Punanaamat tänne- tartten apua

Punanaamio

Olisi kysymys kaikille teille punanaamaisille siellä, varsinkin niille, joilla on jokin oire diagnosoitu.

Olen vajaa kolmekymppinen mies. Itselläni on tosiaan naama punaisena jatkuvasti. Tulee sellaisia kohtauksia, että koko naama helottaa. Ei sillä tavalla "söpön pinkkinä" kuin joillain ihmisillä, vaan punaisen punaisena. Sen näköisenä, kuin olisi saamassa hillittömän raivokohtauksen tai olisi juuri päättänyt kahden viikon ryyppyputken. (sanomattakin selvää, että en juo enää ollenkaan alkoholia, kun se oireita pahentaa) Oiretta on hoidettu allergiareaktiona aika pitkään, sillä usein saattaa tulla myös kutisevia kohtia/näppyjä ja urtikaria-reaktion tyylistä.

Nyt on lääkärin luona otettu esiin myös mahdollisuus, että kyseessä olisi ruusufinni. Sainkin antibioottikuurin sitä varten, mutta en ole pystynyt sitä syömään, koska sain valoihottumaa auringonvalossa tuon antibiootin kanssa. Pahempi juttu näin aurinkoisilla keleillä kuin viimeiset viikot.

Koska naaman oireita on hoidettu seborrooisena ihottumana ja ruoka-aineallergioina/vastaavana, on lääkityksenä ollut myös kortisonivoiteet. Mikä tämä oire sitten onkaan, niin kortisonivoide on yleensä auttanut, hetkellisesti kylläkin vain. Heti kun jättää voiteet pois, niin naama helottaa taas. Ja viime aikoinahan olen yrittänyt jättää kortisonit pois, kun ruusufinniä pahentaisivat, jos sellainen on...

Tilanne tällä hetkellä: en syö mitään lääkettä paitsi antihistamiinia. En myöskään käytä lääkevoiteita. Naama on pahemman näköinen kuin normaalilla ihmisellä auringossa palamisen jälkeen. Ihoa kuumottaa pitkin päivää, saattaa tuntua paineen tunnetta kasvoissa. Ei pysty laittamaan naamalle mitään "hoitavampia" rasvoja kuin Aqualan plussaa tai sellaista öljymäistä pumppupullovoidetta, jota mainostetaan apteekissa ainoana voiteena, jossa ei ole mineraaliöljyjä (ei ole pulloa tässä, enkä mitenkään muista tuotteen nimeä). Noistakin naama punoittaa enemmän kuin ennen laittoa, mutta muut rasvat, voiteet tms saavat aikaan tosi pahan reaktion. Lääkäri ei pidä vaivaa niin "vakavana", että haluaisi keskittyä vaivaan enempää. Ruoka-aineallergiatestit on tehty, ei löytynyt mitään kovin mullistavaa. Siltikin olen ruokavaliotani karsinut mahdollisimman paljon, kaikki mahdollisestikin allergisoivat pois. Pityrosporum hiivaa mitattiin iholta, löytyi jonkin verran. Yksityislääkärille ei ole varaa mennä, varsinkin kun tällainen vaatisi pitkän käyntijakson silläkin puolella.

Tarvitsisin teiltä apua diagnosointiin. Kertokaa jos omat vaivanne täsmäävät edes suunnilleen, kertokaa mielipiteitänne. Jos tämä on allergiaa, niin miksi antihistamiinit eivät auta isoinakaan annoksina? Jos tämä on ruusufinni, niin miksi mukana on kutisevia allergiareaktioita? Voisiko tämä liittyä punahukkaan tai vastaaviin, pystyykö ne sulkemaan pois?

Kiitos kaikille jotka haluavat auttaa. :) Voin tarkentaa tänne oireiden kuvauksia, jos siitä on hyötyä. Ja tietenkin tässä voisi myös keskustella, että mistä ihmiset ovat löytäneet apua punoitukseen.

9

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punanaamio

      Oireista voisin kertoa vielä ensinnäkin ne vakio: kylmä/kuuma ilma, viima, hikoilu, jännittäminen etc. lisäävät punoitusta.

      Mutta yksi aika outo juttu lisää sitä myös, nimittäin tietokoneen näytön ääressä istuminen. Onko kukaan muu havainnut tällaista ilmiötä?

    • punanaama2

      samasta taudista kärsitty jo useita vuosia.

    • sama vaiva

      Onko myös mahdollista saada kirkkaista sähkövaloista ihon ärtymystä? Koska itelläni on kokemusta myös aika paljon kyseisistä vaivoista ja mikään ei ole auttanut.

      • ......

        Helpottaa kun muilla on samoja vaivoja. Alussa mulla tuntu et pää räjähtää paineesta, 7vuotta o menny eienää niin paha.Jonkun moukan kiusaaminen asiasta on kyllä ylimääräinen kakku.Huomaa ihmisen suuruden kun tulee juttelee puku päällä,itellä paskaset haalarit ja punanen lätty.


    • ei todellakaan pinkki

      Ei ole diagnosoitu mitään. Ja valitettavasti lääkärit ei kun nauraa tällasille "pikkuasioille."

      Ei myöskään ole naama koko aika punainen, mutta herkästi se sellaseksi helahtaa, ja sitten kun se välillä helahtaa punaiseksi, niin se ON KANSSA PUNAINEN !!

      Saatan "vaihtaa väriä" ihan vaan omissa oloissanikin, ilman mitään varsinaisia ärsykkeitä.

      Olen 46 v naisihminen, koulussa kiusattiin naaman väristä siihen malliin, että ikäni muistan sen.

      Joskus parikymppisenä opin meikkaamaan jollain tapaa, mutta se helotus näkyy meikinkin alta.

      Oli aika, kun lätkin aamulla pelkkää vaaleaa puuteria tolkun kerroksen (rasvaa ensin alle), ja lopputulos muistutti lähinnä joulupukin naamaria.

      Koko vessa pölisi puuterista, ja lopputulos oli lähinnä koominen, kuin oisin ollut naamiaisiin menossa. (on valokuvia niiltä ajoilta ja voi herran pieksut..)

      Seuraavaksi keksin ostaa vihreää alusvoidetta joka laitetaan meikkivoiteen alle, joka piti huolella peittää ettei vilkkunut vihreä sitten! Sen kanssa läträämsitä kesti aikansa.

      Sekin piti lopettaa, oli liian monimutkaista. Sain kuulla kommentteja vihreästä sitten..:(
      Ja kauhean kova puhdistaminen aina iltaisin, ja sotki vaatteet. Eikä puhettakaan vaikkapa esim pikku päiväunista, kun tolkun moskakerrokset naamassa.

      Sauna, kylmä, kuuma, aurinko, alkoholeista jotkut tietyt pahentaa asiaa (joskus joku alkoholi auttaa ja joskus helottaa taatusti), mausteet, JÄNNITTÄMINEN, tai tunne että "olenpas tässä olemassa ja kaikki kattoo mua" - pahentaa asiaa.

      Punaiseksi lehahtelu KERRAT ovat vähentyneet iän myötä, mutta nyt menee sitten toisaalta isompi alue paloautoksi, eli nykyään menee osa otsaa, osa kaulaa, nenänpielus jne punaseksi, ja PYSYY KANSSA JA KAUAN.

      Ottaa rankasti päähän, että on saanu tällasen ohuen ihon ja verisuonet on pinnassa. Kun ois joku harmaa, ettei mikään hetkauttais naaman väriä..

      Auringosta tykkään silti, ja rusketun enkä juurikaan pala. Silti se rusketuskaan ei varsinaisesti auta, vaan punaisuus näkyy silti.

      On kokeiltu rauhottavaa lääkettä mutta kun en halua olla pökkyrässä siitä, on kokeiltu propralia eikä auttanut mulle mitään (verenpainelääke itse asiassa), on kokeiltu voiteita, rasvoja ja meikkejä.
      Arbutinia en ole kokeillut, kun monet sanoo ettei se tepsi.
      Joe blascohan peittää taatusti, mutta maksaakin 50 ekeä, että kallista on.

      Varmaan mulla on ihan eri syystä naama tällanen, kuin mitä se on sulla.. tosi
      kuivan oloinen ihokin on, ei ollut edes murkkuna rasvainen.

      Onneksi jännittäminen josta kärsin, on vähentynyt reippaasti iän myötä, ja kun olen saanut itseluottamusta jne.

      On tämä kuitenkin probleema, hamaan hautaan asti. Kun en voi naamaani vaihtaakaan..

      Eli en osaa kyllä auttaa. Hermosalpausleikkaukseen menisin jos olis varaa, vaikka täältä olen lukenut, ettei se kaikille ole auttanut.

      Allergiat on minultakin tutkittu, eikä löytynyt mitään.

      Niinhän ne sanoo, että iho ei sitten ainakaan rypisty niin helposti kun se on kuulas ja veret kiertää pinnassa... (kukaan ei usko että olen tämän ikäinen, että liekö tosikin sitten)
      että jatkan rasvaamista, meikkaamista ja koetan kestää. Zemppiä paljon sinne.
      Harmi että lääkärit ei ota vakavasti.

      • naama punanen eikä rusketu

        kuten muu varatalo. pienikin pponnistus punottaa naaman.entiedä mikä on visiin iho ohentunu ja aurinko poltti sitten ohueksi läkkieden jäljeltä. ennen rusketuin naamastakin


    • tytteli-81'

      Itelle tulee joskus sellasia kohtauksia, että koko naama on punanen ko Esterin perse jouluna=) Kutisee ja tulee pientä näppyä, ihottumaa, nahka kesii.

      Mulla syynä on kumiallergia, ja myös jotkut alkoholijuomat. Siispä pysyttelen siiderissä ja välttelen esim. kondomeita, meikkisieniä, siivouskäsineitä.
      Ei tarvi kun vähän koskea niin jo on varma ihottuma seuraavana päivänä.

      Hoitona nyt ei oo oikein muuta kuin kortisonirasva ja välttely. Allergialääkkeitä on Aerius, mutta se nyt ei noihin auta. Kerran jouduin hakea kortisonipiikin ja kortisonitablettikuurin, naama turposi jostain selittämättömästä syystä.

    • kädet kutisee

      minulla myös ruusufinni. ikää just yli 20v. siinä mielessä harvinainen et ruusufinni puhkeaa yleensä yli 30 vuotiailla.
      iho punottaa ja on täynnä pieniä finnin näkösiä juttuja.
      aurinko, alkoholi, hikoilu yms pahentaa.
      kevään söin antibiootteja ja nyt kun loppuivat palasi tosi pahana takaisin.
      en haluaisi syödä antibiootteja joten nyt kokeiltu vähän kaikkea.
      tällä hetkellä lähes normaali iho (paranee kokoajan). käytän 2-3 krt/pvä canesten voidetta ja yöksi rozek- geelia (reseptilääke). Aamuisin ehdottomasti aurinkovoidetta naamaan ja tarpeen mukaan lisää. isot kertoimet, väh 15. Naamapesu aina jos hikoillut tai muuten likaantunut.
      toivottavasti näistä edes jollekin apua..

    • Uunotar

      Olisin kiinnostunut ALLERGIASTA jos koette, että NÄYTTOPÄÄTE lisää kasvojen ihottumaa, punoitusta ja jonkinasteista tulehdusta ? Tai LOISTEPUTKIVALOT ?
      Itselläni on diagnosoitu ihoLE ja aurinkoihottuma. Aina kun olen enempi kuin 2 vkoa siraslomalla, alkaa ihoni voida paremmin ( lääkkeitä huolimatta). Kaikki lääkkeet lähes ja voiteet kokeiltu. Viimeisimpänä sytostaatti lihakseen 0,4 ml/vko. Sitä ennen Dapson. Kortisoni suun kautta paras ja toimii heti, mutta apu vain hetkellinen. Tällä hetkellä nilkan murtuma ( kenties seurausta kortisonin käytöstä ? )
      Onko tällaista olemassa ? Teen työtä näyttöpäätteellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      65
      1208
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      46
      839
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      769
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      93
      743
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      740
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      76
      690
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      661
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      615
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      611
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      594
    Aihe