Raamis:Jaakob 4:1-12 Maailmallisuus

MAAILMAN YSTÄVÄ ON JUMALAN VIHOLLINEN
Jaakob 4:1-12
--
4:1 Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?
4:2 Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano.
4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.
4:4 Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
4:5 Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"?
4:6 Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
4:7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
4:8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
4:9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.
4:10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.
--
Taistelut ja riidat johtuvat ihmisen omista himoista ja pahuudesta (1).
Vuorisaarnassaan (Matt. 5-7. luvut) Jeesus selittää viidettä käskyä ”Älä tapa”.
Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä:
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.” (Matt. 5:22).
Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton. Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (23-26).

(Luther älä tapa käskystä: ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa”).

Rukouksessakin voi näkyä ihmisen itsekkyys ja itsekeskeisyys (3). Rukoilija ajattelee vain itseään ja omia tarpeitaan.

Kuva, jonka Jaakob antaa sen ajan seurakunnasta, ei ole kovinkaan mairitteleva.
Kirkon maallistuminen, maailmanmielisyys, oli silloin suuri uhka (4). Samoin se on tänäänkin.

Sielunvihollisen houkutuksia tulee vastustaa (7) ja välttää kaksimielisyyttä (8). Emme voi palvella Jumalaa ja mammonaa; ei kukaan voi palvella kahta herraa (Lk. 16:13).
--
1. Jeesus aarteheni, riemu sydämeni, kuule ääneni.
Katson sinuun aina, sydämeeni paina lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni, verelläsi minut ostit, armohelmaas nostit.

6. Turhat huolet jääkää, Jeesus tahtoo häätää, murheet maailman,
kääntää omillensa heidän parhaaksensa kaiken vaikean.
Vaivoihin jos joudunkin, kuormani hän kaiken kantaa, kiitosmieltä antaa.
(virsi 303:1,6).
--
Pohdittavaa:
--Millä tavoin maallistuminen näkyy tämän päivän seurakunnissamme?
--Jeesus sanoo: ”Tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla” (Lk. 16:9). Mitähän Jeesus tällä tarkoittaa?
--Mitä Jaakob tarkoittaa ”avionrikkojilla” (4)?

5

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimierkki.

      morsiamesta ja uskottomuudesta.Raamatussa on enemmänkin avionrikkojista ja vaimonsa hylkääjistä.Herra hylkäsi itsekkin vaimonsa.

      Jes.54
      5 sillä nyt sinun aviomiehesi on hän, joka sinut loi -- Herra Sebaot on hänen nimensä -- ja sinun lunastajasi on Israelin Pyhä -- häntä kutsutaan koko maanpiirin Jumalaksi.
      6 Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. -- Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi.
      7 -- Hetkeksi minä sinut jätin, mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin.


      • nimierkki.
        Tapio522 kirjoitti:

        Asiasta enemmän:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Metafora

        Maallisuuteen langennut seurakunta on tämä Kristuksen morsian ja siten avionrikkoja,näitä uskottomia Jumala vihaa.Tämä oli tarkoittamani vertaus (metafora)

        KR-38:ssa käytetään sanaa avionrikkoja:

        Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.

        KR-92:ssa puhutaan uskottomista

        Te uskottomat! Ettekö tiedä, että rakkaus maailmaan on vihaa Jumalaa kohtaan? Joka tahtoo olla maailman ystävä, asettuu Jumalan viholliseksi.


      • nimierkki. kirjoitti:

        Maallisuuteen langennut seurakunta on tämä Kristuksen morsian ja siten avionrikkoja,näitä uskottomia Jumala vihaa.Tämä oli tarkoittamani vertaus (metafora)

        KR-38:ssa käytetään sanaa avionrikkoja:

        Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.

        KR-92:ssa puhutaan uskottomista

        Te uskottomat! Ettekö tiedä, että rakkaus maailmaan on vihaa Jumalaa kohtaan? Joka tahtoo olla maailman ystävä, asettuu Jumalan viholliseksi.

        nimierkki: "Maallisuuteen langennut seurakunta on tämä Kristuksen morsian ja siten avionrikkoja,näitä uskottomia Jumala vihaa.Tämä oli tarkoittamani vertaus" (metafora).
        ---
        Näin minäkin ajattelen!

        Liittyneekö samaan yhteyteen...
        Ilm. 17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        Suuri Babylon on "suuri portto" (Ilm. 17:1,5).

        Rov. Raimo Mäkelä selittää:
        "Se ei tarkoita vain kirjaimellista huorintekemistä seksuaalisessa mielessä, vaan erityisesti hengellistä haureutta, luopumista Jumalasta, Luojasta, ja Vapahtajan hylkäämistä.
        Se on Babylonille luonteenomaisinta.
        Siitä nousevat sen muu pahuus ja sen kammottava kohtalo".
        (Ilmestyskirja nyt:Raimo Mäkelä)
        ---
        Jeesushan puhuikin suuresta luopumuksesta lopun aikoina (Matt. 24).


    • 4:2 ”Te himoitsette ...”
      Raamattu sanoo, että ” ... rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla. (1Tim. 6:10)

      "Joka rakastaa rahaa, ei saa sitä kyllin,
      eikä se, joka rakastaa rikkautta, saa voittoa tarpeekseen.
      Tämäkin on turhuutta." (Saarn. 5:9).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

      Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe