Q-katsastus kokemuksia

Nimetön

Haluaisin kuulla tuolla Joensuun uudehkolla
Q-asemalla käyneiden kokemuksia katsastuksesta. Onko miten tarkkaa, asiallista yms.

Tuo hinta on niin edullinen verrattuna muiden ryöstöhintoihin, jotta ihan sen takia ajattelin asioida siellä. Oma auto tosin vanha Kadetti, joten eihän se varmaan läpi mene, mutta laitellaan sitten kuntoon ja yritetään uudestaan.

85

24056

    Vastaukset

    • kokemuksiabon ollut katsastuksista kadetin kanssa monessa paikassa...

      • Ikähylky. Tilastohylky 30 %.


      • Tarkoittaako huono katsatuspäätös aina hylkäystä? Minun mielestäni hylkäävä päätös on hyvä ja palvelu onnistunutta silloin kun selvästi viallinen auto saa hylkäyspäätöksen. Onhan kai kaikille selvää se että autoja katsastetaan liikenneturvallisuuden vuoksi ja huonot autot pitää saada korjatuiksi tai Kadettien kyseessä ollen romutetuiksi.


      • Kävin heinäkuussa siellä katsastamassa autoni VW POLO CLASSIC 1.4, vuosimallia 1997. Ei mitään vikaa ja vuodeksi ajoaikaa. Kiitoksia.
        Ja hinta vain 29€, kun stadissa maksat samasta paskasta 70-80€ tjn..
        Ei katsastuspalvelua voi perustaa ihan tuosta vain..


      • parempi pisnesmies kirjoitti:

        Ikähylky. Tilastohylky 30 %.

        Niin taisi käydä kaverillekin. Käytti autoa Q:lla Jyväskylässä ja autossa väärät painot mallikilvessä. Passittivat toiselle asemalle tekemään muutoskatsastuksen kun ei Qlla ole laitteita muutoskatsastuksen tekemiseen. Mitä laitteita!!!!!????? Hylkyhän siitä tuli ja nyt etsitään toinen paikka jossa laitteet on. Ei quulle enää.


      • No Q kirjoitti:

        Niin taisi käydä kaverillekin. Käytti autoa Q:lla Jyväskylässä ja autossa väärät painot mallikilvessä. Passittivat toiselle asemalle tekemään muutoskatsastuksen kun ei Qlla ole laitteita muutoskatsastuksen tekemiseen. Mitä laitteita!!!!!????? Hylkyhän siitä tuli ja nyt etsitään toinen paikka jossa laitteet on. Ei quulle enää.

        Älkääs nyt kilpailijat hermoilko, että täytyy tuommoisia keksiä. Varaa seuraavan kerran aika muutoskatsastukseen.


      • Pusi kirjoitti:

        Kävin heinäkuussa siellä katsastamassa autoni VW POLO CLASSIC 1.4, vuosimallia 1997. Ei mitään vikaa ja vuodeksi ajoaikaa. Kiitoksia.
        Ja hinta vain 29€, kun stadissa maksat samasta paskasta 70-80€ tjn..
        Ei katsastuspalvelua voi perustaa ihan tuosta vain..

        kävin keljossa s-marketin vieressä katsastamassa autoni monena vuotena,mtta parivuotta sitten siihen oli tullut hullu katsataja joka koitti rikkoa sorkkaraualla 3v vanhan autoni.en mene sinne enää koskaan naapuri oli samaa mieltä.Menen qu katsastukseen!päälliköt katsastusasemilla heittäkää sairaat yksilöt pois jos haluatte asiakkaita!


      • jätin sen kirjoitti:

        kävin keljossa s-marketin vieressä katsastamassa autoni monena vuotena,mtta parivuotta sitten siihen oli tullut hullu katsataja joka koitti rikkoa sorkkaraualla 3v vanhan autoni.en mene sinne enää koskaan naapuri oli samaa mieltä.Menen qu katsastukseen!päälliköt katsastusasemilla heittäkää sairaat yksilöt pois jos haluatte asiakkaita!

        Niin, nama jotkut onnettomat epatoivot katsastusmiehet tyonnetaan aina
        jonkun muun tyonantajan riesaksi,ja joutuvat kiertelemaan ja pilaamaan
        jonkun katsastusaseman maineen, monilla asemilla katsastus pelaa
        laittamalla 50E rek.otteen valiin,suomessa kaikki ovat lahjottavissa
        kuitenkin, ns.hyva veli systeemi toimii kaikkialla.


      • justjoo33 kirjoitti:

        Älkääs nyt kilpailijat hermoilko, että täytyy tuommoisia keksiä. Varaa seuraavan kerran aika muutoskatsastukseen.

        Q-katsastuksella ei tehdä muutoskatsastuksia eikä edes rekisteröintejä, koska niistä ei tuu rahaa firmalle tarpeeks...


      • perskeles ku hatutta kirjoitti:

        Q-katsastuksella ei tehdä muutoskatsastuksia eikä edes rekisteröintejä, koska niistä ei tuu rahaa firmalle tarpeeks...

        Q-katsastushan on perustettu vain hetkellistä hintojen polkemista varten. Yleensä erikoiskatsastuksia tekeville katsastusmiehille pitää maksaa enemmän kuin sellaisille, jotka eivät niitä tee.


      • Lirppege kirjoitti:

        Q-katsastushan on perustettu vain hetkellistä hintojen polkemista varten. Yleensä erikoiskatsastuksia tekeville katsastusmiehille pitää maksaa enemmän kuin sellaisille, jotka eivät niitä tee.

        Mutta taitaapa vaan olla niin, että Q-miehet tienaavat enemmän pelkillä määräaikaiskatsastuksilla kuin erikoiskatsastajat suuremmissa firmoissa...


      • erikoismiäs kirjoitti:

        Mutta taitaapa vaan olla niin, että Q-miehet tienaavat enemmän pelkillä määräaikaiskatsastuksilla kuin erikoiskatsastajat suuremmissa firmoissa...

        Riippuu siitä kehen vertaa. Isoissa taloissa palkat vaihtelevat aika paljon. Itselläni palkka jäi silloin aikoinaan rivimiehenä runsaaseen 40t€/vuosi, mutta osa tienasi ihan hyvinkin.


      • Liprppege kirjoitti:

        Riippuu siitä kehen vertaa. Isoissa taloissa palkat vaihtelevat aika paljon. Itselläni palkka jäi silloin aikoinaan rivimiehenä runsaaseen 40t€/vuosi, mutta osa tienasi ihan hyvinkin.

        Melkonen erikoismies oot ollu, jos tuollasia oot tienannu... Eihän katsurit tollasiin palkkoihin pääse mitenkään ainakaan nykyisellä tulotasolla. Keskiansiot tais olla viime näkemän mukaan jotain 2500 €/kk


      • erikoismiäs kirjoitti:

        Melkonen erikoismies oot ollu, jos tuollasia oot tienannu... Eihän katsurit tollasiin palkkoihin pääse mitenkään ainakaan nykyisellä tulotasolla. Keskiansiot tais olla viime näkemän mukaan jotain 2500 €/kk

        En ollut mikään erikoismies; tosin kyllä keskimääräistä ahkerampi. Nyt parissa vuodessa sen jälkeen peruspalkat ovat kyllä nousseet.

        Luulisi niiden Q-katsastajien pääsevän parempiin tuloihin, jos tienaavat paremmin kuin tuo 40000€ vuodessa. Itse olin töissä A-Katsastuksesa. Tiedän, että moni ahkera ja hyvä tyyppi K1:llä tienasi selvästi minua huonommin.


      • Lirppege kirjoitti:

        En ollut mikään erikoismies; tosin kyllä keskimääräistä ahkerampi. Nyt parissa vuodessa sen jälkeen peruspalkat ovat kyllä nousseet.

        Luulisi niiden Q-katsastajien pääsevän parempiin tuloihin, jos tienaavat paremmin kuin tuo 40000€ vuodessa. Itse olin töissä A-Katsastuksesa. Tiedän, että moni ahkera ja hyvä tyyppi K1:llä tienasi selvästi minua huonommin.

        En kovin laiskana pidä itseänikään, mutta kyllä minun tuloni jäävät alle 30000 € vuodessa vaikka olen A-katsastuksessa töissä.


      • jätin sen kirjoitti:

        kävin keljossa s-marketin vieressä katsastamassa autoni monena vuotena,mtta parivuotta sitten siihen oli tullut hullu katsataja joka koitti rikkoa sorkkaraualla 3v vanhan autoni.en mene sinne enää koskaan naapuri oli samaa mieltä.Menen qu katsastukseen!päälliköt katsastusasemilla heittäkää sairaat yksilöt pois jos haluatte asiakkaita!

        Kuopiossa on samanlainen, ei puhu mitään, heiluu ja paukuttelee samalla tavalla. Ei minkäänlaista taitoa asiakaspalvelun näkökulmasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuopiossa on samanlainen, ei puhu mitään, heiluu ja paukuttelee samalla tavalla. Ei minkäänlaista taitoa asiakaspalvelun näkökulmasta.

        Kuopiossa samasta kaverista vastaavanlaiset kokemukset. Sinällään harmi, että yksi tyyppi pilaa yrityksen maineen ja samalla hidastaa taloudellista kasvua yrityksessä, karkottamalla asiakkaat. Siinä on vaarassa myös hänen työkaveriensa työpaikka.


    • Ihan samanlaiseltahan tuo vaikuttaa kuin muutkin katsastusasemat. Ainoa ero tuntuu olevan hinnassa. -88 Samara läpi kerralla.

    • Kävin pari viikkoa sitten kotiseuduilla ja huomasin itsekin sattumalta Karjalaisesta edullistakin edullisemman katsastuspaikan. Kaikki meni hienosti ja palvelu oli ystävällistä sekä asianmukaista. Päinvastaisia kokemuksia on liiaksikin Tikkurilan A-katsastuksen palvelussa. Mitään ei voi hoitaa yhdellä kertaa vaan asiakasta pompotellaan niin paljon kuin lystää.

      • ...Tarkoittaako huono katsatuspäätös aina hylkäystä? Minun mielestäni hylkäävä päätös on hyvä ja palvelu onnistunutta silloin kun selvästi viallinen auto saa hylkäyspäätöksen. Onhan kai kaikille selvää se että autoja katsastetaan liikenneturvallisuuden vuoksi ja huonot autot pitää saada korjatuiksi tai Kadettien kyseessä ollen romutetuiksi...

        Jos olet sitä mieltä, että hylky on hyvä asia, niin tervetuloa tänne meikäläisen luokse.

        Vain nimellisellä 20e korvauksella lupaan:

        - Runnoa autosi pohjan paskaksi sorkkarauralla/ruuvimeisselillä (vaikka ruosteeton olisikin, hajoo kyllä kun riittävän lujaa lyödään)

        - Rääkätä autosi moottoria paikoillaan niin kauan että se varmasti hajoaa (jos diesel niin aina parempi)

        - Ottaa läppärin mukaan autoosi ja työntää laturin johdon tupakansytyttimeen, ja kertoa, että aijai... nyt tuli joku vikakoodi... ei kelpaa (tämä simuloikoon OBD testiä...)

        - Palkata 4 kaveriani hyppimään autosi etu/takapuskurin päällä, jos joustaa niin liian löysä jos ei niin liian jäykkä = joka tapauksessa ei kelpaa...

        - Jos kyseessä on automaatti, niin lupaan runnoa P-vaihteen väkisin päälle auton vielä liikkuessa

        - Ja mikä parasta, tämän kaiken jälkeen lupaan viedä autostasi kilvet, koska minulla vaan nyt sattuu olemaan huono päivä!!

        Ja tämä kaikki vain 20e... Tai oikeastaan, jos joku on todella niin hölmö, että tähän suostuu, niin lupaan vaikka maksaa hänelle tuon 20e...


    • etsimällä etsittyjä vikoja.. Saavatpahan siten sen ylimääräsen 10€

      • Asiallista ja hyvää palvelua.
        Tosin autokaan ei ole mikään toivotaan toivotaan tapaus.


    • Tyttäreni kävi katsastamassa 5.8-2008 Renault Megane 2.0 16v autoaan ja sai kehoituksen mennä muutoskatsastamaan auton alusta sarjan? Autossa on täysin alkuperäinen alusta,joka on normaalia Meganea matalampi ja jäykempi jo tehtaalta lähtiessään,mutta katsastajan ammattitaito ei riittänyt tämän asian ymmärtämiseen.Päätelmänä näen että kyseinen yritys paikkaa halvempaa lähtö hintaa aiheettomilla lisä katsastuksilla.

      • totta. usein olen kuullut keskusteluissa negatiivista palautetta kys.paikasta. hommat tehdään hutiloiden ja millon mitenkin. minkäs sille voi, niin kai se on pakko tehä kun hinta on mitä on ja q-miehet juoksee kiireessä.


      • Yllättävän moni autoilija luulee juurikin, että heidän oma autonsa on tehtaalta lähtiessään ollut kyseisessä kunnossa. Moni luulee madallussarjaa tehtaan sporttialustaksi. Sitten ollaan niin hölmistynyttä kun asiakkaalle yrittää selvittää, että miltään autonvalmistajalta ei tule kirkuvan keltaisella jousilla olevaa autoa.

        Tummennuskalvoja jotkut ovat väittäneet tehtaalla laitetuiksi, jopa etulaseihin.

        Oma lukunsa on ne tyypit, jotka kertoo että se ja se osa ei ole toiminut koskaan, ei edes uutenakaan.

        Ja aina on niin, että nämä jotka näitä juttuja keksii, eivät ole edes omistaneet itse autoaan uudesta saakka.

        Nojoo mutta itse tähän asiaan. Suhtaudun skeptisesti tuohon tehtaan alustasarjahomaan. Kyllä pitää hyvin vahva tietämys olla, että auton jousitusta on muutettu jos lähtee muutoskatsastusta vaatimaan.

        Nyt kun aikaa on kulunut jo melko paljon, olisi kiva kuulla, että miten tuon kanssa kävi.


      • katsurika kirjoitti:

        Yllättävän moni autoilija luulee juurikin, että heidän oma autonsa on tehtaalta lähtiessään ollut kyseisessä kunnossa. Moni luulee madallussarjaa tehtaan sporttialustaksi. Sitten ollaan niin hölmistynyttä kun asiakkaalle yrittää selvittää, että miltään autonvalmistajalta ei tule kirkuvan keltaisella jousilla olevaa autoa.

        Tummennuskalvoja jotkut ovat väittäneet tehtaalla laitetuiksi, jopa etulaseihin.

        Oma lukunsa on ne tyypit, jotka kertoo että se ja se osa ei ole toiminut koskaan, ei edes uutenakaan.

        Ja aina on niin, että nämä jotka näitä juttuja keksii, eivät ole edes omistaneet itse autoaan uudesta saakka.

        Nojoo mutta itse tähän asiaan. Suhtaudun skeptisesti tuohon tehtaan alustasarjahomaan. Kyllä pitää hyvin vahva tietämys olla, että auton jousitusta on muutettu jos lähtee muutoskatsastusta vaatimaan.

        Nyt kun aikaa on kulunut jo melko paljon, olisi kiva kuulla, että miten tuon kanssa kävi.

        Itsellä on kerran käynyt 2000 luvun megane jossa oli madallussarja. Asiakas väitti sitä alkuperäiseksi sporttisarjaksi joka on maahantuojalla tai tehtaalla asennettu.
        Jouset olivat keltaiset ja etupään mcPerssonit liikkuivat tavallista enemmän sivusuunnassa yläpäästään pyörät kevennettynä. Auto oli muistaakseni mennyt läpi jo viidestä katsastuksesta ja setti oli sen näköinen, että on se siellä kauemin kuin vuoden ollut.

        Kysäistiin asiaa sitten maahantuojan edustajalta ja vastaus oli ettei kyseiseen meganeen ole olemassa tehtaan madallussarjaa. Vaan kyseessä on mahdollisesti asiaakaan aikanaa myynnin yhteydessä haluama kolmannen osapuolen madallussarja... Eli muutoskatsastus tekemättä.


      • katsurika kirjoitti:

        Yllättävän moni autoilija luulee juurikin, että heidän oma autonsa on tehtaalta lähtiessään ollut kyseisessä kunnossa. Moni luulee madallussarjaa tehtaan sporttialustaksi. Sitten ollaan niin hölmistynyttä kun asiakkaalle yrittää selvittää, että miltään autonvalmistajalta ei tule kirkuvan keltaisella jousilla olevaa autoa.

        Tummennuskalvoja jotkut ovat väittäneet tehtaalla laitetuiksi, jopa etulaseihin.

        Oma lukunsa on ne tyypit, jotka kertoo että se ja se osa ei ole toiminut koskaan, ei edes uutenakaan.

        Ja aina on niin, että nämä jotka näitä juttuja keksii, eivät ole edes omistaneet itse autoaan uudesta saakka.

        Nojoo mutta itse tähän asiaan. Suhtaudun skeptisesti tuohon tehtaan alustasarjahomaan. Kyllä pitää hyvin vahva tietämys olla, että auton jousitusta on muutettu jos lähtee muutoskatsastusta vaatimaan.

        Nyt kun aikaa on kulunut jo melko paljon, olisi kiva kuulla, että miten tuon kanssa kävi.

        Mitä tarkoittaa tuo alun "Yllättävän moni autoilija luulee juurikin,..."? Ei tuo ainakaan suomea ole.


    • Palvelu oli heinäkuussa erittäin hyvää ja itse katsastus erittäin tarkka.
      Jos loma osuu seuraavan kerran sopivaan aikaan niin katsastan auton varmasti uudestaan siellä enkä pääkaupunkiseudulla.

    • Ihmettelin katsastaessani autoa miten paljon tuli muille hylättyjä päätöksiä. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota odottaessani omaa katsastusta muiden tuloksiin. Nyt pisti oikein korvaan hylsyjen määrä. Kiva olisi tietää q-katsastuksen hylkäysprosentti. Villi veikkaus, että on aika korkea.

      Ps. Omani meni läpi, mutta en tule enää autoani kyseiseen paikkaan viemään, vaikka katsastaisivat ilmaiseksi, sillä seuraavan kerran saatan joutua itse joutua hyllytetyksi... Miettikääpä paljon

    • Etsivät väkisin vikoja että tulisi hylsy, koska jälkitarkastus maksullinen.
      Asiantuntematonta porukaa kun kuuntelin syrjäkorvalla hylkäysten syitä odotellessa.
      Minun autostani eivät esimerkiksi osanneet sanoa missä kohdin autoa ruostevika, oli vaan ruostetta useissa paikoissa..hö-

      Itä-Suomen katsastus aspitiellä ,sitä suosittelen.
      Siellä jos ei mene läpi viat selitetään selkeästi eikä vatkata joutavaa p...aa
      Enkä muuten ole töissä siellä

      • edellinen viesti asiaton... Q-katsastuksella paras palvelu joensuussa. Hyvännäköisiä miehiä ja muutenkin nuorekas ilmapiiri. Mukava paikka autonsa katsastuttaa.


    • leikkivät virkamiestä, vm.1985 mersun pakokaasutestin suorittivat n.6000 rpm min vaikka tyhjäkäynnillä pitäisi ennen 1986 käyttöönotettujen autojen testi tehdä,mersun tunkinnostokorvakoiden kohtaan lyötiin isolla meisselillä isot kolot,lisäksi akun kiinnitys huono,liikevara käsijarrussa yli 3 kautta 4,jee jee tervetuloq q-katsastukukseen,sen jälkeen tiedätkin katsastusmiehesi kotiosoitteen,

      • ...pistä sinäkin se mersus kuntoon, niin ei tarvitse täällä itkeä. Tälläset asiakkaat ottaa nii-in päähän. Mukavaa kun joensuussa on kilpailua. Ja mitä meinaat tolla osoite hommalla, katsastusmies on virkamies kuten poliisi, joten kannattaisi pikkuisen miettiä. Tulee meinaan helposti syyte laittomasta uhkauksesta... kiitos vaan päivän pilaamisesta, aasi!!


    • ... kokemusta.
      Kaikissa katsastus laitoksissa on samat luvat, jos aikovat perustaa katsastuslaitoksen.
      Ja henkilökunta joutuu käymään samat koulut.
      Joten samat virheet ne on muuallakin, jos virheitä ilmenee. Itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa. Halpa hinta ja hyvä palvelu.

      • Nythän on Q avattu myös Kuopioon.
        Lähinnä kun itse Kuopiossa tällä hetkellä asustelen...ja yritin vähän etsiä mielipiteitä ko asemasta ja toiminnasta.
        -----

        Itse en ole vielä käynyt, mutta hintansa puolesta voi olla että joskus käyn.

        2000-luvun aikana, aikaisemmin olen käyttänyt useita eri A-katsastus ja K1-katsastus asemia ja Kuopion Sorsasalon katsastusta.

        Autot ovat olleet aina 60-lukuisista 90-luvulle asti. Pääasiassa amerikkalaisia, mutta silti myös eurooppa- ja japanilaisia...

        Yleensä kaikissa paikoissa on ollut asiallista toimintaa, jos auto on hylätty, niin syy on ollut selkeä. Ei ole mitään etsimällä etsittyjä vikoja.

        Tasan kerran, on rengasraudalla lyöty helmaan reikä, mutta helmaa paikatessa totesin että kyllä se palkki oikeastikin oli mätä, että ei se tahallaan sitä reikää tehnyt...

        --------
        Ainahan se vähän pelottaa, että halvalla hinnalla käytetty, niin on hakemalla haettuja vikoja, jotta täytyy käyttää uusinnassa ja saadaan lisä hintaa.
        Mutta koska ei ole henk.koht. kokemusta Q-asemasta, niin en sitä vielä rupea tuomitsemaankaan...


      • Jenkkiautoharrastaja kirjoitti:

        Nythän on Q avattu myös Kuopioon.
        Lähinnä kun itse Kuopiossa tällä hetkellä asustelen...ja yritin vähän etsiä mielipiteitä ko asemasta ja toiminnasta.
        -----

        Itse en ole vielä käynyt, mutta hintansa puolesta voi olla että joskus käyn.

        2000-luvun aikana, aikaisemmin olen käyttänyt useita eri A-katsastus ja K1-katsastus asemia ja Kuopion Sorsasalon katsastusta.

        Autot ovat olleet aina 60-lukuisista 90-luvulle asti. Pääasiassa amerikkalaisia, mutta silti myös eurooppa- ja japanilaisia...

        Yleensä kaikissa paikoissa on ollut asiallista toimintaa, jos auto on hylätty, niin syy on ollut selkeä. Ei ole mitään etsimällä etsittyjä vikoja.

        Tasan kerran, on rengasraudalla lyöty helmaan reikä, mutta helmaa paikatessa totesin että kyllä se palkki oikeastikin oli mätä, että ei se tahallaan sitä reikää tehnyt...

        --------
        Ainahan se vähän pelottaa, että halvalla hinnalla käytetty, niin on hakemalla haettuja vikoja, jotta täytyy käyttää uusinnassa ja saadaan lisä hintaa.
        Mutta koska ei ole henk.koht. kokemusta Q-asemasta, niin en sitä vielä rupea tuomitsemaankaan...

        Q-katsastuksesta sen verran, että pakko antaa moitteita. Jarruista olisi pitänyt antaa hylkäys, niin olisivat tulleet kuntoon huollettua jälkitarkastuksineen, mutta ei. Huollettuahan ne tuli tavallaan, mutta kun ne olisi pitänyt uusia KOKONAAN. Korjauskehotus oli niin ylimalkainen, että se ei tullut korjaamollakaan ymmärretyksi täysin.

        Siitä hyvästä, että Q-katsastus lepsuili, ajoin osittain jarruiltaan vajaalla autolla vuoden. Seuraavassa katsastuksessa toisen ketjun asemalla ilmeni, että kyseiset jarrut on aihetta uusia ja hylky. Aivan uskomatonta, mutta jotenkin tuntuu, että en käytä enää Q:lla koskaan.

        Pöytäkirjakin oli Q-katsastukselta jonnekin hukkunut, sitä ei oltu annettu tai se oli ollut puutteellisesti täytetty.

        Osansa korjaamollekin. Olisivat voineet laittaa asian kerralla kuntoon. Mutta kun ei tarvinnut jälkitarkastaa, niin jessus sentään... ja jarruarvot puuttu, niitä ei oltu merkitty minnekään... asiakas saa sitte näpeilleen seuraavana vuonna kun vie osaavammalle katsastusasemalle.


    • Omassa autossa ei valittamissa olen jo kaikki tarkastanut itse (osaamista on)

      ensimmäistä kertaa vien q katsastukseen,joten hyvä verrata vuoden takaiseen jolloin käytin toisella asemalla

      (aiheettomasta jälkitarkastuksesta voi valittaa viranomaisille)

    • Joensuun ohi ajaessani piipahdin katsastuksessa olin vielä n.25 minuuttia etuajassa mistä aiemmin sovimme ja homma hoitui mallikkaasti ja asian mukaisesti, koska en ole käyttänyt autoani koskaan katsastuksessa siksi että menisi helposti läpi vaan siksi että löytyisi mahd vika mikä vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen en voi muuta kuin kiitellä palvelua ja kahvi automaattia.

      • Viimevuonna sain Qkatsastukselta edullisesti hyvää ja mutkatonta palvelua... eli suosittelen pääkaupukiseutulaisillekin lomareissua Joensuuhun, siinä sivussa hoituu katsastuskin...


    • en todellakaan ole tyytyväinen yritetään vika löytää mitä ei olemassa jos jostai puslasta ei löydy väljää niin sitä autoa runnotaan niin pitkään että se pusla hajoaa sieltä ja näitä löytyy q-katsastuksesta vaikka miten paljon sama on kun pohjaa tarkastetaan lyödään vaikka terveestä pellistä läpi. kyllä ymmärrän jos saisin autolle hylyn ihan viasta mutta kun se vika pitää tehdä että saadaan hinta katsastukselle 19€katsastus pakokaasu 10€ mutta kun siihen lisätään yks tai kaks jälkitarkastusta koska viet auton jälkitarkastukseen niin se jostai pieraseen uuden vian mikä ei taaskaan ole vika.

      • Kumma juttu, mutta minulla ei ole ollut nykyisin jo 20 vuotiaan autoni kanssa mitään ongelmia kyseisellä asemalla. Joskus on mainittu toisen ajovalon suuntauksesta ja kerran taisi olla toinen rekisterikilven valo pimeänä. Kolmesti siis siellä käyttänyt.

        Toisaalta (omasta mielestäni) ehjän auton olen sinne aina katsastettavaksi vienytkin.

        Hyvä juttuhan se on, jos eivät päästä viallisia autoja läpi.


      • Vie ihmeessä se autosi kalleimmalle asemalle. Samat viat ne löytyvät sielläkin. Tulee todella kalliiksi uusintakäynteineen siellä asemalla.


      • Tietty Q-katsastuksen ongelma on ne henkilöt jotka eivät voi ostaa viiden euron pyyhkimen sulkaa biltemasta ja katsastuksessakin säästetään. Tuloksena voi olla siis hylky, mutta senhän voit korjata ajamalla auton A-katsastukseen ja K1:lle samantien ;) ?


    • Käynti Q-asemalla on turha. Ei ole Q-asemalla tehdyllä katsastuksella vaikuttavuutta liikenneturvallisuuteen kuten ei millään muullakaan katsastusasemalla tehdyllä katsastuksella. Jokainen maksettu sentti tutkitusti vaikuttamattomasta katsastushumpuukista on hukkaan heitettyä rahaa kankkulan kaivoon.

      Ymmärrätkö miksi käyt katsastamassa auton?

      • Paitsi, jos haluaa kolhuja sorkkaraudasta.Uudehkon auton helmoja hakataan, että kohta ruostuu varmaan, jos ei suojaa niitä uudestaan.PRK Maksa mielummin joku € enempi tulee hyvä säästö, kun käytät muualla.Kokemusta jo useasta kymmenestä auton katsastuksesta.Missään ei edes vanhassa valtion konttorissa aikanaan noin kovakouraisesti kohdeltu aikanaan autoja, vaikka siellä meisselit heilui kovasti.Olen laittanyt kyllä tietoa kiertamään, jotta tutut jne. välttäisivät asiatonta toimintaa!


      • SORKKARAUTAA:( kirjoitti:

        Paitsi, jos haluaa kolhuja sorkkaraudasta.Uudehkon auton helmoja hakataan, että kohta ruostuu varmaan, jos ei suojaa niitä uudestaan.PRK Maksa mielummin joku € enempi tulee hyvä säästö, kun käytät muualla.Kokemusta jo useasta kymmenestä auton katsastuksesta.Missään ei edes vanhassa valtion konttorissa aikanaan noin kovakouraisesti kohdeltu aikanaan autoja, vaikka siellä meisselit heilui kovasti.Olen laittanyt kyllä tietoa kiertamään, jotta tutut jne. välttäisivät asiatonta toimintaa!

        http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf


      • SORKKARAUTAA:( kirjoitti:

        Paitsi, jos haluaa kolhuja sorkkaraudasta.Uudehkon auton helmoja hakataan, että kohta ruostuu varmaan, jos ei suojaa niitä uudestaan.PRK Maksa mielummin joku € enempi tulee hyvä säästö, kun käytät muualla.Kokemusta jo useasta kymmenestä auton katsastuksesta.Missään ei edes vanhassa valtion konttorissa aikanaan noin kovakouraisesti kohdeltu aikanaan autoja, vaikka siellä meisselit heilui kovasti.Olen laittanyt kyllä tietoa kiertamään, jotta tutut jne. välttäisivät asiatonta toimintaa!

        enää ikinä q-lle. jarruletkun väänsivät juuresta , uudesta autosta paskaksi pakkasta oli 25 astetta.


      • säretty auto kirjoitti:

        enää ikinä q-lle. jarruletkun väänsivät juuresta , uudesta autosta paskaksi pakkasta oli 25 astetta.

        Miksi veit uuden auton katsastukseen? Kuinka jarruletku väännettiin juuresta rikki, lukkopihdeilläkkö väännettiin kierteelle?


    • Mielestäni on aika omituista, että erään toisen paikkakunnan Q-katsastuksesta ainakaan saatu varattua muutoskatsastusta, ku Pösö Partnerista tehtiin paku. Eikös katsastusasemat juuri katsastusalan erikoisliikkeitä ole!

      • Jyväskylässä ainakin on loistava palvelu ja mukavat katsastajat. Ei nipota turhia ja voi jutellakin niitä näitä..
        Enkä periaatteestakaan enää muualla vie,kun näitten ansiosta laski hinnat reilusti :)


      • 252525 kirjoitti:

        Jyväskylässä ainakin on loistava palvelu ja mukavat katsastajat. Ei nipota turhia ja voi jutellakin niitä näitä..
        Enkä periaatteestakaan enää muualla vie,kun näitten ansiosta laski hinnat reilusti :)

        Minäpä käytin omaa autoa Jyväskylän q-katsastuksessa ja enpä voi kyllä kehua !
        Hylkäsi autoni liian isojen renkaiden takia määräten muutoskatsastukseen ja
        kertoi päälle että ei onnistu heillä ! Minun on siis vietävä auto toiselle katsastusasemalle
        ja teetettävä muutos siellä ja sen jälkeen mentävä takaisin q-katsastukseen teettämään jälkitarkastus !
        Minäpä opin kerralla; vein autoni Nisulan Katsastukseen, jossa kaikki hoitui yhdellä käynnillä,
        tekivät autooni uuden katsastuksen jälkitarkastuksen hinnalla ettei minun tarvinnut enää
        q-asemalle palata.


      • kerrasta oppinut kirjoitti:

        Minäpä käytin omaa autoa Jyväskylän q-katsastuksessa ja enpä voi kyllä kehua !
        Hylkäsi autoni liian isojen renkaiden takia määräten muutoskatsastukseen ja
        kertoi päälle että ei onnistu heillä ! Minun on siis vietävä auto toiselle katsastusasemalle
        ja teetettävä muutos siellä ja sen jälkeen mentävä takaisin q-katsastukseen teettämään jälkitarkastus !
        Minäpä opin kerralla; vein autoni Nisulan Katsastukseen, jossa kaikki hoitui yhdellä käynnillä,
        tekivät autooni uuden katsastuksen jälkitarkastuksen hinnalla ettei minun tarvinnut enää
        q-asemalle palata.

        Jos olet idiotti niin tuskinpa se on q-katsastuksen vika. Tuskinpa olet uusinnan hinnalla saanut rekisteröintikatsastusta ... Suosittelen Q-katsastusta normaalikatsastuksiin, hintakilpailu on todellakin tervetullutta. Ja Nisulan autokatsastus on KALLEIN hinnoiltaan, mutta ymmärrän että pitää tulla tänne mainostamaan ylihintaista "palvelua".


      • tosi katsastus kirjoitti:

        Jos olet idiotti niin tuskinpa se on q-katsastuksen vika. Tuskinpa olet uusinnan hinnalla saanut rekisteröintikatsastusta ... Suosittelen Q-katsastusta normaalikatsastuksiin, hintakilpailu on todellakin tervetullutta. Ja Nisulan autokatsastus on KALLEIN hinnoiltaan, mutta ymmärrän että pitää tulla tänne mainostamaan ylihintaista "palvelua".

        katsastus, ei rekisteröinti. Tosin ei kovin uskottavalta koko juttu kyllä kuulosta. Jos pyörä mahtuu pyörimään niin miksi se pitää muutoskatsastaa? Itselläni viimeisten 10v aikana puolisen tusinaa katsastusta takana joissa rekisteriotteeseen on vain lisätty tieto suuremmasta rengaskoosta/matalammasta profiilista kun sellaiset on alla olleet


      • titityytipu kirjoitti:

        katsastus, ei rekisteröinti. Tosin ei kovin uskottavalta koko juttu kyllä kuulosta. Jos pyörä mahtuu pyörimään niin miksi se pitää muutoskatsastaa? Itselläni viimeisten 10v aikana puolisen tusinaa katsastusta takana joissa rekisteriotteeseen on vain lisätty tieto suuremmasta rengaskoosta/matalammasta profiilista kun sellaiset on alla olleet

        Kuormuri kärryllä katsastaa ? Viimeksi oli pikkasen päälle 500 e. Riittääkö 150-200 e siellä ?


      • titityytipu kirjoitti:

        katsastus, ei rekisteröinti. Tosin ei kovin uskottavalta koko juttu kyllä kuulosta. Jos pyörä mahtuu pyörimään niin miksi se pitää muutoskatsastaa? Itselläni viimeisten 10v aikana puolisen tusinaa katsastusta takana joissa rekisteriotteeseen on vain lisätty tieto suuremmasta rengaskoosta/matalammasta profiilista kun sellaiset on alla olleet

        Kyllä siellä q-katsastuksessa minulle katsasta kertoi, että kun autoni alla olevat renkaat ovat
        kaksi tuumaa isommat kuin on otteelle merkitty täytyy auto muutoskatsastaa noille renkaille.
        Asia ei kuitenkaan onnistunut heillä, tosi outoa minustakin ! Soitin Nisulan Katsastukseen ja kyllä
        sielläkin katsastaja kertoi, että auto tarvitsee muutoskatsastuksen. Hinta muutokselle maksoi 43 €
        ja kun vähän tingin ja kerroin kuinka minua juoksutetaan eri katsastusasemien kesken niin
        lupasivat tehdä koko katsastuksen jälkitarkastuksen hinnalla (23 €) Yhteensä maksoin siis 66 € . Ei enää muule asemalle, sillä maksaa se minunkin aika ja juoksuttaminen jotakin. Jos omistaa katsastusaseman niin kyllä siellä pitää onnistua auton kaikki eri katsastuslajit ja rekisteröinnit
        eikä ainakaan minua juoksuteta parieuroa halvemmalla katsastushinnalla toiste !


      • kerrasta oppinut kirjoitti:

        Kyllä siellä q-katsastuksessa minulle katsasta kertoi, että kun autoni alla olevat renkaat ovat
        kaksi tuumaa isommat kuin on otteelle merkitty täytyy auto muutoskatsastaa noille renkaille.
        Asia ei kuitenkaan onnistunut heillä, tosi outoa minustakin ! Soitin Nisulan Katsastukseen ja kyllä
        sielläkin katsastaja kertoi, että auto tarvitsee muutoskatsastuksen. Hinta muutokselle maksoi 43 €
        ja kun vähän tingin ja kerroin kuinka minua juoksutetaan eri katsastusasemien kesken niin
        lupasivat tehdä koko katsastuksen jälkitarkastuksen hinnalla (23 €) Yhteensä maksoin siis 66 € . Ei enää muule asemalle, sillä maksaa se minunkin aika ja juoksuttaminen jotakin. Jos omistaa katsastusaseman niin kyllä siellä pitää onnistua auton kaikki eri katsastuslajit ja rekisteröinnit
        eikä ainakaan minua juoksuteta parieuroa halvemmalla katsastushinnalla toiste !

        20 vuotias vähäpäästöiseksi rekisteröity auto tänään heti kerrasta läpi. Ei huomautettavaa. Typerältä tosin tuntuu ehjän auton katsastaminen ja 29 euron kustannus. Tämä siis Joensuussa. Palvelussa ei moitittavaa, vaikka jonoa olikin jonkun verran. No ensi vuonna uudelleen (jos hinnat ei nouse).


      • q rules kirjoitti:

        20 vuotias vähäpäästöiseksi rekisteröity auto tänään heti kerrasta läpi. Ei huomautettavaa. Typerältä tosin tuntuu ehjän auton katsastaminen ja 29 euron kustannus. Tämä siis Joensuussa. Palvelussa ei moitittavaa, vaikka jonoa olikin jonkun verran. No ensi vuonna uudelleen (jos hinnat ei nouse).

        Mulla joitain vajaa 3v sitten entinen auto ei menny läpi kun oli pari ruostereikää pohjassa ja joku suojakumi korjauskehotukseen. Noh, lomalla ollessä kävin heti samana päivänä ihan ammattilaisella hitsauttamassa reiät kiinni ja seuraavana aamuna leimalle. Valitti siellä kun ei ole kumi vaihdettu (illalla vasta oli itellä aikaa se vaihtaa) ja huuti miten helvetin huonosti on hitsattu ja massaakin vedetty päälle. Totesin vaan sille että ammattilainen sen homman on tehny ja empä jättäis paljasta peltiä sinne pohjaan mätänemään ilman massaa. Leima tuli, mutta en kyllä enää ko asemalla käy vaikka uusi auto on alla. Nimittäin alipaine letkunkin se katsuri kisko irti samalla kun piti vaan pohja tarkastaa. Mainitsi että on tullu jotain vikaa kun auto kuullostaa oudolta, vittu mitä toimintaa..


      • safdfa kirjoitti:

        Mulla joitain vajaa 3v sitten entinen auto ei menny läpi kun oli pari ruostereikää pohjassa ja joku suojakumi korjauskehotukseen. Noh, lomalla ollessä kävin heti samana päivänä ihan ammattilaisella hitsauttamassa reiät kiinni ja seuraavana aamuna leimalle. Valitti siellä kun ei ole kumi vaihdettu (illalla vasta oli itellä aikaa se vaihtaa) ja huuti miten helvetin huonosti on hitsattu ja massaakin vedetty päälle. Totesin vaan sille että ammattilainen sen homman on tehny ja empä jättäis paljasta peltiä sinne pohjaan mätänemään ilman massaa. Leima tuli, mutta en kyllä enää ko asemalla käy vaikka uusi auto on alla. Nimittäin alipaine letkunkin se katsuri kisko irti samalla kun piti vaan pohja tarkastaa. Mainitsi että on tullu jotain vikaa kun auto kuullostaa oudolta, vittu mitä toimintaa..

        ihan amatöörin perustama firma ole. Perustaja myi aikoinaan K1.n. Katsasti itekin A ja sitten K1.llä. A-katsastuksen aikaan kaikki kollegat eivät pitäneet tyylistä kun ei ollut niin virallinen.


      • pyw kirjoitti:

        ihan amatöörin perustama firma ole. Perustaja myi aikoinaan K1.n. Katsasti itekin A ja sitten K1.llä. A-katsastuksen aikaan kaikki kollegat eivät pitäneet tyylistä kun ei ollut niin virallinen.

        Pelkkää hyvää sanottavaa Lahden Q-katsastuksesta. Volvo FL-10 meni kerralla läpi ja maksoi 59 e. Ystävällinen katsuri.


    • käytin autoni q katsastuksessa tekivät pari reikää tahallaan autoni pohjaaan
      missä vastuu katsastus asemalla.
      pohjassa oli selvät lommot jotka tulee vain lyömällä lujaa ja siinä sitten reijät ehjässä pellissä autoni on sinkitty joten se kohta oli muuten ihan ehjä

      • Vaikka onkin vanha viesti, niin pakko avautua. Äly hoi älä jätä! Kokeileppa saada vaikka ruuvimeisselillä EHJÄÄN helma tai pohjapeltiin reikä. Et muuten onnistu! Ihme itkemistä kun itse ajaa ruosteisilla paskoilla, niin syytetään sitten katsastuskonttoria siitä että löysivät siitä matolaatikostasi reijän... ohhoh.


    • Olen ajanut yli 40 vuotta ja katsastanut autojani monta kertaa. Alussa kun ei kilpailua ollut, saattoivat hylätä jos pölyä tarttui hanskaan.
      Kerrankin olin mukana kun kaveri katsastutti Trabantia. Tuli ylimielisen näköisenä katsastusmies ja tokaisi;"Avatkaa konepelti. Tai pahvihan sen on." Niinkuin muuten olikin.
      Nykyään on toisin, eli kilpailu on tehnyt teehtävänsä. Hyvä näin minusta.

    • Kyllä Joensuun asemalla on töissä katsastusmies joka löytää vikaa autosta kuin autosta.

    • Itselleni viimeinen asiointikerta kyseisessä puljussa oli, kun täysin uusi iskari todettiin alitehoiseksi Q:n laitteiden mukaan. Kävin heti korjaamolla testauttamassa iskarin ja se todettiin täysin toimivaksi sekä täysin uudenveroiseksi. Toisin sanoen Q:n katsastusmies oli tahallaan todennut uuden iskarin alitehoiseksi, tai laitteet olivat kalibroitu päin honkia.

      Joka tapauksessa kyseinen liike tienaa ilmeisesti jälkikatsastuksilla merkittäviä lisäsummia.

      • Tai rengaspaineet eivät olleet kunnossa, se oli huonosti kiinni, sitä ei oltu ilmattu jne. Uudet iskarit ovat joskus sököjä.


    • Itselleni viimeinen asiointikerta kyseisessä puljussa oli, kun täysin uusi iskari todettiin alitehoiseksi Q:n laitteiden mukaan. Kävin heti korjaamolla testauttamassa iskarin ja se todettiin täysin toimivaksi sekä täysin uudenveroiseksi. Toisin sanoen Q:n katsastusmies oli tahallaan todennut uuden iskarin alitehoiseksi, tai laitteet olivat kalibroitu päin honkia.

      Joka tapauksessa kyseinen liike tienaa ilmeisesti jälkikatsastuksilla merkittäviä lisäsummia.

    • Itselleni viimeinen asiointikerta kyseisessä puljussa oli, kun täysin uusi iskari todettiin alitehoiseksi Q:n laitteiden mukaan. Kävin heti korjaamolla testauttamassa iskarin ja se todettiin täysin toimivaksi sekä täysin uudenveroiseksi. Toisin sanoen Q:n katsastusmies oli tahallaan todennut uuden iskarin alitehoiseksi, tai laitteet olivat kalibroitu päin honkia.

      Joka tapauksessa kyseinen liike tienaa ilmeisesti jälkikatsastuksilla merkittäviä lisäsummia.

    • nykyisin joensuussa asiallista kats.toimintaa kaikilla asemilla.mut -70-80 luvuilla erittäin töykeätä,ja kitee vieläkin tänäpäivänä,samoin kiteen joensuun ja savonlinnan poliisit juoksevat ilmiantajie vihjeiden perässä valokuvaamassa esim.kuorma-autoa jonka omistaja kuskaa poikansa moott.kelkkaa k-raudasta,ja syyttävät amm-liikenteen harjoittamisesei onneksi täällä eteläsuomes noin lapsellista ole.kiteen kats.mies soittaa poliisin paikalle viel tänäänkin,jos epäselvää asias.

    • Kävin Turun Q:lla siellä ihan kivat jannut katsastaa autoja, oma Fiat meni moitteitta läpi.

      • Täysin viaton Fiat, saanko nauraa. Tosi kivoja jannuja Turun Q:lla. Kirjoitit varmaan vitsiä.


      • Laitahan vinkki Q-katsastuksen pomoille, niin unesta voi tulla totta.


      • Nyt voimalla kirjoitti:

        Laitahan vinkki Q-katsastuksen pomoille, niin unesta voi tulla totta.

        Turussa ei ole Q-katsastusta.

        Vaan. Helppokatsastus, Pluskatsastus, WP-katsastus, A-katsastus, K1-Katsastajat.


    • Q-katsastus Joensuu oli minun mielestä ihan ok paikka katsastaa auto viime syksynä.
      Olin Pohjois-Karjalassa reissussa kun piti kärry käyttää katsurilla 35€ makso. Tuli kaksi korjauskehoitusta, muualla ois voinu tulla hylky.
      Pääkaupunkiseudulla olis 50€ maksanut päästömittauksen kanssa ja olis tullut vähintään samat kehotukset.
      Kehoitukset oli etu-ripustuksesta ja etu-umpioista. Auto BMW 328, M3-look.
      Onneksi ei ole enään tota BMWtä vaan vm, 2012 VW Golf Plus 1.4 tsi dsg highline.

      • Huono paikkahan se oli, mikäli eivät hylänneet, mikäli siihen olisi ollut syytä.


    • Kokemukset Jkylän Q-katsastuksesta.

      Sain joku aika sitten hyvän tarjouksen vuosikatsastuksesta päästömittauksineen q:sta. Lapussa oli tieto, että katsastukseen voi saapua silloin, kun itselle sopii tai voi varata ajan erikseen. Kävin ohimennen asemalla 3 kertaa kysymässä onko mahdollista päästä tarkastukseen nyt ilman varattua aikaa? Liikkuvan työni vuoksi aikataulujen varaaminen on haastavaa ja ajattelin, että asia hoituisi suoraan menemällä paikanpäälle, kuten he itse mainostavat. Yhtenäkään päivänä en päässyt sisää. Aina samat fraasit. "tänään on kyllä ihan täyttä" "meillä on tänään miehistövajausta" "tänään on ollut poikkeuksellinen päivä" jep jep. Eipä siinä muuta kuin aikaa varaamaan...

      Itse katsastuspäivänä heti sisään firmaan astuessani, tiskillä huutaa aspaan suoraan joku asikas, että on odottanut puoli tuntia turhaan, koska he eivät eivät pysty tekemään rekisteröintiin tai muutoskatsastukseen tehtäviä toimenpiteitä. Asiakasta oli istutettu 30min ja sit kerrotaan, että he eivät voi asialle mitään tehdä. Itsekkin katsoin tilannetta hiukan kierosti, että mitä ihmettä täällä tapahtuu?
      Itse jäin sitten odottelemaan katsastustani, joka myöhästyi sovitusta heti 10min. Eipä siinä, sattuuhan näitä. Lopulta sieltä asteli madellen nuori harjoittelija ja häntä ohjaava inssi. Ottivat mapin pöydältä ja astelivat autooni. Eivät kysyneet kenen auto, saati haluanko mukaan. Ei siinä... Tiskillä jälleen pari asiakasta kyselemässä katsastusaikaa. Ei mahdu. Selitykset vaihtelee asiakkaasta riippuen. Välillä tiskillä soitetaan kaverille ja kerrotaan vittumaisesta naisasiakkaasta, joka pulttasi minun tullessa sisään. Asiakkaat odottavat palvelua.. Autokauppiaat jauhavat sivussa tosi kuivaa läppää ja hakevat automaatista perä jälkeen kahvia.

      Autoni saa leiman. Savuarvoa tai jarru% (4WD) ei merkitty pöytäkirjaan tai miten jarrut on edes testattu.

      Ehkä jatkossa asemaan valintaan kohdallani vaikuttaa joku muukin kuin 10e säästö katsastuksessa.

      • 4WD autoja ei mitata 2 pyörä dynamometrillä ellei autosta ole olemassa mittausohjetta, joka sen sallii. Lisäksi Trafin ohjeiden mukaan 4wd autojen jarruja ei tarvitse mitata vaurioiden välttämiseksi. Katsastaja voi toki mitata, jos se on mahdollista.

        Eli jarrut testataan ajamalla.

        niin juu. Jarruarvoja ei tarvitse myöskään merkata tarkastuskorttiin.


      • Autoilja vai? kirjoitti:

        4WD autoja ei mitata 2 pyörä dynamometrillä ellei autosta ole olemassa mittausohjetta, joka sen sallii. Lisäksi Trafin ohjeiden mukaan 4wd autojen jarruja ei tarvitse mitata vaurioiden välttämiseksi. Katsastaja voi toki mitata, jos se on mahdollista.

        Eli jarrut testataan ajamalla.

        niin juu. Jarruarvoja ei tarvitse myöskään merkata tarkastuskorttiin.

        Tiedän kyllä, että 4WD autoja, joissa on jatkuva neliveto, ei ajeta jarrulla. Tai ei ainakaan saisi ajaa, "vahinkoja" vain kuulemma sattuu... Ja kyllä kaikki haldexit yms. voisi ajaa, kun vain irroittaa viskon sulakkeen. Korttiin pitäisi kuitenkin mainita, että miten jarrujen toiminta on todettu. Tai ainakin kaikkiin aikasempiin kortteihin on kirjoitettu tyyliin "jarrujen toiminta tarkastettu koeajolla". Pikku juttuja.


      • diudiudiu3 kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että 4WD autoja, joissa on jatkuva neliveto, ei ajeta jarrulla. Tai ei ainakaan saisi ajaa, "vahinkoja" vain kuulemma sattuu... Ja kyllä kaikki haldexit yms. voisi ajaa, kun vain irroittaa viskon sulakkeen. Korttiin pitäisi kuitenkin mainita, että miten jarrujen toiminta on todettu. Tai ainakin kaikkiin aikasempiin kortteihin on kirjoitettu tyyliin "jarrujen toiminta tarkastettu koeajolla". Pikku juttuja.

        Aivan pikku juttu.

        Jos homman teki harjoittelija niin todennäköisesti hän ei edes tiennyt että sellaisen merkinnän sinne pystyy laittamaan.

        En tiedä käyttääkö Q-katsastus kapulajärjestelmää, mutta jos käyttää niin sinne pystyy lisäämään huomioihin: Jarrut testattu ajamalla ja Seisontajarru testattu koeajolla.

        Mutta jos ihan oikeesti toi harmittaa sua niin mene ittees ja katso peiliin. Jos kerran hyvin tiedät miten ne jarrut testataan. Todella moni katsastaja unohtaa kirjoittaa kyseisen asian lomakkeelle ja mainitsee yleensä siitä suullisesti.

        En ole muuten koskaan kuullut että katsataja olisi repinyt autosta haldexin sulaketta pois mittaamista varten. Mutta varmasti näitäkin tapahtuu.
        Esim VAG. vehkeistä suurimman osan pystyy mittaamaan jarrudynolla alle 7 km/h pyörintänopeudella tai virrat pois päältä.


      • Autoilija vai? kirjoitti:

        Aivan pikku juttu.

        Jos homman teki harjoittelija niin todennäköisesti hän ei edes tiennyt että sellaisen merkinnän sinne pystyy laittamaan.

        En tiedä käyttääkö Q-katsastus kapulajärjestelmää, mutta jos käyttää niin sinne pystyy lisäämään huomioihin: Jarrut testattu ajamalla ja Seisontajarru testattu koeajolla.

        Mutta jos ihan oikeesti toi harmittaa sua niin mene ittees ja katso peiliin. Jos kerran hyvin tiedät miten ne jarrut testataan. Todella moni katsastaja unohtaa kirjoittaa kyseisen asian lomakkeelle ja mainitsee yleensä siitä suullisesti.

        En ole muuten koskaan kuullut että katsataja olisi repinyt autosta haldexin sulaketta pois mittaamista varten. Mutta varmasti näitäkin tapahtuu.
        Esim VAG. vehkeistä suurimman osan pystyy mittaamaan jarrudynolla alle 7 km/h pyörintänopeudella tai virrat pois päältä.

        Uskon että moni katsastaja kyllä tietää, että asia pitäisi kirjoittaa, mutta taitaa olla syy enempi siellä viitsimis puolella.

        Ja kuten kirjoitin, asia on pikku juttu. Jarruista ei mainittu mitään ennen kuin kysyin miten jarrujen toiminta on tarkastettu? Kokemukseen nähden tämäkin asia vain vahvisti käsitystäni ko. lafkasta. Taitaa heidän mottokin olla "vertaa hintaa ja palvelua" Sen todellakin teen jatkossa..

        En minäkään tiedä, että olisi sulaketta irroitettu. Mainitsin vain keinon, jonka avulla Haldexin voi ajaa jarrulle, melko pienellä vaivalla.

        Ja jos VAG:ssa on GEN 3->5 Heldex paineistetulla sähköpumpulla, joka vetää limpun kiinni heti pyörimiseron havaittua -> ei todellakaan kannata ajaa missään nimessä penkissä. Ja voipi tuo jarrutehostimen toiminta olla aika hiljaista virrat pois päältä..


    • Ei enää ikinä Q -katsastukseen..poikasten harrastelua.

    • Ainakaan eivät tiedä mistä kohdin xc60 nostetaan,rikkoivat helmamuovikotelon ja alistapltiin tuli lommoja

    • On kokemus. Eivät ota mitään vastuuta auton rikkomisesta. Eivät edes vastaa reklamaatioihin. Ylpeitä ilmeisesti.

      • En suosittele minäkään vaihdoin juuri 700 e tukivarret joista ei löytynyt mitään vikaa paitsi kouvolan Q katsastuksen mielestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En suosittele minäkään vaihdoin juuri 700 e tukivarret joista ei löytynyt mitään vikaa paitsi kouvolan Q katsastuksen mielestä.

        Mitäs vaihdoit ne, jos niissä ei kerran ollut mitään vikaa? Vitun idiootti. Tyhmästä päästä saa kärsiä!


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Matkustaja ilmoitti omasta koronavirusepäilystään

      VR tehosiivosi junavaunuja. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2da2794-58ae-4dbe-807c-83622f985a4c
      Maailman menoa
      143
      6738
    2. Yksi pikku juttu

      Sun kannattaa varautua yllätykseen, tosi isson yllätykseen. Onhan sinulla passi voimassa?
      Ikävä
      40
      565