Mitä tarkoitetaan käytännössä akkujen ampeerituntimäärällä? Nykyisessä autossani on alkuperäisakku ja 60Ah, jos vaihdan esim 50Ah tilalle miten tilanne eroaa vanhasta?
Akuista?
11
1185
Vastaukset
- Makkonen
Niin lisäyksenä vielä mainittakoon, että olen ajatellut optiman red toppia jossa nuo ampeeritunnit ovat 10 tuntia vähemmän kuin alkuperäisessä akussani, ilmeisesti sitten optima kompensoi "hävityt" ampeeritunnit tehokkuudessaan tavanomaisimpiin akkuihin verrattaessa?
Vai onko optima sitten maineensa väärtti? - Kalle K
on virran voimakkuuden yksikkö, eli 50Ah:n akku on heikompi, kuin 60Ah.
- -99
Ainakin ennen Wanhaan tuo Ah tarkoitti kuinka kauan yhden ampeerin virralla akkua voi purkaa.
Siis 60 ah akkua 60 tuntia. - Makkonen
Siis heikompi? Millä tavalla? Akun kestoikä lyhyempi? virrantuottokyky huonompi?
- Andersson
Käynnistysakuissa mainittu Ah määrä tarkoittaa akusta saatavaa kapasiteettia 20 tunnin purkausajalla (siis akkua puretaan sellaisella virralla että se on 20 tunnissa tyhjä, ja virta esim 3 A kertaa aika 20 tuntia on siis 60 Ah). Tämä kertoo siis paljonko akusta saadaan ulos suhteellisen pienillä virroilla. Toinen tapa on varsinkin amerikkalaisen käyttämä varakapasiteetti määritelmä jossa akkua puretaan 25 A virralla ja lopputulos ilmoitetaan minuutteina. Vastaa siis tilannetta jossa autolla joudutaan ajamaan ilman toimivaa laturia. Oleellisin asia käynnistysakuille on kuitenkin ns. CCA arvo (Cold Cranking Amps) joka tavallisilla henkilöauton akuilla on luokkaa 250...500 A, riippuen akkukoosta ja käytetystä normista (DIN on tiukin = pienemmät lukemat ja SAE löysin = isommat arvot). Tuota Optimaa ainakin mainostetaan hyvänä käynnistysvirran antajana, joka johtuu akun rakenteesta. Starttikyvyltään se siis varmaankin on riittävä. Toinen asia on sitten onko se hintansa arvoinen. Minulla ei ainakaan ole varaa maksaa akusta moninkertaista hintaa, vain sen vuoksi että se edustaa "hienoa" tekniikkaa.
- Heikkovirtamies
Ampeeri on virranvoimakkuuden ja ampeeritunti varauskyvyn (itse asiassa sähkövarauksen) yksikkö. Perusyksikkö on yksi coulombi (C) eli ampeerisekunti, joten 1 ampeeritunti = 3.600 coulombia. 60 Ah:n akun varauskyky on 216.000 coulombia ja 50 Ah:n akun 180.000 coulombia.
Kun lisäksi otetaan huomioon akun jännite (12 volttia), voidaan laskea, että 60 Ah:n akkuun voidaan varastoida energiaa 0,72 kWh = 2.592.000 joulea ja 50 Ah:n akkuun 0,60 kWh eli 2.160.000 joulea. (1 joule = 1 wattisekunti)
50 ampeeritunnin akkuun voit varastoida noin 17 % vähemmän sähköenergiaa kuin 60 Ah:n akkuun. Niin yksinkertaista se on.
Käytännössä myös virranantokyky kasvaa akun kapasiteetin kasvaessa, joten 60 Ah:n akku kykenee antamaan tarvittaessa hetkellisestikin suuremman virran kuin 50 Ah:n akku.- Anderssonni
Siinähän sitä tuli tekstiä. Itse olen kuitenkin asioita maallikoille selittäessäni koettanut pysyä mahdollisimman yksinkertaistetussa muodossa. Tuo Coulombeilla kikkailu oli aivan turhaa numeroiden pyörittelyä. En ole vuosikymmenien kuluessa kuullut ennen tätä yksikköä akkujen yhteydessä käytettävän. Asiat sinänsä olivat oikein.
Tuo viimeinen kappale pitää paikkansa vain täysin samanrakenteisille akuille. Kun verrataan 60 Ah "tavallista" akkua ja 50 Ah Optimaa on muistaakseni Optiman CCA arvo huomattavasti suurempi. Vastaavia eroja on esimerkiksi verrattaessa suljetuissa akuissa imeytettyjä ja geeliakkuja, koska rakenteet ja happojen väkevyydetkin ovat erilaisia.
Huom. suljettu akku "valve regulated" ei suinkaan ole sama kuin starttiakuissa käytetty määritelmä "huoltovapaa" vaikka jopa ammattilaisina itseään pitävät sotkevat nämä usein.
No tulipa Bonuksen mainiota juontajaa matkiakseni "itse itseään tehostettua.
Ai niin olen koulutukseltani vahvavirtamies ja olen käynyt alan erilaisia oppilaitoksia (erinomaisin arvosanoin) yhteensä 10 vuotta ja vieläkin tunnen itseni tyhmäksi. - Makkonen
Anderssonni kirjoitti:
Siinähän sitä tuli tekstiä. Itse olen kuitenkin asioita maallikoille selittäessäni koettanut pysyä mahdollisimman yksinkertaistetussa muodossa. Tuo Coulombeilla kikkailu oli aivan turhaa numeroiden pyörittelyä. En ole vuosikymmenien kuluessa kuullut ennen tätä yksikköä akkujen yhteydessä käytettävän. Asiat sinänsä olivat oikein.
Tuo viimeinen kappale pitää paikkansa vain täysin samanrakenteisille akuille. Kun verrataan 60 Ah "tavallista" akkua ja 50 Ah Optimaa on muistaakseni Optiman CCA arvo huomattavasti suurempi. Vastaavia eroja on esimerkiksi verrattaessa suljetuissa akuissa imeytettyjä ja geeliakkuja, koska rakenteet ja happojen väkevyydetkin ovat erilaisia.
Huom. suljettu akku "valve regulated" ei suinkaan ole sama kuin starttiakuissa käytetty määritelmä "huoltovapaa" vaikka jopa ammattilaisina itseään pitävät sotkevat nämä usein.
No tulipa Bonuksen mainiota juontajaa matkiakseni "itse itseään tehostettua.
Ai niin olen koulutukseltani vahvavirtamies ja olen käynyt alan erilaisia oppilaitoksia (erinomaisin arvosanoin) yhteensä 10 vuotta ja vieläkin tunnen itseni tyhmäksi.Kiitos vaan kaikista vastauksista!
- Makkonen
Anderssonni kirjoitti:
Siinähän sitä tuli tekstiä. Itse olen kuitenkin asioita maallikoille selittäessäni koettanut pysyä mahdollisimman yksinkertaistetussa muodossa. Tuo Coulombeilla kikkailu oli aivan turhaa numeroiden pyörittelyä. En ole vuosikymmenien kuluessa kuullut ennen tätä yksikköä akkujen yhteydessä käytettävän. Asiat sinänsä olivat oikein.
Tuo viimeinen kappale pitää paikkansa vain täysin samanrakenteisille akuille. Kun verrataan 60 Ah "tavallista" akkua ja 50 Ah Optimaa on muistaakseni Optiman CCA arvo huomattavasti suurempi. Vastaavia eroja on esimerkiksi verrattaessa suljetuissa akuissa imeytettyjä ja geeliakkuja, koska rakenteet ja happojen väkevyydetkin ovat erilaisia.
Huom. suljettu akku "valve regulated" ei suinkaan ole sama kuin starttiakuissa käytetty määritelmä "huoltovapaa" vaikka jopa ammattilaisina itseään pitävät sotkevat nämä usein.
No tulipa Bonuksen mainiota juontajaa matkiakseni "itse itseään tehostettua.
Ai niin olen koulutukseltani vahvavirtamies ja olen käynyt alan erilaisia oppilaitoksia (erinomaisin arvosanoin) yhteensä 10 vuotta ja vieläkin tunnen itseni tyhmäksi.Vielä tästä heräsi kysymys, että ABOUT kuinka kauan 50Ah:n akulla ajelee ilman latausta? Eli paljonkohan lienee keskikokoisen auton sähkölaitteiden virrankulutus yhteensä ilman ilmastointeja ja soitinta tai muita vähemmän välttämättömiä vermeitä?
- roope
Makkonen kirjoitti:
Vielä tästä heräsi kysymys, että ABOUT kuinka kauan 50Ah:n akulla ajelee ilman latausta? Eli paljonkohan lienee keskikokoisen auton sähkölaitteiden virrankulutus yhteensä ilman ilmastointeja ja soitinta tai muita vähemmän välttämättömiä vermeitä?
Seuraavassa noin arvioita eri virrankuluttajien tehontarpeesta:
-sytytys 20W
-polttoainepumppu 100W
-ajovalot/kilpivalot/takavalot 150W
-mittariston valot 10W
-autoradio 15W
-lämpöpuhallin 850W (*0,5)
-takalasin lämmitys 120W (*0,5)
-istuinten lämmitykset 400W (*0,1)
-lasinpyyhkimet 60W
-jarruvalot 45W (*0,1)
-vilkut 40W (*0,1)
-sumuvalot etu taka 100W (*0,1)
Sulkeissa olevat kertoimet (*0,x) ovat autotekniikassa käytettäviä sovituskertoimia, sillä ei oleteta kaiken kuorman olevan samanaikaista.
Ja sitten vaan Ohmin lakia soveltaen akun Ah-arvosta laskemaan "kauanko akku kestää".
I=P/U
P=teho W
U=jännite V
I=virta A
Ei ihan niin yksinkertaista kuitenkaan miltä näyttää. Jos laturi ei toimi ollenkaan, alenee ajoneuvojännite kuormitettaessa täyden latauksen n.13,5V:sta jonnekin 10V:n pintaan, ennen kuin laitteet lakkaa toimimasta. (10,5V on DIN-normin mukainen katkaisujännite, kun akun kapasiteetti mitataan 20 tunnin purkausajalla. Kylmäkäynnistysvirran mittauksessa katkaisujännite on 9V) - Makkonen
roope kirjoitti:
Seuraavassa noin arvioita eri virrankuluttajien tehontarpeesta:
-sytytys 20W
-polttoainepumppu 100W
-ajovalot/kilpivalot/takavalot 150W
-mittariston valot 10W
-autoradio 15W
-lämpöpuhallin 850W (*0,5)
-takalasin lämmitys 120W (*0,5)
-istuinten lämmitykset 400W (*0,1)
-lasinpyyhkimet 60W
-jarruvalot 45W (*0,1)
-vilkut 40W (*0,1)
-sumuvalot etu taka 100W (*0,1)
Sulkeissa olevat kertoimet (*0,x) ovat autotekniikassa käytettäviä sovituskertoimia, sillä ei oleteta kaiken kuorman olevan samanaikaista.
Ja sitten vaan Ohmin lakia soveltaen akun Ah-arvosta laskemaan "kauanko akku kestää".
I=P/U
P=teho W
U=jännite V
I=virta A
Ei ihan niin yksinkertaista kuitenkaan miltä näyttää. Jos laturi ei toimi ollenkaan, alenee ajoneuvojännite kuormitettaessa täyden latauksen n.13,5V:sta jonnekin 10V:n pintaan, ennen kuin laitteet lakkaa toimimasta. (10,5V on DIN-normin mukainen katkaisujännite, kun akun kapasiteetti mitataan 20 tunnin purkausajalla. Kylmäkäynnistysvirran mittauksessa katkaisujännite on 9V)Eli I=P/U laskettuna noista saadaan ihan riittävästi virtaa jatkamaan matkantekoa ainakin lähimpään huoltamoon tai varaosaliikkeeseen pidemmälläkin matkalla ilman latausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275