne tarjoavat hyvän harjoittelumahdollisuuden sekä työpaikan jopa pitkiksi ajoiksi. Yhteiskunta tarvitsee käden taitojen osaajia, ei korkeakoulutettuja tyhjätaskuja.

• Anonyymi

Ainahan
      ihmiset sanoo, että häntä pystyyn vain, kyllä se siitä helpottaa. Eihän se helpota. siihen pientä hymistelyä, jotta joo. Ja sitten on taas hyvä olla.

• Anonyymi

Kyllä pitää kaikki kulut nyt laskea yhä tarkemmin, niin selviää, sillä elintarvikkeetkin on nousseet huimiin hintoihin. Pitää vaan hankkia peruselintarvikkeita, mitkä on halpoja ja tehdä ruokaa suurissa erissä sekä pakastaa tai syödä samaa 2-3 päivää.
      Kulkemiset pitää suunnitella etukäteen siten että tulee käytyä monella "rastilla" samalla reissulla. Turhat ostokset pitää karsia pois kokonaan.
      Nuukailu pitää ottaa oikein elämäntavaksi.

• Anonyymi

Kaikki täältä lähtee aikanaan siihen ainakin voin luottaa.

• Anonyymi

Nyky Suomessa, mikä ei ole enää läheskään hyvinvointivaltio köyhiä ja pahoinvoivia riittää. Tästähän EU:kin on Suomea huomauttanut mutta elämme harhakuvassa että Suomi on hyvinvointivaltion perikuva. Näin ei kyllä ole.

• Anonyymi

EU ei ole Suomea huomauttanut köyhistä ja pahoinvoivista.

• Anonyymi

Mehän olemme jo pitkään olleet sillä nk."Kreikan tiellä" mutta poliitikot eivät vain halua
        myöntää sitä ja edellinen hallituskin koetti pitää kulissia yllä reilusti valkaa ottamalla.
        Nyt vaan pitää tehdä raju kurinpalautus, että talous saadaan edes joskus niille
        turvallisille uomille, missä on mahdollisuus jatkaa tasapainoisesti.
        Vai halutaakso sitä, että EU sanelee ehdot ja sen mukaan jatketaan ulisten.

• Anonyymi

Miksi et sitten opiskellut työtä josta saa rahaa? Mitä hyötyä opiskella ammatti matalapalkka alalle? Jos olet kuitenkin kova lukemaan ja ilmesesti fiksukin niin miksi et opiskelisi lääkäriksi? Siitä saa rahaa ihan perkeleesti. Jo valmistunut yleislääkärikin pääsee yksityisellä 100-120 tonnin bruttoon vuodessa.

• Anonyymi

Musta ainakin tuntuu että Game over..ulosotossa ja vastikevelkaa paljon.Joka päivä tuntuu pahemmalta ku edellinen.Töitä silti helvetisti..

• Anonyymi

Miten sitä vastikevelkaa saadaan syntymään jos ollaan koko ajan töissä. ?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      106
      2650
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2365
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      20
      2225
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1774
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1580
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      164
      1312
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      273
      1124
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      984
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe