Mistä vaatteet?

vinkkiä?

Pitäisi olla suhtkoht asiallisesti pukeutunut, vaikka olenkin tällä hetkellä vain työelämävalmennuksessa. Onneksi paikka on aika alkeellinen, juuri tällaisia työttömiä varten ylläpidetty yhdistys, mutta pitäsi kuitenkin olla sellaiset vaatteet, että niillä kehtaa liikkua muuallakn.
Kirppareilta ei löydy sopivan kokoisia eikä minulla aina ole edes sitä muutamaa kolikkoa, mitä ne siellä maksaisi. Sossusta saan vähän toimeentulotukea mutta ei silläkään rahalla vaatteita ostella. Kengät ovat lapseni pieniksi jääneet lenkkarit, onneksi olen pienijalkainen.
Siis millä ihmeen rahalla te muut hankitte vaatteita, joissa ei tuntisi itseään vielä huonommaksi ja joilla voisi mennä edes kyselemään töitä.

32

4321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikös se

      menekkään enää näin: mitä vähemmän vaatteita, sen parenmin saa töitä. Vitsi vitsi, huono sellainen. No ihan oikeesti, köyhä saa aina kävellä samoissa runteissa, näin se on aina ollut.Kunpa joskus saisi edes yhden vaatteen ostaa oikeasta vaatekaupasta, eikä tarvitsisi koluta tarjouskoreja tuntikaupalla jossain alekaupassa, olisi se juhlaa. Osaisikohan sitä kävellä ilman syyllisyyden tuntua, tietäen, että jollakin toisella menee vielä huonommin. Epäilen. Kyllä köyhyys opettaa, ymmärtämään toista köyhää.

    • kykyy

      No sitä mietin kans että mistä vaatteita sais mut itse kun olen sen verran isokokoinen ettei vaatteita löydy edes kirpparilta ainoat mis löytyy erikoiskaupasta jossa maksaa sit yli puolet enemmän kuin suht normaalikokoisilla ja samoin kengätkit joutuis ostaa sieltä samasta kaupasta.Hain kyllä kyl sossusta pientä avustusta et sais ees housut mut hylky tuli,täytyy kohta kulkea alasti varmaan.On tää suomi ihmeellinen maa.

      • tuo tullut

        koettua vuosien saatossa.Kirppikseltä ostanut,ja loppuun kuluttanut ne,eikä uusiin varaa.Kohta ei tee mieli ulos mennä.


      • ja tee

        Osta huutonetistä (tai lainaa joltakin) käytetty ompelukone ja hommaa kangasta (esim. lakanakangas, verhokangas jne.) ja ompele itse. Kaavat saat vanhoista hyvänmallisista vaatteistasi. Ainakin sinulla on tietokone? eli huutonetistä ainakin löytyy isoille tytöille vaatteita, niitäkin voi sitten muokata ja modistaa. Ompelukone on kotona tarpeellinen kapine jos on oikeasti köyhä.


      • ei ole varaa,
        ja tee kirjoitti:

        Osta huutonetistä (tai lainaa joltakin) käytetty ompelukone ja hommaa kangasta (esim. lakanakangas, verhokangas jne.) ja ompele itse. Kaavat saat vanhoista hyvänmallisista vaatteistasi. Ainakin sinulla on tietokone? eli huutonetistä ainakin löytyy isoille tytöille vaatteita, niitäkin voi sitten muokata ja modistaa. Ompelukone on kotona tarpeellinen kapine jos on oikeasti köyhä.

        eikä ompelu taitoakaan,ja kankaan ovat kalliita.


      • Mitä Äksyin Ämmä

        pysty hyödyntämään kirpputorien muutoin mitä mainiointa tarjontaa, niin tee sinnikkäästi anomuksia niin sosiaalitoimistoon kuin eri avustusjärjestöille (Pelastusarmeija, työttömien yhdistykset). Mainitse hakemuksissasi selkeästi syy siihen, ettet löydä vaatteita kirpputoreilta tai halpahalleista. Täytyyhän ihmisellä kunnolliset vaatteet olla!
        Jonkinlainen tasa-arvokysymyskin on se, että vain jokseenkin pienikokoiset naiset kokevat kirpputoreilla kiertäessään runsaudenpulaa. Olen kuullut normaalikokoisten miesten valittavan, etteivät he mielestään riittävän usein löydä etsimiään vaatteita käytettyinä. Miehet kuulemma käyttävät vaatteensa niin tarkoin, ettei heidän hylkäämistään romppeista enää myyntitavaroiksi ole.
        Toimeentulotukiasioissa selkeästi väliinputoajina ovat he, joiden mahdollisuudet hankkia edullisia vaatteita tai jalkineita ovat rajoitetut mutta jotka eivät kuitenkaan ole oikeutettuja invalidihuoltolain mukaisiin tukiin. Ja kulttuurissamme näköjään edellytetään, ettei köyhyys saa näkyä saati haista...


    • vaatteita pitävä parka

      Jos tiedät tarkalleen kokosi, niin www.huuto.net on vaatteita pullollaan. Isommissa kaupungeissa on liike nimeltä UFF joka myös myy hyväkuntoisia vaatteita halvalla.

      • Missä sisälukutaito

        Siis jos ap sanoo ettei aina ole varaa kirppisvaatteisiinkaan eikä sopivia kokoja löydy niin tuskin voi sitten ostaa huutiksen kuteita postimaksuineen, ja mitä tulee uffiin niin kirppis sekin on...ellet tarkoittanut että alkuperäisen pitäisi dyykata laatikoista.


    • missä olet

      ja sukupuoli ...

    • sarppa84

      sosiaalitoimistosta että jos ne antais toimeentulo tukea vaatteisiin. Ainakin minulle ovat antaneet. Eihän tuosta tule mitn. että käytät lapsesi vanhoja lenkkareita. Menehän kysymään - hopi hopi! :)
      Toinen vaihtoehto on että jos jossain olisi tarjolla ilmaisia vaatteita. Zemppiä sinulle - yritä jaksaa!

      • lahjoittaja...

        ilmaseksi ei mun tietojen mukaan jaeta. itse siivoilin kaappeja ja vaatetta tuli niin paljo ettei kirpputorillekkaan viittiny niitä raahata.
        yritin viedä kirkkoherranvirastoon, mihin on monesti otettu koska vievät ulkomaille, mutta nyt sanottiin ettei oteta kun ne ei saa vietyä niitä sinne.
        työttömien kirpputorille ei taas enää oteta vastaan, ilmeisesti paikka pursuaa vaatteita(ihmettelen miksei niitä voi antaa niille työttömille sieltä ilmaseksi).
        loppujen lopuksi piti viedä kaikki vaatteet ja takit ja kengät raa´asti roskalaatikkoon, koska mihinkään ei niitä huolittu.
        niin että..siinähän sitten vähävaraiset etsivät niitä vaikka tunkiolta, koska mitään paikkaa lahjoitusvaatteille ei ole :/


      • tingelitangeli
        lahjoittaja... kirjoitti:

        ilmaseksi ei mun tietojen mukaan jaeta. itse siivoilin kaappeja ja vaatetta tuli niin paljo ettei kirpputorillekkaan viittiny niitä raahata.
        yritin viedä kirkkoherranvirastoon, mihin on monesti otettu koska vievät ulkomaille, mutta nyt sanottiin ettei oteta kun ne ei saa vietyä niitä sinne.
        työttömien kirpputorille ei taas enää oteta vastaan, ilmeisesti paikka pursuaa vaatteita(ihmettelen miksei niitä voi antaa niille työttömille sieltä ilmaseksi).
        loppujen lopuksi piti viedä kaikki vaatteet ja takit ja kengät raa´asti roskalaatikkoon, koska mihinkään ei niitä huolittu.
        niin että..siinähän sitten vähävaraiset etsivät niitä vaikka tunkiolta, koska mitään paikkaa lahjoitusvaatteille ei ole :/

        seurakunnan diagonityöntekijältä avustusta
        vaatteisiin jos sossusta ei rahaa tipu,tarvitset
        sinne vain toimeentulotukipäätöksen.Itse ostan
        melkein kaikki vaatteet kirpparilta,juhliin ym.
        lainaan kavereilta ja saan aina siskoni vaatteita
        joihin itse kyllästynyt...onneksi ollaan samaa
        kokoa.voisithan myös laittaa ilmoitustaululle
        ilmoituksen että otat lahjoituksia vastaan ja vaatekokosi siihen.


      • alkuper.

        on kerran avustanut vaatehankinnoissa. Antoivat kuittia vastaan rahaa, kun olin kirppiseltä ostanut vaatteita mieheni hautajaisiin, muuhun sieltä ei saa.


      • täällä ainakin on
        lahjoittaja... kirjoitti:

        ilmaseksi ei mun tietojen mukaan jaeta. itse siivoilin kaappeja ja vaatetta tuli niin paljo ettei kirpputorillekkaan viittiny niitä raahata.
        yritin viedä kirkkoherranvirastoon, mihin on monesti otettu koska vievät ulkomaille, mutta nyt sanottiin ettei oteta kun ne ei saa vietyä niitä sinne.
        työttömien kirpputorille ei taas enää oteta vastaan, ilmeisesti paikka pursuaa vaatteita(ihmettelen miksei niitä voi antaa niille työttömille sieltä ilmaseksi).
        loppujen lopuksi piti viedä kaikki vaatteet ja takit ja kengät raa´asti roskalaatikkoon, koska mihinkään ei niitä huolittu.
        niin että..siinähän sitten vähävaraiset etsivät niitä vaikka tunkiolta, koska mitään paikkaa lahjoitusvaatteille ei ole :/

        esim. Lähetyskirpputori (kauppa, sisätiloissa) ja sinne on voinut viedä vaatteita, jättää vaikka pakettiin ulkopuolelle. Hyvin on kelvannut, tai UFF:n laatikoita on monessa paikassa jonne voi laittaa niin kengät kuin vaatteet.


      • ongelmasi?
        alkuper. kirjoitti:

        on kerran avustanut vaatehankinnoissa. Antoivat kuittia vastaan rahaa, kun olin kirppiseltä ostanut vaatteita mieheni hautajaisiin, muuhun sieltä ei saa.

        Onko ongelma oikeasti se, ettet löydä kirppareilta halpoja vaatteita, vai se, että et saa sossusta rahaa?
        Oma tämänpäiväinen löytöretkeni kierrätyskeskukseen ja kirpparille tuotti upean pellavahameen, hihattoman puuvilla-viskoosipoolon, villaisen kietaisuneuleen sekä upeat täyspitkät iltakäsineet - kulut yhteensä euron! Kaikki nämä täysin uudenveroisia - kuluneita en osta. Lisäksi näin upeat balleriinat hintaan 2,50, mutta koko oli väärä.
        Jos on hiukan viiteliäisyyttä, pukeutuu oikein tyylikkäästi pelkkiin kierrätysvaatteisiin, eikä kukaan huomaa, jos et kerro.


      • isossa paikassa
        täällä ainakin on kirjoitti:

        esim. Lähetyskirpputori (kauppa, sisätiloissa) ja sinne on voinut viedä vaatteita, jättää vaikka pakettiin ulkopuolelle. Hyvin on kelvannut, tai UFF:n laatikoita on monessa paikassa jonne voi laittaa niin kengät kuin vaatteet.

        ilmeisesti asut, kaupungeissa hommat toimii varmaan jouhevammin. täällä oli jonkun aikaa kierrätyspisteessä paikka vaatteille ja kengille, en tiiä mihin paikkaan ne päätyi mutta sinne tuli heiteltyä, nykyään sellasia ei oo täällä kierrätyspaikoilla.
        tosiaan kirkkoherranvirastoon on otettu koska ne vie ulkomaille hätää kärsiville, mutta ilmeisesti jossain kohti tökkii, koska heillä ei enää oo pääsyä ulkomaille kuorman kanssa. liekö ulkomailla siis enää apua halutaan ellei rajan yli päästetä..
        työttömien kirpputorille oon kans vienyt mutta siellä kuulemma on tavaraa liiaksi eikä ne ota vastaan. ihmettelen sitä miksei ne pura vaatepaljoutta vaikka viikon ajan lahjottamalla vaatteita ilmaseksi, kerran lisää vaatteita kyllä olisi monilta tulossa. salaa monet vie kyllä siihen ulos portaille, mutta siinä tuntee ittensä varkaaksi kun pitää hiiviskellä ettei kukaan näe.


      • Soilikki Seinäjoelta
        lahjoittaja... kirjoitti:

        ilmaseksi ei mun tietojen mukaan jaeta. itse siivoilin kaappeja ja vaatetta tuli niin paljo ettei kirpputorillekkaan viittiny niitä raahata.
        yritin viedä kirkkoherranvirastoon, mihin on monesti otettu koska vievät ulkomaille, mutta nyt sanottiin ettei oteta kun ne ei saa vietyä niitä sinne.
        työttömien kirpputorille ei taas enää oteta vastaan, ilmeisesti paikka pursuaa vaatteita(ihmettelen miksei niitä voi antaa niille työttömille sieltä ilmaseksi).
        loppujen lopuksi piti viedä kaikki vaatteet ja takit ja kengät raa´asti roskalaatikkoon, koska mihinkään ei niitä huolittu.
        niin että..siinähän sitten vähävaraiset etsivät niitä vaikka tunkiolta, koska mitään paikkaa lahjoitusvaatteille ei ole :/

        Minuakin ihmetyttää että mihin niitä käytettyjä vaatteita voisi tarjota kun minnekään ei tunnuta huolittavan. Täällä oli ennen "vaihtotori" mutta sekin loppui kun sinne vaan tuotiin eikä viety juurikaan. Olen joskus tarjonnut ehjiä hyviä lastenvaatteita tutuille, mutta olen saanut vastaukseksi kohteliaan "kiitos ei".


      • edell.
        isossa paikassa kirjoitti:

        ilmeisesti asut, kaupungeissa hommat toimii varmaan jouhevammin. täällä oli jonkun aikaa kierrätyspisteessä paikka vaatteille ja kengille, en tiiä mihin paikkaan ne päätyi mutta sinne tuli heiteltyä, nykyään sellasia ei oo täällä kierrätyspaikoilla.
        tosiaan kirkkoherranvirastoon on otettu koska ne vie ulkomaille hätää kärsiville, mutta ilmeisesti jossain kohti tökkii, koska heillä ei enää oo pääsyä ulkomaille kuorman kanssa. liekö ulkomailla siis enää apua halutaan ellei rajan yli päästetä..
        työttömien kirpputorille oon kans vienyt mutta siellä kuulemma on tavaraa liiaksi eikä ne ota vastaan. ihmettelen sitä miksei ne pura vaatepaljoutta vaikka viikon ajan lahjottamalla vaatteita ilmaseksi, kerran lisää vaatteita kyllä olisi monilta tulossa. salaa monet vie kyllä siihen ulos portaille, mutta siinä tuntee ittensä varkaaksi kun pitää hiiviskellä ettei kukaan näe.

        paikassa asun, mutta täältä kyllä löytyy kirppari ja UFF:n laatikot.
        Ajatus ilmaiseksi lahjoittamisesta on kyllä hyvä, varmasti olisi menekkiä.
        Kaikesta huolimatta hyvää juhannusta sinulle!


    • Tee löytöjä

      Sieltä löytyy ja usein samalla ihmisellä paljon vaatteita myynnissä eli saat samaan pakettiin kaikki ostokset.
      Voit hakea myös hakutoiminnolla vaatteita omasta kaupungista jolloin ei tule edes postikuluja jos haku onnistuu.

    • edullista ihan uuttakin

      kirppareilla voi olla isommat hinnat kun noissa kiinalaisia orjatyöläisiä hyödyntävissä liikkeissä. tarkoitan siis esim H&M ja Lindex ja Seppälä jne jne. Kun tarkaan suunnittelet, varmasti saat jemmaan vaikkapa 20-50 euroa, sillä saat jo alennuksesta vaatekerran ja ihan uuden! itse ostin juuri kengät 15 euroa, paidan 6 euroa ja hameen 12 euroa =28 euroa ja kaikki uutena. Joten en usko, että TODELLA sitä summaa ei kerran saa säästettyä?

      • pluslasku

        millä laskutoimituksella saat 15 6 12=28?


      • kengät 10 euroa, ei 15
        pluslasku kirjoitti:

        millä laskutoimituksella saat 15 6 12=28?

        No niin, otetaan uusiksi... kengät siis olivat tasan 10 euroa, eivät 15. Eli koko vaatekerta maksoi 28 euroa.
        Mutta asian ydin oli siis siinä, että monesti vanhoista ja käytetyistä pyydetään jopa enemmän, mitä alesta tai noista kiinalaisten orjatyökaupoista löytää.
        Ja olen muuten itse kokoa 44-46, en mikään keijukainen ja aina on löytynyt myös isoja kokoja. Elän itse peruspäivärahalla, joten ei ole rahaa yhtään liikaa minullakaan.

        Toinen ydinajatus oli se, että tuon 20-30 euroa varmasti saa säästettyä kun suunnittelee (vaikkapa 5 euroa/kk).
        Ja muilta tässä ketjussa tietenkin myös hyviä vinkkejä.


      • eli toimii näin:
        kengät 10 euroa, ei 15 kirjoitti:

        No niin, otetaan uusiksi... kengät siis olivat tasan 10 euroa, eivät 15. Eli koko vaatekerta maksoi 28 euroa.
        Mutta asian ydin oli siis siinä, että monesti vanhoista ja käytetyistä pyydetään jopa enemmän, mitä alesta tai noista kiinalaisten orjatyökaupoista löytää.
        Ja olen muuten itse kokoa 44-46, en mikään keijukainen ja aina on löytynyt myös isoja kokoja. Elän itse peruspäivärahalla, joten ei ole rahaa yhtään liikaa minullakaan.

        Toinen ydinajatus oli se, että tuon 20-30 euroa varmasti saa säästettyä kun suunnittelee (vaikkapa 5 euroa/kk).
        Ja muilta tässä ketjussa tietenkin myös hyviä vinkkejä.

        Kun sulla on rahaa käsissäsi,olet menossa kauppaan,listan kanssa tietenkin. Olethan tiedostava kuluttaja. Jaahas,juusto maksaa 3.50 pala>vedät sen yli. Sipsipussi 2.20>vedät sen yli. Jaa,vessapaperia,oma merkki maksaa sen ja sen, mutta tuossapa onkin tarjous, euron halvemmalla... 1€
        Tälleen käyt sitä listaasi läpi,jätät ostamatta tai otat halvemman version.
        Sitten kotona ynnäät listasi ja kas, olet tällä reissulla säästänyt 7.90, eikös se kiva hame maksanutkin 2 euroa xxx-kaupassa ja ne housut 3 euroa,niillähän oli se poistokori.
        Jutun juoni on siinä,että voity kyllä olla ilman sitä juustopakettia ja sipsipussia ja kallista vessapaperia voi vaihtaa halvempaan,mutta paha on pöksysilteen juoksennella.
        Näitä pikkusäästöjä voi tehä koko ajan, en ostakkaan tuota kahvikupillista,tuota lehteä,tuota jätskitikkua...
        Köyhän on pakko karsia, ei voi mitään.


      • 10 eurolla per viikko

        Vai niin, ettet usko? Anteeksi väliintuloni mutta totuus ON toisenlainen. JOS laskujen ja vuokran jälkeen jää kuukaudeksi 20-40/kk euroa niin ei sitä vaatteisiin perheellinen voi pistää! Tuskin kukaan muukaan itsellinen ihminen??? 10 euroa per viikko, repikää siitä sitten. Tällä perheellä on vielä 1 lapsi että se lasten hyvinvoinnista tämän päivän Suomessa.


    • Vaivaa pitää nähdä

      Isommissa kaupungeissa on UFF-myymälät ja jos oikein hyvä tuuri käy, pääsee joskus täysin uudenveroisten merkkituotteidenkin kimppuun. Täällä Helsingissä on useampia UFF-myymälöitä, joten valikoimaa on,myös kengissä.

      Toki kaupan alet kannattaa katsastaa, mutta käytä hyväksesi myös postimyynnin ale-tarjontaa. Muun muassa Elloksen ja Anttilan alet ovat mielestäni reiluja ja kokoja on. Samat tavarat ovat myös yritysten nettisivuilla nähtävissä. Jos eivät sovi, voit aina palauttaa.

      Ompelutaitoinen korjailee vanhoja eli muodistaa tai ostaa Eurokankaasta (esimerkiksi) alen aikaan kangasta ja tekee itse vaatteita.

    • MariaS

      Mitä kokoa haet ja missäpäin asut? Voisin lahjoittaa joitain vaatteitani mitä en pidä. Otathan yhteyttä [email protected]
      t. Maria

    • Eiku anomaan
    • jadesoturi

      ainakin Helsingissä Veikko ja Lahja Hurstin työtä jatkava järjestö Kalliossa, Helsinginkadulla. Tämä on näitä ison kaupungin etuja. Kesällä se taitaa olla kiinni, muulloin on avoinna kaksi kertaa viikossa.

      Ainakin itse olen sieltä löytänyt tosi hyväkuntoisia vaatteita, saanut joskus ihan uusiakin. On joukossa tietysti riepujakin, mutta eihän niitä tarvitse ottaa.

      Sinne vein itsekin laatikko- ja säkkikaupalla äitini tosi tyylikkäitä ja hyväkuntoisia vaatteita hänen kuoltuaan, samoin kuin Pelastusarmeijaan. PA:lla oli joskus ilmaiskoreja, en tiedä, onko enää.

      Kaikki kunnia UFF:lle, mutta minusta vaatteet eivät ole siellä mitenkään kovin haLpoja - vaikka onhan poikkeuksiakin, ja tarjouspäiviä.

      Mutta ellei ole yhtään "ylimääräistä" lanttia, ilmaisjakelusta voi olla aika lailla iloa, vaikka olisi koko-ongelmiakin. I-jakelussa on jos jonkinkokoista vaatetta: hyvällä tuurilla löytää omanlaisensa ja siistit. Ainakin eräs tosi mittava ystäväni jolla on jalkakin kuin sarvikuonolla, on löytänyt täsmälleen omankokoisiaan kenkiä - ja tyylikkäitä.

      Seurakunnat haloo, tulkaa vähän vastaan ... Vaatteiden säilytys voi olla ongelma, mutta eivätköhän kirppikset, joissa olisi myös ilmaispisteitä, kaunistaisi omalta osaltaan kirkon arkipäivän ihmisläheisyyttä ja olisi oikeasti avuksi tarvitsijoille?

      Hyvää kesää kaikille!

    • Anonyymi

      Monet liikkeet myy kalliilla Kiinasta tilattuja vaatteita,joten säästää rahaa,kun tilaa itse esim Sheiniltä. Ja meille on tulleet aina alle viikossa ja ovat hyvälaatuisia.

    • Anonyymi

      KirpKparit on täynnä ihan hyviä vaatteita.Kaupungeissa ei pitäisi ongelmaa olla, toisin maalla. Toivottavsti löydät.

      • Anonyymi

        Eiköhän tuo jo löytänyt tän 17 vuoden aikana mikä aloituksesta kulunut :D :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe