Lentoemäntien palkaton koulutus?

Rupusakki pois.

Luin tuolta vanhoja viestejä ja ymmärsin et lentoemäntien koulutus kestää 6-8 viikkoa, olenko oikeassa? Ja että koulutusajalta ei makseta palkkaa? Miten se ylipäätään on mahdollista? Saako mistään mitään tukea sille ajalle? Ilmeisesti karsitaan köyhät hakijat pois, että saadaan vaan tyylikästä eliittiä edustamaan cabiniin.

15

5741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tylsää....

      Ei saa edes opintotukea, koska opintotuen raja on 8 viikkoa ja Finskin kurssi kestää 7,5 viikkoa kerrallaan. Tosin muutaman päivän kertaus tulee sitten ennen ensimmäistä työsuhdetta, mutta ne pitäis olla putkeen. Sillä mitataan sun motivaatiota alalle, jos oot todella motivoitunut, otat vaikka lainaa kurssin ajaksi... Niin kai ne ajattelee. Valitettavasti tuo on mahdollista, kun hakijoita aina tuhansia. Tosin lyhyt aikahan se on, kun vertaa muihin kouluihin.

      • K.atja

        Minunkin pitää ottaa laina koko ajalle, jos pääsen kurssille, säästöjä ei ole. Aika iso laina, kun täytyisi asunto- ja autolainan päälle järjestää asuminen Helsingissä tai kulkea joka päivä ja tietenkin vielä syödäkin ja kaikki muut juoksevat kulut. Mutta kyllä sen lainan jostain saa järjestymään, jos pääsisi!


    • ...

      Systeemi on kehitetty tällaiseksi juuri pitkälti motivaatiokysymyksen takia. (toki muitakin syitä, mutta yksi maanläheinen syy). Jos koulutus olisi mahdollista käydä kenen vain, niin sisään kävelisi ketä hyvänsä ja kun kuitenkin kyse noin lyhyestä ajasta, yllätyksiä tulisi varmasti ei-kuitenkaan-loppupelissä-motivaatiotaomaavien hakijoiden muodossa ym.

      Toisaalta ymmärrän itse hyvin tämän palkattomuuden. Jos saisi tukia saati palkkaa, hakijamäärät olisivat kymmen, ehkä satakertaiset. Kyse kuitenkin senkaltaisesta alasta, että palkallinen jo koulutusvaihe vetäisi kyllä väkeä todella paljon.

      Tehdäänhän nyt jo jonkin verran esiselvittelyä pyrkijöistä, mutta jos määrät olisivat massiivisempia niin "oikeiden" valintojen tekeminen olisi huomattavasti vaikeampaa. Tulisi keskeytyksiä, joku katsottaisiin olevan kuitenkin väärässä paikassa koulutuksen aikana jne jne. Tarkoitushan on, että jokainen kurssin käynyt on potentiaalinen ja hyvä kyseisen ammatin harjoittaja. Jo motivaation pitää olla kohdallaan.

      Eli monihan tästä haaveilisi, mutta kun olet valmis taloudellisesti pistämään peliin niin vasta se on jo yksi iso osoitus aidosta kiinnostuksesta. 2kk on kuitenkin niin lyhyt aika, että jos olet täysin varma jotta tämä on se minun alani niin sen sitten hoitaa miten vain. Osa-aikatöillä sivussa (ei todellakaan mahdotonta kys. koulutuksen aikana), lainalla, säästöillä, tai miten nyt katsookin parhaimmaksi.

      Ja sitä en toki kiellä, etteikö mukana varmasti ole sitäkin palkkaamaksamattomuudessa, että mikä sen parempi kouluttaa ilman suuria kuluja työntekijöitä jotka ovat kuitenkin valmiita maksamaan itse ja osoittavat vielä suuren motivaation näin:)

      Jos sanon suoraan, itsekin kyllä olen sillä kannalla että kyse niin lyhyestä jaksosta jotta olisi aika riskaabelia pelkkien haastattelujen ja esitarkastelujen kautta ottaa väkeä ja alkaa maksaa palkkaa jo koulutuksesta. Homma muuttuisi niin paljon kirjavammaksi, että huonompi homma.

      • ...

        Itse asiassa "pappa betalar" ja puhtaasti säästöillä heittämällä käyvät ovat aika marginaalinen osuus opiskelijoista, mitä itse alaa jonkin verran katselen. Kyllä valtaosa on niitä, jotka ovat erilaisia taloudellisia järjestelyjä ja muita puristuksia tehden mahdollistaneet osallistumisen.

        Mutta jos ajattelee, kumpi on motivoituneempi. Henkilö joka soittaa isäukolle ja sanoo, että vippaapas mulle pariksi kuukaudeksi fyrkat kun mä nyt tällä kertaa haluaisin kokeilla tällaista juttua...VAI sellainen, joka on veivannut rahojen eteen ehkä isommankin ruljanssin. Mahdottomaksi kun ei kuitenkaan ole tehty kenellekään.


      • Tuore stuertti

        Osa-aika- tai muutkaan työt peruskurssin aikana ovat kyllä oikeasti käytännössä täysin mahdoton ajatus. Näin ainakin, jos oikeasti haluat OPPIA kurssilla jotain.

        Lyhyen ajan sisällä joudut omaksumaan todella suuren paketin aivan uutta asiaa ja paljon pieniä nippelinappelitietoja, jotka kuitenkin on osattava ulkoa täsmälleen niin kuin käsikirjassa (kaikki englannin kielellä) sanotaan. Kurssilla on useita tenttejä ja "näyttökokeita", jotka on kaikki läpäistävä hyväksytysti, jotta voi valmistua kurssilta.

        Myös kotosalla joutuu tekemään paljon töitä kurssin aikana. Kurssilla annetaan kotitehtäviä, ja tentteihin on pystyttävä lukemaan keskittyneesti omalla ajalla.

        Kurssilla voi olla myös lauantaityöpäiviä ja lisäksi kurssipäivien alkamis- ja loppumisajat voivat muuttua parin tunnin varoitusajalla. Päivät voivat mm. venyä myöhäänkin, ja kaikki poissaolot on korvattava. Sivutöiden järjesteleminen näin muuttuvissa olosuhteissa voi olla aika hankalaa.

        Arviolta 70 % peruskurssin ajasta kuluu ruoan ja juoman tarjoilemisen opettelun sijaan aivan muiden asioiden oppimiseen. Sellaisten asioiden, joiden kouluttamista säätelevät ilmailumääräykset ja -lait.

        Toivottavasti en pelottanut ketään tällä viestillä. Kurssilta valmistuu täysin mainiosti kuka tahansa kurssille hyväksytty henkilö, kunhan on tosissaan asian kanssa ja oikeasti kiinnostunut lentotyöstä ja asioiden oppimisesta! Kurssi on toki työläs, mutta samalla mielenkiintoinen ja antoisa. Meillä ainakin oli myös h******n hauskaa!!! :-)


      • Piia
        Tuore stuertti kirjoitti:

        Osa-aika- tai muutkaan työt peruskurssin aikana ovat kyllä oikeasti käytännössä täysin mahdoton ajatus. Näin ainakin, jos oikeasti haluat OPPIA kurssilla jotain.

        Lyhyen ajan sisällä joudut omaksumaan todella suuren paketin aivan uutta asiaa ja paljon pieniä nippelinappelitietoja, jotka kuitenkin on osattava ulkoa täsmälleen niin kuin käsikirjassa (kaikki englannin kielellä) sanotaan. Kurssilla on useita tenttejä ja "näyttökokeita", jotka on kaikki läpäistävä hyväksytysti, jotta voi valmistua kurssilta.

        Myös kotosalla joutuu tekemään paljon töitä kurssin aikana. Kurssilla annetaan kotitehtäviä, ja tentteihin on pystyttävä lukemaan keskittyneesti omalla ajalla.

        Kurssilla voi olla myös lauantaityöpäiviä ja lisäksi kurssipäivien alkamis- ja loppumisajat voivat muuttua parin tunnin varoitusajalla. Päivät voivat mm. venyä myöhäänkin, ja kaikki poissaolot on korvattava. Sivutöiden järjesteleminen näin muuttuvissa olosuhteissa voi olla aika hankalaa.

        Arviolta 70 % peruskurssin ajasta kuluu ruoan ja juoman tarjoilemisen opettelun sijaan aivan muiden asioiden oppimiseen. Sellaisten asioiden, joiden kouluttamista säätelevät ilmailumääräykset ja -lait.

        Toivottavasti en pelottanut ketään tällä viestillä. Kurssilta valmistuu täysin mainiosti kuka tahansa kurssille hyväksytty henkilö, kunhan on tosissaan asian kanssa ja oikeasti kiinnostunut lentotyöstä ja asioiden oppimisesta! Kurssi on toki työläs, mutta samalla mielenkiintoinen ja antoisa. Meillä ainakin oli myös h******n hauskaa!!! :-)

        Hei te jotka olette käyneet lentoemäntä/stuerttikurssin.Asuminen kurssin aikana pitää varmasti järjestää itse jos ei asu lähiseudulla, vai auttaako finnair sen suhteen jollain lailla? Esim onko heillä tarjota vuokra-asuntoja täksi aikaa tms...


      • CA73
        Piia kirjoitti:

        Hei te jotka olette käyneet lentoemäntä/stuerttikurssin.Asuminen kurssin aikana pitää varmasti järjestää itse jos ei asu lähiseudulla, vai auttaako finnair sen suhteen jollain lailla? Esim onko heillä tarjota vuokra-asuntoja täksi aikaa tms...

        ...pitää asuminen järjestää. Finnairilla ei ole tarjolla mitään asuntoja, eikä asuntojärjestelypalveluita -ei oppilaille eikä työntekijöille.


      • Lentämään
        Tuore stuertti kirjoitti:

        Osa-aika- tai muutkaan työt peruskurssin aikana ovat kyllä oikeasti käytännössä täysin mahdoton ajatus. Näin ainakin, jos oikeasti haluat OPPIA kurssilla jotain.

        Lyhyen ajan sisällä joudut omaksumaan todella suuren paketin aivan uutta asiaa ja paljon pieniä nippelinappelitietoja, jotka kuitenkin on osattava ulkoa täsmälleen niin kuin käsikirjassa (kaikki englannin kielellä) sanotaan. Kurssilla on useita tenttejä ja "näyttökokeita", jotka on kaikki läpäistävä hyväksytysti, jotta voi valmistua kurssilta.

        Myös kotosalla joutuu tekemään paljon töitä kurssin aikana. Kurssilla annetaan kotitehtäviä, ja tentteihin on pystyttävä lukemaan keskittyneesti omalla ajalla.

        Kurssilla voi olla myös lauantaityöpäiviä ja lisäksi kurssipäivien alkamis- ja loppumisajat voivat muuttua parin tunnin varoitusajalla. Päivät voivat mm. venyä myöhäänkin, ja kaikki poissaolot on korvattava. Sivutöiden järjesteleminen näin muuttuvissa olosuhteissa voi olla aika hankalaa.

        Arviolta 70 % peruskurssin ajasta kuluu ruoan ja juoman tarjoilemisen opettelun sijaan aivan muiden asioiden oppimiseen. Sellaisten asioiden, joiden kouluttamista säätelevät ilmailumääräykset ja -lait.

        Toivottavasti en pelottanut ketään tällä viestillä. Kurssilta valmistuu täysin mainiosti kuka tahansa kurssille hyväksytty henkilö, kunhan on tosissaan asian kanssa ja oikeasti kiinnostunut lentotyöstä ja asioiden oppimisesta! Kurssi on toki työläs, mutta samalla mielenkiintoinen ja antoisa. Meillä ainakin oli myös h******n hauskaa!!! :-)

        Mikä oli kurssilaisten keski-ikä oman arviosi mukaan?

        Haluatko kertoa millä lentoyhtiöllä työskentelet.
        Jos Finnairilla niin mitä reittejä pääsit lentämään ja oletko vakitunen jo?
        Paljonko tuore stuertti suurinpiittein tienaa?


      • Tuote stuertti
        Lentämään kirjoitti:

        Mikä oli kurssilaisten keski-ikä oman arviosi mukaan?

        Haluatko kertoa millä lentoyhtiöllä työskentelet.
        Jos Finnairilla niin mitä reittejä pääsit lentämään ja oletko vakitunen jo?
        Paljonko tuore stuertti suurinpiittein tienaa?

        Meidän kurssin keski-ikä oli noin 30 vuotta. Kurssilla oli muutamia 22-23 -vuotiaita, muutamia päälle nelikymppisiä ja loput siltä väliltä. :-) Ikähaarukka oli iso, ja se on oikein hyvä asia. Peruskurssille minimi on 22 v, mutta yläikärajaa ei ole.

        Finnairilla lennän, määräaikaisella sopparilla. Lennän MD11-koneella kaukoreittejä ja Airbus-koneilla Euroopan ja kotimaan reittejä (ja chartereita myös). Uusi lentoemäntä/stuertti lentää konetyyppikelpuutustensa puitteissa aivan samoja lentoja kuin vanhemmatkin kollegat (ts. nuoria ei erikseen laiteta millekään tietyille reiteille). Ja lentoja näyttää riittävän ihan kiitettävästi... :-)

        Aloittavan lentoemännän ja stuertin (sama naisilla ja miehillä siis) peruspalkka on tämänhetkisen TES:in mukaan aluksi 1095,28 euroa/kk. Siitä se sitten nousee taulukon mukaan. Todellisia lopullisia kk-ansioita on mahdoton sanoa, koska kk-palkan päälle tulee lennettyjen lentojen mukaan revohka erilaisia lisiä, päivärahoja, myyntiprovikkaa jne., jotka tietenkin vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Itse en oo vielä saanut yhtään tiliä lisien kanssa. :)


      • Lentämään
        Tuote stuertti kirjoitti:

        Meidän kurssin keski-ikä oli noin 30 vuotta. Kurssilla oli muutamia 22-23 -vuotiaita, muutamia päälle nelikymppisiä ja loput siltä väliltä. :-) Ikähaarukka oli iso, ja se on oikein hyvä asia. Peruskurssille minimi on 22 v, mutta yläikärajaa ei ole.

        Finnairilla lennän, määräaikaisella sopparilla. Lennän MD11-koneella kaukoreittejä ja Airbus-koneilla Euroopan ja kotimaan reittejä (ja chartereita myös). Uusi lentoemäntä/stuertti lentää konetyyppikelpuutustensa puitteissa aivan samoja lentoja kuin vanhemmatkin kollegat (ts. nuoria ei erikseen laiteta millekään tietyille reiteille). Ja lentoja näyttää riittävän ihan kiitettävästi... :-)

        Aloittavan lentoemännän ja stuertin (sama naisilla ja miehillä siis) peruspalkka on tämänhetkisen TES:in mukaan aluksi 1095,28 euroa/kk. Siitä se sitten nousee taulukon mukaan. Todellisia lopullisia kk-ansioita on mahdoton sanoa, koska kk-palkan päälle tulee lennettyjen lentojen mukaan revohka erilaisia lisiä, päivärahoja, myyntiprovikkaa jne., jotka tietenkin vaihtelevat kuukaudesta toiseen. Itse en oo vielä saanut yhtään tiliä lisien kanssa. :)

        Kiitos hyvistä vaustauksista! :)

        tarkoititko, että olet niin tuore ettet ole saanut vielä lisiä?
        Miten ne lisät maksetaan?

        Sinulla on siis heti valmius 3 eriin konemalliin
        Kauanko yhteen koneeseen kouluttautuminen kestää?


      • i9u8y7t65r
        Lentämään kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vaustauksista! :)

        tarkoititko, että olet niin tuore ettet ole saanut vielä lisiä?
        Miten ne lisät maksetaan?

        Sinulla on siis heti valmius 3 eriin konemalliin
        Kauanko yhteen koneeseen kouluttautuminen kestää?

        ...kuun aikana kertyneet lisät maksetaan seur. kuun 15.päivän tilissä eli esim. toukokuun kertymä kesäkuun 15.päivä. Oletan, että nimim. "Tuore stuertti" on aloittanut työt kesäkuun alusta, jolloin aloitti suuri määrä kesätyöläisiä eli lisiä ei ole vielä kertynyt maksuun asti. Palkkaa maksetaan 2kertaa kuussa (kuun15. ja viimeinen päivä).

        Peruskurssilla saa tavallisimmin kelpuutuksen 1 konetyyppiin ja sitten jossain vaiheessa (työnantajan tarpeista riippuen) 1-2konetyyppiä lisää (viranomaisen sallima kelpuutusmaksimi on 3konetyyppiä yhtäaikaisesti). Uuden konetyypin kurssi vie 1-3päivää ja lisäksi koulutuslento ko.koneella. Jos on työsopimus voimassa, nämä koulutukset ovat palkallista työaikaa.


      • Tuore stuertti
        Lentämään kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vaustauksista! :)

        tarkoititko, että olet niin tuore ettet ole saanut vielä lisiä?
        Miten ne lisät maksetaan?

        Sinulla on siis heti valmius 3 eriin konemalliin
        Kauanko yhteen koneeseen kouluttautuminen kestää?

        Jep, i9u8y7t65r vastasikin jo tärkeimmät. :-) Heinäkuussa siis maksetaan kesäkuun lisät, joten sitten näkee hieman, miten ne tulot muodostuu for real.

        Mulla on tällä hetkellä kelpuutus kahteen konetyyppiin, eli MD-11:een ja Airbus 320 -sarjaan (tahtoo sanoa että Airbus 319, 320 ja 321 sisältyvät samaan kelpuutukseen). Kolmas konetyyppi voi vielä tulla (ja tuleekin tietty sitten jossain vaiheessa) mukaan repertuaariin, ja siihen tyyppikurssi tulee kestämään sen pari päivää plus "perehdytyslento".


      • Lentämään
        Tuore stuertti kirjoitti:

        Jep, i9u8y7t65r vastasikin jo tärkeimmät. :-) Heinäkuussa siis maksetaan kesäkuun lisät, joten sitten näkee hieman, miten ne tulot muodostuu for real.

        Mulla on tällä hetkellä kelpuutus kahteen konetyyppiin, eli MD-11:een ja Airbus 320 -sarjaan (tahtoo sanoa että Airbus 319, 320 ja 321 sisältyvät samaan kelpuutukseen). Kolmas konetyyppi voi vielä tulla (ja tuleekin tietty sitten jossain vaiheessa) mukaan repertuaariin, ja siihen tyyppikurssi tulee kestämään sen pari päivää plus "perehdytyslento".

        Finnairilla on kuulemma noin 300 vapaaehtoista tyyppiä jotka tekee vain Aasian lentoja. Tarjottiinko uusille tulokkille mahdollisuutta tähän ryhmään?


      • Ca73
        Lentämään kirjoitti:

        Finnairilla on kuulemma noin 300 vapaaehtoista tyyppiä jotka tekee vain Aasian lentoja. Tarjottiinko uusille tulokkille mahdollisuutta tähän ryhmään?

        Toistaiseksi pelkäästään kaukoreittejä ja lomalentoja lentävään ryhmään voivat hakeutua vain vakituisessa työsuhteessa olevat. Ko. ryhmään piti sitoutua vähintään 2vuodeksi ja edellytti suostumista tiettyihin TES-poikkeamiin. Ryhmästä pääsee pois vain lakisääteisille perhevapaille ennen sitoumuskauden loppua, ei esim. opintovapaalle.


      • ex emo
        Ca73 kirjoitti:

        Toistaiseksi pelkäästään kaukoreittejä ja lomalentoja lentävään ryhmään voivat hakeutua vain vakituisessa työsuhteessa olevat. Ko. ryhmään piti sitoutua vähintään 2vuodeksi ja edellytti suostumista tiettyihin TES-poikkeamiin. Ryhmästä pääsee pois vain lakisääteisille perhevapaille ennen sitoumuskauden loppua, ei esim. opintovapaalle.

        Air Finlandin kurssilla saa norm. kk-palkan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe