Olisi tarjolla vene, jossa moottorina 1500 tuntia ajettu 200hp ad41 Volvo-Penta, vuosimallia 1992 duoprop vetolaitteella. Kone on ollut puolet iästään järvessä ja viimeiset 5 v meressä. Huoltohistoria on hyvä ja vene muutenkin antaa ymmärtää, että huolehdittu on.
Minkälaisessa maineessa ko. koneet on, käsittääkseni teknisesti aika vanha (=vahva?) konstruktio. Kuinka paljon noilla koneilla yleensä ajetaan ennen kun pitää avata ja rempata? Mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota tai mitä kysyä veneen myyjältä kun ko. konetta ostaa?
Miten ko. konetta voisi verrata luotettavuudeltaan mm. KADeihin ja aqad -koneisiin?
Osaatteko arvioida, minkä arvoinen moinen kone ja vetolaite on jos haluan vaihtaa paketin uuteen?
Kiitos avusta!
AD41 kone, kokemuksia ja vinkkejä kaipaan
9
6305
Vastaukset
- JRxxx
...sekä oman kokemuksen että muualta kuullun maineen mukaan. Oheislaitteet (turbo, laturi, startti) lähinnä ovat ne heikot kohdat, eivätkä nekään mitenkään hirveällä todennäköisyydellä vielä tuota ongelmia. Ja tietysti olisi hyvä tietää, onko jäähdytinelementtejä (välijäähdytin ja lämmönvaihdin) puhdistettu koskaan.
Olen kuullut sellaisen tarinan, että valtio (MV ja Merivoimat) ajaa noilla 3000 tuntia, sitten kone avataan ja tehdään täyskunnostus. Toiset 3000 tuntia sen jälkeen ja kone poistoon. Lähde oli periaatteessa luotettava, mutta en silti pysty varmistamaan tarinan todenperäisyyttä. Huvivenekäytössähän aika ja käyttämättömyys on se konetta eniten syövä asia.- remmiahdin
Koneesta puuttuu nykyaikainen ja hyväksi koettu remmiahdin, joka on jo kad42:ssa ja muissa vakiona.
Antaa vääntöä alkupään kierrosalueille joissa 41 on tosi heikko, ja moottori tietenkin kärsii tästä erittäin paljon.
- JRxxx
...kysyit paketin arvoa. Volvo-edustajat näyttävät kauppaavan n. 10 000 euron huippeilla vastaavia, joten tuskin yli 5 000 saat vaihdossa itse. Mutta kysymällä suoraan konekauppiailta saat varmemman vastauksen, tietty :)
- jgkluu
Hinta vetolaitteen kanssa 11000e.Missä veneessä kiinni? 1000h volvolla huvikäytössä paljon!!!
Jos raskasvene 200hp volvosta otetaan paljon kierroksia niin 1000h ehdoton maksimi.- 10 000h
Toinen kone lisää, niin kummasti tuo tuntimäärä
kymmenkertaistuu. - Väinölä
Juu eli veneenä on Doppel 31, eli muutaman tonnin painohan tuolla AD41:llä on ollut työnnettävänään.
Soitin paikalliseen Volvo-Penta -liikkeeseen, kyselin vaihtoa KAD42-44 koneisiin, sanoivat, että 10teur pitää laittaa väliä toineen ja sanoivat vielä, että jos on kunnossa tuo AD41 niin anna mennä sillä vaan, "avataan ja tehdään siihen remontti sitten kun on 3000h taulussa".
Tosiaan, taidan ostaa tuon veneen ja rouskuttaa silla vanhalla koneella (jos en nokeen tukehdu sitä ennen) ja säästellä vaikkapa KADiin tulevina vuosina. Uskon, että tuolla AD:lläkin on vielä kuitenkin jokunen kesä edessään.
Tuon 200hv AD:n pitäisi puheiden mukaan viedä tuota Doppelia lähelle 30 solmua, joten siinäpä se tulee testattua onko kone kunnossa, kun pääsen koeajamaan piakkoin.
Myös sen kertoivat Volvolla, että kylmänä ei saa tulla harmaata savua, mustaa voi vähän pöläyttää. Ja jos on oikein tikissä, niin muuten ei saa savuttaa, aavistuksen kuitenkin voi tuprauttaa kiihdytettäessä. - JRxxx
Väinölä kirjoitti:
Juu eli veneenä on Doppel 31, eli muutaman tonnin painohan tuolla AD41:llä on ollut työnnettävänään.
Soitin paikalliseen Volvo-Penta -liikkeeseen, kyselin vaihtoa KAD42-44 koneisiin, sanoivat, että 10teur pitää laittaa väliä toineen ja sanoivat vielä, että jos on kunnossa tuo AD41 niin anna mennä sillä vaan, "avataan ja tehdään siihen remontti sitten kun on 3000h taulussa".
Tosiaan, taidan ostaa tuon veneen ja rouskuttaa silla vanhalla koneella (jos en nokeen tukehdu sitä ennen) ja säästellä vaikkapa KADiin tulevina vuosina. Uskon, että tuolla AD:lläkin on vielä kuitenkin jokunen kesä edessään.
Tuon 200hv AD:n pitäisi puheiden mukaan viedä tuota Doppelia lähelle 30 solmua, joten siinäpä se tulee testattua onko kone kunnossa, kun pääsen koeajamaan piakkoin.
Myös sen kertoivat Volvolla, että kylmänä ei saa tulla harmaata savua, mustaa voi vähän pöläyttää. Ja jos on oikein tikissä, niin muuten ei saa savuttaa, aavistuksen kuitenkin voi tuprauttaa kiihdytettäessä....lupasivatko todella, että maksamalla 10 000 väliä voisit vaihtaa tuon koneesi UUTEEN KAD-koneeseen? Tuntuu aika hurjalta.
- Vaihtaisin
JRxxx kirjoitti:
...lupasivatko todella, että maksamalla 10 000 väliä voisit vaihtaa tuon koneesi UUTEEN KAD-koneeseen? Tuntuu aika hurjalta.
Jos kympin välirahalla sais uuden niin mä vaihtaisin heti uuden ennenkuin muuttavat mieltään.
- Väinölä
JRxxx kirjoitti:
...lupasivatko todella, että maksamalla 10 000 väliä voisit vaihtaa tuon koneesi UUTEEN KAD-koneeseen? Tuntuu aika hurjalta.
Ei uuteen vaan vuosituhannen vaihteen takuukunnostettuun KADiin.
Tuo KAD ei taida olla Doppeliin paras mahdollinen moottori, sillä Doppel on niin liteäpohjainen, että liukukynnystä ei käytännössä ole. Kävin viikonloppuna kokeilemassa ko. venettä, AD41:n alavääntö riittää mainiosti liikkeellelähtöön, hetken kiihdytyksen jälkeen nopeutta löytyi 28 solmua hieman tuulisella säällä.
Se remmiahdin KADissa on myös huono puoli, sillä jos haluaa putputella pienillä kierroksilla pitkiä matkoja (mm. saarien välissä jne) huutaa remmi siellä aivan turhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274