akvaarioharrastuksen lopettaminen

neuvoton.

Joo elikkäs, minulla on ollut akvaario nyt kolmisen vuotta. Mutta jostain syystä akvaario ei enää menesty, vaikka mitä olen yrittänyt tehdä. Luulen, että syynä on tämän erin asuinpaikan vesi mahdollisesti, koska tänne muuttaessani ongelmat alkoivat.

Akvaariossa on vihersamennusta (tosin se ei ole enää niin paha onneksi), viherlevää ja rihmalevää, kotiloita, kaloilla on luultavasti loisia.. Veden nitraattitaso on aivan liian korkea, sen tiedän. Kuulostaa varmasti tosi hyvältä. Tilanne vain yhtäkkiä lähti käsistä. Olen yrittänyt kaikkeni, rahaa on uponnut akvaarioon ihan mahdottomia summia, mutta silti ongelmia tulee vain lisää ja lisää ja kalat alkavat sairastua ja kuolla, kasvit kuolevat.. Ei tuota enää oikein jaksa.

Mutta mitä tehdä tuommoiselle akvaariolle sitten? Ei tule kysymykseenkään että alkaisin sairaita kaloja myymään jollekin, eikä niitä varmasti kukaan edes tahtoisi. Olen nyt kyllä ihan neuvoton. Tyhmäkin näkee, etteivät kalat voi hyvin. Pitäisikö ne sitten vain päästää päiviltään? Mutta onko sekään kuinka viisasta, on niitä kuitenkin melkein 20

10

2313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Ootko mittauttanut vettä tai soittanut vesilaitokselle ja kysynyt heiltä veden laadusta?

      Kerro;
      - kalasto
      - akvan tilavuus
      - tekniikka tehot
      - vesiarvot .. pH, KH/GH, lämpötila

      Nitraatti ja nitriitti pysyy aisoissa vettä säännöllisesti vaihtamalla.

      • neuvoton.

        akvaarion veden olen kyllä moneen kertaan mitaillut, kotona liuskatesteillä ja olen myös vienyt akvaarioliikkeeseen vettä testailtavaksi. Ulkoa nyt en arvoja muista, mutta nitraattitaso oli hyvin korkea, nitriittiä ei ole, pH hieman alle 7, KH/GH olivat ihan sopivia. Veden lämpötila n. 23 tällä hetkellä.

        100 litran akvaario siis kyseessä.
        Kalastona tällä hetkellä 4 kuparimonnista, 3 mustamollia, 2 keltabarbia, 3 neontetraa, 2 kiilakylkeä ja 2 miekkapyrstöä. Kyllä, kaloja on kuollut paljon ja parvien koot pienentyneet melko naurettaviksi. Uusia kaloja vaan kun en tuonne kehtaa hankkia enää, saatikka antaa pois.
        Suodattimena eheim aquaball, tarkalleen en muista siitä, mutta uusi se kuitenkin on, koska tehokkaamman suodattimen oli ajateltu auttavan. Valaistuksena sellainen tavallinen akvaarion loisteputkilamppu. Mitähän muuta.. vettä pyrin vaihtamaan joka viikko sen 30-50%. Vaikka vettä olen yrittänyt vaihdella runsaasti, ei se nitraatti vaan mene kuriin. Eikös sen periaatteessa veden vaihdolla pitäisi lähteä, en ymmärrä missä vika sitten piilee.
        Kasvisto on aika olematon, koska eivät nekään menesty. Ei ole kauaakaan kun uusia kasveja hankin, mutta ne kuolivat alta aikayksikön.


      • Rihma
        neuvoton. kirjoitti:

        akvaarion veden olen kyllä moneen kertaan mitaillut, kotona liuskatesteillä ja olen myös vienyt akvaarioliikkeeseen vettä testailtavaksi. Ulkoa nyt en arvoja muista, mutta nitraattitaso oli hyvin korkea, nitriittiä ei ole, pH hieman alle 7, KH/GH olivat ihan sopivia. Veden lämpötila n. 23 tällä hetkellä.

        100 litran akvaario siis kyseessä.
        Kalastona tällä hetkellä 4 kuparimonnista, 3 mustamollia, 2 keltabarbia, 3 neontetraa, 2 kiilakylkeä ja 2 miekkapyrstöä. Kyllä, kaloja on kuollut paljon ja parvien koot pienentyneet melko naurettaviksi. Uusia kaloja vaan kun en tuonne kehtaa hankkia enää, saatikka antaa pois.
        Suodattimena eheim aquaball, tarkalleen en muista siitä, mutta uusi se kuitenkin on, koska tehokkaamman suodattimen oli ajateltu auttavan. Valaistuksena sellainen tavallinen akvaarion loisteputkilamppu. Mitähän muuta.. vettä pyrin vaihtamaan joka viikko sen 30-50%. Vaikka vettä olen yrittänyt vaihdella runsaasti, ei se nitraatti vaan mene kuriin. Eikös sen periaatteessa veden vaihdolla pitäisi lähteä, en ymmärrä missä vika sitten piilee.
        Kasvisto on aika olematon, koska eivät nekään menesty. Ei ole kauaakaan kun uusia kasveja hankin, mutta ne kuolivat alta aikayksikön.

        No voi hyvää päivää.. Eipä ihmekkään jos sulla on ongelmia siellä altaassa. Sulla on kahden ERI vesiarvojen lajeja altaassasi. Teit ekan pahan virheen siinä ettet ottanut lajeista selvää tarpeeksi ENNENKUIN hankit ne! Noh, nyt sulla on kuitenkin mahdollisuus korjata virheesi.

        Mollit ja miekkikset vaativat ihan omanlaisensa veden ja tietysti myös akvaarionkin. Miekkapyrstö vaatii VÄHINTÄÄN 140-litraisen akvaarion.
        Mikä tuo "sopiva" GH/KH on?
        pH:n mukaan vesiarvot ainakin ovat väärähköt näille lajeille. Pitäisi olla ainakin 7.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=365
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=364&PHPSESSID=6a762ff82602fad473b14a36397ccd5b

        Sulla on liian isoksi ja vauhdikkaiksi kasvavia lajeja altaassasi. Keltabarbi siis ja isohkona kalana kakkaa varmasti sulle nitraatit pilviin.
        -Keltabarbi vaatii VÄHINTÄÄN 180-200-litraisen altaan ja altaan PITUUDELLA on väliä, sen tulee olla pitkänmallinen, juurikin kalan vauhdikkuuden takia.

        Suosittelisin siis valitsemaan jommankumman vesiarvon kalat, pehmeän/happaman tai kovan/emäksisen, samaan altaaseen. Sitten mittaamaan ne vesiarvot, TIPPATESTILLÄ. Tipat ovat tarkemmat kuin liuskat tai akvaariokauppiaan testit(Ties mitä lukuja ne sulle tyrkyttää?).

        Luovu heti keltabarbeista.
        Ne voi viedä akvaariokauppaan tai harrastajalle jolla on TARPEEKSI suuri akvaario niille ja parvikavereita.

        Kuparimonniset tarvitteis parvikavereita väh. sen 5-6 kpl. Ei kuitenkaan enempää altaan koon(Eli pienuuden) takia. Kuprut voinet pitää vesiarvoista riippumatta.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=259

        Jos vetesi on pehmeää/hapanta voisit valita nuo neontetrat ja kiilakyljet.
        Neontetroja 10-25 pään parvi ja kiiloja 6-8 kpl.
        Monniset ja yksi partis imuttelemaan levää.

        Kun olet sanut kalastosi kondikseen voit alkaa hankkimaan kasveja. Kasveja PITÄÄ lannoittaa ja valaista oikein, eihän ne muuten kasva.
        Hankkisin siis ensin kaksiputkisen loisteputkivalaisimen tai vähään valoon sopivia kasveja, joita on mm;
        Anubiakset, melalehdet, vesirutto, jaavansammal- ja saniainen.
        Sitten kunnollisia nestemäisiä- tai pohjalannoitteita kasveja varten.

        Jos innostuksesi ei tähän riitä, koittaisin ensin lahjoittaa kalat harrastajille, jotka pitävät huolen niistä tai akvaariokauppaan, ellei kukaan niitä halua, sitten lopettaisin kaikki.
        Akvaarion haluaa varmasti joku joka on tarpeeksi motivoitunut tähän harrastukseen. ;)


      • neuvoton.
        Rihma kirjoitti:

        No voi hyvää päivää.. Eipä ihmekkään jos sulla on ongelmia siellä altaassa. Sulla on kahden ERI vesiarvojen lajeja altaassasi. Teit ekan pahan virheen siinä ettet ottanut lajeista selvää tarpeeksi ENNENKUIN hankit ne! Noh, nyt sulla on kuitenkin mahdollisuus korjata virheesi.

        Mollit ja miekkikset vaativat ihan omanlaisensa veden ja tietysti myös akvaarionkin. Miekkapyrstö vaatii VÄHINTÄÄN 140-litraisen akvaarion.
        Mikä tuo "sopiva" GH/KH on?
        pH:n mukaan vesiarvot ainakin ovat väärähköt näille lajeille. Pitäisi olla ainakin 7.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=365
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=364&PHPSESSID=6a762ff82602fad473b14a36397ccd5b

        Sulla on liian isoksi ja vauhdikkaiksi kasvavia lajeja altaassasi. Keltabarbi siis ja isohkona kalana kakkaa varmasti sulle nitraatit pilviin.
        -Keltabarbi vaatii VÄHINTÄÄN 180-200-litraisen altaan ja altaan PITUUDELLA on väliä, sen tulee olla pitkänmallinen, juurikin kalan vauhdikkuuden takia.

        Suosittelisin siis valitsemaan jommankumman vesiarvon kalat, pehmeän/happaman tai kovan/emäksisen, samaan altaaseen. Sitten mittaamaan ne vesiarvot, TIPPATESTILLÄ. Tipat ovat tarkemmat kuin liuskat tai akvaariokauppiaan testit(Ties mitä lukuja ne sulle tyrkyttää?).

        Luovu heti keltabarbeista.
        Ne voi viedä akvaariokauppaan tai harrastajalle jolla on TARPEEKSI suuri akvaario niille ja parvikavereita.

        Kuparimonniset tarvitteis parvikavereita väh. sen 5-6 kpl. Ei kuitenkaan enempää altaan koon(Eli pienuuden) takia. Kuprut voinet pitää vesiarvoista riippumatta.
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=259

        Jos vetesi on pehmeää/hapanta voisit valita nuo neontetrat ja kiilakyljet.
        Neontetroja 10-25 pään parvi ja kiiloja 6-8 kpl.
        Monniset ja yksi partis imuttelemaan levää.

        Kun olet sanut kalastosi kondikseen voit alkaa hankkimaan kasveja. Kasveja PITÄÄ lannoittaa ja valaista oikein, eihän ne muuten kasva.
        Hankkisin siis ensin kaksiputkisen loisteputkivalaisimen tai vähään valoon sopivia kasveja, joita on mm;
        Anubiakset, melalehdet, vesirutto, jaavansammal- ja saniainen.
        Sitten kunnollisia nestemäisiä- tai pohjalannoitteita kasveja varten.

        Jos innostuksesi ei tähän riitä, koittaisin ensin lahjoittaa kalat harrastajille, jotka pitävät huolen niistä tai akvaariokauppaan, ellei kukaan niitä halua, sitten lopettaisin kaikki.
        Akvaarion haluaa varmasti joku joka on tarpeeksi motivoitunut tähän harrastukseen. ;)

        akvaarion hankkiessani minulle suositeltiin liikkeessä nuita keltabarbeja ja kuparimonnisia akvaariooni, kuulemma sopivat oikein hyvin sinne. Neontetroja oli kymmenen alunperin, mutta neontetrataudin ja jonkun muun mystisen sairauden iskiessä ne kuolivat, samoin nuo kiilakyljet joita oli alunperin hankittu enemmän. Partamonnikin oli, aika vasta sekin kuoli. Sama juttu nuitten monnien ja miekkapyrstöjen kanssa, liikkeessä suositeltiin niitä, joten niitä sitten hankin. Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen..

        Aika mielenkiintoista tämä. Olen aina olettanut että akvaarioliikkeissä on asiantuntevat myyjät, mutta eipä taida näin ollakkaan jos kerta aivan vääränlaisia kaloja on minulle suositeltu. Aina ovat kyllä kyselleet akvaariostani, millaisia kaloja siellä on ennestään ja muuta, joten niistä on saanut sellaisen kuvan että tietävät asioista eivätkä suosittele vääränlaisia kaloja

        Niin ja nuista kasveista, vesiruttoa ja jonkinlaisia melalehtiä siellä taitaa tällä hetkellä olla, eivätkä kovin menestyviltä näytä.

        Kyllähän sitä kiinnostusta toki on, mutta alkaa vaan iskeä epätoivo kun kaikki menee yhtäkkiä ihan mönkään, vaikka kaikkeni olen koittanut tehdä. Kaloja ostanut, kasveja ostanut, laittanut kaikenlaisia vedenparannusaineita ja muita, vettä olen vaihtanut runsaasti, rahaa vain kulunut, eikä mitään muutosta tilanteeseen näy, kaikki vaan kuolee koko purkissa. Mihinköhän sitä enää luottaa, kun ei liikkeistä näytä asiantuntevaa neuvontaa saavan


      • no katopas
        neuvoton. kirjoitti:

        akvaarion hankkiessani minulle suositeltiin liikkeessä nuita keltabarbeja ja kuparimonnisia akvaariooni, kuulemma sopivat oikein hyvin sinne. Neontetroja oli kymmenen alunperin, mutta neontetrataudin ja jonkun muun mystisen sairauden iskiessä ne kuolivat, samoin nuo kiilakyljet joita oli alunperin hankittu enemmän. Partamonnikin oli, aika vasta sekin kuoli. Sama juttu nuitten monnien ja miekkapyrstöjen kanssa, liikkeessä suositeltiin niitä, joten niitä sitten hankin. Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen..

        Aika mielenkiintoista tämä. Olen aina olettanut että akvaarioliikkeissä on asiantuntevat myyjät, mutta eipä taida näin ollakkaan jos kerta aivan vääränlaisia kaloja on minulle suositeltu. Aina ovat kyllä kyselleet akvaariostani, millaisia kaloja siellä on ennestään ja muuta, joten niistä on saanut sellaisen kuvan että tietävät asioista eivätkä suosittele vääränlaisia kaloja

        Niin ja nuista kasveista, vesiruttoa ja jonkinlaisia melalehtiä siellä taitaa tällä hetkellä olla, eivätkä kovin menestyviltä näytä.

        Kyllähän sitä kiinnostusta toki on, mutta alkaa vaan iskeä epätoivo kun kaikki menee yhtäkkiä ihan mönkään, vaikka kaikkeni olen koittanut tehdä. Kaloja ostanut, kasveja ostanut, laittanut kaikenlaisia vedenparannusaineita ja muita, vettä olen vaihtanut runsaasti, rahaa vain kulunut, eikä mitään muutosta tilanteeseen näy, kaikki vaan kuolee koko purkissa. Mihinköhän sitä enää luottaa, kun ei liikkeistä näytä asiantuntevaa neuvontaa saavan

        Myyjät myyvät vaikka mitä, jotta saavat elantonsa. Itse kannattaa ottaa asioista selvää jo etukäteen, jolloin tiedät sitten kaloja ostaessasi kalojen sopivan yhteen.


      • Rihma
        neuvoton. kirjoitti:

        akvaarion hankkiessani minulle suositeltiin liikkeessä nuita keltabarbeja ja kuparimonnisia akvaariooni, kuulemma sopivat oikein hyvin sinne. Neontetroja oli kymmenen alunperin, mutta neontetrataudin ja jonkun muun mystisen sairauden iskiessä ne kuolivat, samoin nuo kiilakyljet joita oli alunperin hankittu enemmän. Partamonnikin oli, aika vasta sekin kuoli. Sama juttu nuitten monnien ja miekkapyrstöjen kanssa, liikkeessä suositeltiin niitä, joten niitä sitten hankin. Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen..

        Aika mielenkiintoista tämä. Olen aina olettanut että akvaarioliikkeissä on asiantuntevat myyjät, mutta eipä taida näin ollakkaan jos kerta aivan vääränlaisia kaloja on minulle suositeltu. Aina ovat kyllä kyselleet akvaariostani, millaisia kaloja siellä on ennestään ja muuta, joten niistä on saanut sellaisen kuvan että tietävät asioista eivätkä suosittele vääränlaisia kaloja

        Niin ja nuista kasveista, vesiruttoa ja jonkinlaisia melalehtiä siellä taitaa tällä hetkellä olla, eivätkä kovin menestyviltä näytä.

        Kyllähän sitä kiinnostusta toki on, mutta alkaa vaan iskeä epätoivo kun kaikki menee yhtäkkiä ihan mönkään, vaikka kaikkeni olen koittanut tehdä. Kaloja ostanut, kasveja ostanut, laittanut kaikenlaisia vedenparannusaineita ja muita, vettä olen vaihtanut runsaasti, rahaa vain kulunut, eikä mitään muutosta tilanteeseen näy, kaikki vaan kuolee koko purkissa. Mihinköhän sitä enää luottaa, kun ei liikkeistä näytä asiantuntevaa neuvontaa saavan

        "Neontetroja 10-25 pään parvi"
        Tuossa tuli pieni painovirhepahoilainen, siis neoneita vaan 10-15 kpl. Kakkonen lensi sinne jostakin vahingossa. Tai voi neukkareita ottaakkin senverran, kunhan jättää kiilat pois laskuista sitten.
        Neonien seuraksi voisi miettiä jotain viileäskössä vedessä viihtyvää kääpiöahvenpariskuntaa(?), joku vois ehdottaa sopivaa, kun mulla ei oo niistä kokemuksia olleskaan.
        Lämpimänveden kalat, kuten rihmakalat ei oikein käy.

        Joo, siis akvaariokauppiaat(Ainakaan ihan kaikki) ei ole paras vaihtoehto kalaston muovaamiseen, koska heidän on tehtävä tulosta kovasti, jotta firma pyörisi ja voivat siis myydä mitä sattuu pieneenkin altaaseen.
        Oma-alotteinen tutkiskelu ja tiedonhaku on parasta mitä voit tehdä ENNEN kalakauppoja. Netistä ja alan harrastajilta saa parhaimmat ja päivitetyt tiedot.

        Älä vaivu epätoivoon vaan me kaikki koitetaan sua tsempata harrastuksessasi uuteen alkuun, mikäli olet itse siihen valmis! Ohjeet saitkin jo edellä ja avitamme jatkossakin jos jotain kysymisen arvoista löytyy.


      • Rihma
        neuvoton. kirjoitti:

        akvaarion hankkiessani minulle suositeltiin liikkeessä nuita keltabarbeja ja kuparimonnisia akvaariooni, kuulemma sopivat oikein hyvin sinne. Neontetroja oli kymmenen alunperin, mutta neontetrataudin ja jonkun muun mystisen sairauden iskiessä ne kuolivat, samoin nuo kiilakyljet joita oli alunperin hankittu enemmän. Partamonnikin oli, aika vasta sekin kuoli. Sama juttu nuitten monnien ja miekkapyrstöjen kanssa, liikkeessä suositeltiin niitä, joten niitä sitten hankin. Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen..

        Aika mielenkiintoista tämä. Olen aina olettanut että akvaarioliikkeissä on asiantuntevat myyjät, mutta eipä taida näin ollakkaan jos kerta aivan vääränlaisia kaloja on minulle suositeltu. Aina ovat kyllä kyselleet akvaariostani, millaisia kaloja siellä on ennestään ja muuta, joten niistä on saanut sellaisen kuvan että tietävät asioista eivätkä suosittele vääränlaisia kaloja

        Niin ja nuista kasveista, vesiruttoa ja jonkinlaisia melalehtiä siellä taitaa tällä hetkellä olla, eivätkä kovin menestyviltä näytä.

        Kyllähän sitä kiinnostusta toki on, mutta alkaa vaan iskeä epätoivo kun kaikki menee yhtäkkiä ihan mönkään, vaikka kaikkeni olen koittanut tehdä. Kaloja ostanut, kasveja ostanut, laittanut kaikenlaisia vedenparannusaineita ja muita, vettä olen vaihtanut runsaasti, rahaa vain kulunut, eikä mitään muutosta tilanteeseen näy, kaikki vaan kuolee koko purkissa. Mihinköhän sitä enää luottaa, kun ei liikkeistä näytä asiantuntevaa neuvontaa saavan

        "Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen.. "

        Ei!
        Jos kalat ovat sairaita/kärsiviä ne on joko lopetettava, tässätapauksessa lopetettava, koska et tiedä, ilmeisesti, mikä niitä vaivaa ja osaa niitä oikein lääkitä.


      • Ms.x Turkkusest
        neuvoton. kirjoitti:

        akvaarion hankkiessani minulle suositeltiin liikkeessä nuita keltabarbeja ja kuparimonnisia akvaariooni, kuulemma sopivat oikein hyvin sinne. Neontetroja oli kymmenen alunperin, mutta neontetrataudin ja jonkun muun mystisen sairauden iskiessä ne kuolivat, samoin nuo kiilakyljet joita oli alunperin hankittu enemmän. Partamonnikin oli, aika vasta sekin kuoli. Sama juttu nuitten monnien ja miekkapyrstöjen kanssa, liikkeessä suositeltiin niitä, joten niitä sitten hankin. Pitääpä nyt katsella jos joku vaikka tahtoisi ottaa pari mahdollisesti loisten riivaamaa keltabarbia itselleen..

        Aika mielenkiintoista tämä. Olen aina olettanut että akvaarioliikkeissä on asiantuntevat myyjät, mutta eipä taida näin ollakkaan jos kerta aivan vääränlaisia kaloja on minulle suositeltu. Aina ovat kyllä kyselleet akvaariostani, millaisia kaloja siellä on ennestään ja muuta, joten niistä on saanut sellaisen kuvan että tietävät asioista eivätkä suosittele vääränlaisia kaloja

        Niin ja nuista kasveista, vesiruttoa ja jonkinlaisia melalehtiä siellä taitaa tällä hetkellä olla, eivätkä kovin menestyviltä näytä.

        Kyllähän sitä kiinnostusta toki on, mutta alkaa vaan iskeä epätoivo kun kaikki menee yhtäkkiä ihan mönkään, vaikka kaikkeni olen koittanut tehdä. Kaloja ostanut, kasveja ostanut, laittanut kaikenlaisia vedenparannusaineita ja muita, vettä olen vaihtanut runsaasti, rahaa vain kulunut, eikä mitään muutosta tilanteeseen näy, kaikki vaan kuolee koko purkissa. Mihinköhän sitä enää luottaa, kun ei liikkeistä näytä asiantuntevaa neuvontaa saavan

        Moikka :)

        Hienoa kun kuitenkin "eksyit" näille sivuille ja tulit kyselemään neuvoja !

        Itse hankin ensimmäisen akvaarioni viime elo-tai syyskuussa ja onneksi älysin etsiä tietoa netistä päästäkseni jyvälle akvaarion hoidosta.
        Mäkin oletin, että kyllä kauppiaiden täytyy osata neuvoa oikein, mutta pikkuhiljaa huomasin, että mun kysymykseni oli jopa liikaa joillekin kauppiaille : ei osattu vastata ! Musta se oli aika hämmentävää. Halusin oppia vesikemian perusteita, jotta ymmärtäisin miten akvaario toimii. Aluksi kaikki uusi tieto tuntui vaikealta sisäistää, mutta nyt tunnen oppineeni ainakin jotain.
        Ja suuri kiitos siitä näille vakio-hjelppijöille täällä, jotka ovat kyllä tosi pajon mua opettaneet !
        Eikä suurempia ongelmia ole ollut akvoissa, (niitä on siis jo kaksi ja kohta kolmas ;) ! ) koska olen osannut näiden ihanien tyyppien avustuksella ennalta ehkäistä monta ongelmaa. Sinileväkin kävi, mutta nyt se on tipotiessään !


    • Anskutus

      Mullekin sanottiin eläinkaupassa, että voin hyvin ostaa keltabarbeja 10 kappaleen parven 128 litraiseen akvaarioon. Eli mullakin ne on liian pienessä :( Tosin enää 4 elossa, hyvin ovat menestyneet. Mun mielestä mun keltabarbit ei kyllä ole erityisen vauhdikkaita, keskittyvät lähinnä syömiseen :D

      • RRR

        eli liikkeessä sanottiin sitä ja tätä ja tota..

        Harmi, sillä jotkut liikkeet vaan myy euron kuvat silmissä vaikka mitä liian pieniin altaisiin...;(

        Mix ne on kuollu??? Onko mitään havaintoo??

        Yleensä kyllä kovia meneen ja myös tietty syömään ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe