elikkäs tässä kesäkuun alussa (4.6) tammani pyöräytti maailmaan pikkuisen tamma varsan aamupäivän aikana! Itse olin juuri aamulla joutunut lähtemään rippileirille ja kun tammani ei näyttänyt yhtään siltä että synnyttäisi laitoin sen ulos laitumelle! Varsa sitten halusikin tulla jo maailmaan ja niin tammani etsi mahdollisimman hyvän paikan varsomiselle..mutta varmaan silloin kun varsa pyrki pystyyn se lähti kierimään rinnettä alas ja putosi ojaan selälleen! Onneksi siskoni meni katsomaan laitsalle joko Jusu synnyttäisi ja näki sitten varsan siellä ojassa jalat pystyssä! Siskoni sitten kantoi Prinsessan ylös mäkeä emänsä luokse tasaiselle maalle..
No nyt itse asiaan: Itse jouduin olemaan koko viikon rippileirillä enkä päässyt hoivaamaan Jusua ja Prinsessaa ja siskoni sitten teki sen puolestani...Ihan hyvin hän niitä hoisi ja laittoi sisälle öiksi ym. Mutta käsittely olikin jäänyt sitten vähemmälle...Sanoin kyllä hänelle ettei niitä saa kamalasti häiritä että kehittyy kunnon side niiden välille! Nyt siitä johtuen että Prinsessaa ei ole ihan pienestä pitäen käsitelty tarpeeksi on se kamalan säikky ja hädintuskin antaa kunnolla koskea, ja jos antaa niin silti on kamalan varuillaan ym.
Onko siis jotain hyviä neuvoja miten voisin saada tuon säikkyyden pois? Siis joitain käsittely neuvoja ym.? Käyn laitumella katsomassa tammojani ja käsittelemässä n. kahden-kolmen tunnin välein..
Kiitos jo etukäteen!!
säikky varsa!! KIIRE!!
6
1924
Vastaukset
- apua
Varsa saattoi yhdistää ojassa makaamisen ihmisiin ja myös siksi olla peloissaan.
Kannattaa totuttaa varsa itseesi niin että olet se lähellä useasti, et koske siihen mutta parin metrin etäisyydellä.
Silittele emää jotta varsa tajuaa ettei ihmisissä ole pelkäämistä.
En enempää osaa sanoa sillä varsoista ei ole kokemusta paljon ollenkaan..
Onnea!...samoin kuin muiden ihmisiin pettyneiden hevosten kanssa, niin annat mieluumin varsan tulla sinun luoksesi kun menet itse sen luokse. Vietät vaan aikaa heppojen lähellä..luet laitumella ja silittelet emää.. Aikaa se voi viedä turkasen kauan, mutta vaihtoehdot on melko vähissä..
- sasu92
MissSnape kirjoitti:
...samoin kuin muiden ihmisiin pettyneiden hevosten kanssa, niin annat mieluumin varsan tulla sinun luoksesi kun menet itse sen luokse. Vietät vaan aikaa heppojen lähellä..luet laitumella ja silittelet emää.. Aikaa se voi viedä turkasen kauan, mutta vaihtoehdot on melko vähissä..
Kiitos neuvoista! Itsekin ajattelin tätä, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä onko muita vaihtoehtoja! sitten olisi vielä sellainen ongelma että jos hevoset pitäisi saada sisälle (yleensä vain jos on tuulta ja sadetta yhtä aikaa) niin Prinsessa seuraa emäänsä tallin ovelle asti(joskus ei edes tule pois laitumelta) ja siihen se sitten tyssää jolloin Jususta tulee ihan villi josta johtuen minun on pakko viedä ne takaisin laitsalle paleltumaan! Tuntuu todella turhauttavalta lähteä hakemaan hevosia kaukaa laitsalta kovalla tuulella ja rankka sateella kun ei ne kumminkaan sisälle tule! Mutta aina olen siihen vaivautunut! Mitä voisin tehdä että saisin Prinsessan sisälle? Kun kuitenkin Jusu on todella herkkä sairastumaan ja juuri on parantunut nuhasta niin olisi tärkeää saada se sisälle ettei kastu läpimäräksi!
- Mapuccino
sasu92 kirjoitti:
Kiitos neuvoista! Itsekin ajattelin tätä, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä onko muita vaihtoehtoja! sitten olisi vielä sellainen ongelma että jos hevoset pitäisi saada sisälle (yleensä vain jos on tuulta ja sadetta yhtä aikaa) niin Prinsessa seuraa emäänsä tallin ovelle asti(joskus ei edes tule pois laitumelta) ja siihen se sitten tyssää jolloin Jususta tulee ihan villi josta johtuen minun on pakko viedä ne takaisin laitsalle paleltumaan! Tuntuu todella turhauttavalta lähteä hakemaan hevosia kaukaa laitsalta kovalla tuulella ja rankka sateella kun ei ne kumminkaan sisälle tule! Mutta aina olen siihen vaivautunut! Mitä voisin tehdä että saisin Prinsessan sisälle? Kun kuitenkin Jusu on todella herkkä sairastumaan ja juuri on parantunut nuhasta niin olisi tärkeää saada se sisälle ettei kastu läpimäräksi!
talliin menonkin kanssa. Jos varsa on syntynyt taivasalla niin talli on sille hyvin pelottava asia. Kokeile vaikka seuraavaa: Eli kun menette talliin niin varaan sisään menoon hyvin aikaa, seisoskele aluksi tamman kanssa tallin seinän lähettyvillä kunnes varsa uskaltautuu viereen ja palkkaa vaikka porkkanalla tai pienellä omenalla. Sitten siirry tamman kanssa lähemmäs oviaukkoa ja odottele taas kunnes varsa tulee viereen ja palkkaa. Jatka samaan tyyliin mutta huolehdi ettet etene liian nopeasti vaan niin että varsa pysyy koko ajan rauhallisena. Tällä menetelmällä saimme hyviä tuloksia vähän samanlaisessa tapauksessa.
- -----------------------
Jos tamma ei ole ylisuojelevainen niin karsinassa ollaan vaan otettu varsa kiinni ja " väkisin kesytelty ". Tämä ei tarkoita sitten väkisin kiinnipitoa ja roikkumista varsan kaulassa.
Se pitää kuitenkin ottaa kiinni, se voi hyppiä ja peruuttaa seinään jne rimpuilla. Pitää vaan puhua nätisti ja osata käyttää myötäilevää otetta: varsasta täytyy pitää kiinni jos se hyppii niin ettei se karkaa, mutta heti kun se seisahtuu niin otteen on kevennyttävä heti, niin että se alkaa oppia kun rauhassa on niin kukaan ei roiku eikä mitään pahaa tehdä. Rauhallista silittelyä vaan.
Mielestäni tuossa ojassapyörimisessä ei välttämättä ole mitään tekemistä, monet varsat ovat arkoja ja ei niihin auta kuin käsittely. Siksi niitä pitää ottaa vähän kiinni koska sen odottelu että ne tulee luokse, voi olla todella aikaavievää. Okei jos aikaa on niin mikä ettei sitten..
Ei maitovarsat vaadi mitään neljästi päivässä tunnin käsittelyä vaan se mitä emää kiikutetaan niin siinä samalla, ruokinnoissa toimii vaan rauhallisesti ettei se säiky kopisevia ämpäreitä jne.
Mitä epäluuloisempi emä, sen hankalampaa voi olla varsankin kesytys, mutta ei sekään ole mikään ehdottomuus.
Laitumella jos yrität varsaa käsitellä niin siellä et voi sitä metsästellä, se vaan karkaa koko ajan käsistäsi ja tilanne varmasti vaan pahenee. Et voi muuta kuin antaa sen tulla luokse jos tulee.
Arka varsa ei ole mikään ihme varsa.- sasu92
kiitos vastauksista! ovat olleet hyödyllisiä! Nyt käytän molempia tapoja; tuota "väkisin käsittelyä"(käytän sitä kyllä melko harvoin..) ja myös tuota lempeämpää tapaa ja niiden väliltä!! :)
Hyvin on toiminut ja nyt varsa tulee jo melko nätisti luokse ja haistelee uteliaana! Nyt sitten olis tarkotus ottaa riimuun totutus kun Prinsessa on jo melko hyvin tottunut käsittelyyn! toivottavasti onnistuu!! :D
Kokeilin myös tuota talliin meno juttua ja hyvin onnistui! tänään tuli jo ihan reippaasti, vähän vain jäi sisäovella tutkimaan mutta tuli kuitenkin!
Kiitos nyt vielä kaikille vastanneille!! Hyviä vihjeitä ja hyvin on toiminut!! :) kiitos! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395268- 853762
- 503170
- 623045
- 113035
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562393- 411878
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1461867Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101825- 181751