Huoli

stressaaja

Olen ehkä hieman etukäteen stressaavaa sorttia, mutta en ollut tyytyväinen adhd poikani alkavaan koulumuotoon. (Aloittaa siis syksyllä normaaliryhmässä koulunkäyntiavustajan kanssa, olisin toivonut pienryhmää, mutta paikat täynnä).

Minulle tuli koko prosessista sellainen olo, ettei minua kuunneltu. Kukaan ei ollut epämielyttävä eikä riitaa ollut, mutta tunsin, että mielipiteilläni ei ollut mitään väliä. Ihan sama vaikka en olisi sanonut mitään.

5

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä niin

      Mulla ihan sama fiilis. Sit taas on reissari täynnä "pahoja" viestejä, kun ei edes löydy sitä avustajaa kuin muutamaksi tunniksi viikossa. Muksu ei pysty keskittymään isossa luokassa ja avustajan avulla pystyisi edes aloittamaan annetut tehtävät.

      Rehtori vaan hymäilee vuodesta toiseen ja selittää jotain määrärahoista... Tiedetään, mutta halvemmaksi tulisi nyt tukea eikä sitten vasta kuin lapsen itsetunto on ihan poljettu maahan ja on OIKEISSA ongelmissa.

      Nimim. hankala mutsi

      • kokemusta on

        Minä taistelin koulun kanssa kolme vuotta, itkin monet monituiset kerrat.
        Ongelmat alkoivat heti ensimmäisestä kouluviikosta, reissuvihkoja kului useita.
        Poika sai oman avustajan kolmannella luokalla, jolloin pojan lääkitys oli ihan pielessä ja koulunkäunti oli todella takkuista. Vaikkakin pojalla oli oma avustaja koko kevätkauden, niin siltikin oli päiviä jolloin ei ssaanut oikein mitään aikaiseksi, ei kertakaikkiaan kyennyt.

        Neljännenluokan alkaessa lääkitystä lisättiin ja sen jälkeen koulu on sujunut todella hyvin. Omaa avustajaa ei ole tarvinnut, poika on kuin kuka tahansa koululainen.
        Todistukessakin oli vain yksi seiska ja kaikki muut olivat kaseja.


      • ..............

        Meillä oli sillä lailla erikoinen tuo pojan kouluun lähtö, että hänelle varattiin jo valmiiksi pienryhmäpaikka, vaikka hän isossa ryhmässä aloittikin. Tuo kokeilu epäonnistui, joten sille varatulle paikalle tulikin sitten käyttöä. Lapseni siirtyi jo lokakuussa pienryhmään ennen kuin ongelmat kärjistyivät todella pahoiksi. Ja tämä yleisopetuksen pienryhmä oli oikeasti pienryhmä, loppuvuoden siellä oli vain neljä oppilasta, erityisopen ja avustajan kanssa. Tarpeen vaatiessa heillä oli myöskin toinen avustaja käytettävissään.

        Todennäköisesti asioiden järjestyminen johtui siitä, että poikani sai ajoissa diagnoosin, ehti käydä jo eskarinkin erityisryhmässä, ja hänen kohdalleen osui oikeat auttajat. Meitä vanhempia kuunneltiin ja arvostettiin. Lisäksi kotikunnassani on tervepäisiä päättäjiä, ja ennen kaikkea koulun rehtori on kyllä nainen paikallaan.

        Aina kun kuulen tarinoita, joissa on asiat päästetty tosi pahoiksi, olen erittäin onnellinen siitä, että edes jossain päin yritetään lapsia auttaa. Tosin täälläkin kunnassa on eroja kohtelussa eri taajamien välillä, eli vanhempien tulee olla hyvin itse perillä lapsen oikeuksista. Kyllä itsekin jouduin ennen lopullista päätöstä kyseenalaistamaan joitakin asioita, keskustelin sivistystoimenjohtajan kanssa asiasta pitkän kirjallisen keskustelun. Lastenneurologimme kehoitti ottamaan aina heti yhteyttä, jos jotain ongelmia tulee, ja sairaalan sosiaalihoitaja selvitteli asioita myös. En tiedä miten olisin yksin asiat saanut hoidettua.

        Olkaa aktiivisia, vaatikaa, kyseenalaistakaa, jne... Laki vaatii suomessa järjestämään lapselle opetuksen asianmukaisella tavalla, eikä silloin voi vedota resurssipulaan. Jokaisella lapsella kun on oikeus saada opetusta hänelle sopivalla tavalla. Tähän samaan pakettiin kuuluu myöskin koulukyydit, ja iltapäivähoitojärjestelyt.


    • adhd.n äiti

      hei

      luin viestisi.

      itselläni oli sama tilanne, syksyllä lähtee kouluun pienokaiseni ja olin hermostua koulu asioihin kunnes sain eräältä tuttavaltani erään henkilön yhteys tiedot.

      nyt neuvonkin ota sinäkin häneen yhteyttä (osaa neuvoa ja jopa auttaa tilanteessa)

      häneen saat yhteyden sähköpostilla:
      [email protected]

      on erikoistunut erityislapsiin sekä hoitoon että laki asioissa.

      hyvää kesää sinulle ja kaikille muillekkin.

      • aivanpa aivan

        Nimimerkki Niinpä niin olet aivan oikeassa huolesi kanssa siitä, että mitään ei tapahdu. Silmääni vaan pisti tämä pätkä:

        "Rehtori vaan hymäilee vuodesta toiseen ja selittää jotain määrärahoista... Tiedetään, mutta halvemmaksi tulisi nyt tukea eikä sitten vasta kuin lapsen itsetunto on ihan poljettu maahan ja on OIKEISSA ongelmissa. "

        Rehtori/Koulu/Opettajat ovat vain väärä osoite lähetellä valituksia tai tympeitä tunteita tässä asiassa. Koulun henkilökunta viestittää rahapulasta ja resurssien vähyydestä jatkuvasti eteenpäin päättäville tahoille, mutta mitään ei tapahdu. Arvaa vain kuinka moni opettaja ajattelee juuri samaan tapaan kanssasi, että moni ongelma pysyisi pienenä ja poistuisi jopa päiväjärjestyksestä, kun vaan siihen pystyttäisiin puuttumaan ajoissa?

        Opettajat ovat niin tiukilla, kun ryhmissä on sitä ja tätä tapausta lasten joukossa, että tuskin enää jaksavat edes myötätuntoa osoittaa vanhemmille, eivätkä varmasti ole herkkiä vastaanottamaan kritiikkiä, jonka oikea kohde olisivat maamme kunnanisät. Oettajia väsyttää myös se tunne, ettei tähän sekamelskaan saa mitään järjellistä tolkkua, vaikka taitoa ja kykyjä olisi ja halua auttaa lasta, mutta tehtävä on liian suuri nykyresursseilla.

        Eli ottakaa yhteyttä kunnanvaltuutettuihin. Me opettajat olemme joka tapauksessa niin kuormitettuja, että koulun loppumisesta on mennyt näin kauan ennen kuin univelat on kuitattu ja jaksaa taas innostua koulua puolustamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe