Miksi pohjoismaisista???

Ihmettelijä.

Onhan niitä muitakin muinaisuskontoja olemassa. Jos muinaisuskonnolla varsinkin tarkoitetaan kuolleita uskontoja, niin käsittelyyn tulisivat roomalaisten, kreikkalaisten jne. usko ja vielä Amerikan korkeakulttuurien uskot jne.

Ikävää että S24 rajaa näitä aiheita aina niin hullunkurisesti.

9

1525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ukonkirves

      Eiköhän niistä kaikista (muista) mahdollisista "muinaisuskonnoista" voi keskustella muilla jo olemassaolevilla "uskonnot"-palstoilla aivan tarpeeksi. Ihan hyvä että on - kaiken varalta - joku oma foorumi vanhoille eurooppalaisille pakanauskonnoille täällä suomi24ssä. Eipä silti, ei täällä vielä ole kovin aktiivisesti kirjoiteltu esikristillisistä suomalais-ugrilaisista perinteistä, shamanismista tai vaikkapa aasauskosta.

      • Ukonkirves

        Pakanoiden kannattaisi "omia" tämä palsta ja vikkelään (ts. keskustella täällä enemmän), ennen kuin tämä(kin) täyttyy kaikenlaisella täysin ala-arvoisella ja aihepiiriin kuulumattomalla materiaalilla, trollien löpinöistä puhumattakaan.


    • ihmettelen minä!

      Miksi EI suomalainen muinaisusko kelpaisi?

      Jos jotain uusio(uskomus)perinnettä ryhdytään uudelleenelvyttämään, miksei sitten omaa perintöä? Eiköhän suomalaiset ole osanneet kautta aikojen ihailla ja kadehtia "suuria kulttuureita" ja väheksyä omaansa. Suomalainen muinaisusko on ollut hyvin rikasta ja monitahoista, siinä ei ole mitään väheksyttävää moniin muihin verrattuna. Suomalaista muinaisuskoa ja tarustoa, niin Kalevalaa , kalevalamittaista runoutta, lapin samanismia jne. on kyllä osattu arvostaa ja kadehtia muissa maissa, esimerkiksi J.R.R. Tolkien ihaili suuresti suomen kulttuuriperintöä (erityisesti Kalevalaa) ja vaikutteet näkyvät myös hänen kirjallisessa tuotannossaan. Tämähän ei nyt varsinaisesti liity suomalaiseen muinaisuskoon, mutta toimii hyvänä esimerkkinä siitä, mitä minä ajan takaa.

      Mielestäni on lähinnä huvittavaa vaikkapa muka kelttiläistä truidiuskoa "vaalivat" suomalaiset uuspakanat... lähempääkin löytyy vanhaa uskoa, joka ei ole (täysin) romanttisten väärinkäsitysten ja värittelyjen kautta vääristyneet. Kyseessä tuntuu olevan jokin erikoisuuden ja eksoottisuuden tavoittelu, lisäksi enemmän ja vähemmän faktapitoista kirjallisuutta on rutkalti saatavilla, suomalaiseen muinaisukoon, jumaliin ja loitsuihin perehtyessään joutuu usein koluamaan jopa yliopistojen ja SKS:n kirjastoja saadakseen tyydyttävän määrän tietoa.

      Mielenkiintoisella tavalla osa vanhasta uskostamme elää yhä uskomuksissamme ja kielessämme, usein ihmisten sitä edes tajuamatta, miksi ei sitten tarttua siihen, mikä on lopulta niin lähellä.. ja kyllähän suomalaisessa muinaisuskossa on rutkasti vaikutteita mm. antiikin uskonnoista, maailma on ollut pieni jo tuolloin, vaikka informaatio ei ihan yhtä nopeasti olekaan kulkenut.

      Ja tämän palstan nimihän on MUINAISUKONNOT, eiköhän sen joukkoon mahdu vaikka sitten Etelä- Amerikan suurten uskomus- ja jumaljärjestelmien ihmettely, kuten aasanusko ja muinaissuomalainen uskokin.

      • Ihmettelijä.

        Ei minulla ole mitään tarvetta vähätellä muinaissuomalaisia tai pohjosmaalaisia uskontoja, ajattelin vain että enempi juttua saisi aikaiseksi jos voisi käsitellä koko maailman muinaisuskontoja. Kuitenkin S24 sanoo

        >Keskustele pohjoismaisista muinaisuskonnoista, viikinkien jumaltaruista tai suomalaisista jumalolennoista.

        ...ja pahoin pelkään että jos tässä innostuu näpertelemään muiden maiden tai maanosien uskontojen parissa, niin joku alkaa kumminkin louskutella leukojaan...

        Vaikka tällä menolla tälle palstalle ei taida kyllä kertyä kuin ristiin uskovaisten julistuksia ja yleistä hölynpölyä.


      • Styx
        Ihmettelijä. kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään tarvetta vähätellä muinaissuomalaisia tai pohjosmaalaisia uskontoja, ajattelin vain että enempi juttua saisi aikaiseksi jos voisi käsitellä koko maailman muinaisuskontoja. Kuitenkin S24 sanoo

        >Keskustele pohjoismaisista muinaisuskonnoista, viikinkien jumaltaruista tai suomalaisista jumalolennoista.

        ...ja pahoin pelkään että jos tässä innostuu näpertelemään muiden maiden tai maanosien uskontojen parissa, niin joku alkaa kumminkin louskutella leukojaan...

        Vaikka tällä menolla tälle palstalle ei taida kyllä kertyä kuin ristiin uskovaisten julistuksia ja yleistä hölynpölyä.

        Käsite "pohjoismainen" tarkoittaa tekosyytä, jolla markkinoidaan pakkoruotsia. "Pohjoismainen" ei koskaan tarkoita sitä, että Ruotsissa tai Ahvenanmaalla puhuttaisiin suomea. "Pohjoismainen yhteistyö" edellyttää pakkoruotsia Suomessa, mutta ei edes vapaaehtoista suomea Ruotsissa.

        Edellämainitusta huomaanne, miksi suomalaisen pitää aina olla kiinnostunut pohjimmiltaan täysin vieraasta ruotsista, josta käytetään peitenimeä "Pohjoismaa".

        Muistatteko "Jyrki"-ohjelman, jonka säätiöparonit lopettivat 2001? Tämän jälkeen ilmestyi "Pohjoismainen" musiikkiohjelma, jossa soitettiin poppia kaikkialta "Pohjolasta"; eli vain ruotsiksi ja englanniksi laulettuna eripuolilta Tukholmaa.

        Kun Helsingissä oli olympialaiset 1952 Ahvenanmaan piti saada oma lippu.
        Kun Helsingissä oli ETYK-kokous 1975 Ahvenanmaan piti saada omat postimerkit.
        Kun Suomi voitti jääkiekon maailmamestaruuden 1995 ja Nokia nousi ja Jyrki ohjelma alkoi, piti alkaa säätää uutta kielilakia ja MTV3 piti myydä ruotsalaisille.

        Nyt, kun Lordi voitti Euroviisut, säätiöparonit joutuivat aivan paniikkiin; Lipposellekin piti myöntää Freudenthal-mitali.


      • en kerro

        Miksei?

        Niin kauan, kun en vahingoita ketään, elän mahdollisimman luonnonmukaisesti, saan kai olla rauhassa? Vaikka olenkin druidi ja asun Suomessa ja oma "ryhmäni" on ulkomailla, saanen kuitenkin käyttää Suomelaisia jumalia, koska ne ovat lähempänä. En käytä Kalevalan jumalia, vaan muita. Enkä lapin jumalia.
        Yritän yhdistää nämä kaksi toisiinsa, käytän jopa wiccan oppeja, toisinaan, joskus muita, niin kauan kun en todellakaan tee pahaa kellekkään enkä tuhoa luontoa, saanen kai olla druidi, koska se on minulle sopivin tie.
        Eikä tuo druidiusko ole mitään romanttista eikä erikoisuuden tavoittelua, vaan sopii minulle parhaiten. Olen kokeillut muitakin, joten tämä on separas minulle.

        Olen lukenut noita "faktapitoisia" kirjoja, enkä löytänyt muuta sopivaa kuin jotkut harvat Uno Harvat... ;-)
        Saanko nyt siis uskoa druidin tavoin ja toivottaa sinullekin lämmintä ja hyvää kesää...

        t: druidioppilas


      • Historian tutkija

        ...jotka tulivat sotimaan hämäläisiä, pohjalaisia ja karjalaisia vastaan, ja tuhosivat osan suomen muinaiskulttuurista ja uskonnoista voittaja kansana. Niinhän ruottalaiset ovat aina opettaneet että kun he tulivat niin suomessa elettiin kivikauden tasolla, vaikka heidän viikinki saagoissa kerrotaan suomen kuninkaista ja sodista jäämejä (hämäläisiä) vastaan. Minun mielestäni Ruotsalaisten pitäisi pyytää anteeksi suomen muinaiskulttuurin tuhoamista.


      • historianmaisteri
        Historian tutkija kirjoitti:

        ...jotka tulivat sotimaan hämäläisiä, pohjalaisia ja karjalaisia vastaan, ja tuhosivat osan suomen muinaiskulttuurista ja uskonnoista voittaja kansana. Niinhän ruottalaiset ovat aina opettaneet että kun he tulivat niin suomessa elettiin kivikauden tasolla, vaikka heidän viikinki saagoissa kerrotaan suomen kuninkaista ja sodista jäämejä (hämäläisiä) vastaan. Minun mielestäni Ruotsalaisten pitäisi pyytää anteeksi suomen muinaiskulttuurin tuhoamista.

        Olen samaa mieltä. Tässä on pari tosi faktaa muinaisesta suomesta:

        v. 1154 j.a.a.
        Arabialainen historioitsija ja tiedemies Al Idrisi kertoo Suomen kuninkaalla olevan omistuksia Norjassa.
        v. 1187 j.a.a.
        Ruotsalaisen kronikan mukaan karjalaiset valloittavat Ruotsin pääkaupungin ja tuhoavat sen.
        noin 1200 j.a.a.
        Tanskalainen historioitsija Saxo Grammaticus kertoo Suomen kuninkaista.
        1220 j.a.a.
        Islantilainen piispa, runoilija ja historiankirjoittaja Snorri Sturluson kirjoittaa Ynglinga-saagan. Suomen ja Ruotsin hallitsijasukujen avioliittoja ja sotia käsitellään.
        1230 j.a.a.
        Orkneyinga-saagan johdannossa Fundinn Noregrissa kerrotaan Suomen ja Kainuun kuninkaista, ja näiden suorittamasta Norjan valloituksesta. Saagan mukaan Ruotsin, Norjan, Orkneysaarten, Normandian ja Englannin hallitsijasuvut polveutuvat em. suomalaisista kuninkaista.
        1320 - 1340 j.a.a.
        Eerikin kronikka, eli nykyisen kouluhistorian tunnustama tarina "ristiretkistä" Suomeen, sepitetään.
        1340 -luku j.a.a.
        Lyypekin kaupunginkronikka mainitsee Birger Jaarlin liittäneen Suomen Ruotsin valtakuntaan.
        1362 j.a.a.
        Ruotsin "Itämaan", eli Suomen ja Karjalan, laamanni saa oikeuden osallistua kuninkaan vaaliin. Suomesta tulee täysivaltainen osa Svean valtakuntaa.
        1438 j.a.a.
        Vesilahtelainen suurtalonpoika Daavid julistautuu Suomen kuninkaaksi ja asettuu vaarallisen talonpoikaiskapinan johtoon. Kapina kukistuu.
        1548 j.a.a.
        Mikael Agricola kirjoittaa Uuden Testamentin esipuheen, jossa esitetään fiktiivinen tarina "ristiretkistä" Suomeen.


      • historianmaisteri
        historianmaisteri kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Tässä on pari tosi faktaa muinaisesta suomesta:

        v. 1154 j.a.a.
        Arabialainen historioitsija ja tiedemies Al Idrisi kertoo Suomen kuninkaalla olevan omistuksia Norjassa.
        v. 1187 j.a.a.
        Ruotsalaisen kronikan mukaan karjalaiset valloittavat Ruotsin pääkaupungin ja tuhoavat sen.
        noin 1200 j.a.a.
        Tanskalainen historioitsija Saxo Grammaticus kertoo Suomen kuninkaista.
        1220 j.a.a.
        Islantilainen piispa, runoilija ja historiankirjoittaja Snorri Sturluson kirjoittaa Ynglinga-saagan. Suomen ja Ruotsin hallitsijasukujen avioliittoja ja sotia käsitellään.
        1230 j.a.a.
        Orkneyinga-saagan johdannossa Fundinn Noregrissa kerrotaan Suomen ja Kainuun kuninkaista, ja näiden suorittamasta Norjan valloituksesta. Saagan mukaan Ruotsin, Norjan, Orkneysaarten, Normandian ja Englannin hallitsijasuvut polveutuvat em. suomalaisista kuninkaista.
        1320 - 1340 j.a.a.
        Eerikin kronikka, eli nykyisen kouluhistorian tunnustama tarina "ristiretkistä" Suomeen, sepitetään.
        1340 -luku j.a.a.
        Lyypekin kaupunginkronikka mainitsee Birger Jaarlin liittäneen Suomen Ruotsin valtakuntaan.
        1362 j.a.a.
        Ruotsin "Itämaan", eli Suomen ja Karjalan, laamanni saa oikeuden osallistua kuninkaan vaaliin. Suomesta tulee täysivaltainen osa Svean valtakuntaa.
        1438 j.a.a.
        Vesilahtelainen suurtalonpoika Daavid julistautuu Suomen kuninkaaksi ja asettuu vaarallisen talonpoikaiskapinan johtoon. Kapina kukistuu.
        1548 j.a.a.
        Mikael Agricola kirjoittaa Uuden Testamentin esipuheen, jossa esitetään fiktiivinen tarina "ristiretkistä" Suomeen.

        vielä jatkuu...

        1554 j.a.a.
        Katolisena Ruotsista karkoitetun Johannes Magnuksen historiateos ilmestyy Roomassa. Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.
        1555 j.a.a.
        Olaus Magnuksen tunnettu "Pohjoisten Kansojen Historia" ilmestyy. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.
        1598 - 1599 j.a.a.
        Suomen aateli ja linnojen isännät sotivat kuningas Sigimundin puolella Kaarle herttuaa vastaan Ruotsin sisällissodassa, -mm. sotaretki Uplantiin ja Tukholmaan. Kaarlen voitettua Suomen aatelistolle ja papistolle koittaa kovat ajat. Määrätietoinen ruotsalaistaminen alkaa.
        1616 - 1639 j.a.a.

        Historiankirjoittaja Johannes Messenius viettää poliittisista syistä aikaansa vankina Kajaanin linnassa, jossa hän kirjoittaa historiateostaan. Suomi mainitaan vanhana kuningaskuntana.
        1650 j.a.a.
        Mikael Wexionius esittää historiankirjassaan Suomen vanhana kuningaskuntana.
        1670 -luku j.a.a.
        "Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka" luettelee Suomen muinaiset kuninkaat.
        1700 j.a.a.
        Daniel Jusleniuksen "Vanha ja Uusi Turku", jossa Suomi esitetään muinaisena kuningaskuntana.
        1700 -1705 j.a.a.
        Johannes Messeniuksen Scondia Illustrata painetaan. Suomen kuninkaita käsitellään perusteellisesti.
        1728 j.a.a.
        Tuntemattoman tekijän Suomen kronikka ilmestyy julkaisussa Swedische Bibliothek.
        1742 j.a.a.
        Keisarinna Elisabethin poliittinen veto, manifesti Suomen itsenäisyydestä, aiheuttaa vipinää: "Hattujen sodan" takia venäläisten miehittämässä Suomessa kokoontuvat maapäivät Turkuun valitsemaan Suomelle kuningasta. Valituksi tulee myöhemmin tsaarina ollut, Pietari III, senhetkinen kruunperijä. Venäläiset vetäytyvät pois hankkeesta, ja tekevät rauhan Ruotsin kanssa 1743.
        1768 j.a.a.
        Historiantutkija Tatishtsev kertoo Suomen kuninkaista Venäläisessä Historiassaan.
        1769 j.a.a.
        Sven Bringin kirjoittama Svea Rikes Historia ilmestyy. Suomi on edelleen muinainen kuningaskunta. Kirjasta otetaan uusia painoksia 1778, 1784 ja 1790.
        1771 j.a.a.
        Norjalainen Gerhard Schöning kritisoi historioitsijoiden käsitystä Suomen kuninkaista teoksessaan Allgemeine Nordische Gesichte.
        1772 j.a.a.
        Ruotsalainen Johan Ihre vastustaa kiivaasti käsitystä Suomen muinaisista kuninkaista. Ihre tuntee saagat, mutta väittää että ne ovat pötyä. Ruotsin muinais-kuninkaiden kohdalla hän ei kyseenalaista saaga-lähteitä, kuten eivät hänen seuraajansakaan.
        1774 j.a.a.
        Billmark julkaisee J.Messeniuksen "Suomen Riimikronikan", jossa siis kerrotaan Suomen kuninkaista.
        1783 -1884 j.a.a.
        Venäjän keisarinna Katariina Suuri julkaisee kirjoituksen Venäjän historiasta, jossa hän pitää Venäjän perustajana pidettyä Rurikia suomalaisena kuninkaanpoikana. Teos julkaistaan saksaksi 1786.
        1784 - 1800 j.a.a.
        Henrik Gabriel Porthán julkaisee Paavali Juustenin Suomen piispainkronikan kommentoituna. Porthán kiistää suomalaisten omien hallisijoiden olemassaolon ja Suomen itsenäisen hallinnon ennen ruotsalaisten tuloa. Porthánin perustelut ovat kestämättömiä. Hän mm. väittää ettei Suomessa ei voinut olla kuninkaita, koska täällä ei ollut linnavuoriakaan.
        Hyökkäilyn ymmärtää, sillä samoihin aikoihin Sprengtporten esitteli Venäjällä suunnitelmaa itsenäisestä Suomesta.
        1789 j.a.a.
        Kr.Gananderin Mythologia Fennica. Suomi esitetään vanhana kuningaskuntana.
        1792 j.a.a.
        Historian professori Billmark vastustaa Suomen kuninkaiden olemassaoloa.
        Nykyaika
        Suomalaisten muinaiset valtiomuodostumat ja hallitsijat salataan edelleen huolellisesti sanomalehti-tason yleissivistyksessä ja kouluopetuksessa osana suomalaisen identiteetin hämärtämistä. 70-luvulta alkaen tilanne on entisestään huonontunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe