Olen tilannut lehden määräajaksi eli vuodeksi. Nyt tilanne on se, että lehti pitää peruuttaa ja se on tullut minulle 1 kk. En ole koskaan saanut tilausvahvistusta, laskun kylläkin, mutta siinä ei ollut mitään tilausehdoista. Lehti on tilattu puhelimitse, eikä silloinkaan mainittu mitään tilausehdoista. Kun soitin peruutuksesta, minulle sanottiin, että laskuttavat saadut lehdet (ihan ok), mutta lisäksi 5 euron peruutusmaksun. Tilausehtoja ei ole myöskään yrityksen nettisivulla. Niitä ei yksinkertaisesti ole missään asiakkaan saatavilla. Minä en kyllä tuota peruutusmaksua haluaisi maksaa. Onko minulla mitään mihin vedota?
Lehtitilauksen
3
673
Vastaukset
- ensin asiakaspalveluun
saadaksesi ne tilausehdot.
- Kuluttaja 2
"Onko minulla mitään mihin vedota?"
Onhan siinä.
Etäkaupassa kuluttajalle pitää toimittaa tietyt tiedot "henkilökohtaisesti, kirjallisesti tai sähköisesti siten, että kuluttaja voi tallentaa ja toisintaa tiedot muuttumattomina". "Vahvistus on toimitettava mahdollisimman pian sopimuksen tekemisen jälkeen ja tavaran kaupassa viimeistään luovutusajankohtana, paitsi jos tavara sopimuksen mukaan luovutetaan kolmannelle."
(Kuluttajansuojalaki 6 luku 14 §)
"Jos vahvistus ei täytä 14 §:ssä säädettyjä vaatimuksia, peruuttamisaika on kolme kuukautta. Jos vahvistus tänä aikana oikaistaan, kuluttajalla on 1 momentin mukainen peruuttamisoikeus siitä päivästä, jona hän sai oikaistun vahvistuksen."
(Kuluttajansuojalaki 6 luku 15 §)
Eli lyhyesti: jos et ole saanut laissa määriteltyjä tietoja kirjallisena, sinulla on oikeus peruuttaa tilaus kolmen kuukauden kuluessa tilauksen tekemisestä. Tällöin sinun ei tarvitse maksaa mitään, vaan päin vastoin sinulla olisi oikeus periä kaikki peruuttamisesta johtuvat puhelinkulusi yms. heiltä takaisin. - Kuluttaja 2
"Jos kotimyyntiasiakirjaa tai 14 §:ssä tarkoitettua vahvistusta ei ole toimitettu kuluttajalle, sopimus ei sido kuluttajaa. Jos kuluttaja haluaa vedota sopimuksen sitomattomuuteen, hänen on ilmoitettava siitä elinkeinonharjoittajalle viimeistään vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä."
"Jos sopimus raukeaa kuluttajan vedottua sen sitomattomuuteen, elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua ilmoituksen saatuaan palautettava saamansa maksusuoritukset sekä korvattava kuluttajalle tavaran tai muun suorituksen palauttamisesta aiheutuneet kulut."
(Kuluttajansuojalaki 6 luku 20 §)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 203774
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit243169En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m322375- 922149
- 221990
- 261642
Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui411621- 321512
Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta
Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava5021463Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91424